Rozsudek soudního dvora Evropské unie ze dne 12. května 2016, ve věci C-520/14, Gemeente Borsele, dosud neuveřejněn v Úředním věstníku.
Doprava hrazená obcí
Ing.
Jan
Rambousek,
LL.M.
K předpisům:
-
§ 5 odst. 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
Článek 9 odst. 1 směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty musí být vykládán v tom smyslu, že územně správní celek, který poskytuje službu školní dopravy za takových podmínek, jež jsou dány ve věci v původním řízení, neprovozuje ekonomickou činnost, a nemá tedy postavení osoby povinné k dani.
Obec Borsele využívala pro dopravu žáků, kteří mají na dopravu nárok, služby dopravních podniků, kterým hradila částku za tyto služby včetně DPH. Podle vyhlášky obce o školní dopravě přibližně jedna třetina rodičů žáků využívajících školní dopravu platí příspěvek, jehož celková výše odpovídá 3% částek zaplacených touto obcí za financování služeb školní dopravy. Rozdíl byl financován uvedenou obcí z veřejných prostředků. Obec správci daně tvrdila, že je povinna platit DPH z titulu poskytování služeb školní dopravy za příspěvek, a tudíž mohla odpočíst od této platby DPH, která jí byla fakturována dopravci. Tato námitka byla odmítnuta z důvodu, že tato obec neposkytovala služby za úplatu, a tudíž neprovozovala ekonomickou činnost. Spor tedy nastal o to, zda částečná úhrada v minimální výši může znamenat, že obec provádí ekonomickou činnost.