337/2019 Sb.
Ústavního soudu
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl pod sp. zn. Pl. ÚS 19/17 dne 12. listopadu 2019 v plénu
složeném ze soudců Ludvíka Davida, Jaroslava Fenyka, Jana Filipa, Jaromíra Jirsy,
Tomáše Lichovníka, Vladimíra Sládečka, Radovana Suchánka, Kateřiny Šimáčkové, Vojtěcha
Šimíčka, Davida Uhlíře (soudce zpravodaj) a Jiřího Zemánka o návrhu skupiny 19 senátorů
Senátu Parlamentu České republiky, zastoupené doc. JUDr. Zdeňkem Koudelkou, Ph.D.,
advokátem, se sídlem v Brně, Optátova 46, na zrušení ustanovení § 72 odst. 1 a 2
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 458/2011 Sb., za účasti Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky a Senátu Parlamentu České republiky jako účastníků
řízení a vlády České republiky jako vedlejšího účastníka řízení,
takto:
I. Ustanovení § 72 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákona
č. 458/2011 Sb., se ruší uplynutím dne 31. prosince 2020.
II. Ve zbývající části se návrh odmítá.
Odůvodnění
I.
Předmět řízení
1. Ústavnímu soudu byl dne 17. srpna 2017 doručen návrh skupiny 19 senátorů
Senátu Parlamentu České republiky (dále jen "navrhovatelka") na zrušení ustanovení
§ 72 odst. 1 a 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 458/2011
Sb., dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
2. Návrh byl podán podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy České republiky
(dále jen "Ústava") a § 64 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
pro rozpor s čl. 1 odst. 1, čl. 2 odst. 4, čl. 79 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 3,
čl. 4 odst. 1 a 2, čl. 10 odst. 2 a 3 a čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a
svobod (dále jen "Listina").
II.
Argumentace navrhovatelky
3. Navrhovatelka je přesvědčena, že rozsah povinně sdělovaných údajů v
tiskopisech vydávaných Ministerstvem financí podle § 72 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "daňový řád") musí alespoň obecnými
pojmy stanovit přímo zákon, nikoliv jen tiskopis Ministerstva financí, přičemž tiskopisy,
respektive jejich vzory, by měly být vydány formou podzákonného právního předpisu.
Podle názoru navrhovatelky z čl. 11 odst. 5 Listiny plyne zásada výhrady zákona a
to, že zákonodárce má přímo upravit všechny základní a podstatné daňové povinnosti,
včetně povinností spojených se správou daně a kontrolou daní.
4. Podle tvrzení navrhovatelky dochází napadenými ustanoveními k nedůvodnému
obcházení pravidel kontroly ústavnosti a zákonnosti prováděcích právních předpisů
výkonné moci a k porušení principů demokratického právního státu podle čl. 1 odst.
1 Ústavy, neboť soudní kontrola podzákonných předpisů je součástí tohoto principu.
Je nutné, aby formulářová normotvorba byla svázána jasnými pravidly a aby povinné
formuláře byly vydávány (jejich vzory) jako právní předpisy. Tím je podle názoru
navrhovatelky zajištěna jejich veřejná publikace ve Sbírce zákonů a je nezpochybnitelná
jejich přezkoumatelnost Ústavním soudem i obecnými soudy, jak je tomu například u
formulářových podání vyžadovaných pro zápis do veřejného rejstříku (např. obchodního),
stanovených vyhláškou Ministerstva spravedlnosti č. 323/2013 Sb., o náležitostech
formulářů na podávání návrhů na zápis, změnu nebo výmaz údajů do veřejného rejstříku
právnických a fyzických osob, evidence svěřenských fondů a evidence údajů o skutečných
majitelích a o podrobnostech týkajících se způsobu dálkového přístupu k údajům v
evidenci skutečných majitelů a některým údajům v evidenci svěřenských fondů a o zrušení
některých vyhlášek, ve znění vyhlášky č. 459/2017 Sb.
5. Navrhovatelka napadá § 72 odst. 1 a 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád, ve znění zákona č. 458/2011 Sb., i z důvodu, že na daňových tiskopisech (formulářích)
podává daňový subjekt obecně údaje o sobě, případně o blízkých osobách (děti, manželka
v případě uplatnění daňových výhod), zatímco v případě kontrolního hlášení jsou to
i údaje o jiných, z hlediska daňového subjektu zcela cizích osobách.
6. Navrhovatelka je toho názoru, že ustanovení § 72 odst. 2 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád, samo o sobě není na první pohled neústavní, přesto se však domnívá,
že neústavním je, neboť je jen apelem na Ministerstvo financí, že nemá tiskopisy
zneužívat. Podle navrhovatelky je tento apel faktickou rezignací zákonodárce na svou
činnost, neboť ten nemá apelovat, ale požadované informace určit. Navrhovatelka má
za to, že § 72 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, je zcela nedostatečný
z pohledu stanovení limitu povinností zákonodárcem, z pohledu ochrany osobních údajů,
které jsou v takových tiskopisech vyžadovány, a též z pohledu zásady, že daně lze
stanovit jen zákonem, což se vztahuje i na podstatné náležitosti správy daní, nejen
hmotněprávní daňovou úpravu. Derogace tohoto ustanovení je podle tvrzení navrhovatelky
tudíž nutným krokem k tomu, aby zákonodárce upravil tuto oblast znovu a již ústavně
konformně.
