Pomůcky

Vydáno: 3 minuty čtení

Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 7. 2018, sp. zn. 10 Afs 371/2017 , www.nssoud.cz

Pomůcky
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Daňové spory, a. s.
K předpisům:
Lichá je i polemika, kterou stěžovatel vede v replice k vyjádření žalovaného. Stěžovatel se totiž manipulativním způsobem snaží dovodit, že doměření daně – byť byly použity pomůcky – je doměřením výlučně na základě výsledků daňové kontroly (§ 147 odst. 4 daňového řádu). Tento jeho názor je ovšem mylný. Institut pomůcek, jak bylo naznačeno výše, se sice zakládá na výsledcích původní daňové kontroly (§ 143 odst. 3 daňového řádu; musí být zjištěno, že daň nelze stanovit dokazováním), avšak samotná volba pomůcek a stanovení výše daňové povinnosti stojí vně daňové kontroly.
Po správci daně ovšem nelze požadovat, aby při výběru komparátů naprosto vyčerpávajícím způsobem popsal a odůvodnil, proč je ten který podnikatel srovnatelný s daňovým subjektem. Tím by zcela jistě nedostál zásadě rychlosti a hospodárnosti daňového řízení (§ 7 daňového řádu). Kromě uvedených faktorů (obrat, celá historie, zaměstnanci apod.) lze totiž porovnávat dlouhou řadu dalších vlastností a specifik jednotlivých podnikatelů a vždy tak nalézt nějaký „pádný“ důvod, proč vybraného podnikatele nelze považovat za srovnatelný subjekt. Úkolem správce daně je uvést přesvědčivé důvody, proč lze vybraného podnikatele považovat za srovnatelný subjekt, a nikoliv vyvracet nekonečnou řadu myslitelných rozdílů mezi tímto podnikatelem a daňovým subjektem.
Na základě dosavadní praxe lze nalézt dva přístupy k pomůckám. Jeden je chápe jako připodobnění cizí daňové povinnosti kontrolovanému daňovému subjektu, to při zohlednění nezbytných úprav. Druhý je chápe jako nahrazení několika bílých míst v účetnictví daňového subjektu jinými údaji či odhady. V tomto případě se jednalo spíše o první z uvedených způsobů. Pro tyto případy je pak dobré vědět, že správce daně je s to si obstarat průměrné marže a zisky podnikatelů, to v dělení dle klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE). Proto daňové subjekty by měly na tato čísla odkazovat zejména tam, kde se jím stanovená daň od oněch průměrů ve výsledku odlišuje. Uvedené je totiž plně souladné se smyslem pomůcek, jako je i s to být jednou z mála přípustných námitek do přiměřenosti zvolených pomůcek a s tím spojené dostatečné spolehlivosti takto stanovené daně.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád