Alternativní řešení sporů o domény nejvyššího řádu .EU

Vydáno: 20 minut čtení

Registrace doménového jména na doméně nejvyššího řádu .eu není složitá věc. Stačí si otevřít stránky evropského doménového registru EURid1), projít několik jednoduchých kroků a je hotovo. Zní to snadně a snadné to také je. Pokud je vámi požadované doménové jméno k dispozici, můžete si jej směle zaregistrovat a nikdo se vás nebude ptát, zdali na to máte právo. Registrace doménových jmen totiž funguje na principu „kdo dřív přijde, ten dřív mele“ (v angličtině zvaném „first come, first served“). Jinými slovy, pokud jsem první, kdo o dané doménové jméno projevil zájem, mám vyhráno, alespoň prozatím.

Alternativní řešení sporů o domény nejvyššího řádu .EU
Mgr.
Ladislav
Mádl
je absolventem Právnické fakulty UK v Praze a advokátním koncipientem v advokátní kanceláři Randl Partners v Praze (www.randls.com)
Může se totiž stát (a v posledních letech se tak stává stále častěji), že o doménové jméno, které si někdo již dříve zaregistroval, projeví zájem někdo jiný. Představme si například situaci, kdy si společnost A nechá zaregistrovat doménu „XYZ.eu“. O tři roky později je pak kontaktována společností B, která požaduje převedení domény právě na ni, neboť její název zní taktéž „XYZ“. To se však společnosti A samozřejmě nelíbí a tento požadavek odmítne. Společnost má v takovém případě několik možností. Jednou z nich je alternativní (mimosoudní) řešení takového sporu prostřednictvím speciálního řízení vedeného pod záštitou Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR (dále jen „CAC“). Lze říci, že mimosoudní řešení sporů o domény .eu se do určité míry inspiruje systémem mimosoudního řešení sporů o generické domény nejvyšší úrovně (tj. např. „.com“, „.org“, „.info“, atp.), který je známý pod zkratkou UDPR (Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Policy).
Na začátek považuji za důležité zmínit, že tento článek si neklade za cíl komplexně zmapovat tuto problematiku. Jeho cílem je přiblížit její základní nastavení a také popsat část dosavadní rozhodovací praxe CAC včetně některých sporných či překvapivých rozhodnutí.
 
Alternativní řešení doménových sporů - nejsnazší cesta k úspěchu?
Metodu alternativního řešení sporů o doménu .eu výslovně zmiňuje Nařízení Komise č. 874/2004 (dále jen „Nařízení“)2). Aktuálně zastřešuje alternativní řešení sporů pro celou EU pouze jediný orgán, kterým je právě výše zmíněný CAC. Pro řešení těchto sporů jsou vydána speciální pravidla pro alternativní řešení sporů (dále jen „Pravidla“)3). Celé řízení probíhá elektronicky (on-line) a zahajuje se na návrh, který se podává u CAC, a to buď proti držiteli doménového jména, anebo proti doménovému registru EURid.
Spory rozhoduje panel tvořený jednou nebo třemi osobami, které jsou experty v daném oboru (pro zjednodušení budu dále pro tyto osoby užívat označení „rozhodce“, případně „rozhodci“). Jde o experty v daném oboru. Tito rozhodci jsou vybíráni ze seznamu rozhodců4) vedeného na webových stránkách CAC. Navrhovatel si může vybrat, zdali chce, aby spor rozhodoval jeden rozhodce, anebo rozhodci tři. Pokud si navrhovatel zvolil, že spor má rozhodovat jeden rozhodce, má odpůrce možnost žádat, aby namísto toho spor rozhodovali tři rozhodci. Odpůrce je nicméně v takovém případě povinen doplatit poplatek. V případě tří rozhodců je pak výše poplatku samozřejmě vyšší.
V případě panelu tří rozhodců rozhodují tito prostou většinou. Výhodou rozhodování prostřednictvím panelu tří rozhodců by měla být vyváženost rozhodnutí, kvalita a potenciálně i vyšší míra spravedlivosti rozhodnutí. Navrhovatel může taktéž v rámci jednoho návrhu sporovat více doménových jmen, nicméně poplatek za řízení se pak adekvátně navyšuje.
