Zapisujeme spolek do rejstříku - II. část
Mgr.
Václav
Dobrozemský
Dokončujeme příspěvek z minulého vydání UNES.
IV. Přílohy
Dle § 19 ZVR musí být návrh na zápis
doložen listinami o skutečnostech, které mají být do veřejného rejstříku zapsány, a listinami, které
se zakládají do Sbírky listin v souvislosti s tímto zápisem.
Listiny je třeba předkládat v originále nebo
jako úředně ověřené kopie.
„Zákon neukládá účastníkovi povinnost předkládat rejstříkovému soudu
jak listinu v písemné, tak i v elektronické podobě, ale ponechává na jeho rozhodnutí, kterou z forem
předloží k založení do sbírky listin.“ /1/
Spolků se bude týkat doložení následujících listin (mimo těch, které byly uvedeny výše v
textu):
-
stanovy (do Sbírky listin musí být vždy doloženo úplné znění po každé
změně),2)
-
zápis osvědčující průběh ustavující schůze a zápis o rozhodnutí ustavující schůze o
schválení stanov,
-
zápis o rozhodnutí o změně stanov,
-
rozhodnutí příslušného orgánu spolku o založení, zrušení nebo přeměně pobočného
spolku, o změně sídla spolku, o zřízení kontrolní a rozhodčí komise,
-
rozhodnutí o volbě, jmenování nebo kooptaci, odvolání nebo doklad o jiném ukončení
funkce osob, které jsou členem statutárního orgánu nebo likvidátorem,
-
prohlášení člena orgánu o odstoupení z funkce,
-
smlouva o sloučení spolků, smlouva o splynutí spolků a smlouva o rozdělení sloučením,
projekt rozdělení spolků se založením nových spolků a rozhodnutí o změně právní formy
spolku.
Listina přítomných
Žádný právní předpis neukládá spolkům, aby při jednání nejvyššího orgánu byla vyhotovována
listina přítomných („prezenční listina“). Proto ji ani soud nemůže požadovat jako listinu, která
dokládá údaje o zapisovaných skutečnostech. Navíc listina přítomných neobsahuje žádné údaje o
zapisovaných skutečnostech. Pakliže je zápis z jednání daného orgánu určitý, srozumitelný, je
podepsán oprávněnými činovníky spolku (předseda, zapisovatel, případně ověřovatel zápisu), je třeba
tuto listinu pokládat za bezvadnou a vyhovující zápisu údajů tam obsažených do rejstříku a založení
do Sbírky listin.
Účetní závěrka a výroční zpráva
Spolky nemají povinnost zveřejňovat ve Sbírce listin účetní závěrky a výroční zprávy. Dle
§ 21a odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., o
účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, z účetních jednotek jsou povinny účetní závěrku i výroční
zprávu, vyžaduje-li jejich vyhotovení tento zákon nebo zvláštní právní předpis, zveřejnit ty, které
jsou zapsány do obchodního rejstříku, nebo ty, kterým tuto povinnost stanoví zvláštní právní
předpis. Spolky se však nezapisují do obchodního rejstříku. Podle
§ 66 písm. c) ZVR se do Sbírky listin zakládají
i
„výroční zprávy, řádné, mimořádné a konsolidované účetní závěrky, nejsou-li součástí výroční
zprávy, stanoví-li povinnost jejich uložení do sbírky listin zákon upravující účetnictví osob a
vyžaduje-li jejich vyhotovení jiný zákon“.
Zákon o
účetnictví ani jiný právní předpis3) však takovou povinnost pro spolky
nestanoví. Z toho vyplývá, že spolky povinnost zveřejňovat účetní závěrky ani výroční zprávy
nemají.
Prohlášení členů orgánů spolku
U všech členů orgánů, které jsou zapisovány do spolkového rejstříku,
ZVR vyžaduje, aby bylo doloženo čestné prohlášení
člena orgánu o způsobilosti být členem tohoto orgánu; totéž platí, jestliže jde o zápis fyzické
osoby, která jedná jménem člena tohoto orgánu - právnické osoby, a dále písemné prohlášení, z něhož
plyne souhlas zapisované fyzické nebo právnické osoby se zápisem nebo změnou zápisu do spolkového
rejstříku (podpis na prohlášení musí být úředně ověřen), nebo veřejná listina, z níž plyne souhlas
této osoby s jejím zápisem do spolkového rejstříku. Tyto listiny se nezakládají do Sbírky listin
spolkového rejstříku.
