Informace GFŘ, koordinační výbory a judikáty

Vydáno: 18 minut čtení

V dnešním přehledu přinášíme mimo jiné dlouho očekávanou Informaci GFŘ k uplatňování DPH u poukazů a koordinační výbor, který reaguje na Informaci GFŘ k uplatňování DPH u společníků společnosti. Dobré je vědět i o judikátu Sea Chefs, jehož závěry pomohou těm, kdo nestihli lhůtu pro odpověď v rámci řízení o vrácení daně z jiného členského státu.

Informace GFŘ, koordinační výbory a judikáty
Ing.
Petr
Vondraš,
daňový poradce Moore Stephens s. r. o.
 
Informace GFŘ k uplatňování DPH u poukazů
V anglickém originále směrnice Rady 2016/1065 je použito slovo „instrument“, v českém překladu směrnice najdeme slovo „nástroj“, podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), se poukazem rozumí listina. Protože toto označení evokuje jen něco hmotného, přichází Informace GFŘ s výkladem, že poukaz, coby listina, může mít listinnou nebo elektronickou podobu. Poukazem ve smyslu Informace GFŘ nejsou slevové kupony či poukázky typu „při nákupu dvou kusů obdržíte třetí zdarma“.
Poukaz je možný čerpat najednou, ale i postupně. Je možné s ním hradit jedno, ale i více plnění současně. Poukazem jsou poukázky, které mohou být uplatněny na různé volnočasové aktivity, nákup v lékárně či v prodejně knih, a to i v případě, kdy na poukazech není uvedeno zboží či služba, které lze poukázkou čerpat, a veškeré tyto informace jsou k dispozici na internetových stránkách společnosti, která poukázky vydává. Poukazem jsou z pohledu DPH i stravenky.
Prodej jednoúčelového poukazu, u kterého je nutné znát místo plnění a sazbu daně, je zdanitelným plněním, a to i v případě, kdy je prodáván za nižší částku, než je jeho hodnota. Například u poukazu v nominální hodnotě 1 000 Kč včetně daně by při prodeji za 900 Kč vznikla povinnost odvést DPH ve výši 156,20 Kč (základ daně 743,80 Kč).
V případě, že dojde k reklamaci zboží, které bylo hrazeno jednoúčelovým poukazem, je postup následující.
Příklad 1
Plátce A prodal plátci B jednoúčelový poukaz na prodej nářadí v prodejně plátce C. Z prodeje poukazu plátci B odvedl plátce A DPH, plátce B si je nárokoval. Po dodání nářadí vystavil plátce C účtenku plátci B a daňový doklad plátci A. Plátce C odvedl DPH, plátce A si je nárokoval. Při oprávněné reklamaci, kdy plátce C převezme nářadí a vydá plátci B peníze v hodnotě použitého poukazu, vystaví plátce C na plátce A opravný daňový doklad a plátce A vystaví opravný daňový doklad na plátce B.
Příklad 2
Na dalším příkladu si ukažme, jak mají být vystavovány doklady v případě, kdy zákazník, český plátce, vlastní jednoúčelový poukaz v hodnotě 1 000 Kč, který použije na úhradu v knihkupectví, kde si koupil knihu v hodnotě 1 300 Kč. Podle Informace GFŘ vystaví knihkupectví zákazníkovi daňový doklad na doplatek ve výši 300 Kč (ZD: 247,93 Kč a 21 % DPH: 52,07 Kč – v případě knihy se nabízí spíše použití sazby 10 % podle přílohy č. 3a, ale berme to tak, že i v knihkupectví se dá koupit kniha, která obsahuje z větší části reklamu, a proto je v základní sazbě daně). Podle metodiky uvedené v Informaci GFŘ tedy vystaví knihkupectví dva daňové doklady – jeden ve výši 1 000 Kč včetně daně, který pošle tomu, kdo jednorázový poukaz zákazníkovi prodal a druhý daňový doklad na doplatek ve výši 300 Kč včetně DPH předá zákazníkovi. Ten, pokud má nárok na odpočet ze zakoupené knihy, si bude nárokovat odpočet z daňového dokladu ve výši 300 Kč od knihkupce a z daňového dokladu z koupě poukazu od vystavovatele ve výši 1 000 Kč.
Pokud je poukaz získán bezúplatně, není jeho převod mezi dárcem a obdarovaným předmětem daně. V případě, kdy by byli dárce poukazu a obchodník, u něhož je možné poukazem zaplatit konkrétní zboží, jedna osoba, musel by obchodník-dárce poukazu odvést DPH z předmětu, na jehož koupi byl poukaz určen.
Příklad 3
Společnost s. r. o. zabývající se prodejem elektrotechniky, plátce DPH, darovala svému zákazníkovi poukaz na odběr zboží ve své prodejně, konkrétně varné konvice v celkové hodnotě 1 000 Kč. Protože si společnost s. r. o. nárokovala při pořízení konvice odpočet DPH, vznikne jí při vydání konvice oproti darovanému poukazu povinnost uplatnit daň na výstupu v souladu s § 13 odst. 4 písm. a) ZDPH ve vazbě na § 13 odst. 5 ZDPH. Pokud by ale zákazník dostal poukaz na nákup libovolného zboží z prodejny, kde podléhá veškeré zboží základní sazbě DPH 21 %, a poukaz by použil na nákup zboží, které je za vyšší cenu, než je hodnota poukazu, například s darovaným poukazem v hodnotě 1 000 Kč by platil vysavač v ceně 1 800 Kč, tak by prodejce odvedl DPH na výstupu jen z 800 Kč, protože by se již neaplikovalo ustanovení § 13 odst. 4 písm. a) ZDPH o dodanění zdarma poskytnutého zboží v hodnotě poukazu, protože zboží nebylo poskytnuto bez úplaty (zákazník za ně 800 Kč zaplatil).
Příklad 4
Obchodní dům losuje každou hodinu jednoho návštěvníka, který obdrží poukaz na nákup elektroniky v prodejně, která je součástí obchodního domu. V prodejně je celý sortiment v základní sazbě DPH. Při předání poukazu mezi obchodním domem a vylosovaným nedochází k dodání zboží, protože vylosovaný získá poukaz bez úplaty. Při použití poukazu k úhradě zboží v prodejně elektroniky dochází ke zdanitelnému plnění mezi prodejcem elektroniky a vystavovatelem poukazu (obchodním domem). Okamžikem prodeje zboží návštěvníkovi, které je hrazeno poukazem, odvede prodejna DPH v základní sazbě. Návštěvník dostane na hodnotu, kterou hradil poukazem, účtenku, která není daňovým dokladem. Daňový doklad odešle prodejna obchodnímu domu. Jelikož obchodní dům vydal poukaz, jehož dodání návštěvníkovi nebylo zdanitelným plněním, nemůže si obchodní dům nárokovat odpočet z daňového dokladu od prodejce elektroniky za zboží, které si odnesl z prodejny návštěvník obchodního domu platící dané zboží jednorázovým poukazem.
Obchodování s poukazy se neomezuje jen na tuzemsko, za dodání zboží se v případě úplatného převodu považuje i prodej poukazu osobě, která nemá sídlo nebo bydliště v tuzemsku.
Příklad 5
Plátce převedl jednoúčelový poukaz na odběr svého zboží ze skladu v tuzemsku osobě registrované k dani v jiném členském státě, konkrétně na Slovensku. Místo zdanění zboží, které může být hrazeno poukazem, je v tuzemsku, a proto i místo převodu poukazu bude tuzemsko. Plátce z prodaného poukazu odvede českou DPH. Protože ke dni převodu poukazu nebylo zboží z tuzemska odesláno nebo přepraveno, nemůže být aplikováno na prodej poukazu osvobození od DPH dle § 64 ZDPH. Při odběru zboží ve skladu v tuzemsku hrazeného jednoúčelovým poukazem již nebude vystaven daňový doklad, ale pouze nedaňová účtenka. Slovenský zákazník si bude moci při splnění podmínek § 82a ZDPH požádat o vrácení daně z nákupu poukazu.
Příklad 6
Český plátce prodal osobě ze třetí země jednoúčelový poukaz na ubytování v hotelu v ČR. Protože místo zdanění ubytovací služby se řídí místem, kde je ubytování poskytnuto, což je ČR, bude poukaz prodán s českou DPH v první snížené sazbě 15 %, protože to je sazba vztahující se na ubytovací služby.
V případě víceúčelového poukazu není jeho převod zdanitelným plněním. To nastává až v okamžiku, kdy je víceúčelový poukaz použit k úhradě zboží nebo služby. Pokud není subjektu, kterému je víceúčelovým poukazem hrazeno dodání zboží nebo poskytnutí služby, známo, za kolik držitel poukazu předmětný víceúčelový poukaz nakoupil, je základem daně částka uvedená na víceúčelovém poukazu snížená o daň. Pokud je dodavateli zboží nebo poskytovali služeb známo, za kolik zákazník víceúčelový poukaz pořídil, je základem daně při prodeji hrazeném poukazem částka, za niž byl poukaz nakoupen. Obchodník, který odvádí daň v jiné výši, než je hodnota uvedená na víceúčelovém poukazu, musí být schopen nižší úhradu za nakoupený poukaz prokázat.
Příklad 7
Obchodní dům prodával za 450 Kč poukazy na nákup v hodnotě 500 Kč u jakéhokoliv obchodníka v rámci obchodního domu. Jednalo se o speciálně distribuované poukazy s nápisem „Výhodná koupě“. Obchodníci prodávající v obchodním domě věděli, že tyto víceúčelové poukazy jsou prodávány za 450 Kč, a proto když zákazník platil tímto poukazem zboží v hodnotě 500 Kč, odečetli mu z celkové ceny včetně daně 50 Kč a zbývajících 450 Kč rozpočítali na základ daně a daň. Obchodní dům obchodníkům následně proplatil předložené víceúčelové poukazy v částce 450 Kč/kus. Toto finanční vyrovnání nebylo předmětem DPH.
Nejčastěji využívaným víceúčelovým poukazem jsou stravenky. U některých příjemců stravenek jsou zákazníci upozorněni, že na stravenky nevracejí hotovost. Pokud tedy platí držitel stravenky nákup ve výši 96 Kč stokorunovým poukazem u obchodníka, který na stravenky nevrací, odvede obchodník DPH z částky 96 Kč, byť obdržel stravenku v hodnotě 100 Kč. GFŘ k tomu uvádí, že platba stravenkou je dobrovolná a pokud zákazník uhradí plnění stravenkou vyšší hodnoty, než je hodnota poskytnutého plnění, má rozdíl stravenky a hodnoty plnění charakter spropitného, které se nezahrnuje do základu daně za uskutečněná zdanitelná plnění.
 
