Změna místní příslušnosti v průběhu
kontroly
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský
Lichnovský, Ondrýsek & partneři, a. s.
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16.1.2013, sp. zn.
2 Aps 3/2012.
www.nssoud.cz
K předpisům:
Se stěžovatelem lze souhlasit v tom, že správce daně, který využije
oprávnění dokončit daňovou kontrolu po změně místní příslušnosti podle
§ 87 odst. 1 daňového řádu, bude, ve vztahu k
daňovému subjektu, povinen plně respektovat zásadu hospodárnosti, tj. postupovat tak, aby mu
nevznikaly zbytečné náklady, a v souladu se zásadou přiměřenosti musí volit jen takové prostředky,
které daňový subjekt nejméně zatíží a ještě umožní dosáhnout cíle správy daní
(§ 1 odst. 2 daňového řádu). O nezákonný zásah
vůči daňovému subjektu by mohlo jít pouze v případě, kdy by správce daně tyto zásady nerespektoval a
postupoval by vůči daňovému subjektu šikanózně či svévolně, například pokud by daňový subjekt
nepřiměřeně zatěžoval bezdůvodným vyžadováním jeho osobní účasti na prováděných úkonech.
Daňový řád, na rozdíl od
zákona o správě daní a poplatků, upravuje otázku změny místní příslušnosti v průběhu daňové
kontroly. Nyní je tak na správci daně, zda kontrolu chce dokončit či zda ji předá nově místně
příslušnému správci daně. Jak však vyplývá z citovaného rozsudku, v případě vůle kontrolu dokončit
je povinností správce daně respektovat zásadu hospodárnosti. Ta přitom bude porušena nejenom při
zbytečném lpění na osobních jednáních, ale i v jiných případech. Do úvahy připadají výslechy svědků
(např. výslech pražského svědka ve věci pražského daňového subjektu ostravským správcem daně, aniž
by tento využil institut dožádání pražského správce daně) či jakékoliv jiné úkony, které lze
uskutečnit s menšími náklady a které nerespektují přesídlení daňového subjektu.