Od 1. ledna 2011 nabyly účinnosti některé novely, jež změnily právní úpravu týkající se účetnictví a daní. Cílem tohoto článku je vyložit novou úpravu sankcí v zákoně o účetnictví, který byl taktéž novelizován, a to zákonem č. 410/2010 Sb. , vyhlášeným ve Sbírce zákonů dne 29. prosince 2010.
Poznámky k nové právní úpravě správních deliktů v zákoně o účetnictví účinné od 1. ledna 2011
Ing.
Jan
Molín
, Ph. D.
Působí na katedře finančního účetnictví a auditingu VŠE v Praze. Od roku 1999 je daňovým poradcem, praxi vykonává v účetní a poradenské společnosti MIVO s.r.o., kde je současně jednatelem.
I Nové vymezení sankcí v zákoně o účetnictví
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen „zákon o účetnictví“), nově upravuje problematiku protiprávního jednání v § 37 až § 37ab v části nazvané „Správní delikty“. Lze si povšimnout, že oproti minulé úpravě se nově rozlišují tyto delikty na:
a)
přestupky
- pro případ protiprávního jednání účetní jednotky, která není podnikatelem
, ab)
(jiné)1
správní delikty
- pro případy protiprávního jednání ostatních účetních jednotek
.Rozlišení mezi přestupky a (jinými) správními delikty přitom není pouze formální, ale nese s sebou řadu zásadních konsekvencí, jež jsou v tomto článku zevrubně diskutovány dále. Shodné pro obě skupiny správních deliktů však je, že jsou postihovány stejným druhem sankce, kterou je
pokuta
.Tak, jako tomu bylo v minulosti (až na jedinou výjimku, o které je pojednáno dále), je i nyní výše pokuty odvozována z
hodnoty celkových aktiv
, kterou se v souladu s ustanovením § 20 odst. 1 písm. a) bodu 1 zákona o účetnictví rozumí úhrn aktiv „zjištěný z rozvahy v ocenění neupraveném o položky podle § 26 odst. 3
zákona o účetnictví,“ tj. o opravné položky a oprávky. Celkovými aktivy pro účely uložení pokuty je tedy nutné vždy rozumět aktiva „brutto“. Ve srovnání s předchozí právní úpravou také nedochází ke změně horní hranice pokuty
, která tak nadále činí 3 %
, resp. 6 %
hodnoty celkových aktiv, a to v závislosti na jednotlivých druzích protiprávního jednání (tzv. skutkových podstatách). Jedinou výjimkou
je nově stanovená maximální hranice pokuty paušální částkou ve výši 5 000 Kč pro případ, kdy tzv. vybraná účetní jednotka (§ 1 odst. 3 zákona o účetnictví) nepředá účetní záznam do centrálního systému účetních informací státu [ustanovení § 37a odst. 1 písm. k) zákona o účetnictví].Jak bude zevrubně vyloženo dále, novelizovaná úprava ovšem jednoznačně směřuje k tomu, aby se sankce počítaly z hodnot vykázaných v účetní závěrce (resp. v konsolidované účetní závěrce) sestavené za účetní období,
ve kterém nebo za které
k porušení povinnosti došlo. Novelizované znění dále klade důraz na správné zjištění celkové hodnoty aktiv, která je základem pro výpočet sankce. Rovnocennou variantou je totiž určení výše sankce v závislosti na výši aktiv zjištěných kontrolním orgánem
.Jednotlivé druhy protiprávního jednání a maximální výši pokuty dokumentuje následující tabulka: Tabulka č. 1 Přehled sankcionovaných případů protiprávního jednání podle zákona o účetnictví Pramen: Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
+---------------------------------+------------------------------------------------------------+------------------------------------------+ | Subjekt, který se dopustil | Pokuta do výše 3 % hodnoty aktiv celkem | Pokuta do výše 6 % hodnoty aktiv celkem | | protiprávního jednání / Druh | | | | protiprávního jednání | | | +---------------------------------+------------------------------------------------------------+------------------------------------------+ | Účetní jednotka – fyzická | Vedení účetnictví v rozporu s § 7 odst. 1 a 2 zákona | Nevedení účetnictví | | osoba, která není | o účetnictví (věrný a poctivý obraz) | | | podnikatelem / Přestupek | Vedení účetnictví v rozporu s § 8 odst. 2 zákona | Nesestavení účetní závěrky nebo | | podle § 37 odst. 1 zákona | o účetnictví, tj. vedení účetnictví nikoliv správného | nevyhotovení