I v tomto vydání časopisu UNES budeme pokračovat v již započatém seriálu příspěvků, jež se zabývají dopady nového občanského zákoníku, tj. zákona č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "NOZ"). Tentokrát bude tématem zápis spolků do veřejného rejstříku. Doprovodný zákon byl schválen Poslaneckou sněmovnou v posledním jednacím dni, tedy 12. 8. 2013.
Zápis spolků do veřejného rejstříku
doc. Ing.
Jan
Stejskal
Ph.D.
Mgr.
Petr
Pavlok
Poznámka redakce:
Zákon o veřejných rejstřících dne. 17. 9. 2013 podepsal prezident a v době předání časopisu do tisku čekáme na zveřejnění ve Sbírce zákonů.
Rejstříky
Z navrhovaného znění zákona je možné vybrat některé zásadní informace k zápisu spolků do příslušného veřejného rejstříku. Zákon přidává k dosavadním již mnoho let fungujícím rejstříkům (obchodní, nadační, společenství vlastníků jednotek, obecně prospěšných společností) i
rejstřík spolkový
a také rejstřík ústavů.
Jde o rejstřík, který je informačním systémem veřejné správy, a je veden rejstříkovými soudy, tedy podobně jako v případě obchodního rejstříku krajským soudem příslušným podle sídla zapsaného subjektu.Rejstříkové soudy zapisují informace o všech vybraných druzích neziskových organizacích, vedou Sbírku listin a poskytují údaje o zapsané osobě a listiny uložené ve sbírce listin způsobem, který umožňuje dálkový přístup, tedy obvykle elektronicky. I u neziskových organizací bude platit, že rejstříkový soud vydá částečný nebo úplný výpis údajů v rejstříku zapsaných nebo listiny uložené ve Sbírce listin. Za tuto službu bude třeba rejstříkovému soudu samozřejmě zaplatit administrativní poplatek. Jde tedy - v případě spolků (dosavadních občanských sdružení) a i jejich pobočných spolků (organizačních jednotek) o zásadně novou úpravu. Hlavní pozitiva lze spatřovat jednak v posílení transparentnosti spolkové formy a ve spojení s úpravou v NOZ o významné zvýšení důvěryhodnosti neziskového sektoru jako takového. Mohlo by tak dojít v brzké době k překonání dosud velmi neutěšeného stavu, kdy Ministerstvo vnitra ČR vedlo prakticky neveřejnou a často zcela neaktuální evidenci občanských sdružení, o nichž veřejnost ani orgány veřejné moci nebyly schopny zjistit ani nejzákladnější údaje jinak, než že samo sdružení předložilo úředně ověřenou kopii stanov a často těžko srozumitelnou vnitřní dokumentaci o např. obsazení statutárního orgánu apod. Z hlediska každodenního života spolků při jednáních se soukromými subjekty pak bude nadále postačovat již jen předložení výpisu z rejstříku, přičemž orgány veřejné moci si dokonce ve většině situací potřebné údaje z rejstříku zjistí samy z úřední povinnosti.
Je na druhou stranu pochopitelné, že pokud neziskové organizace do rejstříku včas nebudou zapisovat změny a ukládat listiny, vystavují se nemalým potížím. Zákon totiž jasně říká, že pokud někdo postupuje podle informací zapsaných v rejstříku, nemá ten, jehož se zápis týká, právo namítnout, že zápis neodpovídá skutečnosti. Z tohoto ustanovení vyplývají i zásadní souvislosti s odpovědností například za způsobenou škodu. Nicméně toto břemeno lze považovat za více než adekvátní pozitivům, která nová úprava přinese.
Rejstříkový soud provede zápis nebo rozhodne o návrhu usnesením ve lhůtě stanovené jiným zákonem, jinak nejpozději do 5 pracovních dnů.
Tato lhůta běží ode dne podání návrhu, pokud nebyl v průběhu lhůty změněn, resp. je řádně uhrazen soudní poplatek. Neprovede-li rejstříkový soud zápis ani o návrhu nerozhodne ve lhůtě 5 dnů, považuje se navrhovaný zápis za provedený dnem následujícím po uplynutí této lhůty.
O provedeném zápisu rejstříkový soud vyrozumí účastníky řízení zasláním výpisu z veřejného rejstříku obsahujícího tento zápis. Výpis musí být odeslán nejpozději do 3 dnů od zápisu.Návrh na zápis
Navrhovat zápis údajů do rejstříku je povinna osoba, která je explicitně uvedena v rejstříkovém zákoně, tedy běžně sama osoba v rejstříku zapsaná. Zápis se podává bez zbytečného odkladu po vzniku dané skutečnosti, ideálně do 15 dnů. Pokud zápis není podán do 15 dnů oprávněnou osobou, pak každý, kdo osvědčí právní zájem, může zápis navrhnout (musí k tomu samozřejmě doložit příslušné listiny). Pro zapisované organizace bude novinkou, že navrhovatel současně s návrhem na zápis musí doložit (úředně ověřený) souhlas osob, které se zapisují do rejstříku (typicky u funkcionářů, členů orgánů atd.). Souhlas se dokládat nemusí v případě, že tento souhlas vyplývá z jiných k návrhu na zápis dokládaných listin nebo při výmazu.
Úspěšný zápis organizace do rejstříku má ještě další nutný předpoklad, který doposud nebyl u spolků ani ústavů vyžadován.
Zapisovaná osoba musí doložit právní důvod užívání prostor, v nichž je umístěno sídlo osoby.
K doložení právního důvodu užívání prostor postačí písemné prohlášení vlastníka nemovitosti nebo jednotky, kde jsou prostory umístěny, popřípadě prohlášení osoby oprávněné s nemovitostí, bytem nebo nebytovým prostorem jinak nakládat, že s umístěním sídla osoby souhlasí. Prohlášení nesmí být starší než 3 měsíce a podpisy na něm musí být úředně ověřeny.Návrh na zápis do veřejného rejstříku se podává výhradně na předepsaném formuláři Ministerstvem spravedlnosti ČR,
a to v listinné nebo elektronické podobě. Návrh na zápis musí být doložen listinami (v listinné nebo elektronické podobě) o skutečnostech, které mají být do veřejného rejstříku zapsány. Podpis na návrhu na zápis v listinné podobě musí být úředně ověřen, v elektronické verzi s elektronickým podpisem.
Do rejstříku se zapíše zejména:
*
jméno a sídlo nebo adresa místa pobytu, popřípadě také bydliště, liší-li se od adresy místa pobytu zapsané osoby
*
předmět činnosti nebo podnikání nebo vymezení účelu osoby, vyžaduje-li to jiný zákon,
*
právní forma právnické osoby
*
den vzniku a zániku právnické osoby
*
identifikační číslo osoby, které zapsané osobě přidělí rejstříkový soud,
*
název statutárního orgánu, počet členů statutárního orgánu, jméno a sídlo nebo adresa místa pobytu, popřípadě také bydliště, liší-li se od adresy místa pobytu, osoby, která je členem statutárního orgánu, s uvedením způsobu, jak za právnickou osobu jedná, a den vzniku a zániku její funkce,
*
má-li být zřízen kontrolní orgán, jeho název, počet členů kontrolního orgánu, jméno a adresa místa pobytu, popřípadě také bydliště, liší-li se od adresy místa pobytu, nebo sídlo osoby, která je členem kontrolního orgánu, a den vzniku a zániku její funkce,
*
jméno a adresa místa pobytu, popřípadě také bydliště, liší-li se od adresy místa pobytu, prokuristy, jakož i způsob, jakým jedná, včetně uvedení údaje o tom, že se
prokura
vztahuje jen na určitou pobočku nebo na určitý závod, jejich identifikace a údaj o tom, zda je prokurista oprávněn zcizit nebo zatížit nemovitou věc,*
údaj o tom, že právnická osoba má zapsán
status
veřejné prospěšnosti a kdy jí byl přiznán, údaj o tom, že bylo zahájeno řízení o odnětí statusu, a údaj o tom, kdy byl tento status
vymazán, a důvod jeho odnětí,*
další skutečnost, o které to stanoví tento nebo jiný zákon, nebo jiná důležitá skutečnost, o jejíž zápis požádá zapsaná osoba, má-li na takovém zápisu právní zájem, a
*
den, k němuž byl zápis proveden.