7. Na podporu svých tvrzení navrhovatelka poukázala na případ, kdy Ústavní
soud Rakouské republiky zrušil přechodné ústavní konstatování, že ustanovení zemských
zákonů o veřejných zakázkách jsou na dobu od 1. ledna 2001 do 31. srpna 2002 v souladu
s ústavou, byť stejné ustanovení na spolkové úrovni již rakouský Ústavní soud shledal
neústavním. Navrhovatelka rovněž odkázala na nález Ústavního soudu ze dne 23. července
2013 sp. zn. Pl. ÚS 13/12 (N 126/70 SbNU 147; 259/2013 Sb.) ve věci návrhu na zrušení
části ustanovení § 289 odst. 2 trestního zákoníku zmocňujícího vládu ke konkretizaci
pojmu množství větší než malé a zejména na nález pléna Ústavního soudu ze dne 6.
prosince 2016 sp. zn. Pl. ÚS 32/15 (N 232/83 SbNU 605; 40/2017 Sb.) ve věci ústavnosti
právní úpravy náležitostí kontrolního hlášení v zákoně č. 235/2004 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o DPH") a uvedla,
že právní závěry z tohoto nálezu plynoucí lze vztáhnout i na institut tzv. formulářových
podání podle napadených ustanovení § 72 odst. 1 a 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád, ve znění zákona č. 458/2011 Sb., neboť podle jejího názoru právní úprava náležitostí
kontrolního hlášení v zákoně o DPH a právní úprava náležitostí tiskopisů v § 72 daňového
řádu jsou obdobné.
III.
Průběh řízení před Ústavním soudem
8. Ústavní soud podle § 69 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o Ústavním soudu") zaslal návrh Poslanecké
sněmovně a Senátu Parlamentu České republiky jako účastníkům řízení a dále vládě
České republiky a Veřejné ochránkyni práv jako orgánům, které jsou oprávněny vstoupit
do řízení jako vedlejší účastníci řízení.
9. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky ve svém vyjádření toliko
shrnula průběh legislativního procesu, který vedl k přijetí zákona, jehož ustanovení
jsou navrhována ke zrušení. Konstatovala, že s návrhem zákona vyslovily ústavně předepsaným
postupem souhlas obě komory Parlamentu, zákon byl podepsán příslušnými ústavními
činiteli a řádně vyhlášen. Závěrem uvedla, že je věcí Ústavního soudu, aby posoudil
otázku namítané protiústavnosti zákona a aby rozhodl o návrhu na jeho zrušení.
10. Senát Parlamentu České republiky ve svém vyjádření popsal danou právní
úpravu a uvedl, že napadené ustanovení § 72 odst. 1 je obsaženo v daňovém řádu již
od počátku jeho účinnosti, tedy ode dne 1. ledna 2011, přičemž bylo jednou novelizováno,
kdy zákonem č. 458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního
místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů, byla za slovo "registraci"
vložena slova "oznámení o změně registračních údajů". Účinnost této změny nastala
dnem 1. ledna 2013. Ustanovení § 72 odst. 2 je obsaženo v daňovém řádu rovněž již
od počátku jeho účinnosti, tedy ode dne 1. ledna 2011, a nebylo dosud novelizováno.
Podle názoru Senátu z uvedeného plyne, že právní konstrukce formulářových podání
založených na vzorových tiskopisech Ministerstva financí tvoří integrální součást
daňového řádu již od okamžiku jeho přijetí, a byla tudíž uzákoněna jako jeden z prvků
materie obsažené v tomto novém právním předpisu. Senát dále uvedl, že v minulosti
se již vícekrát vyjadřoval k průběhu legislativního procesu vedoucího k přijetí nového
daňového řádu, zejména v souvislosti s návrhy projednávanými Ústavním soudem pod
sp. zn. Pl. ÚS 18/14 ze dne 15. září 2015 (N 165/78 SbNU 469; 299/2015 Sb.) a pod
sp. zn. Pl. ÚS 24/14 ze dne 30. června 2015 (N 123/77 SbNU 867; 187/2015 Sb.), a
na tato svá vyjádření odkázal. Závěrem Senát uvedl, že je plně na Ústavním soudu,
aby návrh na zrušení napadených zákonných ustanovení posoudil a ve věci rozhodl.
11. Vláda usnesením ze dne 11. října 2017 č. 714 schválila svůj vstup do
řízení, navrhla zamítnutí návrhu a jako vedlejší účastník řízení zmocnila ministra
JUDr. Jana Chvojku, aby ve spolupráci s ministrem financí vypracoval vyjádření vlády.
V podrobném vyjádření pak vláda uvedla, že ustanovení § 72 daňového řádu upravuje
institut tzv. formulářových podání při správě daní. Předmětný návrh podle svého obsahu
navazuje na nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 32/15, který se vztahoval k institutu
kontrolního hlášení podle zákona o DPH. Institut kontrolního hlášení byl do oblasti
daně z přidané hodnoty zaveden zákonem č. 360/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související
zákony, s účinností od 1. ledna 2016. Ústavní soud v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 32/15
nezpochybnil institut kontrolního hlášení jako takový a i provedený test proporcionality
pro něj vyzněl příznivě. Návrh podaný skupinou senátorů byl ve větší části zamítnut
a Ústavní soud mu vyhověl pouze zrušením ustanovení § 101d odst. 1 zákona o DPH (a
to uplynutím dne 31. prosince 2017) a ustanovení § 101g odst. 5 zákona o DPH (okamžikem
vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů). Ústavní soud však požadoval, aby zákon o DPH
alespoň obecně vymezil okruh požadovaných údajů ve formuláři kontrolního hlášení.
Po vydání tohoto nálezu Ústavního soudu Ministerstvo financí zahájilo interní diskuse
nad koncepcí a uchopením ustanovení § 101d odst. 1 zákona o DPH a dospělo k závěru,
že pro právní jistotu bude nakonec nejvhodnějším řešením v tomto výjimečném případě
rezignovat na standardní legislativní proces a využít pozměňovací návrh, který by
mohl být vznesen na půdě Poslanecké sněmovny při projednávání vhodného vládního návrhu
zákona, který by obsahoval novelu zákona o DPH. Uvedené požadavky splnil návrh zákona
č. 370/2017 Sb., o platebním styku, kterým se mění i některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o platebním styku. Vláda je přesvědčena, že budoucí znění ustanovení
§ 101d odst. 1 zákona o DPH naplňuje požadavky Ústavního soudu, jak byly vyjádřeny
v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 32/15, neboť dostatečným způsobem vymezuje okruh údajů, které
lze v rámci kontrolního hlášení požadovat. Podle názoru vlády bylo ustanovení § 101d
odst. 1 zákona o DPH v podobě zrušené Ústavním soudem v postavení lex specialis vůči
obecné úpravě daňového řádu a v případě, že by nebylo po svém zrušení nahrazeno novou
speciální úpravou, automaticky by byla aplikována obecná úprava daňového řádu.
12. K námitce porušení požadavku výhrady zákona vláda uvedla, že tiskopis
daňového tvrzení je pouze nosičem pro splnění daňové povinnosti vymezené hmotněprávní
úpravou jednotlivých daňových zákonů. Samotný tiskopis daňovou povinnost, resp. povinnost
tvrzení, nekonstituuje ani nekonkretizuje. V případě absence tiskopisu daňového tvrzení
by daňový subjekt nebyl povinnosti tvrzení zbaven, chyběl by mu však nástroj, který
by mu splnění této povinnosti usnadnil. Obsah a struktura tiskopisu daňového tvrzení
odpovídají tomu, co zákon požaduje pro splnění daňové povinnosti. Díky tomu rovněž
není třeba, aby daňový subjekt zákonnou úpravu detailně znal, a jeho interakce se
správcem daně může proběhnout pouze prostřednictvím podání tiskopisu (v případě,
že se daň tvrzená neodchyluje od daně stanovené správcem daně, nemusí správce daně
daň daňovému subjektu oznamovat a platební výměr, resp. dodatečný platební výměr,
se založí pouze do spisu, viz § 140, resp. § 144 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád).
V případě podání, která jsou materiálně daňovými tvrzeními, nelze tudíž pojmově hovořit
o možném překročení pravomoci příslušného orgánu veřejné moci v souvislosti s vydáním
formulářů těchto podání a se zákonným požadavkem na jejich využití. Povinnost učinit
podání oznamovacího charakteru a uvést v něm předepsané údaje opět stanoví zákon.
Zákon rovněž s větší či menší mírou obecnosti stanoví rozsah údajů, které je daňový
subjekt povinen správci daně sdělit s tím, že jejich konkretizace je v některých
případech svěřena právě příslušnému formuláři. V principu je tedy nezbytné, aby se
formulář pohyboval v mezích zákonných mantinelů pro jeho vydání, a to s ohledem na
základní principy ústavního pořádku a právního státu. Uvedené zákonné mantinely jsou
v daňovém řádu, resp. v daňovém právu, obecně stanoveny různými způsoby, přičemž
právě v případě formulářových podání není toto stanovení provedeno explicitním výčtem
jednotlivých požadovaných údajů. Jak s ohledem na jejich množství, tak na jejich
v čase se proměňující charakter je jejich konkretizace svěřena formulářům. To však
neznamená, že možnost požadovat údaje prostřednictvím formuláře je bezbřehá, jak
tvrdí navrhovatelka.
13. Uvedené zákonné mantinely pro rozsah údajů požadovaných prostřednictvím
formulářů lze podle názoru vlády dovodit z řady ustanovení daňového práva, jakož
i z obecných právních ústavních principů (viz čl. 2 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst.
2 Listiny). Všechny tyto normy a principy je přitom třeba číst a vykládat jako jeden
celek, tj. nikoliv izolovaně. V návaznosti na výše uvedené tedy lze podle vlády vyslovit
obecný závěr, podle něhož nemusí být zákonem stanoven explicitní výčet jednotlivých
údajů, které mohou být prostřednictvím formuláře požadovány, pokud se tento okruh
v konkrétním případě pohybuje uvnitř zákonných mantinelů (definovaných s nezbytnou
mírou obecnosti), které jsou uvedeny výše. Zda tomu tak je, musí být v konkrétním
případě ověřitelné obvyklými výkladovými metodami a ze strany adresátů právních norem
v přiměřeném rozsahu předvídatelné, a to i s ohledem na ustálenou správní praxi.
Pokud je tedy konkrétní formulář rozsahem požadovaných údajů takovýmto "předvídatelným
formulářem", lze jej považovat za ústavně konformní. To platí - i s ohledem na preferenci
ústavně konformního výkladu právních norem - i pro zákonná ustanovení, na jejichž
základě je takový formulář vydán. Právě předvídatelnost obsahu formuláře ze strany
daňového subjektu byla zdůrazněna i nálezem Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 32/15,
přičemž současně bylo konstatováno, že normativní rámec pro tento obsah může být
stanoven relativně obecným způsobem.
