Největším nepřítelem účetních nováčků je realita, která bývá hodně vzdálená teoretické idyle, v níž se obvykle nese výuka účetnictví. Tolik zmatků, nepřesností, neúplných údajů nebo naopak zcela nadbytečných dat, to se na škole věru nezažije, to najdeme – neradi – teprve v praxi. S čímž souvisí řada chyb, nejistot a pomalost jejich práce. Ostřílení účetní sice vědí, kde hledat to podstatné pro účtování a jak správně chápat podnikatelský slang, ale ani oni si nejsou jisti, zda účetní podklady, které se k nim hrnou, vždy přesně odpovídají skutečné situaci v účetní jednotce. A právě pro to, aby se neúčtovalo jen o domnělých změnách majetku a dluhů, ale o reálných datech, slouží inventarizace. Přičemž se zaměříme hlavně na oblast zásob a dlouhodobého majetku.
Inventarizace zásob a dlouhodobého majetku
Vydáno:
34 minut čtení
Inventarizace zásob a dlouhodobého majetku
Ing.
Martin
Děrgel
Inventarizace v účetních předpisech
Asi každý ví, co je hlavním úkolem inventarizace – zjištění skutečného stavu majetku a závazků účetní jednotky a zaúčtování zjištěných rozdílů oproti stávajícímu (nesprávnému) účetnímu stavu tak, aby odpovídal tomu reálnému. Proto nepřekvapí, že inventarizace je zcela nezbytná hlavně pro sestavení věrné účetní závěrky. To potvrdí stručný přehled ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „“), v nichž se vyskytuje pojem „inventarizace“:
–
§ 6 odst. 3: „Účetní jednotky
jsou povinny inventarizovat majetek a závazky
podle § 29 a 30.“–
§ 7 odst. 1 a 2: „Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví tak,
aby účetní závěrka
byla sestavena na jeho základě srozumitelně a podávala věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace
účetní jednotky … Zobrazení je věrné, jestliže obsah položek účetní závěrky odpovídá skutečnému stavu
, … Zobrazení je poctivé, když jsou při něm použity účetní metody způsobem, který vede k dosažení věrnosti. …“–
§ 8 odst. 1 a 4: „Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví správné, úplné, průkazné, …
Účetnictví
účetní jednotky je průkazné, jestliže
všechny účetní záznamy tohoto účetnictví jsou průkazné (§ 33a) a účetní jednotka provedla inventarizaci
.“–
§ 26 odst. 1: „
Pokud se při inventarizaci zásob zjistí, že jejich prodejní cena
snížená o náklady spojené s prodejem
je nižší
, než cena použitá pro jejich ocenění v účetnictví,
zásoby se ocení
v účetnictví a v účetní závěrce
touto nižší cenou
.“
–
§ 26 odst. 2: „
Pokud se při inventarizaci zjistí, že hodnota závazků je vyšší
, popřípadě i nižší než jejich výše v účetnictví,
uvedou se závazky
v účetnictví a v účetní závěrce
v tomto zjištěném ocenění
.“
–
§ 29 a 30
: tato poměrně obsáhlá ustanovení stanoví podrobné závazné pokyny k provedení inventarizace.
Kupodivu daleko méně, pouze osmkrát se objevuje pojem „inventarizace“ ve vyhlášce č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení ZÚ pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
Vyhláška
“); ve stručnosti všech 8 výskytů:–
§ 25: „Položka „III.3.
Jiné provozní výnosy
“ obsahuje zejména …
inventarizační rozdíly
, ...“
–
§ 28: „Položka "F.5.
Jiné provozní náklady
" obsahuje zejména …,
inventarizační rozdíly a škody v provozní oblasti
. …“
–
§ 55 odst. 1: „Opravné položky se vytvářejí pouze k účtům majetku v případech snížení ocenění majetku v účetnictví prokázaném na základě inventarizace majetku. … kdy snížení ocenění … není trvalého charakteru ...
Při inventarizaci se posuzuje výše a odůvodněnost vytvořených opravných položek.
“
–
§ 55 odst. 3: „Tvorba opravných položek se účtuje na vrub nákladů a opravná položka se sníží, popřípadě zruší vyúčtováním ve prospěch nákladů, pokud inventarizace neprokáže opodstatněnost její výše.“
–
§ 57 odst. 5: „
Výši vytvořených rezerv a jejich odůvodněnost ověřuje účetní jednotka nejméně při každé inventarizaci.
“
–
§ 58 odst. 1: „
Za porušení vzájemného zúčtování
v účetnictví a v účetní závěrce účetní jednotky
se nepovažuje zúčtování
: a) … b) … c)
rozdílů zjištěných při inventarizaci
, které vznikly ve stejném inventarizačním období
prokazatelně neúmyslnou záměnou jednotlivých druhů
, …, d) …“
Podle očekávání se nejvíce praktických informací k inventarizaci dozvíme v polo-právním předpise mající charakter „bezpečné“ doporučené účetní metodiky ve smyslu § 36 ZÚ. V Českém účetním standardu pro podnikatele č. 007 „
Inventarizační rozdíly a ztráty v rámci norem přirozených úbytků zásob
“, ve znění pozdějších změn (dále jen „ČÚS 007
“). S ohledem na značný rozsah tohoto dokumentu si jej nyní nebudeme ani ve stručnosti citovat, k tomu se dostaneme, až když budeme probírat konkrétní účetní případy.Inventura
versus
inventarizaceV praxi se občas pletou blízké pojmy: inventura a inventarizace.
