V minulém příspěvku jsme se podrobně zabývali právním postavením tajemníka obecního úřadu coby nejvyššího úředníka vykonávající úkoly zaměstnavatele vůči zaměstnancům zařazeným do obecního úřadu. V obci však může nastat situace, kdy funkce tajemníka obecního úřadu není vůbec zřízena, nebo není dočasně obsazena. Těmito aspekty se zabývá následující příspěvek.
Výkon funkce tajemníka obecního úřadu starostou obce
JUDr.
Václav
Dobrozemský
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“), ve svém § 110 odst. 1 stanoví, že funkce tajemníka se obligatorně zřizuje v případě obcí s pověřeným obecním úřadem (tzv. dvojkové obce) a u obcí s rozšířenou působností (tzv. trojkové obce). V případě ostatních obcí (tzv. jedničkové obce) je možné tuto funkci zřídit fakultativně. Znamená to, že nejmenší obce vůbec funkci tajemníka obecního úřadu mít zřízenou nemusí. Tajemník vykonává nemalou agendu, a je potřeba, aby tuto činnost někdo zajišťoval. Ustanovení § 110 odst. 3 zákona o obcích deleguje tyto pravomoci na starostu obce. Úkoly tajemníka obecního úřadu pak starosta plní i v případě, že není tajemník ustanoven. Bude se jednat o případy, kdy je tajemník dočasně nepřítomen z důvodu dočasné pracovní neschopnosti, čerpání dovolené či v období, kdy je funkce uvolněna po ukončení výkonu funkce stávajícího tajemníka a nová osoba do této funkce ještě nenastoupila.
Postavení starosty a tajemníka
Dle § 109 odst. 1 zákona o obcích stojí v čele obecního úřadu starosta. Zákon nerozlišuje, zda je či není funkce ta