Pár poznámek k článku „Reakce na Stanovisko finanční správy v Daňovém expertu č.
6/2015“1)
Mgr.
Tomáš
Rozehnal,
Ph.D.,
Odvolací finanční ředitelství
V posledních dvou číslech Daňového experta jsme mohli sledovat zajímavou výměnu názorů
mezi kolektivem autorů Finanční správy České republiky a JUDr. Ing. Ondřejem Lichnovským. Ve zkratce
lze shrnout, že cílem kolektivu autorů bylo upozornit na existenci podnikatelského rizika stran
zapojení se do rizikového obchodování v řetězci plátců daně a s tím spojenou hrozbu ztráty nároku na
odpočet daně z přidané hodnoty. Cílem doktora Lichnovského bylo mj. upozornit, že na plátce daně z
přidané hodnoty je vyvíjen nepřiměřený tlak, kladeny nepřiměřené požadavky, přičemž tito kolikrát
nemají možnost vyhnout se riziku daňového podvodu. Autor také upozorňuje na chybějící osvětu stran
Finanční správy směrem k daňové veřejnosti. Osobně vidím podstatu sporu poněkud jinde, než je
kupříkladu v reakci prezentováno. Základní myšlenku, kterou bych chtěl zde vyjádřit, lze shrnout pod
heslem „Není podvod jako podvod“
.Domnívám se, že příčinou věčného sporu mezi Finanční správou a zástupci daňových subjektů
je mj. právě používání slova podvod, a to ve vztahu k uplatňování nároku na odpočet daně. Slovo
podvod v žádném člověku (tedy až na výjimky) nevzbuzuje nadšení, nedej bože, když je člověk sám jako
podvodník označován. Ne nadarmo je skutková podstata podvodu uzákoněna v zákoně č.
40/2009 Sb., trestní zákoník, a to v
§ 2092). Specifickým
podvodem lze určitě nazvat i zkrácení daně obsažené v ust.
§ 240 trestního zákoníku3).
Jakmile správce daně použije sousloví „daňový podvod“, zástupce daňového subjektu okamžitě
zbystřuje, většinou začíná používat agresivní argumentaci s cílem naznačit správci daně, že jeho
klient
v žádném případě daňový podvod nespáchal a daňový subjekt si sám začíná pomalu představovat
léta strávená ve vězení4). Zde si je však třeba uvědomit, že sousloví „daňový
podvod“ má jiný význam v oblasti práva daňového než v oblasti práva trestního, i když v obecné mluvě
tomu tak není. Souslovím je označována situace, kdy nedochází v rámci uskutečněného zdanitelného
plnění na dani z přidané hodnoty k odvedení daně na výstupu, přičemž zde existuje subjekt, který si
naopak daň z transakce nárokuje v podobě odpočtu daně. Uvedený stav způsobuje narušování samotné
podstaty daně z přidané hodnoty, jelikož tato daň je vystavena na základě principu neutrality.
