Uchazeči o zaměstnání, evidovaní na úřadě práce, patří ve zdravotním pojištění mezi osoby, za které je plátcem pojistného stát. Od počátku fungování systému veřejného zdravotního pojištění nepřicházelo v úvahu, aby mohly tyto osoby současně vykonávat výdělečnou činnost. Vpravdě průlomovou změnu však v této souvislosti přinesl ve sféře placení pojistného na zdravotní pojištění zákon č. 435/2004 Sb. , o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 435/2004 Sb. “).
Změna v zákoně o zaměstnanosti a zdravotní pojištění - Dohoda o provedení práce jako překážka evidence na úřadě práce
Ing.
Antonín
Daněk
Podle znění ustanovení § 25 odst. 3 tohoto zákona je za stanovených podmínek u pojištěnce ve zdravotním pojištění přípustný souběh zaměstnání a kategorie, kde hradí pojistné stát – uchazeč o zaměstnání, za podmínky, že příjem nepřesáhne polovinu minimální mzdy.
Ve smyslu tohoto zákonného ustanovení dlouhodobě nebránil zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání:
a)
výkon činnosti na základě pracovního nebo služebního poměru, pokud měsíční výdělek nepřesáhl polovinu minimální mzdy, nebo
b)
výkon činnosti na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, pokud měsíční odměna nebo odměna připadající na jeden měsíc za období, za které přísluší, nepřesáhla polovinu minimální mzdy.
I nadále platí, že v případě výkonu více činností se pro účely splnění podmínky měsíčního výdělku jednotlivé měsíční výdělky (odměny) sčítají.
Novela zákona č. 435/2004 Sb.
Novelou fakticky účinnou od 29. července 2017 došlo ke změně v ustanovení § 25 odst. 3 zákona č. 435/2004 Sb., kdy se v písmenu b) vypouštějí slova „dohody o provedení práce nebo“, což z pohledu legislativy a návazně i praxe znamená, že je zamezeno možnosti vykonávat v souběhu s vedením v evidenci uchazečů o zaměstnání činnost na základě dohody o provedení práce. Jinak také řečeno,
překážkou pro zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání, resp. vedení v příslušné evidenci, je ta skutečnost, že fyzická osoba (uchazeč o zaměstnání) je v právním vztahu vzniklém k výkonu činnosti na základě dohody o provedení práce.
Přechodné ustanovení precizuje skončení účinnosti dřívější právní úpravy v tom smyslu, že výkon činnosti na základě dohody o provedení práce, kterou uchazeč o zaměstnání uzavřel v souběhu s vedením v evidenci uchazečů o zaměstnání do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nebrání po dobu tří měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona vedení uchazeče o zaměstnání v evidenci uchazečů o zaměstnání. Během tohoto období tak mají uchazeči o zaměstnání prostor na ukončení dohody o provedení práce, případně na uzavření jiného pracovněprávního vztahu nebo na ukončení vedení v evidenci.
Pokud byl pojištěnec evidovaný na úřadě práce zaměstnán v rámci tzv. nekolidujícího zaměstnání na dohodu o provedení práce, pak příjem nemohl převýšit 5 500 Kč, což znamená, že za tuto osobu obdržel systém veřejného zdravotního pojištění pouze platbu pojistného od státu, v roce 2017 se měsíčně jedná o částku 920 Kč (od 1. 1. 2018 se tato platba zvyšuje na 969 Kč). Přijaté opatření směřuje k motivaci pojištěnce ve smyslu, aby si hledal zaměstnání, ve kterém bude nemocensky pojištěn, což je například zaměstnání na základě pracovní smlouvy při jakékoli výši příjmu nebo zaměstnání na dohodu o pracovní činnosti při příjmu alespoň 2 500 Kč. Kdyby byla tato osoba zaměstnána třeba jen s příjmem na úrovni minimální mzdy, pak by činil odvod pojistného zaměstnavatelem 1 485 Kč jako 13,5 % z částky 11 000 Kč. Takže již tento přístup představuje z finančního hlediska pozitivní dopad do příjmové stránky systému.