Harmonizační úsilí v oblasti účetnictví veřejného
sektoru
Ing.
Milena
Otavová
Ph.
D.
1 Úvod
Od počátku roku 2010 začaly v České republice probíhat změny v účetnictví
veřejné správy. S těmito změnami souvisí účetní reforma, jejímž výstupem by měl být systém
účetnictví státu, který dokáže poskytnout správné, včasné a
relevantní
informace o jeho finanční
situaci. Zavedení akruálního principu do účetnictví veřejné správy, sestavování konsolidovaných
účetních výkazů - to jsou nové představy, ke kterým se pozitivně staví nejenom Česká republika.
Implementaci těchto prvků do účetnictví veřejného sektoru propaguje již několik let také Mezinárodní
federace účetních (International Federation of Accountants, IFAC), pod jejíž záštitou vznikly
Mezinárodní účetní standardy pro veřejný sektor (International Public Sector Accounting Standards,
IPSAS).
Výbor pro veřejný sektor (Public Sector Committee, PSC) byl vytvořen v roce
1986. Jeho úkolem bylo poznávání potřeb účetnictví veřejného sektoru, na základě kterých byly
postupně tvořeny a vydávány standardy IPSAS. Tento výbor byl v roce 2004 nahrazen Radou pro
mezinárodní účetní standardy pro veřejný sektor (International Public Sector Accounting Standards
Board, dále jen „IPSASB“), jejímž úkolem je vytvářet ve veřejném zájmu vysoce kvalitní standardy
účetního výkaznictví veřejného sektoru a usnadnit proces sbližování národních a mezinárodních
standardů, tím zvyšovat kvalitu a jednotnost účetního výkaznictví na celém
světě.
V současné době existuje 26 standardů IPSAS založených
na akruálním principu a 1 standard založený na peněžní bázi.
Na začátku tvorby standardů IPSAS
byla z obsahového hlediska zvolena strategie, že standardy budou plně akruální a pro potřeby zejména
méně rozvinutých zemí budou vydávaný i standardy založené na peněžním východisku. Většině standardů
IPSAS odpovídají Mezinárodní standardy účetního výkaznictví IAS/IFRS určené pro podnikatelské
subjekty, které zároveň tvořily základ při tvorbě IPSAS. Specifickými standardy veřejného sektoru
jsou IPSAS 22 (Zveřejnění finančních informací o vládním sektoru), IPSAS 23 (Výnosy z nesměnných
transakcí - daně a transfery) a IPSAS 24 (Zveřejňování rozpočtových informací v účetní závěrce).
Obdobu těchto standardů bychom u IAS/IFRS nenašli.Základnou pro standardy IPSAS se stal akruální princip. Akruální princip
vysvětluje Mezinárodní federace účetních (IFAC) následovně:
„Akruální báze představuje účetní
východiska, podle kterých jsou transakce a ostatní události vykazovány tehdy, kdy nastaly (bez
ohledu na to, kdy byly peníze nebo jejich ekvivalenty přijaty, či zaplaceny).
Z uvedeného důvodu
jsou transakce a události zobrazeny v účetních knihách a vykázány v účetní závěrce za období, ke
kterému se vztahují. Položky vykazované na základě akruálního principu jsou aktiva, závazky, čistá
aktiva/vlastní kapitál
, výnosy a náklady." Účetní závěrka, jako výstup z účetnictví zohledňující
akruální princip, má vyšší vypovídací schopnost a může vést v konečném důsledku k lepšímu
rozhodování účetní jednotky (např. vlády) o alokaci zdrojů. Vedle akruálního principu byl zmiňován
také peněžní princip. V této souvislosti IFAC uvádí: „Účetnictví založené na peněžní bázi
zachycuje transakce a skutečnosti pouze tehdy, jestliže účetní jednotka přijme nebo vydá peněžní
prostředky (včetně peněžních ekvivalentů).“
Vzhledem k tomu, že výkaznictví řady zemí vychází z
peněžní báze, byl vytvořen jeden specifický standard IPSAS (Účetní výkaznictví na peněžní bázi),
který stanovuje požadavky na účetní závěrku v případech, kdy je základnou pro účetní jednotku právě
peněžní princip.2 Standardy IPSAS
Standardy IPSAS jsou vytvářeny za účelem zvyšování kvality a vypovídací
schopnosti účetních závěrek veřejného sektoru. Jejich prostřednictvím je zajištěno vykazování
adekvátních, srozumitelných a srovnatelných informací. Přínosem IPSAS je existence účetních
standardů, vzniklých vysoce odborným způsobem a průhledným procesem, které mohou národní vydavatelé
účetních standardů použít jako vhodnou základnu pro potřeby vlastního účetnictví. Soulad národních
účetních standardů s mezinárodními standardy IPSAS, tedy jejich harmonizace, napomáhá srovnatelnosti
údajů o finanční pozici a výkonu v mezinárodním měřítku. Používání standardů má napomoci cíli účetní
závěrky, tj. uspokojit informační potřeby uživatelů.
