Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 3. část

Vydáno: 36 minut čtení

V časopisu UNES č. 5 na s. 3 a 6/2019 na s. 21 jsme se zabývali judikaturou ESD k DPH v oblasti týkající se předmětu daně při činnosti USC (případně dalších neziskových subjektů). Nyní můžeme pokročit k problematice vymezení plnění osvobozených od DPH bez nároku na odpočet daně.

Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) – 3. část
Ing.
Zdeněk
Nejezchleb
 
Nájemní vztahy k nemovitostem
 
Vymezení pronájmu nemovitostí
V případě nájemních vztahů se setkávám s tím, že se chybně vychází z českého právního chápání pojmu nájem (případně pacht). Vymezení nájmu pro účely DPH je autonomní na úpravě našeho zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“). Informace Ministerstva financí ČR (dále jen „MFČR“) z roku 2018 k tomuto uvádí:
Nájem nemovité věci (poskytnutí práva užití) zákon o DPH nevymezuje, a protože jde o pojem z oblasti DPH, která je v rámci EU harmonizována, je třeba ho posuzovat konformně s cíli evropského práva, tj. bez ohledu na to, jaký význam mu přikládá vnitrostátní soukromé právo. Charakteristika nájmu nemovité věci, kterému směrnice o DPH přisuzuje osvobození od daně, vychází převážně z judikatury SDEU, podle které se jedná o poskytnutí práva pro danou osobu na smluvenou dobu a za smluvenou úplatu zabrat a užívat přesně vymezenou nemovitou věc jako vlastník za současného vyloučení stejných práv třetích osob.
V praxi se nejčastěji setkáváme s problémem nalezení hranice, kdy se jedná již o pronájem a v jakém případě se jedná o pouhé poskytnutí práva.
V případu
9 Afs 93/2008
řešil Nejvyšší správní soud, zda právo umístit výherní hrací automaty je pronájmem (osvobozeno od DPH) nebo obecným poskytnutím práva – s DPH. Ve svém rozhodnutí vycházejícím z předchozí judikatury ESD uvádí Nejvyšší správní soud například následující:
V souzené věci je zejména nesporné, že podnájemce neměl klíč od podnajatého prostoru (výpověď jednatele stěžovatele v protokolu ze dne 3. 10. 2007, čj. 68330/07/086930/6839), tedy neměl přístup k místnosti, kterou měl užívat na základě nájemního vztahu. Tato skutečnost již sama o sobě popírá podstatu nájemního, resp. podnájemního vztahu. Doplnění výpovědi uvedené v protokolu ze dne 11. 10. 2007, čj. 69730/07/086930/6839, že podnájemce neměl klíč, neboť zmocnil stěžovatele k tomu, aby sám otevíral dveře zaměstnancům podnájemce, nebylo nikterak doloženo a neprokázalo, že by podnájemce měl možnost přístupu k podnajatému prostoru jako by byl vlastníkem. Podnájemce navíc mohl nemovitost využívat pouze tím způsobem, že zde umístil výherní hrací automaty. V daném případě není užití místnosti či vymezeného prostoru cílem smlouvy, ale pouhým prostředkem k dosažení cíle jiného. Hlavním cílem, tedy příčinou uzavření předmětné podnájemní smlouvy, nebylo dle názoru soudu pasivní přenechání prostoru k užívání, ale poskytnutí práva na provozování herny s výherními hracími přístroji, včetně zajišťování obsluhy výherních hracích přístrojů a zákonem předepsaného dohledu. Skutečnost, že zajištění obsluhy výherních hracích přístrojů a službu dohledu stěžovatel zdaňoval samostatně, nemůže mít na posouzení charakteru poskytovaného plnění žádný vliv.
I s ohledem na toto rozhodnutí nebudeme pod nájemní vztahy podřazovat například následující případy:
pronájem prostor k umístění nápojových automatů (například na sportovištích či kulturních zařízeních),
pronájem prostor k umístění nápojových automatů (například na sportovištích či kulturních zařízeních),
poskytnutí práva umístit anténu (například na komín, vysokou budovu školy …),
poskytnutí práva umístit anténu (například na komín, vysokou budovu školy …),
umístění reklamy na bytový dům města (na štít domu apod.).
umístění reklamy na bytový dům města (na štít domu apod.).
Pro činnost obcí může být důležitý i rozsudek ESD č. C – 451/06 týkající se problematiky pronájmu rybníka.
   
Popis případu:
Jednalo se o případ poskytnutí práva rybařit za úplatu ve dvou rybnících ve vlastnictví fyzické osoby. Daná fyzická osoba považovala daný vztah za nájem (osvobozený od DPH), finanční správa se domáhala toho, že tento vztah nesplňuje charakteristiku nájemního vztahu. Evropský soudní dvůr se v tomto případě přiklonil k tomu, že daný vztah charakteristiku nájmu nesplňu­je a je tedy nezbytné zatížit jej DPH v režimu „obec-­­né služby“.
  
