16/2007 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 5. října 2006 v plénu ve složení Stanislav
Balík, František Duchoň, Vojen Güttler, Pavel Holländer,
Ivana Janů, Vladimír Kůrka, Dagmar Lastovecká, Jan Musil,
Jiří Nykodým, Pavel Rychetský (soudce zpravodaj), Miloslav
Výborný, Eliška Wagnerová a Michaela Židlická o návrhu
skupiny 42 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky, které zastupuje poslanec prof. JUDr. Zdeněk
Jičínský, DrSc., na zrušení ustanovení § 17 odst. 1 části
věty, která zní ", jestliže s ní souhlasí nejméně polovina
zaměstnanců, jichž se má tato smlouva týkat.", § 17 odst. 2
části věty, která zní ", jestliže s ní souhlasí nejméně
polovina zaměstnanců, jichž se má kolektivní smlouva
vyššího stupně týkat.", § 17 odst. 4 písm. c) a § 17
odst. 5 zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve
znění pozdějších předpisů,
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
I.
Rekapitulace návrhu
1. Návrhem podaným podle § 64 odst. 1 písm. b) zákona
č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
se skupina 42 poslanců Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky (dále též "navrhovatel")
domáhala vydání nálezu, jímž by Ústavní soud zrušil
ustanovení § 17 odst. 1 části věty, která zní ", jestliže
s ní souhlasí nejméně polovina zaměstnanců, jichž se má
tato kolektivní smlouva týkat." (správně ", jestliže s ní
souhlasí nejméně polovina zaměstnanců, jichž se má tato
smlouva týkat."), § 17 odst. 2 části věty, která zní
", jestliže s ní souhlasí nejméně polovina zaměstnanců,
jichž se má tato kolektivní smlouva týkat." (správně
", jestliže s ní souhlasí nejméně polovina zaměstnanců,
jichž se má kolektivní smlouva vyššího stupně týkat."),
§ 17 odst. 4 písm. c) a § 17 odst. 5 zákona č. 2/1991 Sb.,
o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů.
2. Navrhovatel uvedl, že podle napadených ustanovení
zákona o kolektivním vyjednávání je vyhlášení stávky ve
sporu o uzavření kolektivní smlouvy možné pouze v tom
případě, jestliže s ní souhlasí nejméně polovina
zaměstnanců, jichž se má kolektivní smlouva týkat.
Příslušný odborový orgán je přitom povinen písemně oznámit
zaměstnavateli alespoň tři pracovní dny předem jmenný
seznam zástupců příslušného odborového orgánu, kteří jsou
oprávněni zastupovat účastníky stávky, a alespoň jeden
pracovní den před zahájením stávky jmenný seznam
zaměstnanců, kteří jsou účastníky stávky.
3. Napadená ustanovení zákona o kolektivním
vyjednávání jsou podle navrhovatele v rozporu s čl. 1
Ústavy České republiky (dále jen "Ústava"), podle něhož je
Česká republika svrchovaný, jednotný a demokratický právní
stát založený na úctě k právům a svobodám člověka, čl. 10
Ústavy, podle něhož jsou ratifikované a vyhlášené
mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních
svobodách, jimiž je Česká republika vázána, bezprostředně
závazné a mají přednost před zákonem (navrhovatel nesprávně
citoval znění čl. 10 Ústavy před novelou provedenou
ústavním zákonem č. 395/2001 Sb.), čl. 8 Mezinárodního
paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech
(vyhlášen pod č. 120/1976 Sb.), který garantuje právo na
stávku, Úmluvou Mezinárodní organizace práce (dále též
"MOP") č. 87 o svobodě sdružování a ochraně práva odborově
se organizovat (vyhlášena pod č. 489/1990 Sb.) a Úmluvou
MOP č. 98 o provádění zásad práva organizovat se a kolektivně vyjednávat
(vyhlášena pod č. 470/1990 Sb.), které jsou také součástí
právního řádu České republiky. Podle navrhovatele tyto
úmluvy sice výslovně právo na stávku nezmiňují, avšak toto
právo vyplývá ze svobody sdružování. Napadená ustanovení
zákona o kolektivním vyjednávání jsou podle navrhovatele
dále v rozporu s čl. 27 odst. 4 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina") a čl. 4 Listiny.
4. Rozpor napadených ustanovení zákona o kolektivním
vyjednávání s citovanými ústavními zákony a mezinárodními
smlouvami spatřuje navrhovatel v tom, že podmínky stanovené
pro vyhlášení stávky jsou ve svých důsledcích závažným
omezením práva na stávku jakožto významného nástroje na
obhajobu hospodářských a sociálních zájmů zaměstnanců.
"Požadavky vyplývající z napadených ustanovení zákona jsou
významnými překážkami zabraňujícími zaměstnancům v jejich
řádném výkonu práva na stávku. V praxi totiž tyto podmínky
vedou k zastrašování, diskriminaci a dokonce propouštění
zaměstnanců. Ti se proto raději svého práva na stávku
vzdávají v obavách před možnými důsledky, a jsou tak
zbaveni svého ústavním pořádkem České republiky
garantovaného práva."
5. Napadená právní úprava je podle navrhovatele
v rozporu i se stanovisky Mezinárodního úřadu práce (dále
též "MÚP"). Podle rozhodovací praxe orgánů MÚP, Výboru pro
svobodu sdružování a Výboru expertů je požadavek
rozhodnutí "nadpoloviční většiny" (sic!) všech pracovníků,
kterých se vyhlášení stávky týká, nepřiměřený a mohl by
nepřiměřeně bránit možnosti vykonání stávky, především ve
velkých podnicích. Požadavek absolutní většiny pracovníků
k vyhlášení stávky může způsobovat problémy, zvláště
v případě odborů, které sdružují velký počet členů.
Požadavek na obstarání absolutní většiny může proto
zahrnovat riziko vážného omezení práva stávku [navrhovatel
odkázal na "Freedom of association - Digest of decisions
and principles of the Freedom of Association Committee of
Governing Body of the ILO, fourth (revised) edition, 1996,
články 507 a 508].
6. Navrhovatel poukázal na zkušenost ze Slovenské
republiky, která měla obdobnou právní úpravu až do
novelizace provedené zákonem č. 209/2001 Z. z. Důvodem pro
tuto novelizaci byla stížnost podaná k MÚP Odborovým
združením železničiarov proti vládě Slovenské republiky.
Ustanovení zákona bylo změněno tak, že stávka může být
vyhlášena, pokud s ní souhlasí nadpoloviční většina všech
zaměstnanců zaměstnavatele zúčastněných na hlasování
o stávce, kterých se má kolektivní smlouva týkat, za
předpokladu, že se hlasování zúčastní alespoň nadpoloviční
většina zaměstnanců počítaná ze všech zaměstnanců, a že
příslušný odborový orgán oznámí zaměstnavateli nejméně tři
pracovní dny před zahájením stávky jmenný seznam zástupců
příslušného odborového orgánu, kteří jsou oprávněni
zastupovat účastníky stávky. Na tuto novou právní úpravu
údajně Výbor pro svobodu sdružování reagoval tak, že
ustanovení, podle kterého musí být stávka schválena
nadpoloviční většinou pracovníků zúčastněných na hlasování
o stávce, je ve shodě se zásadami svobody sdružování. Výbor
připustil, že nová úprava podoby předkládaných jmenných
seznamů je zlepšením v porovnání s dosavadním zněním, přesto
se domnívá, že její praktické uplatňování by mohlo vést
k diskriminaci a represáliím proti odborovým zástupcům,
kteří jsou uvedeni v seznamu. Výbor připomněl, že ochrana
před činnostmi proti odborové diskriminaci je žádoucí
zejména v případě odborových představitelů, aby jim bylo
umožněno vykonávat jejich odborové povinnosti v úplné
nezávislosti.
7. Z těchto důvodů se proto navrhovatel domáhal
vydání nálezu, jak je uvedeno výše.
II.
Průběh řízení a rekapitulace vyjádření účastníků řízení
8. K výzvě Ústavního soudu podala podle § 69 zákona
o Ústavním soudu ústy svého tehdejšího předsedy PhDr.
Lubomíra Zaorálka vyjádření Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky. Připustila, že v našem právním řádu je
upravena pouze stávka v oblasti kolektivního vyjednávání
(zákonem o kolektivním vyjednávání), a nikoli stávky jiných
druhů. Nedojde-li k uzavření kolektivní smlouvy ani po
řízení před zprostředkovatelem a smluvní strany nepožádají
o řešení sporu rozhodce, může být jako krajní prostředek ve
sporu o uzavření kolektivní smlouvy vyhlášena stávka. Pro
eliminaci tzv. divokých stávek je základní podmínkou
vyhlášení stávky příslušným odborovým orgánem skutečnost,
že s ní souhlasí nejméně polovina zaměstnanců, jichž se má
kolektivní smlouva týkat. Stanovením této podmínky je
zdůrazněno, že stávka je považována za krajní prostředek.
Není žádoucí, aby o tak závažném kroku rozhodoval pouze
odborový orgán, aniž by k němu měl souhlas většiny členské
základny odborové organizace.
9. Podle Poslanecké sněmovny by klidu při vyjednávání ve
sporu o uzavření kolektivní smlouvy a k rychlému ukončení
nepřispělo, kdyby zaměstnavatel a všichni stávkující
zaměstnanci jednali pohromadě. Proto je stanoveno, že
příslušný odborový orgán předloží zaměstnavateli jmenný
seznam zástupců odborového orgánu, kteří jsou oprávněni
zastupovat účastníky stávky. Menší počet vyjednávajících
snadněji dospěje k dohodě.
10. Každý zaměstnanec má právo se svobodně
rozhodnout, zda se ke stávce připojí či nikoliv. Takové
rozhodnutí má své důsledky z hlediska jeho pracovněprávních
a sociálních nároků. Zaměstnavatel by proto měl vědět,
jakým počtem lidí a v jaké struktuře budou obsazovány
pracovní směny v době stávky. Zaměstnancům, kteří nejsou
účastníky stávky, zaměstnavatel totiž umožní výkon práce
a pokud v důsledku stávky tito zaměstnanci nemohou konat
práci, případně konají jinou práci, jejich mzdové nároky se
řídí ustanoveními o mzdě při výkonu jiné práce, popřípadě
o náhradě mzdy při překážce v práci na straně
zaměstnavatele. Jmenné seznamy účastníků stávky tedy slouží
k rozlišení toho, kdo je a kdo není účastníkem stávky.
Stávkujícím se účast na stávce posuzuje jako omluvená
nepřítomnost v práci, za kterou ovšem nepřísluší mzda ani
náhrada mzdy a ani jim po dobu stávky nenáleží nemocenská
a podpora při ošetřování člena rodiny, pokud se podmínky
pro poskytování těchto dávek splnily v době účasti na
stávce.
11. Poslanecká sněmovna konstatovala, že zákon
o kolektivním vyjednávání byl přijat po řádně provedeném
zákonodárném procesu, byl podepsán příslušnými ústavními
činiteli a vyhlášen ve Sbírce zákonů. Zákonodárný sbor
podle ní jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je
v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem a právním řádem
České republiky.
12. Senát Parlamentu České republiky ústy svého
předsedy MUDr. Přemysla Sobotky ve svém vyjádření
předeslal, že návrhem dotčená ustanovení zákona
o kolektivním vyjednávání byla schválena v době, kdy Senát
ještě nebyl ustaven.
13. Věcně k návrhu poznamenal, že Listina
i relevantní mezinárodní smlouvy, v nichž je výslovně právo
na stávku upraveno, počítají s bližší úpravou tohoto práva
formou zákona, přičemž případná omezující zákonná úprava
musí odpovídat stanoveným kritériím. Z tohoto hlediska,
pokud jde o kvorum počtu zaměstnanců vyžadované
k rozhodování o stávce, může být otázkou posouzení, jaký
počet zaměstnanců by měl být považován za přiměřený k tomu,
aby o tom rozhodoval. Je vcelku zřejmé, že stávka může mít
závažné ekonomické důsledky nejen pro zaměstnavatele, ale
ve svých dopadech i pro zaměstnance včetně těch, kteří
stávkovat nechtějí, a podle povahy činnosti zaměstnavatele
může mít přímo či zprostředkovaně také důsledky pro ostatní
zaměstnavatele či pro ostatní občany. Senát poukázal na
průběh projednávání zákona o kolektivním vyjednávání ve
Federálním shromáždění, z něhož vyplývá, že se na
příslušném kvoru dohodli na tripartitním jednání zástupci
zaměstnavatelů a odborů a vládní strana do tohoto ujednání
nezasahovala.
14. Pokud jde o povinnost odborového orgánu písemně
oznámit zaměstnavateli alespoň tři pracovní dny předem
jmenný seznam zástupců příslušného odborového orgánu, kteří
jsou oprávněni zastupovat účastníky stávky, uvedl Senát, že
ochrana před případným diskriminačním jednáním
zaměstnavatele, na jehož riziko poukazuje navrhovatel, by
stěží měla spočívat v nějakém "utajování" odborových
funkcionářů, ale v pozitivní zákonné úpravě, která by je
chránila před případnou diskriminací či nezákonnými
postihy. Taková úprava je stanovena v zákoníku práce,
zejména v § 1 odst. 4 až 8 a § 7 odst. 2 až 6, a v tomto
smyslu také činnost odborových funkcionářů podléhá soudní
ochraně.
15. Stejně tak, stran povinnosti předložit jmenný
seznam stávkujících, lze poukázat na zákoník práce, z něhož
jednoznačně vyplývá, že případné zastrašování, diskriminace
a dokonce propouštění zaměstnanců by bylo v rozporu se
zákonem a zaměstnancem vykonávané právo na stávku by
podléhalo soudní ochraně. Je vcelku zřejmé, že pokud by
zaměstnavatel seznam účastníků stávky tímto způsobem
neobdržel, musel by si jej sám zajistit např. pro účely
posuzování mzdových nároků zaměstnanců účastnících se
stávky nebo pro posuzování nároků takových zaměstnanců
z nemocenského a sociálního zabezpečení (§ 22 až 24 zákona
o kolektivním vyjednávání).
16. Senát závěrem konstatoval, že napadená ustanovení
neomezují právo na stávku ve sporu o uzavření kolektivní
smlouvy nad rámec principů stanovených v čl. 4 Listiny
a v příslušných ustanoveních mezinárodních smluv. Stanovené
podmínky lze z výše uvedených důvodů považovat za
přiměřené.
III.
Rekapitulace vyjádření dalších subjektů dle § 49 zákona
o Ústavním soudu
17. Podle § 49 odst. 1 zákona o Ústavním soudu
oslovil Ústavní soud i účastníky tzv. tripartity,
tj. institucionalizovaného sociálního dialogu mezi vládou,
odbory a zaměstnavateli, a poskytl jim možnost, aby se
k návrhu vyjádřili.
18. Českomoravská konfederace odborových svazů ve
svém vyjádření ze dne 20. ledna 2005 ústy svého předsedy
Milana Štěcha návrh skupiny poslanců uvítala a vyjádřila mu
plnou podporu. Podle ní je právní úprava obsažená v zákoně
o kolektivním vyjednávání pouhou formální zárukou práva na
stávku. Zákonná povinnost předložit zaměstnavateli seznam
zaměstnanců, kteří jsou účastníky stávky, vede v praxi
k tomu, že zaměstnancům je za případnou účast ve stávce
vyhrožováno postihem ze strany zaměstnavatele, zejména
následným propuštěním, nebo jsou nejrůznějšími formami
šikanováni. Dochází tak k situacím, kdy zaměstnanci sice
projeví vůli stávkovat, ale v momentě, kdy zjistí, že budou
uvedeni na seznamu, který bude zaměstnavateli předložen, se
tohoto práva vzdají z důvodných obav před možným postihem.
Odborové organizace tak nezískají pro podporu stávky
požadovanou nadpoloviční většinu všech zaměstnanců, čímž
ztrácejí možnost účinně hájit zájmy zaměstnanců vůči
zaměstnavateli. Bližší identifikace stávkujících
zaměstnanců a stanovení příliš vysokého kvora pro vyhlášení
stávky vede k omezování svobody odborového organizování
a práva na stávku. Podle Českomoravské organizace
odborových svazů jsou napadená ustanovení zákona
o kolektivním vyjednávání v rozporu s ratifikovanými
a vyhlášenými mezinárodními smlouvami, s čl. 27 Listiny
a s ustálenou rozhodovací praxí Mezinárodní organizace
práce.
19. Svaz průmyslu a dopravy České republiky možnosti
vyjádřit se k návrhu nevyužil, resp. zásilku s výzvou
Ústavního soudu nepřevzal.
20. Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských
svazů České republiky ve svém vyjádření ze dne 31. ledna
2005 uvedla, že s návrhem skupiny poslanců nesouhlasí. Je
podle ní nemyslitelné, aby se stávka jako krajní prostředek
ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy uskutečnila,
jestliže s jejím konáním nebude souhlasit nejméně polovina
zaměstnanců. Nelze popřít právo většiny, které je základním
principem demokracie. Předložení jmenného seznamu
zaměstnanců je rovněž nezbytný prostředek, neboť jinak
neexistuje jiný důkaz o skutečnosti, kdo je účastníkem
stávky a kdo jen přerušení práce zneužívá. Zaměstnavatel
musí vědět, kdo stávkuje a kdo nikoliv, i vzhledem k dalším
povinnostem, které pro něj vyplývají z pracovněprávních
a jiných předpisů (např. určování přestávek v práci,
bezpečnost a ochrana zdraví při práci, čerpání volna pro
další překážky v práci na straně zaměstnance, atd.).
Předpoklad navrhovatele, že zaměstnavatelé zneužívají svého
postavení vůči účastníkům stávky, je podle Konfederace
zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky
neopodstatněný. Zrušením napadených ustanovení by byla
zcela zásadně narušena rovnováha ve vztahu zaměstnavatele
a zaměstnance v těchto, pro obě strany složitých situacích.
21. Vláda České republiky pod předsednictvím JUDr.
Stanislava Grosse svým usnesením č. 140 ze dne 2. února
2005 přijala vyjádření k návrhu skupiny poslanců. Vláda
úvodem konstatovala, že zákon o kolektivním vyjednávání byl
přijat v době před přijetím Listiny.
22. K otázce kvora pro vyhlášení stávky vláda uvedla,
že stávka je natolik závažným činem, že je nutné zabránit
tomu, aby ji mohl vyhlásit jen relativně malý počet
radikálních zaměstnanců, a většina, která by například dala
přednost ještě dalšímu vyjednávání, by se tak musela
podřídit menšině. Stávka je poslední možný prostředek
prosazování požadavků zaměstnanců, může mít ekonomické
dopady a nepříznivé důsledky i pro zaměstnance, takže
podmínka souhlasu nejméně poloviny zaměstnanců, jichž se má
týkat kolektivní smlouva, byla při formulování napadených
ustanovení považována za přiměřenou. Pro úplnost vláda
konstatovala, že v návrhu citované články č. 507 a 508
z Výběru rozhodnutí a zásad Výboru pro svobodu sdružování
Správní rady Mezinárodního úřadu práce se vyjadřují
k požadavku souhlasu "nadpoloviční většiny" zaměstnanců,
resp. "absolutní většiny" zaměstnanců, zatímco v § 17
odst. 1 a 2 zákona o kolektivním vyjednávání je požadován
souhlas "nejméně poloviny zaměstnanců, jichž se má smlouva
týkat", přičemž zaměstnanci, pro něž platí zákaz stávky, se
do celkového počtu zaměstnanců nezapočítávají a hlasování
o stávce se neúčastní. Z uvedeného vyplývá, že podmínka
v napadených ustanoveních zahrnuje méně zaměstnanců, než je
nadpoloviční většina či absolutní většina zaměstnanců.
23. Pokud jde o jmenný seznam zástupců příslušného
odborového orgánu, vycházelo se podle vlády z poznatků, že
bývá ustaven tzv. stávkový výbor, který je pověřen
vyjednáváním za stávkující zaměstnance. I po vyhlášení
stávky však probíhá další vyjednávání mezi zaměstnavatelem
a stávkujícími, resp. těmi, kdo jsou oprávněni účastníky
stávky zastupovat. Zaměstnavatel tedy musí být obeznámen
s tím, kdo stávkující zastupuje. Vláda upozornila, že na
ustanovení § 17 odst. 4 písm. c) zákona o kolektivním
vyjednávání navazuje další věta, která by se jeho zrušením
stala bezpředmětnou a nicotnou. V tomto směru je podle
vlády podaný návrh neúplný a zmatečný.