Implementace standardů IPSAS v celé jejich šíři je
charakteristická spíše pro mezinárodní organizace jako OECD, NATO, Interpol. V případě jednotlivých
států je tato situace méně obvyklá. Země si většinou ponechávají autonomii v procesu tvorby
vlastních účetních standardů a ke standardům IPSAS pouze přihlíží. Do budoucna se dá ovšem očekávat
určitý tlak, a to zejména na členské státy Evropské unie. K uvedenému lze poznamenat, že samotná
Evropská komise vykazuje svou účetní závěrku v souladu se standardy IPSAS již od roku 2005.
Implementace standardů IPSAS v České republice se nachází na samotném
začátku. První důležité kroky, které zmírňují rozdíly mezi účetnictvím veřejného sektoru ČR a
standardy IPSAS, lze nepřímo spojit s budováním systému Státní pokladny a probíhající účetní
reformou. Ministerstvo financí ČR v této souvislosti již dříve uvedlo: „V rámci přípravy na zavedení
Centrálního účetnictví státu probíhá modelování variant přechodu na akruální principy v účetnictví
veřejné správy. Cílem je v souvislosti s reformou účetnictví prověřit dopady implementace
mezinárodních účetních standardů a zavedení akruálního účetnictví do účetnictví veřejné správy.“
Vzhledem k tomu, že ČR je členskou zemí EU, bude muset pravděpodobně v budoucnu implementovat IPSAS
do účetnictví veřejného sektoru. Otázkou zůstává v jaké míře, jakým způsobem a jak
rychle.
3 Srovnání Českých účetních standardů s IPSAS
České účetní standardy (dále jen „ČÚS“) na rozdíl od IPSAS stanovují zejména
bližší popis účetních metod a postupů účtování. IPSAS neřeší účtování, ale zabývají se vykazováním,
oceňováním a zveřejňováním účetních informací. Jsou tedy pojaty komplexně na rozdíl od české účetní
legislativy pro veřejný sektor, kdy účetnictví veřejného sektoru vychází ze zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „ZU“), vyhlášky č. 410/2009 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 410/2009
Sb.“), Českých účetních standardů a dalších. Pro účetní jednotky veřejné správy jsou ČÚS
důležité, protože je musí při vedení účetnictví zohledňovat. Konkrétně tuto povinnost stanovuje ZU,
který v ustanovení § 36 odst. 1 uvádí, že
vybrané účetní jednotky postupují podle standardů (ČÚS) vždy.
Tvorbou standardů je pověřeno
Ministerstvo financí ČR, které jejich vydání oznamuje prostřednictvím Finančního zpravodaje. Pro
účetní jednotky, které vedou účetnictví podle vyhlášky č.
410/2009 Sb., byly ve Finančním zpravodaji č. 7/2009
zveřejněny pouze čtyři standardy.Těmito standardy jsou:
1)
ČÚS 701 Účty a zásady účtování
na účtech,
2)
ČÚS
702 Otevírání a uzavírání účetních
knih,
3)
ČÚS
703 Transfery,
4)
ČÚS
704 Fondy účetní jednotky.
Další účetní standardy byly zveřejněny až ve Finančním zpravodaji č. 8/2010.
Jedná se o změnu ČÚS 703 Transfery a dále o nové standardy
ČÚS 705 Rezervy, ČÚS
706 Opravné položky a vyřazení pohledávek a ČÚS
707 Zásoby. Ostatní účetní standardy by měly vycházet
postupně v průběhu roku 2011. Vzhledem k tomu, že se v současné době Česká republika nachází v
období, kdy se další standardy nově vytváří, bylo by vhodné inspirovat se při jejich tvorbě
mezinárodními účetními standardy IPSAS. Pokud by v jednotlivých zemích byly národní standardy
tvořeny tak, že by jim mezinárodní účetní standardy IPSAS byly základnou, byla by zajištěna větší
míra srovnatelnosti údajů vycházejících z účetnictví a výkaznictví.