výroční zprávy | | o účetnictví | Sestavení účetní závěrky, která neobsahuje všechny | | | | povinné součásti uvedené v § 18 odst. 1 nebo 2 | | | | zákona o účetnictví | | | | Neověření účetní závěrky nebo výroční zprávy auditorem | | | | v případech, kdy to stanoví zákon | | | | Nezveřejnění účetní závěrky nebo výroční zprávy | | | | způsobem stanoveným zákonem o účetnictví | | | | Neuschování účetních záznamů v souladu s § 31 | | | | zákona o účetnictví | | +---------------------------------+------------------------------------------------------------+------------------------------------------+ | Ostatní účetní jednotky / | Vedení účetnictví v rozporu s § 7 odst. 1 a 2 zákona | Nevedení účetnictví | | Správní delikt podle § 37a | o účetnictví (věrný a poctivý obraz) | | | odst. 1 zákona o účetnictví | Vedení účetnictví v rozporu s § 8 odst. 2 zákona | Nesestavení účetní závěrky nebo | | | o účetnictví, tj. vedení účetnictví nikoliv správného | nevyhotovení výroční zprávy | | | Sestavení účetní závěrky, která neobsahuje všechny | Nepoužití IFRS pro účtování a sestavení | | | povinné součásti uvedené v § 18 odst. 1 nebo 2 zákona | účetní závěrky v případech, kdy tak | | | o účetnictví | stanoví zákon o účetnictví | | | Neověření účetní závěrky nebo výroční zprávy auditorem | (§ 19a odst. 1) | | | v případech, kdy to stanoví zákon | | | | Nezveřejnění účetní závěrky nebo výroční zprávy | | | | způsobem stanoveným zákonem o účetnictví | | +---------------------------------+------------------------------------------------------------+------------------------------------------+ | Konsolidující účetní jednotka / | Nesestavení účetních výkazů za dílčí konsolidační | | | Správní delikt podle § 37a | celek státu nebo nesestavení účetních výkazů | | | odst. 2 zákona o účetnictví | za Českou republiku | | | | Neuschování účetních záznamů v souladu s § 31 zákona | | | | o účetnictví | | | | Nesestavení konsolidované účetní závěrky nebo | | | | nevyhotovení konsolidované výroční zprávy | | | | Sestavení konsolidované účetní závěrky, která | | | | neobsahuje všechny povinné součásti podle | | | | § 18 odst. 1 nebo 2 zákona o účetnictví | | | | Neověření konsolidované účetní závěrky nebo | | | | konsolidované výroční zprávy auditorem | | | | Nezveřejnění účetní závěrky nebo výroční zprávy | | | | způsobem stanoveným zákonem o účetnictví | | | | Nepoužití IFRS pro sestavení konsolidované účetní závěrky | | +---------------------------------+------------------------------------------------------------+------------------------------------------+ Pramen: Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
II Některé poznámky k nové právní úpravě
2.1 Důvody a principy nové úpravy správních deliktů
Zcela nová právní úprava správních deliktů v zákoně o účetnictví je odrazem probíhající změny přístupu ke správnímu trestání v České republice. Tyto změny byly započaty již v roce 2002, kdy byla vládou České republiky schválena
koncepce reformy správního trestání
obsažená v návrhu věcného záměru zákona o správním trestání (usnesení č. 162 ze dne 20. února 2002). Dosavadní právní úprava správního trestání byla totiž hodnocena jako nedokonalá a v mnoha směrech nedostačující.Ze zmíněného usnesení vlády vychází i koncepční materiál Ministerstva vnitra České republiky „Zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů v zákonech upravujících výkon veřejné správy“. Tento dokument nyní tvoří rámec pro tvorbu norem správního práva trestního, a jak se v něm výslovně uvádí, obecné principy právní úpravy správního trestání mají být promítnuty do každého návrhu nového zákona (jehož obsahem má být právní úprava odpovědnosti za porušení povinností na konkrétním úseku veřejné správy), nebo do návrhu změn platného zákona, který již sankční ustanovení obsahuje. Cílem novelizované právní úpravy je tedy uvést do souladu ustanovení zákona o účetnictví upravující postih za protiprávní jednání se zmíněným koncepčním dokumentem.
