Novela zákonů o pomoci v hmotné nouzi a o státní sociální podpoře od 20. 4. a 1. 6. 2017

Vydáno: 5 minut čtení

Dne 5. 4. 2017 byla ve Sbírce zákonů pod č. 98/2017 publikována novela zákona č. 111/2006 Sb. , o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pomoci v hmotné nouzi “), a zákona č. 117/1995 Sb. , o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o státní sociální podpoře ), (dále jen „novela“). Tato novela nabývá účinnosti dne 1. 6. 2017, s výjimkou bodu týkajícího se výplaty doplatku na bydlení i jiným osobám a s výjimkou novely zákona o státní sociální podpoře . Tyto body novely nabyly účinnosti již dne 20. 4. 2017.

Novela zákonů o pomoci v hmotné nouzi a o státní sociální podpoře od 20. 4. a 1. 6. 2017
JUDr.
Klára
Naušová,
je advokátkou, PKMK advokátní kancelář s. r. o.
Nejdůležitější změny, které tato novela přináší ve vztahu k zákonu o pomoci v hmotné nouzi, jsou:
 
a) Doplatek na bydlení
Novela zpřesňuje úpravu součinnosti obce v případě hledání tzv. přiměřeného bydlení zakotvenou v ust. § 33 odst. 3 zákona o pomoci v hmotné nouzi. Každá osoba může požádat o pomoc s hledáním bydlení obec, ve které má trvalý pobyt, nebo ve které se skutečně zdržuje. Obec je povinna tuto žádost posoudit, a pokud neučiní žádnou nabídku bydlení, je povinna žadateli vydat písemné doporučení dalšího postupu. Pokud dá žadateli obec nabídku bydlení a žadatel tuto nabídku odmítne, je obec povinna sdělit tuto skutečnost příslušnému orgánu pomoci v hmotné nouzi (pak totiž dané osobě nevzniká nárok na doplatek na bydlení).
Novela nově zakotvuje, že nárok na doplatek na bydlení nevznikne, pokud se byt, jiný než obytný prostor nebo ubytovací zařízení, nachází v oblasti se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích jevů, vyhlášené opatřením obecné povahy podle ust. § 33d zákona o pomoci v hmotné nouzi. Toto však neplatí v případech, kdy vlastnické právo nebo právo na užívání bytu, jiného než obytného prostoru nebo ubytovacího zařízení, vzniklo před vydáním opatření obecné povahy podle § 33d zákona o pomoci v hmotné nouzi. Novela pak nově definuje možnost vyhlášení oblasti se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích jevů. O vyhlášení této oblasti žádá obec pověřený obecní úřad, v jehož obvodu se tato místa nacházejí. K vyhlášení dochází na základě opatření obecné povahy, které je projednáno s Policií ČR, případně s orgánem sociálně-právní ochrany dětí.
Novela též nově vymezuje podmínky pro posouzení případů hodných zvláštního zřetele týkajících se možnosti poskytnutí doplatku na bydlení. Tyto podmínky jsou pak vymezeny negativně (např. opuštění bez vážného důvodu předchozího bydlení, neexistence sepjetí s obcí, existence sepjetí s obcí a zároveň dostupnost jiného přiměřeného bydlení). Dále jsou demonstrativně vypočteny ukazatele pro posouzení sepjetí s obcí (např. výkon výdělečné činnosti v obci, žití v obci s rodinou, pobývání v obci ze zdravotních důvodů). S tím pak souvisí i nová úprava součinnosti krajské pobočky úřadu práce, obce a pověřeného obecního (či újezdního) úřadu.
Novela dále upřesňuje možnost poskytování doplatku na bydlení jiným osobám než příjemci. Může jít o pronajímatele, poskytovatele služeb a nově i poskytovatele energií. Nově se též za poskytovatele služeb považuje společenství vlastníků jednotek, a to v případě, kdy vlastník jednotek neuhradil společenství vlastníků jednotek zálohu za služby spojené s užíváním bytu a příspěvek do fondu oprav.
 
b) Ostatní
-
Nová definice rozhodného období, za které se zjišťuje plnění ostatních podmínek (tj. dalších podmínek mimo příjmu) - viz ust. § 10 odst. 5 zákona o pomoci v hmotné nouzi,
-
zrušení institutu zvýšení částky živobytí osoby hledající zaměstnání zakotveného v ust. § 30 zákona o pomoci v hmotné nouzi,
-
zakotvení limitu pro pravidelné úhrady za služby spojené s užíváním bytu, které se započítávají do odůvodněných nákladů na bydlení - maximálně do výše, která je v místě obvyklá - viz ust. § 34 písm. b) zákona o pomoci v hmotné nouzi,
-
nová úprava spolupráce úřadů práce, obce a pověřeného obecního úřadu nebo újezdního úřadu - zejména ve vztahu k informační povinnosti vůči obci - viz ust. § 35 a § 61 odst. 1 zákona o pomoci v hmotné nouzi,
-
rozšíření případů, kdy bude část příspěvku na živobytí vyplácena ve formě poukázky - nově vždy u příjemce dávky, který pobírá dávku déle jak 6 měsíců v posledních 12 měsících.
Pokud jde o přechodná ustanovení, platí, že nárok na opakující se dávku pomoci v hmotné nouzi nezaniká dnem nabytí účinnosti novely; orgán pomoci v hmotné nouzi však nejpozději do 6 kalendářních měsíců přehodnotí nárok na opakující se dávku pomoci v hmotné nouzi podle novely. Řízení o dávkách pomoci v hmotné nouzi zahájená a pravomocně neskončená přede dnem nabytí účinnosti novely se dokončí podle zákona o pomoci v hmotné nouze ve znění novely.
V zákoně o státní sociální podpoře se upřesňuje možnost poskytování příspěvku na bydlení jiným osobám než příjemci. Může jít o pronajímatele, poskytovatele služeb a nově i poskytovatele energií. Nově se též za poskytovatele služeb považuje společenství vlastníků jednotek, a to v případě, kdy vlastník jednotek neuhradil společenství vlastníků jednotek zálohu za služby spojené s užíváním bytu a příspěvek do fondu oprav.