Informace pro osoby povinné k dani neusazené v tuzemsku
Třetí prázdninový den byla v českém jazyce zveřejněna na stránkách Finanční správy poměrně podrobná informace pro cizince, osoby neusazené v tuzemsku, která se týká jejich registrace a vybraných daňových povinností v ČR. Proklikem prvního odkazu Informace je možné se dostat na stránky Finanční správy v angličtině, kde lze téměř totožný dokument stáhnout v anglickém jazyce.
 
Aktualizovaná Informace k aplikaci institutu nespolehlivé osoby
Rozšířením povinnosti podávat souhrnné hlášení i pro identifikované osoby v případě dodání zboží kupujícímu prostřednictvím třístranného obchodu, pokud je identifikovaná osoba prostřední osobou v tomto obchodu (§ 102 odst. 2 ZDPH), došlo i k rozšíření Informace GFŘ k aplikaci institutu nespolehlivé osoby. Závažným porušením povinnosti vztahující se ke správě DPH je od dubna 2019 i opakované porušení povinnosti identifikované osoby, která ani ve stanovené lhůtě ve výzvě správce daně nepodá souhrnné hlášení. Dodatek obsahující rozšíření závažných porušení a změnu některých odkazů na zákon o DPH tak, aby odpovídaly současnému znění zákona, byl zapracován do aktualizované Informace, která byla zveřejněna na internetových stránkách Finanční správy 12. 7. 2019.
 
