Od 1. 1. 2014 jsou zaměstnavatelé povinni předepsané tiskopisy podávat České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ), resp. příslušné správě sociálního zabezpečení (OSSZ, PSSZ, MSSZ) elektronicky. Zaměstnavatelé, kteří tento způsob zasílání tiskopisů dosud nevyužívají, tak mají poslední dny na to, aby se na povinnou elektronickou komunikaci s ČSSZ, resp. s příslušnou OSSZ (PSSZ, MSSZ) připravili. K 30. 9. 2013 evidovala ČSSZ přes 269 tis. zaměstnavatelů (s 4,3 mil. zaměstnanců), kterých by se tato povinnost měla týkat.
Elektronická komunikace zaměstnavatelů s CSSZ
Ing.
Miroslav
Bulla
Podle mého názoru není třeba se této nové povinnosti obávat. Jde o operace, které mohou často vést k výraznému zjednodušení náročné práce v mzdové účtárně a k velké časové úspoře. ČSSZ podporuje elektronickou komunikaci již řadu let a jejím prostřednictvím bylo přeneseno již desítky milionů dokumentů (především ELDP). Naopak nevyužívání výhod elektronické komunikace může být v dnešní době haza-rdováním s časem pracovníků mzdových účtáren. Pravdou je, že problematická může být tato povinnost u těch nejmenších zaměstnavatelů. V tomto příspěvku se zmíním o možných způsobech elektronické komunikace s ČSSZ, podmínkách pro využívání tohoto způsobu komunikace, výhodách elektronické komunikace, zabezpečení procesu zasílání dat proti zneužití neoprávněnými osobami, podepisování zasílaných údajů atd.
Povinná elektronická komunikace zaměstnavatelů od 1. 1. 2014
Uvedená povinnost zasílání tiskopisů v elektronické podobě se týká jednak tiskopisů, které lze elektronicky zasílat pouze
formou datové věty ve formátu XML
- jde o tzv. e -
Podání, které se zasílají prostřednictvím Veřejného rozhraní pro e -
Podání ČSSZ (VREP), či prostřednictvím datové schránky. Zaměstnavatelů se týkají následující tiskopisy:*
Evidenční list důchodového pojištění (e - Podání ELDP).
*
Přehled o výši pojistného (e - Podání PVPOJ).
*
Oznámení o nástupu do zaměstnání, resp. jeho skončení (e - Podání ONZ).
*
Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění (e - Podání POS).
*
Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění (e- Podání NEMPRI).
Těchto 5 zmíněných tiskopisů označuji v tomto příspěvku jako
e -
Podání (podrobněji jsou popsány níže). Povinnost zasílání v elektronické podobě se však týká i dalších tiskopisů,
které nelze v současnosti zasílat prostřednictvím e -
Podání (tzn. neposílají se ve formátu XML). I ty bude nutné od 1. 1. 2014 zasílat elektronicky prostřednictvím datové schránky či elektronické podatelny v běžných formátech, tj. zpravidla v PDF.
U zaměstnavatelů jde o tyto tiskopisy:*
Přihláška do registru zaměstnavatelů.
*
Odhláška z registru zaměstnavatelů.
*
Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství.
Zmíněná povinnost se týká
všech zaměstnavatelů,
tj. každého, kdo zaměstnává alespoň jednoho zaměstnance. U OSVČ a lékařů sice došlo k odkladu povinné elektronické komunikace, tento odklad se ovšem týká pouze formulářů, které OSVČ a lékaři zasílají nikoliv za své zaměstnance. Takže OSVČ budou muset formuláře Přehled o příjmech a výdajích (e - Podání Přehled OSVČ), Oznámení o zahájení činnosti či přihlášky k účasti na důchodovém a nemocenském pojištění zasílat povinně elektronicky až od 1. 1. 2015 a lékaři tiskopisy týkající se neschopenek dokonce až od 1. 1. 2016. Tuto pro některé nemilou povinnost, pro jiné samozřejmost, stanovuje zákon č. 470/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé dalšízákony ve znění pozdějších předpisů. Povinnost elektronické komunikace pro zaměstnavatele, OSVČ i ošetřující lékaře původně platila již od 1. 1. 2013 (týkalo se všech podání). ČSSZ však její zavedení odložila na 1.1. 2014, u některých podání OSVČ a lékařů ještě na pozdější datum (viz výše). Řada klientů ČSSZ totiž na zavedení povinné elektronické komunikace totiž nebyla dostatečně připravena.
Povinná elektronická komunikace zaměstnavatelů od 1.1. 2014 platí pro podání předepsaných tiskopisů, kde lhůta k jejich řádnému podání započne po 31. 12. 2013. Např. u tiskopisu Přehled o výši pojistného vznikne povinnost podat tento tiskopis výhradně elektronicky poprvé v případě jeho podání v lednu 2014 za období prosinec 2013. Obdobně vznikne povinnost podat výhradně elektronicky i tiskopis ELDP za rok 2013 atd.
Výhody elektronické komunikace
Je dobré si uvědomit, že využívání elektronické komunikace přináší zaměstnavatelům a jejich mzdovým účetním mimo jiné následující
výhody:
*
časová úspora především při větším množství položek (není třeba pracně vyplňovat formuláře, nastavovat tisk při tisku ELDP atd.),
*
snížení chybovosti při manuální práci spojené s ručním přepisem dat (vyplňování formulářů),
*
využití automatických kontrol jednotlivých aplikací,
*
automatická odezva, tj. informace, zda bylo podání přijato nebo zamítnuto, příp. z jakého důvodu bylo zamítnuto - možnost rychlé nápravy (oprava chybných údajů),
*
dostupnost i mimo pracovní hodiny (přístup 24 hodin denně, 7 dní v týdnu),
*
úspora poštovních poplatků a nákladů na tisk (papír, obálky, toner),
*
vysoká míra zabezpečení přenosu dat,
*
uživatelské pohodlí (není třeba shánět formuláře, nastavovat tiskárnu, odesílat poštu, chodit na OSSZ).
Elektronická komunikace přináší značnou úsporu rovněž samotným příjemcům elektronických podání (zde ČSSZ). Používají-li totiž jejich klienti tyto elektronické přenosy, znamená to pro příslušnou instituci podstatné ulehčení práce se zpracováním údajů (skenování či přepisování dat). Samozřejmě, že tyto instituce tak preferují tuto formu předávání údajů před předáváním formulářů v klasické papírové podobě.
Nevýhodou
jsou jisté počáteční problémy s nastavením počítače (pořízení a instalace kvalifikovaného certifikátu, šifrovacího klíče atd.) někdy i příslušného SW, který elektronickou komunikaci umožňuje (mzdový SW, příp. komunikátor). Jisté technické problémy mohou samozřejmě nastávat i v průběhu využívání elektronické komunikace (chybové hlášky). Užívání uznávaného kvalifikovaného certifikátu je placenou službou. Obecně elektronická komunikace při velmi malém počtu zaměstnanců (např. 1 či 2 zaměstnanci) nemusí být pro zaměstnavatele příliš efektivní. Pro zaměstnavatele s větším počtem zaměstnanců by však tento způsob předkládání formulářů měl být již několik let naprostou samozřejmostí. Vyhotovení a zaslání např. 50 ks ELDP prostřednictvím
e -
Podání zabere např. půl hodiny času, zatímco při jejich ručním vyhotovování jde řádově spíše o dny.Elektronická komunikace sČSSZ
Služba
e - Podání
umožňuje elektronické podání vybraných formulářů při plnění povinností z oblasti sociálního zabezpečení podle příslušných právních předpisů. Základními předpoklady pro využívání služby e -
Podání jsou:*
počítač a připojení k intemetu,
*
mzdový SW či jiný SW podporující službu e - Podání, příp. je možné využít interaktivní elektronické formuláře pro
e -
Podání v Software602 Form Filler (tyto formuláře jsou k dispozici zdarma na intemetových stránkách ČSSZ),*
přístup k datové schránce nebo uznávaný elektronický podpis.
