Vybrané účetní jednotky mají svoje financování založené na peněžních prostředcích ze státního rozpočtu a z rozpočtů územních samosprávných celků, případně z prostředků Evropské unie. Peněžní prostředky se dostávají ke konečným spotřebitelům, tj. vybraným účetním jednotkám, různými cestami, přičemž jsou určeny na provozní účely, anebo na investiční účely. Český účetní standard č. 703 Transfery zavedl pro toky peněžních prostředků uvnitř vybraných účetních položek střešní pojem „Transfery“.
Transfery
doc. Ing.
Hana
Březinová,
CSc.
Vymezení transferu
Fenoménem účetnictví vybraných účetních jednotek jsou transfery. Obecně se jedná o tok peněžních prostředků mezi:
–
dvěma nebo více vybranými účetními jednotkami nebo
–
vybranou účetní jednotkou (jednotkami) a jiným subjektem,
–
a to bez ekvivalentního plnění.
Po provedení průzkumu napříč různými právními normami lze za transfer označit:
–
dotace
,–
granty,
–
příspěvky,
–
subvence
,–
nenávratné finanční výpomoci,
–
podpory,
–
peněžité dary,
přičemž rozhodující není účel jejich poskytnutí.
Český účetní standard č. 703 vylučuje z transferů:
–
poskytnutí nebo přijetí peněžních prostředků v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů,
–
informaci o otevření limitu výdajů v případě organizačních složek státu (OSS),
–
daně, poplatky,
–
dávky,
–
pokuty, penále, odvody sankčního charakteru a obdobné platby,
–
dotace
poskytnuté zřizovatelem své příspěvkové organizaci určené na pořízení dlouhodobého majetku (pokud nebyly poskytnuty z peněžních prostředků z transferu přijatého zřizovatelem za tímto účelem); odvod těchto prostředků příspěvkovou organizací zpět zřizovateli,–
čerpání prostředků v rámci kapitol státního rozpočtu.
Druhy transferů
Transfery lze vymezit ve vazbě na účel poskytnutých peněžních prostředků. Je potřeba si také vymezit subjekty, mezi nimiž dochází k toku peněžních prostředků.
Účel transferu
Transfery proudí k příjemci z důvodu pořízení dlouhodobého majetku, ty lze označit jako
transfery investiční
. Ostatní transfery se označují obvykle jako provozní,
resp. neinvestiční
.Subjekty dotčené transfery
K toku peněžních prostředků může docházet
mezi dvěma a více vybranými účetními jednotkami,
anebo mezi vybranou účetní jednotkou (jednotkami) a jiným subjektem
. Vybranou účetní jednotkou se rozumí ve smyslu § 1 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o účetnictví“), organizační složky státu, státní fondy podle rozpočtových pravidel, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, Regionální rady regionů soudržnosti, příspěvkové organizace a zdravotní pojišťovny.Poskytovatelem
transferu je subjekt, který se samostatně rozhodl, anebo se dohodl s příjemcem, že mu předá peněžní prostředky. Poskytovatelem je také organizační složka státu, která poskytuje předfinancování transferu především rozpočtu Evropské unie z příslušné kapitoly státního rozpočtu nebo na základě jiného právního předpisu. Tímto předpisem může být například zákon č. 289/1995 Sb., lesní zákon, ve znění pozdějších předpisů.Zprostředkovatelem
transferu je vybraná účetní jednotka, která přijímá a poskytuje průtokový transfer; za průtokový transfer je považován ve smyslu ČÚS č. 703 takový přesun peněžních prostředků, u kterého jeho poskytovatel určil příjemce a výši peněžních prostředků a zprostředkovatel má povinnost označené účetní jednotce stanovenou výši peněžních prostředků poskytnout.Příjemcem
transferu je subjekt, jenž přijímá peněžní prostředky s tím, že je využije podle stanoveného účelu a provede jejich vyúčtování stanoveným způsobem.Účtování o transferech
Transfer jako tok peněžních prostředků představuje výdej nebo příjem peněz. Vybrané účetní jednotky však mají od roku 2010 účetnictví založené na akruálním principu, a proto je nezbytné se podřídit v účetnictví tomuto základnímu principu podvojného účetnictví.
Poskytnutí transferu
Poskytovatel je nejprve konfrontován s informací o tom, že vzniká možnost, skutečnost (podmíněná, pravděpodobná nebo jistá), že má poskytnout transfer. Pokud je tento transfer do zahraničí (příjemce je subjekt se sídlem v zahraničí), vždy ve smyslu ustanovení ČÚS č. 701 bodu 6.7., bude poskytovatel účtovat o svém závazku na podrozvahových účtech, neboť takováto informace je považována za významnou. Ustanovení odst. 4.2. ČÚS č. 703 doporučuje podrozvahový účetní záznam učinit i tehdy, je-li skutečnost natolik určitá a významná, že zakládá možnost poskytnutí transferu i jinému subjektu než zahraničnímu.
Tabulka č. 1 Podrozvahové účetní záznamy u poskytovatele
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
1. | Poskytnutí krátkodobého transferu – předfinancování zahraniční osobě | 500 000 | 912 | 999 |
2. | Poskytnutí krátkodobého transferu zahraniční osobě | 500 000 | 916 | 999 |
3. | Poskytnutí dlouhodobého transferu – předfinancování zahraniční osobě | 1 200 000 | 952 | 999 |
4. | Poskytnutí dlouhodobého transferu zahraniční osobě | 1 200 000 | 954 | 999 |
5. | Poskytnutí krátkodobého transferu příjemci nebo zprostředkovateli | 500 000 | 916 | 999 |
6. | Poskytnutí dlouhodobého transferu příjemci nebo zprostředkovateli | 1 200 000 | 956 | 999 |
Vznik nákladu u poskytovatele
Poskytnutí peněžních prostředků, jejich úbytek znamená pro poskytovatele újmu, se v účetnictví zobrazí jako
náklad
. Organizační složka státu, která poskytuje předfinancování transferů poskytovaných zejména z rozpočtu Evropské unie z příslušné kapitoly státního rozpočtu, účtuje o poskytnutí transferu na vrub účtu 575-Náklady vybraných ústředních vládních institucí na předfinancování transferů. O přijetí příslušného transferu zejména z rozpočtu Evropské unie účtuje OSS ve prospěch účtu 675-Výnosy vybraných ústředních vládních institucí z předfinancování transferů.
Pokud se poskytnutí transferu týká více účetních období, je nezbytné náklady (výnosy) časově rozlišit.
Tabulka č. 2 Poskytnutí transferu zprostředkovateli nebo příjemci, jedno účetní období
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
1. | Vznik závazku poskytovatele | 7 000 000 | 57x | 34x |
2. | Poskytnutí zálohy na transfer | 5 000 000 | 34x | 373,471 |
3. | Peněžní tok z bankovního účtu | 5 000 000 | 373,471 | 22x,23x |
4. | Inkaso přeplatku | 1 000 000 | 22x,23x | 373,471 |
5. | Doplacení transferu | 2 000 000 | 34x | 373,471x |
6. | Peněžní tok z bankovního účtu | 2 000 000 | 373,471 | 22x,23x |
Tabulka č. 3 Poskytnutí transferu zprostředkovateli nebo příjemci, časové rozlišení mezi účetními obdobími
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
1. | Vznik závazku poskytovatele | 7 000 000 | 57x | 34x |
2. | Poskytnutí zálohy na transfer | 5 000 000 | 34x | 373,471 |
3. | Peněžní tok z bankovního účtu | 5 000 000 | 373,471 | 22x,23x |
4. | Zúčtování transferu k rozvahovému dni | 5 000 000 | 57x | 389 |
Následující účetní období | ||||
1. | Zrušení dohadné položky | 5 000 000 | 389 | 57x |
2. | Zúčtování zálohy | 5 000 000 | 373,471 | 34x |
3. | Doplatek transferu | 1 500 000 | 57x | 34x |
4. | Úhrada doplatku | 1 500 000 | 34x | 22x,23x |
Transfer v cizí měně
Pokud poskytovatel transferu získává peněžní prostředky v cizí měně, při jejich přepočtu na koruny české vykazuje kursové rozdíly, a to výsledkově.
Tabulka č. 4 Vykázání kursových rozdílů u poskytovatele transferu
Pol. | Účetní operace | Euro | Kč | MD | D |
1. | Pohledávka z transferu ze zahraničí; 25 Kč/Euro | 50 000 | 1 250 000 | 913 | 999 |
2. | Pohledávka z transferu ze zahraničí; 25 Kč/Euro | 50 000 | 1 250 000 | 377 | 675 |
3. | Přijetí transferu z rozpočtu EU; 26 Kč/Euro | 50 000 | 1 300 000 | 22,23 | 377 |
4. | Kursový rozdíl | 50 000 | 377 | 663 |
Přijetí transferu
Transfer může přijmout zprostředkovatel, který jej dále předá konečnému uživateli. V takovém případě účtování proběhne prostřednictvím zúčtovacích vztahů. Nejedná se o výnos (nárok na transfer) a náklad (poskytnutí transferu), ale pouze o průtok peněžních prostředků.
Pokud přijme transfer příjemce, je nezbytné pro účely zaznamenání v účetních knihách rozhodnout, zda se jedná o provozní nebo investiční transfer a u obou dvou případů, zda je transfer krátkodobý nebo dlouhodobý, kdy je nezbytné zabezpečit akruální princip.
Provozní transfer
Příjemce získává provozní transfer na úhradu svých provozních nákladů. Logické je tedy přiřadit transfer do účetního období, k němuž se daný náklad vztahuje.
Krátkodobý provozní transfer
U krátkodobého transferu musí příjemce zohlednit, zda musí či nikoliv vypořádat přijatý transfer. Postupuje následujícím způsobem:
Tabulka č. 5 Přijetí krátkodobého provozního transferu bez povinnosti vypořádání
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
1. | Vznik pohledávky příjemce transferu | 2 000 000 | 346,348 | 671,672 |
2. | Příjem transferu | 2 000 000 | 22x,23x 24x | 346,347 |
Tabulka č. 6 Přijetí krátkodobého provozního transferu s povinnosti vypořádání
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
1. | Vznik pohledávky příjemce transferu | 4 000 000 | 346,348 | 671,672 |
2. | Příjem zálohy na transfer | 4 000 000 | 22x,23x 24x | 374,472 |
3. | Zúčtování pohledávky se zálohou | 4 000 000 | 374,472 | 346,348 |
4. | Vypořádání transferu – doplatek | 300 000 | 22x,23x, 24x | 346,348 |
5. | Vypořádání transferu – přeplatek | 150 000 | 374,472 | 22x,23x, 24x |
6. | Doplacení poskytovatelem | 300 000 | 346,348 | 671,672 |
7. | Vrácení přeplatku poskytovateli | 150 000 | 671,672 | 346,348 |
Dlouhodobý provozní transfer
V případě přijetí dlouhodobého provozního transferu s povinností vypořádání je nezbytné, aby příjemce vždy k rozvahovému dni v rámci uzávěrkových operací odhadl výši spotřebovaného transferu a zaúčtoval dohadnou položku aktivní ve prospěch výnosů. Tím bude zajištěný dopad transferu na výši vykázaného výsledku hospodaření.
Tabulka č. 7 Přijetí dlouhodobého provozního transferu s povinnosti vypořádání
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
1. | Příjem zálohy na transfer na 18 měsíců | 15 000 000 | 22x,23x 24x | 472 |
2. | Zúčtování provozního transferu k rozvahovému dni | 15 000 000 | 388 | 67x |
3. | Vypořádání transferu: a) Zrušení dohadné položky b) Zaúčtování pohledávky c) Snížení výnosů | 15 000 000 13 000 000 2 000 000 | 346,348 67x | 388 |
4. | Zúčtování zálohy | 15 000 000 | 472 | 346,348 |
5. | Vrácení nerealizované zálohy | 2 000 000 | 346,348 | 22,23,24 |
Investiční transfer
V případě přijetí transferu na investiční záměr účetní jednotky se účtuje ve prospěch vlastního kapitálu. V mezinárodních účetních standardech pro veřejný sektor IPSAS je problematika řešena v IPSAS 23 – Výnosy z nesměnných transakcí (daně a transfery). Zatímco v české legislativě transfer představuje peněžní tok, dle IPSAS 23 odst. 76 se jedná o převádění aktiva, které musí splňovat kritéria pro uznání aktiva jako aktivum.
