Dodání nemovité věci jako ekonomická činnost obce z pohledu DPH

Vydáno: 24 minut čtení

Dodání nemovitostí (zejména pozemků) z pohledu DPH patří v současnosti k často řešeným oblastem s významným finančním dopadem. Finanční úřady se podle mých zkušeností zpravidla domáhají zatížení převodu pozemku 21 % DPH i v případech, kdy můžeme mít vážné pochybnosti, zda daný převod vůbec naplňuje podstatu ekonomické činnosti. Podle mých poznatků tento problém vzniká zejména u obcí. V případě fyzických osob je pro finanční úřady přijatelnější myšlenka, že u plátce existuje skupina majetku, při jehož prodeji nevystupuje jako osoba povinná k dani.

Dodání nemovité věci jako ekonomická činnost obce z pohledu DPH
Ing.
Zdeněk
Nejezchleb
Příklad
Pan XY je plátce DPH (z pohledu DPH provádí ekonomickou činnost jako
auditor
, zabývá se účetním poradenstvím apod.). Kromě toho má zahrádku, která ale nesouvisí s jeho ekonomickou činností. Pokud tuto zahrádku bude prodávat, bude bezesporu jednat jako osoba nepovinná k dani a finanční úřad by jej určitě neměl tlačit k tomu, aby testoval tento prodej na podmínky § 56 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“) – tedy zda by se jednalo o prodej zdaňovaný nebo od daně osvobozený.
V rámci svého příspěvku bych se tedy zaměřil na problematiku hranice ekonomické činnosti u převodů nemovitostí a pokusil se shrnout informace, které se v poslední době k této problematice objevily. Předem ale upozorňuji, že k této problematice nenajdeme jednoznačné závěry a konkrétní aplikace bude spíše na osobní odvaze jednotlivých obcí.
 
Nakládání s nemovitostmi ÚSC z pohledu DPH
 
Základní rozdělení
Činnost ÚSC se z pohledu DPH tradičně rozděluje do dvou základních kategorií:
a)
Činnost ekonomická (pokud bychom toto převedli do oblasti nemovitostí, tak se může jednat například o nakládání s lesními pozemky, na kterých obec pěstuje les, nakládání s bytovým domem, který je pronajímán, případně aktivní příprava pozemků vhodných pro výstavbu rodinných domů k prodeji tím, že obec realizuje výstavbu sítí).
b)
Výkon působností v oblasti veřejné správy (v úzkém slova smyslu tak, jak to vymezuje například
judikát
ESD C-446/98 Fazenda Pública) – tedy činnosti při které ÚSC vystupuje jako orgán veřejné správy na základě zvláštního právního předpisu (působnost svěřená ÚSC na základě speciálního právního pověření), nikoliv za stejných právních podmínek, které platí pro subjekty soukromého práva (v oblasti nemovitostí se může jednat například o nakládání s pozemky, které přímo souvisí s místními komunikacemi, na kterých obec plní své povinnosti vyplývající ze zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích).
Jsem přesvědčen, že na obcích musíme pracovat ještě s třetí kategorií aktivit, která nespadá ani pod jednu z výše uvedených činností. Obec může mít například nejrůznější volné zelené plochy, na kterých ekonomická činnost prokazatelně neprobíhala a ani neprobíhá, nemůžeme ale ani říkat, že by zde probíhal výkon veřejné správy v úzkém slova smyslu specifikován v kategorii b). Do obdobné situace se dostáváme v případě, kdy určitou budovu poskytuje obec nějakému spolku bezúplatně. Tyto nemovitosti bývají předmětem následných převodů a dovolím si tvrdit, že se jedná o nejrozsáhlejší majetkovou kategorii. Pracovně si tento majetek můžeme označit jako kategorii majetku c).
Podle mých poznatků pracovníci finančních úřadů při hodnocení převodu nemovitosti k výše uvedenému rozdělení nepřihlíží a prodeje nemovitostí obcemi okamžitě posuzují jako ekonomickou činnost s nutností testovat podmínky § 56 zákona o DPH (tedy podle charakteru nemovitosti buď zdanit, nebo osvobodit od DPH). Přitom jak si ukážeme dále, systém DPH předpokládá, že určité převody věcí (tedy i nemovitostí) se uskutečňuje mimo ekonomickou činnost plátce (plátce v daných momentech jedná jako osoba nepovinná k dani), a tudíž nemohou být daní nikdy zatíženy.
