Daň z přidané hodnoty má z pohledu státní pokladny celou řadu výhod. Na rozdíl od daní z příjmů u ní odpadají složité, zdlouhavé a nejisté spory o správnosti výše základu daně, výběr daní od mnoha laických poplatníků je starostí nemnoha plátců vesměs znalých daňové problematiky, jedná se o značné peněžní částky, které navíc plní veřejné rozpočty průběžně každý měsíc, případně čtvrtletně. A právě ono správné načasování přesunu částek DPH vybraných (přiznaných) plátci do „kapsy“ státu nás bude tentokrát zajímat nejvíce. Nemilé přitom je, že až na výjimky se uplatňuje účetní princip přiznání DPH již z vyfakturovaných částek. Takže pokud plátce v říjnu 2019 dodal zákazníkovi zboží za 1 milion Kč, musí do 25. listopadu poslat státu 210 000 Kč na DPH z tohoto prodeje, ber kde ber, bez ohledu na to, že mu daný zákazník zaplatí až v lednu 2020 nebo vůbec.
Kdy nebude potrestáno pozdější přiznání DPH
Vydáno:
36 minut čtení
Kdy nebude potrestáno pozdější přiznání DPH
Ing.
Martin
Děrgel
Princip uplatňování a nárokování DPH u plátců
Kdo by neznal daň z přidané hodnoty (dále také jen „DPH“). Najdeme ji téměř na každém paragonu z obchodu, na všech fakturách, v obchodních cenících apod. Coby spotřebitelé – koneční zákazníci nejednající v rámci podnikatelské činnosti – ji běžně vnímáme negativně jako nutné zlo zvyšující cenu zboží a služeb. Víme sice, že bez ní by nebylo možno financovat úřady a veřejné služby, ale „bližší je košile než kabát“, tak se často podílíme na drobné trestné činnosti a řemeslníkům a firmám platíme tzv. bez faktury, a tedy vědomě bez DPH.
Radost z DPH ovšem nemají ani podnikatelé, kteří jsou jejími plátci, protože jim přináší řadu jalové administrativní práce navíc. Téměř u všech svých výkonů, resp. výstupů – výrobků, zboží a služeb – musejí navýšit prodejní cenu o DPH, o kterou si ale nevylepší hospodářské výsledky, jen ji v roli výběrčích daní předají finančnímu úřadu. Za což jsou odměněni tím, že mají naopak možnost odpočtu DPH u svých firemních vstupů, protože jim finanční úřad „vrátí“ DPH, kterou zaplatili svým dodavatelům (plátcům) za koupené zboží a služby.
Mimochodem čistě lingvisticky není označení „plátce“ přesné, opak je pravdou. Plátce je totiž osobou, která fakticky DPH ze svých výstupů neplatí a nenese její ekonomickou tíhu, „pouze“ ji vybírá od zákazníků, kteří ačkoli nejsou „plátci“, tak prakticky tuto daň platí. Je to obdobné jako s místním poplatkem z ubytovací kapacity, ani ten neplatí ubytovatel ze své kapsy, ale vybírá jej od ubytovaných hostů a pouze jej přeposílá obci.
Tato nepřímá daň obvykle jen protéká financemi plátce bez vlivu na jeho účetní a daňový zisk, přičemž rozlišujeme
DPH vstupující
do plátce s přijetím zdanitelných plnění (z nákupů) od jiných plátců, a DPH
naopak z plátce vystupující
, kterou povinně připočítává k cenám svých vlastních zdanitelných plnění (z prodejů). První typ se proto označuje „daň na vstupu
“ a plátce ji najde zpravidla na fakturách (daňových dokladech) dodavatelů-plátců. Přičemž avizovanou výhodou plátce je, že nenese tíhu této DPH na vstupu, neboť může požádat správce daně (při splnění podmínek) o její „vrácení“ formou odpočtu daně. Druhým typem je „daň na výstupu
“ a plátce ji typicky uvádí na svých fakturách (dokladech) pro odběratele, ať už se jedná o „neplátce“ nebo rovněž o plátce (pro kterého pak jde o DPH na vstupu). A jak bylo řečeno, tuto DPH na výstupu plátce přeposílá správci daně.V důsledku
plátce přispěje do státní kasy v úhrnu jen částkou DPH na výstupu
(připočtenou k ceně výstupů, hrazenou zákazníky), sníženou o DPH na vstupu
(odpočtenou ze vstupů hrazených dodavatelům-plátcům). Obvykle je vyšší hodnota výstupů (prodejů) než vstupů (nákupů), od plátce tak plyne ke správci daně vyšší DPH na výstupu nežli opačným směrem DPH na vstupu. Pro zjednodušení si takto plátce s „berňákem“ neposílají DPH na výstupu/vstupu z jednotlivých prodejů/nákupů, ale vzájemné zúčtování se provádí úhrnem v daňovém přiznání za celé zdaňovací období – kalendářní měsíc nebo čtvrtletí – a platí se již jen vzniklý rozdíl.Příklad 1
DPH u obchodníka se zbožím
ABC, s. r. o., je měsíční plátce DPH a vede účetnictví. Jde o obchodníka, který nakupuje zboží od plátců a prodává jej s přirážkou 10 % zákazníkům (je jedno, zda rovněž plátcům nebo ne, vždy musí prodej zatížit daní).