4 Požadavky na účetní závěrku a její součásti
4.1 Účetní závěrka podle IPSAS založených na akruální
bázi
Standardy IPSAS stanovují požadavky na účetní závěrku v případě uplatňování
akruálního, popř. peněžního, principu v účetnictví. V příspěvku bude věnována pozornost účetní
závěrce sestavené na základě účetnictví, které vychází z akruální báze. Bude primárně čerpáno ze
standardů IPSAS 1 a 2. Samotnou účetní závěrku ale nelze chápat jako výhradní záležitost zmiňovaných
dvou standardů. Ostatní standardy se zabývají konkrétními oblastmi účetnictví a stanovují nezbytné
požadavky na vykazování položek v účetní závěrce.
Všeobecné
požadavky na účetní závěrku upravuje standard IPSAS 1 - Předkládání účetní závěrky.
Standard IPSAS 1 stanovuje složení účetní závěrky, která se skládá z těchto
částí:
a)
Výkazu o finanční situaci.
b)
Výkazu o finanční výkonnosti.
c)
Výkazu o změnách čistých aktiv/vlastního kapitálu.
d)
Výkazu peněžních toků.
e)
Pokud účetní jednotka zveřejňuje schválený rozpočet, pak skladbu
rozpočtu, a to buď jako samostatný účetní výkaz nebo jako rozpočtový sloupec v účetním výkaze.
f)
Poznámek obsahujících přehled zásadních účetních pravidel a ostatních
vysvětlivek.
Standard vymezuje rovněž obecné předpoklady účetní závěrky, kterými jsou
předpoklad věrného obrazu a shody s IPSAS, předpoklad trvání účetní jednotky, předpoklad
konzistentnosti vykazování, předpoklad významnosti a
agregace
, předpoklad kompenzace
, předpoklad
srovnatelné informace. Výkaz o finanční situaci (rozvaha)
Obdobně jako v českém účetnictví by se dala
rozvaha sestavená podle
standardů IPSAS klasifikovat jako přehled aktiv a závazků
(standardy používají primárně označení
závazky - pojem „pasiva“ se ve standardech nevyskytuje). Při sestavování výkazu o finanční situaci
by měla účetní jednotka v souladu se standardem IPSAS 1 odděleně vykazovat krátkodobá a dlouhodobá
aktiva a krátkodobé a dlouhodobé závazky. Závaznou formu výkazu o finanční situaci standard
nestanovuje. Uvádí pouze, že by výkaz měl obsahovat minimálně údaje o položkách, které zobrazuje
níže uvedená tabulka č. 1. Dále připouští, že pokud bude potřebné podrobnější členění položek pro
vykázání relevantnějších informací a pro pochopení finanční situace účetní jednotky, je možné ve
výkazu uvést další řádky. Podrobnější členění položek je ovšem nutno uvést do poznámek k účetní
závěrce. Tab. 1: Informace zveřejňované ve výkazu o finanční situaci
a)
pozemky, budovy a zařízení
b)
investice do nemovitostí
c)
nehmotná aktiva
d)
finanční
aktiva (s výjimkou pod písmeny e, g, a i)
e)
investice
vykazované za použití ekvivalenční metody
f)
zásoby
g)
pohledávky
vyplývající z nesměnných transakcí (daně a transfery)
h)
peněžní prostředky a peněžní ekvivalenty
i)
závazky z daní a transferů
j)
závazky ze
směnných transakcí
k)
rezervy
l)
finanční závazky (s výjimkou pod písmeny j, k a l)
m)
menšinové podíly vykázané v čistých aktivech/vlastním kapitále
n)
čistá aktiva/vlastní
kapitál
přiřaditelná vlastníkům ovládající
jednotky Zdroj: IFAC
Výkaz o finanční výkonnosti (výsledovka)
Klasifikace nákladů, výnosů a přebytku, příp. schodku, je charakteristická
pro tento výkaz. Standard IPSAS 1 také zde nepředepisuje formu a strukturu výkazu. Výkaz by měl
zahrnovat minimálně řádky obsažené v níže uvedené tabulce č.
2.
Tab. 2: Informace zveřejňované ve výkazu o finanční situaci
a)
výnosy
b)
finanční
náklady
c)
podíl na čistém přebytku nebo schodku přidružených jednotek a
společného podnikání vykázaný použitím ekvivalenční metody
d)
přínosy nebo újmy před zdaněním vykázané z titulu vyřazení aktiv nebo
splacení závazků připadajících na ukončované
činnosti
e)
přebytky nebo schodek
Zdroj: IFAC
Aby výkaz o finanční situaci splňoval všechny požadavky stanovené standardem
IPSAS 1, musí účetní jednotky zveřejnit ve výkazu nebo v poznámkách analýzu nákladů za použití
klasifikace buď podle druhu, nebo podle účelu nákladů.
Výkaz o změnách čistých aktiv/vlastního kapitálu
Jedná se o další nezbytnou součást účetní závěrky. Pod pojmem čistá
aktiva/vlastní
kapitál
se rozumí „zbytkový podíl na aktivech účetní jednotky po odečtení všech
jejich závazků“. Výkaz peněžních toků
Tvorba uvedeného výkazu je velmi důležitá, neboť informace o peněžních
tocích napomáhají uživatelům předvídat budoucí potřeby účetní jednotky, její schopnost vytvářet
peněžní toky do budoucna a financovat změny rozsahu a povahy svých činností. Požadavky na strukturu
výkazu peněžních toků jsou upraveny standardem IPSAS 2. Ten stanovuje, že by měl výkaz obsahovat
členění peněžních toků z provozní činnosti, investiční činnosti a finanční činnosti. Uvádí, že by
měla účetní jednotka vykazovat peněžní toky přímou, příp. nepřímou, metodou. Přitom ale platí
doporučení pro použití přímé metody.
Poznámky
Další nezbytné informace, které přispívají k lepší vypovídací schopnosti
účetní závěrky, jsou zahrnuty v této části účetní závěrky. V poznámkách by měly být uvedeny údaje o
konkrétních účetních pravidlech a také informace, které nejsou uvedeny ve výše popisovaných
výkazech, případně doplňující údaje, které jsou
relevantní
pro pochopení jakékoliv z položek výkazů
účetní závěrky. Bližší požadavky na strukturu poznámek uvádí standard IPSAS 1.4.2 Účetní závěrka podle české účetní
legislativy
Povinnost sestavení účetní závěrky je zakotvena v ZU. Tento zákon
stanovuje, že
údaje obsažené v účetní závěrce musí být spolehlivé, srovnatelné, srozumitelné a
významné.
Konkrétní požadavky na podobu účetní závěrky stanovuje pro jednotlivé účetní jednotky
příslušný prováděcí předpis. Tímto předpisem je pro účetní jednotky veřejného sektoru vyhláška č.
410/2009 Sb. Pod pojmem „vybrané účetní jednotky“ jsou
zahrnuty organizační složky státu, státní fondy, Pozemkový fond ČR, územní samosprávné celky,
dobrovolné svazky obcí, regionální rady regionů soudružnosti, příspěvkové organizace a zdravotní
pojišťovny.
Účetní závěrku vybraných účetních jednotek tvoří:
a)
Rozvaha,
b)
Výkaz zisků a ztrát,
c)
Příloha,
d)
Přehled o peněžních tocích,
e)
Přehled o změnách vlastního kapitálu.
Přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu sestavují
vybrané jednotky s účinností od 1. ledna 20101.
5 Hlavní rozdíly systému účetního výkaznictví v ČR a podle
IPSAS
Na tomto místě bude provedeno krátké srovnání systému účetního výkaznictví
podle české právní úpravy a podle systému IPSAS. Pozornost bude věnována rozdílům vycházejícím z
účetní legislativy, z odlišné účetní báze a dále z odlišné obsahové náplně účetních výkazů. Českou
právní úpravou jsou myšleny zejména následující právní předpisy:
*
ZU,
*
vyhláška č. 410/2009
Sb.,
*
České účetní standardy pro některé vybrané účetní jednotky, které
vedou účetnictví podle vyhlášky č. 410/2009 Sb.