 
Pravidla EU k DPH
Než přejdeme k vlastní judikatuře Evropského soudního dvora (ESD), měli bychom si všimnout čl. 12 odst. 1 Směrnice rady 2006/112/ES, o společném systému daně z přidané hodnoty, ve kterém je uvedeno:
1. Členské státy mohou za osobu povinnou k dani považovat každého, kdo příležitostně uskuteční plnění spočívající v některé z činností uvedených v čl. 9 odst. 1 druhém pododstavci, zejména pak některé z těchto plnění:
a) dodání budovy nebo její části před jejím prvním obydlením a pozemku k ní přiléhajícího;
b) dodání stavebního pozemku.
Směrnice EU k DPH tedy dává možnost, aby Česká republika i příležitostné převody pozemků majících charakter stavebních pozemků (případně budov majících charakter novostaveb) zahrnula pod režim DPH. To by se muselo promítnout ale v § 5 našeho zákona o DPH, kde je definována osoba povinná k dani. Z textu zákona (§ 5 odst. 3 zákona o DPH) je celkem jednoznačné, že Česká republika tuto možnost podřazení příležitostných převodů daného majetku pod ekonomickou činnost nevyužila (tedy při těchto převodech by plátce měl být v pozici osoby nepovinné k dani).
Judikát
ESD C-180(181)/10 (případ Jaroslaw Slaby a manželé Kucovi).
V obou případech se jednalo o pozemky, které byly původně používány k zemědělské výrobě (u pana Slabeho došlo k ukončení daných aktivit v roce 1999). Nicméně následně nastala situace, kdy vlivem změny územního plánu mohlo dojít k zastavění daných pozemků. Pan Slaby pozemek rozdělil na 64 parcel, které následně od roku 2000 prodával fyzickým osobám. Podstatou sporu bylo, zda se v tomto případě jedná či nejedná o ekonomickou činnost (podotýkám, že Polsko stejně jako Česká republika neaplikovala výše zmiňovaný čl. 12 Směrnice – tedy nahodilé prodeje příslušných nemovitostí nepodřadila pod ekonomickou činnost).
Za těchto okolností byla položena následující předběžná otázka:
„Má být fyzická osoba, která na pozemku provozovala zemědělskou činnost a později tuto činnost ukončila vzhledem ke změně územního plánu, jež byla provedena z důvodů nezávislých na její vůli, majetek překvalifikovala na soukromý majetek, rozdělila jej na menší části (pozemky určené pro výstavbu rekreač­ního ubytování) a začala s jeho prodejem, z tohoto důvodu považována za osobu povinnou k DPH ve smyslu čl. 9 odst. 1 směrnice o DPH, jakož i čl. 4 odst. 1 a 2 šesté směrnice 77/388/EHS a osobu povinnou odvést tuto daň z titulu své obchodní činnosti?“
K tomu bych si dovolil vyjmout některé z mého pohledu klíčové pasáže z rozhodnutí ESD:
36. V tomto ohledu z judikatury vyplývá, že pouhý výkon vlastnického práva jeho držitelem nemůže být sám o sobě považován za ekonomickou činnost (viz rozsudek ze dne 20. června 1996, Wellcome Trust, C155/94, Recueil, s. I3013, bod 32).
37. Je třeba uvést, že počet a objem prodejů uskutečněných v projednávané věci není sám o sobě určující. Jak již Soudní dvůr rozhodl, objem prodejů nemůže představovat rozlišovací kritérium mezi činnostmi subjektu jednajícího soukromě, který se nachází mimo působnost této směrnice, a činnostmi subjektu, jehož plnění představují ekonomickou činnost. Soudní dvůr uvedl, že velké prodeje mohou být rovněž uskutečněny subjekty jednajícími soukromě (v tomto smyslu viz výše uvedený rozsudek Wellcome Trust, bod 37).
38. Rovněž skutečnost, že dotyčná osoba před převodem přistoupila k parcelaci pozemku za účelem dosažení nejlepší celkové ceny, ani délka, po kterou se uvedená plnění uskutečňovala, nebo objem příjmů, které z nich vyplynuly, nejsou samy o sobě určující. Všechny tyto okolnosti totiž mohou spadat do rámce správy osobního majetku dotyčné osoby.