Co se týče výběru konkrétních rozhodců pro daný spor, jsou pravidla stanovena následovně. Pokud spor má rozhodovat jeden rozhodce, vybere tuto osobu CAC. V případě rozhodování sporu třemi rozhodci je pak systém výběru jednotlivých rozhodců takový, že každá ze stran zašle CAC seznam tří kandidátů5) na rozhodce (ze seznamu rozhodců vedeného CAC). CAC následně jmenuje jednoho rozhodce ze seznamu kandidátů předloženého navrhovatelem, jednoho rozhodce ze seznamu kandidátů předloženého odpůrcem a jednoho rozhodce ze svého seznamu rozhodců. Pokud kterákoli ze stran řádně nepředloží seznam kandidátů, CAC jmenuje zbývajícího rozhodce ze svého seznamu rozhodců místo ní.
Co se týče samotného procesního postupu, kterým CAC jmenuje konkrétní rozhodce, postupuje CAC [v souladu s ustanovením části B, bodu 4 písm. a) Pravidel] podle interního předpisu, který však není veřejně k dispozici. Navrhovatel ani odpůrce tak nemají možnost zjistit, kdo konkrétně (která osoba či orgán v rámci CAC) rozhodce pro jejich spor vybírá a jakým způsobem, což přinejmenším vyvolává otázky, zdali je tento systém jmenování rozhodců dostatečně objektivní. Problematika transparentního výběru rozhodce je zde ještě palčivější, protože odpůrce (držitel doménového jména) se takového sporu musí (dle Nařízení) povinně účastnit. Ačkoliv tedy Pravidla obecně stanoví, že „… (rozhodci) jsou vybíráni objektivním, transparentním a nediskriminujícím způsobem“, o transparentní výběr rozhodce se dle mého názoru nejedná a je otázkou, zda je takový výběr objektivní. Domnívám se proto, že transparentnost výběru rozhodce by mohla (a měla) být posílena, a to jednoznačným určením postupu, kterým se jednotlivé případy přidělují konkrétním rozhodcům, a také osob v tomto postupu figurujících. Tento postup by pak měl samozřejmě být veřejně dostupný.
Pro ustanovení rozhodce v konkrétním sporu nicméně dle neoficiálního vyjádření samotného CAC platí, že spory jsou rozhodcům přidělovány postupně, s přihlédnutím k (i) jazyku řízení, (ii) skutečnosti, zdali rozhodce v posledních třech letech rozhodoval spor, ve kterém figurovala některá ze stran, a (iii) k časovým možnostem rozhodců.
Výhodou tohoto alternativního řešení doménového sporu je pak také fakt, že jsou jak doménový registr EURid, tak také každý držitel doménového jména pod doménou nejvyšší úrovně .eu povinni se takto zahájeného řízení účastnit - ukládá jim to totiž přímo Nařízení6).
Zahájení řízení je zpoplatněno dle aktuálního ceníku uvedeného na stránkách CAC. Například poplatek za standardní řízení ohledně jednoho sporného doménového jména, které by rozhodoval jeden rozhodce, vychází na částku 1 300 EUR. V současné době však CAC již po určitou dobu nabízí slevu z tohoto poplatku, a to ve výši 1 000 EUR z finální výše poplatku. Ve výše nastíněném standardním případě (tj. spor by rozhodoval jeden rozhodce) by tak navrhovatel zaplatil poplatek pouze ve výši 300 EUR, při rozhodování prostřednictvím panelu tří rozhodců by pak výše poplatku dosahovala 2 100 EUR. Tato sleva se uplatní nehledě na počet sporovaných doménových jmen i požadovaný počet rozhodců7).
 
Zahájení doménového sporu u CAC
K tomu, aby kdokoliv zahájil výše zmíněné řízení, musí dle čl. 22 Nařízení tvrdit, že (i) registrace doménového jména byla spekulativní či zneužívající, anebo (ii) rozhodnutí registru bylo v rozporu s Nařízením či Nařízením EP a Rady č. 733/2002 (dále též „Rámcové Nařízení“)8). V dalším textu se pak zaměřím pouze na možnost (i), tj. na registrace spekulativní či zneužívající.
