Specifika postavení vedoucích zaměstnanců
Mgr.
Michal
Vrajík
samostatný advokát; externí spolupracovník, Human Garden
Zákoník práce počítá s výkonem závislé práce ve
vztazích nadřízenosti a podřízenosti. Tento princip se však neuplatňuje jen mezi zaměstnavatelem a
zaměstnancem, ale i mezi jednotlivými zaměstnanci navzájem, takže někteří zaměstnanci jsou vedoucí
(nadřízení) a jiní zaměstnanci jsou řadoví (podřízení). Podle velikosti zaměstnavatele a počtu
zaměstnanců se pak tvoří více či méně složité organizační struktury a „pavouci“ znázorňující
hierarchii zaměstnanců uvnitř zaměstnavatele.
V praxi se tak lze setkat s organizačními strukturami zahrnujícími hned několik úrovní
řízení od pracovních pozic ředitelů, jejich zástupců, úsekových vedoucích, vedoucích oddělení, popř.
mistrů až po řadové zaměstnance. Postavení jednotlivých vedoucích zaměstnanců, jejich náplň práce a
také úroveň jejich odpovědnosti se v takovém případě rovněž liší a pamatuje na to též právní
úprava.
Zákoník práce1) v
zásadě rozlišuje mezi vedoucími zaměstnanci a ostatními zaměstnanci zaměstnavatele, přičemž ve
vztahu k vedoucím stanoví některé odchylky a určité zvláštní povinnosti a umožňuje zpravidla dohodou
sjednat některá práva a povinnosti odlišně od obecné úpravy upravené v
zákoníku práce. Některé odchylky jsou pak přípustné
jen u určitých, zvlášť vymezených vedoucích zaměstnanců (například možnost zaměstnance odvolat z
vedoucího místa). Zvláštní kategorií vedoucích zaměstnanců by se mohli v budoucnu stát tzv.
vrcholoví řídící zaměstnanci, pokud tedy bude schválena projednávaná novela
zákoníku práce (k tomu více v závěru tohoto
článku).
Tato právní úprava bývá ale kritizována jako příliš ochranářská, neboť případů, v nichž se
postavení vedoucího zaměstnance od řadového zaměstnance liší, není v
zákoníku práce nijak vysoké množství. Cílem tohoto
článku je proto popsat, v čem se liší právní postavení vedoucího zaměstnance od řadového
zaměstnance.
Definice vedoucího zaměstnance
Před vysvětlením odchylek v postavení vedoucího a řadového zaměstnance je ale třeba
definovat, koho zákoník práce chápe jako vedoucího
zaměstnance. Zákonná definice pojmu vyplývá z ustanovení §
11 zákoníku práce, které stanoví, že vedoucími zaměstnanci zaměstnavatele se rozumějí
zaměstnanci, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávněni stanovit a ukládat
podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k
tomu účelu závazné pokyny.
Zákoník práce tedy zdůrazňuje osobní
hledisko a jako vedoucího zaměstnance chápe osobu, která řídí podřízené zaměstnance.
Judikatura
pak
vychází ze závěru, že uvedené hledisko je u vedoucího zaměstnance splněno i v případě, „jestliže
pracovní místa, která jsou mu podle organizačního předpisu (organizačního aktu řízení) podřízena,
fakticky (ještě) nejsou obsazena.“2) Jinými slovy pro to, aby byl zaměstnanec
vedoucím zaměstnancem, je potřeba, aby mu podle organizační struktury bylo podřízeno nejméně jedno
pracovní místo. Není už pak důležité, že dané pracovní místo není v konkrétní moment nikým
obsazeno.Postavení vedoucího zaměstnance v těchto případech vyplývá přímo z textu
zákoníku práce a nemusí se tak se zaměstnancem zvlášť
domlouvat (například v pracovní smlouvě). Při splnění zákonných podmínek se postavení vedoucího
zaměstnance nelze zříct, a to ani jednostranným prohlášením, ani dohodou se
zaměstnavatelem.
Nejnovější
judikatura
Ústavního soudu nabízí nicméně i jiný pohled na věc, když dovodila,
že „pojem vedoucího zaměstnance nelze vnímat jen a pouze v tom smyslu, že se jedná o zaměstnance,
který vede určitý počet jiných zaměstnanců (hledisko personální). Vedoucího lze vnímat i jako osobu,
která je odpovědná za určitý úsek činnosti, za určitou oblast v rámci organizační struktury
zaměstnavatele (hledisko účelové). Není tedy nezbytně nutné, aby měl vedoucí zaměstnanec nějaké
podřízené.“3)Tento názor je zatím nicméně spíše ojedinělý a bude proto zajímavé sledovat, zda se bude v
judikatuře soudů vyskytovat častěji. Dle názoru autora by šlo o krok správným směrem, neboť vnímání
vedoucího zaměstnance čistě podle toho, zda má nebo nemá podřízené zaměstnance, je velmi
zužující.
Právní postavení vedoucího zaměstnance se řídí ustanoveními
zákoníku práce použitelnými pro řadové zaměstnance,
ledaže zákoník práce výslovně stanoví
jinak.
Vznik pracovního poměru vedoucího zaměstnance
Podstatnou odchylkou týkající se vzniku pracovního poměru je maximální délka zkušební
doby. S vedoucím zaměstnancem lze totiž v souladu s ustanovením
§ 35 odst. 1 písm. b) zákoníku práce sjednat
zkušební dobu v délce až 6 měsíců, tedy v délce dvojnásobné oproti řadovému zaměstnanci. I u
vedoucích zaměstnanců nicméně platí omezení, podle nějž zkušební doba nesmí být sjednána delší, než
je polovina sjednané doby trvání pracovního poměru.
Pracovní poměr vedoucího zaměstnance se zásadně zakládá pracovní smlouvou tak jako u
řadového zaměstnance. V praxi se taková smlouva někdy označuje jako manažerská smlouva, čímž smluvní
strany vyjadřují, že zaměstnanec pracuje na vedoucím (manažerském) pracovním místě. Nic to však
nemění na tom, že pokud je předmětem této smlouvy výkon závislé práce, jde o pracovní
smlouvu.
Ustanovení § 33 odst. 3 zákoníku práce
však vypočítává případy, kdy se pracovní poměr vedoucího zaměstnance zakládá jmenováním. Jde o
případy v tomto ustanovení vypočtené a dále případy, kdy tak stanoví zvláštní právní předpis.
Společné mají tyto případy to, že se týkají téměř beze zbytku tzv. veřejného
sektoru4) a nedopadají na běžnou podnikatelskou praxi.
V těchto případech je vyloučeno, aby byla s vedoucím zaměstnancem uzavřena pracovní
smlouva. Ještě jinak řečeno - jestliže se pracovní poměr zakládá pracovní smlouvou, nemůže být
založen jmenováním, a naopak jestliže se pracovní poměr zakládá jmenováním, nemůže být založen
pracovní smlouvou5).
Pokud k výše popsané situaci dojde, tj. se zaměstnancem je uzavřena pracovní smlouva,
ačkoliv měl být na vedoucí pracovní místo jmenován, pak to znamená, že pracovní smlouva není platná
a podle okolností se vyloží jako jmenování a souhlas se jmenováním zaměstnance.
Ke stejnému závěru dospěla dříve opakovaně
judikatura
Nejvyššího soudu, když dovodila, že
„pro posouzení otázky, zda byl žalobce do funkce ředitele regionálního ředitelství jmenován, však
není rozhodující ani to, zda zde vůbec je jmenovací listina (i když je nazvána pracovní smlouvou),
či nikoli. Rozhodující pro posouzení, zda došlo ke jmenování do funkce, jež je jmenováním
obsazována, je - jak bylo výše rozvedeno - zda lze dovodit vůli zaměstnavatele jmenovat a souhlas
zaměstnance se jmenováním. V projednávané věci, jak vyplývá z obsahu spisu, žalobce ... skutečně
vykonával funkci ředitele regionálního ředitelství, a to nikoli proti vůli žalovaného, ale v souladu
s ní; žalovaný mu nejen zadával pracovní úkoly, ale také mu mimo jiné vyplácel za výkon této funkce
mzdu. Z uvedeného vyplývá, že žalovaný měl vůli, aby žalobce uvedenou funkci zastával, a žalobce,
jak vyplývá ze všech jeho postojů nejen v řízení, ale i z toho, že funkci fakticky vykonával, se
svým jmenováním do této funkce souhlasil. Došlo tak bez ohledu na formální okolnosti případu
(existence dvou listin nazvaných pracovní smlouva, různé podpisy na těchto listinách, různá data,
kdy byly tyto listiny vydány) k založení pracovního poměru
jmenováním.“6)Odvolání z vedoucího místa
Pracovní poměr vedoucího zaměstnance končí zásadně stejnými způsoby, jako pracovní poměr
řadového zaměstnance. Může být tedy rozvázán dohodou, výpovědí, okamžitým zrušením nebo zrušením ve
zkušební době, potažmo skončit uplynutím sjednané doby trvání či ostatními způsoby vymezenými v
ustanovení § 48 zákoníku práce.
Specifickou odchylkou, která se ale netýká všech vedoucích zaměstnanců, je nicméně právo
zaměstnavatele odvolat vedoucího zaměstnance z pracovního místa a tomu odpovídající právo vedoucího
zaměstnance se tohoto pracovního místa vzdát.
Přímo na základě ustanovení § 73 odst. 1
zákoníku práce platí, že zaměstnanci, u nichž se pracovní poměr zakládá jmenováním (k tomu
viz výše), mohou být z vedoucího místa odvoláni a mohou se ho rovněž vzdát.
Vedle toho ustanovení § 73 odst. 2 zákoníku
práce umožňuje, aby se zaměstnavatel na možnosti odvolání a vzdání se vedoucího místa s
vedoucím zaměstnancem dohodl. Tato dohoda je však možná jen v případě, že zaměstnanec zastává
pracovní místo přímo podřízené:
-
zaměstnavateli (jeho statutárnímu orgánu); nebo
-
zaměstnanci přímo podřízenému zaměstnavateli (jeho statutárnímu orgánu); obojí za
podmínky, že vedoucímu zaměstnanci je podřízen další vedoucí zaměstnanec.
Tzv. odvolatelnost tedy nemůže být sjednána u všech vedoucích zaměstnanců, ale jen na
první a druhé úrovni řízení zaměstnavatele (v praxi se pomalu vžívají pojmy Board-1 a Board-2
vyjadřující, že jde o pracovní pozice o jednu, respektive dvě úrovně níže, než je statutární orgán).
Viz též obrázek na straně 64:
V odborné literatuře se vyskytl názor, podle nějž je výše uvedené vymezení vedoucích
pracovních míst
dispozitivní
a „... v kolektivní nebo jiné smlouvě, popř. ve vnitřním předpisu, smí
být jejich okruh vymezen jinak.“7) Tento názor není všeobecně
přijímán8) a nezastává jej ani autor tohoto článku. Popsaný výklad totiž
směřuje proti základním zásadám pracovního práva, konkrétně proti zásadě zvláštní zákonné ochrany
postavení zaměstnance.Pokud jde o samotné odvolání z vedoucího místa, toto provádí ten, kdo zaměstnance na
pracovní místo jmenoval, a v případech, kdy byl pracovní poměr založen pracovní smlouvou, přímo
zaměstnavatel, respektive jeho statutární orgán. Odvolání ani vzdání se vedoucího místa zásadně
nemusí být podloženo konkrétními důvody, ledaže by tak stanovil zvláštní právní předpis.
Odvoláním ani vzdáním se vedoucího místa pracovní poměr vedoucího zaměstnance nekončí.
Zaměstnavatel je povinen nabídnout zaměstnanci nové pracovní zařazení odpovídající zdravotnímu stavu
a kvalifikaci zaměstnance. Nemusí se jednat o vedoucí pracovní místo.
