Slevový kupon zákazníkovi jako kompenzace nebo marketing, zdanění
Plné znění otázky
Eshop plátce DPH má v sortimentu i použité zboží, na který používá zvláštní režim dle par. 90. Eshop prodává dárkové poukazy a zdaňuje je jako víceúčelový poukaz (protože v momentě prodeje neví, zda bude využito na použité zboží nebo prodej na SK v režimu OSS). Kromě prodeje dárkových poukazů občas dá zdarma obdobný poukaz (slevový kupon) zákazníkovi z důvodu jeho nespokojenosti s objednávkou, aby se předešlo negativní recenzi. Někdy takový kupon dá zákazníkovi i v rámci marketingové akce např. za příspěvek/like na facebooku (marketingové oddělení takto motivuje potencionální zákazníky sledovat eshop). Jak s takovým kompenzačním kuponem za 500 Kč naložit? Může se to brát jako v obou případech jako sleva ceny - zákazník pak při uplatnění udělá objednávku na nákup zboží za 2000 Kč a použitím takového poukazu 500 Kč se celková cena sníží na 1500 Kč. Tzn. v případě, že nakoupí nové zboží (které není ve zvláštní režimu) zaúčtuje základ daně 1240 Kč zaúčtuje na 604 a DPH 21% 260 Kč (500 Kč sníží ZD o 413 Kč a dph o 86 Kč) . V případě uplatnění za použité zboží zaúčtuje 1500 Kč na 604. A poté počítá přirážku jako rozdíl mezi prodejní 1500 Kč (nikoliv 2000 Kč) a nákupní cenou. Je tato metodika v pořádku?