14. Podle tvrzení vlády lze konstatovat, že formulář podání oznamovacího
charakteru je nástrojem plnění určité zákonné povinnosti a tuto povinnost může v
mezích zákonných limitů i konkretizovat, avšak tuto povinnost sám o sobě daňovému
subjektu nezakládá. Pokud tedy zákon stanoví daňovému subjektu oznamovací povinnost,
nejde fakticky o rozšíření okruhu údajů, které má správce daně pravomoc získat, ale
pouze o stanovení pravidel pro poskytování těchto údajů, zejména založení aktivního
režimu daného poskytování údajů ze strany daňového subjektu. Sběr údajů cestou oznamovací
povinnosti využívající formuláře, které konkretizují okruh požadovaných údajů, je
v řadě případů i hospodárnější a v konečném efektu méně administrativně zatěžující
než ve větším rozsahu využívané získávání údajů ad hoc cestou, kdy daňovému subjektu
ani není okruh v jeho konkrétním případě požadovaných údajů předem znám.
15. K námitce nemožnosti abstraktní soudní kontroly daňových formulářů
vláda uvedla, že dosavadní praxe ukazuje, že při vydávání tiskopisů ze strany Ministerstva
financí, resp. správců daně, k excesům nedochází. Pro případ, že by při vydání konkrétního
tiskopisu k excesu došlo, právní úprava obsahuje prostředky, pomocí kterých se daňový
subjekt může domáhat ochrany svých práv. Pokud se daňový subjekt domnívá, že údaj
obsažený ve formuláři je po něm požadován nezákonně, je oprávněn poskytnutí takového
údaje odmítnout (údaj na tiskopisu nevyplnit). V takovém případě bude následně správcem
daně vyzván, aby údaj doplnil. Výzva je procesním rozhodnutím [§ 11 odst. 1 písm.
d) zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád] a z tohoto důvodu není možné proti ní podat
odvolání (§ 109 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád). Jako následek nevyhovění
výzvě mu může být uložena (vynucující) pořádková pokuta podle § 247 odst. 2 zákona
č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 458/2011 Sb. Rozhodnutí správce daně
o pokutě je rozhodnutím meritorním a lze se proti němu odvolat. V případě neúspěchu
u odvolacího orgánu se lze obrátit na soud s žalobou proti rozhodnutí správního orgánu.
16. Vláda má za to, že smyslem formulářových podání není obcházet legislativní
proces, vyloučit možnost obrany proti excesům či "ulehčit si práci" ze strany veřejné
moci, jak se snaží dovodit navrhovatelka. Využití formuláře obecně přispívá ke standardizaci,
transparentnosti, předvídatelnosti a snazší zpracovatelnosti podání. Princip, podle
něhož zákon stanoví obecný rámec pro okruh požadovaných údajů, zatímco jejich konkretizace
je ponechána formuláři, vede k omezení kazuistiky a rigidity zákonné úpravy, které
jsou v praxi jednou z příčin vzniku tzv. mezer v zákoně. Požadavek na transformaci
okruhu požadovaných údajů do taxativního výčtu upraveného v zákoně, popř. v podzákonném
předpise, by vedl k posílení hypertrofie práva a omezení reakční doby pro úpravy
takového výčtu s ohledem na formální postup obvyklého legislativního procesu. Současně
by takové řešení nepřineslo žádný praktický benefit pro daňové subjekty, neboť jejich
možnost bránit se proti excesivním požadavkům správce daně na poskytnutí údajů by
byla prakticky identická se stávajícím stavem. Takový postup by naopak směřoval proti
pravidelně zaznívajícímu požadavku na větší zjednodušení a srozumitelnost daňové
legislativy.
17. Závěrem ve svém vyjádření vláda shrnula, že navrhovatelka se ve svém
návrhu domáhá zrušení ustanovení § 72 odst. 1 a 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád, ve znění zákona č. 458/2011 Sb., primárně v zájmu zamezení jejich subsidiární
aplikace na institut kontrolních hlášení podle zákona o DPH, ačkoliv problematika
údajů požadovaných v tiskopise kontrolního hlášení bude od 1. ledna 2018 řešena explicitní
zákonnou úpravou v rámci zákona o DPH. Z tohoto úhlu pohledu se tedy návrh již stal
bezpředmětným, nehledě na skutečnost, že navrhující senátoři jako členové zákonodárného
sboru měli sami možnost jimi tvrzenou nedostatečnost právní úpravy kontrolních hlášení
řešit příslušným legislativním návrhem. Vláda vyjádřila názor, že vyhovění návrhu
navrhovatelky by s ohledem na šíři jeho dopadu znamenalo podstatný zásah do právní
jistoty a legitimního očekávání daňových subjektů a současně by znamenalo citelný
zásah do praktického výkonu správy daní, a to jak na straně daňových subjektů, tak
na straně správců daně. Co se týče obecného posouzení ústavní konformity napadených
ustanovení daňového řádu, lze konstatovat, že jimi upravený institut formulářových
podání je tradičním a široce používaným nástrojem výkonu správy daní, jakož i jiných
agend z oblasti veřejného práva. Podle názoru vlády je v duchu ústavně konformního
výkladu daných ustanovení možné konstatovat, že vydání příslušných tiskopisů a konkretizaci
v nich požadovaných údajů ze strany Ministerstva financí lze považovat za souladné
s ústavním pořádkem České republiky, pokud se takový krok pohybuje v mezích zákonných
limitů. Tyto limity jsou dány zejména potřebností údajů pro správu daní, základními
zásadami správy daní, charakterem a obsahem zákonné povinnosti, která je prostřednictvím
formulářového podání plněna, a smyslem, účelem a povahou konkrétního podání. Pokud
jsou tyto limity respektovány, stává se daný formulář přiměřeným a předvídatelným
z pohledu daňových subjektů. Případné požadavky nad tento rámec by pak musely být
specifikovány právním předpisem, což je případ například zmíněných kontrolních hlášení
podle zákona o DPH.