Za říjen 2019 firma koupila zboží v úhrnu za ceny bez daně 100 000 Kč + 21 % DPH (21 000 Kč) a všechno také prodala za úhrn cen bez daně 110 000 Kč + 21 % DPH (23 100 Kč). Dodavatelům tedy z účtu uhradila 121 000 Kč (1), z čehož 100 000 Kč (2a) je účetní i daňový náklad na prodané zboží a DPH na vstupu 21 000 Kč (2b) nárokuje formou odpočtu daně jako pohledávku vůči státu – podmínky § 72 a 73 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), splňuje. Naopak od zákazníků v hotovosti utržila 133 100 Kč, z čehož je účetním a daňovým výnosem jen 110 000 Kč (3a), zbylých 23 100 Kč (3b) je DPH na výstupu patřící státu. Ve schématu částky uvedeny v celých tisících Kč.
V daňovém přiznání k DPH za říjen 2019 ABC, s. r. o., (plátce) uvede úhrnné údaje o svých zdanitelných plněních – uskutečněných i přijatých. Předmětem skutečného placení z titulu DPH přitom nebude samostatně úhrn DPH na vstupu a úhrn DPH na výstupu, ale pouze jejich rozdíl – jakoby vzájemný zápočet dílčích pohledávek a závazků vůči státu. A protože DPH na výstupu (z prodejů) 23 100 Kč převyšuje DPH na vstupu (z nákupů) 21 000 Kč, zaplatí jen rozdílových 2 100 Kč coby svou daňovou povinnost plátce do státní pokladny (4).
Dlouhodobě sice u plátců převažuje DPH na výstupu (z prodejů) nad DPH na vstupu (z nákupů), ovšem za určité zdaňovací období to může být naopak. Například na počátku podnikání, při pořízení velkých investic, anebo u stavební firmy či zemědělce, jejichž výstupy obvykle podléhají první snížené sazbě (15 %), zatímco vstupy pořizují od plátců v základní sazbě daně (21 %). Zkrátka v těchto případech úhrn DPH na vstupu za zdaňovací období je vyšší než úhrn DPH na výstupu za zdaňovací období, takže po jejich vzájemném započtení zůstává pohledávka plátce vůči státu, kterou coby tzv. nadměrný odpočet obdrží zpravidla do měsíce po přiznání.
Příklad 2
Nadměrný odpočet DPH
Obchodník ABC, s. r. o., z minulého příkladu si v listopadu 2019 koupí od plátce přenosný počítač, který bude používat jen pro obchodní činnost. Kupní cena bez daně činí 20 000 Kč + 21 % DPH (4 200 Kč). Tuto DPH na vstupu – z nákupu – si opět může plátce nárokovat k plnému odpočtu DPH, protože stanovené zákonné podmínky splňuje. Co se týče jeho obchodních nákupů (100 000 Kč + DPH 21 000 Kč) a prodejů (110 000 Kč + DPH 23 100 Kč), tak tyto pro srovnání ponecháme stejné jako v předešlém kalendářním měsíci – říjen 2019 – viz minulý příklad. Jak dopadne zúčtování DPH v daňovém přiznání za listopad 2019, shrnuje následující obrázek.
Pojmy
DPH na vstupu
(daň uplatněná zpravidla dodavatelem u zdanitelného plnění), DPH na výstupu
(daň uplatněná dotyčným plátcem za jeho zdanitelné plnění nebo ze související přijaté úplaty) a odpočet daně
(DPH na vstupu, kterou v souladu se zákonnými podmínkami plátce nárokuje vůči státu) jsou poměrně dobře známé – zvláště u tuzemských plnění. Naproti tomu – alespoň v počátku plátcovství – činí potíže pojem „daň
“ ve smyslu „daňová povinnost“
podle § 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“), která může být dvojí:-
vlastní daňová povinnost
, když daň na výstupu je vyšší než odpočet daně za zdaňovací období, -
nadměrný odpočet
, když naopak odpočet daně je vyšší než daň na výstupu za zdaňovací období.Přiznání DPH
versus
přiznání k DPHSlovní spojení použité v názvu tohoto příspěvku – pozdější přiznání DPH – je možno chápat dvojím způsobem. Zaprvé může jít o
pozdní přiznání DPH z určitého zdanitelného plnění,
kdy plátce, případně tzv. identifikovaná osoba, opožděně uplatní DPH na výstupu ze zdanitelného plnění – vlastního či přijatého v režimu přenesení daňové povinnosti na příjemce – anebo ze související dříve přijaté úplaty. Například plátce dodá zboží již jeho předáním dopravci 31. října, ovšem příslušnou DPH na výstupu uplatní teprve až 1. listopadu, kdy zboží od dopravce převezme odběratel. Důsledkem této chyby je zahrnutí této DPH na výstupu do daňového přiznání – a tedy i do daňové povinnosti plátce – až za listopad, zatímco správně to mělo být o měsíc dříve, již za říjen. Druhou variantou pozdějšího přiznání DPH se v praxi zcela běžně rozumí
opožděné podání daňového přiznání k DPH
. Například plátce nestihne nebo zapomene podat (řádné) daňové přiznání za říjen do zákonného termínu 25. listopadu, ale předloží jej správci daně teprve na Mikuláše 6. prosince. Toto pochybení jde zpravidla ruku v ruce se stejně zpožděnou úhradou příslušné vlastní daňové povinnosti plátce nebo identifikované osoby. V praxi totiž bývá teprve daňové přiznání impulsem i podkladem pro vystavení bankovního příkazu k úhradě z platebního účtu, přičemž je rovněž základem pro vyhotovení příslušného účetního dokladu a jeho zaúčtování.Ať tak či onak,
jde o chybu plátce
– nebo „identifikované osoby“ přiznávající DPH na výstupu pouze u vybraných přijatých zdanitelných plnění ze zahraničí – a porušení daňových povinností,
za což tak nějak samo sebou v Česku očekáváme trest od „berňáku“, který sice zřejmě nebude likvidační, ale na rozdíl od dopravního přestupku jej ani sebevlídnější úřední osoba nemůže řešit jen domluvou a napomenutím. Nicméně v některých případech daňový subjekt potrestán nebude.