39. Tak tomu nicméně není, pokud dotyčná osoba podnikne aktivní kroky k obchodnímu prodeji nemovitostí a využívá přitom prostředky podobné prostředkům používaným výrobcem, obchodníkem nebo osobou poskytující služby ve smyslu čl. 9 odst. 1 druhého pododstavce směrnice o DPH.
40. Takové aktivní kroky mohou zejména spočívat v zavedení inženýrských sítí na tyto pozemky, jakož i ve využití osvědčených nástrojů marketingu.
V závěru je pak uvedeno následující:
50. Fyzická osoba, která vykonávala zemědělskou činnost na pozemcích, které byly v návaznosti na změnu územních plánů, k níž došlo z důvodů nezávislých na vůli této osoby, překvalifikovány na pozemky určené k výstavbě, nesmí být považována za osobu povinnou k DPH ve smyslu čl. 9 odst. 1 a čl. 12 odst. 1 směrnice o DPH, pokud začne uvedené pozemky prodávat, jestliže tyto prodeje spadají do rámce správy soukromého majetku této osoby.
51. Naopak, pokud tato osoba za účelem uskutečnění uvedených prodejů podnikne aktivní kroky k obchodnímu prodeji nemovitostí a využívá přitom prostředky podobné prostředkům používaným výrobcem, obchodníkem nebo osobou poskytující služby ve smyslu čl. 9 odst. 1 druhého pododstavce směrnice o DPH, musí být tato osoba považována za osobu vykonávající „ekonomickou činnost“ ve smyslu uvedeného článku, a v důsledku toho musí být považována za osobu povinnou k DPH.
Výše uvedený
judikát
tak akcentuje jednu z klíčových charakteristik ekonomické činnosti – ta má být „soustavná“ – respektive slovy směrnice u nakládání s majetkem „za účelem získávání pravidelného příjmu z něj“ (čl. 9 odst. 1).
 
Související dokumenty institucí ČR
Skutečnost, že při určitých převodech majetku by obec (plátce DPH) neměla vystupovat jako osoba povinná k dani, se objevuje v jednotlivých dokumentech finanční správy již historicky.
Například v informaci Ministerstva financí ČR (dále jen MF ČR) k uplatňování DPH pro územně samosprávné celky z 22. 12. 2008 je uvedeno následující:
Pokud obec prodává vlastní majetek nebo majetek, ke kterému má právo hospodaření a nakládá s ním jako vlastník, který používala k veřejnoprávní činnosti, nezapočítává se jí úplata do obratu, protože prodej takového majetku není předmětem daně. Obec takový majetek pořizovala a prodává jako osoba nepovinná k dani.
V obdobném duchu se nese i odpověď Generálního finančního ředitelství na dotaz Zlínského kraje (čj. 63075/14/7100-20116-01169) z roku 2015. V této odpovědi je mimo jiné uvedeno:
Pokud bychom tedy předpokládali, že k dodání nemovitých věcí (ve vlastnictví kraje) dochází v souvislosti s organizováním dopravy na území kraje vymezené zvláštními právními předpisy, která se na jejich základě řadí do výkonu veřejné správy, šlo by na uvedené dodání nemovitých věcí pohlížet jako na výkon veřejné správy – např. převody pozemků pod místními komunikacemi nebo převody pozemků, které tvoří zelený pás kolem místní komunikace. Takovéto dodání nemovitých věcí nebude tedy vůbec předmětem daně. Přičemž doplňujeme, že i když dané plnění není předmětem daně, tak kraj by měl ve své evidenci tyto transakce podchytit včetně zdůvodnění, proč nejde o ekonomickou činnost.
Pro úplnost uvádíme, že jiné dodání nemovitých věci za úplatu, u kterého by základem nebyl výkon veřejné správy, resp. nebyla by zde souvislost s výkonem veřejné správy, spadá v zásadě pod ekonomickou činnost. V takovém případě je pak třeba ve vazbě na ustanovení § 56 zákona o dani z přidané hodnoty posoudit, zda jde o osvobozené či zdanitelné plnění.
V obou dokumentech se ale hovoří pouze o majetku používaném k veřejnoprávní činnosti (tedy naše činnost b). Pokud bychom vynětí z režimu DPH použili pouze na tento majetek, jednalo by se o velice omezenou množinu majetku. V této souvislosti považuji za důležité zmínit rozhodnutí Nejvyššího správního soudu č. 8 Afs 41/2010 v případu Janovice nad Úhlavou.