Je vhodné též uvést, že zmíněná koncepce počítá s tím, že do budoucna by měl být základem správního trestání přestupek. To je však mimo jiné podmíněno tím, že odpovědnost za přestupek by měla být aplikovatelná také na právnické osoby. Mimo jiné i z tohoto důvodu se s tímto pojetím uvažuje při přípravě nového zákona o přestupcích.
2.2 Dělení správních deliktů a druhy odpovědnosti
Jak již bylo výše zmíněno, zákon o účetnictví (v souladu s koncepčním materiálem MV ČR) nově rozděluje správní delikty týkající se účetnictví na přestupky a (jiné) správní delikty. V tomto kontextu je vhodné připomenout, že
správní delikty obecně jsou pouze jedním druhem široké skupiny protiprávního jednání
. Právní teorie vedle toho dále rozlišuje další druhy protiprávního jednání, kterými jsou soukromoprávní delikty, disciplinární delikty a trestné činy.2Při výkladu novelizovaných ustanovení je zapotřebí zabývat se otázkou,
co se rozumí přestupkem a jaký je rozdíl mezi ním a (jiným) správním deliktem
. Odpověď přináší ustanovení § 2 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen „zákon o přestupcích“). Podle úpravy tam zakotvené se přestupkem v obecné rovině rozumí zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v zákoně o přestupcích nebo jiném zákoně, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních právních předpisů anebo o trestný čin.Z této definice tedy mimo jiné vyplývá, že:
a)
přestupkem je pouze zaviněné jednání
; zavinění se přitom vymezuje ve formě úmyslu a nedbalosti,b)
jsou definovány tzv.
skutkové podstaty přestupků
, přičemž některé jsou upraveny ve zvláštní části zákona o přestupcích a další jsou vymezeny jinými právními předpisy. Přestupky týkající se účetnictví jsou pak upraveny již zmíněným ustanovením § 37 odst. 1 zákona o účetnictví.De lege lata
se k přestupku váže zásadní charakteristika, kterou je skutečnost, že přestupek může být spáchán pouze fyzickou osobou. Jakkoliv to tedy z návětí k ustanovení § 37 odst. 1 zákona o účetnictví explicitně nevyplývá, je podle mého názoru nutné vyložit, že přestupku se může dopustit pouze účetní jednotka - fyzická osoba
. Jedná se navíc o fyzickou osobu - nepodnikatele, což vyplývá nejen ze zmíněného ustanovení, ale nepřímo to uvádí i § 37ab odst. 5 zákona o účetnictví: „Na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při podnikání fyzické osoby, nebo v přímé souvislosti s ním, se vztahují ustanovení o odpovědnosti a postihu právnické osoby.“Z výše uvedeného textu lze naopak dovodit, že
správních deliktů vymezených zákonem o účetnictví se naopak může dopustit jak fyzická osoba
(podnikatel), tak právnická osoba
. Mezi přestupkem a (jiným) správním deliktem je však další zásadní rozdíl. Zatímco k přestupku se váže „pouze“ odpovědnost za zavinění (tzv. subjektivní odpovědnost), právní odpovědnost týkající se (jiných) správních deliktů je nutné chápat jako odpovědnost objektivní, tj. odpovědnost za výsledek, bez ohledu na zavinění. Z tohoto pohledu je tedy odpovědnost za správní delikt podstatně přísnější než odpovědnost za přestupek
. V praxi to mimo jiné znamená, že orgán udělující sankci za správní delikt nemusí zavinění účetní jednotky prokazovat. Na druhou stranu však podle mého názoru nelze dojít k závěru, že by se správní orgán nemusel otázkou zavinění zabývat vůbec. Ta totiž může být podstatná pro stanovení výše této sankce za spáchání správního deliktu.Zákon o účetnictví u relativně přísné objektivní odpovědnosti však připouští tzv. , které jsou uvedeny v ustanovení § 37ab odst. 1 V souladu s touto úpravou právnická osoba a podnikající fyzická osoba
liberační důvody
„za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které na ní bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila.“
V tomto kontextu je však nutné zdůraznit, že prokazovat existenci liberačních důvodů musí samotná účetní jednotka.Mezi přestupkem a (jiným) správním deliktem lze pozorovat ještě jeden podstatný rozdíl, který se týká samotného uplatnění sankce za protiprávní jednání, tj. pokuty. Zatímco u přestupku může orgán udělující sankci od udělení pokuty upustit (což vyplývá ze slov „za přestupek lze
uložit pokutu