Nejčastějším důvodem – na který ale rozhodně nedoporučujeme spoléhat – je, že se o chybně pozdějším přiznání DPH na výstupu správce daně vůbec nedozví. Mohl by jej totiž odhalit pouze při podrobné daňové kontrole daňových dokladů a podkladů týkajících se uskutečnění konkrétního zdanitelného plnění. I když takové pochybení správce daně zjistí, tak obvykle nebude sankcionovat případy, kdy opožděné přiznání DPH na výstupu bude ojedinělé a zahrnuto do správného daňového přiznání, tedy nepřesáhne-li časová chyba správné zdaňovací období (kalendářní měsíc či čtvrtletí). Bez sankce dokonce zůstane i přiznání DPH v chybně pozdějším zdaňovacím období, pokud tímto nedojde ke snížení daně, jak speciálně stanoví § 104 ZDPH. A obecně daňovým řádem je tolerováno i krátké 5denní prodlení podání přiznání k DPH a její zaplacení.Kdy přiznat DPH na výstupu
„Do kdy“ je podstatné nejen u obchodních smluv, ale také u přiznání DPH na výstupu. Je samozřejmě velký rozdíl, jestli ji plátce musí finančnímu úřadu „poslat“ ještě před přijetím platby od odběratele nebo až poté. Navíc praktickou komplikací je, že zatímco u daní z příjmů je
zdaňovací období
zpravidla roční, tak na poli DPH je poměrně krátké – kalendářní měsíc nebo čtvrtletí
. Je proto nutné správný den „D“ vyjasnit rychle. V některých případech má plátce na výběr z více možností, a odpověď na otázku „Kdy?“ se tak odvíjí i od jeho volby. Například k uskutečnění déletrvající služby – kdy vzniká plátci povinnost přiznat DPH – obvykle dochází posledním dnem jejich poskytování, ovšem lze jej urychlit dřívějším vystavením daňového dokladu. Základní pravidlo načasování přiznání DPH na výstupu najdeme v § 20a odst. 1 ZDPH:
-
„Povinnost přiznat daň při dodání zboží nebo poskytnutí služby vzniká ke dni uskutečnění zdanitelného plnění.“
Pojmem „uskutečněné plnění“ se dle § 4 odst. 1 písm. n) ZDPH rozumí
dodání zboží nebo poskytnutí služby za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako taková
. Což prakticky znamená, že i když je pan Novák živnostníkem (třeba tesařem) a plátcem daně, tak nebude přiznávat DPH z odprodeje knížek po dětech do antikvariátu ani při posekání zahrady sousedce zadarmo, kdy nejednal jako „podnikatel“, ale jako řadový občan.Nás ale více zajímá onen „
den uskutečnění
“ zdanitelného plnění, který podle druhu plnění vymezuje § 21 až 25 ZDPH. Nejčastěji jde při dodání zboží o den jeho dodání
, tedy kdy došlo k převodu práva nakládat se zbožím jako vlastník, a u služeb o den jejich poskytnutí
nebo dřívější den vystavení daňového dokladu. Mimochodem, velká novela ZDPH – zákonem č. 170/2017 Sb. – s účinností od 1. 7. 2017 kupodivu vypustila pro plátce uskutečňujícího zdanitelné plnění stěžejní výslovné sdělení, do kterého daňového přiznání k DPH, respektive za jaké zdaňovací období, je třeba předmětnou DPH na výstupu uvést. Nicméně z kontextu a systému DPH, jakož i nepřímo z dalších ustanovení ZDPH lze dovodit, že stejný postup platí i nadále.:
-
„Plátce daň uvádí v daňovém přiznání za zdaňovací období, ve kterém mu vznikla povinnost přiznat daň.“
Což věcně odpovídá článku 63 směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. 11. 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále „Směrnice o DPH“), která je závazná pro státy EU:
-
„Zdanitelné plnění je uskutečněno a daňová povinnost vzniká dodáním zboží nebo poskytnutím služby.“
K čemuž pro vyjasnění doplňuje článek 62 Směrnice o DPH, že „
uskutečněním zdanitelného plnění
“ se rozumí situace, při níž se naplní právní podmínky pro vznik daňové povinnosti. Přičemž „daňovou povinností
“ se rozumí povinnost odvést daň, jejíž splnění může správce daně podle zákona od určitého okamžiku vyžadovat od osoby povinné odvést daň bez ohledu na skutečnost, že úhrada daně může být odložena.Příklad 3
DPH je nutno přiznat ke dni uskutečnění zdanitelného plnění
Opět pro ilustraci zapojme zmíněného řemeslníka, pana Nováka, který je plátcem DPH. Pro školku – přesněji řečeno, pro příslušnou příspěvkovou organizaci – dotyčný tesařský mistr vybudoval na dvorku z masivu dětské prolézačky. Práce mu trvala od července do srpna, kdy došlo k převzetí hotového díla, a tím pádem rovněž ke dni uskutečnění tohoto zdanitelného plnění. Proto DPH na výstupu ze sjednané ceny za dětské prolézačky – za poskytnutí služby za úplatu – musí uvést do přiznání k DPH za srpen. Dále se v srpnu dohodl s paní Malou, že jí za symbolických 100 Kč odprodá nespotřebované zbytky dřevěného materiálu po akci ve školce. Přenecháním odřezků došlo k uskutečnění dodání zboží a i z této úplatečky musí pan Novák přiznat v srpnu DPH na výstupu.
Daň z přidané hodnoty patří mezi daně spotřebního typu postihující spotřebu. Proto je předmětem této daně zásadně až uskutečnění plnění, které může mít podobu dodání zboží nebo poskytnutí služby. Vyplývá to z § 2 odst. 1 písm. a) a b) ZDPH, dle kterého
je předmětem daně „
dodání zboží ... poskytnutí služby
za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, s místem plnění v tuzemsku“
. A máme to bezpečně potvrzeno rovněž řadou rozhodnutí nejvyšší právní autority, která jediná má kompetenci závazného výkladu unijního práva – Soudního dvora EU. Tento například v hojně citovaném rozsudku C-108/99 vymezil základní pravidlo zdanění DPH:-
„DPH podléhají dodání zboží nebo poskytování služeb, nikoliv platby provedené jako protiplnění.“
Nicméně systém DPH je zaplaven všemožnými výjimkami, a tak nepřekvapí, že jedna z nich postihla i samotný princip zdanění. Jeho základní pravidlo kazí, respektive komplikuje, výjimka v § 20a odst. 2 ZDPH:
-
„Je-li před uskutečněním zdanitelného plnění přijata úplata, vzniká povinnost přiznat daň z přijaté částky ke dni přijetí úplaty. (...)“
Povinné přiznávání DPH na výstupu již z úplat přijatých před uskutečněním předmětu DPH – tedy před dodáním zboží nebo poskytnutím služby – si čeští zákonodárci a legislativci nevymysleli. Řídili se závazným článkem 65 Směrnice o DPH, kde prakticky od počátku a beze změny i dnes najdeme zapsánu tuto výjimku:
-
„Má-li být platba provedena
na účet
ještě před dodáním zboží nebo poskytnutím služby, vzniká daňová povinnost z přijaté částky převzetím platby.“Při podrobnějším pročtení asi znejistíme ohledně správného výkladu podmínky platby provedené – „na účet“. Nepomůžeme si ani anglickým originálem „on account“, jehož český překlad je věcně správný. Nicméně z účelu a smyslu tohoto ustanovení není pochyb, že jej nelze vykládat až tak úzce omezeně, že DPH podléhají opravdu jen úplaty před uskutečněním zdanitelného plnění, které dodavatel obdržel na platební účet v bance či kampeličce. Stěžejní je zde evidentně okolnost, že došlo k přijetí částky a převzetí platby, proto jsou
relevantní
také platby (např. zálohy) v hotovosti, resp. obecně jakýkoli způsob úplaty, třeba i v podobě nepeněžního plnění. K tomu dodejme, že
„úplata“
neznamená pouze peněžitou platbu sjednané ceny předem nebo zálohy na ni. Její vymezení v § 4 odst. 1 písm. a) ZDPH je podstatně širší: „1. částka v peněžních prostředcích nebo hodnota nepeněžitého plnění, které jsou poskytnuty v přímé souvislosti s plněním, 2.
. Dotace
k ceně (...)“Zdanění úplaty předcházející uskutečnění zdanitelného plnění je ovšem pouze výjimkou.
Proto je nutno jej vykládat a priori
restriktivně (omezeně) a pro uplatnění musí být splněny dvě podmínky: jednoznačná úzká přímá souvislost mezi úplatou a plněním; a dostatečně určité budoucí plnění. Podrobněji vymezil podmínky zdanění úplaty (např. zálohy) před uskutečněním plnění velký senát Soudního dvora EU v rozsudku C-419/02:-
„... výjimka z pravidla ... stanoví, že v případě zaplacení záloh před dodáním zboží nebo poskytnutím služeb vzniká daňová povinnost převzetím platby až do výše přijaté částky.
-
Do působnosti uvedeného ustanovení nespadají platby paušální částky předem za zboží uvedené obecným způsobem v seznamu, jenž může být kdykoli změněn společnou dohodou kupujícího a prodávajícího a z něhož si kupující může případně zboží vybírat, na základě dohody, kterou může kdykoli jednostranně vypovědět a získat zpět celou nevyčerpanou částku platby předem.
-
Aby vznikla daňová povinnost v případě zaplacení záloh ještě před dodáním zboží nebo poskytnutím služby, je totiž třeba, aby již byly známy veškeré
relevantní
znaky uskutečnění zdanitelného plnění, tedy budoucího dodání zboží nebo budoucího poskytnutí služby, a tedy především aby v okamžiku zaplacení zálohy byly zboží či služby přesně vymezeny
.“Příklad 4
Úplaty nesouvisející s plněním se nezdaňují
Podmínku zdanění úplaty (platby) spočívající v úzké vazbě s daným plněním vyčteme z řady rozhodnutí Soudního dvora EU. Např. ve věci C-246/08 konstatoval, že za úplatu podléhající DPH nelze považovat odměnu za právní služby, kterou nezisková právní kancelář ve Finsku poskytovala nemajetným občanům. Výše odměny vycházela z finančních možností dotyčných osob, a tedy nijak nesouvisela s poskytovanou právní službou.
V rozsudku C-108/99 Soudní dvůr EU uvedl, že daňová povinnost nevzniká z titulu předem zaplacených paušálních částek za zboží uvedené v nabídkovém seznamu, protože se posléze mohla objednávka dohodou stran dodatečně změnit. Obdobně vyznívá jeho verdikt v případu C-107/13, kde sice bylo při přijetí zálohy farmářem jasně vymezeno, že souvisí s konkrétní objednávkou dodávky pšenice, nicméně dodavatel nemohl zaručit splnění tohoto svého závazku, protože produkce obiloviny záležela zejména na budoucí nejisté okolnosti vývoje počasí.
Posloužit můžeme i českou kauzou C-11/15 týkající se Českého rozhlasu, potažmo i České televize. Kde soud potvrdil, že koncesionářský poplatek, který musí platit všichni držitelé rozhlasových přijímačů, není úplatou za službu rozhlasového vysílání. Proto tato služba poskytovaná bezúplatně není předmětem DPH a poskytovatel nemá nárok na odpočet daně. Naši zákonodárci ale mediálním gigantům odpočet umožnili do konce roku 2021.
V citaci § 20a odst. 2 ZDPH výše uvedené tři tečky naznačují, že text dále pokračuje, a to následovně:
-
„(...) To neplatí, není-li zdanitelné plnění ke dni přijetí úplaty známo dostatečně určitě.“
A návazně § 20a odst. 3 ZDPH upřesňuje,
kdy je zdanitelné plnění
– respektive obecně jakékoli dodání zboží nebo poskytnutí služby – pro účely DPH známo dostatečně určitě
, a to, jsou-li známy alespoň tyto údaje: a)
zboží, které má být dodáno, nebo služba, která má být poskytnuta,
b)
sazba daně v případě zdanitelného plnění a
c)
místo plnění.
Příklad 5
Dostatečně určitá záloha podléhá DPH na výstupu
PC, s. r. o., obchoduje s počítači a je měsíční plátce DPH. 26. 9. 2019 přijala objednávku na počítač sestavený na míru podle požadavků zákazníka v ČR, který ihned uhradil zálohu 12 100 Kč. K uskutečnění dodání počítačové sestavy došlo 3. 10., kdy zákazník doplatil 24 200 Kč. Částky jsou uvedeny včetně DPH 21 %.
Přijetím zálohy 12 100 Kč v září plátci vznikla povinnost přiznat DPH na výstupu již z této úplaty před uskutečněním zdanitelného plnění. Daň na výstupu vypočetl tzv. metodou shora podle § 37 písm. b) ZDPH, 12 100 Kč – 12 100 Kč / 1,21 = 2 100 Kč, a zahrnul ji do přiznání k DPH za září 2019.
Při dodání počítačové sestavy v říjnu 2019 plátce přiznal DPH na výstupu už jen z doplatku sjednané ceny (úplaty) a samozřejmě nebude znovu zdaňovat předem přijatou zálohu. Odpovídající DPH na výstupu proto vypočte obdobným způsobem, jak učinil u zálohy, 24 200 Kč – 24 200 Kč / 1,21 = 4 200 Kč, a zahrne ji do přiznání k DPH za říjen 2019.
Nicméně existují „výjimky z výjimky“, kdy se nepřiznává
DPH na výstupu
již při přijetí úplaty, ale dle základního pravidla vždy až při uskutečnění zdanitelného plnění
. Jde o zvláštní režimy poskytnutí cestovní služby podle § 89 ZDPH a přenesení daňové povinnosti v tuzemsku
mezi plátci na odběratele ve smyslu § 92a až 92g ZDPH (např. stavební a montážní práce
). Specifická pravidla
přiznání DPH na výstupu dále platí pro některá přeshraniční zdanitelná plnění, jako je třeba pořízení zboží z jiného členského státu EU
a dovoz zboží.DPH přiznat raději dříve a nárokovat později
Vypadá to jednoduše – přiznat DPH ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, resp. při dřívější úplatě – ovšem v praxi je plátce někdy na pochybách, zejména když si není jist s přesným určením dne „D“ nebo se čistě lidsky splete. Obecně lze doporučit
v pochybnostech raději přiznat DPH na výstupu dříve a nárokovat odpočet DPH na vstupu později
. Časově nesprávné uvedení daně do přiznání k DPH by se standardně řešilo formou dodatečného daňového přiznání. Což by ale s ohledem na vysokou četnost těchto chyb a krátkou periodu přiznání – měsíc či čtvrtletí – znamenalo hodně práce komplikující život jak chybujícím plátcům, tak i správcům daně (opravenou daň by museli dodatečně vyměřit). Proto bylo pro účely DPH zvoleno pro obě strany podstatně jednodušší speciální řešení, které najdeme v § 104 ZDPH. Jeho podstatou je, že časově nesprávné uvedení DPH v daňovém přiznání za jiné zdaňovací období, než do kterého patří, se neopravuje, přičemž jestliže
:1.
nedošlo ke snížení DPH
za zdaňovací období (např. vlastní zdanitelné plnění plátce přiznal dříve) – správce daně to tak ponechá bez doměření správné výše daně za příslušné zdaňovací období, i bez postihu plátce
.2.
došlo ke snížení DPH
za zdaňovací období (např. plátce přiznal zdanitelné plnění později) – správce daně správnou daň opět nedoměření, ale za dobu krácení státního rozpočtu plátce potrestá úrokem z prodlení
.Nás zajímá
beztrestná 1. varianta
, která byla do konce března 2019 náplní jednoho (prvého) odstavce:-
„Pokud plátce
uvedl skutečnosti rozhodné pro stanovení daně
v daňovém přiznání za jiné zdaňovací období
, než do kterého příslušely, a nesnížil tím v tomto zdaňovacím období daň
, správce daně daň za zdaňovací období, ve kterém měla být uplatněna, dodatečně nevyměří
.“Pro přehlednost byla tato varianta
od dubna 2019 rozdělena do dvou odstavců
– prvého a druhého – v § 104 ZDPH. Navíc odpadly pochybnosti ohledně dvojznačného sousloví – „v tomto zdaňovacím období“
– z něhož nebylo a priori
zřejmé, k jakému zdaňovacímu období se konkrétně váže, zda k tomu, do kterého plátce chybně skutečnosti uvedl (ať už nesprávně dříve či později), nebo k tomu, kam tyto skutečnosti správně patří. První odstavec § 104 ZDPH řeší chybně dříve uvedenou daň, která správcům daně (státnímu rozpočtu) přirozeně nijak nevadí, typicky může jít o DPH na výstupu přiznanou v nesprávně dřívějším zdaňovacím období.
„(1) Pokud
plátce uvedl
skutečnosti rozhodné pro stanovení daně v daňovém přiznání za dřívější zdaňovací období
, než do kterého náležely, a nesnížil tím v tomto dřívějším zdaňovacím období daň
, správce daně daň vztahující se k těmto skutečnostem za toto dřívější zdaňovací období vyměří nebo doměří a za zdaňovací období, do kterého tyto skutečnosti náležely, nevyměří nebo nedoměří.“Příklad 6
DPH přiznat raději dříve než později
Pan Opatrný je měsíční plátce DPH. U jedné služby pro zákazníka – zdanitelné plnění – si nebyl jistý, jestli má DPH přiznat již v září nebo až v říjnu. Preventivně se rozhodl raději pro dřívější termín a DPH na výstupu z poskytnuté služby zahrnul do přiznání k DPH za září – ačkoli správně patřila až do říjnového přiznání.
Správce daně při kontrole plátce tuto chybu odhalí – DPH přiznal o měsíc dříve. Slovy § 104 odst. 1 ZDPH plátce uvedl skutečnost rozhodnou pro stanovení daně (DPH na výstupu) v daňovém přiznání za dřívější zdaňovací období (září), než do kterého náležela (říjen). Jelikož ale tímto postupem v tomto dřívějším, časově nepříslušném zdaňovacím období (září) nesnížil daň – v daňovém přiznání za září nevykázal nižší vlastní daň na řádku 64 nebo ani naopak vyšší nadměrný odpočet na řádku 65 – tak nebude správce daně toto pochybení pana Opatrného nijak řešit. Nedojde tedy k dodatečnému doměření DPH z předmětné uskutečněné služby do časově odpovídajícího října a plátce se nemusí obávat ani časové sankce v podobě úroku z prodlení (ani žádné jiné).
Předčasně přiznaná DPH na výstupu z vlastního uskutečněného zdanitelného plnění (případně dřívější úplaty) je jistě nejnázornějším příkladem uplatnění právě citovaného tolerančního ustanovení, zdaleka ale nejde o jediný případ. Ty další si ani nemusíme promýšlet, můžeme totiž využít již připraveného soupisu, který uvádí předloňský příspěvek projednaný na tzv. koordinačním výboru, což je uznávané léty prověřené odborné jednání zástupců finanční správy a daňových poradců, dostupné na webu Finanční správy ČR. Jednalo se o příspěvek od autorek
Ing. Ivany Krylové
a Ing. Růženy Kohoutkové
, daňových poradkyň evidenčních čísel 3951 a 5253. Sice se věnoval dřívějšímu znění inkriminovaného ustanovení, ale jeho závěry jsou z valné části využitelné i po dubnové novele.Transakce nesprávně uvedena v dřívějším zdaňovacím období (přiznání), kdy ale nesnížila daň
a)
Uskutečněná osvobozená plnění s nárokem na odpočet daně
(§ 64, § 66 až 70 ZDPH):-
dodání zboží do jiného členského státu, vývoz, poskytnutí služby do třetí země, osvobození ve zvláštních případech, přeprava a služby přímo vázané na dovoz a vývoz zboží, přeprava osob.
b)
Uskutečněná osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně
(§ 51 ZDPH).c)
Uskutečněné zdanitelné plnění,
které se vykazuje na řádku 1 nebo 2 daňového přiznání k DPH. (Poznámka: Jde o dodání zboží či poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku
podléhající jakékoli sazbě české daně.)d)
Zvýšení základu daně a výše daně
podle § 42 ZDPH – tj. z důvodu opravy
základu daně a výše daně třeba kvůli vrácení části nebo celého zdanitelného plnění anebo při snížení ceny – u poskytovatele plnění.
e)
Snížení uplatněného odpočtu daně u příjemce plnění, pokud dochází k opravě
podle § 42 ZDPH ad výše. f)
Přijatá zdanitelná plnění
v režimu přenesení daňové povinnosti (zcela) bez nároku na odpočet daně:-
pořízení zboží z jiného členského státu;
-
pořízení zboží kupujícím formou třístranného obchodu;
-
přijetí služby z jiného členského státu/ze třetí země;
-
dovoz zboží;
-
přijaté tuzemské plnění v režimu přenesení daňové povinnosti.