Soudní dvůr Evropské unie poté přistoupil k označení předchozí situace jako daňového
podvodu5). K neodvedení daně může dojít úmyslně či neúmyslně, u přímého
dodavatele subjektu, popřípadě u subjektu, který je v řetězci společností daleko před dotčeným
subjektem. Zásadní tedy je, že osobou účastnící se daňového podvodu se může stát každý, kdo je
součástí řetězce, v rámci kterého je porušován princip neutrality. Dokonce se může jednat o řetězec
pouhých dvou společností6). Většina odborných debat je však vedena na téma
zkrácení daně v řetězci mnoha společností. K tomu bývá s oblibou citován generální advokát Colomer
se svojí slavnou větou o řetězcích, jejichž neobvyklost a spletitost je složitá tak, jako
představivost těch, co je vymýšlejí. Ačkoliv je problematika daňových podvodů povětšinou
prezentována dosti vznosně a složitě, ve skutečnosti je věc mnohem jednoduší. Zkráceně jde o to, že
můj obchodní partner neodvedl daň z přidané hodnoty, popřípadě je pro Finanční správu odvedení daně
u mého partnera neověřitelné a já se ocitám v situaci, která je judikaturou označována jako „daňový
podvod“. První má poznámka směřuje právě k tomuto poznatku. Ne každý, kdo je součástí daňového
podvodu, je též daňový podvodník v trestněprávním slova smyslu.Evropské právo v dané oblasti pracuje se základní tezí, a to, že nárok na odpočet daně
nemůže být přiznán, pokud dochází ke zneužití práva, popřípadě právě k situaci, která se nazývá jako
daňový podvod7). Základní rozdíl je v přístupu k daným kvalifikacím
skutkových stavů, když zneužití práva vyžaduje od správce daně prokázání subjektivních a
objektivních kritérií8), přičemž pro prokázání vědomého zapojení se do
daňového podvodu postačí správci daně prokázání kritérií objektivních. Co se však skrývá pod těmito
objektivními kritérii? Již ve dvou článcích, na které zde reaguji, se skloňují slova jako
obezřetnost, poukazuje se na nedostatečné prověřování obchodních partnerů, přebírání hotovostních
plateb apod. Zde si opět myslím, že není zdůrazněno, k čemu objektivní kritéria slouží. Pro jejich
pochopení je třeba vyjít ze znění ust. § 92 odst. 5
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád. Daňový řád
zdůrazňuje, že důkazní břemeno ohledně svého tvrzení nese vždy daňový subjekt, až na mj. skutečnosti
vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí, účetních záznamů,
jakož i jiných záznamů, listin a dalších důkazních prostředků uplatněných daňovým subjektem, které
rozporuje naopak správce daně. Tomu pak odpovídá ust. §
73 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, když pro prokázání nároku na
odpočet daně vyžaduje držení daňového dokladu. Z toho lze dovodit, že v prvé fázi postačí daňovému
subjektu pouhé držení daňového dokladu k tomu, aby unesl důkazní břemeno, které jej tíží. To ostatně
odpovídá i znění Směrnice, když tato spojuje s nesením důkazního břemene stran nároku na odpočet
daně pouhé držení formálně správného daňového dokladu. Proč je držení daňového dokladu tak nezbytné?
Odpověď skýtá ust. § 29 a násl. zákona o dani z přidané
hodnoty. Je tomu tak proto, že pokud daňový doklad obsahuje všechny své náležitosti, je z něj
minimálně rozpoznatelný obchodní partner a typ plnění. V případě, kdy Finanční správa disponuje
daňovým dokladem, může konkrétně zaměřit prověřovací činnost. Držení daňového dokladu se pak
označuje jako formální podmínka pro uplatnění nároku na odpočet daně. Po prověření formálních
podmínek přistupuje správce daně k prověření tzv. hmotněprávních podmínek, kterými lze rozumět
kupříkladu, zda plnění bylo přiznáno správně ohledně místa plnění, sazby, data uskutečnění či zda
bylo použito pro uskutečňování ekonomické činnosti anebo zda vůbec existovalo či bylo opravdu
přijato od osoby na dokladu uvedené. Zde je již na správci daně, aby případně formuloval pochybnosti
a důkazní břemeno přenášel zpět. Kámen úrazu ve vztahu mezi správcem daně a daňovým subjektem se
