9/1991 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 19. prosince 1990
o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky
na úseku zaměstnanosti
Změna: 64/1991 Sb.
Změna: 272/1992 Sb.
Změna: 84/1993 Sb.
Změna: 39/1994 Sb.
Změna: 74/1994 Sb.
Změna: 160/1995 Sb.
Změna: 167/1999 Sb.
Změna: 72/2000 Sb.
Změna: 155/2000 Sb.
Změna: 271/2001 Sb.
Změna: 453/2001 Sb.
Změna: 220/2002 Sb.
Změna: 320/2002 Sb.
Změna: 453/2003 Sb.
Změna: 220/2002 Sb. (část),
19/2004 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
§ 1
Státní politika zaměstnanosti
Státní politika zaměstnanosti v České republice zahrnuje
zejména
a) soustavné sledování a vyhodnocování situace na trhu práce,
zpracování prognóz a koncepcí zaměstnanosti a programů pro
další pracovní uplatnění zaměstnanců při velkých
strukturálních a organizačních změnách a racionalizačních
opatřeních,
b) bezplatně poskytovanou informační, poradenskou a
zprostředkovatelskou činnost,
c) zřizování společensky účelných pracovních míst a vytváření
veřejně prospěšných prací,
d) rekvalifikaci občanů, poradenství pro volbu povolání a
odbornou výchovu,
e) hmotné zabezpečení občanů ucházejících se o zaměstnání a při
rekvalifikaci,
f) opatření pro zaměstnávání občanů se změněnou pracovní
schopností,
g) systém evidence volných pracovních míst a občanů ucházejících
se o zaměstnání 1).
§ 2
(1) Orgány státní správy zabezpečující státní politiku
zaměstnanosti v České republice jsou
a) ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky (dále jen
"ministerstvo"),
b) úřady práce.
(2) Úřady práce jsou správní úřady. Správní obvody úřadů
práce tvoří územní obvody okresů.2) Na území hlavního města Prahy
je úřadem práce Úřad práce hlavního města Prahy.
(3) V čele úřadu práce je ředitel, kterého jmenuje a odvolává
ministr práce a sociálních věcí České republiky3). Při jmenování
vychází ministr práce a sociálních věcí České republiky zpravidla
z výsledků konkursního řízení.
Zprostředkování zaměstnání
§ 3
(1) Zprostředkování zaměstnání 4) pro uchazeče o zaměstnání 5)
a zájemce o zaměstnání zabezpečují úřady práce. Při
zprostředkování zaměstnání pro občany se změněnou pracovní
schopností úřady práce spolupracují s organizacemi zřízenými k
pracovní rehabilitaci a zaměstnávání invalidních občanů.
(2) Úřad práce je povinen poučit zájemce o zaměstnání a
uchazeče o zaměstnání o jejich právech a povinnostech.
§ 4
(1) Uchazečem o zaměstnání je občan, který není v pracovním
nebo obdobném vztahu, ani nevykonává samostatnou výdělečnou
činnost, ani se nepřipravuje soustavně na povolání a který se
osobně u úřadu práce uchází na základě písemné žádosti
o zprostředkování vhodného zaměstnání.5) Žádost s občanem sepíše
úřad práce.
(2) Zájemcem o zaměstnání je občan, který je v pracovním nebo
obdobném vztahu nebo vykonává samostatnou výdělečnou činnost a má
zájem o jiné zaměstnání.
(3) Uchazeč o zaměstnání je povinen poskytovat úřadu práce na
jeho výzvu potřebnou součinnost při zprostředkování zaměstnání a
řídit se přitom jeho pokyny. Přiměřeně postupují i zájemci o
zaměstnání.
§ 5
Společensky účelná pracovní místa a veřejně prospěšné práce
(1) K rozšíření nabídky volných pracovních míst ministerstvo
a úřad práce dávají právnickým a fyzickým osobám (dále jen
"zaměstnavatel") podněty ke zřizování společensky účelných
pracovních míst a k vytváření veřejně prospěšné práce a hmotně
podporují jejich zřizování a vytváření.
(2) Společensky účelné pracovní místo je nové pracovní místo,
které zaměstnavatel zřizuje na základě písemné dohody s úřadem
práce a obsazuje uchazeči o zaměstnání vedenými v úřadu práce,
kterým nelze zajistit jiným způsobem pracovní uplatnění.