V. Datum provedení zápisu
V této části má navrhovatel na výběr dvě možnosti: aby všechny výše uvedené skutečnosti
byly zapsány do rejstříku v zákonem stanovené lhůtě, anebo aby byly zapsány ke dni uvedenému
navrhovatelem, tedy ke konkrétnímu dni (např. ke konci či začátku kalendářního měsíce).
VI. Závěrečná část
V závěrečné části formuláře jsou údaje osoby podávající (podepisující) návrh, tedy osoby
jednající za navrhovatele (typicky statutární orgán) nebo zástupce navrhovatele (typicky advokáta).
Z toho vyplývá, že existuje několik možností, kdo návrh na zápis podepíše. V každém případě je pak
třeba v návrhu také uvést oprávnění jednat jménem navrhovatele. V případě založení spolku podepíší
návrh všichni zakladatelé, případně jimi pověřená nebo zmocněná osoba (ať už jen některý ze
zakladatelů nebo osoba stojící mimo založený spolek, např. advokát). Bude-li se jednat o již
existující spolek, který navrhuje zapsat změnu skutečností, bude návrh podepisovat statutární orgán
nebo jím pověřená osoba (člen spolku či jiného jeho orgánu, osoba stojící mimo spolek). V každém
případě bude třeba oprávnění jednat jménem navrhovatele rejstříkovému soudu označit a
doložit4) (např. pověřením, plnou mocí).
Návrh na zápis skutečností týkajících se pobočného spolku podává hlavní spolek.
Z
toho vyplývá, že i návrh na zápis bude podepisovat statutární orgán hlavního spolku (případně jím
pověřená osoba), nikoliv statutární orgán pobočného spolku, kterého se zápis týká. Není však
vyloučeno, aby byl osobou jednající za navrhovatele na základě pověření statutárního orgánu hlavního
spolku.Dle položky 5 písm. a) přílohy zákona č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o správních poplatcích“), je
správní
poplatek za ověření podpisu
nebo otisku razítka na listině nebo na jejím stejnopisu 30 Kč za
každý podpis nebo otisk razítka. Pro spolky je klíčový bod 2. Osvobození
u této položky:
„Od poplatku podle písmene a) této položky jsou osvobozeny nadace a nadační fondy, občanská
sdružení a odborové organizace a obecně prospěšné společnosti, založené k poskytování obecně
prospěšných činností v oblastech ochrany životního prostředí, ochrany mládeže, ochrany zvířat,
sociálních služeb, sociální péče a pomoci v hmotné nouzi, zdravotnictví, ochrany života a zdraví
osob, kultury, tělovýchovy a sportu, vědy a výzkumu, vzdělávání a výchovy, požární ochrany a ochrany
památek, souvisí-li prováděný úkon s činností, pro niž byly tyto subjekty založeny.“
S ohledem na § 3029 odst. 1 OZ, a
jelikož dle § 3045 odst. 1 OZ
„sdružení podle
zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění
pozdějších předpisů, se považují za spolky podle tohoto zákona“, nebude výkladový problém s tím, že
zákon o správních poplatcích nebyl v souvislosti s
rekodifikací soukromého práva novelizován, a zůstal zde uveden dřívější pojem „občanská
sdružení“.
Otázkou je, koho (kterých osob) se bude při zpracování návrhu na zápis spolku do rejstříku
(případně podkladových listin) osvobození od správního poplatku za ověření podpisu týkat.
„Vzhledem k tomu, že jde o osobní osvobození, dopadá ovšem pouze na případy, kdy se ověřují
podpisy osob jednajících za spolek. V případě podkladů pro zápis do spolkového rejstříku půjde
typicky o podpis zástupce spolku na formuláři návrhu na zápis do
rejstříku.“
5) S tímto názorem lze částečně souhlasit. Autor dále zastává
názor, že na případy, kdy zákon vyžaduje ověřené podpisy na jiných podkladových materiálech (např.
souhlas vlastníka nemovitosti s umístě ním sídla nebo prohlášení zapisovaných osob), se osvobození
nevztahuje, neboť podpis na listinách nelze kvalifikovat jako jednání zástupce spolku.S tímto názorem se neztotožňuji. Podle mého soudu jde o nepřiměřeně zužující výklad
předmětného osvobození. Zákon nehovoří o osvobození od poplatku za ověření podpisu pouze u osoby
zastupující spolek, ale osvobození spolku, souvisí-li úkon s činností, pro niž byl založen. Ověření
podpisu nebude osvobozeno od poplatku pouze v případech, kdy dochází k právnímu jednání, ale i při
jiných úkonech, které souvisejí s činností spolku (např. ověření podpisů na zápise z členské
schůze). Od poplatku tedy nebude osvobozeno jen ověření podpisu osoby zastupující spolek (ať už
statutární orgán nebo jiná pověřená osoba), ale i kterékoliv další, která provádí úkon související s
činností spolku, pro kterou byl založen (samozřejmě pokud odpovídá těm uvedeným v zákoně).
Osvobozeno od poplatku tak bude i ověření podpisů členů orgánů spolků zapisovaných do rejstříku na
prohlášení, kterými souhlasí s přijetím funkcí a se zápisem údajů do spolkového rejstříku. Podpis
vlastníka nemovitosti na prohlášení, kterým souhlasí s umístěním sídla spolku v daném prostoru, však
již osvobozen nebude, jelikož vlastník nemá žádný vztah vůči spolku a daný úkon již nebude souviset
s činností spolku, pro kterou byl založen. Na druhou stranu je nutné přiznat, že praxe může k této
záležitosti přistupovat rozdílně.
Je však třeba dodat, že výše uvedené osvobození se týká pouze správních úřadů, nikoliv
služeb advokátů, notářů či pracovišť Czech POINT na pobočkách České pošty, s. p.
Podoba návrhu na zápis
Dle § 22 odst. 1 ZVR lze návrh na zápis
podat v listinné nebo elektronické podobě; to platí obdobně pro dokládání listin o skutečnostech
uvedených v návrhu na zápis a listin zakládaných do sbírky listin. Bude-li podáván návrh v písemné
podobě, musí být podpis navrhovatele (resp. osoby jednající za navrhovatele) úředně ověřen. Stejná
podmínka platí pro podpis plné moci k podání návrhu. Návrh na zápis v listinné podobě je pak třeba
doručit na adresu příslušného rejstříkového soudu.
Návrh na zápis v elektronické podobě musí být podepsán elektronickým podpisem podle
příslušného zákona6) nebo zaslán prostřednictvím datové schránky osoby, jež
návrh na zápis podává.7) Pakliže je tedy navrhovatel uživatelem datové
schránky, nemusí být samotný návrh podepsán elektronickým podpisem. Elektronická podoba je splněna
také zasláním formuláře a příloh prostřednictvím datového nosiče CD-R. Návrh na zápis je pak třeba
doručit do datové schránky příslušného rejstříkového soudu, případně na adresu elektronické
podatelny.
Jak bylo výše uvedeno v souvislosti s pobočnými spolky, vzhledem ke skutečnosti, že tyto
jsou zapsány u rejstříkového soudu, u kterého je veden hlavní spolek, je třeba i návrh týkající se
pobočného spolku podávat tomuto rejstříkovému soudu, nikoliv soudu dle sídla pobočného
spolku.
Poplatky za návrh na zápis
Novelou zákona č. 54/1991 Sb., o soudních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně zákonem č.
87/2015 Sb., byly s účinností od 1.5.2015 od soudního
poplatku za řízení ve věcech veřejného rejstříku osvobozeny nevýdělečné organizace, tedy i spolky a
pobočné spolky. Na rozdíl od předchozí právní úpravy není toto osvobození časově omezeno. Dle
dřívější úpravy byly tyto subjekty evidovány u Ministerstva vnitra ČR, přičemž jejich evidence
nebyla žádným způsobem zpoplatněna, aktuální právní úprava tak navazuje na dřívější stav.
V zájmu ulehčení rejstříkovým soudům a zrychlení zápisů do veřejných rejstříků umožnil
ZVR, aby zápisy do rejstříků prováděli také notáři.
Navrhovatel má tedy na výběr, zda bude podávat návrh na zápis standardní cestou přímo rejstříkovému
soudu, anebo alternativně prostřednictvím notáře. Notář zápis provede za splnění podmínek uvedených
v § 108 ZVR.8)
Je třeba však upozornit, že notář provádí svou činnost za úplatu, odměny se řídí vyhláškou
č. 196/2001 Sb., o odměnách a náhradách notářů
(notářský tarif), ve znění pozdějších předpisů. V takovém případě by tedy musel spolek dané právní
jednání nechat osvědčit notářským zápisem, i když v případě spolků žádný právní předpis takovou
povinnost neklade. Notář by tedy musel osvědčit notářským zápisem určitou skutečnost (např. založení
spolku - stanovy, rozhodnutí členské schůze apod.), za tento notářský zápis by spolek zaplatil
notáři odměnu, avšak od soudního poplatku za provedení zápisu do rejstříku by již byl
osvobozen.