V daném případu šlo o to, že Česká republika (Ministerstvo obrany) darovala Městu v roce 2004 objekt kasáren a některé movité věci. Město v roce 2005 prodalo některé darem získané movité věci. Z textace rozsudku neumím posoudit, zda se jednalo o věci, které byly od září 2004 pronajaty na základě nájemní smlouvy společnosti Develop-start s. r. o. (daný nájemní vztah je v rozsudku zmiňován a dle všeho nebylo pro soud ale vůbec důležité, zda následně prodávané věci byly či nebyly po určitou dobu ze strany Města pronajímány). Spor vznikl o to, zda při prodeji daných movitých věcí bylo Město v pozici osoby povinné k dani či nikoliv.
Z vybraných částí judikátu:
Výkon ekonomických činností je tedy sice spíše druhotný, vedlejší, nicméně rovněž náležející k činnosti obce. Při něm má obec stejné postavení jako kterákoli fyzická či právnická osoba a je tedy zatížena stejnými povinnostmi. Při posuzovaných prodejích movitých věcí se rozhodně nejednalo o výkon působnosti v oblasti veřejné správy. Prodej movitých věcí získaných bezúplatně od státu tak nebylo možno oddělovat od poměrně rozsáhlé ekonomické činnosti žalobce. Pro úplnost je možno poukázat i na judikaturu Evropského soudního dvora, jehož konstantní judikaturu lze parafrázovat v tom smyslu, že o výkon veřejné správy jde při činnostech upravených speciálním, pro orgány veřejné správy platným právním režimem; opakem jsou činnosti, při nichž tyto orgány jednají za stejných podmínek jako soukromé ekonomické subjekty.
V posuzovaném případě uzavíral žalobce smlouvy v oblasti soukromého práva za stejných podmínek jako soukromoprávní subjekty.
Neprodával-li žalobce movité věci v rámci své veřejnoprávní činnosti, tedy z pozice orgánu veřejné správy, ale jako kterýkoli subjekt soukromoprávních vztahů, pak byl jako registrovaný plátce DPH povinen uplatnit u těchto prodejů daň na výstupu. Skutečnost, zda uvedené prodeje byly či nebyly jednorázové, je pro posouzení jejich zdanitelnosti irelevantní. Jak již bylo uvedeno výše, při ekonomické činnosti je zcela běžné, že některé transakce se opakují, jiné jsou naopak pouze jednorázové, přičemž ve vztahu k jednotlivým transakcím se již atributy ekonomické činnosti nezkoumají. Závěr, dle kterého by jednorázové tran­sakce nepodléhaly dani z přidané hodnoty, tak není správný.
Soud tedy ve svém rozhodnutí dovodil, že pokud by se nejednalo o prodeje majetku z výkonu veřejné správy, mělo by se jednat při prodejích majetku o převody podléhající režimu DPH (ekonomickou činnost). Dle všeho v tomto případě byl prodáván majetek, který by odpovídal právě naší kategorii c (tedy nevyužívaný ani k výkonu veřejné správy, ani k ekonomické činnosti – pokud odhlédnu od možnosti, že tyto věci byly po určitou dobu předmětem nájemní smlouvy).
Otázkou samozřejmě je, jak by se Nejvyšší správní soud vyrovnal se závěry judikátu ESD C-180/2010, pokud by při svém rozhodování o tomto případu uvažoval. Lze předpokládat, že by pro něj odůvodnění, že se při prodeji movitého majetku jedná o ekonomickou činnost, bylo ve světle tohoto judikátu mnohem složitější.