(3) Veřejně prospěšné práce jsou nové pracovní příležitosti,
které vytváří obec 6) nebo zaměstnavatel na základě písemné dohody
s úřadem práce ke krátkodobému pracovnímu umístění uchazeče o
zaměstnání.
(4) Náklady na zřízení společensky účelného pracovního místa a
vytvoření veřejně prospěšné práce hradí ministerstvo nebo úřady
práce z účelově určených prostředků.
(5) Podrobnosti zřizování společensky účelných pracovních míst
a vytváření veřejně prospěšných prací stanoví ministerstvo
vyhláškou.
§ 5a
nadpis vypuštěn
(1) Ministerstvo na základě písemné dohody hmotně podporuje
vytváření nových pracovních míst u zaměstnavatele, kterému bylo
vydáno rozhodnutí o příslibu investičních pobídek podle zvláštního
právního předpisu.6a) Hmotná podpora se poskytuje zaměstnavateli,
který vytvoří nová pracovní místa v územní oblasti, ve které
v době předložení záměru získat investiční pobídky6b) průměrná
míra nezaměstnanosti dosahuje nejméně průměrné míry
nezaměstnanosti za Českou republiku za uplynulá dvě pololetí.
(2) Písemná dohoda podle odstavce 1 musí obsahovat zejména
označení příjemce, výši poskytované hmotné podpory, počet
pracovních míst, která se zřizují, datum, do kterého budou místa
obsazena dohodnutým počtem zaměstnanců, náklady, na jejichž úhradu
lze poskytnuté prostředky použít, termíny poskytování hmotné
podpory, způsob kontroly plnění sjednaných podmínek, povinnost
vrátit poskytnuté prostředky v případě nedodržení sjednaných
podmínek, způsob a lhůtu vypořádání.
(3) Územní oblastí se pro účely tohoto zákona rozumí okres,
v němž je investiční akce umístěna, nebo spádová oblast. Do
spádové oblasti patří kromě okresu, v němž je investiční akce
umístěna, i okresy, z jejichž území doba dojíždění do obce, v níž
je umístěna investiční akce, prostředky hromadné dopravy
nepřevyšuje jednu hodinu. Průměrná míra nezaměstnanosti ve spádové
oblasti se pro účely poskytnutí hmotné podpory použije pouze pro
zaměstnavatele, který vytvoří více než 1 000 nových pracovních
míst, a to v případě, že průměrná míra nezaměstnanosti ve spádové
oblasti je vyšší než v okrese, v němž je investiční akce umístěna.
(4) Hmotná podpora je účelově určená a lze ji použít pouze na
vytváření nových pracovních míst sjednaných v dohodě podle
odstavce 2. Je výdajem státního rozpočtu6c) na úhradu dohodnutých
nákladů zaměstnavatele, nemusí být použita pouze v roce
poskytnutí, ale podle harmonogramu stanoveného v těchto dohodách.
Vyúčtování provádí zaměstnavatel k 31. prosinci kalendářního roku
a předkládá jej ministerstvu do 15. února následujícího
kalendářního roku. Do celkového počtu nově vytvořených míst se
zahrnují místa vytvářená ode dne předložení záměru získat
investiční pobídky. Výši hmotné podpory na jedno pracovní místo
v závislosti na situaci na trhu práce, vyjádřenou mírou
nezaměstnanosti nebo dalšími ukazateli, a formu úhrady stanoví
vláda nařízením.
§ 6
Rekvalifikace
(1) Ministerstvo a úřady práce zabezpečují rekvalifikaci
uchazečů o zaměstnání podle státního rekvalifikačního programu,
rekvalifikačních programů zpracovaných úřady práce a podle potřeb
trhu práce.
(2) Zaměstnavatelé přihlížejí při svých záměrech ve vývoji
zaměstnanosti k rekvalifikačním programům podle odstavce 1.
(3) Zaměstnavatelům, kteří provádějí rekvalifikaci v zájmu
dalšího pracovního uplatnění svých zaměstnanců 7), mohou být na
základě písemné dohody s příslušným úřadem plně nebo částečně
hrazeny náklady spojené s touto činností.