Podání pro ČSSZ lze uskutečnit elektronicky následujícími způsoby (podrobněji viz níže):
1.
e -
Podání na Veřejné rozhraní pro e -
Podání s uznávaným elektronickým podpisem (VREP),
2.
e -
Podání do datové schránky
e-podani CSSZ (ID: 5ffu6xk),3.
ostatní elektronická podání (mimo
e -
Podání) lze podat do elektronické podatelny či datové schránky příslušné OSSZ
(PSSZ, MSSZ) e- Podání vyplněné pomocí zmíněného interaktivního elektronického formuláře se elektronicky odesílá prostřednictvím VREP (ad 1.) či datové schránky (ad 2.), podrobněji viz níže.
Konkrétní způsob zasílání jednotlivých druhů
e -
Podání ze mzdového SW na ČSSZ závisí na používaném SW. Základem samozřejmě je, aby příslušný mzdový SW, resp. jiný SW pro zasílání e -
Podání byl správně nastaven. Nastavuje se např. VS organizace, vybírá elektronický podpis a šifrovací certifikát, příp. internetová adresa pro komunikaci s VREP atd. Ze mzdového SW se e -
Podání exportují zpravidla prostřednictvím VREP, příp. je možné e -
Podání uložit ve formátu *.xml a zaslat ho do ČSSZ prostřednictvím datové schránky. Z hlediska uživatele je nejefektivnější e -
Podání prostřednictvím VREP
(do datových schránek mzdové účetní zpravidla přístup nemají). Předpokladem samozřejmě je vhodný mzdový SW, uznávaný elektronický podpis, oprávnění k podávání e -
Podání atd.e - Podání prostřednictvím VREP
Veřejné rozhraní pro
e -
Podání (VREP) je komunikační rozhraní (kanál) zřízený a provozovaný ČSSZ pro doručování e -
Podání. Na VREP lze podání činit v elektronické podobě formou datové zprávy v datovém formátu XML (e - Podání) vyhovující specifikaci ČSSZ a publikovaným XSD schématům. K tomu je třeba mít k dispozici uznávaný elektronický podpis
založený na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb. Elektronickou adresu podatelny VREP nelze využívat pro datové zprávy, které nejsou ve formátu e -
Podání ČSSZ (jiné formáty než XML). Pro elektronické podávání prostřednictvím VREP je třeba se u příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ) zaregistrovat a sdělit údaje o kvalifikovaném certifikátu (elektronickém podpisu) osoby, která bude e -
Podání zasílat (u pověřené osoby je třeba doložit její pověření).Při komunikaci prostřednictvím VREP obdrží podávající zpravidla ihned informaci o výsledku zpracování, tj. informaci o tom, zda podání bylo či nebylo přijato, příp. informaci o chybě, která způsobila nepřijetí podání. Podrobné informace o zpracovávání obdrží odesílatel obratem i e-mailem.
Podepisování elektronickým podpisem
K uskutečňování elektronických podání prostřednictvím VREP je třeba mít k dispozici uznávaný elektronický podpis, kterým se tato podání podepisují. Jde o zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu, vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb a obsahujícím údaje, které umožňují jednoznačnou identifikaci podepisující osoby. Kvalifikovaný certifikát slouží při elektronickém podání k identifikaci a autorizaci klienta.
Kvalifikované certifikáty
(certifikáty pro ověření elektronického podpisu) ve smyslu zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů, vydávají v současné době 3 akreditované certifikační autority:*
Česká pošta, s. p. - PostSignum QCA ().
*
I.CA- První certifikační autorita, a. s. ().
*
eldentity a. s. ().