24. Ke jmennému seznamu účastníků stávky vláda
uvedla, že důvodem napadené právní úpravy bylo umožnit
zaměstnavateli splnit povinnost podle § 22 odst. 4 zákona
o kolektivním vyjednávání, tzn. připravit práci pro
zaměstnance, kteří nebudou stávkovat. Zároveň má tento
seznam sloužit k posouzení a uspokojení nároků podle § 22
až 24 zákona.
25. Závěrem vláda konstatovala, že v minulých letech
byla zvažována možnost změny některých ustanovení zákona
o kolektivním vyjednávání, nedošlo však k politickému ani
věcnému konsensu mezi sociálními partnery. Spolu s návrhem
nového zákoníku práce nicméně vláda připravuje též návrh
novely zákona o kolektivním vyjednávání, v níž navrhuje
i změnu napadených ustanovení.
IV.
Dikce napadených ustanovení zákona a jejich legislativní
historie
26. Ústavní soud konstatuje, že návrhem napadené
části ustanovení § 17 zákona o kolektivním vyjednávání
(zvýrazněny tučně) zněly v době podání návrhu i nyní takto:
"§ 17
(1) Stávku ve sporu o uzavření podnikové kolektivní
smlouvy vyhlašuje a o jejím zahájení rozhoduje
příslušný odborový orgán,
jestliže s ní souhlasí
nejméně polovina zaměstnanců, jichž se má tato
smlouva týkat.
(2) Stávku ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy
vyššího stupně vyhlašuje příslušný vyšší odborový
orgán. O zahájení stávky rozhodne příslušný
odborový orgán
, jestliže s ní souhlasí nejméně
polovina zaměstnanců, jichž se má kolektivní
smlouva vyššího stupně týkat.
(3) Při vyhlášení a zahájení solidární stávky se
postupuje obdobně podle předchozích odstavců.
(4) Příslušný odborový orgán musí písemně oznámit
zaměstnavateli alespoň tři pracovní dny předem
a) kdy bude stávka zahájena,
b) důvody a cíle stávky,
c) jmenný seznam zástupců příslušného odborového
orgánu, kteří jsou oprávněni zastupovat účastníky
stávky.
Příslušný odborový orgán je povinen průběžně
písemně zaměstnavateli oznamovat změny v seznamu
uvedeném v písmenu c).
(5) Příslušný odborový orgán musí předložit
zaměstnavateli alespoň jeden pracovní den před
zahájením stávky jmenný seznam zaměstnanců, kteří
jsou účastníky stávky.
(6) Zaměstnanci uvedení v § 20 písm. g), h), i),
j), k) se pro účely zjištění celkového počtu
zaměstnanců nezahrnují, ani se neúčastní hlasování
o stávce. O výsledku hlasování musí příslušný
odborový orgán pořídit zápis."
27. Ustanovení § 17 zákona o kolektivním vyjednávání
bylo schváleno ve stejném znění, v jakém je československá
vláda Federálnímu shromáždění navrhla. V důvodové zprávě
k návrhu zákona vláda mimo jiné uvedla: "Krajním
prostředkem ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy je ...
stávka a výluka; jejich vyhlášení, průběh i skončení se
navrhuje upravit v zájmu právní jistoty zaměstnavatelů
i zaměstnanců. ... Návrh vychází ze zásady, že v případě
vzniku kolektivního sporu o uzavření kolektivní smlouvy je
tento třeba řešit především v řízení před
zprostředkovatelem. Jestliže však v řízení před
zprostředkovatelem nedojde k vyřešení kolektivního sporu
o uzavření kolektivní smlouvy a smluvní strany nepožádají
o řešení sporu rozhodce, může být jako krajní prostředek
řešení tohoto sporu vyhlášena stávka. Takové řešení
kolektivního sporu nelze považovat za porušení práva na
stávku, ale za zvýraznění výjimečnosti a krajního
prostředku prosazování požadavku zaměstnanců. Navrhovaná
právní úprava stávky vychází z úlohy odborových orgánů,
jakožto obhájců oprávněných požadavků zaměstnanců. Proto se
také v § 17 stanoví, že stávku za uzavření podnikové
kolektivní smlouvy může vyhlásit a o jejím vyhlášení
rozhodnout příslušný odborový orgán, jestliže s ní souhlasí
nejméně polovina zaměstnanců. Stávku za uzavření vyšší
kolektivní smlouvy vyhlašuje příslušný vyšší odborový
orgán, o zahájení takové stávky rozhoduje příslušný
odborový orgán, jestliže s ní souhlasí nejméně polovina
zaměstnanců, jichž se má kolektivní smlouva vyššího stupně
týkat. ... Aby nemohlo dojít ke zkreslení výsledků
hlasování o konání stávky, návrh stanoví, že pro zjištění
potřebného kvora se zaměstnanci uvedení v § 20 návrhu
nezahrnují. ... V zájmu svobodného projevu vůle zaměstnanců
se v § 18 stanoví, že zaměstnanci nesmí být bráněno
účastnit se stávky, ani nesmí být k účasti na stávce
donucován." (viz webová stránka
http://www.psp.cz/eknih/1990fs/tisky/t0260_01.htm,
navštívena 2. 10. 2006).
V.
Podmínky aktivní legitimace navrhovatele a řízení před
Ústavním soudem
28. Návrh podala skupina celkem 42 poslanců
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, kterou
zastupoval jeden z nich, poslanec JUDr. Zdeněk Koudelka,
Ph.D. Ústavní soud konstatuje, že tato skupina poslanců
byla v době podání návrhu oprávněným navrhovatelem podle
§ 64 odst. 1 písm. b) zákona o Ústavním soudu, neboť
k podání návrhu se vyžaduje nejméně 41 poslanců.
29. V průběhu řízení zástupce navrhovatele JUDr.
Zdeněk Koudelka, Ph.D., Ústavnímu soudu sdělil, že přestal
být poslancem a advokátem a že tedy již není pověřen
jednáním za skupinu poslanců v této věci. V průběhu řízení
také skončilo funkční období Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky, z jejíchž poslanců byl složen navrhovatel
- skupina poslanců, přičemž jen někteří z nich se ve
volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
konaných ve dnech 2. a 3. června 2006 stali znovu poslanci.
Ústavní soud v souladu se svou dosavadní judikaturou [srov.
nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 42/95, publikován jako
nález č. 47, svazek 5 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního
soudu (dále jen "Sbírka rozhodnutí") str. 388, 390; vyhlášen
pod č. 192/1996 Sb.] konstatuje, že
podmínky aktivní legitimace navrhovatele - skupiny poslanců
- v řízení o kontrole norem je nutno posuzovat k okamžiku
zahájení řízení. Z požadavku ochrany ústavnosti totiž
vyplývá požadavek, aby Ústavní soud z důvodu obecného zájmu
v již zahájené věci jednal, přestože se navrhovatel -
skupina poslanců - rozpadl tím, že části z nich mandát
zanikl a části vznikl poslanecký mandát nový.