Je ovšem potřeba říci, že zápis provedený notářem je rychlejší než standardní rejstříkové
řízení, neboť změny provedené tímto způsobem se ve veřejném rejstříku promítnou zpravidla již druhý
den po jejich zapsání.
Obecný průběh rejstříkového řízení
Návrh na zápis je třeba podat bez zbytečného odkladu po vzniku rozhodné skutečnosti
(založení spolku, volbě/odvolání členů orgánů spolků, změně názvu či sídla apod.). Účastníkem řízení
je osoba, která podala návrh na zápis, k němuž je oprávněna podle
ZVR nebo jiného zákona, a zapsaná osoba.
Nejsou-li předložené dokumenty v pořádku, rejstříkový soud vydá ve lhůtě tří pracovních
dnů ode dne doručení návrhu soudu usnesení, kterým vyzve navrhovatele k odstranění vad návrhu nebo k
doplnění chybějících listin. Pakliže půjde o vady návrhu, zpracovatel je může opravit přímo v
inteligentním formuláři, neboť aplikace údaje v návrhu uchovává. Je však třeba znát tzv. návratový
kód, který slouží pro návrat k dříve vytvořenému formuláři. Tento kód je také umístěn ve
vygenerovaném formuláři návrhu, a to v pravém horním rohu první stránky v podobě čárového
kódu.
Byly-li vady odstraněny nebo chybějící náležitosti doplněny či byl-li původní návrh bez
vad, rejstříkový soud provede zápis ke dni uvedenému v návrhu, nejdříve však ke dni jeho provedení.
Jestliže rejstříkový soud rozhodl o zápisu usnesením, provede se zápis po nabytí právní moci
usnesení ke dni uvedenému v návrhu, nejdříve však ke dni jeho provedení.
OZ obsahuje v § 226 odst. 3 ustanovení
obsahující tzv. fikci zápisu.
„Není-li spolek do veřejného rejstříku zapsán do třiceti dnů od
podání návrhu na zápis a není-li v této lhůtě ani vydáno rozhodnutí o odmítnutí zápisu, považuje se
spolek za zapsaný do veřejného rejstříku třicátým dnem od podání návrhu.“
Znamená to tedy, že
zákon stanovuje lhůtu, ve které musí být nejenom o návrhu rozhodnuto, ale v této lhůtě musí také
dojít k promítnutí zápisu do spolkového rejstříku tzn. v této lhůtě musí dojít ke vzniku právní
osobnosti spolku.9)Rejstříkový soud provede zápis nebo rozhodne o návrhu usnesením ve lhůtě stanovené jiným
zákonem, jinak nejpozději do pěti pracovních dnů. Tato lhůta běží ode dne podání návrhu na zápis.
Neprovede-li rejstříkový soud zápis ani o návrhu nerozhodne ve výše uvedené lhůtě, považuje se
navrhovaný zápis za provedený dnem následujícím po uplynutí této lhůty. Rejstříkový soud promítne
zápis do dvou pracovních dnů ode dne, kdy se takový zápis považuje za provedený. O zápisu
rejstříkový soud vyrozumí účastníky řízení zasláním výpisu z veřejného rejstříku obsahujícího tento
zápis, a to do tří dnů od zápisu.
Přizpůsobení nové právní úpravě
S ohledem na zásadní změny v právní úpravě fungování spolků (resp. všech právnických osob
soukromého práva) poskytl zákonodárce čas, aby tyto subjekty uvedly své poměry do souladu s novou
právní úpravou.
Dle § 3041 odst. 2 OZ ustanovení
stanov, která odporují donucujícím ustanovením OZ,
pozbývají závaznosti dnem nabytí účinnosti OZ. Je
třeba, aby spolky přizpůsobily do tří let ode dne nabytí účinnosti
OZ stanovy úpravě tohoto zákona a doručily je
rejstříkovému soudu, u něhož jsou zapsány. Neučiní-li tak, rejstříkový soud je k tomu vyzve a
stanoví ve výzvě dodatečnou přiměřenou lhůtu ke splnění této povinnosti; uplyne-li dodatečná lhůta
marně, soud spolek na návrh orgánu veřejné moci nebo osoby, která na tom osvědčí právní zájem, zruší
a nařídí její likvidaci.