nachází zejména v otázce uskutečnění plnění na daňovém dokladu uvedenou osobou. V podstatě se této
otázce věnuje naprostá většina hojně citované judikatury. Základní otázka, kterou si soud pokládá,
je, zda lze po daňovém subjektu požadovat důkazní prostředky nad rámec samotného daňového dokladu a
případně kdy? Odpověď dává
judikatura
zejména v rozsudcích ze dne 21.6.2012 ve spojených věcech
Mahagében kft a Péter Dávid
, C-80/11 a C-142/11, ze dne 6.9.2012 ve věci Gábor Tóth
,
C-324/11, ze dne 13.2.2014 ve věci Maks Pen
, C-18/13 a nakonec ze dne 22.10.2015 ve věci
PPUH, C-277/14. Po daňovém subjektu lze dle judikatury požadovat důkazní prostředky nad rámec
faktury pouze tehdy, když vědět mohl či vědět měl o tom, že se účastní daňového podvodu ve smyslu
evropské judikatury. Teprve tehdy lze po daňovém subjektu požadovat, aby učinil přiměřená opatření
tak, aby vyvrátil svojí účast na daňovém podvodu. Tato přiměřená opatření představují právě ty
zmíněné důkazní prostředky.Soudní dvůr Evropské unie důsledně aplikuje princip dobré víry, když jeho aplikací chrání
právě ty daňové subjekty, které byly dostatečně opatrné, respektovaly varovné signály, že s jejich
obchodní transakcí není něco v pořádku. Zde si je třeba uvědomit, že správce daně bude prioritně
zkoumat, zda plnění bylo opravdu poskytnuto obchodním partnerem daňového subjektu, a to z důvodu
napárování vstupu a výstupu daně. Pokud se však zjistí, že obchodní partner je nedosažitelný či
neodvádí daň (což může být opět spojeno s nedosažitelností), musí mít správce daně možnost ověřit
průběh transakce podle jiných důkazních prostředků než jen pouhého daňového dokladu. Zde právě
přichází na řadu smlouvy, dokladování plateb a další. Správce daně jedině tak může ověřit, zda
plnění bylo opravdu přijato a od koho (kupříkladu porovnáním kupní smlouvy s reálným stavem
přebírání či přepravy zboží). Pochopitelně, daňovému subjektu nic nebrání vstupovat do transakce s
pouhým daňovým dokladem, ale vždy by si měl položit otázku, jak by průběh transakce dokládal správci
daně. A tuto otázku si bude muset vždy položit v souvislosti s obchodním pozadím případu. Pokud je
jednání obchodního partnera objektivně podezřelé, je pravděpodobné, že případ může být šetřen
správcem daně. Plátce je pak ten, kdo bude muset prokázat, kdy, jak a od koho zboží přebíral, jak
jej platil či přepravoval.
Ano, nic nebrání plátci, aby briskně reagoval na nečekanou obchodní nabídku od jemu dosud
neznámého subjektu, zejména když tento nabízí nesrovnatelně nižší cenu zboží, avšak plátce si musí
vždy uvědomit, že takový subjekt může být potencionálním rizikovým daňovým subjektem a zajistit se v
případu tak, aby transakce byla zdokladována a správce daně ji mohl případně prověřit. Minimálně by
bylo vhodné se k takovému subjektu chovat stejně jako k ostatním obchodním partnerům. Požaduje-li
kupříkladu po mě obchodní partner, že si budeme kupní cenu týden den po dni předávat v obchodním
centru v papírových pytlících, mělo by mě napadnout, že je takové předání peněz nejen podezřelé, ale
asi těžko mi umožní najisto prokázat, komu vlastně a jestli vůbec jsem plnění uhradil.
Abych se ale vrátil k podstatě myšlenky. V situaci, kdy nastane skutkový stav, který je
evropskou judikaturou nazýván jako daňový podvod, je na správci daně, aby v prvé řadě prověřil
naplnění formálních a hmotněprávních podmínek pro uplatnění nároku na odpočet daně. V situaci, kdy
tyto odpovídají zákonu, může správce daně přenést důkazní břemeno v souladu s principem dobré víry
pouze tak, že identifikuje chybějící daň a řetězec, přičemž z okolností případu musí posoudit, zda
existují objektivní kritéria, na základě kterých měl daňový subjekt přijmout taková opatření, aby
správci daně prokázal, že na situaci vědomě neparticipoval a neumožňoval tak neodhalení pravé
podstaty věci. V případě, kdy by daňový subjekt ignoroval varovná objektivní kritéria, stával by se
participantem situace a dle Soudního dvora Evropské unie dokonce spolupachatelem.