Režim DPH při vystavování daňových dokladů mezi společníky
Smyslem koordinačního výboru č. 545/15.05.19 bylo vyjasnění Informace GFŘ k uplatňování DPH u společníků společnosti od 1. 7. 2017, konkrétně části 3. nazvané Uskutečňování plnění a vystavování daňových dokladů, kde je uvedeno, že plnění popsaná v situaci 1/ a 2/ uskutečněná vůči třetí osobě i mezi společníky navzájem budou podléhat stejnému daňovému režimu. Jak uvádí autoři koordinačního výboru, Tereza Kubalová a Tomáš Brandejs, takto obecně postupovat nejde. Například při poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1 ZDPH zákazníkovi usazenému mimo ČR, společník 1 usazený v ČR fakturující zákazníkovi z EU, neuplatní DPH na výstupu. Oproti tomu společníci 2 a 3, usazení taktéž v ČR, takto postupovat nemohou, protože oni musí vůči společníkovi 1 uplatnit tuzemskou daň, neboť místo zdanění je v jejich případě v tuzemsku. Proto byl GFŘ odsouhlasený navrhovaný závěr, že smyslem předposledního odstavce v části 3. Informace GFŘ bylo potvrdit, že v obou situacích popsaných v části 3. dané Informace musí být na daňových dokladech vystavených vůči třetí osobě jednotlivými společníky nebo na daňových dokladech vystavených vůči třetí osobě fakturujícím společníkem a mezi společníky navzájem totožný předmět plnění. Totožný předmět plnění však vždy neznamená totožný daňový režim.
Příklad 8
Tuzemský zákazník si objedná stavební práce včetně projektové dokumentace a od pověřeného společníka A, plátce DPH v ČR, dostane daňový doklad na stavební práce včetně projektové dokumentace v režimu přenesení daňové povinnosti. I když společník B, taktéž plátce DPH, se bude na zakázce podílet pouze zpracováním projektové dokumentace, bude pověřenému společníkovi A fakturovat totožný předmět plnění, tedy stavební práce včetně projektové dokumentace, a to v režimu přenesení daňové povinnosti. Dalším zákazníkem společníků A a B bude nepodnikající fyzická osoba, která si rovněž objedná stavební práce včetně projektové dokumentace. Plátce A bude fyzické osobě fakturovat stavební práce včetně projektové dokumentace v běžném režimu s DPH, plátce B by měl plátci A fakturovat stavební práce včetně projektové dokumentace v režimu přenesení daňové povinnosti, protože předmětem plnění je služba, která tomuto režimu podléhá, a plnění je mezi dvěma tuzemskými plátci.
 
