V minulém čísle časopisu UNES č. 5/2019 na s. 3 jsme zahájili malý seriál týkající se judikatury ESD k DPH. Zabývali jsme se problematikou předmětu daně (dodání zboží za úplatu) a vzhledem k tomu, že se jedná o záležitost klíčového charakteru, pokračovali bychom v tématu i v tomto čísle časopisu.
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC)
Ing.
Zdeněk
Nejezchleb
Dotační vztahy
V rámci ČR je u dotací postupováno tak, že nejsou předmětem DPH s výjimkou dotací, které mají charakter
dotace
k ceně. U dotace
k ceně bylo v rámci prací na novele k DPH s účinností 1. 4. 2019 prvotně navrženo ze strany Ministerstva financí ČR (dále jen „MFČR“) širší vymezení v porovnání se současným stavem, nicméně v rámci legislativního procesu došlo k ponechání původního (úzkého) znění. Zároveň se ale otevřela diskuse nad tím, jaký by měl být vlastně cílový stav. Proto se domnívám, že by bylo vhodné představit si část judikatury a dalších materiálů v této oblasti.a) Z judikatury ESD
V případu
č. C – 495/01
byl řešen spor Evropské komise proti Finsku v oblasti zdanění podpor týkající se sušeného krmiva. Popis případu
Evropská komise spatřovala v těchto podporách platby, díky kterým zpracovatelský podnik může prodávat sušené krmivo za nižší cenu, než jsou výrobní náklady (tedy, že se jedná o podporu jednoznačně ovlivňující výslednou cenu), a je tedy nezbytné tuto podporu podrobit DPH. Evropský soudní dvůr ale argumenty komise odmítl a vyhodnotil, že v tomto případě by se nemělo jednat o platbu mající charakter
dotace
k ceně.Z klíčových částí rozsudku
[38] V projednávaném případě jsou účastníci řízení zajedno v tom, že neexistuje nedostatek sušených krmiv na světovém trhu. Je rovněž nesporné, že cílem režimu podpory je jednak pobídka produkce uvnitř Společenství i přes vyšší produkční náklady než náklady na světovém trhu, za účelem zajištění vnitřního zdroje zásobování, a na druhé straně produkce kvalitních sušených krmiv. V tomto ohledu jedenáctý bod odůvodnění nařízení č. 603/95 zdůrazňuje „cíl podpořit pravidelné zásobování zpracovatelských podniků zelenými krmivy a zajistit prospěch producentů z režimu podpor“ a desátý bod odůvodnění konstatuje potřebu určit kritéria, upřesněná v článku 8 tohoto nařízení, pro minimální kvalitu sušených krmiv, na které vzniká nárok na podporu. [39] V této souvislosti se nezdá, že by režim podpory byl režimem podpory spotřeby. Nesměřuje k pobídce třetích osob k nákupu sušeného krmiva z důvodu ceny, která je díky podpoře nižší než cena na světovém trhu; situace, kdy základ DPH omezený na uhrazenou cenu neodpovídá celkové hodnotě dodaného zboží. Jeho účelem je umožnit těmto třetím osobám zásobit se v rámci Společenství za cenu srovnatelnou s kurzem na světovém trhu, kurzem, za kterého by se mohly v každém případě zásobit mimo Společenství, pokud by neexistovala nabídka uvnitř Společenství v případě neexistence podpory nebo by se tato nabídka ukázala jako nedostatečná. DPH uplatněná na tuto cenu tedy zahrnuje celkovou hodnotu zboží na trhu. |
Výše uvedené by snad mohlo směřovat k závěru, že pokud je určitou dotací podpořena produkce tak, aby byla dosažena běžná tržní cena, nemělo by se jednat o dotaci, která by byla předmětem DPH. Nevznikla by tak totiž vazba mezi dotací a snížením výsledné ceny (cílem
dotace
by bylo nikoliv snížení ceny, ale podpora produkce).Z tohoto pohledu vnímáme, že některé