Získání certifikátu je poměrně jednoduchou záležitostí. Přesný postup získání certifikátu je závislý na typu žadatele (zástupce zaměstnavatele, OSVČ, občan - nepodnikatel) zvoleném vydavateli, typu certifikátu atd. Kvalifikovaný certifikát lze samozřejmě použít i pro komunikaci s jinými institucemi (FÚ, zdravotní pojišťovny, elektronická fakturace atd.). Kvalifikovaný certifikát se vydává na dobu 12 měsíců. Poté se musí u akreditovaného poskytovatele obnovit, nebo vystavit nový. Pro zasílání
e -
Podání za více zaměstnavatelů a více služeb e -
Podání postačí pouze jeden kvalifikovaný certifikát. Při zpracování e -
Podání je platnost kvalifikovaného certifikátu kontrolována proti údajům v databázi pověřených pracovníků vedené na OSSZ (PSSZ, MSSZ). Tzn., že příjemce dat kontroluje, zda e -
Podání zaslala oprávněná osoba. Zástupce zaměstnavatele proto musí příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ) při registraci předložit veřejnou část kvalifikovaného certifikátu, aby mohl být při zaslání e -
Podání identifikován (viz níže). Kontaktnímu pracovišti je tedy třeba sdělovat i případnou změnu podpisového certifikátu zejména při vystavení nového certifikátu. Pokud dojde k zaslání dokumentu podepsaným sice platným kvalifikovaným certifikátem, jehož identifikátory však klient
ČSSZ nesdělil, podání bude odmítnuto. Uživatelé e -
Podání ČSSZ, kteří mají registrovaný platný kvalifikovaný certifikát, mohou oznámení o novém kvalifikovaném certifikátu (připraveném pro další rok) odeslat elektronicky prostřednictvím servisní služby Oznámení kvalifikovaného certifikátu (e - Podání USRCER). To je třeba provést před vypršením platnosti dosud používaného kvalifikovaného certifikátu.Postup při zavádění možnosti e - Podání přes VREP
1.
Je třeba pověřit pracovníka pro
Zaměstnavatel pověří příslušného pracovníka zaměstnavatele (např. mzdovou účetní) k jednotlivým druhům e -
Podáníe -
Podání tiskopisem "Oznámení o pověření k zajištění všech úkonů souvisejících s e -
Podáním ČSSZ", které předkládá pověřený pracovník při registraci na příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ). Zaměstnavatel může pověřit k e -
Podání i jinou organizaci či osobu, která mu např. vede externě mzdovou evidenci. Tento tiskopis lze zaslat i elektronicky do e-poda-telny příslušné OSSZ nebo datové schránky příslušné OSSZ, musí pak být podepsaný platným kvalifikovaným certifikátem statutárního zástupce zaměstnavatele, příp. jiné oprávněné osoby.2.
Je třeba mít k dispozici mzdový SW či jiný SW umožňující vytvoření a odeslání datové věty
Elektronický způsob podání (tj. elektronické podepisování, zašifrování a odesílání v požadovaném formátu XML na VREP) musí být podporován používaným programem pro zpracování mzdové agendy či externím programem (tzv. komunikátorem), pomocí kterého budou e -
Podání prováděna. Lze využít i výše zmíněné interaktivní elektronické formuláře.3.
Je třeba si zajistit kvalifikovaný certifikát - - elektronický podpis
Je třeba si opatřit a aktivovat kvalifikovaný certifikát - elektronický podpis (viz výše). Údaje z kvalifikovaného certifikátu (sériové číslo, vystavitel) je přitom třeba předložit příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ), viz bod 4.4.
Pověřený pracovník se musí zaregistrovat na příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ)
Pověřený pracovník zaměstnavatele se musí zaregistrovat k e -
Podání na příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ), ke které zaměstnavatel věcně a místně přísluší. To lze provést elektronicky či osobně. Je třeba přitom předložit "Oznámení o pověření ..." (viz bod 1), údaje z kvalifikovaného certifikátu (viz bod 3), který bude využíván při elektronické komunikaci s ČSSZ, a průkaz totožnosti v případě osobní návštěvy.Na základě předložených podkladů příslušná správa zaregistruje pověřeného pracovníka k elektronickému podání za zaměstnavatele, za kterého je oprávněn uskutečnit podání, a přidělí mu
registrační číslo.