Dříve obsahoval IAS 20 Vykazování státních dotací a vykazování státní podpory tři možné metody účtování o dotacích. Mezi těmito metodami bylo i účtování ve prospěch vlastního kapitálu. V současnosti lze dle IAS 20
dotace
účtovat buď jako výnos příštích období (první metoda), nebo snížení účetní hodnoty aktiva. Zákonodárce, který rozhodl o účtování investičního transferu kapitálově (dříve možná varianta účtování dotací dle IAS 20), nyní obhajuje svůj postup investiční dotace
ve prospěch účtu 401-Jmění účetní jednotky (u OSS) nebo ve prospěch účtu 403-Transfery na pořízení dlouhodobého majetku – že se jedná o „účty časového rozlišení“. Toto tvrzení neodpovídá skutečnosti, že účty 401 a 403 se vykazují ve vlastním kapitálu, účet 384-Výnosy příštích období v cizím kapitálu. Krátkodobý investiční transfer
Tabulka č. 8 Přijetí krátkodobého investičního transferu bez povinnosti vypořádání
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
1. | Vznik pohledávky příjemce transferu | 2 000 000 | 346,348 | 401,403 |
2. | Příjem transferu | 2 000 000 | 22x,23x 24x | 346,347 |
Tabulka č. 9 Přijetí krátkodobého investičního transferu s povinnosti vypořádání
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
1. | Vznik pohledávky příjemce transferu | 4 000 000 | 346,348 | 401,403 |
2. | Příjem zálohy na transfer | 4 000 000 | 22x,23x 24x | 374,472 |
3. | Zúčtování pohledávky se zálohou | 4 000 000 | 374,472 | 346,348 |
4. | Vypořádání transferu – doplatek | 300 000 | 22x,23x, 24x | 346,348 |
5. | Vypořádání transferu – přeplatek | 150 000 | 374,472 | 22x,23x, 24x |
6. | Doplacení poskytovatelem | 300 000 | 346,348 | 401,403 |
7. | Vrácení přeplatku poskytovateli | 150 000 | 401,403 | 346,348 |
Dlouhodobý transfer
Tabulka č. 10 Přijetí dlouhodobého investičního transferu s povinností vypořádání
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
1. | Příjem zálohy na transfer na 18 měsíců | 15 000 000 | 22x,23x 24x | 472 |
2. | Zúčtování provozního transferu k rozvahovému dni | 15 000 000 | 388 | 401,403 |
3. | Vypořádání transferu a) Zrušení dohadné položky b) Zaúčtování pohledávky c) Snížení výnosů | 15 000 000 13 000 000 2 000 000 | 346,348 401,403 | 388 |
4. | Zúčtování zálohy | 15 000 000 | 472 | 346,348 |
5. | Vrácení nerealizované zálohy | 2 000 000 | 346,348 | 22,23,24 |
Odpisování majetku pořízeného z investičního transferu
V případě odpisování majetku pořízeného z investičního transferu dochází s výjimkou u OSS ke snižování vlastního kapitálu ve prospěch výnosů, a tím k neutralizaci dopadu odpisů do výsledku hospodaření účetní jednotky. Tato účetní metoda potvrzuje matching princip (párování nákladů a výnosů).
Tabulka č. 11 Odpisování dlouhodobého majetku pořízeného z transferu
Pol. | Účetní operace | Kč | MD | D |
PS (dle tabulky č. 10) | 13 000 000 | 403 | ||
1. | Dodavatelská faktura za nákup automobilů | 13 000 000 | 042 | 321 |
2. | Výpis z bankovního účtu – úhrada faktury | 13 000 000 | 321 | 22,23,24 |
3. | Převedení majetku do užívání | 13 000 000 | 022 | 042 |
4. | Odpis automobilů | 867 000 | 551 | 082 |
5. | Čerpání fondu | 867 000 | 403 | 67x |
Způsoby odpisování dlouhodobého majetku
Současně platný ČÚS č. 708 stanoví obecná pravidla pro odpisování ve vazbě na zákon o účetnictví a vyhlášku č. 410/2009 Sb. Účetní jednotky odpisují dlouhodobý majetek ze vstupní ceny, kterou může být podle § 25 zákona o účetnictví pořizovací cena, reprodukční pořizovací cena, vlastní náklady, anebo v případě bezúplatné změny příslušnosti k hospodaření s majetkem státu nebo svěření majetku do správy podle zákona upravujícího rozpočtová pravidla ÚSC (= územní samosprávné celky), výpůjčky nebo bezúplatného převodu nebo přechodu majetku mezi vybranými účetními jednotkami ocenění v účetnictví účetní jednotky, která o tomto majetku naposledy účtovala.
Lze volit mezi rovnoměrným, výkonovým a komponentním způsobem odpisování. Standard umožňuje odpisování metodou při zohlednění zbytkové hodnoty majetku.
Transferový podíl
V případě přijetí investičního transferu účetní jednotky stanoví tzv. transferový podíl, což je v souladu s ČÚS č. 708 podíl přijatého investičního transferu k pořizovací ceně příslušného dlouhodobého majetku. V případě technického zhodnocení dlouhodobého majetku, který je odpisován, se k okamžiku zařazení tohoto technického zhodnocení do užívání nově stanoví transferový podíl jako podíl dosud časově nerozlišené výše přijatého investičního transferu na pořízení příslušného dlouhodobého majetku i na jeho technické zhodnocení, k pořizovací ceně zvýšené o technické zhodnocení a snížené o výši oprávek a opravných položek k tomuto majetku k okamžiku zařazení tohoto technického zhodnocení do užívání.
