DPH u hazardních her

Vydáno: 14 minut čtení

Základní vymezení plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně je uvedeno v § 51 zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH “), a v navazujících § 52 až 62 jsou ve vazbě na navazující právní předpisy tato plnění podrobněji vymezena. Plátce daně nepřiznává z uskutečněných plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně daň na výstupu, ale ve vztahu k těmto plněním nemá nárok na odpočet daně. Od 1. 1. 2017 nabyla účinnosti novela zákona o DPH , která je součástí zákona č. 188/2016 Sb. , který byl přijat v souvislosti s přijetím zákona o hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her. Touto novelou bylo schváleno novelizované znění § 60 zákona o DPH , v němž jsou od 1. 1. 2017 vymezeny podmínky pro osvobození od daně pro provozování hazardních her. V následujícím textu jsou nejprve stručně shrnuta aktuálně platná obecná pravidla pro osvobození od daně bez nároku na odpočet daně, která vyplývají z § 51 zákona o DPH a návazně podrobněji vysvětlena pravidla pro osvobození od daně při provozování hazardních her podle § 60 zákona o DPH .

DPH u hazardních her
Ing.
Václav
Benda
odborník na DPH
 
Osvobození od daně bez nároku na odpočet
Osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně jsou ve vazbě na čl. 131 až 137 Směrnice Rady 2006/112/ES, o společném systému daně z přidané hodnoty (dále jen „směrnice o DPH“), vymezena v § 51 odst. 1 zákona o DPH, v němž jsou uvedeny odkazy na navazující § 52 až 62 zákona o DPH, v nichž jsou stanoveny podrobnější podmínky, za nichž se na vymezená plnění vztahuje osvobození od daně. Pro plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně je charakteristické, že plátce daně, který tato plnění uskutečňuje je na jedné straně osvobozen od povinnosti přiznávat z těchto plnění daň na výstupu, na druhé straně však nemá ve vztahu k nim nárok na odpočet daně na vstupu. S účinností od 1. 1. 2017 bylo upřesněné ustanovení § 51 odst. 1 písm. j), v němž je od tohoto data uvedeno provozování hazardních her, místo dřívějšího provozování loterií a jiných podobných her.
I když plátce z uskutečněných plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně nepřiznává daň na výstupu, je podle § 51 odst. 2 zákona o DPH povinen tato osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně uvádět v daňovém přiznání za zdaňovací období, v němž mu vznikla povinnost přiznat tato plnění, tj. fakticky k datu uskutečnění plnění, které se stanoví obdobně jako u zdanitelných plnění v § 21 zákona o DPH nebo ke dni přijetí úplaty, pokud úplata za osvobozené plnění předchází den jeho uskutečnění. Novelou zákona o DPH s účinností od 1. 7. 2017 bylo do tohoto odstavce doplněno, že povinnost přiznat plnění z přijaté částky ke dni přijetí úplaty nevzniká, není-li plnění osvobozené od daně ke dni přijetí úplaty známo dostatečně určitě.
V daňovém přiznání uvádí plátce osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně v ř. 50. V kontrolním hlášení plátce osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně nevykazuje. Při stanovení hodnoty plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně postupuje plátce podle § 36 zákona o DPH, tj. v přiznání k DPH uvádí vše, co jako úplatu obdržel nebo má obdržet za uskutečněné plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně. Problematickou záležitostí je, co se považuje za úplatu z provozování hazardních her, tj. zda na řádek 50 přiznání k DPH se mají uvádět jen vsazené částky nebo vsazené částky snížené o vyplacené výhry. Touto problematikou se zabýval na svém jednání již v roce 2008 Koordinační výbor s Komorou daňových poradců. Ze závěrů tohoto jednání vyplývá, že v souladu se směrnicí o DPH a judikaturou Soudního dvora EU se v přiznání k DPH jako úplata za uskutečněné plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně podle § 60 zákona o DPH uvádí částka ve výši rozdílu, o které vklady převyšují výhry vyplacené hráčům.
Důvodem vykazování osvobozených plnění bez nároku na odpočet daně v ř. 50 přiznání k DPH je to, že podle § 76 odst. 3 písm. b) zákona o DPH se uvádějí do jmenovatele koeficientu, kterým se krátí nárok na odpočet daně u přijatých zdanitelných plnění, u nichž má plátce nárok na odpočet daně pouze v krácené výši. Tento koeficient plátce počítá vždy v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období příslušného kalendářního roku, a to z údajů za uskutečněná plnění za celý kalendářní rok. Vypočtený koeficient se zaokrouhluje na celá procenta nahoru a v daňovém přiznání za toto poslední zdaňovací období kalendářního roku se uvádí v levém sloupci ř. 53. Pro následující kalendářní rok se tento koeficient používá jako zálohový koeficient a uvádí se v levém sloupci ř. 52 přiznání.
Při případné opravě hodnoty plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně se postupuje obdobně podle § 42 zákona o DPH, tj. obdobně jako při opravě základu daně a výše daně u tuzemských zdanitelných plnění.
 