Další zajímavou zmínku k této problematice najdeme v dokumentu ze dne 14. 9. 2016 s názvem „Odpovědi na dotazy týkající se aplikace ‚Informace GFŘ k uplatňování zákona o DPH u nemovitých věci po 1. 1. 2016‘“ čj. 125189/16/7100-20116-050485, a to v odpovědi na dotaz č.16:
Dotaz 16 – Dodání pozemku a ekonomická činnost
Mohu já jako občan, který zdědil pozemek a rozparceluji jej na 5 dalších, abych je mohl prodat, nicméně musím zbudovat nějaké sítě, nicméně nevím, zda se mohu dostat do pozice, že moje počínání bude považováno za ekonomickou činnost ve smyslu § 5 zákona o DPH, i když to byla jen jednorázová činnost k prodeji zděděného pozemku? Poskytl jsem příspěvek na prodloužení sítí (vody a kanalizace), na všechny projektové práce, poplatky za územní a stavební řízení a příslušnou daň. Nyní jsem jedním z investorů komunikace, kterou po dokončení předáme spolu s ostatními investory městu. Pozemky prodané k dnešnímu datu na zaplacení celé komunikace a veřejného osvětlení nestačí a budu muset v letošním roce prodat další pozemky, protože stavba silnice a veřejného osvětlení stále pokračuje, v letošním roce proběhne fakturace a nechci zůstat nikomu nic dlužen. K tomu potřebuji mít jasno, zda budou prodeje pozemků podléhat platbě DPH nebo nikoli. Prodávám svůj osobní majetek a prodej pozemků není mou podnikatelskou činností.
Odpověď 16
Jestliže se bude jednat o pouhý výkon vlastnického práva a příležitostné dodání pozemku, nelze prodej považovat za ekonomickou činnost dle § 5 zákona o DPH. Ve Vámi popsaném případě jste uskutečnil ještě další činnosti
než samotnou parcelaci a prodej pozemků.
A to výstavbu sítí, chodníků, osvětlení atd. nebo jste se podílel na jejich uhrazení, nicméně i běžný obchodník je zavázán stejně. Prodeje vlastního majetku ve Vašem případě nejsou nahodilé nebo jednorázové, ale uskutečňují se patrně kontinuálně. Prodej předmětných pozemků je ekonomickou činností, přičemž byste měl sledovat obrat za prodej předmětných pozemků a při překročení obratu (1 mil. Kč) byste se měl registrovat k DPH jako plátce.
Výše uvedený dotaz a odpověď koresponduje s judikátem ESD č. C-180/10. Tedy pokud by se jednalo o pouhý výkon vlastnického práva (včetně rozparcelování pozemku), nemělo by se jednat o ekonomickou činnost a prodej by proběhl mimo režim DPH. Nejsem si přitom vědom, že by se na pozici územních samosprávných celků mělo hledět jinak než na fyzické osoby, které jsou v tomto případě řešeny.
Budování sítí a aktivní příprava pozemků pro budoucí výstavbu ale již představuje takové aktivity, kdy se již nejedná o pouhou správu vlastního majetku a daná činnost má charakter ekonomických činností. Poté již nastupuje testování z hlediska § 56 zákona o DPH.
Další posun v této záležitosti vznikl v souvislosti s ­projednáváním novely zákona o DPH s účinností od 1. 4. 2019. Změna definice obratu, kdy se do obratu má nově načítat dodání nebo poskytnutí dlouhodobého majetku, pokud je nedílnou součástí ekonomické činnosti osoby povinné k dani (a také související změna § 76 odst. 4 zákona o DPH), vyvolala snahu situaci dále vyjasnit. V červnu roku 2018 MF ČR ve své prezentaci připravené pro jednání se zástupci krajů a obcí uvedlo následující:
K problematice ekonomické činnosti ve vztahu k prodeji nemovitých věcí se SDEU vyjadřoval příkladně v rozsudku C-180/10.
Pokud obec dodává nemovitou věc, kterou nepoužívala v rámci ekonomické činnosti, pak je nutno zkoumat, zda při prodeji této nemovité věci (ne)podnikne aktivní kroky k obchodnímu prodeji a (ne)využije obdobné prostředky, jaké využívá obchodník, které spočívají například v zasíťování pozemků nebo využití běžných marketingových nástrojů.
Pokud obec činí aktivní kroky jako obchodník, pak takováto nemovitá věc bude předmětem daně, může vstoupit také do obratu.
Pokud nečiní aktivní kroky jako obchodník, pak nemovitá věc nebude předmětem daně.
Následná diskuse vyústila v dopis Svazu měst a obcí ČR, na který GFŘ odpovědělo na přelomu roku 2018 a 2019 (kompletní znění dotazu a odpovědi je k dispozici na webových stránkách Svazu měst a obcí www.smocr.cz). V rámci tohoto dotazu jsme se snažili zejména o to, aby GFŘ potvrdilo nebo vyvrátilo závěry z výše uvedené prezentace a dále aby blíže vymezilo určitou hranici, kde je hranice „aktivních kroků jako obchodník“. Z daného materiálu vyjímám stěžejní části:
Dotaz SMO č. 1:
Dotazujeme se, zda GFŘ souhlasí s tím, co MF ČR uvedlo v rámci své prezentace ze dne 29. 6. 2018, z čehož by vyplynulo, že u převodů pozemků v námi vymezené skupině c) (viz str. 3 našeho dotazu) by obec jednala jako osoba nepovinná k dani, v případě neplátce by tyto prodeje nevstupovaly do obratu pro povinnou registraci ve smyslu § 4a ZDPH.