§ 6a
Zaměstnavatelům, kteří zabezpečují absolventům středních a
vysokých škol v pracovním poměru odbornou praxi7a) nebo
zabezpečují získání kvalifikace mladistvým pracovníkům,7b) mohou
být na základě písemné dohody s příslušným úřadem práce plně nebo
částečně hrazeny náklady spojené s touto činností.
§ 6b
nadpis vypuštěn
(1) Ministerstvo na základě písemné dohody hmotně podporuje
zaměstnavatele, kterému bylo vydáno rozhodnutí o příslibu
investičních pobídek podle zvláštního právního předpisu,6a) při
rekvalifikaci nebo školení jeho zaměstnanců, a to částečnou
úhradou nákladů, které budou na rekvalifikaci nebo školení
skutečně vynaloženy. Hmotná podpora se poskytuje v závislosti na
průměrné míře nezaměstnanosti podle § 5a odst. 1 v době předložení
záměru získat investiční pobídky.6b)
(2) Školením se pro účely investičních pobídek rozumí
teoretické a praktické vzdělávání, získávání znalostí a dovedností
pro pracovní zařazení zaměstnanců a které odpovídají požadavkům
stanoveným zaměstnavatelem. Toto školení může být zajišťováno
i zaměstnavatelem.
(3) Písemná dohoda podle odstavce 1 musí obsahovat zejména
označení příjemce, výši poskytované hmotné podpory, počet osob,
které budou zařazeny do rekvalifikace nebo školení, obsah
rekvalifikace nebo školení, způsob a dobu jejich zabezpečení,
předpokládanou výši nákladů na rekvalifikaci nebo školení, výši
a termín poskytnutí hmotné podpory, způsob úhrady nákladů a dobu
jejího poskytování, datum, do kterého bude dohodnutý počet
zaměstnanců rekvalifikován nebo zaškolen, náklady, na jejichž
úhradu lze poskytnuté prostředky použít, datum poskytnutí hmotné
podpory, způsob kontroly plnění sjednaných podmínek, povinnost
vrátit poskytnuté prostředky v případě nedodržení sjednaných
podmínek nebo v případě jejich nevyčerpání, způsob a lhůtu
vypořádání.
(4) Hmotná podpora je účelově určená a lze ji použít pouze na
rekvalifikaci nebo školení zaměstnanců sjednaných v dohodě podle
odstavce 3. Je výdajem státního rozpočtu6c) na úhradu dohodnutých
nákladů zaměstnavatele, nemusí být použita pouze v roce
poskytnutí, ale podle harmonogramu stanoveného v těchto dohodách.
Vyúčtování provádí zaměstnavatel k 31. prosinci kalendářního roku
a předkládá jej ministerstvu do 15. února následujícího
kalendářního roku. Do celkového počtu rekvalifikovaných nebo
školených zaměstnanců se zahrnují zaměstnanci rekvalifikovaní nebo
školení ode dne předložení záměru získat investiční pobídky. Výši
úhrady nákladů na rekvalifikaci nebo školení zaměstnanců
v závislosti na situaci na trhu práce, vyjádřenou mírou
nezaměstnanosti, případně dalšími ukazateli, a formu úhrady
stanoví vláda nařízením.
§ 7
Spolupráce ve státní politice zaměstnanosti
K zabezpečení spolupráce na trhu práce úřady práce zřizují
poradní sbory složené zejména ze zástupců odborových svazů,
zaměstnavatelů, družstevních orgánů, organizací zdravotně
postižených a úřadů práce. Jejich účelem je koordinace při
realizaci státní politiky zaměstnanosti v příslušné územní
oblasti. Vyjadřují se zejména k poskytování příspěvků
zaměstnavatelům k částečné úhradě náhrady mzdy poskytované
zaměstnancům podle pracovněprávních předpisů, ke zřizování většího
počtu společensky účelných pracovních míst a vytváření veřejně
prospěšných prací, k programům strukturálních a organizačních
změn, k programům rekvalifikace, k organizaci poradenské činnosti
a k problematice zaměstnávání občanů se změněnou pracovní
schopností.
§ 8
Kontrolní činnost
(1) Kontrolní činnost vykonávají ministerstvo a úřady práce
(dále jen "orgán kontroly"). Kontrolní oprávnění jiných orgánů
podle zvláštních předpisů tím nejsou dotčena.
