Při pořízení nového dopravního prostředku z jiného členského státu platí specifický postup pro uplatnění daně z přidané hodnoty. Co je dopravní prostředek, je upřesněno v nařízení Rady č. 282/2011. Podle čl. 38 tohoto nařízení jsou dopravními prostředky zejména pozemní vozidla jako automobily, motocykly, jízdní kola, tříkolky a obytné přívěsy, přívěsy a návěsy, železniční vagony, lodě, letadla, vozidla zvlášť konstruovaná pro přepravu nemocných nebo zraněných osob, zemědělské traktory a jiná zemědělská vozidla, nebo mechanicky nebo elektricky poháněné vozíky pro invalidy.
DPH při pořízení nového dopravního prostředku z jiného členského státu po 1. 7. 2017
Ing.
Zdeněk
Kuneš,
je odborníkem na DPH, pracuje pro společnost KODAP s. r. o. Liberec
Zákon o dani z přidané hodnoty definuje dopravní prostředek jako vozidlo, jiný dopravní prostředek nebo zařízení, které jsou určené k přepravě osob nebo zboží z jednoho místa na jiné a které jsou obvykle konstruované pro použití k přepravě a mohou k ní být skutečně použity. Za dopravní prostředek se nepovažuje vozidlo, které je trvale znehybněno, ani kontejner.
Novelou zákona o DPH účinnou od 1. července 2017 došlo k rozšíření definice nového dopravního prostředku. Do této novely byl nový dopravní prostředek definován jako vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích s obsahem válců větším než 48 cm3 nebo s výkonem větším než 7,2 kW, pokud bylo dodáno do 6 měsíců ode dne prvního uvedení do provozu nebo má najeto méně než 6 000 km.
Nově se za nový dopravní prostředek považuje pozemní motorové vozidlo při splnění dalších podmínek. Nejedná se tedy pouze o vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích, ale o jakékoliv motorové vozidlo, které splňuje další podmínky, vymezené zákonem o DPH. Nově se tak jedná také například o terénní čtyřkolky.
Pro splnění podmínky, že jde o nový dopravní prostředek, postačí splnění jedné z uvedených podmínek, tedy dodání do 6 měsíců od prvního uvedení do provozu nebo pokud má dopravní prostředek najeto do 6 000 km.
Novým dopravním prostředkem je také loď delší než 7,5 m, pokud byla dodána do 3 měsíců ode dne prvního uvedení do provozu nebo má najeto méně než 100 hodin, s výjimkou námořních lodí užívaných k obchodní, průmyslové, rybářské nebo záchranářské činnosti, nebo letadlo o maximální vzletové hmotnosti větší než 1 550 kg, pokud bylo dodáno do 3 měsíců ode dne prvního uvedení do provozu nebo má nalétáno méně než 40 hodin, s výjimkou letadel využívaných leteckými společnostmi pro mezinárodní leteckou přepravu. Z těchto důvodů je důležité stanovení dne prvního uvedení do provozu. U nových dopravních prostředků lodí a letadel je to den dodání výrobcem prvnímu kupujícímu nebo vlastníkovi nebo první den, kdy kupující nebo vlastník je oprávněn s dopravním prostředkem nakládat jako vlastník, a to ten den, který nastane dříve. Může to být také den, kdy byl dopravní prostředek výrobcem použit pro předváděcí účely.
U pozemních motorových vozidel se za den prvního uvedení do provozu považuje den, kdy bylo vozidlo registrováno k provozu ve státu výrobce, nebo den, kdy nastala povinnost toto vozidlo ve státu výrobce registrovat, a to ten den, který nastane dříve.
V případě, že není ve státu výrobce povinnost vozidlo registrovat, je dnem prvního uvedení do provozu den, kdy bylo vozidlo odvezeno kupujícím nebo jeho vlastníkem nebo den dodání kupujícímu nebo jeho vlastníkovi, nebo den, kdy kupující, nebo vlastník s ním mohl nakládat, a to ten den, který nastane dříve, nebo den, kdy pozemní motorové vozidlo bylo použito pro předváděcí účely. Pokud není den prvního uvedení do provozu takto stanoven, považuje se za den prvního uvedení do provozu den, kdy byl vystaven doklad o prodeji.
Při pořízení nového dopravního prostředku v tuzemsku z jiného členského státu musí být odvedena daň z přidané hodnoty kterýmkoliv kupujícím, tedy plátcem, podnikatelem neplátcem, ale také soukromou osobou.