Finanční správa se zaměřila na ubytovatele
Na konci srpna se Finanční správa na svých internetových stránkách pochlubila, že její zaměstnanci dosud prověřili téměř 7 tisíc daňových subjektů s pozitivním dopadem na státní rozpočet přesahujícím 35 mil. Kč. Kontroly se týkaly poskytovatelů ubytování přes elektronické platformy, což jsou například Airbnb nebo Booking. Jak bylo podrobněji popisováno v Účetnictví v praxi č. 6/2018, musejí si být ubytovatelé z pohledu zákona o DPH vědomi dvou vlivů na své podnikání, a sice toho, že poplatky, které platí internetovým platformám za to, že přes ně mohou nabízet své nemovitosti, jsou často odměnou za službu od osoby neusazené v tuzemsku, a proto se ubytovatelé stávají identifikovanou osobou, která z této služby musí daň odvést, ale nemůže si ji nárokovat. Tím druhým, na co si musejí dát pozor, je obrat pro registraci coby plátce DPH. I ti, co nabízejí svůj byt po babičce k ubytování výletníků, totiž poskytují ubytovací službu, která není osvobozeným pronájmem, ale zdanitelnou ubytovací službou započítávanou do obratu pro registraci plátce DPH.
Lhůta pro poskytnutí doplňujících údajů není prekluzivní (C-133/18)
Předmětem sporu, který vyústil do předběžné otázky vůči Soudnímu dvoru Evropské unie, byla zamítnutá žádost o vrácení daně. Francouzská daňová správa takto rozhodla na základě toho, že německá společnost Sea Chefs neodpověděla ve stanovené lhůtě jednoho měsíce na žádost o doplňující informace, kterou jí francouzský správce daně zaslal.
Finanční úřad pro hlavní město Prahu používá ve Výzvě k odstranění pochybností a poskytnutí doplňujících údajů taktéž lhůtu do jednoho měsíce ode dne doručení výzvy v souladu s § 82b odst. 4 ZDPH. V Poučení úřad uvádí, že:
„Nevyhovíte-li této výzvě ve stanovené lhůtě nebo neodstraníte-li uvedené pochybnosti, je správce daně oprávněn rozhodovat pouze o plněních, která jsou považována za prokázaná, ke kterým nejsou pochybnosti či nutnost doplňujících údajů.“
Lhůta jednoho měsíce stanovená v článku 20 odst. 2 směrnice 2008/9/ES však není podle Soudního dvora prekluzivní lhůtou.
„Z toho vyplývá, že nedodržení lhůty stanovené v čl. 20 odst. 2 uvedené směrnice neznamená, že osoba povinná k dani ztratí možnost odstranit nedostatky své žádosti o vrácení daně předložením doplňujících údajů k prokázání existence svého nároku na vrácení DPH přímo u vnitrostátního soudu.“
Rozhodnutí o zamítnutí vrácení daně na základě nedodržení lhůty pro poskytnutí doplňujících údajů tak není definitivní.
Nárok na odpočet nemůže být zamítnut, pokud nebylo prokázáno zneužití zákona (C-273/18)
Ve sporu týkajícím se lotyšské společnosti Kuršu zeme byla Soudnímu dvoru Evropské unie položena předběžná otázka, zda brání zákazu odpočtu DPH skutečnost, že daňový subjekt byl vědomě zapojen do vykazování simulovaných plnění, aniž je popsáno, jakým způsobem výsledek těchto konkrétních plnění poškozuje státní rozpočet v důsledku neodvedení DPH. Společnost Kuršu zeme byla součástí řetězového obchodu, kdy na počátku byl prodej zboží, které se nacházelo v Litvě, společnosti z Lotyšska. Než byla vystavena faktura za zboží na společnost Kuršu zeme, proběhlo ještě několik přeprodejů daného zboží mezi lotyšskými společnostmi, čímž tím posledním byl prodej na Kuršu zeme, která toto zboží v Litvě vyzvedla a přepravila do svého závodu v Lotyšsku. Zboží koupila Kuršu zeme s lotyšskou DPH. Daňová správa posoudila daný obchod z pohledu Kuršu zeme jako pořízení zboží z EU s nemožností odpočtu DPH, protože Kuršu zeme podle názoru daňové správy nenabyla uvedené zboží od lotyšského prodávajícího, ale přivezla si jej od litevského subjektu, který byl první v řadě, takže proto bylo pořízení od lotyšské společnosti považované daňovou správou za simulované, a tudíž bylo podle daňové správy součástí podvodu v oblasti DPH.
Soudní dvůr se zabýval otázkou zneužití a rozhodl, že zjištění zneužití v oblasti DPH vyžaduje naplnění dvou podmínek, a sice zaprvé, aby výsledkem dotčených plnění bylo získání daňového zvýhodnění, a za druhé, aby ze všech objektivních okolností vyplývalo, že se hlavní účel dotčených plnění omezuje na získání tohoto daňového zvýhodnění. Soud dále uvádí, že skutečnost, že zboží nebylo převzato přímo od vystavovatele faktury (lotyšské společnosti v řadě), ale od prvního v řetězci (litevské společnosti), není nutně důsledkem podvodného skrývání skutečného dodavatele a nepředstavuje nutně zneužití, a nemůže proto samo o sobě odůvodnit závěr, že společnost Kuršu zeme uvedené zboží od jí dodávané lotyšské společnosti nepořídila, tedy že k plnění mezi těmito dvěma společnostmi nedošlo. Jelikož v rámci dodání v řetězci byla jen jedna přeprava, přísluší předkládacímu soudu posoudit, jakému dodání bude tato přeprava přičtena, a podle toho bude dodání vůči Kuršu zeme tuzemským dodáním v rámci Lotyšska nebo z pohledu Kuršu zeme pořízením zboží z Litvy do Lotyšska.
Přínosem tohoto judikátu tedy je, že i když daňová správa může vidět „čerta“ kdekoliv, tak aby mohla plátce zbavit nároku na odpočet z důvodu zneužití, musí prokázat existenci neoprávněného daňového zvýhodnění, ze kterého měl daný plátce prospěch.
Novela zákona o DPH pro rok 2020
Na svém posledním červencovém zasedání schválila vláda usnesením č. 536 Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění. Třetí část tohoto návrhu obsahuje změny v DPH, které by měly být účinné od 1. 1. 2020. Schvalovací proces ve Sněmovně absolvuje novela jako tisk č. 572.
Součástí sněmovního tisku č. 580, který na konci srpna doporučil organizační výbor Sněmovny k projednání, je ve třetí části i změna zákona o dani z přidané hodnoty. Mimo jiné je zde navržen nový § 105a s označením Záloha na nadměrný odpočet. První čtení této novely je naplánováno na 34. schůzi Sněmovny, která začala 10. září. Navrhovaná účinnost je prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.
 
Přímá přeshraniční výměna informací
Podle tiskové zprávy zveřejněné koncem srpna se na prvním společném jednání sešla pracovní skupina, která má za úkol připravit praktické provádění přímé přeshraniční výměny informací v oblasti DPH, která by měla začít podle plánu Finanční správy od roku 2020. Již nyní probíhá podobná výměna informací se slovenskými a polskými finančními úřady.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.