(2) Zaměstnanec orgánu kontroly pověřený provedením kontroly
je oprávněn vstupovat do objektů a zařízení zaměstnavatelů,
požadovat od zaměstnanců zaměstnavatele předložení potřebných
dokladů, podání úplných zpráv, informací a vysvětlení ve lhůtách k
tomu určených, účast zaměstnavatelů při projednávání výsledků
kontroly a další součinnost potřebnou k vytvoření podmínek k
nerušenému a rychlému provedení kontroly.
(3) Zjistí-li orgán kontroly porušení povinností, jejichž
dodržování je oprávněn kontrolovat,8) je zaměstnanec orgánu
kontroly pověřený provedením kontroly povinen vyžadovat na
zaměstnavateli odstranění zjištěných nedostatků ve lhůtě k tomu
určené a od zaměstnavatele je oprávněn vyžadovat si písemné podání
zprávy o přijatých opatřeních.
(4) Zaměstnancům zaměstnavatele, kteří v určené lhůtě zaviněně
nesplní povinnost, která jim je uložena podle odstavců 2 a 3, může
zaměstnanec orgánu kontroly uložit pořádkovou pokutu až do částky
2000 Kčs, a to i opětovně, nebyla-li uložená povinnost splněna ani
v nově určené lhůtě. Pořádkovou pokutu lze uložit ve lhůtě jednoho
roku ode dne, kdy k nesplnění povinnosti došlo.
(5) Provádí-li orgán kontroly kontrolu na základě písemného
podnětu, informuje písemně o způsobu a výsledcích kontroly toho,
kdo podnět podal.
(6) Zaměstnanci orgánu kontroly jsou povinni zachovávat
hospodářské a služební tajemství o skutečnostech, o nichž se při
výkonu své činnosti dozvěděli.
(7) V zařízeních ozbrojených sil a ozbrojených sborů v
působnosti Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Ministerstva
spravedlnosti lze kontrolu podle předchozích odstavců provádět jen
se souhlasem příslušného ministerstva.
§ 9
(1) Orgán kontroly je oprávněn ukládat zaměstnavatelům za
zaviněné porušení povinností, jejichž dodržování je oprávněn
kontrolovat, pokuty až do částky 250 000 Kč a při opětovném
porušení povinností, za jejichž nedodržení byla již pokuta
uložena, až do částky 1000 000 Kč. Pokutu lze uložit ve lhůtě do
jednoho roku ode dne, kdy se orgán kontroly dozvěděl o porušení
povinností podle věty první, nejpozději však do tří let ode dne,
kdy je zaměstnavatel porušil. Za stejných podmínek je oprávněn
uložit orgán kontroly pokutu tomu, kdo zprostředkovává zaměstnání
v rozporu se zákonem nebo porušuje dohodu uzavřenou podle § 5 odst. 2 a 3 a § 6 odst.3.
(2) Při ukládání pokuty podle odstavce 1 se přihlíží k
závažnosti porušení, k míře zavinění a k okolnostem, za nichž k
porušení povinnosti došlo.
(3) Pokutu podle odstavce 1 nelze uložit, byla-li
zaměstnavateli již za totéž porušení obecně závažných právních
předpisů uložena pokuta nebo jiná majetková sankce jiným orgánem
podle zvláštních předpisů.