Inventurou je zjištění skutečného stavu majetku a závazků k určitému dni
(například přepočítání zásob na skladě 20. 12. 2019). Naproti tomu je inventarizace daleko širší soubor prací, jejichž nedílnou a stěžejní součástí je právě inventura. Inventarizace nejen hledá a zaúčtovává skutečné stavy aktiv a pasiv (resp. rozdíly) zjištěné inventurou, ale slouží pro řadu návazných účetních i manažerských rozhodnutí. Zejména pro opravné položky, rezervy a odpisy. Inventarizace přirozeně nemůže být věrohodnější a průkaznější než samotná inventura.
Nedůsledná, povrchní a formálně provedená inventura proto bude mít za následek, že inventarizace nebude ničím lepším, než přesným vyjádřením nepřesných (chybných) čísel, a z něj vycházející účetní závěrka, potažmo celé účetnictví tak nebude průkazné.Skutečné stavy zásob a dlouhodobého majetku
se podle povahy inventované položky zjišťují
:–
fyzickou inventurou
u majetku, u kterého lze vizuálně zjistit jeho existenci; zjišťování se provádí počítáním (krabice, …), měřením (kabely, …), vážením (vruty, šrouby, hřebíky, …) a dalšími obdobnými způsoby, pouze výjimečně lze uplatnit technický propočet (např. kolik tekutých či sypkých zásob zbývá v nádržích), nebo–
dokladovou inventurou
, nelze-li vizuálně zjistit (např. práva, licence bez hmotného nosiče), je zapsán do veřejného seznamu (katastr nemovitostí), případně je mimo možnost kontroly (např. zapůjčené zásoby) atp.Příklad 1
Účetní
versus
skutečný stavObchodní společnost se zabývá maloobchodním prodejem jablek. Na podkladě přijaté faktury, resp. dodacího listu, bylo zaúčtováno přijetí 100 kg jablek do prázdného skladu. Tato zásoba byla poté přemístěna do regálů v prodejně. Podle údajů z pokladny bylo prodáno 90 kg jablek, takže v prodejně by mělo být ještě 10 kg.
Všechny tyto údaje řádně proběhly účetnictvím a odpovídající
relevantní
účetní doklady splňovaly standardní podmínky tzv. průkaznosti účetních záznamů. Proto nákupčího firmy udivil požadavek vedoucího provozovny (dotyčné maloobchodní prodejny) na nákup další várky jablek s tím, že na prodejně už nemá ani kus.Nesoulad mezi účetním stavem – 10 kg jablek na prodejně – a skutečným stavem – žádná jablka – mohl vzniknout z celé řady důvodů, které by se daly jednotlivě přesně odhalit pouze precizní a náročnou detektivní prací, která by pochopitelně byla značně neadekvátní významu tohoto zpřesnění. O jaké důvody se mohlo jednat:
–
Dodavatelská firma nedodala celých 100 kg jablek, ale méně, přičemž skladník námi sledované firmy tuto skutečnost neověřoval nebo jen ledabyle, příp. byl dodavatelem nějak „motivován“.
–
Skladník a zaměstnanci maloobchodní prodejny si na úkor svého zaměstnavatele vylepšili rodinné jídelníčky nebo vlastní svačinky odcizením pár jablíček.
–
Některým zákazníkům prodejny bylo líto peněz za jablíčka a podařilo se jim několik jich ukrást.
–
Pokladní omylem zadala do registrační pokladny místo prodeje jablek prodej pomerančů, například proto, že si popletla číselné kódy, pod kterými jsou v dané provozovně evidovány.
–
Váha, na níž si zákazníci odvažují kupované množství ovoce a zeleniny neměří správně, anebo po tomto vážení zákazníci nenápadně přidávají do sáčku další jablka, za která tudíž nebudou platit.
–
Personál provozovny vyřadil (zlikvidoval) několik jablek z důvodu jejich zahnívání, otlučení nebo jiného poškození, aniž by o tom informoval pracovníka odpovídajícího za účtování.
–
Z důvodu nižší vlhkosti vzduchu v prodejně nežli ve skladu dodavatele, došlo k částečnému úbytku váhy jablek přirozeným procesem pozvolného vysychání.
-
Periodická inventarizace:
–
Provádí se k okamžiku, ke kterému se sestavuje účetní závěrka, tj. obvykle ke konci rozvahového dne.
–
Účetní jednotky ale mohou stanovit jiný tzv. rozhodný den, k němuž zjišťují skutečné stavy. Inventuru
je možno zahájit nejdříve 4 měsíce před rozvahovým dnem a ukončit nejpozději 2 měsíce po něm.
Takto zjištěné stavy se dokladovou inventurou opraví o přírůstky a úbytky do/od data účetní závěrky.-
Průběžná inventarizace:
–
Lze provádět pouze u dvou položek. U zásob účtovaných podle druhů, míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob, a u dlouhodobého hmotného movitého majetku, jenž vzhledem k funkci, kterou plní v účetní jednotce, je v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží (např. železniční vagóny).
–
Je možno ji provádět kdykoli v průběhu účetního období, a to i opakovaně, vždy alespoň jedenkrát.
Pro účetní závěrku je určující stav inventovaných položek ke konci rozvahového dne, proto když inventura proběhla jiný den, je třeba zjištěné stavy upravit o přírůstky a úbytky uskutečněné v mezidobí, jak ilustruje příklad.