Bude pak zaregistrován do informačního systému ČSSZ pro e - Podání.e - Podání prostřednictvím datové schránky ČSSZ
e - Podání lze zasílat prostřednictvím Informačního systému datových schránek (ISDS),
e -
Podání se zasílá do datové schránky e-podani CSSZ
(ID: 5ffu6xk). Lze uskutečnit podání v elektronické podobě formou datové zprávy v datovém formátu XML (e - Podání) vyhovující specifikaci ČSSZ a publikovaným XSD schématům. Je tedy třeba mít k dispozici mzdový či jiný SW, který je chopen vyexportovat příslušné podání v požadovaném XML formátu, příp. je možné příslušný formulář vyplnit pomocí interaktivního elektronického formuláře, který je k dispozici na inter-netových stránkách ČSSZ. Datovou schránku e-podani CSSZ nelze využívat pro datové zprávy, které nejsou ve formátu
e -
Podání ČSSZ (jiné formáty než XML). e -
Podání se nezasílají do datové schránky místně příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ), ale pouze do centrální datové schránky ČSSZ. Při komunikaci prostřednictvím datových schránek obdrží podávající informaci o výsledku zpracování s časovou prodlevou, protokol o výsledku zpracování e-mailem zasílán není. Klíčové v tomto případě je také to, zda má mzdová účetní přístup do datové schránky zaměstnavatele, aby mohla jejím prostřednictvím e -
Podání odeslat. Příp. bude muset k pravidelnému odesílání pověřit osobu, která přístup do datové schránky zaměstnavatele má. To samozřejmě nemusí být vždy nejspolehlivější řešení.Podání prostřednictvím elektronické podatelny či datové schránky OSSZ (PSSZ, MSSZ)
Některé datové zprávy lze zasílat rovněž do elektronických podatelen či
datových schránek místně příslušných OSSZ (PSSZ, MSSZ),
tzn. ne do centrální datové schránky ČSSZ, kam se zasílají standardní e - Podání. Tento způsob je určen pro zasílání tiskopisů Přihláška do registru zaměstnavatelů, Odhláška z registru zaměstnavatelů atd. (viz výše) v uživatelsky čitelných formátech (zpravidla v PDF, příp. v JPG atd.). Takto zaslané dokumenty jsou pak plnohodnotné s dokumenty zaslanými v papírové podobě, přičemž od 1. 1. 2014 zmíněné dokumenty v papírové podobě již zasílat možné nebude.Nelze však takto zasílat tiskopisy
e -
Podání (formou datové věty v datovém formátu XML ani v PDF), tyto tiskopisy je nutné zasílat standardním způsobem prostřednictvím VREP či do centrální datové schránky e-podaní CSSZ (viz výše).Kromě datové schránky lze využít i tzv.
elektronickou podatelnu.
Jde o běžnou e-mailovou adresu příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ), na kterou lze zaslat e-mail s přílohou ve formátu *.doc, *.txt, *.rtf, *.pdf, *.htm, *.xml, *.txt. Aby se jednalo o elektronické podání, je třeba e-mail se zmíněnými tiskopisy odeslaný do elektronické podatelny podepsat uznávaným elektronickým podpisem. Adresy elektronických podatelen jednotlivých OSSZ (PSSZ, MSSZ) jsou k dispozici na intemetových stránkách ČSSZ. Není úplně jasné, jakým směrem se bude u elektronického zasílání těchto tiskopisů ubírat po 1. 1. 2014 praxe (zavedení e -
Podání těchto tiskopisů atd.).Druhy e - Podání
ČSSZ přijímá od zaměstnavatelů tato
e -
Podání, které lze zasílat prostřednictvím VREP či datové schránky ČSSZ
(viz výše):a)
Evidenční listy důchodového pojištění (e - Podání ELDP)
I v případě elektronického předkládání ELDP je třeba vytisknout dva stejnopisy (kopie).