Například se jedná o tyto případy prodeje pozemků (byť by byly dle ÚP v zastavitelném nebo zastavěném území):
– Prodej pozemku před plotem RD za účelem parkování OA vlastníka RD, pozemek je na veřejném prostranství a nikdy nebyl předmětem ek. činnosti.
– Prodej pozemku nezpevněné komunikace, která je jedinou přístupovou cestou ke stavbě na vedlejším pozemku a nikdy nesloužila k ek. činnosti.
– Prodej pozemku (zpevněné plochy) využívané jako parkoviště na veřejném prostranství před BD – vlastníkem BD je SVJ. Parkoviště nebylo provozováno za úplatu.
– Prodej pozemku ve vlastnictví města za účelem vybudování komunikace jinému městu, nebo kraji. Pozemky nikdy nebyly využívány pro ek. činnost.
– Prodej pozemku dosud nevyužívané k ek. činnosti za účelem zřízení zahrady.
Odpověď GFŘ:
Za předpokladu, že by předmětné pozemky nikdy nesloužily k výkonu ekonomické činnosti a nebyly by splněny podmínky judikatury Soudního dvora Evropské unie (v tomto smyslu viz zejména rozsudky C-263/11 Ainars Redlihs, C-180/10 a C 181/10 Jarosław Słaby a Emilian Kuć, C-77/01 EDM, C-155/94 Wellcome Trust, jakož i C-446/98 Fazenda Pública), pak by obec při dodání předmětných pozemků nebyla v postavení osoby povinné k dani vykonávající ekonomickou činnost. Pokud by při dodání Vámi uvedených pozemků obec nevystupovala jako osoba povinná k dani a jednalo by se o běžnou správu svého majetku ve smyslu judikatury Soudního dvora Evropské unie, pak by se dodání takovýchto pozemků nezahrnovalo do výpočtu obratu dle § 4a zákona o DPH.
Dotaz SMO č. 2:
Pokud GFŘ souhlasí s tím, co MF uvedlo ve své prezentaci, dotazujeme se, kde leží hranice „využití běžných marketingových nástrojů“. Jsme přesvědčeni, že se nemůže jednat o prosté zveřejnění záměru převodu na úřední desce, neboť tímto plní obec svou zákonnou povinnost, a to i v případě že jsou pozemky zařazené v ÚP v zastavitelném území. Dle našeho názoru se nemůže ani jednat například o inzerát v místním zpravodaji nabízejícím pozemek ke koupi. Pokud by takováto inzerce měla již představovat krok k tomu, že se jedná při převodu pozemku o ekonomickou činnost, musel by například podnikatel (fyzická osoba plátce DPH) považovat za ekonomickou činnost z hlediska DPH prodej jízdního kola svého nezletilého syna jen proto, že nabídku prodeje inzeroval například v místních novinách či na nějakém webovém portálu (například Aukro) – takový závěr by byl
absurdní
.
Obdobně v případě, že obec vymezí lokalitu k výstavbě RD a nabídne k odprodeji zaměřené pozemky za cenu, kterou určí obec bez ohledu na cenu na trhu, navíc mnohdy s omezujícími podmínkami výstavby RD do stanovené doby, se dle našeho názoru nemůže jednat o aktivní ek. činnost (v případě, že nečiní aktivní kroky například spojené s výstavbou sítí …).
Odpověď GFŘ:
Pokud obec zveřejní záměr odprodat určité pozemky na úřední desce, příp. v místním zpravodaji, pak tato okolnost sama o sobě by neměla znamenat, že by obec využila běžné nástroje marketingu, čímž by se nedostala do postavení osoby povinné k dani vykonávající ekonomickou činnost.
Vymezí-li obec pouze lokalitu k výstavbě RD (parcelací pozemků) a nabídne-li zaměřené pozemky k prodeji, pak se v zásadě nejedná o skutečnosti, které by znamenaly, že by se obec dostala do postavení osoby povinné k dani.