Příklad 2
Když fyzická inventura nestačí
Pan Řezník má masný krámek a vede účetnictví. Protože chtěl Vánoce strávit v klidu na horách, provedl fyzickou inventuru zásob masných výrobků již 20. 12. 2019. Zjistil, že má skladem 10 kg masa hovězího, 20 kg vepřového a 30 kg salámů. Prodejna však byla provozována zaměstnanci také mezi svátky. Když se pan Řezník v lednu vrátil, zjistil z dodacích listů, že v době od 21. 12. do 31. 12. mu bylo dodáno 5 kg hovězího masa a 10 kg salámů. Podle prodejních výkazů pak zjistil, že v témž období bylo prodáno rovných 10 kg z každého druhu.
Výsledkem, resp. souhrnem obou inventur, tak budou zjištěné skutečné stavy zásob ke dni 31. 12. 2019:
–
Hovězí maso = 10 kg (stav zjištěný fyzickou inventurou) + 5 kg (zvýšení stavu podle dokladové inventury) – 10 kg (snížení stavu podle dokladové inventury) = 5 kg (konečný zjištěný stav).
–
Vepřové maso = 20 kg (stav zjištěný fyzickou inventurou) – 10 kg (snížení stavu podle dokladové inventury) = 10 kg (konečný zjištěný stav).
–
Salámy = 30 kg (stav zjištěný fyzickou inventurou) + 10 kg (zvýšení stavu podle dokladové inventury) – 10 kg (snížení stavu podle dokladové inventury) = 30 kg (konečný zjištěný stav).
Řešení inventarizačních rozdílů
Výstupem provedené inventury jsou
inventurní soupisy
, které představují průkazné účetní záznamy (připomeňme, že minimální doba jejich úschovy je 5 let od konce daného účetního období) a musejí obsahovat:a)
skutečné stavy inventovaných položek, aby bylo možno zjištěný majetek jednoznačně určit,
b)
podpisové záznamy osoby odpovědné za zjištění skutečných stavů a za provedení inventury,
c)
způsob zjišťování skutečných stavů,
d)
ocenění majetku při periodické inventarizaci k rozvahovému dni nebo i k rozhodnému dni ad výše,
e)
ocenění majetku při průběžné inventarizaci ke dni ukončení inventury nebo i k rozhodnému dni,
f)
okamžik, ke kterému se sestavuje účetní závěrka,
g)
rozhodný den, pokud jej účetní jednotka stanovila,
h)
okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.
Z inventurních soupisů se zjistí to hlavní –
inventarizační rozdíly
mezi stavem skutečným a zatím ještě případně jiným evidovaným účetním stavem, které nelze prokázat způsobem stanoveným ZÚ, přitom je-li:a)
skutečný stav nižší než účetní, je rozdíl
mankem
,b)
skutečný stav vyšší než účetní, pak se rozdíl označuje jako
přebytek
.Inventarizační rozdíly je poté nutno
vyúčtovat do kontrolovaného účetního období
, a to obecně takto:–
manka se účtují do provozních nákladů
(na účet 549-Manka a škody),–
přebytky do provozních výnosů
(účet 648-Jiné provozní výnosy).Z těchto obecných zásad ale
existuje několik výjimek
, z nichž jsou v běžné praxi nejvýznamnější tyto:–
manko odpisovaného DNM, DHM – MD 549/D 07x, resp. 08x (a majetek se vyřadí 07x, 08x/01x, 02x),
–
přebytek odpisovaného DNM, DHM – na vrub 01x, resp. 02x a ve prospěch 07x, resp. 08x (jako odepsaný),
–
přebytek zásob vlastní výroby včetně zvířat – účtuje se přes změny stavu vnitropodnikových zásob na 58x,
–
úbytky zásob v rámci vnitropodnikových norem – nejde o manko, patří na vrub 50x-Spotřebované nákupy,
–
manka a škody na finančním majetku (např. u pokladní hotovosti) – patří na samostatný účet (obvykle 569),
–
přebytek na finančním majetku (např. cenin) – ve prospěch účtu 668-Ostatní finanční výnosy.
Při souběhu manka jednoho druhu zásob a přebytku jiného druhu platí obecně
zákaz
, obě zjištění je nutno proúčtovat nezávisle na sobě, nikoliv je vzájemně započíst, k čemuž u podobného zboží nabádá selský rozum. kompenzace
dílčích přebytků a mankJedinou povolenou výjimkou
ze zákazu vzájemného zúčtování je:–
zúčtování rozdílů zjištěných při inventarizaci, které vznikly ve stejném inventarizačním období prokazatelně
neúmyslnou záměnou jednotlivých druhů
, u kterých je tato záměna možná vzhledem k charakteru druhů zásob, např. v důsledku různých rozměrů spojovacího materiálu nebo podobného balení zásob a podobně.Příklad 3
Zapracování inventurních zjištění
Firma vyrábí tři druhy výrobků, přičemž podle účetní evidence vykazuje následující účetní stavy:
–
110 kusů výrobků A v jednotkové ceně 500 Kč,
–
50 kusů výrobků B v jednotkové ceně 800 Kč,
–
20 kusů výrobků C v jednotkové ceně 1 000 Kč.