Analogický postup lze aplikovat při výměně komponenty nebo při výměně majetku v rámci souboru movitých věcí.
Případová studie
Školka, příspěvková organizace, obdržela od svého zřizovatele účelovou dotaci na investiční výstavbu 15 000 000 Kč, z fondů EU získala příslib na 15 000 000 Kč, z čehož řádně vyčerpala 14 800 000 Kč. Rodiče dětí provedli zdarma práce v ocenění 500 000 Kč, stavební podnikatel daroval stavební materiál v ocenění 400 000 Kč. Z vlastních zdrojů vynaložila školka 800 000 Kč.
Školka byla zařazena do používání 31. 8. 2019 na základě
kolaudace
. Bylo rozhodnuto o odpisování rovnoměrným způsobem odpisování. Doba odpisování 50 let. Odpis v roce 2019 činí 210 000 Kč (31 500 000 / 600 x 4)Tabulka č. 12 Rozhodnutí o výši transferu a výši ocenění školky
Titul | Kč | Transfer |
Účelová dotace PO od zřizovatele na investice | 15 000 000 | – |
Příslib investičních prostředků z fondů EU | 15 000 000 | – |
Vyčerpání prostředků z fondů EU | 14 800 000 | 14 800 000 |
Práce dobrovolníků | 500 000 | – |
Darovaný stavební materiál | 400 000 | – |
Vlastní prostředky PO | 800 000 | – |
Celkem | 31 500 000 | 14 800 000 |
Vysvětlivky:
PO – příspěvková organizace
Stanovení transferového podílu:
14 800 000 / 31 500 000 x 100 = 47 %
Zúčtování transferového podílu: 98 700 (MD 403/D 67x)
Zdůvodnění párování nákladů a výnosů (matching princip)
České účetní standardy dále mají absenci dalších postupů a vysvětlení, k čemu je stanovení transferového podílu vhodné. Po absolvování přednášky zákonodárce doplňuji ve vazbě na případovou studii: Investiční transfer zaúčtovaný ve prospěch vlastního kapitálu se musí vyrovnat se skutečností, že odpisy snižují vstupní ceny dlouhodobého odpisovaného majetku (prostřednictvím oprávek) a v ní část vytvořenou z investičních transferů a účtovanou ve prospěch vlastního kapitálu.
Za investiční transfer v našem případě je uznána pouze část příjmů, a to z prostředků Evropské unie.
Dotace
na investice od zřizovatele není uznána jako investiční transfer – viz ČÚS č. 703 odst. 3.1. písm. a). Investiční transfer je zaúčtovaný ve prospěch účtu 403, nadále by (v čase) měl být z účtu 403 vyloučen, neboť nebude zdrojem pořízení nových investic. Proto se účtuje na vrub účtu 403 o části odpisů (nákladů) ve prospěch výnosů. Dopad do výsledku hospodaření je tak neutrální, položka vlastního kapitálu 403-Transfery na pořízení dlouhodobého majetku se sníží ve prospěch výnosů (účtová skupina 67), a to ve výši transferového podílu (v našem případě se jedná o 47 %, tj. 98 700 Kč).Závěr
V oblasti vybraných účetních jednotek pracuje poměrně málo metodiků, navíc od roku 2010 dochází k veřejnému experimentu transformace účetnictví založeného na toku peněžních prostředků na podvojné účetnictví na akruálním principu. Je zvolena česká cesta, která lavíruje mezi účetnictvím podnikatelů, platném podle české legislativy, mezinárodními účetními standardy pro obchodní
korporace
IFRS a mezinárodními účetní standardy pro veřejný sektor IPSAS. Některé postupy a výstupy z účetnictví vybraných účetních jednotek a potažmo účetnictví státu postrádají logiku, uplatnění u uživatelů a neodpovídají obrovské pracnosti s daty.V současnosti se pracuje na nových účetních předpisech. Doporučuji zachovat
status quo
stávajícího stavu, i když výstupy z účetnictví nemusí být spolehlivé a pracovat na kvalitním systému, který zváží specifika účetnictví založeného na využívání veřejných prostředků a nedostatky odstraní.