Judikatura
je nicméně rozporná, pokud jde o šíři této nabídkové povinnosti. Převažuje
závěr, podle nějž je zaměstnavatel povinen nabídnout zaměstnanci pouze „takovou práci, kterou je
zaměstnanec způsobilý vykonávat vzhledem ke svému zdravotnímu stavu a kvalifikaci. Povinnost
nabídnout zaměstnanci jinou práci odpovídající jeho kvalifikaci znamená, že se nevyžaduje, aby
zaměstnavatel navrhoval zaměstnanci takové pracovní zařazení, při němž by nebyla zcela využívána
jeho dosažená kvalifikace, a současně se nesmí jednat o práci, k níž zaměstnanec nemá potřebnou
kvalifikaci a nemůže ji ani získat zaškolením nebo jinou
průpravou.“9)Vedle toho se však lze setkat i se závěrem, podle nějž „nemožnost zaměstnance dále
zaměstnávat znamená, že zaměstnavatel nemá pro zaměstnance žádnou práci; jde tu tedy o absolutní
nemožnost zaměstnance dále zaměstnávat. Zaměstnavatel musí totiž zaměstnanci nabídnout jakékoliv
volné místo, které je k dispozici v době výpovědi, nejen místo odpovídající původní pracovní
smlouvě, popřípadě kvalifikaci zaměstnance kdykoliv získané (ať před uzavřením smlouvy nebo po jejím
sjednání), a to i tehdy, když toto místo vyžaduje předchozí průpravu
zaměstnance.“10)
V praxi lze proto spíše doporučit, aby zaměstnavatel nabídl vedoucímu zaměstnanci
jakoukoliv pracovní pozici, která se mu jeví vhodná (například nabídnout odvolanému vedoucímu skladu
práci řadového skladníka), i když by si zaměstnanec měl kariérně „pohoršit“.
Teprve v případě, že zaměstnanec nabízené pracovní místo odmítne nebo zaměstnavatel pro
zaměstnance další práci nemá, může zaměstnavatel rozvázat pracovní poměr se zaměstnancem výpovědí, a
to pro tzv. fikci nadbytečnosti, tj. z důvodu dle ustanovení
§ 52 písm. c) zákoníku práce. Od běžné
nadbytečnosti se
fikce
nadbytečnosti liší v tom, že:-
zaměstnavatel nemusí přijmout rozhodnutí o organizačních změnách;
-
pracovní místo, z nějž byl zaměstnanec odvolán nebo jehož se vzdal, může být znovu
obsazeno;
-
v případě sporu o platnost výpovědi se tedy nezkoumá, zda bylo původní pracovní místo
zrušeno, ale pouze zda zaměstnavatel splnil svou nabídkovou povinnost, a
-
zaměstnanec nemá nárok na odstupné, ledaže by byl z vedoucího pracovní místa odvolán,
protože toto místo bylo zaměstnavatelem zrušeno v rámci organizačních změn.
V průběhu výpovědní doby nemůže zaměstnavatel zaměstnanci přidělovat původní práci (z té
byl zaměstnanec odvolán nebo se jí vzdal) ani novou práci (tu zaměstnanec nepřijal nebo mu ji
zaměstnavatel nenabídl) a jde tak o překážku v práci na straně zaměstnavatele s nárokem na náhradu
mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku.
Uvedenému postupu mohou strany předejít tím, že se už při jmenování na vedoucí pracovní
místo (při sjednání dohody o možnosti odvolání a vzdání se vedoucího místa) dohodnou na dalším
zařazení zaměstnance pro případ, že bude z vedoucího místa odvolán nebo se ho vzdá. Pro tento případ
dovodila
judikatura
, že po odvolání nebo vzdání se vedoucího místa se zaměstnanec automaticky
přesouvá na dohodnutou pracovní pozici a pracovní poměr
pokračuje11).Odměňování vedoucích zaměstnanců
Mzdová oblast:
Jedinou odchylkou v odměňování vedoucích zaměstnanců v mzdové oblasti je možnost vyššího
zahrnutí práce přesčas do mzdy oproti řadovým zaměstnancům.
Zatímco u řadových zaměstnanců dovoluje zákoník
práce sjednat mzdu s přihlédnutím k případné práci přesčas v rozsahu 150 hodin za rok, u
vedoucích zaměstnanců může být mzda sjednána s přihlédnutím k veškeré práci přesčas.