Výrobky A a B vypadají stejně a liší se jen vnitřním provedením, které je u B kvalitnější, proto má vyšší cenu. Naproti tomu výrobek C se vzhledově zřetelně odlišuje, jde tvarem i velikostí o docela jinou „krabičku“.
Každý z uvedených výrobků je samostatně evidován na analytickém účtu v rámci účtu 123-Výrobky.
Při kontrole skladu výrobků (tedy při fyzické inventuře) byly zjištěny následující reálné stavy výrobků:
–
100 kusů výrobků A,
–
60 kusů výrobků B,
–
18 kusů výrobků C.
Lze předpokládat, že zjištěné rozdíly u výrobků A a B – o 10 kusů více A a současně o 10 kusů méně B – zřejmě vznikly neúmyslnou záměnou fyzicky podobných „krabiček“ a nejde tedy v případě 10 výrobků A o manko a v případě 10 výrobků B o přebytek zásob. Proto je možno účtovat příslušný rozdíl přímo mezi dotčenými dvěma analytickými účty těchto výrobků. Ovšem jelikož účetní ocenění 10 kusů výrobků A (5 000 Kč) není stejné jako 10 kusů výrobků B (8 000 Kč), nezbývá než odpovídající cenový rozdíl (3 000 Kč) zaúčtovat výsledkově.
-
Proúčtování záměny 10 výrobků A za 10 výrobků B:
–
Zvýšení účetního stavu výrobků B o 10 x 800 Kč = 8 000 Kč, MD 123.B
–
Snížení účetního stavu výrobků A o 10 x 500 Kč = 5 000 Kč, D 123.A
–
Vyúčtování rozdílu z ocenění obou výrobků ve výši 3 000 Kč, D 583
-
Alternativní proúčtování záměny 10 výrobků A za 10 výrobků B:
–
Zvýšení účetního stavu výrobků B o 10 x 800 Kč = 8 000 Kč, MD 123.B/D 583
–
Snížení účetního stavu výrobků A o 10 x 500 Kč = 5 000 Kč, MD 583/D 123.A
V případě nedohledaných 2 kusů výrobků C se již jedná o klasické manko, protože norma přirozených úbytků zde nepřichází vůbec do úvahy, a stejně tak ani norma ztratného není u kusové výroby poměrně drahého výrobku důvodná. Viníky jsou beze sporu zaměstnanci působící na dotčených pracovištích, ovšem jelikož s nimi nebyla sjednána dohoda o hmotné odpovědnosti a konkrétní viník nebyl určen, nelze po nich požadovat náhradu.
-
Proúčtování manka (chybějících) 2 výrobků C:
–
Snížení účetního stavu výrobků C o 2 x 1 000 Kč = 2 000 Kč, MD 549/D 123.C
Dominantním specifikem inventarizace zásob jsou tzv.
přirozené úbytky zásob
. Mankem totiž nejsou
technologické a technické ztráty vznikající například rozprachem, vyschnutím v rámci technologických úbytků ve výrobním, zásobovacím a odbytovém procesu – jde o tzv. ztráty v rámci norem přirozených úbytků zásob
. S těmito úbytky se zpravidla počítá ve spotřebních normách materiálu i v prodejních cenách, takže jsou prakticky pokryty výnosy (příjmy) v rámci cenových kalkulací. Před vyčíslením konečného manka na zásobách je proto vždy třeba vzít v úvahu i tyto normy přirozených úbytků – pokud je účetní jednotka vyhlásila
– a nejdříve o ně snížit zjištěný rozdíl mezi nižším skutečným a vyšším účetním stavem. Teprve pak lze výslednou částku (i množství) hodnotit a posuzovat jako manko na zásobách, ať již zaviněné nebo nezaviněné. Normy přirozených úbytků rozhodně nelze sestavovat teprve až následně po zjištění reálně chybějících zásob a celé toto manko nedohledaných zásob jednoduše a priori
a bez věcného odůvodnění označit jako normu úbytků zásob.Příklad 4
Nejprve dořešit účetní chyby
Při inventuře zásob bylo hodnověrně osvědčeno, že určité množství vydaných zásob v ocenění 5 000 Kč bylo následně vráceno zpátky do skladu, aniž o tom ale byl učiněn účetní záznam. Došlo k tomu tím, že nebyla vydána tzv. návratka, anebo nebyla proúčtována. Proto je nutno ještě před vyčíslením inventarizačního rozdílu provést odpovídající účetní opravný zápis, například MD 112 (132)/D 501 (504). Fyzickou inventurou zjištěný přebytek zásob proto bude o tuto účetní opravu nižší, resp. skutečný inventarizační rozdíl nebude nadhodnocen.
Opačný případ zaznamenáme kupříkladu tehdy, pokud byly ze skladu vydány zásoby, aniž byla vydána, resp. Proúčtována, tomu odpovídající výdejka; opravný účetní zápis by mohl být MD 501 (504)/D 112 (132), a opět návazná změna analytických záznamů, výsledkem bude snížení původně inventarizací zjištěného manka
.
