868/2021/3901-2
ROZHODNUTÍ
o prominutí daně z příjmů z důvodu mimořádné události
Zpracovatel: Mgr. Martin Dvořák
PID: MFCRBXXJQY
Ministryně financí rozhodla podle § 260 odst. 1 písm. b) zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"),
takto:
Poplatníkům daně z příjmů
promíjím
daň z příjmů ze závislé činnosti v případě, kdy daňová povinnost vznikla z
důvodu příjmů v podobě peněžní náhrady podle § 35 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém
řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále
jen "krizový zákon"), za vykonání pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci uložené
ve smyslu § 6 odst. 1 písm. c) krizového zákona v rámci krizových opatření vlády
České republiky po dobu platnosti všech nouzových stavů vyhlášených v souvislosti
s výskytem pandemie COVID-19, nebo peněžní náhrady podle § 35 krizového zákona poskytnuté
po vzájemné dohodě s orgánem krizového řízení ve smyslu hlavy II. krizového zákona
za dobrovolnou pomoc v rámci krizových opatření vlády České republiky po dobu platnosti
všech nouzových stavů vyhlášených v souvislosti s výskytem pandemie COVID-19.
Toto rozhodnutí je oznámeno podle § 260 odst. 3 daňového řádu zveřejněním ve
Finančním zpravodaji.
Odůvodnění:
V souvislosti se šířením viru SARS-CoV-2 a přijímanými opatřeními k jeho zamezení
se ministryně financí rozhodla využít své pravomoci podle § 260 odst. 1 písm. b)
daňového řádu a za účelem zmírnění zvýšených dopadů této mimořádné události na daňové
subjekty přistoupit ve stanoveném rozsahu k hromadnému prominutí daně z příjmů fyzických
osob ze závislé činnosti.
Rozhodnutím ministryně financí dojde k prominutí daně z příjmů poplatníkům daně
z příjmů fyzických osob, kterým byla v rámci krizových opatření vlády České republiky
po dobu platnosti všech nouzových stavů vyhlášených v souvislosti s výskytem pandemie
COVID-19 uložena pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc ve smyslu § 6 odst. 1 písm.
c) krizového zákona v souvislosti s pandemií COVID-19 a obdrželi nebo obdrží z tohoto
důvodu peněžní náhradu podle § 35 krizového zákona, která je zdanitelným příjmem
ze závislé činnosti. Krizovým opatřením dle krizového zákona byla pracovní povinnost
po dobu platnosti nouzového stavu uložena např. k zajištění poskytování sociálních
služeb, k zajištění poskytování péče v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc,
k zajištění poskytování zdravotních služeb poskytovateli zdravotních služeb či k
zajištění činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví. Dle příslušných usnesení vlády
pak pracovní povinnost dopadala na studenty konkrétních oborů středních a vysokých
škol v oblasti zdravotní a sociální péče (resp. v souvisejících oblastech).
Za stejných podmínek bude prominuta daň z příjmů poplatníkům daně z příjmů fyzických
osob, kterým daňová povinnost vznikla nebo v budoucnu vznikne z důvodu peněžní náhrady
podle § 35 krizového zákona poskytnuté po vzájemné dohodě s orgánem krizového řízení
za dobrovolnou pomoc v rámci krizových opatření vlády České republiky po dobu platnosti
všech nouzových stavů vyhlášených v souvislosti s výskytem pandemie COVID-19. Prominutí
daně z příjmů se bude vztahovat i na peněžní náhrady dle § 35 krizového zákona za
splnění pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci, resp. za dobrovolnou pomoc, které
budou v souvislosti s výskytem pandemie COVID-19 poskytnuty v budoucnu
Případné daně, které byly sraženy příslušnými orgány krizového řízení, budou
vráceny podle standardních ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů").