Toto ujednání nicméně samo o sobě není souhlasem zaměstnance s prací přesčas, tj. i nadále
platí, že zaměstnavatel může vedoucímu zaměstnanci nařídit práci přesčas v rozsahu nejvýše 8 hodin
týdně a 150 hodin ročně. Nad tento rozsah musí být konání práce přesčas i s vedoucím zaměstnancem
dohodnuto. Toto ujednání rovněž nenahrazuje povinnost zaměstnavatele evidovat pracovní dobu, a tedy
i práci přesčas vedoucího zaměstnance.
Obecně je pak třeba připomenout, že uvedené ujednání je přípustné jen v případě, byla-li
mzda sjednána (individuální nebo kolektivní smlouvou) a práce přesčas tedy nemůže být zahrnuta ve
mzdě stanovené (vnitřním předpisem), nebo určené (mzdovým výměrem). Aby bylo výše uvedené ujednání
platné, musí z něj být patrný rozsah práce přesčas, k níž bylo při sjednání mzdy
přihlédnuto.
Platová oblast:
V platové oblasti pak lze vysledovat dvě odchylky týkající se vedoucích zaměstnanců. První
z nich je příplatek za vedení podle ustanovení § 124
zákoníku práce, který přísluší v zákonem stanovené výši vedoucímu zaměstnanci a za
stanovených podmínek též jeho zástupci.
Druhou odchylkou je pak automatické zahrnutí práce přesčas do platu, a to v následujícím
rozsahu:
-
150 hodin v kalendářním roce u zaměstnance, kterému přísluší příplatek za
vedení;
-
veškerá práce přesčas u zaměstnance, který je statutárním orgánem nebo vedoucím
organizační složky.
Povinnosti vedoucích zaměstnanců
Zákoník práce rovněž klade na vedoucí
zaměstnance určité zvláštní povinnosti nad rámec povinností řadových zaměstnanců. Povinnosti
řadových zaměstnanců se na vedoucí zaměstnance pochopitelně vztahují rovněž, nicméně vedle toho jsou
vedoucí zaměstnanci v souladu s ustanovením § 302
zákoníku práce povinni ještě:
-
řídit a kontrolovat práci podřízených zaměstnanců a hodnotit jejich pracovní
výkonnost a pracovní výsledky. Tuto povinnost plní vedoucí zaměstnanec i ve vztahu k zaměstnancům,
kteří byli k zaměstnavateli (jeho organizační složce nebo útvaru) vysláni v rámci pracovní cesty,
přeložení, dočasného přidělení či agenturního zaměstnávání;
-
co nejlépe organizovat práci;
-
vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při
práci. Jsou to právě vedoucí zaměstnanci, kterým se oznamují nedostatky a závady na pracovišti,
technické poruchy, pracovní úrazy apod. Rovněž jsou to jen vedoucí zaměstnanci, kdo mohou být
zaměstnavatelem určeni k zjišťování, zda není zaměstnanec pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových
látek;
-
zabezpečovat odměňování zaměstnanců podle tohoto zákona;
-
vytvářet podmínky pro zvyšování odborné úrovně zaměstnanců;
-
zabezpečovat dodržování právních a vnitřních předpisů;
-
zabezpečovat přijetí opatření k ochraně majetku zaměstnavatele.
Poruší-li vedoucí zaměstnanec zaviněně uvedené povinnosti, může s ním být podle okolností
rozvázán pracovní poměr výpovědí podle ustanovení § 52
písm. g) zákoníku práce nebo dokonce okamžitým zrušením podle ustanovení
§ 55 odst. 1 písm. b) zákoníku práce, a
zaměstnanec je rovněž povinen nahradit způsobenou škodu.
Pokud by vedoucí zaměstnanec uvedené povinnosti nebyl schopen dodržovat, tedy neporušoval
by je zaviněně, ale proto, že na práci vedoucího kvalitativně nestačí, mohlo by se jednat o
nesplňování předpokladů či požadavků pro řádný výkon práce a rovněž by to mohlo vést k rozvázání
pracovního poměru výpovědí, tentokrát však podle ustanovení
§ 52 písm. f) zákoníku práce.
