Společenství vlastníků jednotek a DPH - stále
polojasno?
Ing.
Jan
Rambousek
Poznámka Ing. Jana Rambouska k článku z čísla
4/2014
V článku se autoři zmiňují o nejasné soukromoprávní úpravě, která způsobuje veškeré spory
v daňové oblasti. V tomto bodu se s autory na 100% shoduji, obecně však patřím k názorové skupině
rovněž v článku zmíněné, která zaujímá opačný názor. Musím přiznat, že v mnohém s autory souhlasím a
jejich argumenty jsou mi velmi blízké a jestliže jsem uvedl, že zastávám opačný názor, tak se
rozhodně nejedná o jistotu. Jde o názor, kdy si člověk není jist, jestli je to 45:55 nebo
55:45.
Svůj postoj zkusím odůvodnit.
Právnická osoba
Jak starý občanský zákon, tak nový občanský
zákoník považují společenství vlastníku jednotek, dále jen „SVJ“, za právnickou osobu. Jen
těžko se v takovém případě ztotožňuji s představou analogie se sdružením, či po novu společností.
Nikde v zákoně není provázanost této právnické osoby s vlastníky, jako tomu je např. u veřejné
obchodní společnosti. Proto si myslím, že má samostatnou právní subjektivitu a i vlastní
příjmy.
Podnikání
To, že SVJ nesmí podnikat, neznamená, že nemůže provozovat ekonomickou činnost, ostatně i
tím se zabývají autoři článku. Navíc i zákaz podnikání je velmi sporný, znamenalo by to např., že
SVJ nesmí umístit na dům fotovoltaické panely?
Vlastnictví jednotky
Pokud by všechny jednotky mohli obývat pouze vlastníci jednotek, klonil bych se spíše k
tomu, že SVJ nemůže provádět ekonomickou činnost. Pokud však SVJ vlastní jednotku, tak vůči jejímu
nájemci nepochybně ekonomickou činnost provádí. Následně si kladu otázku, nakolik se činnost SVJ
poskytovaná tomuto nájemci liší od činnosti poskytované vlastníkům jednotek. A právě z těchto důvodů
dovozuji, že SVJ provádí ekonomickou činnost i vůči vlastníkům jednotek. Rozlišovat potom mezi SVJ,
které vlastní jednotku a které nevlastní jednotku, nelze a tuto teorii musíme vztáhnout i na SVJ,
které jednotku nevlastní.
Závěr
Neuvádím podporující judikaturu, protože ta je uvedena v článku, a záleží pouze na úhlu
pohledu, jakým ji vyložíme. Dále nutno připomenout, že názorový střet není pouze v rovině státní
správa vs. soukromý sektor, ale i některé odbory Ministerstva financí ČR zastávaly odlišný názor.
SVJ je potom v patové situaci, kdy jakákoli jím zvolená varianta, může být zpochybněna. Za sebe bych
se tedy přimlouval za řešení, že správce daně bude tolerovat obě nabízené možnosti. SVJ by nemělo
nést následky toho, že stát neupraví svoji legislativu jasně a srozumitelně.