Z klíčových částí rozsudku:
[21] Z předkládacího rozhodnutí vyplývá, že podle smlouvy uzavřené mezi G. Walderdorff a rybářským spolkem má rybářský spolek pouze oprávnění k výkonu rybolovu na dotyčných vodních plochách. Ze spisu předloženého Soudnímu dvoru rovněž vyplývá, že podmínky pachtovní smlouvy stanoví, že G. Walder­dorff si vyhrazuje právo rybařit na těchto vodních plochách a oprávnit jednoho hosta denně k rybaření v těchto vodách. Podle smlouvy dotčené v původním řízení tak rybářský spolek nemá právo vyloučit jakoukoli další osobu z výkonu práva užívat vodní plochy, jejichž vlastníkem je G. Walderdorff, a vodní plochu, která je veřejným majetkem, kde má G. Walderdorff rybářské právo zapsané v katastru nemovitostí.
[22] V důsledku toho je důvodné konstatovat, aniž by bylo nezbytné rozhodnout o otázce, zda se smlouva o poskytnutí oprávnění k výkonu rybolovu, jako je smlouva dotčená v původním řízení, týká nemovitého majetku, že jeden z prvků definice pojmů Společenství „pacht“ nebo „nájem nemovitého majetku“, použitých v rámci režimu Společenství DPH, v projednávaném případě chybí, jelikož smlouva o poskytnutí oprávnění dotčená v původním řízení nepropůjčuje rybářskému spolku právo užívat dotyčný nemovitý majetek a vyloučit jakoukoli další osobu z výkonu takového práva.
I s ohledem na tento případ rozhodně nemůžeme pod osvobozený nájem zařadit v podmínkách našich USC příjmy z pronájmů honiteb a také v případě „pronájmů“ rybníků musíme pečlivě zkoumat, zda daná smlouva skutečně poskytuje rybník k výhradnímu užívání určitému subjektu, nebo zda se jedná jen o právo rybolovu s tím, že „nájemce“ je povinen strpět i další užívání rybníka (například k rekreačním účelům).
V podmínkách USC také někdy řešíme problematiku pronájmu nemovitosti vybavené movitým majetkem (například obec pronajímá objekt restaurace s vybavením – stoly, židle apod.). V takových případech musíme vyhodnotit, zda pronájem movitých věcí ještě představuje součást hlavního plnění – nájmu nemovitostí (respektive vedlejší plnění k hlavnímu) a zda tedy sleduje osud tohoto pronájmu (tedy například u nájmu neplátci osvobozeno od daně). Takový případ byl řešen před ESD pod číslem C – 17/18.
 
Z klíčových částí judikátu:
[38] V projednávaném případě je tedy třeba zkoumat, zda plnění dotčené ve věci v původním řízení, tedy pronájem nemovitosti, která sloužila k provozování obchodní činnosti, současně s hmotnými aktivy a inventárními předměty nezbytnými k tomuto provozu, musí být považována za jediné plnění nebo za několik oddělených a nezávislých plnění, která musí být z hlediska DPH posuzována samostatně.
[39] V tomto ohledu ze spisu předloženého Soudnímu dvoru vyplývá, že pronájem movitého majetku, který je předmětem smlouvy o nájmu, nelze podle všeho oddělit od pronájmu nemovitosti dotčené ve věci v původním řízení. Kromě toho je nesporné, že některé části tohoto movitého majetku, jako například kuchyňské vybavení a spotřebiče, jsou zabudovány do této nemovitosti a musí být v tomto stadiu považovány za její integrální součást. Jelikož inventární předměty, které byly pronajaty, nebo v některých případech převedeny, současně s nemovitostí, byly rovněž určeny, tak jako nemovitost, k provozování restaurace, nelze mít ani za to, že tento pronájem/převod sleduje vlastní cíl, ale že spíše představuje prostředek k tomu, aby se na hlavní plnění, které spočívá v pronájmu nemovitosti, vztahovaly co nejlepší podmínky.
[40] Nájem nemovitosti musí být proto považován za hlavní plnění, vůči němuž jsou ostatní plnění, tedy nájem hmotných aktiv a inventárních předmětů, pouze plněními vedlejší povahy.
Měli bychom však mít vždy na paměti, že v případě teorie vedlejšího plnění by se mělo jednat hodnotově o nevýznamnou část v porovnání s plněním hlavním. Pokud by například obec pronajímala plně vybavenou restauraci (včetně kompletně vybavené kuchyně například konvektomatem, plynovými pánvemi apod.), vznikala by otázka, zda je možné užívání těchto movitostí ještě začlenit jako vedlejší plnění pod pronájem nemovitostí, neboť pokud bychom v takovém případě rozdělili prostřednictvím propočtu opotřebení hodnotu pronájmu movitých věcí a hodnotu pronájmu nemovitosti, mohli bychom se dostat do situace, kdy by hodnota pronájmu movitostí byla převažující. Potom bychom nemohli dle mého názoru dost dobře hovořit o tom, že pronájem vybavení restaurace je vedlejším plněním k nájmu objektu. V takovém případě bych doporučoval nájemné rozdělit na nájem nemovitého majetku (osvobozeno od DPH, případně dobrovolně zdaněno při pronájmu plátci daně) a nájem movitostí (podléhající DPH). Jednalo by se o konstrukci, se kterou počítala i informace MFČR k problematice DPH ve výstavbě od 1. 1. 2008:
Pokud je vybavení, které není pevně spojeno se stavbou nebo bytem uvedeno jako samostatný předmět nájemní smlouvy a je k němu sjednáno nájemné, jedná o poskytnutí práva využití věci [§ 14 odst. 1 písm. b) ZDPH].
Zákon o DPH vymezuje v § 56a odst. 1 případy pronájmů, u kterých není možné aplikovat osvobození od DPH. Jedním ze zde vyjmenovaných případů je ubytování.
Ubytování nesplňuje charakteristiku nájmu zejména s ohledem na to, že se nejedná o pasivní činnost. Poskytování dalších plnění v podobě služeb recepce, zajištění úklidu v pronajatých prostorách, praní ložního prádla apod. povede k tomu, že se spíše jedná o ubytování podléhající DPH a ne nájem (který je možno od daně osvobodit). V podmínkách USC řešíme často problematiku tzv. ubytoven a v tomto by nám mohl napomoci případ C – 346/95 (Elisabeth Blasi).
   