Spolkový rejstřík
Již bylo zmíněno, že jedním z veřejných rejstříků je spolkový rejstřík. Do něj se zapisují spolky, odborové organizace, mezinárodní odborové organizace, organizace zaměstnavatelů a mezinárodní organizace zaměstnavatelů a pobočné spolky vyjmenovaných organizací a další osoby, o nichž tak stanoví jiný zákon.
Do spolkového rejstříku se ještě k výše uvedeným skutečnostem doplní:
*
předmět vedlejší hospodářské činnosti, je-li vykonávána,
*
název nejvyššího orgánu,
*
je-li zřízena podle stanov rozhodčí komise, její název, počet členů a jejich jméno a adresa místa pobytu, popřípadě také bydliště, liší-li se od adresy místa pobytu, a den vzniku a zániku jejich funkcí a adresa pro doručování podání v řízení před rozhodčí komisí podle zákona upravujícího řízení před rozhodčí komisí spolku,
*
název, sídlo a identifikační číslo všech jeho pobočných spolků a
*
u spolku, který přemístil sídlo do zahraničí, adresa tohoto sídla a údaj o zápisu do evidence státu, v níž je zapsán, pokud právo takového státu zápis přikazuje.
V případě pobočných spolků (dosavadní organizační jednotky občanských sdružení) platí určitá výjimka v tom směru, že návrh na zápis nebo změnu zapsaných údajů nepodává sám pobočný spolek, ale podává jej spolek hlavní. Důvodem je především zjednodušení a zpřehlednění postupu, možnost určité vnitřní kontroly (např. zda pobočný spolek dodržel při volbě členů orgánů vnitřní pravidla podle stanov apod.) a také fakt, že pobočné spolky jsou často spravovány na dobrovolnické bázi, kdežto hlavní spolek bude spíše personálně a odborně vybaven tak, aby zvládl podat řádný návrh rejstříkovému soudu.
Do spolkového rejstříku se o pobočném spolku zapíše ještě navíc:
*
název, sídlo a identifikační číslo hlavního spolku,
*
rozsah jeho práv a povinností podle stanov hlavního spolku, jakož i rozsah ručení hlavního spolku za dluhy pobočného spolku podle stanov hlavního spolku.
Provedení zápisu již existujících spolků
Evidence občanských sdružení, odborových organizací, organizací zaměstnavatelů a jejich organizačních jednotek, které jsou oprávněny jednat svým jménem, vedená Ministerstvem vnitra podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů, se považuje za spolkový rejstřík. Ministerstvo vnitra předá příslušným rejstříkovým soudům do 3 měsíců po dni nabytí účinnosti zákona spisy a do 1 měsíce po dni nabytí účinnosti zákona v elektronické podobě o občanském sdružení, jeho organizační jednotce, odborové organizaci, mezinárodní odborové organizaci a její pobočné organizaci, organizaci zaměstnavatelů, mezinárodní organizaci zaměstnavatelů a její pobočné organizaci údaje o:
*
názvu,
*
číslu registrace,
*
identifikačním číslu osoby, dni vzniku,
*
právní formě a
*
sídle s vazbou na referenční údaj o adrese v základním registru územní identifikace.
Údaje, které rejstříkový soud převezme ze základního registru osob, zapíše bez řízení. Tímto krokem se všechny doposud registrovaná občanská sdružení a další organizace stávají osobou zapsanou do rejstříku. Automaticky zapsaných informací však není mnoho. Proto osoba zapsaná do spolkového rejstříku přizpůsobí do 3 let ode dne nabytí účinnosti zákona zapsaný o veřejných rejstřících stav stavu požadovanému tímto zákonem. Nepřizpůsobí-li zapsaná osoba zapsaný stav stavu požadovanému tímto zákonem v této lhůtě, rejstříkový soud ji k tomu vyzve a stanoví ve výzvě dodatečnou přiměřenou lhůtu ke splnění této povinnosti; uplyne-li dodatečná lhůta marně, soud na návrh rejstříkového soudu nebo osoby, která na tom osvědčí právní zájem, zapsanou osobu zruší a nařídí její likvidaci.
Rejstřík v této tříleté lhůtě bude vydávat pouze potvrzení o zápisu právnické osoby do veřejného rejstříku.