ČÁST DRUHÁ
Působnost ministerstva a úřadu práce
§ 11
Působnost ministerstva
Ministerstvo řídí a kontroluje výkon státní správy a
dodržování zákonnosti při zabezpečování státní politiky
zaměstnanosti, přitom zejména
a) řídí úřady práce,
b) vykonává kontrolní činnost na úseku zaměstnanosti včetně
ukládání pokut,
c) spravuje prostředky na zabezpečování státní politiky
zaměstnanosti a rozhoduje o jejich použití,
d) soustavně sleduje a vyhodnocuje situaci na trhu práce,
zpracovává prognózy vývoje zaměstnanosti a přijímá opatření na
ovlivnění poptávky a nabídky práce a k vytváření souladu mezi
zdroji a potřebami pracovních sil v České republice v
odvětvové a profesně kvalifikační struktuře a přijímá opatření
k usměrňování pracovních sil ze zahraničí na území České
republiky a pracovních sil do zahraničí,
e) zpracovává koncepce státní politiky zaměstnanosti a řešení
stěžejních otázek na trhu práce, například v oblasti
zaměstnávání občanů se změněnou pracovní schopností a uchazečů
o zaměstnání vyžadujících zvýšenou péči, které předkládá vládě
České republiky,
f) spolupracuje s příslušnými ústředními orgány státní správy při
tvorbě programů opatření pro umísťování zaměstnanců
uvolňovaných v důsledku strukturálních změn, organizačních
nebo racionalizačních opatření předkládaných vládě České
republiky,
g) podněcuje a hmotně podporuje zřizování společensky účelných
pracovních míst a vytváření veřejně prospěšné práce, hmotně
podporuje vytváření nových pracovních míst v rámci
investičních pobídek,
h) hmotně podporuje rekvalifikace občanů, hmotně podporuje
rekvalifikace zaměstnanců v rámci investičních pobídek
a zpracovává rekvalifikační programy,
i) může zřizovat státní rekvalifikační střediska,
j) zaujímá stanoviska k návrhům ovlivňujícím státní politiku
zaměstnanosti, které předkládají vládě České republiky jiné
ústřední orgány státní správy,
k) uděluje nebo odnímá povolení právnickým nebo fyzickým osobám
k výkonu zprostředkování zaměstnání; povolení může udělit nebo
odejmout i pro zprostředkování zaměstnání v zahraničí.
Zprostředkování zaměstnání v zahraničí lze povolit, jen
bude-li prováděno v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž
je Česká republika vázána a které byly vyhlášeny ve Sbírce
zákonů nebo ve Sbírce mezinárodních smluv,
l) spolupracuje s příslušnými orgány státní správy při rozvíjení
mezinárodních vztahů týkajících se státní politiky
zaměstnanosti, zejména při přípravě mezinárodních smluv,
a zabezpečuje provádění závazků z nich vyplývajících,
m) zabezpečuje projekční řešení a programově technické vybavení
informačního systému na úseku zaměstnanosti,
n) koordinuje činnosti v rámci systému Evropských služeb
zaměstnanosti8c) zabezpečované vybranými úřady práce,
o) zabezpečuje mezinárodní spolupráci na úseku zaměstnanosti
a spolupráci s Evropskými společenstvími a řídí programy
rozvoje lidských zdrojů,
p) spolupracuje s příslušnými orgány veřejné správy členských
států Evropských společenství v souvislosti s vysíláním
zaměstnanců k výkonu práce na území jiného členského státu.8d)
Působnost úřadu práce
§ 12
(1) Úřad práce
a) informuje občany o možnostech získání zaměstnání, odborné
přípravy a rekvalifikace, a zaměstnavatele o volných zdrojích
pracovních sil na jejich vyžádání,
b) zprostředkovává uchazečům o zaměstnání a zájemcům o zaměstnání
vhodné zaměstnání,10) včetně zprostředkování zaměstnání
z území České republiky do zahraničí a ze zahraničí na území
České republiky,
c) poskytuje občanům poradenské služby spojené se zaměstnáním, s
volbou povolání a odbornou výchovou v souladu s rozvojem
odvětví, oborů a činností,
d) organizuje, zabezpečuje a usměrňuje rekvalifikaci uchazečů o
zaměstnání ve svém územním obvodu a podle potřeby k tomu účelu
zpracovává programy opatření,
e) může zřizovat státní rekvalifikační střediska,
f) vede evidenci volných pracovních míst, evidenci uchazečů o
zaměstnání, vydaných pracovních povolení cizincům a osobám bez
státní příslušnosti a podle potřeby i evidenci zájemců o
zaměstnání,
g) vykonává kontrolní činnost na úseku zaměstnanosti včetně