Popis případu:
Jednalo se o „ubytovávání v Mnichově“ poskytované v 2. pol. 80 let minulého století rodinám uprchlíků ze střední a východní Evropy. Objekty byly bez recepce, pokoje byly plně vybaveny (uklízeli je ale „nájemníci“), paní Blasi jako pronajímatel zajišťovala úklid společných sociálních zařízení a chodeb. Předmětem sporu bylo, zda se jedná o vztah nájemní (osvobozený od daně), nebo o ubytování zatížené daní.
  
Z rozhodnutí soudu:
Poznamenávám, že se jedná o případ rozhodnutý před naším vstupem do EU a nemám k dispozici český překlad. Nicméně můžeme využít dostupný slovenský překlad:
Záver ESD:
Poskytovanie krátkodobého ubytovania pre hostí sa zdaňuje, keďže predstavuje poskytovanie ubytovania v sektoroch s funkciou podobnou funkcii hotelového sektora. Je na vnútroštátnom súde, aby určil, či v konkrétnom prípade určité faktory (automatické obnovovanie dohody o prenájme) nepremietajú skutočný úmysel strán. V takom prípade by sa skôr mala brať do úvahy skutočná celková doba trvania ubytovania než doba trvania uvedená v dohode o nájme.
Poučenie:
Pre rozlíšenie hotelového typu ubytovania od nájmu nehnuteľnosti je vhodným rozlišovacím kritériom doba ubytovania, pričom za krátkodobé je možné považovať ubytovanie v trvaní do 6 mesiacov. Avšak nemusí to byť jediné kritérium. Ďalším môže byť napríklad poskytovanie súvisiacich služieb ako výmena posteľného prádla, upratovanie. Nájom predstavuje činnosť relatívne pasívnu.
S ohledem na tento rozsudek doporučuji obcím provozujícím ubytovnu v režimu „ubytování“, aby se snažily uzavírat užívací smlouvy vždy na dobu kratší 6 měsíců. Jak jsem ale uvedl výše (a je to obsaženo i v rozsudku), jedná se beze sporu o jedno z kritérií.
 
Služby související s pronájmem
Pro USC je klíčové, zda služby, které jsou účtovány v souvislosti s nájmem (například spotřeba vody, tepla, náklady na revize apod.), mají být považovány za součást nájmu, nebo zda se má jednat o samostatná plnění. Pokud by byly považovány za součást nájemního vztahu (či vedlejší plnění k nájmu), musely by z hlediska zdanění sledovat osud nájmu. Tedy nebylo by možné provést jejich samostatné přeúčtování, musely by být zahrnuty do nájmu, čímž by u řady obcí došlo k navýšení obratu (někde by to způsobilo překročení hranice obratu pro povinnou registraci k DPH), u řady obcí s rozsáhlým bytovým hospodářstvím bychom se potýkali se zhoršením koeficientu v důsledku vyšší hodnoty vykázané na ř. 50 přiznání.
Judikatura
ESD pro tuto oblast je poměrně nejednoznačná, jak si můžeme ukázat na následujících třech případech.
Judikát
ESD č. C-572/07 (Tellmer Property)
Popis případu:
Tento rozsudek je pro nás zajímavý již tím, že se jedná o první případ předložený ESD Českou republikou. Jednalo se o situaci, kdy pronajímatel bytů považoval prováděný úklid společných prostor za vedlejší plnění k nájmu (tedy součást osvobozeného nájemného). Z rozsudku ESD vyplynulo, že v tomto případě by se mělo jednat o dvě samostatná plnění – tedy nájem a dále úklid (zdaňované plnění).
Z klíčových částí rozsudku:
[21] I když tedy služby spočívající v úklidu společných prostor nemovitosti jsou spjaty s užíváním pronajaté nemovitosti, nespadají nutně pod pojem „nájem“ ve smyslu čl. 13 části B písm. b) šesté směrnice.
[22] Mimoto je nesporné, že služba spočívající v úklidu společných prostor může být poskytována za různých podmínek, například třetí osobou, která ji vyúčtuje přímo nájemcům, nebo pronajímatelem, který k tomuto účelu využije vlastních zaměstnanců nebo pověří úklidovou firmu.
[23] Je třeba poukázat na to, že v projednávané věci RLRE Tellmer Property účtuje nájemcům úklidové služby a nájemné odděleně.
[24] Vzhledem k tomu, že nájem bytů a úklid společných prostor nemovitosti je za takových okolností, jaké nastaly ve věci v původním řízení, možné od sebe oddělit, nelze takový nájem a úklid považovat za jediné plnění ve smyslu judikatury Soudního dvora.
Na tomto judikátu je postavena argumentace naší Fi­nanční správy, že v případě služeb souvisejících s nájmem se jedná o samostatné plnění. Například v důvodové zprávě k novele zákona o DPH s účinností od 1. 4. 2019 najdeme ke změně v § 21 odst. 4 následující:
Jedná se přitom o služby poskytované v přímé souvislosti s nájmem nemovité věci, avšak tyto služby nejsou součástí nájmu a představují samostatná a navzájem oddělitelná plnění (viz rozsudek Soudního dvora Evropské unie C-572/07 RLRE Tellmer Property). Navrhovaná úprava tak uskutečnění zdanitelného plnění váže na okamžik, kdy pronajímatel fakticky zjistí skutečnou výši částky, která je následně za poskytnuté služby požadovaná. Obdobně jako u § 21 odst. 4 písm. b) zákona o dani z přidané hodnoty tak může dojít k časovému posunu mezi uskutečněním zdanitelného plnění při poskytnutím služby a dnem faktického zjištění předmětné částky pronajímatelem na základě přijatého dokladu či vyúčtování od poskytovatele služby. Jedná se přitom o odlišné služby, než jsou uvedeny v § 21 odst. 4 písm. b) zákona o dani z přidané hodnoty.
Judikát
ESD č. C – 392/11 (Field Fisher Waterhause)
   
Popis případu:
Předmětem sporu byla situace, kdy u pronájmů kancelářských prostor byly sjednány také paušály na různé služby (zejména energie, ale i odvoz odpadů) a tyto služby byly účtovány jako vedlejší plnění k nájmu (také osvobozeno od daně). Zde se vedl spor o to, zda se jedná o samostatná plnění.
  
Z rozhodnutí soudu:
ESD aplikoval na tento případ kritérium vypověditelnosti nájemní smlouvy v případě, pokud nejsou hrazeny platby za služby. Podle soudu, v případě, že ze smlouvy vyplývá právo pronajímatele vypovědět smlouvu z důvodu neplacení služeb – je to
indicie
, že služby jsou vedlejším plněním k nájmu a budou sledovat jejich osud.
Výrok ESD
Směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty musí být vykládána v tom smyslu, že nájem nemovitého majetku a poskytování služeb spojených s tímto nájmem, jako jsou ty, o které se jedná ve věci v původním řízení, mohou představovat jediné plnění z hlediska daně z přidané hodnoty. V tomto ohledu možnost poskytnutá pronajímateli v nájemní smlouvě, aby od této smlouvy odstoupil v případě, že nájemce neplatí poplatky za služby, představuje indicii svědčící ve prospěch existence jediného plnění, třebaže nutně není rozhodujícím faktorem pro posouzení existence takovéhoto plnění.
Pokud se nad tím zamyslíte, tak právo vypovědět nájemní smlouvu v případě neplacení poplatků za služby si pronajímatel vyhrazuje prakticky vždy a striktní aplikace tohoto pravidla by vedla k zásadní revizi stávající praxe u USC. V podmínkách ČR byl tento
judikát
odbornou veřejností částečně zaznamenán, nicméně pokud vím, tak mu finanční správa nevěnovala jakoukoliv pozornost.
Judikát
C – 42/14 (případ polské státní organizace pronajímající majetek)
 
Z popisu případu:
[11] Wojskowa Agencja Mieszkaniowa je právnickou osobou veřejného práva, která je pověřena zejména pronájmem státního nemovitého majetku, který jí byl svěřen. V rámci této činnosti přeúčtovává plnění zahrnující dodávky některých energetických médií, a sice elektřiny, tepla a vody, jakož i služby odstraňování odpadu tím způsobem, že přenáší na nájemce náklady, které jí vznikly nákupem tohoto zboží a služeb od dodavatelů – třetích osob. Pokud jde o média, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa účtuje nájemci zálohy, jejichž výše je stanovena ve smlouvě o pronájmu, přičemž uplatňuje daňovou sazbu použitelnou na každé médium a poté na konci roku opraví účty v závislosti na skutečné spotřebě elektřiny, tepla a vody nájemcem.
[15] Soud (Správní soud vojvodství Varšava) rozhodl, že poplatky za dodávky médií a odstraňování odpadu je třeba zahrnout do základu daně služby pronájmu jakožto součást nájemného, ledaže z nájemní smlouvy jednoznačně vyplývá, že všechny nebo některé z těchto poplatků nejsou zahrnuty v nájemném a nájemce je platí odděleně.
 