“ a podpůrně pak z ustanovení § 11 odst. 3 zákona o přestupcích3), pokutu za správní delikt uloží příslušný orgán vždy, jak lze vyložit ze slov „za správní delikt se uloží
pokuta“. Orgánu udělujícímu sankci tak v tomto kontextu zůstává rozhodovací pravomoc jen co do výše
této sankce
(viz dále). Nutno též podotknout, že jedinou výjimkou je již zmíněný správní delikt podle ustanovení § 37a odst. 1 písm. k) zákona o účetnictví (nepředání účetního záznamu do centrálního systému účetních informací státu), kde je totiž speciální úprava spočívající v tom smyslu, že může být od uložení pokuty upuštěno (ustanovení § 37ab odst. 2 poslední věta).Lze-li tedy na tomto místě shrnout, pak
rozdíly mezi přestupkem a (jiným) správním deliktem jsou zejména následující
:a)
přestupku se na rozdíl od jiného správního deliktu může dopustit pouze fyzická osoba,
b)
ke správnímu deliktu se váže přísnější (objektivní) odpovědnost, přičemž jsou připuštěny
liberační důvody
(důvody zprošťující od objektivní odpovědnosti),c)
za spáchání správního deliktu (až na jedinou výjimku) musí být uložena sankce, zatímco u přestupku lze od udělení sankce upustit,
d)
řízení o uložení pokuty za přestupek a za (jiný) správní delikt jsou vedena podle různých procesních předpisů (viz dále).
2.3 Stanovení výše aktiv celkem
Jak již bylo uvedeno na začátku tohoto článku, pro určení výše pokuty jsou rozhodující celková aktiva v ocenění neupraveném o položky podle § 26 odst. 3 zákona o účetnictví, tj. aktiva „brutto“. Nová právní úprava však přináší určité zpřesnění, za jaké období má být hodnota aktiv zjišťována.
V souladu s ustanovením § 37aa odst. 1 zákona o účetnictví nyní platí, že hodnota aktiv se zjistí z účetní závěrky, resp. z konsolidované účetní závěrky sestavené za účetní období,
ve kterém nebo za které
k porušení povinnosti došlo. Naproti tomu se podle dosavadní úpravy v zásadě vycházelo z účetní závěrky za účetní období, ve kterém
k porušení právní povinnosti došlo. Tato skutečnost tak vedla k některým výkladům, že například v případě sestavení neúplné účetní závěrky neměla být rozhodující hodnota celkových aktiv uvedená v této neúplné účetní závěrce, ale hodnota aktiv v účetní závěrce až za následující účetní období, tj. za to, ve kterém k sestavení neúplné účetní závěrky fakticky došlo.Novelizovaná právní úprava dále přináší zásadní změnu týkající se stanovení výše aktiv jakožto základny pro vyměření pokuty.
Dosavadní právní předpisy totiž neumožňovaly
účinně postihnout za protiprávní jednání ty účetní jednotky, které měly
zásadním způsobem podhodnocena aktiva
, ze kterých se sankce vypočítávaly. Ustanovení § 37aa odst. 2 zákona o účetnictví nově stanoví, že pokud hodnota celkových aktiv v účetní závěrce neodpovídá celkovým aktivům zjištěným v řízení o uložení pokuty, pro účely uplatnění sankce se použije tato zjištěná výše aktiv. Obdobně se postupuje též v případě, nebyla-li účetní závěrka (popř. konsolidovaná účetní závěrka) sestavena vůbec.Zákon o účetnictví též vymezuje případ, kdy nelze skutečnou výši aktiv zjistit postupem popsaným v předchozím odstavci. V těchto situacích stanoví hodnotu celkových aktiv orgán, který porušení právních povinností projednává, a to
kvalifikovaným odhadem
. Definuje se dále, že v případě, že rozsah a obsah účetních případů v účetním období, ve kterém nebo za které k porušení povinnosti došlo, je srovnatelný s rozsahem a obsahem účetních případů bezprostředně předcházejícího účetního období, rozumí se kvalifikovaným odhadem hodnota celkových aktiv
zjištěná z účetní závěrky sestavené za toto předcházející účetní období (viz ustanovení § 37aa odst. 4 zákona o účetnictví).2.4 Řízení o uložení pokuty
Při diskuzi problematiky řízení o uložení pokuty je nutné zkoumat, o jaký druh deliktu se jedná. V případě, kdy se jedná o
přestupek
, se vlastního řízení dotýkají následující právní předpisy:a)
zákon o účetnictví, kterým se vymezuje skutková podstata přestupku a stanoví maximální výše sankce,
b)
zákon o přestupcích, který stanoví průběh řízení, a subsidiárně
c)
zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, jak vyplývá z § 51 zákona o přestupcích.