Dle § 3042 OZ, odporuje-li název
právnické osoby ustanovením tohoto zákona, přizpůsobí právnická osoba svůj název požadavkům tohoto
zákona do dvou let ode dne nabytí jeho účinnosti. Není povinna tak učinit tehdy, jsou-li pro to
důležité důvody, zejména užívala-li právnická osoba svůj název dlouhodobě a je-li pro ni tak
příznačný, že jeho zaměnitelnost nebo klamavost nelze rozumně předpokládat.
Dle § 122 odst. 2 ZVR osoba zapsaná do
spolkového rejstříku přizpůsobí do tří let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona zapsaný stav stavu
požadovanému tímto zákonem. Typicky se bude jednat o chybějící zápis skutečností, které se do
evidence občanských sdružení vedené Ministerstvem vnitra ČR nezapisovaly, tj. účel spolku, členové
statutárního orgánu apod.
Nepřizpůsobí-li zapsaná osoba zapsaný stav stavu požadovanému tímto zákonem ve stanovené
lhůtě, rejstříkový soud ji k tomu vyzve a stanoví ve výzvě dodatečnou přiměřenou lhůtu ke splnění
této povinnosti; uplyne-li dodatečná lhůta marně, soud na návrh rejstříkového soudu nebo osoby,
která na tom osvědčí právní zájem, zapsanou osobu zruší a nařídí její likvidaci.
Z výše uvedeného tedy vyplývají spolkům tři základní povinnosti:
-
přizpůsobit své stanovy nové právní úpravě v termínu do 1.1.2017,
-
přizpůsobit svůj název požadavkům zákona v termínu do 1.1.2016,
-
přizpůsobit stav zapsaný ve spolkovém rejstříku stavu požadovanému
ZVR v termínu do 1.1.2017.
S ohledem na výše uvedené lze spolkům doporučit, aby co nejdříve zkontrolovaly aktuální
údaje vedené ve spolkovém rejstříku a při nejbližší příležitosti provedly jejich změny tak, aby
zapsaný stav uvedly do stavu požadovaného zákonem.
2 Podrobněji k problematice změn stanov a jejich zakládání do sbírky listin
spolkového rejstříku viz článek DOBROZEMSKÝ, V. - STEJSKAL, J. Měníme stanovy spolku. UNES
(Účetnictví neziskového sektoru), 2015, roč. XIII., č. 7-8, s. 3-6.
3 Povinnost tyto dokumenty uveřejnit stanoví např.
OZ pro nadace a ústavy.
4) § 21 odst. 5 zákona č. 99/1963
Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů: „Každý, kdo jedná za právnickou
osobu, musí své oprávnění prokázat. V téže věci může za právnickou osobu současně jednat jen jediná
osoba.“
5 BENÁK, J. Poplatky spojené se zápisem do spolkového rejstříku. [online].
epravo.cz, 6.1.2015 [cit. 31.12.2015]. Dostupné z:
http://www.epravo.cz/top/clanky/poplatky-spojene-se-zapisem-do-spolkoveho-rejstriku-96615.html.
6 Zákon č. 227/2000 Sb., o
elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů
(zákon o elektronickém podpisu), ve znění
pozdějších předpisů.
7 Je tedy vyloučeno, aby prostřednictvím datové schránky fyzické osoby učinila
vůči soudu procesní úkon právnická osoba.
8 Notář provede zápis na žádost osoby oprávněné k podání návrhu na zápis,
jestliže:
a) zapisované skutečnosti mají podklad v notářském zápisu pro zápis do
veřejného rejstříku nebo v notářském zápisu o rozhodnutí orgánu právnické osoby sepsaných podle
jiného zákona (dále jen „podkladový notářský zápis“),
b) podkladový notářský zápis obsahuje vyjádření notáře o tom, že obsah právního
jednání je v souladu s právními předpisy a se zakladatelským jednáním právnické osoby, popřípadě že
byly splněny formality nebo právní jednání, ke kterým jsou právnická osoba nebo její orgán povinny,
nebo
c) notáři byly předloženy všechny listiny, které tento nebo jiný zákon požadují pro
zápis do veřejného rejstříku nebo pro založení do Sbírky listin.
9 HAMPEL, P. - WALDER, I. Zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických
osob. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2014, s. 95.