Judikatura
tak
řeší přenos důkazního břemene v určité typové situaci a ve svém důsledku se snaží chránit daňový
subjekt před nepřiměřenými požadavky správce daně. Ač je tedy otázka daňového podvodu vnímána spíše
jako snaha správce daně o perzekuci daňového subjektu, opak je pravdou. Judikatura
věnující se této
oblasti naopak daňový subjekt chrání, jediné co od něj požaduje je, aby se choval jako rozumný
obchodník a byl schopen identifikovat potencionální riziko.Správce daně apriori nikoho neoznačuje za daňového podvodníka v trestněprávním slova
smyslu, ale pouze v souladu s evropskou judikaturou kvalifikuje skutkový stav a požaduje po daňovém
subjektu, aby se vyvinil z neuskutečnění dostatečných opatření, která by jej zbavila stínu
pochybností o vědomé účasti na daňovém podvodu. Je však nutno zdůraznit, že označení situace za
daňový podvod daňovému subjektu přímo neubližuje, ale naopak jej chrání, protože kvalifikací dochází
k aktivaci mechanismů, které zabraňují činit daňový subjekt odpovědným za něco, co je mimo dosah
jeho jednání. Daňový subjekt nemůže být nikdy odpovědný za jednání svého obchodního partnera, pokud
s tímto jednal v dobré víře. Daňovému subjektu tak nebude vyčítáno, že jeho obchodní partner
neodvedl daň či nepodal daňové přiznání, popřípadě, že jeho sídlo je umístěno na virtuální adrese,
ale pouze to, co lze nazvat jako objektivní kritérium. Objektivní právě proto, že z pohledu běžného
podnikatele či obchodníka dochází v transakci k podezřelým jevům.
To, že označení situace za daňový podvod je pouhým vznosným označením skutkového stavu, za
kterého je třeba specificky přenášet důkazní břemeno, je podstatou mé druhé poznámky. Ona by ani
nemusela být situace za daňový podvod označovaná, v argumentaci by ani nemusela být používána zásada
či princip dobré víry, aby přenos důkazního břemene fungoval stejným způsobem. Je přeci logické, že
vyčítat daňovému subjektu mohu pouze to, co je schopen sám ovlivnit. Není třeba tak zběsile
dohledávat konkrétní ustanovení v zákoně o dani z přidané
hodnoty, které by definovalo daňový podvod či hovořilo o provádění vědomostního testu,
protože toto plyne z podstaty a logiky věci. Úplně stejným způsobem funguje evropské právo v otázce
prokazování osvobození od daně, kupříkladu v otázce dodání zboží do jiného členského státu dle ust.
§ 64 zákona o dani z přidané hodnoty. Zde se také
zkoumá, zda daňový subjekt vědět mohl a měl, respektive zda byl v dobré víře, když vstoupil do
obchodního vztahu s odběratelem, který je osobou registrovanou k dani v jiném členském
státě9). Zde se o žádném daňovém podvodu nehovoří, provádí se úplně shodný
vědomostní test, avšak nikoho už tak přímo nepobuřuje. Naopak, provedení vědomostního testu je i
odbornou veřejností vyžadováno, protože je zřejmé, že tento slouží k ochraně daňového subjektu před
neoprávněnými požadavky správce daně, respektive před přílišně extensivním pojetím důkazního
břemene.10)
Domnívám se tak, že celá výměna názorů se ubrala špatným směrem, když alfou a omegou
debaty se stává, kdo je a kdo není podvodník. Podvodníkem se ale ve výměně názorů rozumí účastník
karuselového či jiného složitého řetězového podvodu, což je v podstatě umělá transakce nabývající
různých podob, přičemž jejím jediným smyslem je vylákání daňové výhody. To plyne jak ze stanoviska
Finanční správy, která poukazuje na tradiční mýty při obraně tohoto typu obchodníků, tak z reakce
druhé strany, která z většiny svých klientů činí nevědomé účastníky výše uvedeného typu transakcí.