Druhý odstavec § 104 ZDPH se věnuje naopak nesprávně později uvedené dani, která ovšem opět nesnížila vlastní daňovou povinnost plátce za příslušné (správné) zdaňovací období. Připomeňme, jak už jsme výše uváděli, že dle § 2 odst. 4 daňového řádu se „daní“ rozumí také daňový odpočet. Přičemž v souladu s § 73 odst. 3 a 4 ZDPH má plátce na uplatnění plného nároku na odpočet daně obecně čas tři roky.
„(2) Pokud
plátce uvedl
skutečnosti rozhodné pro stanovení daně v daňovém přiznání za pozdější zdaňovací období
, než do kterého náležely, a nesnížil tím ve zdaňovacím období, do kterého tyto skutečnosti náležely, daň
, správce daně daň vztahující se k těmto skutečnostem za zdaňovací období, do kterého tyto skutečnosti náležely, nevyměří nebo nedoměří a za toto pozdější zdaňovací období vyměří nebo doměří.“Transakce nesprávně uvedena v pozdějším zdaňovacím období (přiznání) a v tom správném nesnížila daň
a)
Uskutečněná osvobozená plnění s nárokem na odpočet daně
(§ 64, § 66 až 70 ZDPH):-
dodání zboží do jiného členského státu, vývoz, poskytnutí služby do třetí země, osvobození ve zvláštních případech, přeprava a služby přímo vázané na dovoz a vývoz zboží, přeprava osob.
b)
Uskutečněná osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně
(§ 51 ZDPH).c)
d)
Zvýšení uplatněného odpočtu daně u příjemce plnění, pokud dochází k opravě
podle § 42 ZDPH. e)
Přijatá zdanitelná plnění s nárokem na odpočet daně v krácené výši, pokud vypořádací koeficient
za kalendářní rok, v jehož průběhu mohl být nárok uplatněn nejdříve, je nejméně 95 %.
(Poznámka: Podle § 76 odst. 5 ZDPH se v těchto případech krátící koeficient považuje za roven 100 %, a tudíž se odpočet daně nekrátí.)Od dubna § 104 ZDPH speciálně v odst. 7 pamatuje na
časový posun u přijatých zdanitelných plnění, kdy DPH na výstupu přiznává příjemce
(odběratel). Což se týká pořízení zboží z jiného státu EU, pořízení zdanitelných plnění od osob neusazených v tuzemsku, a režimu přenesení daňové povinnosti
mezi plátci v ČR na příjemce dle § 92a až 92g ZDPH (v praxi jde hlavně o stavební a montážní práce). Ovšem bez sankce bude pouze případ, kdy plátce – v souladu se zákonnými podmínkami – uplatní plný nárok na odpočet této DPH
.„(7)
Pokud plátce přiznal daň z přijatého zdanitelného plnění
nebo úplaty poskytnuté před uskutečněním zdanitelného plnění v jiném zdaňovacím období
, než do kterého náležely, a současně uplatnil
a) plný nárok na odpočet daně
z tohoto plnění nebo z této úplaty, nevzniká mu povinnost uhradit úrok z prodlení
(…).“Obě transakce byly nesprávně uvedeny v jiném zdaňovacím období (přiznání), přičemž ale nesnížily daň
Přijatá zdanitelná plnění v režimu přenesení daňové povinnosti s plným nárokem na odpočet daně uplatněným současně
(nebo s kráceným nárokem na odpočet daně, pokud vypořádací koeficient za kalendářní rok uskutečnění plnění či přijetí úplaty je nejméně 95 %, kdy se totiž zaokrouhluje na 100 %):-
pořízení zboží z jiného členského státu;
-
pořízení zboží kupujícím formou třístranného obchodu;
-
přijetí služby z jiného členského státu/ze třetí země;
-
dovoz zboží;
-
přijaté tuzemské plnění v režimu přenesení daňové povinnosti.
Paragraf 104 odst. 8 ZDPH pamatuje na případné zneužití dobrodiní těchto zjednodušených administrativních postupů řešení chybných „časových posunů“ na poli DPH, například kdyby správce daně odhalil nepřiznanou (zatajenou) DPH na výstupu. Proto se výše uvedená tolerovaná zjednodušení správy DPH neuplatní a správce daně
standardně vyměří/doměří daň do časově správného zdaňovacího období v následujících případech
:a)
b)
plátce v daňovém přiznání za jiné zdaňovací období uvede skutečnosti rozhodné pro stanovení daně za zdaňovací období, za které
je přiznání předmětem probíhajícího postupu k odstranění pochybností
,c)
plátce uvede skutečnosti rozhodné pro stanovení daně, která
je předmětem probíhající daňové kontroly
nebo výzvy správce daně k jejímu zahájení, v daňovém přiznání za jiné zdaňovací období, nebod)
jde o poskytnutí vybrané služby v rámci použití zvláštního režimu jednoho správního místa s místem plnění v tuzemsku. (Poznámka: Týká se zejména elektronicky poskytovaných služeb ze zahraničí nepodnikatelům v ČR.)