Reakce ESD:
Reakci ESD bych si dovolil rozdělit do několika částí:
a)
Došlo k zpochybnění kritéria uvedeného v předchozím judikátu C – 392/11
V tomto případě pouhá okolnost, že nezaplacení poplatků za služby umožňuje pronajímateli odstoupit od smlouvy o pronájmu, nikterak nebrání tomu, aby plnění, na která se vztahují tyto poplatky, představovala plnění oddělená od pronájmu (v tomto smyslu viz rozsudek BGŻ Leasing, C
-
224/11, EU:C:2013:15, bod 47).
b)
Soud pracuje nově s kritériem ovlivnitelnosti spotřeby – pokud si nájemce může spotřebu ovlivnit, jednalo by se o plnění spíše samostatné, v opačném případě by bylo spíše součástí nájmu.
V takovém případě, jako je případ, o nějž se jedná v původním řízení, který se podle upřesnění poskytnutých během jednání týká pronájmu velkého počtu nemovitostí určených k různému využití nájemcem od hangáru po bydlení, je tak třeba v rámci každého pronájmu ověřit, zda si nájemce může v případě médií zvolit úroveň spotřeby. V tomto ohledu je existence individuálních měřidel a fakturace podle množství využitého zboží významnou indicií, která naznačuje, že je třeba mít za to, že dodávky médií tvoří plnění oddělená od pronájmu. Co se týče odstraňování odpadu, může-li si nájemce vybrat poskytovatele nebo uzavřít smlouvu přímo s ním, byť pro vlastní pohodlí tuto volbu nevykoná či této možnosti nevyužije, avšak obdrží plnění, které určí pronajímatel na základě smlouvy, kterou mezi sebou uzavřeli, tato okolnost představuje indicii o existenci plnění odděleného od pronájmu. Navíc pokud jsou částka dlužná za odstraňování odpadu a částka dlužná za pronájem uvedeny na odlišných místech na faktuře, je třeba mít za to, že pronajímatel neposkytuje jediné plnění zahrnující pronájem a uvedené plnění.
Na konci výše uvedeného výňatku si všimněte, že ESD pracuje i s naprosto formální indicií, kterou je uvedení částky za službu na samostatné části faktury (trochu to odpovídá i postoji české finanční správy, která často vychází z toho, zda služby byly sjednány odděleně s uvedením samostatné částky či nikoliv).
c)
Poslední indicií, která je částečně zahrnuta i ve výše uvedeném bodě, je otázka, do jaké míry si může nájemce svobodně vybrat poskytovatele daných plnění (což je třeba v případě bytových domů prakticky nemožné).
Pokud má nájemce možnost vybrat si poskytovatele nebo podmínky využívání dotčeného zboží či služeb, mohou být plnění související s tímto zbožím nebo službami v zásadě považována za oddělená od pronájmu. Konkrétně, pokud nájemce může rozhodovat o spotřebě vody, elektřiny nebo tepla, která může být ověřena instalací individuálních měřidel a účtována v závislosti na této spotřebě, plnění související s tímto zbožím nebo službami mohou být v zásadě považována za oddělená od pronájmu. Co se týče takových služeb, jako je úklid společných prostor nemovitosti ve spoluvlastnictví, je třeba je považovat za oddělené od pronájmu, pokud mohou být organizovány každým nájemcem samostatně nebo nájemci kolektivně a pokud ve všech případech faktury zasílané nájemci zmiňují dodání tohoto zboží a služeb v položkách oddělených od nájemného.
V případě, že bychom výše uvedený
judikát
brali vážně, asi bychom nalezli skupinu nákladů účtovaných nájemcům, které bychom museli vyhodnotit jako součást nájmu (z důvodu nemožnosti ovlivnit spotřebu a nemožnosti vybrat dodavatele) – například by se jednalo o revize výtahu nebo deratizaci objektu.
Jak jsem ale uvedl v úvodu této části, České republika zatím vychází z toho, že samostatné ujednání a vyčíslení hodnoty služeb souvisejících s nájmem vede k tomu, že se jedná o samostatné plnění odděleného od nájmu (s výjimkou krátkodobého nájmu, kde jsou dodávky energií v § 56a odst. 2 zákona o DPH přímo vyjmenovány jako integrální součást krátkodobého pronájmu). Zda je tato pozice udržitelná dlouhodobě, se ukáže v budoucnosti.
 
Služby úzce související se sportem
Podle § 61 písm. d) zákona o DPH patří mezi plnění osvobozená od daně poskytování služeb úzce souvisejících se sportem v případě, že jsou:
a)
poskytovány právnickými osobami nezaloženými za účelem podnikání (tedy například obcemi, příspěvkovými organizacemi apod.),
b)
jsou poskytovány osobám vykonávajícím sportovní nebo tělovýchovnou činnost.
Zákon o DPH, ani směrnice EU příslušné služby blíže nevymezují, a proto je potřeba velkou pozornost věnovat související judikatuře.
 
K vymezení sportovní a tělovýchovné činnosti
K problematice charakteru sportovních činností bych prvotně chtěl upozornit na
judikát
ESD C- 90/16
(
sportovní bridž
). V tomto případě se řešilo, zda sportovní bridž naplňuje charakter sportovních aktivit osvobozených od daně. V textu judikátu najdeme poměrně rozsáhlé odůvodnění cíle osvobození služeb souvisejících se sportem.
  