18. Veřejná ochránkyně práv Ústavnímu soudu dopisem ze dne 21. září 2017
sdělila, že svého práva vstoupit do řízení jako vedlejší účastnice nevyužije.
19. Ústavní soud vyjádření Poslanecké sněmovny na vědomí a k případné replice
navrhovatelce nezasílal s ohledem na to, že žádné relevantní skutečnosti neobsahovalo.
20. Na zaslaná vyjádření Senátu a vlády reagovala navrhovatelka replikou,
ve které k vyjádření Senátu neměla připomínky a k vyjádření vlády uvedla, že s ním
nesouhlasí a trvá na argumentech uvedených v původním návrhu. Podle názoru navrhovatelky
to, že byla v mezidobí změněna zákonná úprava kontrolního hlášení daně z přidané
hodnoty, nemá vliv na posouzení napadeného ustanovení daňového řádu. Navrhovatelka
se ohradila zejména vůči odstavci 10 vyjádření vlády, ve kterém bylo uvedeno, že
se lze pozastavit nad přístupem navrhujících senátorů, kteří kritizují Ministerstvo
financí za jeho údajnou pasivitu v realizaci změny zákona, ačkoli sami jsou členy
Parlamentu České republiky a disponují zákonodárnou iniciativou, která by jim umožnila
- pokud shledávali přístup moci výkonné jako nevhodný - předložit vlastní návrh legislativního
řešení. Navrhovatelka namítala, že navrhující senátoři jsou odpůrci kontrolního hlášení
jako celku, a tedy nápravu se snažili zajistit hlasováním proti příslušným vládním
návrhům. K odstavci 39, ve kterém vláda argumentovala, že při tvorbě formulářů se
postupuje obdobně jako při tvorbě vyhlášky, navrhovatelka uvedla, že podle jejího
názoru tímto vláda v zásadě dala za pravdu navrhovatelce, že může být formulář tvořen
jako příloha a součást podzákonného právního předpisu, čímž by byla zajištěna možnost
abstraktní kontroly norem. Zrušením abstraktní kontroly norem by podle navrhovatelky
byla oslabena práva parlamentní menšiny. Pokud má pak formulář dopady na neadresně
určenou a velmi širokou skupinu obyvatel státu, měla by být zajištěna abstraktní
kontrola norem jako součást kontrolních mechanismů výkonné moci. K námitce vlády,
že napadené ustanovení je součástí právního řádu delší dobu a nezpůsobuje problémy,
navrhovatelka uvedla, že to neznamená, že nemůže být Ústavním soudem zrušeno.
IV.
Ústní jednání
21. Ústavní soud v souladu s ustanovením § 44 zákona o Ústavním soudu uvážil,
že ve věci není třeba konat ústní jednání, neboť by nijak nepřispělo k dalšímu, resp.
hlubšímu objasnění věci, než jak se s ní seznámil z písemných úkonů navrhovatelky
a účastníků a vedlejšího účastníka řízení. Nenařízení ústního jednání odůvodňuje
i skutečnost, že Ústavní soud nepovažoval za potřebné provádět dokazování.
V.
Aktivní procesní legitimace a podmínky řízení
22. Ústavní soud konstatuje, že návrh podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy
byl podán oprávněným subjektem dle § 64 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, a obsahuje veškeré zákonem o Ústavním soudu požadované náležitosti.
Návrh tak splňuje podmínky pro řízení před Ústavním soudem, Ústavní soud je příslušný
k jeho projednání, a proto přistoupil k jeho meritornímu posouzení.
VI.
Posouzení ústavní konformity legislativního procesu
23. V řízení o kontrole norem Ústavní soud podle ustanovení § 68 odst.
2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění zákona č. 48/2002 Sb., též zjišťuje,
zda napadený zákon byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem. Navrhovatelka proti legislativní proceduře nevznesla žádné
námitky. V posuzovaném případě Ústavní soud z vyjádření účastníků řízení a sněmovních
tisků veřejně dostupných (na webových stránkách http://www.psp.cz) shledal, že napadená
ustanovení daňového řádu byla přijata v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem.
VII.
Dikce napadeného ustanovení
24. Ustanovení § 72 odst. 1 a 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve
znění zákona č. 458/2011 Sb., zní:
"§ 72
(1) Přihlášku k registraci, oznámení o změně
registračních údajů, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat
jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové
tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem.
(2)
V tiskopisech a v nich vyznačených přílohách, které jsou součástí podání, lze požadovat
pouze údaje nezbytné pro správu daní."
VIII.
Relevantní zákonná úprava daňové registrace a daňového tvrzení
25. Napadené ustanovení § 72 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád,
ve znění zákona č. 458/2011 Sb., zavazuje daňový subjekt podat přihlášku k registraci
a oznámení o změně registračních údajů a dále též řádné daňové tvrzení nebo dodatečné
daňové tvrzení na tiskopise vydaném Ministerstvem financí. Daňový řád nestanovuje
přímo obsah podání na tiskopisech, pouze v § 72 odst. 2 stanoví, že v tiskopisech
lze požadovat pouze údaje nezbytné pro správu daní.
26. Registrační řízení je zvláštní řízení při správě daní, jehož výsledkem
je registrace daňových subjektů; není součástí daňového řízení ve smyslu § 134 zákona
č. 280/2009 Sb., daňový řád, byť s ním velmi úzce souvisí. Jeho účelem je získání
přehledu o daňových subjektech, u nichž se očekává, že budou podávat daňová tvrzení.