dotace
, které v České republice v současnosti nejsou hodnoceny jako dotace
k ceně, by ve světle judikátu uvedeného výše asi měly být považovány za úplaty podléhající dani. Připomeňme například dotace
vyplácené na podporu výstavby sociálních bytů, které jsou podmíněny tím, že výše nájemného bude stanovena po definovanou dobu (např. 20 let) v určité snížené výši. Z pohledu českého práva se nemůže jednat o dotaci k ceně, neboť je to dotace
na pořízení dlouhodobého majetku, která je z kategorie dotace
k ceně jednoznačně vyloučena současným zněním zákona o DPH. Otázkou je, zda v tomto ohledu je naše právní úprava udržitelná.U řady dotací vzniká zásadní otázka v tom, zda si poskytovatel
dotace
prostřednictvím příslušné dotace
nekupuje určité plnění (většinou službu, případně dodání zboží). Zajímavý případ byl řešen například ve sporu č. C – 174/14
. Popis případu
Společnost Saudacor byla založena pro řízení financování zdravotnictví v autonomní oblasti Azory. Jednalo se například o zajištění centrálního zásobování zdravotnických zařízení, řízení financování celého zdravotního systému, jeho plánování apod. Za své aktivity tato společnost dostávala finanční kompenzaci ke krytí nákladů daných služeb. Spor se vedl jednak o to, zda daná společnost má charakter veřejnoprávního subjektu, a v případě, že tomu tak není, zda finanční
kompenzace
představuje úplatu za zdanitelné plnění či nikoliv.Z klíčových částí příslušného judikátu
[36] S ohledem na stálost a trvalost služeb plánování a řízení poskytovaných společností Saudaçor nemůže mít skutečnost, že tato kompenzace není stanovena v závislosti na individualizovaném plnění, ale paušálně a na rok tak, aby pokryla náklady na provoz této společnosti, sama o sobě vliv na přímý vztah mezi poskytnutými službami a obdrženým protiplněním, jehož výše je určena předem a na základě jasně stanovených kritérií (v tomto smyslu viz rozsudek Le Rayon d‘Or, C151/13, EU:C:2014:185, body 36 a 37).[37] Existenci tohoto přímého vztahu nemůže podle všeho zpochybnit ani to, že programové smlouvy uzavřené mezi společností Saudaçor a RAA obsahují některá ujednání, podle nichž může být výše kompenzace vyplácené společnosti Saudaçor upravena, změní-li se okolnosti a tato částka nebude zjevně stačit k plnění těchto smluv.[38] Jelikož tato ujednání určují předem výši této kompenzace podle zavedených kritérií, která zaručují, že bude postačovat k pokrytí nákladů na provoz společnosti Saudaçor, lze mít za to, že tato ujednání upravují výši paušálního protiplnění za stálé a trvalé služby poskytované touto společností. Ačkoli z předkládacího rozhodnutí vyplývá, že pro rok 2009 RAA snížila původně stanovenou roční kompenzaci, portugalská vláda na jednání vysvětlila, že k tomuto snížení došlo pouze s cílem opravit zjevnou chybu ve výpočtech, což společnost Saudaçor nezpochybnila.[39] Přímý vztah mezi poskytnutou službou a protiplněním podle všeho nemůže zpochybnit ani to, že společnost Saudaçor má plnit, jak sama tvrdí, ústavní povinnost, která je v portugalské ústavě uložena výlučně a přímo státu, tj. povinnost provozovat státní všeobecné a potenciálně bezplatné zdravotnictví, které má být v zásadě financováno z veřejných zdrojů. |
Byť byla daná platba označena jako „příspěvek“ na krytí nákladů, dovodil ESD, že se v tomto případě jedná spíše o úplatu za zdanitelné plnění.