Nicméně je nutné zásadně upozornit na skutečnost, že zejména navrhne-li obec z vlastního podnětu např. změnu územního plánu, přičemž tento návrh umožní z nezastavitelných pozemků učinit pozemky pro budoucí zastavění pozemků zejména RD, bude-li činit kroky k budoucímu zasíťování pozemků inženýrskými sítěmi, bude-li plánovat přivedení/zhotovení místních komunikací v blízkosti pozemků, atd., pak se bude jednat o aktivní kroky k obchodnímu prodeji pozemků ve smyslu rozsudku Soudního dvora Evropské unie C180/10 a C-181/10 Jarosław Słaby a Emilian Kuć, přičemž by při dodání takovýchto pozemků obec vystupovala jako osoba povinná k dani vykonávající ekonomickou činnost. Za těchto okolností by dodání pozemků vstupovalo do výpočtu obratu dle § 4a zákona o DPH.
V rámci výše uvedených odpovědí si všimněte toho, že GFŘ pracuje hned v úvodu první odpovědi s podmínkou, že příslušné pozemky nikdy nesloužily k ekonomické činnosti. Pokud si ale pozorně přečteme
judikát
ESD C-180/10, zjistíme, že se řešil převod pozemků, které v minulosti byly využívány k ekonomické činnosti (zemědělská výroba) a s určitým následným odstupem po ukončení této činnosti byly prodávány. Existence takovéto ekonomické činnosti v minulosti ale nebyla pro ESD rozhodující. Proto se domnívám, že v odpovědi použité slovo „nikdy“ by mělo být ještě předmětem dalších diskusí.
 
Závěr
Z výše uvedených materiálů je zřejmé, jak obtížně se bude v praxi hledat hranice, v jakém případě se při převodu nemovitosti bude jednat o ekonomickou činnost (tedy bude nezbytné příslušný převod dále testovat na podmínky § 56 zákona o DPH) a v jakém případě nikoliv. To se ostatně projevilo i při projednávání novely zákona o DPH v lednu roku 2019, kdy se senátoři v rámci pozměňovacího návrhu pokoušeli do zákona o DPH vložit do § 5 ustanovení, které by výslovně vymezovalo, které dodání nebo poskytnutí majetku se nepovažuje za ekonomickou činnost. Nicméně nepodařilo se najít takové znění, které by bylo uspokojivé a příslušný návrh byl proto stažen.
Je patrné, že by obce měly být schopny odůvodnit jako prostý výkon vlastnických práv prodeje pozemků, kdy je obec jako prodávající v pasivní pozici. Například pouze souhlasí či nesouhlasí s žádostí určité osoby o odprodej pozemku za účelem vyřešení neoprávněně zaploceného pozemku či rozšíření zahrady a tyto pozemky nebyly dříve pronajímány či využívány k ekonomickým aktivitám obce.
Naproti tomu všichni vnímáme jako správné, aby prodej stavebních pozemků pro výstavbu rodinného domu, u nichž obec provedla jejich zasíťování, byl vyhodnocen jako ekonomická činnost (a v tomto případě byl převod zdaněn, neboť dané pozemky mají charakter pozemků stavebních). Stejně tak odprodej bytu, který byl dříve pronajímán, musíme vnímat jako součást ekonomické činnosti bytového hospodářství a také v tomto případě bychom měli provádět testování na § 56 (pokud se nebude jednat o „novostavbu“ – viz § 56 odst. 3 zákona o DPH, jednalo by se o ekonomickou činnost osvobozenou od daně).
Řada případů bude u ÚSC ale někde mezi těmito dvěma krajními situacemi a bude i na osobním rozhodnutí a obhájení jednotlivých obcí, jak situaci v konkrétním případě vyhodnotí. Samozřejmě musíme předpokládat nesouhlas finančních úřadů a možné spory, neboť jak jsem již uvedl v úvodu, finanční úřady zatím pokud vím nechtějí moc uvažovat o tom, že by určité prodeje nemovitého majetku ze strany ÚSC byly vyňaty z ekonomické činnosti.
Judikatura
ESD a také poslední dokumenty ­finanční správy nám ale poskytují solidní argumenty pro případné spory v této oblasti.
Poznámka:
ÚSC – Územní samosprávné celky