Společenství vlastníků jednotek a DPH - stále polojasno?

Vydáno: 3 minuty čtení
Společenství vlastníků jednotek a DPH - stále polojasno?
Ing.
Jan
Rambousek
Poznámka Ing. Jana Rambouska k článku z čísla 4/2014
V článku se autoři zmiňují o nejasné soukromoprávní úpravě, která způsobuje veškeré spory v daňové oblasti. V tomto bodu se s autory na 100% shoduji, obecně však patřím k názorové skupině rovněž v článku zmíněné, která zaujímá opačný názor. Musím přiznat, že v mnohém s autory souhlasím a jejich argumenty jsou mi velmi blízké a jestliže jsem uvedl, že zastávám opačný názor, tak se rozhodně nejedná o jistotu. Jde o názor, kdy si člověk není jist, jestli je to 45:55 nebo 55:45.
Svůj postoj zkusím odůvodnit.
Právnická osoba
Jak starý občanský zákon, tak nový občanský zákoník považují společenství vlastníku jednotek, dále jen „SVJ“, za právnickou osobu. Jen těžko se v takovém případě ztotožňuji s představou analogie se sdružením, či po novu společností. Nikde v zákoně není provázanost této právnické osoby s vlastníky, jako tomu je např. u veřejné obchodní společnosti. Proto si myslím, že má samostatnou právní subjektivitu a i vlastní příjmy.
Podnikání
To, že SVJ nesmí podnikat, neznamená, že nemůže provozovat ekonomickou činnost, ostatně i tím se zabývají autoři článku. Navíc i zákaz podnikání je velmi sporný, znamenalo by to např., že SVJ nesmí umístit na dům fotovoltaické panely?
Vlastnictví jednotky
Pokud by všechny jednotky mohli obývat pouze vlastníci jednotek, klonil bych se spíše k tomu, že SVJ nemůže provádět ekonomickou činnost. Pokud však SVJ vlastní jednotku, tak vůči jejímu nájemci nepochybně ekonomickou činnost provádí. Následně si kladu otázku, nakolik se činnost SVJ poskytovaná tomuto nájemci liší od činnosti poskytované vlastníkům jednotek. A právě z těchto důvodů dovozuji, že SVJ provádí ekonomickou činnost i vůči vlastníkům jednotek. Rozlišovat potom mezi SVJ, které vlastní jednotku a které nevlastní jednotku, nelze a tuto teorii musíme vztáhnout i na SVJ, které jednotku nevlastní.
Závěr
Neuvádím podporující judikaturu, protože ta je uvedena v článku, a záleží pouze na úhlu pohledu, jakým ji vyložíme. Dále nutno připomenout, že názorový střet není pouze v rovině státní správa vs. soukromý sektor, ale i některé odbory Ministerstva financí ČR zastávaly odlišný názor. SVJ je potom v patové situaci, kdy jakákoli jím zvolená varianta, může být zpochybněna. Za sebe bych se tedy přimlouval za řešení, že správce daně bude tolerovat obě nabízené možnosti. SVJ by nemělo nést následky toho, že stát neupraví svoji legislativu jasně a srozumitelně.

Související dokumenty

Zákony

89/2012 Sb., občanský zákoník