Jeden stejnopis s podpisem zaměstnance a datem převzetí zůstává založen u zaměstnavatele, druhý stejnopis je s razítkem a podpisem zaměstnavatele předáván pojištěnci (zaměstnanci). Pro tyto stejnopisy však nemusí být využit tiskopis ČSSZ, ale mohou mít podobu po formální stránce libovolné tiskové sestavy (např. ze mzdového SW), musí však obsahovat údaje obsažené v originálním formuláři ELDP. Samotné e -
Podání ELDP zasílané elektronicky zaměstnanec samozřejmě nijak nepodepisuje. b)
Oznámení o nástupu do zaměstnání, resp. skončení zaměstnání (e - Podání ONZ)
ČSSZ vede registr pojištěnců nemocenského a důchodového pojištění. Zaměstnavatelé jsou povinni přihlásit, resp. odhlásit u příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ) svého zaměstnance k pojištění, příp. oznámit změnu údaje uvedeného na přihlášce.c)
Přehled o výši pojistného (e - Podání PVPOJ)
Zaměstnavatel je povinen každý měsíc předložit příslušné OSSZ (PSSZ, MSSZ) přehled o výši pojistného, které je povinen odvádět, uvádí se zde dále úhrn vyměřovacích základů atd.d)
Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění (e-Podání NEMPRI)
e - Podání NEMPRI je určeno pro zaměstnavatele k odeslání měsíční Přílohy k žádosti o dávku nemocenského pojištění (nemocenské, ošetřovné, PPM, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství). Uvádí se zde druh dávky, o kterou jeho zaměstnanec žádá, a ostatní údaje, které jsou nezbytné pro stanovení nároku na dávku nemocenského pojištění, její výši a výplatu (VZ v rozhodném období, počet vyloučených dnů atd.).e)
Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění (e- Podání POS)
Zasílání tohoto Potvrzení je povinností škol, vzdělávacích zařízení, příp. zaměstnavatelů, u nichž se provádí příprava teoretická a praktická k přípravě pro zaměstnání nebo jinou výdělečnou činnost osoby se zdravotním postižením.Jak již bylo zmíněno, elektronicky je třeba zasílat i tiskopisy Přihláška do registru zaměstnavatelů, Odhláška z registru zaměstnavatelů, Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství. Tyto tiskopisy se však nezasílají prostřednictvím
e -
Podání (tato možnost zatím neexistuje), ale bude třeba je zasílat elektronicky v jiném formátu
(např. v PDF).e - Podání pomocí interaktivního formuláře
Pokud mzdový SW či jiný SW zaměstnavatele nepodporuje službu
e -
Podání, je možné příslušný tiskopis vyplnit pomocí interaktivního elektronického formuláře.
Při instalaci, vyplňování a odeslání interaktivních formulářů pro jednotlivá e -
Podání na ČSSZ se postupuje v následujících krocích:4.
Stažení a instalace programu Software602 Form Filler (602XML Filler) do počítače (je k dispozici ke stažení zdarma na intemetových stránkách ČSSZ).
3.
Stažení a uložení příslušného formuláře ve formátu *.zfo do počítače (formuláře jsou opět k dispozici na intemetových stránkách ČSSZ).
2.
Samotné vyplňování interaktivních formulářů je velmi snadné, formuláře obsahují nápovědu a lze provést kontrolu správnosti vyplnění jednotlivých polí.
1.