30. Pro nesouhlas předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky Ing. Miloslava Vlčka s upuštěním
od ústního jednání podle § 44 odst. 2 zákona o Ústavním
soudu konalo se 5. října 2006 ústní jednání, na které se
však za Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky
dostavil toliko její místopředseda JUDr. Vojtěch Filip, za
Senát Parlamentu České republiky se bez omluvy nedostavil
nikdo, zástupce navrhovatele se z ústního jednání omluvil.
Místopředseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky odkázal na písemné vyjádření předsedy Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky, návrhy na doplnění
dokazování nevznesl a neučinil žádný závěrečný návrh na
rozhodnutí.
VI.
Ústavní konformita legislativního procesu
31. Podle § 68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu má
Ústavní soud kromě posouzení souladu napadeného zákona
s ústavními zákony zjišťovat, zda byl přijat a vydán
v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným
způsobem. Vychází přitom z ustanovení § 66 odst. 2 zákona
o Ústavním soudu, podle něhož je návrh nepřípustný,
jestliže ústavní zákon, s nímž je podle návrhu
přezkoumávaný předpis v rozporu, pozbyl před doručením
návrhu Ústavnímu soudu platnosti. Z uvedeného vyplývá, že
u právních předpisů vydaných před nabytím účinnosti Ústavy
(1. ledna 1993) je Ústavní soud oprávněn přezkoumávat pouze
jejich obsahový soulad se stávajícím ústavním pořádkem,
nikoli však ústavnost procedury jejich vzniku a dodržení
normotvorné kompetence (viz též nález sp. zn. Pl. ÚS 10/99,
publikován jako nález č. 150, sv. 16 Sbírky rozhodnutí, str. 115, 119;
vyhlášen pod č. 290/1999 Sb.).
32. V dané věci tedy Ústavní soud nezjišťoval, zda
zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, byl přijat
a vydán v mezích tehdejší federální ústavou stanovené
kompetence a jí předepsaným způsobem. Ústavní soud se
nezabýval ani dalšími novelizacemi zákona o kolektivním
vyjednávání, neboť jimi nebyla napadená ustanovení tohoto
zákona dotčena.
33. Zákon č. 264/2006 Sb., kterým se mění některé
zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce, s účinností
od 1. ledna 2007 mimo jiné mění § 17 odst. 1, § 17 odst. 2,
§ 17 odst. 4 písm. c) a ruší § 17 odst. 5 zákona
o kolektivním vyjednávání, tj. ta ustanovení, jejichž
zrušení navrhuje skupina poslanců. V době rozhodování
Ústavního soudu jsou však napadená ustanovení zákona platná
a účinná a mohou být aplikována na právní vztahy vzniklé do
31. prosince 2006. Proto nejsou dány podmínky pro zastavení
řízení podle § 67 odst. 1 zákona o Ústavním soudu. Pokud by
Ústavní soud vyčkával několik měsíců na to, až napadená
ustanovení pozbudou platnosti, mohl by být oprávněně
kritizován za to, že se alibisticky vyhýbá splnění svého
poslání ochrany ústavnosti. V minulosti ostatně přistoupil
k meritornímu projednání návrhu na zrušení ustanovení
zákona v situaci, kdy do jeho derogace zbývalo jen několik
dní (viz nález sp. zn. Pl. ÚS 42/03, vyhlášen pod
č. 280/2006 Sb.).
VII.
Hodnocení Ústavního soudu
34. Úkolem Ústavního soudu v dané věci je posoudit,
zda právní úprava týkající se podmínek zákonnosti stávky ve
sporu o kolektivní smlouvu obstojí, v abstraktní poloze,
z hlediska ústavního pořádku České republiky. Prvním krokem
musí být odpověď na otázku, zda a jak je stávka v ústavním
právu upravena a jaké mantinely z toho plynou pro
zákonodárce.
35. Navrhovatel se při své argumentaci dovolává čl. 1
Ústavy, podle něhož je Česká republika svrchovaný, jednotný
a demokratický právní stát založený na úctě k právům
a svobodám člověka, a prostřednictvím čl. 10 Ústavy, který
nesprávně cituje v již neplatném znění, poukazuje na čl. 8
Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních
právech, Úmluvu MOP č. 87 o svobodě sdružování a ochraně
práva odborově se organizovat a Úmluvu MOP č. 98 o provádění zásad práva
organizovat se a kolektivně vyjednávat. Navrhovatel
argumentuje i ustanovením čl. 27 odst. 4 Listiny, podle
něhož je právo na stávku zaručeno za podmínek stanovených
zákonem.
36. Listina upravuje právo na stávku jako součást
práv hospodářských, sociálních a kulturních (hlava čtvrtá
Listiny). Význam tohoto práva, resp. síla jeho ústavní
garance, je ovšem relativizována: ustanovení čl. 27 odst. 4
Listiny výslovně předpokládá, že podmínky výkonu práva na
stávku stanoví zákon, a podle ustanovení čl. 41 odst. 1
Listiny se lze práv podle zde vyjmenovaných článků Listiny,
tj. i práva na stávku, domáhat pouze v mezích zákonů, které
tato ustanovení provádějí. Jinak text Listiny zákonodárce
při stanovení mezí a podmínek výkonu práva na stávku
konkrétněji nesvazuje. Naopak, ve vztahu k určitým profesím
(k osobám v povoláních, která jsou bezprostředně nezbytná
pro ochranu života a zdraví, vedle toho též vůči
zaměstnancům státní správy a územní samosprávy ve funkcích,
které zákon určí) zákonodárci umožňuje, aby právo na stávku
zákonem omezil (čl. 44 Listiny), resp. určitým profesím
(soudcům, prokurátorům, příslušníkům ozbrojených sil
a bezpečnostních sborů) je Listina vůbec nepřiznává (čl. 27
odst. 4 Listiny).
37. Obdobně obecným způsobem (formulační odchylky
nejsou v daném případě podstatné) je právo na stávku
garantováno i ve zmiňovaném čl. 8 odst. 1 písm. d)
Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních
právech: stát se zavazuje zajistit právo na stávku za
předpokladu, že je vykonáváno v souladu se zákony příslušné
země. Ustanovení čl. 8 odst. 2 paktu připouští uložení zákonných
omezení výkonu tohoto práva pro příslušníky ozbrojených sil
nebo policie nebo správních orgánů státu.
38. Naproti tomu v úmluvách MOP č. 87 o svobodě
sdružování a ochraně práva odborově se organizovat a č. 98
o provádění zásad práva organizovat se a kolektivně vyjednávat výslovnou
garanci práva na stávku nenalezneme; podle navrhovatele
právo na stávku vyplývá ze samotné svobody sdružování.
Vzhledem k výslovné ústavní garanci práva na stávku
v Listině však neshledává Ústavní soud důvod k tomu, aby
teoretizoval o možnosti dovodit existenci práva na stávku
jako základního práva z práva svobodně se sdružovat
s jinými na ochranu svých hospodářských a sociálních zájmů,
přičemž současně tyto úvahy nevylučuje.