Daňovým řádem je v § 72 upravena pouze forma podání. Obsah podání (tj. "předepsané
údaje potřebné pro správu daní" zmíněné v § 126 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád,
ve znění zákona č. 458/2011 Sb.) daňový řád nestanoví a jejich konkretizaci ponechává
na úvaze Ministerstva financí, s obecným omezením plynoucím z § 72 odst. 2 zákona
č. 280/2009 Sb., daňový řád. Registrační řízení je obecně upraveno v § 125 až 131
daňového řádu (odpovídající sankce pak v § 247 a 247a daňového řádu). Konkrétní podmínky
vzniku registrační povinnosti i některé další podmínky registrace stanoví zvláštní
daňové zákony.
27. Legislativní zkratky "řádné daňové tvrzení" a "dodatečné daňové tvrzení"
jsou primárně definovány v § 1 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, jenž zní:
"(3) Základem pro správné zjištění a stanovení daně je daňové přiznání, hlášení nebo
vyúčtování (dále jen ,řádné daňové tvrzení‘) a dodatečné daňové přiznání, následné
hlášení nebo dodatečné vyúčtování (dále jen ,dodatečné daňové tvrzení‘) podané daňovým
subjektem." Pojem "řádné daňové tvrzení" je blíže vymezen v § 135 až 140 daňového
řádu, a to z hlediska povinnosti podat řádné daňové přiznání a splatnosti daně (§
135), lhůt pro podání daňového přiznání (§ 136), lhůt podávání hlášení a vyúčtování
(§ 137), opravného daňového přiznání a opravného vyúčtování (§ 138), podkladů pro
vymezení daně (§ 139) a platebního výměru (§ 140). Pojem "dodatečné daňové přiznání"
je blíže vymezen v § 141 až 144 daňového řádu. Zvláštní úpravu jednotlivých forem
řádného daňového tvrzení a dodatečného daňového tvrzení obsahují jednotlivé daňové
zákony. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, v
části čtvrté obsahuje zvláštní ustanovení pro vybírání daně z příjmů, přičemž u jednotlivých
forem daně z příjmů blíže upravuje např. vznik povinnosti podat daňové přiznání či
některé specifické náležitosti (obsah) daňového přiznání (srov. § 38g citovaného
zákona). Podobně tak činí i zákon o DPH, v jehož § 101d odst. 1 je po jeho zrušení
nálezem pléna Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 32/15 nově specifikováno, že v kontrolním
hlášení je plátce povinen kromě obecných náležitostí podání uvést a) identifikační
a kontaktní údaje plátce, b) údaje týkající se plnění a úplat, pokud tato plnění
a úplaty zakládají povinnost podat kontrolní hlášení, c) údaje týkající se uplatnění
nároku na odpočet daně a d) identifikační údaje odběratele nebo dodavatele. Tyto
okruhy odpovídají údajům, které obsahovalo kontrolní hlášení před provedenou novelou,
na rozdíl od dřívější právní úpravy jsou však nyní tyto okruhy explicitně uvedeny
v zákoně o DPH.
IX.
Věcné posouzení návrhu
28. Podstatou návrhu je tvrzení navrhovatelky, že předmětná ustanovení
daňového řádu zmocňující Ministerstvo financí k vydávání tiskopisů daňových podání
jsou rozporná s ústavním pořádkem, zejména
- s článkem 2 odst. 4 Ústavy, dle něhož
každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit,
co zákon neukládá,
- s článkem 79 odst. 3 Ústavy, dle něhož ministerstva mohou na základě a v mezích
zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněna,
- s článkem 2 odst. 3 Listiny, dle něhož každý může činit, co není zákonem zakázáno,
a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá,
- s článkem 4 Listiny, dle něhož povinnosti mohou být ukládány toliko na základě
zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod a při používání
ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu,
- s článkem 10 odst. 2 a 3 Listiny, podle nichž má každý právo na ochranu před neoprávněným
zasahováním do soukromého a rodinného života a před neoprávněným shromažďováním,
zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě,
- s článkem 11 odst. 5 Listiny, dle něhož daně a poplatky lze ukládat jen na základě
zákona, neboť citované ústavní principy obchází tím, že bez jakéhokoliv zákonného
zmocnění vládě umožňuje fakticky vydávat podzákonné právní předpisy.
29. Argumentace navrhovatelky je založena na tvrzení dříve již uplatněném
v návrhu na zrušení ustanovení § 101d odst. 1 zákona o DPH, jemuž bylo vyhověno výrokem
II nálezu pléna Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 32/15, jenž se týkal "předepsaných
údajů" v kontrolním hlášení, tedy tvrzení o porušení zásady výhrady zákona pro ukládání
povinností.
30. Vláda je naopak toho názoru, že vydávání tiskopisů Ministerstvem financí
podle zmocnění obsaženého v napadených ustanoveních § 72 daňového řádu obsahově není
odvozenou normotvorbou exekutivy ve smyslu čl. 79 odst. 3 Ústavy; jinak řečeno, že
není tvorbou podzákonných právních předpisů, neboť nekonstituuje žádné nové povinnosti,
daně či poplatky, jež by zákonem nebo na jeho základě již nebyly stanoveny, a proto
napadené ustanovení daňového řádu nelze označit za rozporné s ústavním pořádkem.
31. Ústavní soud se problematikou ústavnosti právní úpravy náležitostí
kontrolního hlášení v zákoně o DPH podrobně zabýval v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 32/15,
na který navrhovatelka odkázala.