Vymezení hazardních her
Vymezení loterií a jiných podobných her vyplývalo do konce roku 2016 ze zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o loteriích a podobných hrách“), který byl nahrazen novým zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách (dále jen „zákon o hazardních hrách“), který nabyl účinnosti s výjimkou některých ustanovení od 1. 1. 2017, a který upravuje hazardní hry a jejich druhy, podmínky jejich provozování, opatření pro zodpovědné hraní a působnost správních orgánů v oblasti provozování hazardních her.
Podle § 3 odst. 1 zákona o hazardních hrách se hazardní hrou rozumí hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost. Podle § 3 odst. 2 zákona o hazardních hrách se jedná prakticky o loterii, kursovou sázku, totalizátorovou hru, bingo, technickou hru, živou hru, tombolu a turnaj malého rozsahu.
Loterií
se podle § 18 zákona o hazardních hrách rozumí číselná loterie, peněžitá loterie, věcná loterie a okamžitá loterie.
Číselnou loterií
se přitom rozumí hazardní hra, u níž je výhra podmíněna uhodnutím určitého čísla, několika čísel, kombinace čísel nebo číselného pořadí. U číselné loterie není předem určen počet sázejících ani výše herní jistiny a výhra se vypočítá podle počtu výherců nebo úhrnné výše sázek předem stanoveným podílem, nebo se stanoví násobkem sázky podle toho, jak z omezeného počtu čísel tažených při slosování uhodl sázející herním plánem určený počet tažených čísel.
Peněžitou a věcnou loterií
se rozumí hazardní hra, u níž je výhra podmíněna vylosováním určitého losu. U peněžité a věcné loterie je provozovatelem vydán určitý počet losů s pořadovými čísly. Jsou-li losy rozděleny do několika sérií, musí každá série obsahovat stejný počet losů a každý los musí být označen vedle pořadového čísla i označením série. Prodejní cena losu každé loterie musí být stejná ve všech sériích a do slosování musí být zahrnuty všechny vydané losy.
Okamžitou loterií
se rozumí hazardní hra, u níž je výhra podmíněna výherní kombinací po setření zakryté části losu. U okamžité loterie se sázející na vyznačené, a až do doby koupě zakryté, části losu bezprostředně po jejím odkrytí dozví případnou výhru.
Kursovou sázkou
je podle § 27 zákona o hazardních hrách hazardní hra, u níž je výhra podmíněna uhodnutím sázkové příležitosti. Sázkovou příležitostí se přitom rozumí zejména sportovní výsledek nebo událost veřejné pozornosti. Výše výhry je u kursové sázky přímo úměrná výhernímu poměru (kursu), ve kterém byla sázka přijata, a výši sázky.
Totalizátorovou hrou
je podle § 32 zákona o hazardních hrách hazardní hra, u níž je výhra podmíněna uhodnutím sázkové příležitosti. Sázkovou příležitostí se přitom rozumí zejména sportovní výsledek nebo událost veřejné pozornosti. Výše výhry je závislá na poměru počtu výherců k celkové výši sázek a předem stanovenému podílu výher.
Bingo