Nezaznívá však, že cílem evropské judikatury není rozhodovat o tom, zda byl či nebyl spáchán trestný
čin zkrácení daně, ale důsledně chránit princip neutrality za respektování základních pravidel
ochrany práv daňového subjektu (zde kupříkladu principu dobré víry). Ano, z podstatné části řešených
případů opravdu vyplyne, že souhrn objektivních kritérii a na to navazující absence dostatečných
opatření svědčí o nejen vědomé, ale zejména úmyslné účasti na podvodném jednání. Tento typ jednání
též činí velkou část nápadu správního soudnictví, a proto se může zdát, že správce daně nemá nic
jiného na práci, než odebírat nárok na odpočet každému, jehož obchodní partner je nedůvěryhodný. Co
však jiného může správce daně činit v situaci, kdy se setká se skutkovým stavem jako je kupříkladu v
případu ze dne 10.6.2015 sp. zn. 2 Afs 15/2014 ve věci
E.ON Energie, a. s
.? V tomto a v
dalších mnoha podobných případech se jedná o čistý boj s daňovými úniky v pravém slova smyslu, když
souhrn objektivních kritérií prakticky nesvědčí o ničem jiném než o vědomé neobezřetnosti. Zde nemá
smyslu debatovat nad tím, zda obchodní partner má či nemá virtuální sídlo, je či není placeno
hotovostně, jak je tomu činěno v reakci na stanovisko Finanční správy. Správce daně vždy hodnotí
souhrn objektivních kritérií a ne jen kritéria osamoceně. Na judikatuře si můžeme demonstrovat
desítky případů, kde je každému zřejmé, že jednání daňového subjektu rozhodně nemá nic společného s
běžným obchodováním. Tyto případy se však rozhodně nedotýkají běžných obchodníků, kteří se chovají
tak, jak je v daném oboru standardní a v souladu se zdravým rozumem. Tito jsou a vždy budou chráněni
před přílišně extensivním pojímáním důkazního břemene ze strany správce daně. Význam objektivních
kritérií se totiž vždy hodnotí s ohledem na obor podnikání, typ daňového subjektu a transakce. Co je
běžné u prodavače zmrzliny, tak nemusí být běžné u obchodníka se zlatem. Není tak dle mého názoru
nutné, aby každý daňový subjekt byl schopen nakreslit karuselový podvod, popřípadě aby byl
horečnatou osvětou upozorňován na princip tohoto typu trestněprávního jednání. Úplně postačí, že
subjekt, který vstupuje do podnikatelského prostředí, potažmo do prostředí systému daně z přidané
hodnoty, bude obeznámen se základními principy fungování daně z přidané hodnoty a elementárními
znalostmi právních předpisů. Poté určitě nebude z ničeho nic nakupovat ve velkých objemech zboží z
ulice bez kupříkladu toho, aby měl zaručeno, že zboží bude reálně reklamovatelné. Pokud tak učiní a
dostatečně se nepojistí dodatečnými důkazními prostředky, vstupuje dobrovolně do rizika, které může
nazývat podnikatelským rizikem. V podstatě jde ale spíše o daňový hazard, když uplatnění nároku na
odpočet je právem daňového subjektu a jak je známo, práva si musí každý subjekt práva střežit.
