Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 1. část

Vydáno: 17 minut čtení

V několika následujících číslech časopisu najdete seriál týkající se judikatury ESD k DPH. V některých případech budeme tuto judikaturu konfrontovat s naší legislativou, metodickými informacemi finanční správy či rozhodnutím soudů. Na příkladech se budeme snažit o vysvětlení dopadu na činnost USC, případně dalších neziskových subjektů. Připomínáme, že judikatura ESD je spolu se směrnicí EU k DPH základním zdrojem výkladu principů DPH, respektive jednotlivých používaných pojmů. V tomto prvním příspěvku bychom se věnovali vymezení případů, které jsou z pohledu DPH plněním.

Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC)
Ing.
Zdeněk
Nejezchleb
 
Plnění z pohledu DPH
 
Dodání zboží nebo služeb za úplatu
Základním rysem plnění z pohledu DPH je skutečnost, že se jedná o dodání za úplatu, což zdůrazňuje i náš zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, ve svém § 2 odst. 1 písm. a) a b). Tato skutečnost například vychází z judikátu ESD C – 89/81 (případ „Hong Kong Trade Development Council“).
V praxi se ale potýkáme s několika otazníky týkajícími se charakteru dané úplaty:
 
a) Úplata nemusí představovat pouze peníze, ale i věcné protiplnění
Příklad 1
Obec umožnila poskytovateli internetu umístit na budovu obecního úřad anténu. Umístění antény je sjednáno zdarma s tím, že obec na druhou stranu bude užívat internet také zdarma.
Příklad 2
Příspěvková organizace – divadlo má dohodu s rozhlasovou stanicí, že tato rozhlasová stanice bude propagovat aktivity divadla. Na druhou stranu je dohodnuto, že divadlo bude prezentovat rozhlasovou stanici v rámci provozu divadla (propagační plakáty, součást znělky).
V obou výše uvedených případech je celkem jednoznačné, že se jedná o plnění za úplatu (směnný obchod) a daná plnění jsou předmětem DPH.
Dle mého názoru méně zjevná situace byla řešena v rozsudku ESD č. C – 410/17.
Popis případu:
Firma zabývající se prováděním demolicí měla nárok odprodat materiál získaný v rámci demolice a díky tomu nabízela za demoliční práce nižší cenu. Spor se vedl o to, zda se v tomto případě jedná o jediné plnění (demoliční práce za „sníženou cenu“), nebo zda se jedná o dvě plnění (dodávka šrotu ze strany objednatele prací a demoliční práce za cenu „nezohledňující finanční výtěžnost šrotu“).
Výběr klíčových bodů rozsudku ESD:
[39] Z toho vyplývá, že v takové situaci, jako je situace dotčená ve věci v původním řízení, se dodání recyklovatelného šrotu poskytuje jako protiplnění, pokud nabyvatel, tj. společnost provádějící demoliční práce, přikládá tomuto dodání hodnotu, kterou zohledňuje při stanovení ceny nabízené za provedení demoličních prací, což přísluší ověřit předkládajícímu soudu.
[40] Tomuto závěru neodporuje okolnost, že množství a hodnota šrotu, který může obsahovat odpad z demolice, nebylo dohodnuto ve smlouvě o demolici.
[41] Z judikatury Soudního dvora totiž vyplývá, že případné technické problémy při stanovení výše protiplnění nedovolují dospět jen na základě této skutečnosti, k závěru, že neexistuje (viz obdobně rozsudek ze dne 14. července 1998, First National Bank of Chicago, C172/96, EU:C:1998:354, bod 31).
[42] V každém případě je třeba uvést, že v případě, který je uveden v bodě 39 tohoto rozsudku, je možné určit hodnotu dodání recyklovatelného šrotu. Vzhledem k judikatuře citované v bodě 38 tohoto rozsudku musí být tato hodnota chápána tak, že se rovná částce, o kterou poskytovatel snížil cenu za provedení demoličních prací.
 
b) Plnění za úplatu, nikoliv se ziskem
V podmínkách USC a neziskových organizací se obecně dostáváme do řady situací, kdy je určité plnění (většinou služba) poskytována za úplatu, nicméně tato úplata je nižší než nákladová cena na zajištění takovéto služby. Můžeme si namátkou uvést některé příklady:
Příklad 3
Obec provozuje veřejné WC – měsíčně zde vybere cca 2 500 Kč, náklady na provoz WC ale činí 40 000 Kč za měsíc.
Příklad 4
Obec provozuje knihovnu – příjmy z poplatků za půjčování (případně dalších souvisejících služeb) činí 50 000 Kč za rok, nicméně roční náklady jsou cca 1,5 mil. Kč.
Příklad 5
Obec provozuje koupaliště se vstupným 20 Kč, provoz koupaliště je výrazně ztrátový a je dofinancován z vlastních zdrojů obce.
Ve všech výše uvedených příkladech si musíme položit otázku, zda se jedná o ekonomickou činnost (tedy poskytnutí služby za úplatu), i když je daná činnost ztrátová. Pokud by se nejednalo o ekonomickou činnost, neodváděli bychom v těchto případech DPH na výstupu (případně bychom neaplikovali ani osvobození od DPH) a také by neexistoval případný nárok na odpočet DPH u souvisejících vstupů.
Podle rozhodnutí ESD není ztrátovost dané činnosti důvodem pro zpochybnění, že se jedná o ekonomickou činnost. Tuto skutečnost si můžeme ilustrovat například na judikátu
ESD č. C – 267/15.
Popis případu:
Obec Woerden (Nizozemí) postavila dvě víceúčelové budovy. Tyto budovy byly následně prodány Nadaci pro správu budov Woerden za zhruba 10 % nákladové ceny. Z tohoto prodeje byla odvedena daň z přidané hodnoty a obec si zároveň uplatnila plný odpočet DPH (prakticky z celé nákladové ceny). Finanční správa se v tomto případě domáhala omezení odpočtu DPH a mimo jiné se také řešilo, zda takovýto prodej za 10 % pořizovací hodnoty vůbec představuje ekonomickou činnost z hlediska DPH.
Výběr klíčových bodů rozsudku ESD:
[
40] Pokud jde o skutečnost, že ve věci v původním řízení dodala osoba povinná k dani zboží za cenu, která nepokrývá veškeré náklady, je třeba připomenout, že Soudní dvůr rozhodl, že výsledek ekonomické operace je pro nárok na odpočet irelevantní, pakliže samotné plnění podléhá DPH (v tomto smyslu viz rozsudek ze dne 20. ledna 2005, Hotel Scandic Gasabäck, C412/03, EU:C:2005:47, bod 22 a rozsudek ze dne 9. června 2011, Campsa Estaciones de Servicio, C285/10, EU:C:2011:381, bod 25).
[41] Navíc z judikatury Soudního dvora vyplývá, že je-li cena dodání nižší než nákladová cena, nelze odpočet poměrně snížit podle rozdílu mezi touto cenou a těmito náklady, třebaže je uvedená cena podstatně nižší než nákladová cena, ledaže by uvedená cena byla čistě symbolická (v tomto smyslu viz rozsudek ze dne 21. září 1988, Komise v. Francie, 50/87, EU:C:1988:429, bod 16).
K výše uvedenému případu jen poznamenávám, že bych nedoporučoval postupovat analogicky v rámci České republiky. Jak je situace popsána v rozsudku, tak dle mého názoru naplňuje charakteristiku zneužití práva a s ohledem na propojení obce a dané nadace by navíc v případě České republiky nastupovalo ustanovení o aplikaci ceny obvyklé (§ 36a zákona o DPH).
Ve výše uvedeném rozsudku je zmíněno, že nízká prodejní cena musí mít nějakou spodní mez, která by již představovala tak symbolickou cenu, že by dané činnosti již nemohl být přiznán
status
ekonomické činnosti. Prodej nemovitosti za 10 % její pořizovací hodnoty ESD nevyhodnotil jako symbolickou cenu. Shodou okolností v Nizozemí se ale objevil další případ, u něhož se řešila otázka „symboličnosti dané ceny“. Jedná se o případ č.
C – 520/14
.
Popis případu:
Obec Borsele zajišťuje dopravu žáků do škol s využitím externích dopravců (těm za rok zaplatila částku zhruba 460 000 EUR včetně DPH). Na provoz školního autobusu platila zhruba 1/3 rodičů příspěvek a vyinkasované prostředky odpovídaly zhruba 3 % ceny zaplacené dopravcům – konkrétně cca 14 000 EUR. Příspěvek byl omezen tím, že nebyl podle nařízení obce hrazen těmi rodiči, jejichž dítě jezdilo trasu kratší než 6 km. Pokud žák dojížděl delší trasu, tak se již objevovaly paušální úhrady, nicméně se zohledněním platební schopnosti rodičů podle jejich příjmů. Spor vznikl o to, zda se jedná o ekonomickou činnost, zda daný příjem má charakter úplaty za zdanitelné plnění (a s tím souvisela možnost odpočtu DPH z faktur od dopravců).
Výběr klíčových bodů rozsudku ESD:
[33] V tomto ohledu je třeba uvést, že obec Borsele získává z příspěvků, které vybírá, nazpět pouze malou část vynaložených nákladů. Příspěvky dotčené v původním řízení totiž neplatí všichni uživatelé a jsou placeny pouze jednou třetinou z nich, takže jejich částka pokrývá pouze 3 % celkových nákladů na dopravu, přičemž zbývající část je financována z veřejných prostředků. Takový rozdíl mezi náklady na provoz a částkami vybranými jako protiplnění za nabízené služby může naznačovat, že příspěvek rodičů může být postaven na roveň spíše poplatku, a nikoliv úhradě (obdobně viz rozsudek ze dne 29. října 2009, Komise v. Finsko, C246/08, EU:C:2009:671, bod 50).
[34] Z takové asymetrie tudíž vyplývá neexistence skutečné souvislosti mezi zaplacenou částkou a poskytnutím služeb. Není tedy zřejmé, zda souvislost mezi dopravním službami poskytovanými uvedenou obcí a protihodnotou, kterou mají hradit rodiče, má přímý charakter vyžadovaný k tomu, aby tato protihodnota mohla být považována za odměnu za tuto službu, a k tomu, aby tato služba byla považována za ekonomickou činnost ve smyslu čl. 9 odst. 1 směrnice o DPH (obdobně viz rozsudek ze dne 29. října 2009, Komise v. Finsko, C246/08, EU:C:2009:671, bod 51).
I s ohledem na tento
judikát
se nyní snažíme ve spolupráci s Asociací krajů a Svazem měst a obcí o to, zda by finanční správa České republiky nevymezila hranice, co by již mělo být považováno za symbolické. Připomínám, že se tato problematika může týkat nejen v úvodu zmiňovaného provozu WC, ale také třeba i obcí, kde se orgány rozhodly pro platbu naprosto minimálního stočného, nebo i dopravní společnosti, u kterých je hrazena symbolická cena za použití dopravy ze strany seniorů.
Existence plnění (sankce …)
V předchozí části jsme se zabývali vybranými okolnostmi týkajícími se charakteru úplaty. V praxi máme ale problém rozlišit případy, kdy vůbec hovořit o dodání zboží nebo poskytnutí služby. Jedná se zejména o problematiku nejrůznějších náhrad škod, pokut apod. Uveďme si opět některé příklady z praktické činnosti obce:
Příklad 6
Obec prodává pozemek pro výstavbu bytového domu – cena ve smlouvě 2 mil. Kč + DPH. Ve smlouvě je uvedena podmínka, že pokud nebude do 2 let od předání pozemku zahájena výstavba bytového domu, je kupující povinen zaplatit pokutu ve výši 2 mil. Kč.
Příklad 7
Obec realizovala výstavbu kanalizace a díky chybě projektanta musela vynaložit dodatečné náklady ve výši 500 000 Kč. S ohledem na míru zavinění bylo dohodnuto, že obec vyúčtuje projektantovi náhradu škody ve výši 60 % takto vzniklých dodatečných nákladů.
Příklad 8
Obec zjistila případ neoprávněného užívání pozemku a požaduje náhradu za neoprávněné užívání (ve výši obvyklého nájemného za tři roky).
K této problematice existuje v rámci ČR také zápis z Koordinačního výboru Komory daňových poradců a Generálního finančního ředitelství (GFŘ) ze dne 14. 12. 2011 (číslo 349/14.12.2011). GFŘ daný příspěvek uzavřelo následujícím způsobem:
S navrženými závěry lze v zásadě souhlasit. Instrumenty, které mají charakter odškodnění či sankce a je jednoznačné, že je nelze kvalifikovat jako úplatu za zdanitelné plnění, nelze považovat za předmět daně z přidané hodnoty. Rozhodně je nutné podtrhnout fakta konstatovaná v bodu 5. příspěvku (Doplňující závěry), tj, že je nezbytné vycházet z věcného obsahu právních úkonů a v případě, že je dohledatelná věcná vazba ke zdanitelnému plnění, je nutno příslušnou jakkoli jinak formálně označenou platbu hodnotit jako úplatu za takové zdanitelné plnění. Toto platí pro všechny instrumenty popisované v příspěvku, zejména pak pro tzv. odstupné.
V této souvislosti upozorním na
judikát
ESD č.
C – 295/17
ve věci povahy platby účtované v souvislosti s předčasným ukončením smlouvy.
Popis případu:
Telekomunikační společnost MEO (Portugalsko) poskytovala telekomunikační služby na dobu určitou s tím, že v rámci těchto smluv nabízela s ohledem na časovou vázanost služby určité slevy. V případě, že došlo k předčasnému ukončení smlouvy a zákazník tedy již plnění neodebíral, byla mu doúčtována náhrada škody odpovídající částce, kterou by zaplatil, pokud by splnil minimální sjednanou dobu pro odběr služby. Předmětem sporu bylo, zda se v tomto případě z pohledu DPH jedná o úplatu za zdanitelné plnění, nebo náhradu škody mimo DPH.
Výběr klíčových bodů rozsudku ESD:
[46] V této souvislosti je třeba dodat, že pokud by uvedená částka byla kvalifikována jako náhrada škody vzniklé společnosti MEO, povaha protihodnoty zaplacené zákazníkem by se změnila podle toho, zda se zákazník rozhodne využít či nevyužít předmětnou službu po dobu stanovenou ve smlouvě.
[47] Se zákazníkem, který využil služeb po celou minimální dobu vázanosti sjednanou ve smlouvě, a zákazníkem, který ukončí smlouvu před uplynutím této doby, by tedy bylo z hlediska DPH zacházeno rozdílně.
[48] Je proto třeba dovodit, že částka dlužená za nedodržení minimální doby vázanosti je odměnou za služby poskytnuté společností MEO bez ohledu na to, zda zákazník využije či nevyužije práva na poskytnutí uvedených služeb až do konce minimální doby vázanosti.
[49] Pokud jde o požadavek, aby zaplacené částky představovaly skutečnou protihodnotu za individualizovatelnou službu, je třeba zdůraznit, že poskytovaná služba i částka účtovaná zákazníkovi při ukončení smlouvy během minimální doby vázanosti jsou určeny již při uzavření smlouvy.
[50] Částka dlužená za nedodržení minimální doby vázanosti musí tedy být považována za nedílnou součást celkové ceny zaplacené za poskytnutí služeb rozdělené na měsíční splátky, která je okamžitě splatná při nesplnění platební povinnosti.
Evropský soudní dvůr obdobnou problematiku řešil i v případě č.
C – 250/14
. Předmětem sporu byla mimo jiné povaha platby uhrazené cestujícím v případě, kdy nakonec letenku nevyužil a tato letenka propadla. Letecká společnost měla tendenci hledět na tuto platbu jako na náhradu škody mimo režim DPH.
Evropský soudní dvůr rozhodl, že i v tomto případě se jedná o plnění podléhající dani – viz níže uvedené výňatky z rozsudku ESD.
[28] Protihodnotou ceny uhrazené při koupi letenky je tudíž právo – které z toho vyplývá pro cestujícího – mít prospěch ze splnění závazků vyplývajících ze smlouvy o přepravě bez ohledu na to, zda cestující využije tohoto práva, takže letecká společnost uskuteční plnění, jakmile umožní cestujícímu, aby využil tato plnění.
[34] Je tedy třeba konstatovat, že částka, kterou si letecké společnosti ponechávají, nemá nahradit škodu, která jim vznikla z důvodu, že se cestující nedostavil k odletu, nýbrž je odměnou, a to i tehdy, pokud cestující nevyužil přepravy.
Zajímavá situace byla řešena i
Nejvyšším správním soudem –
judikát
č. 8 Afs 30/2013
. Jednalo se o spor související s povahou platby v souvislosti s předčasným ukončením nájemní smlouvy, kdy nájemce obdržel od města České Budějovice částku 22,5 mil. Kč. Soud v tomto případě potvrdil názor finančního úřadu, že se nejednalo o náhradu škody, ale o odměnu za poskytnutou službu (i vzhledem k demoličním pracím, které zde nájemce prováděl se souhlasem města v souladu s projektem na budoucí využití lokality).
Z judikátu vyjímám:
[23] Z předložených listin je zřejmé, že město bylo s provedením demoličních prací srozuměno a souhlasilo s nimi. Není podstatné, že demolice nebyly provedeny na základě konkrétní smlouvy, např. smlouvy o dílo. Stačí, že byly realizovány v souladu se stěžovatelem prováděným projektem, který byl v souladu se záměrem města a uzavřenými smlouvami. To, že stěžovatel prováděl na pronajatých pozemcích demoliční práce či terénní úpravy za účelem realizace vlastní budoucí výstavby, neznamená, že město od něj po ukončení nájemního vztahu nemohlo získat majetkově využitelnou hodnotu. Jinými slovy řečeno, jestliže záměrem projektu bylo provést rekonverzi a revitalizaci určitého objektu (a to prostřednictvím nové výstavby), je třeba za zhodnocení majetku považovat také demoliční práce (a případné terénní úpravy), které tuto výstavbu umožňují. Toto zhodnocení areálu bylo následně převedeno do dispozice města. Výsledek stěžovatelem provedených demoličních prací na pronajímaných pozemcích je proto majetkově využitelnou hodnotou dle § 14 odst. 1 písm. b) zákona o dani z přidané hodnoty.
[25] Nejvyšší správní soud tedy shrnuje, že se stěžovateli nepodařilo prokázat, že by se v případě peněžitého plnění přijatého od města na základě dohody o ukončení smlouvy o nájmu a smlouvy o spolupráci jednalo o náhradu škody, a že se nejednalo o plnění, které je předmětem daně z přidané hodnoty. Ačkoliv došlo k ukončení nájemního vztahu dříve, než bylo původně zamýšleno, stěžovatel neprokázal, že by město porušilo své zákonné či smluvní povinnosti, pročež by mu tím vznikla škoda, za kterou by od města obdržel částku 22 500 000 Kč.
 