je podle § 39 zákona o hazardních hrách hazardní hrou, u níž je výhra podmíněna dosažením předem stanoveného vzorce na sázkovém tiketu, který sázející vyplní na základě postupného losování čísel, a při níž není předem určen počet sázejících ani výše herní jistiny. Bingo lze provozovat pouze v herním prostoru, ve kterém je provozovatel povinen určit v herním plánu vzorec, který má být na sázkovém tiketu vytvořen k dosažení výhry. Každý sázkový tiket přitom musí mít odlišné uspořádání čísel a sázkové tikety lze prodávat pouze v pokladně kasina.
Technickou hrou
je podle § 42 zákona o hazardních hrách hazardní hra provozovaná prostřednictvím technického zařízení přímo obsluhovaného sázejícím, tj. jedná se zejména o tzv. výherní hrací přístroje. Technickou hrou se rozumí zejména válcová hra, elektromechanická ruleta a elektromechanické kostky. Technickou hru lze provozovat pouze v herním prostoru. Technické zařízení musí být přitom funkčně nedělitelné a programově řízené mechanické, elektromechanické, elektronické nebo jiné podobné technické zařízení přímo obsluhované sázejícím. Technickým zařízením se rozumí také zařízení, které tvoří spolu se serverem funkčně nedělitelný celek s předem určitelným počtem koncových zařízení přímo obsluhovaných sázejícím, kdy při odpojení od serveru není koncové zařízení funkční a nelze jej použít samostatně. Uvedený server se přitom musí nacházet na území členského státu Evropské unie nebo státu, který je smluvní stranou Dohody o Evropském hospodářském prostoru.
Živou hrou
se podle § 57 zákona o hazardních hrách rozumí hra, kdy sázející hrají proti krupiérovi, nebo jeden proti druhému u hracích stolů, aniž by byl předem určen počet sázejících a výše sázky do jedné hry. Živou hrou se rozumí zejména ruleta, karetní hra, a to i provozovaná formou turnaje, a hra v kostky. Živou hru lze provozovat pouze v herním prostoru. U živé hry provozované formou turnaje s předem stanovenou minimální výší výhry je podmínkou konání turnaje uhrazení vkladů účastníků hazardní hry odpovídající nejméně 50 % předem stanovené minimální výše výhry.
Tombolou
je podle § 61 zákona o hazardních hrách hazardní hra, u níž se výhry rozdělují na základě slosování, do kterého se zahrnou pouze prodané sázkové tikety. Sázkové tikety lze prodávat a výhry vydávat pouze v den a na místě slosování. U tombol s herní jistinou, jejíž výše nepřekročí 100 000 Kč, se neuplatní některá zákonná ustanovení vyplývající z příslušných ustanovení zákona o hazardních hrách.
Turnajem malého rozsahu
je podle § 64 zákona o hazardních hrách turnaj v karetní hře vyřazovacího typu, při němž je počet účastníků hazardní hry předem určen. Úhrnný vklad jednotlivého účastníka hazardní hry do jednoho turnaje přitom nesmí převýšit 500 Kč za 24 hodin. Turnaje malého rozsahu se účastní nejméně 3 a nejvýše 90 účastníků hazardní hry. U turnaje malého rozsahu nesmí provozovatel vyplatit na výhrách více než 95 % z úhrnné výše všech vkladů a je povinen zajistit bezodkladně po skončení turnaje vyhotovení zápisu s uvedením jeho názvu, doby jeho trvání, místa a data konání, jmenovitého seznamu účastníků hazardní hry včetně jejich identifikačních údajů a výše jejich vkladů a seznamu vyplacených výher za pořadí v turnaji malého rozsahu a tento zápis uchovat nejméně po dobu 5 let.
 