V případě dlouhodobého majetku
jsou z povahy věci v praxi nejčastější tato inventarizační zjištění
:–
manko
, které se účtuje podle obecného pravidla na MD 549-Manka a škody, kam se vyúčtuje zůstatková cena odpisovaného majetku, který se pak vyřadí v původním účetním ocenění, jednodušší je to s neodpisovaným dlouhodobým majetkem (MD 549/D 03x),–
doporučení pro
změnu odpisového plánu
, což ale z důvodu účetní zásady o stálosti metod bude možno promítnout až počínaje účetním obdobím následujícím po inventarizovaném,–
doporučení pro
tvorbu, změnu nebo zrušení opravných položek
z důvodu přechodného snížení hodnoty majetku, zde půjde o účetní případy patřící do inventarizovaného období,–
doporučení pro
tvorbu, změnu nebo zrušení rezervy
vážící se k předmětnému majetku, např. s ohledem na nutnost jeho větší opravy v dohledné době,–
doporučení opravy, technického zhodnocení nebo vyřazení
dlouhodobého majetku, což budou účetní případy až dalších účetních období, kdy dojde na realizaci těchto doporučení.Jen zcela výjimečně bude v praxi zjištěn přebytek dlouhodobého majetku, který nebude možno nijak řádně účetně doložit, např. jako zapomenutí zaúčtování dokladu o pořízení nového stroje, nezaúčtované uvedení pořizovaného majetku do užívání, anebo jako nezaúčtovaný výsledek směnné transakce apod. Naopak se v praxi – hlavně výrobních firem – ohledně dlouhodobého majetku zapomíná, že předmětem inventury musejí být rovněž ještě
nedokončené (pořizované) investice
, největším úskalím bývá zahrnování dílčích nákladových položek do ocenění pořizovací cenou, případně vlastními náklady. Přičemž zde hrají stěžejní roli dva časové okamžiky:–
Kdy bylo kompetentním orgánem (osobou) definitivně rozhodnuto o pořízení investice, protože náklady nabíhající před tímto datem obvykle ještě nebudou součástí jejího ocenění, ale provozní.
–
Kdy byla investice tzv. uvedena do stavu způsobilého k užívání, tedy kdy byl dokončen pořizovaný majetek a splněny stanovené (technické) funkce a povinnosti stanovené právními předpisy pro jeho užívání. Posléze nabíhající náklady pak budou již opět zpravidla provozními a nikoli investičními.
Kvůli zásadě opatrnosti
se neúčtuje o zjištěném zvýšení hodnoty majetku
, k čemuž dochází až na výjimky trvale u většiny staveb i pozemků; jde-li o významnou informaci, uvede se jen v příloze v účetní závěrce.Příklad 5
Inventarizace dlouhodobého hmotného majetku (DHM)
Inventarizační komise při provádění fyzické a dokladové inventury DHM zjistila následující skutečnosti:
–
Zařízení A nebylo nalezeno: Bude proto zapotřebí jej vyřadit také z účetní evidence.
–
Stroj B je značně zchátralý a personál (mimochodem cenný zdroj informací) si stěžuje na časté poruchy a další technické problémy: Inventarizační komise by měla doporučit opravu, zhodnocení nebo výměnu stroje.
–
Automobil C vykazuje podle knihy jízd značnou spotřebu paliva: Důvodem může být špatný technický stav – doporučit opravu/seřízení, nebo nehospodárný (nenechavý) řidič – lze ověřit dočasným prohozením řidičů.
–
Kupodivu bylo nalezeno výrobní zařízení D, o kterém není žádná zmínka v účetnictví: Pokud se skutečně v evidenci nedohledá, bude třeba jej do něj zanést, pročež se zaúčtuje jako plně odepsaný na MD 02x/D 08x
.
Doporučení Národní účetní rady
Inventarizace zásob a dlouhodobého majetku není žádnou novinkou, ani ji v poslední době nepostihla významná legislativní změna, přesto – když budeme dobře hledat – v ní najdeme pár sporných věcí. Je pravdou, že o nich prozatím diskutují jen účetní akademici a teoretici, nicméně to dříve platilo třeba také o účtování zásob vlastní výroby, a ejhle, už deset let probíhá věcně přiléhavěji v rámci nákladů. Na dva z potenciálně důležitých sporných účetních postupů týkajících se inventarizací zmíněných dvou druhů aktiv se nedávno zaměřila v Česku nejpovolanější účetní autorita, nezávislá Národní účetní rada (dále také jen „
NÚR
“) tvořená Komorou auditorů ČR, Komorou daňových poradců ČR, Svazem účetních a Vysokou školou ekonomickou, zastoupenou Fakultou financí a účetnictví. A jak je u ní léta dobrým zvykem, sepsala je 19. 4. 2019
do další své tzv. Interpretace
I-39 „Inventarizační rozdíly u zásob a dlouhodobého majetku“
, která je volně dostupná na webu www.nur.cz.Interpretace
začíná odhalením dvou problémů řešení inventarizačních rozdílů zásob a dlouhodobého majetku s cílem stanovit jednotný přiléhavější postup jejich účtování. Prvním problémem je podle zástupců NÚR účtování přebytku do provozních výnosů
, jak sice stanovuje Vyhláška, ale již nepotvrzují postupy účtování v ČÚS 007. Druhou spornou záležitostí je pro mnohé poněkud překvapivá obecnější otázka, zda přistupovat k inventarizačním rozdílům: a) jako k opravám chyb minulých období (zejména, jde-li o významnou částku), nebo b) jako k operaci běžného účetního období?
Jak na to, uvádí řešení I-39 (upravený výběr textu).Rozdíly zjištěné při inventarizaci je nutno nejprve posoudit dle skutečnosti, zda se jedná o chybu minulých let nebo o inventarizační rozdíl, který vznikl v běžném období.