39. Pokud se navrhovatel dovolává stanovisek
Mezinárodního úřadu práce, resp. jeho kontrolních výborů,
konstatuje Ústavní soud, že tato mezinárodní organizace
není mezinárodním soudem a její akty, resp. stanoviska
jejích orgánů, nejsou pramenem ústavního ani jiného práva
v České republice a netvoří součást jejího ústavního
pořádku ani právního řádu. Tato stanoviska jsou adresována
vládám členských zemí Mezinárodní organizace práce, resp.
jejích úmluv a mají charakter mezinárodněprávně nezávazného
doporučení (tzv. soft law). Referenční bází pro Ústavní
soud v řízení o kontrole ústavnosti zákona být tato
stanoviska v žádném případě nemohou a nestanou se jí ani
v případě, že myšlenkové bohatství obsažené v takových
pramenech Ústavní soud jako inspiraci nebo jako podklad
komparativní argumentace použije při interpretaci norem
českého ústavního práva.
40. S ohledem na výše uvedené je proto třeba
ustanovení čl. 27 odst. 4 a čl. 41 odst. 1 Listiny vykládat
tak, že Listina právo na stávku v obecné poloze uznává
a garantuje. Toto právo přísluší v zásadě všem osobám bez
rozdílu (s výjimkou soudců, prokurátorů a příslušníků
ozbrojených sil a bezpečnostních sborů) a ve stejném
rozsahu. Zákon je může omezit jen vůči osobám v profesích
a při činnostech vyjmenovaných v čl. 44 Listiny. Stanovení
konkrétních podmínek výkonu tohoto práva, resp. jeho mezí
pak Listina svěřuje zákonodárci, jež přitom požívá poměrně
široký prostor pro uvážení.
41. Ani zde však nesmí zákonodárce postupovat
svévolně, což znamená, že zákonodárce musí, s výše uvedenou
výjimkou, respektovat princip rovnosti a stanovit meze
práva na stávku stejně pro všechny případy, které splňují
stanovené podmínky (čl. 4 odst. 3 Listiny). Zákonodárce
ovšem nesmí postupovat ani nerozumně. Vzhledem k čl. 41
odst. 1 Listiny nemusí být zákonná úprava práva na stávku
v přísném vztahu proporcionality k cíli, který je regulací
sledován, tj. nemusí jít o opatření v demokratické
společnosti nezbytné, jako je tomu například u jiných práv,
jichž se lze dovolávat přímo z Listiny (srov. např. právo
svobodně se sdružovat dle čl. 20 odst. 1 a 3 Listiny a
čl. 41 odst. 1 Listiny a contrario nebo právo svobodně se
sdružovat s jinými na ochranu svých hospodářských
a sociálních zájmů dle čl. 27 odst. 1 a 3 Listiny a čl. 41
odst. 1 Listiny a contrario). Testem ústavnosti v tomto
smyslu projde taková zákonná úprava, u níž lze zjistit
sledování nějakého legitimního cíle a která tak činí
způsobem, jejž si lze představit jako rozumný prostředek
k jeho dosažení, byť nutně nemusí jít o prostředek
nejlepší, nejvhodnější, nejúčinnější či nejmoudřejší.
42. Zákonodárce konečně musí šetřit podstatu a smysl
práva na stávku (čl. 4 odst. 4 Listiny). Zákonem tedy
například nelze právo na stávku zcela zakázat nebo je
omezit vůči osobám v jiných profesích nebo činnostech, než
které vyjmenovává čl. 44, resp. čl. 27 odst. 4 Listiny.
Nelze ani stanovit takové podmínky pro výkon tohoto práva,
jejichž splnění by reálně nebylo možné, takže by se garance
práva na stávku stala pouhou iluzorní proklamací.
43. De lege lata je právo na stávku zákonem upraveno
pouze v oblasti kolektivního vyjednávání zákonem
o kolektivním vyjednávání, jehož součástí jsou napadená
ustanovení. Absencí zákonné úpravy práva na stávku v jiných
oblastech pracovních vztahů se Ústavní soud vzhledem
k předloženému návrhu nezabýval. Proto pouze na okraj
uvádí, že ustanovení čl. 27 odst. 4 Listiny je možno
interpretovat i tak, že zákonodárce je povinen právo na
stávku zákonem "provést". Pokud by tak opomněl učinit, bylo
by možné nastalou situaci hodnotit jako neústavní opomenutí
zákonodárce, resp. neústavní mezeru v zákoně (srov. nález
sp. zn. Pl. ÚS 20/05 ze dne 28. února 2006, vyhlášen pod č. 252/2006 Sb.).
To však neznamená, že by zákonem neupravené právo na stávku
bylo v takové situaci zcela popřeno; neudržitelnost
takového výkladu vyplývá z čl. 4 odst. 4 Listiny, podle
něhož je při používání ustanovení o mezích základních práv
a svobod nutno šetřit podstatu a smysl základního práva.
Soudy by i v takovém případě, při absenci zákonné úpravy,
musely ochranu tomuto právu v jeho podstatě poskytnout,
jinak by se dopustily odepření spravedlnosti (princip
zákazu denegationis iustitiae). Podmínky výkonu tohoto
práva a jeho meze by pak musela případ od případu vyřešit
judikatura; srov. např. rozhodnutí Nejvyššího soudu sp. zn.
21 Cdo 2489/2000 ze dne 22. ledna 2002.
44. Napadená ustanovení zákona o kolektivním
vyjednávání podmiňující zákonnost realizace práva na stávku
ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy řadou procedurálních
podmínek se práva na stávku nepochybně dotýkají a omezují
je. Je také zřejmé, že se tak stalo formou, kterou Listina
předepisuje, tj. zákonem. Zbývá tedy posoudit, zda napadená
ustanovení sledují nějaký legitimní cíl a zda jsou
opatřením rozumným, a nikoli svévolným či nešetřícím
podstatu a smysl práva na stávku.
45. Z důvodové zprávy k návrhu zákona o kolektivním
vyjednávání, jakož i z vyjádření zákonodárce a vlády
zaslaných k návrhu skupiny poslanců lze dovodit, že cílem
napadených ustanovení zákona o kolektivním vyjednávání je
ochrana principu právní jistoty účastníků jednání
o uzavření kolektivní smlouvy, resp. účastníků
pracovněprávních vztahů, tj. zaměstnavatelů a zaměstnanců,
zájem na eliminaci tzv. divokých stávek, zajištění
reprezentativnosti odborového orgánu, který za zaměstnance
kolektivně vyjednává a který vyhlašuje stávku jako krajní
prostředek ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy,
usnadnění procesu vyjednávání a dosažení cíle kolektivního
vyjednávání tak, aby stávka jako krajní prostředek řešení
sporu mezi zaměstnavateli a zaměstnanci byla co nejrychleji
zažehnána, a konečně ochrana práv a svobodné vůle
zaměstnanců, kteří se stávky zúčastnit nechtějí.