Dosti obdobný případ řešil ESD pod číslem
C – 182/17
. Jednalo se o neziskové s. r. o. založené obcí k plnění úkolů v oblasti užívání a správy majetku (péče o pozemní komunikace, veřejnou zeleň apod.). V souvislosti s těmito činnostmi hradila obec dané společnosti takzvanou vyrovnávací platbu. Stejně jako v předchozím případu se řešila jednak povaha daného subjektu (zda by nemohl být zařazen mezi veřejnoprávní subjekty a dané činnosti z režimu DPH vyňaty), a dále, zda má tato vyrovnávací platba charakter úplaty za plnění. V tomto případě byla vyrovnávací platba vyhodnocena jako úplata podléhající režimu DPH.b) Vybrané zdroje v rámci ČR
V rámci české judikatury bych chtěl upozornit na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu
č. 9 Afs 8/2013
ve věci Agrovýzkum Rapotín. Byť se v daném případě řeší zejména otázka odpočtu DPH v souvislosti s přijatou dotací od MŠMT na řešení projektu výzkumu a vývoje, musel se soud nutně dotýkat povahy vlastní dotační platby a řešit, zda tato platba sama o sobě není zdanitelným plněním.Z vybraných částí judikátu:
Nejvyšší správní soud má za to, že je nutno rozlišovat poskytnutí a přijetí dotace na činnost plátce daně, které je pouhým převodem finančních prostředků od poskytovatele (donátora) jejímu příjemci a které skutečně není předmětem daně z přidané hodnoty, od poskytnutí dotace k ceně či poskytnutí peněžních prostředků jako úplaty za konkrétní zdanitelné plnění. Dotace k ceně či poskytnutí finančních prostředků (byť třetí osobou) za konkrétní plnění se již za úplatu za zdanitelné plnění považuje.S žalovaným i krajským soudem lze souhlasit v tom, že v projednávané věci není poskytnutí dotace úplatou za konkrétní zdanitelné plnění (dále jen „dotace“), nicméně tento dílčí závěr dle zdejšího soudu není relevantní pro posouzení rozsahu nároku na odpočet DPH u plnění, která příjemce dotace pořizuje z dotovaných prostředků od dalších osob, plátců DPH. |
V jiné části se uvádí:
Od této situace je pak nutno odlišit případ, kdy plátce dostane finanční prostředky za provedení konkrétního zdanitelného plnění, např. změnu ve složení určité očkovací látky, neboť takové poskytnutí finančních prostředků již nebude pouhým převodem finančních prostředků, ale úplatou za zdanitelné plnění, spočívající ve změně složení dané očkovací látky. |
Pozornost si zasluhuje i koordinační výbor Komory daňových poradců a Ministerstva financí
č. 24/26.01.05 z 26. 1. 2005
k problematice dotací z hlediska daně z přidané hodnoty. V daném případě byly řešeny dva typy dotací – konkrétně dotace
na likvidaci ekologických zátěží a dotace
na obnovu Iráku. V obou případech bylo konstatováno, že se jedná o platby, které nesplňují charakter úplaty za plnění, a proto nepodléhají DPH. Z výše uvedených materiálů je zřejmé, že ne každá platba označená jako
dotace
má být podle pravidel EU vyňata z režimu DPH. V některých případech bude totiž vazba mezi poskytnutým plněním a dotací natolik úzká, že bude vyvolávat potřebu vyhodnocovat platbu v režimu DPH (buď jako plnění osvobozené od daně, nebo mimo režim DPH). Uveďme si jen některé příklady z praktické aplikace na obcích, u nichž můžeme mít vážné pochybnosti, zda se případně nejedná z hlediska DPH o úplaty za plnění (respektive u nichž se domnívám, že je spíše naplněna charakteristika úplaty – případně u části dané platby):
–
dotace
na provoz informačního centra (provozovatel informačního centra je povinen mimo jiné poskytovat informace o městě, turistických zajímavostech …),–
dotace
na provoz centrálního sběrného dvora, kterou obec A poskytuje obci B (při jejím stanovení se vychází z množství odpadu, které občané obce B uloží ve sběrném dvoře). K tomu mohu potvrdit, že se v rámci probíhajících jednání s MF a GFŘ zatím nedaří nalézt jednoznačná kritéria, kdy by měly být
dotace
dani podrobeny, a kdy nikoliv. Přeúčtování
Do části věnované předmětu daně jsem si také dovolil zařadit problematiku takzvaného přeúčtování. V rámci obcí či příspěvkových organizací jsou s odkazem na ustanovení § 36 odst. 13 zákona o DPH (dříve § 36 odst. 11 zákona o DPH) často vyjímány ze základu daně částky, které se přeúčtovávají. V této oblasti se obávám, že praxe aplikovaná v ČR významně přesahuje pravidla DPH v rámci EU. Všimněte si prosím toho, že náš zákon výslovně uvádí, že podmínkou pro aplikaci § 36 odst. 13 zákona o DPH je, aby bylo jednáno jménem a na účet jiné osoby. Jedná se o podmínku danou čl. č. 79 směrnice EU k DPH.