Protože inventarizaci jsou účetní jednotky povinny provádět alespoň jedenkrát za účetní období, má se za to, že případný inventarizační rozdíl se bude obvykle vztahovat k běžnému účetnímu období. Toto však nemusí platit obecně a budou existovat případy, kdy účetní jednotka vyhodnotí inventarizační rozdíl jako skutečnost, která nastala v předchozích obdobích.Za chybu v účetnictví lze obecně považovat opomenutí nebo chybná uvedení položek vstupujících do účetní závěrky účetní jednotky za běžné, anebo jedno či několik předchozích účetních období, které vznikly v důsledku nepoužívání nebo chybného použití spolehlivých informací. Ohledně řešení chyb odkazuje I-39 na již dříve zpracovanou Interpretaci I-29 „Opravy chyb, změny v účetních odhadech a změny v účetních metodách“.
V případě, že rozdíl zjištěný při inventarizaci bude vyhodnocen jako chyba
minulých let, je třeba zkoumat, zda vznikla pouze v minulém, anebo ve více předchozích účetních obdobích. Účetní jednotka přitom aplikuje Interpretaci I-29, která uvádí, že chybu je potřeba vykázat ve srovnávacím období, k němuž se vztahuje: –
Pokud chyba vznikla v jednom či několika předchozích účetních obdobích
, pak Vyhláška v § 15a uvádí, že oprava v důsledku nesprávného účtování nebo neúčtování o nákladech a výnosech v minulých obdobích, pokud jsou významné, bude součástí položky „A.IV.2. Jiný výsledek hospodaření minulých let“. U nevýznamných chyb budou ovlivněny náklady nebo výnosy běžného účetního období.
–
Pokud chyba vznikla v běžném účetním období, provede se oprava standardním způsobem podle případu.
Skončila obecná část a následuje stručné
doporučení metodiky inventarizačních rozdílů u zásob
, kde vzniká problém s účtováním prokázaných přebytků. Dle NÚR je metodicky vhodnější korigovat nastalé náklady a neúčtovat o výnosech, kterým tato inventarizační zjištění věcně neodpovídají. Z čehož plyne její doporučení:–
Postup účtování přebytku zásob ve prospěch nákladů, které uvádí ČÚS 007, lze považovat za vhodné řešení
, na rozdíl od účtování ve výnosech, uvedené ve Vyhlášce.–
V běžném účetním období, za které je vykázán inventarizační rozdíl,
se totiž jedná o korekci hodnoty vyskladněných zásob, a nikoliv o dodatečný výnos z činnosti účetní jednotky
.Nejvíce prostoru I-39 věnuje problematice účetního řešení inventarizačních rozdílů u dlouhodobého majetku, což je sice v běžné praxi „sci-fi“ a „fata morgána“, nicméně i tak by měla účetní metodika dávat smysl. Vždy je třeba nejprve
prověřit
, zda zjištěné manko/úbytek či přebytek dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku neznamená, že došlo k opomenutí zaúčtovat pořízení majetku
. Jde-li skutečně o prokázané manko vztahující se k běžnému období
, pak je dle NÚR věcně správný postup účtování dle ČÚS 007
, viz výše.Pokud se však manko vztahuje k minulým obdobím, musí účetní jednotka zvážit alternativní účtování, které povede k věrnému a poctivému obrazu, včetně případné úpravy srovnávacích údajů v účetní závěrce.
Načež se dostáváme ke spornější – byť v praxi výjimečné – záležitosti případných zjištěných přebytků dlouhodobého majetku. Stávající
postup účtování přebytků dlouhodobého majetku
uvádí ČÚS 007:a)
Přebytek odpisovaného majetku se účtuje na vrub účtové skupiny dlouhodobého nehmotného/hmotného majetku a ve prospěch příslušných oprávek tohoto majetku.
b)
Přebytek neodpisovaného majetku se účtuje na vrub účtové skupiny dlouhodobý hmotný majetek a ve prospěch účtu účtové skupiny Základní
kapitál
a kapitálové fondy.Postup podle písmene a)
ústí v zaúčtování přebytku odepisovaného majetku v nulové zůstatkové hodnotě. Což je z hlediska věrného a poctivého obrazu možné, když by byl majetek již odepsán v minulých letech. Pokud však přebytek pramení z toho, že byl majetek nesprávně zaúčtován v běžném či minulém období nebo nepřesně identifikován/oceněn, musí účetní jednotka stanovit postup, který bude věrně a poctivě zobrazovat ekonomické použití majetku, jeho zůstatkovou hodnotu a přebytek zohlední ve věcně příslušném období.Postup dle písmene b) lze využít, pokud se přebytek majetku vztahuje k běžnému období.