Co se týče samotného řízení, jde o výhradně písemné řízení, které probíhá elektronickou (on-line) formou. Pravidla totiž výslovně obsahují ustanovení zapovídající jakákoli osobní jednání (a to včetně jednání pomocí elektronických prostředků jako např. videokonference či telekonference). Navrhovatel se může domáhat buď (i) převodu registrace, nebo (ii) zrušení registrace domény. Standardně navrhovatelé většinou požadují převod registrované domény. Pro úspěch ve věci musí navrhovatel prokázat, že registrace odpůrce byla spekulativní či zneužívající. I přesto však nemusí dosáhnout kýženého převodu domény, neboť ne každému požadavku na převod domény může být vyhověno. Pro převod domény na navrhovatele je totiž třeba, aby navrhovatel splňoval základní podmínky pro registraci domény, které stanovuje Rámcové Nařízení9).
 
Spekulativní či zneužívající registrace
Čl. 21 Nařízení hovoří o tzv. spekulativních či zneužívajících registracích. Spory podle tohoto článku pak také tvoří převážnou část rozhodovací praxe v doménových sporech před CAC.
Aby mohlo být rozhodnuto o tom, že je registrace domény spekulativní či zneužívající, je potřeba vždy prokázat, že:
a)
registrované doménové jméno je identické nebo zaměnitelné s chráněným označením10) (tedy např. s ochrannou známkou, názvem společnosti, chráněným označením atd.), a dále
b)
doménové jméno bylo zaregistrováno bez existence práva nebo oprávněného zájmu k doménovému jménu, nebo
c)
doménové jméno nebylo zaregistrováno nebo není užíváno v dobré víře. Chce-li tedy navrhovatel uspět ve sporu o doménové jméno, musí vedle zaměnitelnosti doménového jména se zněním chráněného označení prokázat splnění alespoň jedné další podmínky popsané v bodě b) nebo c) výše. K jednotlivým podmínkám se blíže vyjádřím níže.
Ad bod a): Identita či zaměnitelnost doménového jména s chráněným označením
Identita či zaměnitelnost doménového jména s chráněným označením je nutnou podmínkou k tomu, aby mohla být zaregistrovaná doména shledána spekulativní či zneužívající. Registrované doménové jméno se nicméně nemusí do posledního písmene shodovat s chráněným označením. Zaměnitelnost totiž zakládá i:
-
jednoduchá záměna písmene v názvu doménového jména11) ;
-
přidání písmene v názvu doménového jména12) ;
-
přidání znaku a/či generického pojmu13).
Dále je třeba také zopakovat široce přijímaný názor, že samotná přípona .eu se pro účely posuzování identity či zaměnitelnosti nepoužije14). Co se týče použití negativního (pejorativního) slova k odlišení domény od chráněného označení (tzv. suck cases), existuje doposud pouze jediné rozhodnutí, které říká, že použití takového pejorativního pojmu není dostatečně distinktivní, a proto je zaměnitelné15).
Stejně tak není dostatečně distinktivním prvkem přidání generického pojmu, tj. pojmu obecně používaného (např. server, online, last minute, wellness) či pojmu geografického (např. název státu, města, oblasti atd.)16).
Ad bod b): Existence práva či oprávněného zájmu k doménovému jménu
Důkazní břemeno je zde [dle většinového názoru rozhodovací praxe17) ] nastaveno tak, že navrhovateli postačí v návrhu předložit tvrzení, že odpůrce nedisponuje právem či oprávněným zájmem k doménovému jménu18). Poté se důkazní břemeno přesouvá na držitele doménového jména (odpůrce), který musí prokázat své právo či oprávněný zájem. K prokázání existence práva či oprávněného zájmu k doménovému jménu uvádí Nařízení19) demonstrativně několik možností. Chce-li tedy držitel doménového jména prokázat své právo či oprávněný zájem, může tak učinit např. prokázáním toho, že:
a)
doménové jméno před zahájením sporu držitel použil při nabízení zboží či služeb nebo se k tomu alespoň prokazatelně připravoval, nebo
b)
držitel je pod registrovaným doménovým jménem obecně znám20), nebo
c)
držitel doménového jména toto jméno oprávněně a nekomerčně/korektně využívá, aniž by měl v úmyslu klamat spotřebitele nebo poškodit pověst právem chráněného označení.