V judikatuře ESD jsou v souvislosti s přeúčtováním řešeny zejména případy přeúčtování daní a poplatků mimo režim DPH.
Judikát
ESD č. C – 618/11
.Popis případu
Společnost poskytující inzertní služby (TVI) byla povinna odvádět daň z této inzerce. Tuto daň přeúčtovávala mimo režim DPH na objednatele reklamy. Stát se v tomto případě domáhal toho, že přeúčtování v takovém případě není možné a že i tato daň vstupuje do základu daně.
Z klíčových částí judikátu:
[46] I kdyby společnost TVI odváděla daň z vysílání inzerce jménem a na účet svých zákazníků, nevyplývá z toho, že se takový mechanismus daňové substituce , jako je mechanismus dotčený ve věci v původním řízení, podobá úhradě výdajů ve smyslu čl. 11 části A odst. 3 písm. c) šesté směrnice a čl. 79 prvního pododstavce písm. c) směrnice 2006/112.[47] Kromě toho, jak uvedl generální advokát v bodech 48, 50 a 51 svého stanoviska, z vyjádření portugalské vlády a Komise zejména vyplývá, že z článků 18 a 20 obecného daňového zákoníku (Lei Geral Tributária) dovozují, že osoba odvádějící daň z vysílání inzerce je jakožto substitut považována za osobu povinnou k této dani a že společnost TVI je povinna odvést tuto daň i v případě, že inzerenti nezaplatili za služby šíření dotčené komerční inzerce a že jí tato daň nebyla uvedenými inzerenty uhrazena, a že příslušné orgány nemohou požadovat tuto daň od inzerentů, dokonce ani v případě platební neschopnosti společnosti TVI. Z portugalských právních předpisů, jejichž výklad spadá pouze do příslušnosti vnitrostátního soudu, tak zřejmě vyplývá, že společnost TVI platí tuto daň svým jménem a na vlastní účet. |
Charakteristika jednání jménem a na účet jiné osoby je ze strany ESD v tomto případu brána velice vážně, a to až do úrovně „vymáhání“ příslušných pohledávek. Je dovozováno, že pro státní orgány je dlužníkem nikoliv konečný uživatel, ale společnost TVI – tudíž že ve vztahu mezi TVI a konečným inzerentem se nemůže ve vztahu k dani jednat o aplikaci čl. 79 směrnice EU.
