Místní poplatky (poplatek ze
vstupného)
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 4. května 2011, čj.
1 Afs 5/2011-86, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§
6 odst. 1 zákona č. 565/1990 Sb., o
místních poplatcích
Z hlediska místních poplatků je pojem „vstupné“ třeba vykládat z
pozice účastníka akce. Vstupným je souhrn veškerých finančních částek, jejichž zaplacením je
podmiňován vstup účastníka na akci, bez ohledu na to, za co byly tyto částky konkrétně zaplaceny
nebo na jaký účel byly využity pořadatelem akce.
Následující rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se věnuje výkladu pojmu
„vstupné“ pro účely zákona o místních poplatcích. V konkrétní věci, kterou se uvedený soud zabýval,
byla pozdější žalobkyně pořadatelkou každoročního mezinárodního veletrhu; od návštěvníků vybírala
„registrační poplatek“ ve výši 300 Kč pro předem registrované návštěvníky a ve výši 500 Kč při
platbě na místě. Registrační poplatek opravňoval k účasti na hlavní a všech doprovodných akcích po
všechny tři dny veletrhu a zahrnoval jeden výtisk katalogu a návštěvnickou jmenovku. V rámci
odůvodnění popisovaného rozhodnutí Nejvyšší správní soud především konstatoval, že ze zákonné
definice vstupného vyplývá, že pojem vstupné je třeba v zásadě vykládat z pozice účastníka akce;
naopak pohled pořadatele akce je z hlediska zákona o místních poplatcích bezvýznamný. Za vstupné je
podle daného rozhodnutí třeba považovat to, co jako podmínku účasti vnímá účastník akce, a nikoliv
to, co jako vstupné označí pořadatel akce. Pro kvalifikaci určité platby jako vstupného dále není
podle Nejvyššího správního soudu rozhodné, za co byla peněžní částka konkrétně zaplacena, byla-li
jejím zaplacením podmíněna účast na akci. Není totiž rozhodné, zda účastník akce zaplacením této
částky získal pouze možnost vstoupit a účastnit se akce, nebo zda po zaplacení příslušného
finančního obnosu obdržel kromě samotného vstupu nějaké další hmotné či nehmotné statky. I v případě
akcí, na nichž se formálně zaplacení vstupného nevyžaduje, avšak účast na akci je podmíněna nákupem
určitého zboží nebo služeb, je nutno finanční částky zaplacené za takové zboží či služby považovat
za vstupné pro účely zákona o místních poplatcích v plné výši.
V neposlední řadě pak nemůže posouzení určité částky jako vstupného podle
popisovaného rozhodnutí nijak ovlivnit skutečnost, jak peněžní prostředky vybrané jako podmínka
účasti na akci byly využity pořadatelem akce. Nejvyšší správní soud proto uzavřel, že pojmem vstupné
podle § 6 odst. 1 zákona o místních poplatcích je třeba rozumět souhrn veškerých finančních částek,
jejichž zaplacením je podmiňován vstup, resp. účast účastníka na akci, bez ohledu na to, za co byly
tyto částky konkrétně zaplaceny nebo na jaký účel byly využity pořadatelem akce. Nejvyšší správní
soud se proto závěrem ztotožnil s argumentací příslušného krajského soudu, podle níž zákon o
místních poplatcích nepožaduje, aby byl zkoumán nějaký další účel poskytnuté peněžní částky (kromě
toho, že je podmínkou účasti na akci). Neshledal tedy důvodné ani námitky žalobkyně spočívající v
tvrzení, že registrační poplatek byl vybrán za konkrétní služby poskytnuté účastníkům akce a že za
něj účastníci získali katalog a jmenovku.