Z dosavadní rozhodovací praxe CAC plyne závěr, že pokud držitel domény (i) doménu či její označení neužíval v souvislosti s nabídkou zboží či služeb (a ani se k tomu nechystal), (ii) není pod označením všeobecně znám, a (iii) neužíval doménové jméno legitimně a nekomerčně či férově, nemá v takovém případě oprávněný zájem na doménovém jménu21). V několika dalších rozhodnutích pak bylo toto stanovisko potvrzeno22).
Dále z rozhodovací praxe také vyplývá, že oprávněný zájem nezakládá ani situace, kdy si držitel zaregistruje doménové jméno před tím, než k takovému jménu vznikne jiné právem chráněné označení23). Na druhou stranu je třeba uvést, že použití registrované domény alespoň pro účely přijímání a odesílání e-mailů zakládá oprávněné užití domény24).
Ad bod c): Prokazování registrace či užívání doménového jména v nikoli dobré víře
V případě prokazování zlé víry leží důkazní břemeno na straně navrhovatele, který musí svá tvrzení prokázat. I v případě prokazování toho, že držitel doménového jména nebyl/není v dobré víře, obsahuje Nařízení25) demonstrativní výčet několika možností, jak může navrhovatel toto prokázat. Držitel doménového jména je tedy ve zlé víře zejména v následujících případech:
a)
z okolností případu lze dojít k závěru, že držitel si doménové jméno zaregistroval/získal zejména za účelem prodeje, pronájmu nebo jiného převodu doménového jména, a to na držitele právem chráněného označení nebo na veřejný subjekt26) ;
b)
doménové jméno bylo zaregistrováno s cílem zabránit držiteli právem chráněného označení nebo veřejnému subjektu v registraci doménového jména obsahujícího toto chráněné označení, pokud
-
tímto způsobem držitel doménového jména postupuje systematicky (tj. existuje u něho určitý vzorec chování), nebo
-
doménové jméno nebylo použito nejméně po dobu dvou let ode dne jeho registrace, nebo
-
v době zahájení postupu mimosoudního řešení sporu držitel doménového jména27) vyjádřil svůj úmysl použít doménové jméno patřičným způsobem, ale ani během šesti měsíců po dni zahájení mimosoudního řešení sporu tak neučinil;
b)
doménové jméno bylo zaregistrováno zejména za účelem narušení profesionální činnosti soutěžitele;
c)
doménové jméno bylo úmyslně použito s cílem přilákat uživatele internetu pro obchodní zisk na internetovou stránku nebo na jiné on-line umístění držitele doménového jména vytvořením pravděpodobnosti záměny s právem chráněným označením nebo s označením veřejného subjektu28) ;
d)
registrované doménové jméno je osobním jménem, u nějž neexistuje prokazatelná vazba mezi registrovaným doménovým jménem a jeho držitelem.
Důležité je zde zejména zmínit, že postačí, je-li prokázána jedna z těchto eventualit, tj. buď registrace, nebo užití nikoli v dobré víře (nemusí se tedy prokazovat obojí současně)29).
Z dalších rozhodnutí pak považuji za důležité upozornit na to, že v některých případech pro shledání „zlé víry“ postačilo rozhodcům posuzujícím dané případy pouze to, že doména nebyla využívána po více než dva roky od její registrace30). To však nepovažuji za správné, neboť Nařízení jasně stanovuje kritérium neužívání po dobu delší dvou let pouze jako jedno z podkritérií, ke kterému vždy musí přistoupit hlavní kritérium, tj. cílem registrace domény musí být zabránění držiteli právem chráněného označení v registraci odpovídajícího doménového jména [viz čl. 21 odst. 3 písm. b)]. To ostatně potvrzují i v minulosti posuzované případy, kde neužívání domény po více než dva roky od její registrace znamenalo pouze určitý náznak zlé víry - k prokázání zlé víry v těchto případech posuzující rozhodci vyžadovali, aby navrhovatel prokázal, že k registraci domény odpůrcem došlo za účelem znemožnění registrace domény navrhovatelem31).
