Osvobození nájmu lodí na moři
Jan
Rambousek
Rozsudek Soudního dvora Evropského unie ze dne 22. prosince 2010 ve věci C-116/10 Feltgen a
Bacino Charter Company, dosud neuveřejněn v Úředním věstníku
K předpisům:
-
§ 68 odst. 2
zák. č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Článek 15 odst. 5 [čl. 148 písm a) Recastu, pozn. zpracovatele] šesté
směrnice Rady 77/388/EHS ze dne 17. května 1977 o
harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se daní z obratu – Společný systém daně z
přidané hodnoty: jednotný základ daně, ve znění směrnice Rady
91/680/EHS ze dne 16. prosince 1991, musí být
vykládán v tom smyslu, že se osvobození od daně z přidané hodnoty podle uvedeného ustanovení
nevztahuje na poskytování služeb spočívajících v poskytování lodi s posádkou za úplatu k dispozici
fyzickým osobám pro účely zábavních výletů na volné moře.
Na první pohled se jedná o rozsudek, který český plátce nebude používat
každý den. Význam tohoto judikátu spočívá v tom, že ukazuje jak SDEU dokáže otočit výklad směrnice.
Ve směrnici se totiž nikde nedočteme, že by se osvobození týkalo jenom těch případů, kdy je využívá
plátce pro svoji ekonomickou činnost. SDEU se však s tímto argumentem vypořádává poměrně lakonicky:
„V tomto ohledu je nutno uvést, že se samotné znění čl. 15 odst. 5 šesté směrnice, jež odkazuje na
čl. 15 odst. 4 písm. a) téže směrnice, týká nájmu lodí užívaných k plavbě na volném moři a
zajišťujících přepravu cestujících za úplatu nebo výkon obchodní či průmyslové činnosti nebo
rybolovu. Aby takové poskytování služeb nájmu mohlo být osvobozeno od daně na základě uvedeného
ustanovení, je třeba, aby nájemce dotčené lodi tuto loď použil k výkonu hospodářské činnosti.“ a
dále potom „[o]důvodnění návrhu šesté směrnice Rady o harmonizaci právních předpisů členských států
týkajících se daní z obratu, předloženého Komisí Evropských společenství Radě Evropských
společenství dne 29. června 1973, výslovně uvádí, že rekreační lodě jsou vyloučeny z osvobození
stanoveného v čl. 15 odst. 5 uvedené směrnice, a že s nimi spojené služby poskytované konečnému
spotřebiteli musí podléhat DPH.“ Jinými slovy zde SDEU upřednostnil teleologický výklad, i když
nelze zjistit, kde tento výklad zjistil, a potom upřednostnil historický výklad zákona starý 24 let.
Tento
judikát
ukazuje, že nejenom, že netušíme, ale ani nejsme schopni odhadnout, jaké problémy
budeme řešit v případě aplikace evropského práva. Vzhledem k tomu, že máme český zákon ve stejném
znění jako směrnice, je otázkou jestli tento problém označit jako užití přímého účinku, a říci, že
máme tuzemský zákon napsaný jasně (ovšem stejně jasně jako směrnice) a nemusíme se řídit směrnicí, a
nebo zda lze kombinovat výklad českého zákona s historickým výkladem směrnice. Tento judikát
tedy
patří mezi ty, které místo toho aby ujasnily výklad značně rozšířil okruh nejasností, které už takto
máme.