Velice obdobně skončil i případ
č. C – 256/14
týkajícího se „přeúčtování“ koncesních poplatků za využívání prostorů pod zemským povrchem. Také v tomto případě ESD na závěr konstatuje: [35] Částka PVPZP kromě toho nemůže být vyňata ze základu DPH z tohoto plnění na základě čl. 79 prvního pododstavce písm. c) směrnice o DPH, jelikož tato částka není obdržena od společnosti zajišťující dodávku zemního plynu nebo spotřebitelů na úhradu výdajů zaplacených jejich jménem a na jejich účet, ale jako protiplnění za výdaje za užívání obecních pozemků, které nese společnost Lisboagás při výkonu své činnosti. |
V judikatuře ESD najdeme i případ, kdy přeúčtování poplatku mimo režim DPH bylo akceptováno. Jednalo se o případ
č. C – 98/05
(přeúčtování nákladů na registraci vozidla). Musíme si ale uvědomit podstatný rozdíl proti předchozím dvěma případům – v tomto případě prodejce totiž skutečně jedná jménem kupujícího (na něj je vozidlo skutečně registrováno).Výňatek z rozhodnutí ESD
[25] Z toho vyplývá, že když byla registrační daň, tak jako ve věci v původním řízení, zaplacena prodejcem z důvodu smluvní povinnosti dodat kupujícímu vozidlo, které je zaregistrované na jeho jméno, je namístě mít za to, že vyúčtování této daně kupujícímu odpovídá úhradě výdajů vynaložených prodejcem jménem a na účet tohoto kupujícího, a nikoliv protiplnění za dodané zboží. Taková daň tedy může být zanalyzována pouze jako položka, která se zanáší do účetnictví prodejce a představuje průběžnou položku ve smyslu čl. 11 části A odst. 3 písm. c) šesté směrnice. [26] V tomto ohledu je třeba zdůraznit, jak uvedla generální advokátka v bodě 42 svého stanoviska, že v rámci takové kupní smlouvy, jako je smlouva dotčená v původním řízení, registrovaný prodejce, který platí registrační daň před dodáním vozidla, tak nečiní ve svém vlastním zájmu, nýbrž v zájmu kupujícího, jenž chce nabýt vlastnictví k novému vozidlu, které je zaregistrované na jeho jméno a může legálně jezdit na veřejných komunikacích v Dánsku. [27] Registrovaný prodejce je sice, jak zdůrazňuje DBI, v podobném případě osobou odpovědnou za platbu registrační daně ve vztahu k příslušným daňovým orgánům. Nic to ale nemění na tom, že co se týče této daně, je daňovým dlužníkem kupující vozidla, což potvrzuje skutečnost, že prodejce následně na uvedeného kupujícího přenese částku daně, kterou zaplatil. |
V rámci české praxe není podmínka „jednání jménem jiné osoby“ brána příliš vážně, a to zejména díky Informaci MFČR k problematice aplikace § 36 odst. 11 ze dne 9. 12. 2008. Problémem jsou nejen případy přeúčtování služeb u nájmu nemovitostí mimo režim DPH, ale třeba i způsob účtování poplatku za uložení odpadu na skládku (často mimo režim DPH). Obávám se, že tento stav je dlouhodobě neudržitelný a je jen otázkou času (možná delšího), kdy od přeúčtování mimo DPH v těchto případech budeme muset v praxi obcí ustoupit.
K obsahu výše zmíněné informaci MFČR se například již vyslovil v rozsudku
č. 31 Af 75/2014
Krajský soud Brno. Je zde mimo jiné uvedeno: Zdejší soud nepopírá postup žalobce, který postupoval přesně v intencích citovaného metodického stanoviska, nicméně zdejší soud zdůrazňuje, že toto metodické stanovisko je podle jeho právního názoru v rozporu se samotným smyslem, ale ostatně i dikcí ustanovení § 36 odst. 11 zákona o DPH. Smyslem tohoto ustanovení je, že do základu daně se nezahrnuje částka, kterou plátce obdržel od jiné osoby na úhradu částky vynaložené jménem a na účet této jiné osoby. Zákon tedy jednoznačně stanoví 2 podmínky pro možnost aplikace předmětného ustanovení, tedy vynaložení jménem a (současně) na účet této jiné osoby. Ministerstvo financí v tomto metodickém stanovisku však pojem „jménem a na účet“ chápe velice extenzivně v tom smyslu, že se jedná o plnění pro jinou osobu účtované přes rozvahové účty. Klade tak důraz spíše na to, že plnění je poskytováno na účet jiné osoby a zcela opomíjí druhou část této podmínky, že plnění musí být zároveň poskytnuto „jménem jiné osoby“. Takovýto extenzivní výklad je však podle soudu nepřípustný, a proti tomuto extenzivnímu výkladu pojmu „jménem a na účet“ svědčí ostatně i judikatura Soudního dvora, např. rozsudek ze dne 5. 12. 2013, ve spojených případech C-618/11, C-637/11 a C-659/11, TVI –Televisao Independente SA. |
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 1. část
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 3. část
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 4. část
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - dokončení