46. Základní povinností zaměstnance v pracovněprávním
vztahu je osobní výkon sjednaného druhu práce podle pokynů
zaměstnavatele. Jednostranné přerušení práce je tedy
protiprávním porušením této povinnosti ke škodě druhé
strany pracovní smlouvy. Pokud je práce zaměstnanci
přerušena částečně či úplně v rámci stávky (s cílem ochrany
jejich hospodářských a sociálních zájmů - srov. čl. 27
odst. 1 a 4 Listiny), odpadá znak protiprávnosti takového
jednání, neboť zaměstnanci jednostranným přerušením práce
vykonávají své právo na stávku. I za těchto okolností však
přerušení práce představuje zásah do práv a chráněných
zájmů jiných osob, nejen zaměstnavatele, ale
i nestávkujících zaměstnanců a dalších subjektů, které jsou
se zaměstnavatelem ekonomicky provázány či jsou na jeho
činnosti nebo službách nějakým způsobem závislé. Stávka
tak, i když je legální, může způsobit nezanedbatelné
hospodářské a společenské škody. Cíle, které napadená
regulace procedury a podmínek vyhlášení stávky ve sporu
o uzavření kolektivní smlouvy sleduje, tj. prevence vzniku
hospodářských a sociálních škod, ochrana práv a oprávněných
zájmů jiných subjektů, jejich právní jistoty vyplývající
z uzavřených pracovních smluv a vyvážení protichůdných
zájmů a práv stran kolektivního vyjednávání, se tak jeví
Ústavnímu soudu legitimními. Ostatně ani navrhovatel
legitimitu těchto cílů nijak nezpochybnil.
47. Je-li stávka krajním prostředkem ve sporu
o uzavření kolektivní smlouvy, který může způsobit značné
a nevratné škody, je pochopitelné, pokud zákon k legalitě
stávky vyžaduje, aby s ní souhlasila nebo ji jinak
podpořila významná, větší či menší část zaměstnanců, jichž
se má kolektivní smlouva týkat. Ostatně právo na stávku,
jak vyplývá z jeho zařazení do kontextu práva svobodně se
sdružovat s jinými na ochranu svých hospodářských
a sociálních zájmů, je právem kolektivním; bylo by
zneužitím práva na stávku, pokud by jeho výkon držel v ruce
jednotlivec nebo úzká, co do počtu zanedbatelná skupina
osob. V daném případě (napadená část § 17 odst. 2 zákona
o kolektivním vyjednávání) zákonodárce vyžaduje souhlas
nejméně poloviny zaměstnanců, jichž se má kolektivní
smlouva týkat, což přísně vzato není ani požadavek většiny,
jak tvrdí navrhovatel. Nesporně si lze představit i jiné
prostředky, jak více či méně zajistit reprezentativnost
a vážnost tak zásadního kroku ve sporu o uzavření
kolektivní smlouvy - nižší či vyšší kvorum stanovené pro
vyslovení souhlasu (např. nadpoloviční, třípětinová většina
zaměstnanců, souhlas alespoň jedné třetiny nebo dvou pětin
zaměstnanců, apod.), popřípadě jiné vymezení skupiny
zaměstnanců, z níž se kvorum zjišťuje (ze všech
zaměstnanců, z přítomných zaměstnanců, apod.). Podmínka
souhlasu alespoň poloviny všech zaměstnanců, jichž se má
kolektivní smlouva týkat, se však nachází v blízkosti
středu škály v úvahu přicházejících možností, a proto ji
nelze označit za zjevně nerozumnou, a tedy za protiústavní.
48. Kolektivní smlouva je smlouvou uzavíranou mezi
dvěma stranami, zaměstnavatelem na straně jedné
a zaměstnanci zastoupenými příslušným odborovým orgánem na
straně druhé. Odborový orgán, resp. jeho zástupci,
vyjednává se zaměstnavatelem o uzavření kolektivní smlouvy
a uplatňuje zákonné prostředky k dosažení shody, včetně
nejkrajnějšího prostředku - hrozby stávky, popřípadě její
realizace. Má-li být stávka, jako krajní prostředek, co
nejrychleji odvrácena, popřípadě ukončena, aby způsobené
škody byly co nejmenší, je žádoucí, aby druhá strana v tak
vyhrocené situaci věděla, kdo je oprávněn za stávkující
zaměstnance jednat. Podmínka předložení jmenného seznamu
zástupců příslušného odborového orgánu, kteří jsou
oprávněni zastupovat účastníky stávky, stanovená v § 17
odst. 4 písm. c) zákona o kolektivním vyjednávání se za
této situace nejeví Ústavnímu soudu jako zjevně nerozumný
prostředek k dosažení legitimních cílů právní úpravy, jak
byly identifikovány výše. Lze si jistě představit, že
taková podmínka nebude stanovena vůbec, že se zaměstnavatel
bude muset spolehnout na to, že ve stávce zastupují
zaměstnance titíž zástupci téhož odborového orgánu, s nimiž
dosud jednal o uzavření kolektivní smlouvy, a že ti jsou
zplnomocněni ke všem úkonům včetně přerušení a ukončení
stávky. Stanovením této podmínky však zákonodárce
nepřekročil ústavním pořádkem vymezený prostor pro své
uvážení.
49. Přestože je právo na stávku svou povahou právem
kolektivním, neznamená to, že ke stávce mohou být nuceni
i ti zaměstnanci, kteří s ní nesouhlasí a stávkovat
z nejrůznějších důvodů nechtějí. Tito zaměstnanci mají
právo na to, aby jim zaměstnavatel v souladu s pracovní
smlouvou přiděloval práci, za kterou jim náleží sjednaná
odměna, popřípadě jiné související nároky (§ 22 a § 24
zákona o kolektivním vyjednávání), a pokud tak
zaměstnavatel činit s ohledem na probíhající stávku nemůže,
mají právo na náhradu mzdy při překážce na straně
zaměstnavatele. Naopak stávkující tyto nároky nemají;
přerušení práce v důsledku stávky se posuzuje jako omluvená
nepřítomnost v zaměstnání, za niž nepřísluší odměna ani
náhrada mzdy ani související nároky (§ 22 - 24 zákona
o kolektivním vyjednávání).
50. Na straně druhé má i zaměstnavatel právo na
ochranu svých zájmů: právo učinit opatření, jimiž
minimalizuje svou škodu způsobenou stávkou, resp. povinnost
učinit opatření, jimiž preventivně zamezí nebo alespoň
minimalizuje škody vzniklé zaměstnancům či jiným osobám.
Aby mohl zaměstnavatel potřebná organizační, technická a
bezpečnostní opatření včas a účinně přijmout (např. u
nepřetržitých provozů anebo v hromadné přepravě osob), musí
předem vědět, kdo z jeho zaměstnanců na konkrétních
pozicích a pracovištích svůj pracovněprávní závazek
jednostranně z důvodu stávky suspenduje a kdo nikoliv.
Stejně tak, aby mohl zaměstnavatel dostát svým povinnostem
z pracovněprávních vztahů vůči nestávkujícím zaměstnancům a
jejich nárokům, musí být schopen jmenovitě zjistit, kdo
pracuje a kdo naopak stávkuje.
51. Kromě toho Ústavní soud neshledal, že by pouhý
požadavek předložení jmenného seznamu stávkujících
zaměstnanců byl způsobilý zasáhnout tak intenzivně do
jiných jejich základních práv, konkrétně do práva na
ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého života,
resp. do práva na ochranu před neoprávněným shromažďováním
nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě ve smyslu čl. 10
odst. 2 a 3 Listiny, z čehož by vyplýval přísnější
požadavek na přiměřenost takového zásahu vzhledem ke
sledovanému, ústavně legitimnímu cíli (navrhovatel ostatně
nic takového ani netvrdil). Mezi zaměstnavatelem a
zaměstnanci totiž existuje užší vztah daný pracovní
smlouvou, kterou mezi sebou svobodně uzavřeli; již z důvodu
existence tohoto užšího vztahu je zaměstnavatel oprávněn
získat údaj o tom, který zaměstnanec pro překážku v práci
na své straně, např. z důvodů obecného zájmu, pracovní
neschopnosti, mateřské a rodičovské dovolené či pro jinou
důležitou osobní překážku v práci, počítaje v to samozřejmě
i důvod spočívající v realizaci práva na stávku, nemůže
splnit svou povinnost konat osobně práce podle pracovní
smlouvy ve stanovené pracovní době [§ 35 odst. 1 písm. a)
zákoníku práce]; zaměstnanec je naopak povinen
zaměstnavatele o překážce v práci na své straně uvědomit a
prokázat ji.
52. Podmínku předložení jmenného seznamu všech
stávkujících před zahájením stávky podle napadeného
ustanovení § 17 odst. 5 zákona o kolektivním vyjednávání
nelze tedy z výše uvedených důvodů hodnotit jako zjevně
nerozumný, a tedy neústavní prostředek ochrany práv
zaměstnavatele a zaměstnanců, kteří se na stávce nepodílí.
To samozřejmě neznamená, že toto řešení je nejrozumnější a
jediné možné. Zákonodárce však nepřekročil meze svého
uvážení, když vzájemná práva a povinnosti zaměstnanců a
zaměstnavatelů při stávce o uzavření kolektivní smlouvy
vyvážil právě požadavkem předložení jmenného seznamu. Zda
se mu to podařilo dostatečným způsobem i v nové úpravě
podle zákona č. 264/2006 Sb., nemůže Ústavní soud v této
fázi řízení posuzovat.
53. Ústavní soud neshledal dále, že by zákonodárce
postupoval svévolně, neboť napadená ustanovení svým
rozsahem zahrnují blíže neurčené subjekty a vztahují se na
všechny odborové organizace a zaměstnavatele, aniž by mezi
nimi bylo jakkoliv co do podmínek výkonu práva na stávku
v rozporu s principem rovnosti a zákazem diskriminace
rozlišováno.
54. Ústavní soud se konečně zabýval i tím, zda
napadená ustanovení neomezují právo na stávku takovým
způsobem, že by byla dotčena sama jeho podstata a smysl
čl. 4 odst. 4 Listiny). Dospěl k závěru, že nikoli.
Napadená ustanovení jsou možným a vyváženým kompromisem
mezi právem na stávku na straně jedné a právy a chráněnými
zájmy zaměstnavatelů, nestávkujících zaměstnanců a dalších
subjektů na straně druhé. Navrhovatel nepředložil žádný
důkaz o tom, že by se v důsledku aplikace napadených
ustanovení stala stávka ve sporu o uzavření kolektivní
smlouvy prakticky nerealizovatelnou. Je naopak obecně
známo, že za 17 let platnosti napadených ustanovení se řada
stávek ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy v České
republice uskutečnila. Tvrzení navrhovatele o tom, že
napadená ustanovení brání zaměstnancům v jejich řádném
výkonu práva na stávku a že v praxi tyto podmínky vedou
k zastrašování, diskriminaci a dokonce propouštění
zaměstnanců, kteří se proto raději svého práva na stávku
vzdávají v obavách před možnými důsledky, zůstala v rovině
nepodložených tvrzení a hypotéz. Protiústavnost zákona
nezpůsobuje hypotetická možnost jeho zneužití. Proti všem
negativním jevům, k nimž může v souvislosti s plněním
podmínek vyžadovaných napadenými ustanoveními docházet,
existuje účinná soudní ochrana. Významný prvek ochrany,
imanentně zahrnutý ve spolčovací svobodě, ostatně
představuje sám účel sdružování se na ochranu svých
hospodářských a sociálních zájmů v odborové organizaci,
která má účinné právní i faktické prostředky k ochraně práv
a zájmů zaměstnanců, které sdružuje.
55. Ústavní soud si je vědom skutečnosti, že někteří
zaměstnanci se při představě, že se jejich jméno objeví na
seznamu stávkujících, který bude předán zaměstnavateli,
stanou méně ochotnými k účasti na stávce. To však nemůže
být argumentem proti požadavku jmenného seznamu. Nelze si
představit, že by výkon jakéhokoliv práva mohl být
anonymním. Stávka je vždy konfrontací, s čímž je spojena
nezbytná míra osobní angažovanosti a odpovědnosti za tak
závažné rozhodnutí; přestože je stávka kolektivním
projevem, předpokládá svobodné a individuální rozhodnutí
každého z jejích účastníků, jinak by se ani konat nemohla.
Je to nepochybně rozhodování obtížné, tak tomu je však vždy
při uplatňování jakéhokoliv práva.
56. Ústavní soud po provedeném řízení konstatuje, že
nejsou dány důvody ke zrušení ustanovení § 17 odst. 1 části
věty, která zní ", jestliže s ní souhlasí nejméně polovina
zaměstnanců, jichž se má tato smlouva týkat.", § 17 odst. 2
části věty, která zní ",jestliže s ní souhlasí nejméně
polovina zaměstnanců, jichž se má kolektivní smlouva
vyššího stupně týkat.", § 17 odst. 4 písm. c) a § 17
odst. 5 zákona o kolektivním vyjednávání, neboť tato
ustanovení in abstracto nejsou v rozporu s čl. 1 a čl. 10
Ústavy, s čl. 4 odst. 4 a čl. 27 odst. 4 Listiny, čl. 8
Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních
právech, Úmluvou MOP č. 87 o svobodě sdružování a ochraně
práva odborově se organizovat a Úmluvou MOP č. 98 o provádění zásad práva
organizovat se a kolektivně vyjednávat. Proto návrh podle
§ 70 odst. 2 zákona o Ústavním soudu zamítl.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.
Odlišná stanoviska podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění pozdějších předpisů, zaujali k rozhodnutí pléna
soudci Vojen Güttler, Eliška Wagnerová a Michaela Židlická.