5.1 Rozdíly vyplývající z účetní legislativy
Oblast výkaznictví veřejné správy
zahrnuje v České republice zejména výkazy účetní a finanční. Sestavování účetních výkazů je obecně
ošetřeno ZU, prováděcí vyhláškou a Českými účetními standardy. Povinnost vytvářet finanční výkazy
podmiňuje existenci dalších vyhlášek a zákonů. Neexistuje tedy jeden závazný právní předpis. Naproti
tomu standardy IPSAS souhrnně upravují celou oblast účetního výkaznictví. V tomto směru je zajímavé
zmínit význam Českých účetních standardů. Pokud bychom hledali nějakou shodu se standardy IPSAS, pak
bychom se museli zaměřit na ČÚS č. 701 až 707, kdy lze
konstatovat, že u nich nenalezneme patrné významné shody se standardy IPSAS. České účetní standardy
jsou koncipovány tak, že stanovují především postupy účtování. Standardy IPSAS naopak oblast
účtování neřeší, spíše se v nich setkáváme s obecnými předpoklady, které se týkají uznání, ocenění a
vykazování položek v účetní závěrce.
5.2 Rozdíly vyplývající z odlišné účetní báze
Standardy IPSAS, jak už bylo zmíněno, jsou postaveny na základě akruálního
principu. V souvislosti s výkaznictvím veřejné správy v České republice ovšem nelze hovořit o plně
akruálním účetnictví a o výkazech sestavených na akruální bázi. Ve veřejné správě totiž není
rozhodujícím výkazem rozvaha a výkaz zisků a ztrát tak, jak je tomu u podnikatelských subjektů.
Stěžejní informaci o hospodaření účetní jednotky podává výkaz pro hodnocení a plnění rozpočtu. Tento
výkaz je sestavován podle platné rozpočtové skladby, která odráží peněžní princip. Vzhledem k tomu,
že je oblast účetnictví s oblastí rozpočtu spojena přes soustavu syntetických účtů, je účetnictví
veřejného sektoru poněkud specifické. Samotná směrná účtová osnova, na jejímž základě si účetní
jednotky sestavují svůj účtový rozvrh a následně účtují, zahrnovala do konce roku 2009 mimo jiné
syntetické účty rozpočtového hospodaření. Tyto účty se promítaly také v samotných položkách výkazu
rozvahy. Z tohoto pohledu nelze považovat účetní výkaznictví veřejného sektoru za plně
akruální.
Zásadní změnu ovšem přináší účetní reforma veřejné
správy, jejímž prostřednictvím jsou postupně od 1. ledna 2010 zaváděny nové, akruální prvky do
oblasti účetnictví a výkaznictví veřejného sektoru. Účetní jednotky nově provádějí časové rozlišení
nákladů a výnosů, odpisování dlouhodobého majetku, tvorbu opravných položek k dlouhodobému majetku a
pohledávkám, tvorbu rezerv atd. Tím je postupně naplňován účetní princip věrného zobrazení
skutečnosti. Aplikace zmiňovaných účetních metod a postupů si vyžádala úpravu syntetických účtů
směrné účtové osnovy a také změnu účetních výkazů účetní závěrky. V současné době tak můžeme hovořit
o určitém přiblížení účetnictví podnikatelským subjektům. Přijetí akruálního principu v účetnictví
se nijak nepromítne při sestavování výkazu pro hodnocení a plnění rozpočtu, který i nadále odráží
peněžní princip rozpočtové skladby.
Lze tedy říci, že postupné zavádění akruální báze do
účetnictví veřejné správy zmírňuje jeden z významných rozdílů české účetní úpravy a standardů IPSAS.
5.3 Rozdíly vyplývající z obsahové náplně účetních
výkazů
V České republice jsou stanoveny přesné požadavky na obsahové vymezení
jednotlivých položek účetních výkazů, a to vyhláškou č.
410/2009 Sb. V případě finančních výkazů pak vyhláškou
č. 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů
předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních
samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů
soudržnosti, ve znění pozdějších předpisů.
Součástí obou vyhlášek jsou zároveň
závazné vzory výkazů pro vybrané
účetní jednotky.
Standardy IPSAS žádné závazné vzory neobsahují. Uvedeny jsou pouze ilustrativní
formáty výkazů účetní závěrky. Standardy stanovují obecné informace a položky, které by měly být v
konkrétních účetních výkazech zobrazeny. Účetní závěrka musí vycházet ze stanovených předpokladů a
měla by být především srozumitelná pro své uživatele. Z toho důvodu je preferováno, aby sestavené
účetní výkazy obsahovaly pouze základní položky. Další nezbytné doplňující informace se pak uvádějí
v poznámkách účetní závěrky. Ve srovnání s přílohou, která je jednou ze součástí účetní závěrky v
České republice, jsou poznámky podle standardů IPSAS více podrobnější a obsáhlejší.
S ohledem na součásti účetních závěrek lze konstatovat, že oba
systémy shodně uvádějí povinnost v sestavování rozvahy, výkazu zisku a ztráty, přílohy (poznámek),
přehledu o peněžních tocích a přehledu o změnách vlastního kapitálu. V jednotlivých účetních
výkazech obou systémů se vyskytují obdobné položky, které se liší např. v označení. Také na tomto
místě je třeba zmínit, že o podobnosti v jednotlivých částech účetní závěrky české právní úpravy a
standardů IPSAS, lze hovořit až od roku 2010, a to v souvislosti se zmiňovanou účetní reformou
veřejné správy. Jedním z nových výkazů, které musí účetní jednotky sestavovat již za rok 2010, je
přehled o peněžních tocích. Standardy IPSAS preferují sestavování přehledu o peněžních tocích přímou
metodou. Sestavování výkazu nepřímou metodou ovšem nevylučují. V České republice lze v současné době
pozorovat zajímavou skutečnost. Úlohu přehledu o peněžních tocích, odpovídající přímé metodě
sestavení, splňuje určitým způsobem výkaz pro hodnocení a plnění rozpočtu. Novou povinností pro
účetní jednotky je však sestavování přehledu o peněžních tocích nepřímou metodou. Je tedy otázkou,
zda bude tato nová součást účetních závěrek účelná a
přínosná.
Další odlišnost můžeme pozorovat u rozvahy. Týká se
odděleného vykazování dlouhodobých a krátkodobých položek aktiv a závazků, kde jsou rozdílná
kritéria, podle nichž se uvedené členění uskutečňuje.
Česká právní úprava rozděluje aktiva a závazky do skupin podle doby
použitelnosti, přičemž se rozlišuje doba použitelnosti do 1 roku a nad 1 rok. Podle standardů IPSAS
se aktivum vykáže jako krátkodobé, jestliže se očekává jeho realizace během normálního provozního
cyklu účetní jednotky nebo je drženo primárně za účelem obchodování nebo se očekává jeho realizace v
průběhu dvanácti měsíců po datu vykázání. Závazek je vykázán jako krátkodobý, pokud se očekává jeho
úhrada v rámci normálního provozního cyklu účetní jednotky nebo je držen primárně za účelem
obchodování s ním, nebo je splatný v průběhu dvanácti měsíců po datu vykázání. Všechny ostatní
aktiva a závazky jsou vykazovány jako dlouhodobé.
6 Závěr
Na základě srovnání účetní legislativy a účetních standardů veřejného
sektoru (IPSAS) je patrno, že v České republice neexistuje jeden závazný právní předpis, který by
upravoval celou oblast účetního výkaznictví veřejného sektoru. Oblast výkaznictví veřejné správy
upravuje v České republice více předpisů jako zákon, vyhlášky a ČÚS. Standardy IPSAS souhrnně
upravují celou oblast účetního výkaznictví.
Z výše uvedených srovnání vyplynulo několik rozdílů v účetní závěrce podle
české právní úpravy a podle systému IPSAS. Jedná se o odlišnosti významné, jejichž odstranění si
vyžaduje zásahy, a to především v účetních a ostatních souvisejících právních normách. V současné
době probíhající účetní reforma veřejné správy určitým způsobem zmírňuje některé rozdíly obou
systémů.
Česká republika by se měla rozhodnout pro podstoupení
změn s ohledem na implementaci IPSAS do účetnictví veřejného sektoru v co nejvyšší míře, jelikož se
dá očekávat v budoucnu tlak s ohledem na tuto implementaci, vzhledem k tomu, že Česká republika je
členskou zemí EU.
1 Vybrané účetní jednotky
vedoucí účetnictví ve zjednodušeném rozsahu tuto povinnost
nemají.