32. Jak bylo výše již poznamenáno, daňový řád v § 126 obsah přihlášky k
registraci a oznámení o změně registračních údajů, tj. "předepsané údaje potřebné
pro správu daní" nestanoví a jejich stanovení ponechává na úvaze Ministerstva financí.
Neposkytnutí těchto předepsaných údajů však podrobuje poměrně citelné sankci v §
247a daňového řádu.
33. Tato zákonná úprava je stejná jako (dřívější) zákonná úprava náležitostí
a způsobu podání kontrolního hlášení v § 101d odst. 1 zákona o DPH, která byla dnem
31. prosince 2017 zrušena citovaným nálezem Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 32/15.
Následně byly náležitosti a způsob podání kontrolního hlášení v zákoně o DPH upraveny
tak, že zákonem byly stanoveny další (kromě obecných) náležitosti a způsob podání
kontrolního hlášení (zákon č. 371/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o platebním styku; účinnost od 1. ledna 2018).
34. V nálezu sp. zn. Pl. ÚS 32/15 Ústavní soud v bodu 69 uvedl, že navrhovatelé
(skupina 21 senátorů) vznesli námitku porušení zásady výhrady zákona pro ukládání
povinností ve vztahu k ustanovení § 101d odst. 1 zákona o DPH. Navrhovateli připomínaná
zásada výhrady zákona spočívala v tom, že "nikdo nesmí být nucen činit, co zákon
neukládá" a že "povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích"
(čl. 2 odst. 4 Ústavy, čl. 2 odst. 3, čl. 4 odst. 1 Listiny). Zmíněné napadené ustanovení
ukládalo plátci povinnost uvést v kontrolním hlášení "předepsané údaje potřebné pro
správu daně". Ústavní soud dospěl k závěru, že "zákon [o DPH] ,předepsané údaje‘
nijak blíže neupřesňuje a prostřednictvím ustanovení § 72 odst. 1 a 2 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 458/2011 Sb., ponechává na Ministerstvu financí,
aby tyto údaje konkretizovalo v elektronickém formuláři kontrolního hlášení. A protože
povinnosti jsou v zákoně vymezeny velmi neurčitě a široce, jejich konkretizace je
na Ministerstvu financí ... Lze souhlasit s navrhovateli, že výkonné moci je tak
svěřena moc, která dle Ústavy náleží jen moci zákonodárné. Nutnost zákonného vymezení
je v tomto případě o to naléhavější, že plátci musí poskytovat údaje pravidelně a
v elektronické podobě. Na jednom místě a prakticky v jednom okamžiku tak stát shromažďuje
ohromné množství informací. A právě tato skutečnost činí všechny tyto informace daleko
citlivějšími a daleko cennějšími ... Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že zákon
musí blíže vymezit alespoň okruh údajů, které musí plátce sdělovat. To nevylučuje
případné zákonné zmocnění (čl. 79 odst. 3 Ústavy) ke stanovení konkrétních jednotlivých
údajů Ministerstvem financí. Avšak muselo by se tak stát formou právního předpisu.
Jen tak je možno zajistit pro plátce předvídatelnost údajů, které po nich bude stát
požadovat. Bez významu pak jistě není ani možnost případné abstraktní kontroly ústavnosti
ze strany Ústavního soudu, která je v případě pouhého formuláře vyloučena".
35. Uvedené závěry lze vztáhnout i na předmětný návrh na zrušení § 72 odst.
1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 458/2011 Sb. V posuzované
věci zákonodárce stanovil určité náležitosti a pravidla, které jsou upraveny pouze
ve formuláři vydaném Ministerstvem financí, a nezmocnil Ministerstvo financí k vydání
podzákonného právního předpisu. Přitom nebylo zákonodárcem určeno, jaké údaje mohou
být ve formulářích požadovány.
36. Ústavní soud v této souvislosti poukazuje kupříkladu na ustanovení
§ 12 odst. 6 zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů,
podle jehož dikce: "Oznámení se podávají ve struktuře a formátu, které stanoví Ministerstvo
spravedlnosti vyhláškou. Soudci podávají oznámení na formuláři, jehož strukturu a
formát stanoví Ministerstvo spravedlnosti vyhláškou." Tato oblast se svou povahou
blíží daňovým tvrzením, na jejichž základě se zkoumají osobní a majetkové poměry
poplatníka nebo toho, kdy přiznává svůj majetkový stav, a taktéž to bylo stanoveno
podzákonným předpisem. Pro srovnání lze též uvést znění § 38g odst. 3 zákona o daních
z příjmů, kdy se ohledně daně z příjmů fyzických osob stanoví: "V daňovém přiznání
poplatník uvede veškeré příjmy, které jsou předmětem daně, kromě příjmů od daně osvobozených,
příjmů, z nichž je daň vybírána zvláštní sazbou daně, pokud nevyužije postup podle
§ 36 odst. 7 nebo 8. V daňovém přiznání poplatník rovněž uvede částku slevy na dani
podle § 35ba a daňového zvýhodnění podle § 35c a 35d. Jsou-li součástí zdanitelných
příjmů též příjmy ze závislé činnosti, doloží je poplatník daně dokladem vystaveným
podle § 38j odst. 3." Zde tedy na rozdíl od napadeného ustanovení zákonodárce řádně
vymezil rozsah údajů, které jsou od poplatníka vyžadovány.
