Legislativní novinky s komentářem
Mgr.
Kateřina
Zemanová
JUDr.
Jan
Šafra
LL. M.
Orgány nadace dle nového občanského
zákoníku
Rekodifikace soukromého práva s sebou přinesla mimo jiné i rozsáhlé změny v právní úpravě
právnických osob a tedy samozřejmě také nadací a nadačních fondů.
Nový občanský zákoník, tj. zákon č.
89/2012 Sb., občanský zákoník (dále také
„NOZ“) rozlišuje tři druhy právnických osob, a to
korporace
, fundace
a ústavy. Fundace
tedy typicky nadace a nadační fondy jsou upraveny v ustanovení
§ 303 a násl. NOZ.
Nový občanský zákoník obsahuje komplexní úpravu nadací
a nadačních fondů a zcela tak nahrazuje úpravu obsaženou do konce roku 2013 v zákoně č.
227/1997 Sb. o nadacích a nadačních
fondech.Cílem tohoto článku je zaměřit se na problematiku orgánů nadací tak, jak ji nově upravuje
NOZ, který nabyl účinnosti 1.1.2014.
Obligatorními orgány nadace i po 1.1.2014 nadále zůstávají správní rada a dozorčí rada
nebo revizor. Kromě právní úpravy v § 362 a násl.
NOZ regulující přímo jednotlivé orgány nadace, se ve velké většině případů na tyto orgány
aplikují i obecná ustanovení obsažená v § 151 a násl.
NOZ týkající orgánů právnických osob.
Správní rada nadace
Statutárním orgánem nadace i nadále zůstává správní rada. Nově nejsou v zákoně výslovně
vyjmenovány jednotlivé činnosti, které spadají do výlučné působnosti správní rady, jak tomu bylo v
případě ustanovení § 10 odst. 2 zákona o nadacích a
nadačních fondech. Proto je nutné vycházet z obecného ustanovení
§ 163 NOZ a uzavřít, že do působnosti správní rady
tak patří vše, co není zákonem, nadační listinou nebo statutem svěřeno jinému orgánu. V praxi to
ovšem znamená, že správní rada rozhoduje prakticky o těch samých činnostech, které jí byly svěřeny
do výlučné působnosti v zákoně o nadacích a nadačních
fondech. I pro další jednání členů správní rady bude nutné aplikovat obecné ustanovení
NOZ, a to konkrétně ust.
§ 164 a násl. NOZ, a to zejména v případech, kdy
nadační listina nebude obsahovat způsob jednání členů správní rady.
Správní rada nadace musí mít i nadále nejméně tři členy. Nově už ale zákon nestanoví
povinnost, aby počet členů správní rady nadace byl dělitelný třemi. Konečný počet členů nadace musí
být i nadále uveden v nadační listině. Významnou novinkou je také to, že členem správní rady může
být rovněž právnická osoba, neboť zákon již nestanoví omezení ve smyslu
§ 11 odst. 2 zákona o nadacích a nadačních
fondech, že členem správní rady může být pouze osoba fyzická. V případě, že členem správní
rady bude právnická osoba, zastupuje jí člen jejího statutárního orgánu popř. jiná k tomu zmocněná
fyzická osoba. Způsobilost k výkonu funkce člena správní rady je v
NOZ upravena obdobně jako v
zákoně o nadacích a nadačních fondech. Jedinou
novinkou je, že bezúhonnost člena správní rady se váže k účelu nadace.
Vzhledem k obecným ustanovením NOZ konkrétně
§ 159, je člen správní rady povinen vykonávat svou
funkci s péčí řádného hospodáře. Tento pojem obsahoval již zákon č.
513/1991 Sb., obchodní zákoník.
NOZ však nově jasně stanoví, že výkonem funkce s péčí
řádného hospodáře se rozumí výkon s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí.