Z textu rozsudku:
[23] Co se konečně týče účelu čl. 132 odst. 1 písm. m) uvedené směrnice, je třeba připomenout, že cílem tohoto ustanovení je podpora určitých činností ve veřejném zájmu, a sice služeb úzce souvisejících s provozováním sportu nebo tělesnou výchovou, které poskytují neziskové organizace osobám vykonávajícím sportovní nebo tělovýchovnou činnost, a cílem uvedeného ustanovení je podpořit provozování takových aktivit širokými vrstvami obyvatelstva (v tomto smyslu viz rozsudky ze dne 21. února 2013, Žamberk, C
-
18/12, EU:C:2013:95, bod 23, jakož i ze dne 19. prosince 2013, Bridport and West Dorset Golf Club, C
-
495/12, EU:C:2013:861, bod 20).
[24] Jak uvádí EBU a jak vyplývá ze spisu předloženého Soudnímu dvoru, je zajisté pravda, že sportovní bridž vyžaduje zejména logiku, paměť, strategii nebo laterální myšlení a představuje prospěšnou činnost pro duševní i tělesné zdraví těch, kteří ji provozují pravidelně. I když se jeví, že jsou prospěšné pro tělesné i duševní zdraví, činnosti provozované čistě v rámci odpočinku a zábavy však pod uvedené ustanovení nespadají (v tomto smyslu viz rozsudek ze dne 21. února 2013, Žamberk, C
-
18/12, EU:C:2013:95, bod 22, a rozsudek ze dne 25. února 2016, Komise v. Nizozemsko, C
-
22/15, nezveřejněný, EU:C:2016:118, body 23 až 25). Za těchto podmínek skutečnost, že je určitá činnost prospěšná pro tělesné i duševní zdraví, není sama o sobě dostatečná k učinění závěru, že tato činnost spadá pod pojem „sport“ ve smyslu téhož ustanovení.
Z odůvodnění uvedeného výše si dle mého názoru může odnést například následující:
a)
do daného osvobození podle mého názoru nejsme schopni zahrnout vstupné pro diváky na sportovní akce (neboť dané osoby sport sledují, ale danou sportovní nebo tělovýchovnou činnost nevykonávají),
b)
cílem osvobození je podpora jak aktivit organizovaných (respektive v oblasti profesionálního sportu), tak i sportovní činnosti rekreačního charakteru.
Ve výše uvedeném judikátu je zmiňován také případ
C – 18/12
(
koupaliště Žamberk
)
,
u kterého byla řešena základní otázka, zda se u vstupného na dané koupaliště jedná spíše o odměnu za služby v oblasti sportu, nebo zda je již převládajícím prvkem rekreace a tato činnost by byla z osvobození od DPH vyloučena (jak se v tomto případě domáhalo město Žamberk). Dané posouzení bylo klíčové pro řešení případných odpočtů DPH v souvislosti se stavebními pracemi na koupališti (samozřejmě také v souvislosti s dalšími provozními náklady).
  
Z textu rozsudku:
Co se týče otázky, zda v rámci takového jediného komplexního plnění je převládajícím prvkem možnost provozovat sportovní aktivity spadající pod čl. 132 odst. 1 písm. m) směrnice o DPH, nebo spíše čistě odpočinek a zábava, je třeba na tuto otázku odpovědět, jak bylo připomenuto v bodě 30 tohoto rozsudku, z hlediska běžného spotřebitele, přičemž toto hledisko musí být určeno s ohledem na všechny objektivní prvky. V rámci tohoto celkového posouzení je třeba zohlednit zejména koncepci dotčeného koupaliště vyplývající z jeho objektivních charakteristik, to znamená jednotlivých druhů nabízených zařízení, jejich uspořádání, počtu a významu vzhledem k celému areálu.
Z těchto důvodů Soudní dvůr (pátý senát) rozhodl takto:
Článek 132 odst. 1 písm. m) směrnice 2006/112 musí být vykládán v tom smyslu, že zpřístupnění areálu koupaliště, který nabízí návštěvníkům nejen zařízení umožňující provozování sportovních aktivit, ale i jiné druhy zábavy či odpočinku, může představovat poskytování služeb úzce souvisejících s provozováním sportu. Předkládajícímu soudu přísluší určit, zda ve světle výkladových prvků poskytnutých Soudním dvorem Evropské unie v tomto rozsudku a s ohledem na konkrétní okolnosti věci v původním řízení tomu tak v daném případě je.
ESD ve svém rozsudku tedy neuvádí, že provozování koupaliště je sportovní nebo rekreační činností. Podle soudu je nezbytné posoudit každý provoz samostatně a vyhodnotit, zda v daném konkrétním případě převládají prvky rekreace nebo sportu.
Na základě vodítek daných ze strany ESD rozhodl Nejvyšší správní soud (
judikát
č. 5 Afs 11/2011
) následujícím způsobem:
Lze tedy shrnout, že v daném konkrétním případě je z hlediska běžného návštěvníka převažujícím prvkem komplexního plnění poskytovaného žalobcem možnost užívání areálu Městského koupaliště v Žamberku za účelem odpočinkových aktivit a zábavy, nikoliv poskytování služeb úzce souvisejících se sportem nebo tělesnou výchovou. Jistě lze zčásti souhlasit s názorem stěžovatele, že část návštěvníků může využívat služeb poskytovaných žalobcem ke sportovnímu vyžití a tělovýchovné činnosti. Z hlediska objektivní charakteristiky plnění se však nejedná o převažující prvky jediného komplexního plnění poskytovaného žalobcem. Z uvedeného proto plyne závěr, že poskytované plnění, tj. zpřístupňování areálu Městského koupaliště v Žamberku návštěvníkům za úplatu, nebylo v rozhodném zdaňovacím období poskytováním služeb úzce souvisejících se sportem nebo tělesnou výchovou, a tedy nepodléhalo osvobození od daně podle § 61 písm. d) zákona o dani z přidané hodnoty.
Jako prvky směřující ke sportovní činnosti byly hodnoceny zejména části bazénu umožňující klasické plavání (nejlépe v plaveckých drahách), bloky pro skok do vody či hřiště na volejbal. Mezi prvky rekreační byly zařazeny například tobogany, plochy bazénu umožňující spíše rekreaci než sport (brouzdaliště, vodní plochy určené pro zábavu – například vodní hřiby …). V praxi je velice složité dané případy vyhodnocovat (nemáme například přepočítací podíl metru toboganu na metr koupaliště). Doporučuji například vyjít z poměru vodních ploch (zda převažují ty, které jsou pro rekreaci nebo části pro sport). V případě nejistoty je možno v tomto případě žádat finanční správu o závazné posouzení na sazbu daně (dotazem, zda se jedná o plnění v sazbě 15 %).
Analogicky by měly být dle mého názoru vyhodnocovány i aquacentra.
 