Provozování hazardních her
V dřívějším znění § 60 zákona o DPH byly do konce roku 2016 vymezeny podmínky, za nichž bylo od daně osvobozeno provozování vymezených loterií a podobných her ve vazbě na zákon o loteriích a podobných hrách. Jednalo se o provozování např. loterií, tombol, okamžitých loterií (např. některé stírací losy), sázkové hry pomocí mechanických hracích přístrojů, sazky, sportky, sázkových her v kasinech (ruleta, black jack apod.). Pod pojem provozování loterií a jiných podobných her nebylo možno zahrnout služby související s jejich provozováním, které pro provozovatele zajišťoval jiný subjekt, např. distribuce losů, sběr sázenek apod.
Novelou zákona provedenou zákonem č. 188/2016 Sb. v souvislosti s přijetím zákona o hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her bylo schváleno s účinností od 1. 1. 2017 nové znění § 60 zákona o DPH, v němž se obdobně jako v dřívějším znění zákona o DPH vymezuje, co se rozumí provozováním hazardních her ve vazbě na zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který nabyl účinnosti s výjimkou některých ustanovení od 1. 1. 2017.
Provozováním hazardní hry
se podle § 5 zákona o hazardních hrách rozumí vykonávání činností spočívajících v uskutečňování hazardní hry se záměrem dosažení zisku, zejména příjem sázek a vkladů do hazardní hry, výplata výhry, další činnosti organizačního, finančního a technického charakteru související s uvedením hazardní hry do provozu a se zajištěním vlastního provozu, jakož i činnosti potřebné pro ukončení a vypořádání hazardní hry.
Provozovatelem hazardní hry
, s výjimkou turnaje malého rozsahu, může být podle § 6 zákona o hazardních hrách pouze Česká republika nebo právnická osoba, která má sídlo v České republice, v jiném členském státě Evropské unie nebo ve státě, který je smluvní stranou Dohody o Evropském hospodářském prostoru. Zákonná omezení a obecné podmínky pro provozování hazardních her vyplývají z § 8 až 13 zákona o hazardních hrách.
Příklad: Osvobození od daně při provozování hazardních her
Obchodní společnost, která je plátcem se sídlem v České republice, provádí zejména obchodní činnost, která je zdanitelným plněním. Vedle toho získala oprávnění pro provozování okamžité loterie (stírací losy). Za leden 2018 tato společnost přijala celkovou částku vkladů ve výši 6 000 000 Kč, z této částky vyplatila výhercům podle herního plánu 75 %, tj. částku 4 000 000 Kč. V přiznání k DPH za leden 2018 uvede částku ve výši rozdílu, o které vklady převyšují výhry vyplacené hráčům, tj. částku 2 000 000 Kč. Tato částka jí bude vstupovat do výpočtu koeficientu pro krácení nároku na odpočet daně podle § 76 zákona o DPH u přijatých zdanitelných plnění, např. režijních nákladů, které v rámci své ekonomické činnosti použije jak pro zdanitelná plnění, tak i pro plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně. U přijatých zdanitelných plnění, která obchodní společnost použije výhradně pro provozování okamžité loterie, nárok na odpočet daně nemá.
 
Služby související s provozováním hazardních her
Obdobně jako podle dřívějšího znění § 60 zákona o DPH nelze ani od 1. 1. 2017 vztahovat osvobození od daně na služby související s jejich provozováním, které jsou zajišťovány pro provozovatele hazardní hry jinými osobami, tj. např. distribuce losů, sběr sázenek, možnost umístění technických zařízení (hracích přístrojů) apod.
Příklad: Služby související s provozováním hazardních her
Pro obchodní společnost, která je provozovatelem okamžité loterie, zajišťuje prodej stíracích losů plátce daně za sjednanou odměnu ve výši 2 % z úplaty za prodané stírací losy. Tento plátce prodal v lednu 2018 stírací losy za 3 000 000 Kč. Sjednaná odměna z této částky činí 60 000 Kč (2 % z 3 000 000 Kč). Z této částky jako z částky včetně daně vzniká tomuto plátci povinnost přiznat daň v daňovém přiznání za leden 2018. Při základní sazbě daně 21 % a výpočtu podle § 37 odst. 2 zákona o DPH bude přiznaná daň na výstupu činit 10 416 Kč (60 000 x 0,1736).