Závěrem
Výše uvedenými soudními rozhodnutími chci dokumentovat, že v některých případech může ve smlouvě sjednaná pokuta či náhrada škody představovat z hlediska DPH plnění podrobené dani. Pokud se vrátíme k příkladům uvedeným v úvodu této části, můžeme pravděpodobně říci, že případ náhrady škody za projektantem (příklad 7) asi rozhodně nemá charakter plnění a škody musí být účtována mimo režim DPH. U příkladu č. 6 již situace nebude zdaleka tak jednoduchá zejména v případě, kdy by aplikovaná pokuta znamenala dorovnání do určité běžné ceny prodeje pozemku. Nemohu vyloučit, že by se případ posoudil jako „doplatek“ kupní ceny – tedy odměna za plnění. V příkladu č. 8 bych silně akcentoval to, zda se jedná o skutečně nepovolené a nechtěné jednání subjektu, který pozemek užívá. Pokud by věcná situace byla taková, že se jedná o stav městem trpěný a za užívání je vybírána obdobná náhrada jako v případě, že by nemovitost byla užívána na základě nájemní smlouvy, přikláním se k názoru, že by se spíše jednalo o plnění z pohledu DPH.
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 2. část
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 3. část
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - 4. část
Judikatura Evropského soudního dvora (ESD) v oblasti DPH dopadající na činnost územních samosprávných celků (USC) - dokončení

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty