Účetní práce a daňové poradenství

Vydáno: 4 minuty čtení
Účetní práce a daňové poradenství
JUDr.
Vlasta
Víghová
Společnost s ručením omezeným má zapsaný předmět činnosti vedení účetnictví. Ve firmě jsou dvě účetní, obě jako společnice a současně obě jednatelky. Jedna z nich se připravuje na zkoušky daňového poradce. Firma neuvažuje rozšířit předmět činnosti o daňové poradenství. Odběratelské firmy budou mít nesporně zájem, aby firma ručila i za daně. Dosud tuto práci dělala jiná poradkyně, která firmě svou práci fakturovala. Předpokládám, že účetní složí zkoušky úspěšně.
a)
Může - nemusí nebo dokonce naopak musí být dosavadní účetní (budoucí daňové poradkyni) změněna pracovní smlouva též na daňové poradenství?
b)
Mohla by tato daňová poradkyně zůstat na pracovní poměr jako účetní a kromě toho fakturovat firmě, kde je společníkem i jednatelem, práce týkající se daňového poradenství?
c)
Je nějaká možnost, aby byly ve firmě pojištěny obě práce jedné dané osoby?
Související předpisy:
*
zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
*
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů,
*
zákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Ad a)
Pokud zaměstnankyně má se společností (zaměstnavatelem) uzavřenu pracovní smlouvu, podle níž pracuje pro společnost jako účetní, nepředstavuje dle mého názoru skutečnost, že dotyčná zaměstnankyně si sama rozšířila kvalifikaci též na oblast daňového poradenství, žádnou automatickou změnu již v minulosti uzavřené pracovní smlouvy, ani nevyvolává automatickou nutnost pracovní smlouvu měnit.
Pokud tedy nebude mezi zaměstnankyní a zaměstnavatelem dohodnuta žádná změna, je zaměstnankyně nadále zaměstnána jako účetní a zaměstnavatel by jí měl přidělovat práci odpovídající tomuto sjednanému druhu práce.
Ad b)
Pokud je zaměstnankyně současně společnicí i jednatelkou společnosti s ručením omezeným, nemůže dle mého názoru této společnosti poskytovat ani fakturovat služby daňového poradenství, neboť dle § 136 obchodního zákoníku jednatel nesmí vstupovat se společností do obchodního vztahu (a smlouva o poskytování daňového poradenství by v tomto případě byla obchodním vztahem mezi daňovým poradcem a společností).
Ad c)
Z dotazu nevyplývá zcela jasně, jakého pojištění se týká. Pokud jde o povinné pojištění odpovědnosti daňového poradce za škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem daňového poradenství, je třeba vycházet ze zákona č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců ČR, a dále ze stanov Komory daňových poradců ČR.
Podle § 3 odst. 6 zákona o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců ČR platí, že: „Daňové poradenství mohou na základě smlouvy uzavřené mezi jimi a klientem vykonávat také obchodní společnosti nebo družstva, která daňové poradenství vykonávají pomocí daňových poradců, a která mají tuto činnost jako předmět podnikání zapsánu do obchodního rejstříku podle zvláštního předpisu. Na poskytování daňového poradenství právnickými osobami podle tohoto ustanovení se přiměřeně použijí ustanovení tohoto zákona pro poskytování daňového poradenství daňovými poradci a stanovy komory.“ V souladu s ustanovením článku 11 odst. 2 Stanov Komory daňových poradců ČR platí, že: „Právnická osoba je povinna před zahájením výkonu daňového poradenství uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem daňového poradenství a být takto pojištěna po celou dobu, po kterou vykonává daňové poradenství nebo jej má zapsáno jako předmět činnosti v obchodním rejstříku.“ Za splnění shora uvedených podmínek by tedy příslušná společnost s ručením omezeným byla povinna pojistit se pro případ své odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout při výkonu daňového poradenství.