Závěr
Kromě výše popsaných odchylek se nicméně právní postavení vedoucích a řadových zaměstnanců
podle zákoníku práce neliší.
Zákoník práce nereguluje ve vztahu k vedoucím
zaměstnancům odchylky v oblasti pracovní doby, jejího rozvrhování, evidence, a kromě výše uvedených
ani v oblasti odměňování.
Právě v těchto oblastech by přitom byla právní úprava velice potřebná, protože vedoucí
zaměstnanci, a to zejména na vrcholových úrovních, si často v praxi rozvrhují pracovní dobu sami a
práci vykonávají v potřebném rozsahu, aniž by byla pracovní doba přesně evidována.
Naopak, evidence pracovní doby bývá v takovém případě leckdy vedena fiktivně, pouze aby
nějak vedena byla a mohla být předložena v případě kontroly ze strany inspekce práce či soudního
sporu.
Rovněž by u vedoucích zaměstnanců ve vrcholovém vedení bylo na místě umožnit zahrnutí
veškerých zákonných příplatků do mzdy či platu, tedy nejen příplatku za práci přesčas, neboť takoví
zaměstnanci bývají zpravidla odměňování za vykonanou práci (za „pracovní místo“) a nikoliv za to,
jak dlouho a v jakém časovém úseku práci vykonali.
Uvedené odchylky by měla do zákoníku práce
vnést připravovaná novela zákoníku práce
12), která měla upravit mimo jiné institut tzv. vrcholových řídících
zaměstnanců13).
Tato novela nicméně proti původním předpokladům zůstává i nadále ve fázi druhého čtení v
Poslanecké sněmovně a s ohledem na blížící se volby na podzim 2017 je její osud velmi
nejistý.
1) Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník
práce, v platném znění.
2) Viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 17. 2. 2004, sp. zn.
21
Cdo 1863/2003.
3) Viz usnesení Ústavního soudu ze dne 6. 12. 2016, sp. zn.
I. ÚS 1077/16.
4) Jmenování se týká vedoucích organizačních složek státu, jejich organizačních
útvarů, organizačních útvarů státního podniku, státního fondu, příspěvkové organizace (celé i jejích
organizačních útvarů), organizačních útvarů v Policii České republiky a dále podle zvláštních
právních předpisů též některých zaměstnanců obcí, krajů, škol, některých zdravotnických zařízení
atd.
5) Srov. BĚLINA, M. in BĚLINA, M., DRÁPAL, L. a kol.:
Zákoník práce. Komentář. 2. vydání. Praha: C.
H. Beck, 2015, s. 203.
6) Viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 8. 1. 2003, sp. zn.
21
Cdo 1912/2001, publikovaný ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek pod č.
R 73/2003. Totožnou argumentaci uplatnil Nejvyšší
soud např. i v rozsudku ze dne 13. 2. 2004, sp. zn.
21 Cdo
2339/2003.
7) Viz DRÁPAL, L. in BĚLINA, M., DRÁPAL, L. a kol.:
Zákoník práce. Komentář. 2. vydání. Praha: C.
H. Beck, 2015, s. 478.
8) Viz např. zcela opačný názor HŮRKA, P. in ELIÁŠ, K., HŮRKA, P., BEZOUŠKA, P.,
MORÁVEK, J., SCHMIED, Z. a TRYLČ, L.: Zákoník
práce a související ustanovení občanského
zákoníku s podrobným komentářem k 1. 1. 2014. Olomouc: ANAG, 2014, s. 235.
9) Viz např. usnesení Nejvyššího soudu ze dne 29. 5. 2013, sp. zn.
21
Cdo 2442/2012.
10) Viz např. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 2. 9. 2015, sp. zn.
21
Cdo 759/2014.
11) Viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 5. 5. 2016, sp. zn.
21
Cdo 2376/2015.
12) Viz sněmovní tisk č. 903 Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
2013-2017. Dostupný z
http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?oZ7&tZ903.
13) Viz VRAJÍK, M.: Novela
zákoníku práce za dveřmi. Daňová a hospodářská
kartotéka č. 7/2017, s. 23-24.