Pořízení nového dopravního prostředku plátcem
Pokud pořizuje nový dopravní prostředek plátce od osoby registrované k dani v jiném členském státě, jedná se o pořízení zboží z jiného členského státu. Plátce nakoupí nový dopravní prostředek bez daně a povinnost přiznat daň mu vzniká k patnáctému dni v měsíci, který následuje po měsíci, v němž bylo zboží pořízeno, nebo pokud byl před tímto dnem vystaven daňový doklad, ke dni vystavení daňového dokladu. Toto pořízení zboží z jiného členského státu uvede plátce do daňového přiznání na ř. 3.
Pro plátce je pořízením zboží z jiného členského státu, s povinností přiznat daň, také pořízení nového dopravního prostředku z jiného členského státu od osoby, která není osobou registrovanou v jiném členském státě.
Toto pořízení nového dopravního prostředku uvede plátce do daňového přiznání na ř. 9. K tomuto daňovému přiznání je plátce povinen přiložit hlášení o pořízení nového dopravního prostředku a kopii daňového dokladu, který mu vystavil dodavatel.
Pořízení nového dopravního prostředku osobou, která není plátcem
Podnikatel, který není plátcem, je při nákupu nového dopravního prostředku z jiného členského státu, který bude registrován k provozu v tuzemsku, také povinen přiznat daň.
Obdobně má povinnost přiznat daň také osoba, která není podnikatelem a pořídí si nový dopravní prostředek pro soukromou potřebu.
Tyto osoby jsou také povinny předložit finančnímu úřadu daňové přiznání. K němu navíc musí předložit kopii daňového dokladu a hlášení o pořízení nového dopravního prostředku. Daňové přiznání s dokladem a hlášením jsou povinny předložit do deseti dnů ode dne pořízení.
Finanční úřad jim vyměří daň z přidané hodnoty a tuto daň je pořizující osoba povinna zaplatit finančnímu úřadu do 25 dnů ode dne, kdy jí byla daň vyměřena.
Častý problém
Řada osob, které nejsou podnikatelem, se může dostat do problémů v případě, že si zakoupí v jiném členském státě nový dopravní prostředek, například nový automobil a neví, že když si tento nový automobil nechá zaregistrovat k provozu na dopravním inspektorátu, musí předložit potvrzení o tom, že zaplatili finančnímu úřadu daň z přidané hodnoty.
Tyto osoby by měly, obdobně jako plátce, koupit nový dopravní prostředek v jiném členském státě bez daně s tím, že dodavateli prokáží, že tento nový dopravní prostředek přemístí do České republiky.
Pokud však toto nevědí, tak jim prodávající v jiném členském státě nový dopravní prostředek bez dostatečných důkazních prostředků o tom, že tento nový dopravní prostředek přemístí do jiného členského státu, bez daně neprodá.
Pokud tato situace nastane, musí být při přemístění nového dopravního prostředku odvedena daň z přidané hodnoty v České republice, bez ohledu na to, zda byl tento nový dopravní prostředek nakoupen s daní, či ne.
Příklad:
Pan Procházka si koupil v Drážďanech novou motorku za tzv. běžnou cenu a převezl ji do České republiky. Když ji šel zaregistrovat na dopravní inspektorát, požadovali však na něm potvrzení o zaplacení daně. S tím pan Procházka nepočítal. V ceně motorky byla již zahrnuta německá daň. To však nic nemění na skutečnosti, že pan Procházka musí zaplatit daň z přidané hodnoty v České republice, protože jde o pořízení nového dopravního prostředku. Jediným řešením je pro pana Procházku dohoda s prodejcem v Německu. Německý prodejce dodal motorku panu Novákovi s německou daní, protože nevěděl, že tato motorka bude jako nový dopravní prostředek přepravena do jiného členského státu a při prodeji o tom neměl ani žádný důkaz.
Aby mohli plátce i osoba, která není plátcem, zaregistrovat nový dopravní prostředek na dopravním inspektorátu před podáním daňového přiznání, mohou při pořízení nového dopravního prostředku ještě před podáním daňového přiznání podat finančnímu úřadu hlášení o pořízení nového motorového vozidla a mohou zaplatit zálohu ve výši daně z pořízení nového dopravního prostředku. Tuto zálohu následně vypořádají v daňovém přiznání.
K hlášení o pořízení nového dopravního prostředku jsou povinni přiložit kopii daňového dokladu, kterou obdrželi od dodavatele z jiného členského státu. Finanční úřad jim zaplacení zálohy potvrdí a na základě tohoto potvrzení jim dopravní inspektorát zaregistruje nový dopravní prostředek k provozu.