Pokud se ovšem tento přebytek vztahuje k některému z minulých období, může se jednat o chybu minulých let
, a tudíž je nutné upravit rovněž příslušným způsobem srovnávací údaje v účetní závěrce.Zákon o účetnictví požaduje
ocenění nově zachyceného majetku v účetnictví – např. inventarizačního přebytku – reprodukční pořizovací cenou
. Což je dle § 25 odst. 5 ZÚ cena, za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy se o něm účtuje. Pokud ovšem přebytek pramení z nesprávného účtování či ocenění v minulých obdobích, pak je nutné jej ocenit tak, jak by byl oceněn v době jeho vzniku, pokud by o majetku bylo správně účtováno.V souladu s Vyhláškou
se inventarizační přebytky účtují ve prospěch provozních výnosů
. Tento postup však podle NÚR u dlouhodobého majetku obvykle není vhodný
, neboť přebytek majetku
, který se:–
vztahuje k běžnému období,
by měl být vyřešen úpravou původního účetního postupu
,–
vztahuje k minulým obdobím, by měl být účtován a vykázán zpravidla
jako chyba minulých let
.Nedostatky inventarizací v praxi
Škoda, že tentokrát představenou Interpretaci I-29 její tvůrci nedoplnili názornými příklady, a to zejména náročnou pasáž týkající se alternativního účetního zachycení přebytků dlouhodobého majetku, kterou si podle doporučení NÚR mají účetní jednotky (nějak) adekvátně dotvořit svépomocí… Po tomto poněkud teoretickém textu proto závěrem pro osvěžení i poučení dodejme pár zcela praktických příkladů častějších chyb inventarizací. Protože jedna věc jsou účetní právní předpisy a druhá (jiná) věc je firemní praxe. Nedostatky mají přirozeně řadu nejrůznějších příčin od prosté účetní neznalosti, přes lidsky pochopitelné snahy „ulehčit si práci“, až po záměrné falšování účetních záznamů ze zištných důvodů samotné firmy nebo (asi častěji) jejích konkrétních zaměstnanců.
Pro přehlednost si rozdělíme nedostatky inventarizací do čtyř „desater“ tematických oblastí: 1) Příprava inventarizace, 2) Provádění inventarizace, 3) Řešení inventarizačních zjištění, 4) Daňové důsledky inventarizace.
1.
Nedostatky v přípravě inventarizace
a.
Stanovení nepřiměřeně krátkých lhůt k provedení fyzické inventury značného majetku (zvláště zásob ve výrobě a skladech), které již samy o sobě – jak ukazují výsledky – nutí inventarizační komise k povrchnosti, nepřesnosti a formálnosti inventur, které proto nemohou splnit požadovaný cíl – zjištění skutečného stavu.
b.
Nedostatečné personální zajištění inventarizací, která je zvláště v menších firmách ponechána na bedrech účetního a skladníka, kteří přirozeně – vedle své další běžné práce – pochopitelně ani v poměrně dlouhém čase nebývají fyzicky schopni důkladně prověřit všechny sledované položky, což je prakticky obdobou ad 1.
c.
Inventuru mají na starosti pouze lidé, kteří nesou hmotnou odpovědnost za takto kontrolovaný majetek, což přirozeně vede k jejich snaze „nevidět“ chybějící kusy, takže jejich kontrola nemusí být zcela objektivní…
d.
Nedůsledné, resp. neúplné, vymezení nebo stanovení rozsahu majetku a závazků podléhajících inventarizaci, a míst, kde se může nacházet, takže na některý majetek se při provádění inventarizace vůbec nedostane.
e.
Není zaveden přehledný systém inventárních čísel, takže návazně vznikají problémy s identifikací majetku.
f.
Nejsou jasně vymezeny
kompetence
a odpovědnostní vztahy při inventarizaci, což bývá komplikací zvláště tehdy, když se na inventarizaci podílí hodně lidí, jejichž působnosti se vzájemně překrývají.g.
Dochází k duplicitnímu vykázání (nalezení) jednoho a toho samého majetku například proto, že nejsou viditelně označeny již inventované kusy, z čehož samozřejmě vycházejí nesprávné a nereálné přebytky majetku.
h.
V praxi drobných výrobních a řemeslných účetních jednotek inventura nebývá vůbec prováděná s tím, že veškerý materiál byl využit na práce dokončené do konce účetního období a zboží není nakupováno. Což je ovšem v příkrém rozporu s jednoznačným požadavkem ZÚ vztahujícím se na všechny účetní jednotky. Inventovat je třeba nejen zásoby, ale veškerý majetek a veškeré závazky, jinak je účetnictví neprůkazné.
i.
Je nařízena pouze fyzická inventura techniky, staveb a zásob s tím, že dokladová inventura nebude provedena, jelikož stejně přebírá data z účetních podkladů, takže údajně ani nemůže najít nějaké odlišnosti a je ztrátou času.
j.
Tzv. průběžná inventarizace ad výše je nařízena i u majetku, u kterého to § 29 odst. 2 ZÚ neumožňuje.
2.
Nedostatky v provádění inventarizace
a.
Fyzicky se prověřuje pouze vybraný majetek, na kterém účetní jednotce záleží (např. dlouhodobý hmotný majetek, pohledávky a závazky), ostatní rozvahové položky inventovány nejsou nebo jen zcela formálně.
b.
Neprovedení důsledné fyzické inventury, ale jen pouhé opsání, resp. odsouhlasení, evidovaných účetních stavů, jež jsou v inventurních soupisech bezostyšně označovány inventarizační komisí za zjištěné skutečné stavy majetku a závazku. Příslušní členové inventarizačních komisí si zřejmě neuvědomují, že v mnoha případech lze tyto nedostatky a lajdáctví, příp. až podvody odpovědným osobám prokázat i s odstupem času.
c.
Zapomíná se na prověření stavu nedokončené výroby, která navíc může zahrnovat i nedokončené zakázky nehmotné povahy, jako jsou rozpracované projekty, audity, studie apod., kde je značný problém s oceněním.
d.
Nekriticky se přebírají i značně pochybná zjištění inventarizační komise, přičemž i tato se mohla vlivem tzv. lidské chyby splést, proto by měly být výrazné excesy (zvláště přebytky DHM) raději opakovaně prověřeny.
e.
Malá iniciativa členů inventarizační komise hledat majetek firmy i v místech méně obvyklých nebo hůře přístupných, např. ve firemních automobilech, v suterénních a půdních prostorách, v horních skříňkách atp.
f.
Pracovníci inventarizační komise dostanou neoficiálně pokyn, aby se zabývali jen případnými manky a schodky, zatímco zjištěné přebytky nemají evidovat, ale ponechat bez povšimnutí jako „tichou rezervu“.
g.
Pokud není fyzická inventura prováděna v rozvahový den – což by ostatně bylo velmi neobvyklé a hlavně nepraktické – neprovádí se již oprava těchto zjištění o případné přírůstky a úbytky do/od rozvahového dne.
h.
Je zapomenuto na přechodné účty aktiv a pasiv, jakož i na podrozvahové a případné vnitropodnikové účty.
i.
Při fyzické inventuře, zejména volně loženého materiálu, je ke zjištění skutečného stavu nesprávně používán pouhý odhad. Když nelze spolehlivě provést fyzickou inventuru, je namístě vhodný technický propočet.
j.
Zapomíná se na účetní zásadu opatrnosti a inventarizační komise jen velmi zřídka navrhují a zdůvodňují tvorbu opravných položek, rezerv a změnu odpisových plánů jen proto, že to znamená vyšší pracnost.
3.
Nedostatky v řešení inventarizačních zjištění
a.
Inventarizační rozdíly nejsou zaúčtovány do kontrolovaného účetního období, což má pak samozřejmě za následek zkreslené vykázání výsledku hospodaření kontrolovaného, i toho následného účetního období.
b.
Vzájemná
kompenzace
zjištěných mank a přebytků u zcela rozdílných majetků, u nichž nejsou naplněny podmínky pro tzv. neúmyslnou záměnu jednotlivých druhů, u kterých je tato záměna reálně možná.c.
Paušální účtování veškerých mank na zásobách materiálu a zboží na vrub účtu 501, resp. 504. Správně by se zde přitom měly účtovat pouze úbytky (ztráty) v rámci norem přirozených úbytků zásob materiálu.
d.
Nedohledaný DHM se nesprávně účtuje jako likvidace (na MD 551), a nikoli jako manko (na MD 549).
e.
Účtování manka na MD 549 jen ve výši, kterou má nahradit hmotně odpovědná osoba. Což není správné, neboť na účet 549 patří celé zjištěné manko nezávisle na tom, zda bude nahrazováno a v jakém rozsahu.
f.
Ke snížení inventarizačních rozdílů majících charakter manka jsou bez bližšího věcného posouzení paušálně uplatňovány normy přirozených úbytků zásob, a to i když nebyly tyto normy v účetní jednotce vyhlášeny.
g.
Při oceňování cizoměnových položek (včetně jejich opravných položek) není použit aktuální kurs ČNB.
h.
Zapomíná se na oceňování reálnou hodnotou (hlavně u akcií), která se chybně supluje opravnou položkou.
i.
V rámci prováděné inventarizace nejsou zjišťovány a tvořeny opravné položky k majetku, u něhož došlo k dočasnému poklesu jeho ocenění, což je porušením účetní zásady opatrnosti.
j.
Není zaúčtováno zjištěné zvýšení dluhů, např. u smluvních sankcí, reklamací, z titulu soudních rozhodnutí.
4.
Nedostatky v daňovém posouzení inventarizačních zjištění
a.
Normy přirozených úbytků a ztratného nejsou hodnověrně odůvodněny a vztahují se i na majetek, u něhož jsou takovéto úbytky reálně nemyslitelné, takže manko má zcela jistě jinou příčinu.
b.
Manka a schodky nad normy přirozených úbytků jsou v rámci účetního výsledku ponechány jako daňově účinné bez ohledu na výši souvisejících náhrad nebo na vyjádření policie, či zda šlo o živelní pohromu.
c.
U obchodů mezi spojenými osobami se opomíjí problém neprokázaného rozdílu ceny sjednané a „obvyklé“.
d.
Špatně spočítané daňové odpisy, zvláště pokud došlo k určité komplikující události, například ke změně ocenění z důvodu technického zhodnocení nebo z jiného titulu, nebo k vyřazení majetku před rozvahovým dnem.
e.
Pokud byla sjednána tzv. výhrada vlastnictví, kdy kupující nabývá vlastnictví až úplným zaplacením kupní ceny, sice nelze uplatňovat daňové odpisy, ovšem účetní odpisy by účetní jednotka měla běžně uplatňovat.
f.
Neověřují se všechny podmínky daňového odpisu pohledávek, nebo tvorby zákonných opravných položek.
g.
Přehlíží se povinnost tzv. dodaňovat a pak příp. oddaňovat dluhy 30 měsíců po splatnosti nebo promlčené.
h.
U zákonných rezerv se zapomíná na podmínku včasného deponování částek na vázaný účet v bance.
i.
Ke škodě firem se likvidace zásob (např. prošlých potravin) vykazuje paušálně jako daňově neúčinná.
j.
Plátci DPH si ještě neosvojili nedávnou změnu řešení řádně nedoložených a nepotvrzených úbytků zásob a případně také dlouhodobého majetku, které nově podléhají vyrovnání, resp. úpravě, odpočtu daně.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.