Odeslání formuláře na ČSSZ. Vyplněný formulář lze elektronicky odeslat hned několika způsoby:
*
prostřednictvím
VREP,
je samozřejmě třeba splnit výše zmíněné předpoklady pro využití VREP (uznávaný elektronický podpis, zaregi-strováníse ke- Podání na příslušné OSSZ atd.);*
přímo z tohoto formuláře (pomocí tlačítka) do
datové schránky
e-podani CSSZ, k tomu je samozřejmě nutné znát přístupové údaje k vlastní datové schránce;*
příp. je možné formulář
uložit ve formátu *.xml
a předat k odeslání osobě, která má přístup do datové schránky zaměstnavatele.Bezpečnost dat při elektronické komunikaci s ČSSZ
Velmi důležitým faktorem v oblasti elektronické komunikace s ČSSZ je
zajištění bezpečnosti
při přenosu citlivých dat, která mohou obsahovat např. rodná čísla, údaje o pohlaví, adresy a údaje o mzdách zaměstnanců. Je proto třeba zajistit, aby exportovaná data nemohla být zneužita neoprávněnou osobou. Mezi nástroje k zajištění bezpečnosti patří především tzv. autentizace,
tj. ověření identity (totožnosti) klienta při přihlašování k uskutečnění podání a také podepisování odesílaných dat. To se provádí především prostřednictvím kvalifikovaných certifikátů, přístupových hesel u datových schránek atd. Bezpečnost samotného přenosu dat (integrita zprávy utajení údajů) z počítače uživatele na příslušný server je pak zajišťována šifrováním.
Údaje e -
Podání uskutečněná prostřednictvím VREP se u podávajícího automaticky šifrují pomocí šifrovacího certifikátu ČSSZ (DIS.CSSZ.2013). V případě šifrování dokumentu dochází k zašifrování informace pomocí veřejného klíče, který je součástí šifrovacího certifikátu (šifrovacího klíče) ČSSZ. Dešifrovat (přečíst) data může pouze příjemce zprávy, tj. pouze ČSSZ.Závěr
Přes všechny výhody část mzdových účtáren možností
e -
Podání pro ČSSZ nevyužívá a spoustu údajů, které lze přenášet mnohem efektivněji elektronicky pořizují ručně. Připojení k intemetu a především internetová a počítačová gramotnost zatím všude není samozřejmostí. Některé uživatele mohou rovněž odrazovat i obavy z nedostatečného zabezpečení přenosu citlivých údajů. Troufám si však tvrdit, že skutečnou překážkou většinou je nechuť mzdových účetních učit se něco nového. Nicméně od 1. 1. 2014 bude nutné výše zmíněné tiskopisy podávat pouze elektronicky, takže je nezbytné se této skutečnosti přizpůsobit. Pokud tyto přenosy dat neumožňuje mzdový systém, je třeba se obrátit na jeho dodavatele s žádostí o umožnění provádění těchto přenosů a o spolupráci při jejich nastavení. Pokud to nebude možné, je vhodné uvažovat o změně mzdového systému. Příp. lze příslušné tiskopisy vyplňovat a odesílat pomocí interaktivního elektronického formuláře na intemetových stránkách ČSSZ. Jestliže pracovníci mzdové účtárny nejsou natolik počítačově vyspělí, aby sami zvládli nastavení (instalace kvalifikovaného certifikátu, šifrovacího klíče atd.), je vhodné se obrátit na správce sítě, IT pracovníka, jiné osoby, které mají na starosti výpočetní techniku u příslušného zaměstnavatele, dodavatele mzdového SW či jinou odbornou firmu. Počáteční nastavení potřebné pro provádění zmíněných elektronických přenosů nemusí být totiž vždy úplně jednoduchou záležitostí. V případě problémů je také k dispozici Call centrum ČSSZ pro e -
Podání, které poskytuje informace elektronicky podávajícím klientům, a to zejména informace technického rázu, jako jsou dotazy a informace k e -
Podání ČSSZ, poradenství s certifikáty (elektronické podpisové klíče a šifrovací certifikáty), dále např. problémy s komunikací systémů, s instalací programu pro e -
Podání (Software602 Form Filler), informace o stavu zpracování e -
Podání a řešení technických chyb v případech zamítnutí formulářů či informace k jiným formám elektronického podávání - doručování okem čitelných formátů do datových schránek a na e-podatelny. Tato pomoc je k dispozici na tel. 585 708 290. Podrobné informace o elektronickém podání jsou dostupné také na webových stránkách ČSSZ ().