Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 3. 2017, čj. 8 Afs 40/2016-40
Výzva k zahájení daňové kontroly
Judr.
Milan
Podhrázký
Ph.D.
K předpisům:
-
§ 87 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád
K výzvě k zahájení daňové kontroly dle § 87 odst. 2 daňového řádu může správce daně přistoupit teprve poté, neučiní-li vůči daňovému subjektu úkony k zahájení daňové kontroly dle § 87 odst. 1 téhož zákona proto, že z jednání nebo naopak z nekonání daňového subjektu usoudil, že tento zahájení daňové kontroly neumožní.
Další rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, na které lze upozornit, upřesňuje podmínky, za nichž může správce daně přistoupit k vydání výzvy k zahájení daňové kontroly. Právní úprava obsažená v § 87 odst. 2 až 6 daňového řádu směřuje k řešení situací, v nichž daňový subjekt neumožňuje zahájit a provést daňovou kontrolu a v rozporu se zásadou spolupráce a též v rozporu s povinností vyplývající pro něj z § 86 odst. 1 daňového řádu se jejímu zahájení a následnému provedení vyhýbá. K postupu podle § 87 odst. 2 daňového řádu, tedy k výzvě k zahájení daňové kontroly, však podle Nejvyššího správního soudu správce daně může přistoupit teprve poté, co z jednání nebo naopak z nekonání daňového subjektu lze usoudit na to, že zahájení daňové kontroly neumožní. Postup podle citovaného ustanovení tak bude na místě tam, kde bude nepochybné, že se daňový subjekt, ať již jakýmikoliv kroky, snaží daňové kontrole vyhnout, ztížit její zahájení, aby nemohla být vůbec provedena, aby její zahájení oddálil a dosáhl případné
prekluze
daňové povinnosti, či z jiných obdobných důvodů, odporujících zásadám rychlosti a hospodárnosti řízení. Daná výzva bude podle Nejvyššího správního soudu na místě i tam, kde je daňový subjekt osobou zcela nekontaktní, nebo neposkytuje správci daně ani elementární míru součinnosti.