V dalším případu32) pak bylo dovozeno, že zlou víru může založit také tzv. úmyslná slepota (willful blindness). Tímto pojmem se v tomto případě označovalo chování odpůrce, který si zaregistroval doménové jméno téměř dva roky poté, co pod stejným označením zahájil navrhovatel své podnikání, které již v poměrně krátké době extenzivně rozvinul. Rozhodce se v rozhodnutí vyjádřil tak, že je nepravděpodobné, že by si odpůrce v době registrace domény nebyl vědom existence označení, které užíval navrhovatel. Dle posuzujícího rozhodce si totiž odpůrce před zaregistrováním domény s největší pravděpodobností musel dané doménové jméno vyhledat na internetu a tedy i zjistit, že pod daným označením vystupuje právě navrhovatel. Důležitou roli zde však sehrál také fakt, že odpůrce byl tzv. obchodníkem s doménami (tedy skupoval domény záměrně za účelem jejich dalšího výhodného zpeněžení).
Dále bych chtěl také zmínit případ, kde jednatel odpůrce zaregistroval pro odpůrce doménové jméno, ke kterému však ochranné označení (konkrétně ochrannou známku znějící na slovo „ALTERIAN“) vlastnil navrhovatel. Obě společnosti přitom byly konkurenty na trhu33). Rozhodce posuzující tento případ rozhodl, že není pravděpodobné, že jednatel společnosti zvolil doménové jméno ve znění ochranné známky navrhovatele náhodou, a to obzvlášť s přihlédnutím k tomu, že slovo „alterian“ je vymyšlené a dostatečně rozeznatelné slovo.
 
Co říci závěrem
Z výše uvedeného je patrné, že problematika tzv. doménových sporů je problematikou s dnes již poměrně bohatou rozhodovací praxí. O tuto rozhodovací praxi se starají experti z oboru, kteří rozhodují spory na základě příslušných evropských předpisů a také na základě institucionálních pravidel Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR, který alternativní řešení doménových sporů zastřešuje.
Ze zmíněné dosavadní praxe Rozhodčího soudu je patrná tendence vyhovět ve sporu té straně, která je skutečně pod chráněným označením známa a toto označení legitimně užívá. Ačkoliv je tedy třeba mít na paměti, že každý případný spor je individuální, je již nyní možné vycházet z dosavadní rozhodovací praxe a pravidel jí vytvořených, které byly výše popsány, a rozumně tedy předvídat, kterým směrem se potenciální spor o doménu .eu může ubírat.
Je však také nutné upozornit na proces výběru jednotlivých rozhodců, který je sice samotným Rozhodčím soudem v pravidlech proklamován jako transparentní, jak bylo nicméně výše napsáno, není tomu tak. V návaznosti na to lze pak pochybovat také o objektivitě takového výběru i samotných rozhodců. Domnívám se proto, že by se postup výběru rozhodců měl změnit alespoň do té míry, aby měl každý možnost zjistit, jakým způsobem se bude rozhodce jeho eventuálního sporu vybírat. Pravidla upravující takový postup by pak měla být veřejně přístupná.
2) Nařízení Komise č. 874/2004 ze dne 28. dubna 2004, kterým se stanoví obecná pravidla pro zavádění a funkce domény nejvyšší úrovně .eu a zásady, jimiž se řídí registrace.
3) Tato pravidla jsou k dispozici na webových stránkách http://eu.adr.eu/index.php. Tato procesní pravidla jsou ještě doplněna a zpřesněna doplňkovými pravidly.
4) Pro bližší informace viz stránky CAC: http://eu.adr.eu/adr/panelists/index.php.
5) Takoví kandidáti by se pokud možno neměli v předchozích třech letech účastnit žádného předchozího mimosoudního řízení, jehož byl navrhovatel/odpůrce stranou.
6) Čl. 22 odst. 2 Nařízení.
8) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 733/2002 ze dne 22. dubna 2002 o zavádění domény nejvyšší úrovně .eu.
9) Tyto podmínky jsou stanoveny v článku 4 (2) písm. b) Rámcového Nařízení.
10) Jde např. o práva uvedená v čl. 10 (1) Nařízení.
11) Viz rozhodnutí ve věci domény „enterprize.eu“ (č. rozhodnutí 06542).
12) Viz rozhodnutí ve věci domény „max-planck.eu“ (č. rozhodnutí 06158) či také rozhodnutí ve věci domény „ekash.eu“ (č. rozhodnutí 06458).
13) Viz rozhodnutí ve věci domény „microsoft-servers.eu“ (č. rozhodnutí 06221).
14) Viz rozhodnutí ve věci domény „bmw-navigation.eu“ (č. rozhodnutí 07151) a rozhodnutí ve věci domény „pixie.eu“ (č. rozhodnutí 07049).
15) Viz rozhodnutí ve věci domény „airfrancesucks.eu“ (č. rozhodnutí 04141).
16) Viz např. rozhodnutí ve věci domény „monsterfinance.eu“ (č. rozhodnutí 053760), nověji pak rozhodnutí ve věci domény „alamocostarica.eu“ (č. rozhodnutí 06737), rozhodnutí ve věci domény „ikeawilrijk.eu“ (č. rozhodnutí 06640) nebo rozhodnutí ve věci domény „swarovskiuksale.eu“ (č. rozhodnutí 06607).
17) Existuje však i minoritní názor, který říká, že k žádnému přesunu důkazního břemene nedochází a že existenci práva či oprávněného zájmu (resp. její nedostatek u odpůrce) musí prokázat stěžovatel.
18) Ve většině případů postupují navrhovatelé tak, že v návrhu popíší své právo či oprávněný zájem na doménovém jménu, přičemž toto jejich právo/zájem převažuje nad právem odpůrce.
19) Čl. 21 odst. 2 Nařízení.
20) V tomto případě držitel doménového jména nemusí mít takové označení ani chráněné konkrétním chráněným označením, tj. např. ochrannou známkou apod.
21) Případ ve věci domény „ngm.eu“ (č. rozhodnutí 05969).
22) Konkrétně jde o rozhodnutí ve věci domény „inbox.eu“ (č. rozhodnutí 05892), dále rozhodnutí ve věci domény „babywell.eu“ (č. rozhodnutí 04863), rozhodnutí ve věci domény „buchbinder.eu“ (č. rozhodnutí 04949) a nejnověji rozhodnutí ve věci domény „oenobio.eu“ (č. rozhodnutí 06492).
23) Viz rozhodnutí ve věci domény „topreality.eu“ (č. rozhodnutí 06049).
24) Viz rozhodnutí ve věci domény „eyedoc.eu“ (č. rozhodnutí 06328).
25) Čl. 21 odst. 3 Nařízení.
26) Veřejným subjektem se má na mysli např. stát, kraje, obce, ústřední správní úřady apod.
27) V tomto případě se musí jednat o doménové jméno, pro které existuje právem chráněné označení, nebo o doménové jméno totožné s označením veřejného subjektu.
28) Tato pravděpodobnost vyvstává, pokud jde o zdroj, sponzorování, přidružení nebo podporu internetové stránky/on-line umístění/produktu/služby na internetové stránce nebo umístění držitele doménového jména.
29) Viz rozhodnutí ve věci domény „redtube.eu“ (č. rozhodnutí 05891).
30) Např. rozhodnutí ve věci domény „enagas.eu“ (č. rozhodnutí 05755), rozhodnutí ve věci domény „axabank.eu“ (č. rozhodnutí 05544) a nověji také rozhodnutí ve věci domény „1-2-fix.eu“ (č. rozhodnutí 06515), rozhodnutí ve věci domény „oenobio.eu“ (č. rozhodnutí 06492) či rozhodnutí ve věci domény „dinse.eu“ (č. rozhodnutí 06225).
31) Např. rozhodnutí ve věci domény „precitec.eu“ (č. rozhodnutí 05266) či rozhodnutí ve věci domény „nobilia.eu“ (č. rozhodnutí 05450).
32) Viz rozhodnutí ve věci domény „kgbdeals.eu“ (č. rozhodnutí 06506).
33) Rozhodnutí ve věci domény „alterian.eu“ (č. rozhodnutí 04296).