Přezkoumatelnost výkazu nedoplatků

Vydáno: 3 minuty čtení

Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 11. 2018, sp. zn. 5 Afs 342/2017 , www.nssoud.cz

Přezkoumatelnost výkazu nedoplatků
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Daňové spory, a. s.
K předpisům:
Z výkazu nedoplatků musí být proto přezkoumatelným způsobem seznatelné, jak k té které konkrétní výši nedoplatku, který je veden u fakticky uhrazené daně, správce daně dospěl. Správce daně proto musí být schopen doložit, na kterou neuhrazenou daň tu kterou provedenou platbu podle § 152 daňového řádu poukázal a kdy tak učinil. Pouhý odkaz na to, že správce daně postupoval v souladu se zákonem, nepostačí, resp. neumožňuje zjistit, zda podle zákona skutečně postupoval. Správce daně je povinen prokázat, že nedoplatek, na který je ta která platba směrována, skutečně existoval, jakož i to, že provedená platba byla poukázána na nedoplatek, který je vymahatelný, jinými slovy, zda nebyla např. použita na úhradu nedoplatku, který s ohledem na lhůtu stanovenou v § 160 daňového řádu již nelze vymáhat.
Jakkoli lze připustit, že odůvodnění každého takto vzniklého nedoplatku může být za situace automatizovaného přiřazování plateb náročnější, nelze na průkaznost tohoto systému rezignovat. Stěžovateli lze přisvědčit v tom, že ze samotných „sjetin“ ze systému ADIS daňový dlužník není schopen tok svých plateb a jejich směrování správcem daně vysledovat. Výkaz nedoplatků musí být přezkoumatelný, tento požadavek nesplňuje bez dalšího samotná sestava vytvořená automatizovaným daňovým systémem, není-li z ní jednoznačně zřejmé či dohledatelné, kdy a na jaké neuhrazené daňové povinnosti byly přijaté platby dle § 152 (popř. § 154) daňového řádu použity. Naopak, tím spíše je třeba, aby provedené úhrady plateb, v jejichž důsledku dospěl správce daně ke konečné výši nedoplatku na jednotlivých daních, který je ve výkaze nedoplatků vyčíslen a pro který je
exekuce
vedena, byly zjistitelné.
Finanční správa pro svůj chod využívá systém ADIS. Pro účely
exekuce
je pak jeho výstupem výkaz nedoplatků, který je ryze technicistním dokumentem, v kterém se běžný smrtelník nemá šanci vyznat. A i když je to pouhý interní podklad, stále se jedná o zákonem stanovený exekuční titul. I z něj proto musí být zjistitelné, jak správce daně k výši vymáhané dlužné daně dospěl. To však samotná sestava neposkytuje, pročež by měla Finanční správa vyvinout dostatečné úsilí k tomu, aby v rámci exekucí tento nedostatek odstranila. V opačné případě ji v případě soudního přezkumu
exekuce
hrozí prohra pro nepřezkoumatelnost.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád