Účetní postup při odebrání nezaplaceného zboží
Plné znění otázky
Z důvodu nedoplacení faktury stroje, který jsme prodali odběrateli, byl stroj odběrateli odebrán zpět. Na původní částku faktury byl v plné výši vystaven dobropis. Jelikož stroj byl cca půl roku protistranou používán a vzhledem k jedinečnosti stroje jsme vyúčtovali takto: Prosím o názor, zda je účetní postup správný. Vše je smluvně ošetřeno a obě strany s vyúčtováním souhlasí. 1. Původní faktura Stroj 100.000,- 311/604 DPH 21% 21.000,- 311/343 Celkem 121.000,- 2. Odebrání stroje zpět: A. Dobropis: Stroj -100.000,- 311/604 DPH 21% -21.000,- 311/343 B. Vyúčtování: - náhrada škody a ušlého zisku = paušální odškodnění 50.000,- - smluvní pokuta za nezaplacení 2. části pořizovací ceny = 20.000,- Celkem pokuty 70.000,- 311/644 Platby: Původní faktura a dobropis se vynulují. Odběratel dluží penále a odškodnění ve výši 70.000,-. Jelikož původní fakturu zaplatil ve výši 50.000,- je jeho aktuální dluh 20.000,-. Po úhradě dluhu 20 tis. bude vše uhrazeno a dodavateli zůstane stroj, jehož hodnota předpokládaného prodeje je max. 50 000, v případě prodeje bude vytavena nová faktura a zaúčtováno 311/600. Je tento postup účetně správný?