Dílčí procesní úpravu pro případy řízení o sankcích za správní delikty obsahuje přímo zákon o účetnictví. Ten mimo jiné stanoví, že
při určení výše pokuty
právnické osobě a podnikající fyzické osobě se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům, době trvání a okolnostem
, za kterých byl spáchán (ustanovení § 37ab odst. 2 .Správní delikty projednává v prvním stupni finanční úřad.
Současně je stanovena jednoroční subjektivní lhůta
, ze které vyplývá, že odpovědnost za (jiný) správní delikt zaniká, jestliže správní orgán o něm nezahájil řízení do jednoho roku ode dne, kdy se o něm dozvěděl. Dále existuje tříletá objektivní lhůta
; odpovědnost za (jiný) správní delikt tedy zaniká nejpozději do tří let ode dne, kdy byl spáchán.Pro praktickou aplikaci právní úpravy regulující sankce podle zákona o účetnictví jsou na přelomu let 2010 a 2011 klíčová
přechodná ustanovení
zákona č. 410/2010 Sb., kterým byl zákon o účetnictví novelizován. Podle pravidel přijatých v této části novely se neskončená řízení
o uložení pokuty, která byla zahájena do 31. prosince 2010
, dokončí podle dosavadní právní úpravy. Pokud by však byla nová právní úprava pro dotčenou účetní jednotku výhodnější, použijí se nová ustanovení.
III Závěr
Lze konstatovat, že nová ustanovení týkající se sankcí byla do zákona o účetnictví přijata zejména ze dvou důvodů:
a)
právní úprava správních deliktů je nyní uvedena
do souladu s koncepčním materiálem Ministerstva vnitra České republiky
„Zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů v zákonech upravujících výkon veřejné správy“ ab)
nově je umožněn účinný
postih protiprávního jednání účetních jednotek, které mají
zásadním způsobem podhodnocena aktiva
.Srovnáním předchozí a aktuální právní úpravy lze dospět k závěru, že
nedochází k zásadním změnám ve vymezení jednotlivých sankcionovaných případů
protiprávního jednání, ani ve výši sankcí
(pokut) k nim se vztahujících. Novou právní úpravu lze označit za jednoznačnější, mimo jiné i z toho důvodu, že právní úprava správních deliktů je doplněna přesnými odkazy na příslušná ustanovení definující jednotlivé právní povinnosti, jejichž porušení zákon o účetnictví sankcionuje.Pro úplnost je nutno uvést, že zákon o účetnictví není jediným právním předpisem, jenž by postihoval protiprávní jednání v oblasti účetnictví. V tomto kontextu lze upozornit zejména na skutkovou podstatu trestného činu zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění podle § 254 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
1 Pojem „jiné“ je v závorce uveden proto, že zákon o účetnictví jej explicitně nepoužívá, přičemž rozděluje skupinu správních deliktů na: a) přestupky a b) správní delikty. Autor se pro odlišení obou pojmů (poprvé ve významu souhrnném a podruhé jako člen množiny) rozhodl užít slova „jiný“.
2 Viz např. BOGUSZAK, J., ČAPEK, J., GERLOCH, A. Teorie práva. 1. vydání, Praha : EUROLEX
BOHEMIA
s.r.o., 2001, 324 s., ISBN 80-86432-13-0, s. 167-171.3 „Od uložení sankce lze v rozhodnutí o přestupku upustit, jestliže k nápravě pachatele postačí samotné projednání přestupku.“ - ustanovení § 11 odst. 3 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.