Pokud byla z těchto příjmů ze závislé činnosti v průběhu roku 2020 sražena záloha
na daň podle § 38h zákona o daních z příjmů, může plátce daně vrátit poplatníkovi
prominutou částku na záloze sraženou z těchto příjmů podle § 38i odst. 1 zákona o
daních z příjmů (jako přeplatek na záloze), pokud neuplynula lhůta pro podání vyúčtování
daně z příjmů ze závislé činnosti za toto zdaňovací období (tj. do 1. 3. 2021 podává-li
vyúčtování ještě v papírové podobě a do 22. 3. 2021 podává-li vyúčtování elektronicky).
Po této lhůtě může plátce daně vzniklý rozdíl ve prospěch poplatníka vrátit ještě
ve lhůtě pro vrácení přeplatku na dani podle § 38i odst. 2 zákona o daních z příjmů,
tzn., pokud neuplynuly 2 roky od konce lhůty pro podání vyúčtování daně z příjmů
ze závislé činnosti za zdaňovací období, v němž rozdíl vznikl. V této lhůtě může
plátce daně vrátit vzniklé rozdíly na záloze též poplatníkovi, který si u něj nepožádal
o vydání potvrzení podle § 38j odst. 3 zákona o daních z příjmů za účelem podání
daňového přiznání za rok 2020.
O vrácené částky na záloze nebo na dani sníží plátce daně nejbližší odvod záloh
na daň. Jinak má poplatník, kterému nebylo provedeno roční zúčtování záloh a daňového
zvýhodnění, možnost uplatnit nárok na vzniklý rozdíl v daňovém přiznání. Vrácené
částky na záloze nebo na dani plátce vyčíslí v příslušném vyúčtování daně z příjmů
ze závislé činnosti, které má povinnost podat podle § 38j odst. 4 a 5 zákona o daních
z příjmů (případně v dodatečném vyúčtování) a v obou případech v příloze č. 3 k tomuto
vyúčtování.
Poplatníkovi, kterému byla z těchto příjmů sražena daň srážkou podle zvláštní
sazby v souladu s § 6 odst. 4 písm. b) zákona o daních z příjmů, může plátce daně
vrátit prominutou částku daně podle § 38d odst. 8 zákona o daních z příjmů, pokud
neuplynuly 3 roky od konce lhůty, ve které byl plátce daně povinen podat vyúčtování
daně z příjmů vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně, nevyužil-li poplatník postup
uvedený v § 36 odst. 7 a 8 zákona o daních z příjmů (tj. nezahrnul-li tyto příjmy
na základě vydaného potvrzení do daňového přiznání). Vrácené částky na dani plátce
daně vyčíslí v příslušném vyúčtování daně z příjmů vybírané srážkou podle zvláštní
sazby daně, které má povinnost podat podle § 38d odst. 9 zákona o daních z příjmů,
resp. v dodatečném vyúčtování a v příloze k tomuto vyúčtování.
Z hlediska správy této prominuté daně bude Finanční správa České republiky také
akceptovat přístup, kdy nebude plátce, ani poplatník uvádět příjem, který je sice
zdanitelný, ale jeho daňový efekt je zcela potlačen prostřednictvím prominutí. Pro
plátce daně to tedy znamená možnost tento vztah nijak nevypořádávat a pro poplatníka
se eliminuje povinnost jen kvůli tomuto příjmu podávat daňové přiznání. Pokud bude
poplatník podávat daňové přiznání z jiného důvodu, bude rovněž tolerováno neuvedení
tohoto příjmu v daňovém přiznání.
Lze očekávat, že drtivá většina daňových subjektů se zachová shora uvedeným způsobem.
Výjimkou může být situace, kdy pro poplatníka je nezbytné daný příjem vykázat např.pro
účely získání nároku na daňový bonus na vyživované dítě (kvůli překročení určité
prahové hodnoty). Prominutí nedopadá na odvody na sociálním a zdravotním pojištění,
neboť tyto odvody nejsou v kompetenci Ministerstva financí (resp. ministryně financí).
S ohledem na výše uvedené ministryně financí rozhodla tak, jak je uvedeno ve
výroku rozhodnutí.
Poučení:
Proti tomuto rozhodnutí nelze uplatnit opravné prostředky (§ 259 odst. 4 daňového
řádu).
JUDr. Alena Schillerová, Ph.D., v. r.
místopředsedkyně vlády a ministryně financí