Je sice potěšující, že z důvodu časového pochybení plátce unikne sankčnímu úroku z prodlení. Nicméně je třeba si uvědomit, že dojde-li takto k nesouladu mezi údaji uvedenými v daňovém přiznání a např. souhrnném hlášení nebo kontrolním hlášení, pak ovšem plátce musí očekávat, že bude vyzván zejména k podání následného souhrnného nebo kontrolního hlášení kvůli nesouladu mezi údaji vykázanými v daňovém přiznání a hlášení.
Závěrem dodejme, že stávající vstřícná právní úprava široce a beztrestně tolerovaného nesprávného uvedení DPH za jiné zdaňovací období možná dozná zpřísnění. Jak se totiž vyjádřil Soudní dvůr EU v kauze C-284/11, zásada daňové neutrality sice
a priori
brání sankci ve formě neuznání odpočtu opožděně odvedené daně, nicméně nebrání – a tedy umožňuje – uplatnění sankčních úroků z prodlení (budou-li úměrné, proporcionální)... Pozdější daňové přiznání k DPH
Všichni plátci DPH vědí, že po skončení zdaňovacího období – kalendářní měsíc nebo čtvrtletí – musejí svému finančnímu úřadu podat daňové přiznání k DPH do 25 dnů. Ovšem mnozí z nich by asi nebyli schopni najít pro to zákonnou oporu. Přirozeně by zpravidla pátrali v ZDPH – marně – po četných novelizacích tam totiž už tuto stěžejní informaci nenajdeme. V relevantním § 101 odst. 1 ZDPH se dočteme pouze, že daňové přiznání má povinnost podat (mimo jiné také) plátce, ale ani zmínka o lhůtě k tomu stanovené. A mimochodem stejně tak se v tomto hmotněprávním předpisu nedozvíme, do kdy je nutno příslušnou daň (vlastní daňovou povinnost) uhradit. Tyto stěžejní údaje nám odhalí až obecná procesní norma – daňový řád – v § 135 odst. 3 a § 136 odst. 4:
-
„Daň je splatná v poslední den lhůty stanovené pro podání řádného daňového tvrzení.“
(Poznámka: Pojem „řádné daňové tvrzení“ je zkratka zahrnující daňová přiznání, hlášení nebo vyúčtování.) -
„Je-li zdaňovací období kratší než 1 rok, podává se daňové přiznání do 25 dnů po uplynutí zdaňovacího období. Tuto lhůtu nelze prodloužit.“
(Poznámka: Lhůtu neposune poradce ani „berňák“.)Tiskopis daňového přiznání k DPH
má označení 25 5401 MFin 5401 a jeho aktuálně platný vzor má číslo 21.
Přiznání tvoří jeden zeleno-bílý list, na jehož přední straně je identifikace daňového subjektu, případně zástupce, a přiznávaného zdaňovacího období. Na straně druhé je výpočet daňové povinnosti a další údaje na 44 řádcích, přičemž nejde o souvislou číselnou řadu, každá věcně odlišná část totiž má vlastní desítku, poslední řádek je 66. V praxi nejčastěji vyplňovaných 10 řádků je zvýrazněno sytější zelenou barvou. Dle § 101 ZDPH je plátce povinen daňové přiznání k DPH podat elektronicky datovou zprávou ve stanoveném formátu a struktuře.Notorické opozdilce můžeme potěšit tím, že jim
žádná sankce nehrozí
, když podají daňové přiznání k DPH se zpožděním nepřesahujícím 5 pracovních dnů
. Tuto dobu hájení stanoví § 250 DŘ. Ovšem ještě více opožděné přiznání již bude „odměněno“ pokutou za opožděné tvrzení daně
ve výši 0,05 % stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně/daňového odpočtu. Z důvodu hospodárnosti správy daní se pokuta za opožděné tvrzení nepředepíše a daňovému subjektu nevzniká povinnost ji uhradit, nedosáhne-li vypočtená výše 200 Kč
. A její maximální pokuta může být 300 000 Kč. Pro představu, u daně 100 000 Kč činí pokuta 50 Kč denně – po 5. pracovním dni po lhůtě. Otrlý plátce tak může bez pokutování podráždit správce daně prodlením ještě o 3 dny delším než tolerovaných 5 pracovních dnů... Zvýhodněno je kratší prodlení,
výše pokuty za opožděné tvrzení daně bude poloviční, pokud
:a)
daňový subjekt podá řádné (dodatečné)
daňové tvrzení do 30 dnů od marného uplynutí lhůty
ab)
v daném kalendářním roce nebylo správcem daně u něj jiné prodlení při podání daňového tvrzení.
Ovšem když daňový subjekt
nepodá řádné (dodatečné) daňové tvrzení, ačkoli měl tuto povinnost, ani dodatečně (např. na výzvu správce daně)
po dobu, kdy možnost podat tvrzení trvá, použije se při výpočtu pokuty výše uvedená horní hranice 5 % stanovené daně/daňového odpočtu – bez ohledu na dobu prodlení!
Tím je garantována rovnost mezi všemi, kteří daňové přiznání k DPH nepodali, neboť výše pokuty nijak nezávisí na tom, kdy správce daně přistoupí k jejímu stanovení, resp. stanovení daně z moci úřední. Přičemž výše pokuty za opožděné tvrzení daně v tomto případě činí vždy nejméně 500 Kč
a možné maximum 300 000 Kč se nemění.Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.