Povinnost jednat s péčí řádného hospodáře se nyní vztahuje na všechny právnické osoby, resp. členy
jejich volených orgánů. V případě, že člen správní rady nadace tuto svou povinnost jednat s péčí
řádného hospodáře poruší, odpovídá za škodu, která v důsledku porušení jeho povinnosti nadaci
vznikla a v případě, že nadaci tuto škodu neuhradí, ručí případnému věřiteli nadace za její dluh, a
to až do výše v jaké škodu nadaci neuhradil. Uvedené pak platí i pro členy dozorčí rady.
Členové správní rady jsou nově voleni na dobu pěti let, přičemž i nadále může nadační
listina stanovit jinou délku funkčního období. Pravidlo o rotaci členů správní rady obsažené v
§ 13 odst. 2 zákona o nadacích a nadačních
fondech již NOZ neobsahuje.
NOZ také nijak neupravuje jednání a
rozhodování správní rady tak, jak to činil zákon o nadacích a
nadačních fondech. Opět se proto aplikují obecná ustanovení
NOZ konkrétně
§ 156 odst. 1 NOZ, pokud ovšem není v nadační
listině upraven postup jednání a rozhodování správní rady odlišně. Na tomto místě je proto nutné
poznamenat, že právní úprava způsobu jednání obsažená v obecných ustanoveních
NOZ, která jsou aplikována na jednání správní rady, je
v podstatě totožná s právní úpravou jednání a rozhodování správní rady, kterou obsahoval
zákon o nadacích a nadačních fondech.
Novinkou ve vztahu k zániku členství člena správní rady je nový důvod, na základě něhož je
možné člena dozorčí rady odvolat. Důvodem pro odvolání člena dozorčí rady může být nově skutečnost,
že člen správní rady poruší zákon způsobem zjevně narušujícím dobrou pověst nadace. Co je myšleno
takovým způsobem porušení zákona ukáže patrně teprve budoucí
judikatura
obecných soudů.Dozorčí rada nadace
Kontrolním orgánem nadace zůstává i nadále dozorčí rada. Dozorčí rada musí mít nově
alespoň tři členy a její zřízení je
obligatorní
jen v případě, kdy nadační kapitál
(dříve majetek
nadace) dosáhne částky více než 5 mil. Kč. Novinkou oproti dosavadní úpravě je pak rozšíření
působnosti dozorčí rady. Nově je totiž v § 370 odst. 2
NOZ například stanoveno, že dozorčí rada zastupuje nadaci v řízeních proti členům správní
rady. Stejně jako v případě správní rady je rovněž nově možné, aby členem dozorčí rady byla i
právnická osoba. Zásadní novinkou je pak ustanovení § 372
NOZ, které stanoví, že své členy si dozorčí rada volí a odvolává sama na rozdíl právní úpravy
v minulosti, kdy členy dozorčí rady volila a odvolávala správní rada, což bylo určitým logickým
nonsensem vzhledem ke skutečnosti, že dozorčí ráda měla být kontrolním orgánem právě ve vztahu ke
správní radě.Revizor
Jak již bylo nastíněno výše, není dozorčí rada zřizována v rámci každé nadace, ale je tomu
tak jen v případě, kdy nadační
kapitál
přesáhne částku 5 mil. Kč. Pro případ, že dozorčí rada
zřízena není, zůstala i v NOZ zachována funkce revizora
s tou změnou, že stejně jako v případě správní nebo dozorčí rady, i zde může být nově revizorem i
právnická osoba. Funkce revizora je potom podrobněji upravena v
§ 373 a násl. NOZ. Funkční období revizora je
pětileté a volí ho i odvolává správní rada, není-li nadační listinou stanoveno jinak.Shrnutí
V zásadě lze tedy shrnout, že právní úprava orgánů fundací a konkrétně nadací a nadačních
fondů, obsažená v NOZ, převážně přebírá právní úpravu
zákona o nadacích a nadačních fondech, nicméně určité
odlišnosti se vyskytují a při kontrole či hodnocení konkrétních práv a povinností členů orgánů bude
proto vždy nutné vycházet i z obecných ustanovení NOZ o
právnických osobách.