37. Stejně jako v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 32/15 stranou pozornosti v posuzované
věci nezůstala ani námitka navrhovatelky týkající se ochrany správcem daně shromažďovaných
osobních a jiných údajů tak, aby byla zajištěna ochrana osobních údajů identifikujících
daňového poplatníka a další osoby, které jsou relevantní pro správné přiznání daně,
tj. děti, manželka apod., a dále výše příjmů a výdajů poplatníka, tituly pro odečtení
od základu daně, slevy na dani atd. V daňovém řádu je přitom otázce ochrany a poskytování
informací věnována celá hlava čtvrtá, jejíž ustanovení § 52 odst. 1 stanoví, že úřední
osoby a osoby zúčastněné na správě daní jsou vázány povinností mlčenlivosti o tom,
co se při správě daní dozvěděly o poměrech jiných osob.
38. V nálezu ze dne 22. března 2011 sp. zn. Pl. ÚS 24/10 (N 52/60 SbNU
625; 94/2011 Sb.), ve věci data retention I - shromažďování a využívání provozních
a lokalizačních údajů o telekomunikačním provozu (srov. jeho bod 37), Ústavní soud
mimo jiné vyžaduje, aby při případném střetu základního práva na ochranu soukromí
a informačního sebeurčení s veřejným zájmem docházelo k narušení tohoto základního
práva na základě přesné a předvídatelné právní úpravy umožňující dotčeným jednotlivcům
upravit své chování tak, aby se nedostali do styku s omezující normou. Striktně musí
být definovány i související pravomoci udělené příslušným orgánům, aby jednotlivcům
byla poskytnuta ochrana proti svévolnému zasahování do jejich práv. V již uvedeném
nálezu sp. zn. Pl. ÚS 32/15 Ústavní soud pak konstatoval, že si lze těžko představit
účinný nástroj správce daně, který by neshromažďoval údaje o transakcích daňových
subjektů, jež jsou ze své povahy spojeny ve větší či menší míře se sběrem některých
údajů osobní povahy [zde Ústavní soud odkázal zejména na § 11 odst. 1 písm. b) a
c) daňového řádu]. Okruh údajů vyžadovaných od daňového subjektu však musí být specifikován
zákonem s tím, že konkrétní údaje mohou být stanoveny formou podzákonného právního
předpisu.
39. Ústavní soud má za to, že vůči institutu předepsaného tiskopisu nelze
z hlediska ústavnosti nic namítat, jestliže však je vyplnění tiskopisu ukládáno jako
povinnost, je třeba, aby jeho obsah byl stanoven právním předpisem. V případě tiskopisu,
jehož forma není dána zákonem ani podzákonným právním předpisem, abstraktní kontrola
ústavnosti ukládaných povinností možná není.
40. V návaznosti na východiska uvedená v nálezech sp. zn. Pl. ÚS 24/10
a sp. zn. Pl. ÚS 32/15 pak Ústavní soud dospěl k závěru, že napadené ustanovení §
72 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 458/2011 Sb., porušuje
právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním
osobních údajů podle čl. 10 odst. 3 Listiny.
41. Ústavnímu soudu tudíž nezbylo než konstatovat, že napadené ustanovení
nesplňuje podmínky stanovené ústavním pořádkem pro uložení povinnosti daňovému subjektu
sdělovat v přihlášce k daňové registraci, resp. v oznámení o změně registračních
údajů a v řádném nebo dodatečném daňovém tvrzení, údaje nezbytné pro správu daní;
to nevylučuje případné zákonné zmocnění Ministerstva financí podle čl. 79 odst. 3
Ústavy.
42. Pokud jde o účinky zrušení, navrhovatelka navrhuje jeho zrušení dnem
vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Ústavní soud je toho názoru, že datum 31.
prosince 2020 poskytuje zákonodárci dostatečný prostor k přijetí odpovídající ústavně
souladné zákonné úpravy.
43. Pro úplnost Ústavní soud připomíná, že vláda předložila Poslanecké
sněmovně dne 28. srpna 2019 návrh zákona, kterým se mění daňový řád (sněmovní tisk
580/0). Projednávání tisku bylo zařazeno na pořad 35. schůze (od 15. října 2019).
Jeho obsahem je mimo jiné změna napadeného ustanovení § 72 odst. 1, ve které se navrhuje
slova "řádné daňové tvrzení nebo dodatečné" nahradit slovem "nebo". V důvodové zprávě
je k této novele uvedeno, že se jedná o úpravu v návaznosti na změnu terminologie
v případě daňových tvrzení (viz § 1 odst. 3 a 4 daňového řádu).
44. Ústavní soud z důvodu formálních požadavků právního státu podle čl.
2 odst. 4 a čl. 79 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 2 a 3, čl. 4 odst. 1, čl. 10 odst.
3 a čl. 11 odst. 5 Listiny zrušil podle § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění zákona č. 48/2002 Sb., ustanovení § 72 odst. 1 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 458/2011 Sb.
45. Jde-li o posouzení neústavnosti § 72 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, podle jehož dikce lze požadovat v tiskopisech a v nich vyznačených přílohách,
které jsou součástí podání, pouze údaje nezbytné pro správu daní, ani z argumentace
navrhovatelky, ani ze samotného znění § 72 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád, nelze jakoukoliv jeho neústavnost dovodit. Toto ustanovení je naopak zárukou,
že do takového tiskopisu nemůže být zahrnuto něco, co není nezbytné pro správu daní.
Proto Ústavní soud v této části návrh navrhovatelky podle § 43 odst. 2 písm. a) ve
spojení s § 43 odst. 2 písm. b) zákona o Ústavním soudu odmítl jako návrh zjevně
neopodstatněný.
Předseda Ústavního soudu:
v z. JUDr. Fenyk v. r.
místopředseda