Poskytování sportovišť k výkonu sportu
Jednou ze služeb úzce souvisejících se sportem je také poskytnutí sportoviště k tomu, aby zde někdo jiný prováděl tělovýchovnou a sportovní činnost. To je ostatně vyjádřeno i v informaci MFČR k uplatňování DPH u sportovních činností z roku 2005 (byť musím upozornit na to, že v informaci zmiňované zatřídění do SKP by nemělo být pro řešení pojmu sportovních činností
relevantní
).
Výňatek z příslušné informace:
Využívání sportovních zařízení, které je zatříděno do SKP 92.6 (provoz sportovních areálů a stadionů), podléhá od 1. 1. 2005 snížené sazbě daně. Pokud je poskytováno právnickými osobami, které nebyly založeny nebo zřízeny za účelem podnikání, uplatní se osvobození od daně (viz níže).
Příklad: poskytnutí možnosti využití ledové plochy, bazénu, tenisových kurtů či golfového hřiště za účelem vykonávání sportovních činností.
V takovýchto případech se tedy nejedná o krátkodobý pronájem (například kurtu nebo hřiště s umělou trávou), ale o činnost osvobozenou podle § 61d zákona o DPH).
V praxi nám činí poměrně značné problémy odlišit, kdy se jedná již o pronájem a kdy je to poskytnutí sportoviště. Určitým vodítkem v této oblasti by mohl být
judikát
ESD C – 150/99 Stokholm Lindöpark). Tento
judikát
nemáme přeložen do českého jazyka (jedná se o
judikát
z období před naším vstupem do EU). Generální advokát se ve svém rozboru k případu snaží hledat rozdíl mezi tím, když si nějaká osoba sportoviště pronajme a „nájemce“ je jej schopen po definovanou dobu plně ovládat (potom se jedná spíše o pronájem), a situací, kdy je pouze poskytnuto sportoviště. Důraz by měl být kladen i na rozsah služeb, které poskytovatel sportoviště zajišťuje (připomínám, že v případě nájmu by se mělo jednat o relativně pasivní aktivitu).
V praxi si můžeme vedle sebe postavit například následující situace:
a)
vstupné do bazénu pro jednotlivce (kde je převažujícím plněním sport, nikoliv rekreace),
b)
poskytnutí plavecké dráhy (například pro školu, nebo nějaký subjekt zajišťující výuku plavání) – přitom ale související servis (dozorující plavčík …) zajišťuje provozovatel sportoviště,
c)
poskytnutí bazénu například na čtyři hodiny určitému subjektu s tím, že provozovatel zajišťuje pouze technický servis (ale třeba plavčíka apod. si zajišťuje nájemce),
d)
poskytnutí celého objektu na dvoudenní mezinárodní závody (kdy nájemce plně ovládá daný prostor).
Domnívám se, že v případě a) i b) by se mělo jednat o službu související se sportem, u plnění podle písm. d) by se asi jednalo spíše o pronájem. Plnění podle písm. c) je krajně sporné.
U poskytování sportovišť jsem se setkával s názorem, že pro dosažení osvobození od daně musí být dané služby poskytovány sportujícím fyzickým osobám. Pokud by služba byla poskytována například nějakému spolku, nebylo by možné podle těchto názorů osvobození od daně uplatnit. Takovou interpretaci celkem jednoznačně vylučuje
judikát
C-253/07 (Cantenbury Hockey Club).
 
Výňatek z rozsudku:
Článek 13 část A odst. 1 písm. m) šesté směrnice Rady 77/388/EHS ze dne 17. května 1977 o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se daní z obratu – Společný systém daně z přidané hodnoty: jednotný základ daně musí být vykládán v tom smyslu, že pokud jde o osoby, které provozují sport, zahrnuje toto ustanovení rovněž služby poskytované právnickým osobám a neregistrovaným sdružením v rozsahu, v němž – což přísluší ověřit předkládajícímu soudu – tyto služby úzce souvisí se sportem a jsou nezbytné k jeho provozování, jsou poskytovány neziskovými organizacemi a jsou skutečně určeny osobám, které provozují sport.
 
Kulturní služby
Osvobození od DPH je dále přiznáno poskytování kulturních služeb a dodání zboží s nimi úzce související za podmínky, že poskytovatelem služeb je osoba, která není zřízena nebo založena za účelem podnikání (tedy i obec). Náš zákon, ani směrnice EU pojem „kulturní služba“ nijak nevysvětlují. Nejsem si ani vědom toho, že by existoval
judikát
ESD, který by tento pojem vymezoval.
Zajímavým vodítkem nám může ale být rozsudek
Nejvyššího správního soudu č. 5 Afs 23/2014 (ZOO Ústí nad Labem).
V tomto případě se jednalo o otázku, zda vstupné do ZOO je od daně osvobozeno. Cílem finanční správy bylo podřadit vstupné do této ZOO pod plnění osvobozená od DPH (a tím neuznat odpočty DPH ze vstupů), což NSS ve svém rozsudku potvrdil.
 
Z klíčových částí:
Uvedený závěr podporuje návrh Šesté směrnice předložený Komisí Radě 29. 6. 1973 (Úř. věst. C 80/73, s. 1), podle něhož měly členské státy osvobodit od daně služby, které poskytují mj. divadla, kina, koncertní haly, muzea, knihovny, veřejné parky, botanické a zoologické zahrady, vzdělávací výstavy, jakož i poskytování služeb ve veřejném zájmu sociální, kulturní nebo výchovné povahy [čl. 14 A odst. 1 písm. k) návrhu]. Služby poskytované zoologickou zahradou tak podle zmíněného návrhu Šesté směrnice spadaly pod kulturní služby.
Podřazení služeb poskytovaných zoologickými zahradami pod kulturní služby lze dovodit i z přílohy III směrnice 2006/112/ES. Ačkoliv předmětná příloha obsahuje seznam dodání zboží a poskytnutí služeb, která mohou být předmětem snížené sazby, z jejího bodu 7 plyne, že zoologické zahrady jsou druhem kulturního zařízení. Podle bodu 7 přílohy III směrnice 2006/112/ES mohou být předmětem snížené sazby oprávnění ke vstupu na představení, do divadel, do cirkusů, na trhy a veletrhy, do zábavních parků, na koncerty, do muzeí, do zoologických zahrad, do kin, na výstavy a na podobné kulturní události nebo do podobných kulturních zařízení. Na služby poskytované kulturním zařízením, tj. i zoologickou zahradou, tak jistě lze nahlížet jako na kulturní služby.
Domnívám se, že z výše uvedeného lze mimo jiné dovodit, že pojem kultura by měl zahrnovat například vstupné na turistické cíle (hrady, zámky, rozhledny), a to jako analogii se vstupem do zoologických zahrad či muzeí. Stejně tak se domnívám, že pod toto osvobození by měl být podřazen vstup na obecní ples (vstup na kulturní událost). Obtížnější může být určení, co je ještě „službou ve veřejném zájmu kulturní a výchovné povahy“. Dle mého názoru bychom mohli hovořit například o tanečních pro dospělé nebo třeba cestopisných přednáškách. Právě u přednášek budeme v některých případech řešit dilema, zda se jedná již o „odborné školení“, které by dani mělo podléhat, nebo ještě kulturní službu.
 
Výchova a vzdělávání
Z judikatury k problematice výchovy a vzdělávání bych upozornil na
judikát
ESD č. C-699/15 (Brockenhurst College),
v kterém byla řešena problematika, co lze ještě považovat za službu úzce související se vzděláváním (ve vazbě na náš zákon o DPH by se jednalo o částečné vysvětlení § 57 odst. 2).
V tomto případu škola zajišťovala kurzy v oblastech stravování, pohostinství a múzických umění. Ve vazbě na tuto skutečnost provozuje daná škola vlastní restauraci (pod dozorem pedagogů) a pořádá hudební vystoupení pro veřejnost. Za těchto okolností byla položena předběžná otázka, zda takovéto poskytování restauračních a zábavních služeb jsou plněními úzce souvisejícími se vzděláváním.
  
Z klíčových částí rozsudku:
[29] V projednávaném případě z předkládacího rozhodnutí vyplývá, že praktická výuka je navržena jako nedílná součást osnov studenta a že kdyby nebyla poskytována, studenti by ze svého vzdělávání neměli plný prospěch.
[30] V tomto ohledu se totiž uvádí, že všechny funkce v rámci restaurace zastávají studenti College pod dozorem svých učitelů a že cílem sledovaným provozováním výcvikové restaurace ze strany College je, aby se studenti zapsaní do kurzů stravování a pohostinství mohli naučit praktickým dovednostem.
[31] To samé platí pro kurzy múzických umění. College pořádá koncerty a vystoupení prostřednictvím svých studentů zapsaných do těchto kurzů, aby získali praktické zkušenosti.
[32] Je přitom nesporné, že bez těchto praktických součástí by vzdělání poskytované College v oblastech stravování, pohostinství a múzických umění nemělo stejnou hodnotu.
[33] Tento závěr potvrzuje tvrzení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, podle kterého se výcviková restaurace College pro studenty rovná učebně, a tvrzení Evropské komise, podle něhož studenti čerpají ze zkušeností získaných přípravou stravy a obsluhou u stolu v reálné situaci, které jsou důležitou součástí jejich vzdělávání.
[34] Za těchto okolností je patrně třeba považovat poskytování restauračních a zábavních služeb, o které se jedná v původním řízení, za služby nezbytné pro zajištění kvality hlavního vzdělávacího plnění poskytovaného College.
Výše uvedené dle mého názoru dostatečně dokumentuje, z jakého důvodu bychom měli aplikovat osvobození od DPH u tzv. produktivní práce učňů.
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 1. část
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 2. část
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 4. část
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - dokončení