Ostatně ust. § 34 zákona o dani z přidané hodnoty
jasně stanoví, že zajištění věrohodnosti původu daňového dokladu lze dosáhnout prostřednictvím
kontrolních mechanismů procesů vytvářejících spolehlivou vazbu mezi daňovým dokladem a daným
plněním. K provedení tohoto ustanovení vydala Finanční správa již v roce 2013 informaci GFŘ k
pravidlům fakturace ve vztahu k implementaci Směrnice EU/45/2010 do
zákona o DPH, ve které jasně deklarovala, že je v
zájmu daňového subjektu, aby kromě samotného daňového dokladu disponoval i jinými důkazními
prostředky, kterými by zajistil tzv. auditní stopu mezi dokladem a plněním. Je tedy nejenom na
Finanční správě, aby v rámci svých možností upozorňovala na problémové oblasti daně z přidané
hodnoty, ale také zejména na profesních zástupcích daňových subjektů, aby tito nabádali své klienty
k dostatečně odpovědnému jednání, které následně napomůže jak v soukromoprávních, tak ve
veřejnoprávních vztazích.Mám tedy za to, že téma daňových podvodů by nemělo zastiňovat podstatný fakt, a to, že ve
své podstatě se jedná o pouhý způsob přenosu důkazního břemene. Tento typ přenosu důkazního břemene
v prvé řádě daňový subjekt chrání, nemá za cíl jej kriminalizovat. Správce daně bude vždy rozlišovat
mezi čistě neopatrným daňovým subjektem a daňovým subjektem, který se úmyslně účastní pochybných
transakcí, popřípadě je sám organizuje. Stejně tak bude správce daně vždy rozlišovat, zda
neopatrnost daňového subjektu odpovídá dané povaze plnění a bude tuto vždy hodnotit v kontextu všech
objektivních kritérií. Pokud tomu tak nebude, nezbývá než využít prostředků ochrany, které právní
řád nabízí a svoji pravdu si obhájit buď před odvolacím orgánem anebo před soudem. Z mého pohledu by
tak již mohla být opuštěna zbytečná panika šířená ze strany odborných zástupců daňových subjektů
stran kriminalizace jejich klientů, protože tato k ničemu dobrému neslouží. Naopak se domnívám, že
tématu by se měla věnovat pozornost spíše ze strany dílčích problémů, které zbývá vyřešit, když
kupříkladu tuzemská
judikatura
pořád přistupuje (až na světlé výjimky) k otázce daňového podvodu
specificky, bez řádné reflexe judikatury evropské. Tuzemská judikatura
si bude muset časem vyjasnit
kvalifikaci skutkového stavu, když dochází ke směšování zneužití práva s daňovým podvodem, bude
nezbytné vyjasnit, co se přesně rozumí hmotněprávními a co formálními podmínkami pro uplatnění
nároku na odpočet daně, a jak procesně přistupovat kupříkladu ke smíšeným kvalifikacím, když
výsledku bylo sice dosaženo, ale s jinou argumentací, než jaká se pojí s daňovým podvodem. Mohl bych
pokračovat dalšími problémy, které praxe v této oblasti přináší, ale to ponechám na případné další
autory, kteří by již mohli uchopit problematiku daňových podvodů z jiného pohledu.2 Kdo sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu
nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou.
3 Kdo ve větším rozsahu zkrátí daň, clo, pojistné na sociální zabezpečení,
pojistné na zdravotní pojištění, poplatek nebo jinou podobnou povinnou platbu anebo vyláká výhodu na
některé z těchto povinných plateb.
4 Zde pochopitelně zlehčuji situaci, ale sám jsem byl svědkem několika zpětvzetí
odvolání v situaci, kdy správce daně situaci rekvalifikoval jako daňový podvod, přičemž skutkový
stav zůstával nezměněný, tudíž důkazní situace daňového subjektu byla naprosto shodná jako před
rekvalifikací.
5 Kupříkladu rozsudek Soudního dvora Evropské Unie ze dne 21.6.2012 ve spojených
věcech
Mahagében kft a Péter Dávid
, C-80/11 a C-142/11.6 Zde je třeba vyjádřit velký respekt Nejvyššímu správnímu soudu, který tuto
zásadní myšlenku potvrdil v rozsudku ze dne 10.11.2015 sp. zn. 1 Afs 61/2015.
7 Zde je třeba poznamenat, že v tuzemské judikatuře k takovému rozlišování
nedochází, když situace evropskou judikaturou označovaná jako daňový podvod je standardně
kvalifikována jako zneužití práva. Příkladmo lze odkázat na rozsudky ze dne 10.11.2015 sp. zn. 1 Afs
61/2015 či ze dne 17.9.2015 sp. zn. 1 Afs 219/2014.
8 Viz SEU ve věci C 255/02
Halifax
.9 Viz kupříkladu SEU ve věci ze dne 27.9.2007 ve věci
C-409/04
Teleos
.10 Viz článek Ing. Tomáše Brandejse. Intrakomunitární dodávky – aktuální vývoj.
Daňový expert
, 2013, č. 5, str. 3.