ukládání pokut,
h) hradí zaměstnavatelům náklady na náborové příspěvky a jiné
výhody poskytované doosídlencům ve vymezeném území pohraničí
11),
i) účelně hospodaří s prostředky na zabezpečení zaměstnanosti,
j) sleduje a hodnotí stav trhu práce a zpracovává koncepci vývoje
zaměstnanosti ve svém územním obvodu a činí opatření
k ovlivňování nabídky a poptávky na trhu práce. Za tím účelem
může vyžadovat od zaměstnavatelů informace o jejich záměrech
ve vývoji zaměstnanosti,
k) podněcuje a hmotně podporuje zřizování společensky účelných
pracovních míst a vytváření veřejně prospěšné práce ve svém
územním obvodu. Za tím účelem spolupracuje se zaměstnavateli,
obcemi a s příslušnými orgány státní správy,
l) doporučuje zaměstnavatelům k přijetí uchazeče o zaměstnání na
nově zřízená společensky účelná pracovní místa a na vytvořené
veřejně prospěšné práce,
m) projednává se zaměstnavateli na základě jejich informací
umísťování uvolněných zaměstnanců při strukturálních změnách,
racionalizačních a jiných opatřeních. V závažných případech
spolupracuje se zaměstnavateli a s příslušnými státními orgány
při stanovení programu opatření pro umísťování uvolňovaných
zaměstnanců,
n) potvrzuje, že občan žádající o předčasné přiznání starobního
důchodu byl veden v evidenci uchazečů o zaměstnání a po jakou
dobu, a v případě, že tomuto občanu bylo poskytováno hmotné
zabezpečení uchazečů o zaměstnání, den, kterým byla jeho
výplata zastavena,
o) potvrzuje žádost příslušného orgánu sociálního
zabezpečení,22) že je žadatel o dávku sociální péče veden jako
uchazeč o zaměstnání, popřípadě den uplynutí podpůrčí doby, po
kterou mu mělo být poskytováno hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání, pokud nebylo poskytováno z důvodů uvedených
v § 14 odst. 1 písm. d) až f) zákona č. 1/1991 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 578/1991 Sb.
p) spolupracuje s orgány sociálního zabezpečení a orgány státní
zdravotní správy při zprostředkování vhodného zaměstnání pro
uchazeče o zaměstnání,
q) spolupracuje s postpenitenciárními kurátory a dalšími
terapeutickými pracovišti, pracovišti rodinné terapie, jakož i
s humanitárními institucemi s cílem začlenění a léčby osob
společensky nepřizpůsobených a osob v krizových situacích,
r) na základě písemné dohody poskytuje zaměstnavateli z účelově
určených prostředků příspěvek k částečné úhradě náhrady mzdy
poskytované zaměstnancům podle pracovněprávních předpisů,11a)
s) plní úkoly při provádění důchodového pojištění uchazečů
o zaměstnání podle zvláštního zákona,29)
t) sděluje na žádost orgánům hlavního města Prahy vykonávajícím
působnost ve státní sociální podpoře, krajskému úřadu
a ministerstvu údaje o tom, že osoba je vedena jako uchazeč
o zaměstnání, zda má tato osoba nárok na hmotné zabezpečení
uchazečů o zaměstnání a v jaké výši, popřípadě že není hmotné
zabezpečení uchazečů o zaměstnání poskytováno z důvodů
uvedených v § 14 odst. 1 písm. d) až f) zákona č. 1/1991 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 578/1991 Sb., a údaje
o výši vyplacených mzdových nároků podle zákona o ochraně
zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně
některých zákonů,29a) a to v rozsahu, ve kterém je
zaměstnavatel nezúčtoval,
u) spolupracuje s orgány státní správy a územními samosprávnými
celky, zaměstnavateli a dalšími právnickými nebo fyzickými
osobami při tvorbě a realizaci opatření souvisejících
s rozvojem trhu práce a zaměstnaností,
v) zabezpečuje a hmotně podporuje programy a opatření související
s rozvojem lidských zdrojů uskutečňované v jeho územním
obvodu, včetně účasti na mezinárodních programech a programech
s mezinárodní účastí,
x) v rámci programů zaměstnanosti a programů Evropských
společenství ověřuje nové nástroje aktivní politiky
zaměstnanosti,
y) potvrzuje občanovi členského státu Evropské unie (dále jen
"občan Evropské unie") pro účely povolení k trvalému nebo
přechodnému pobytu dobu vedení v evidenci uchazečů
o zaměstnání,
z) potvrzuje sezonnímu zaměstnanci, který je občanem Evropské
unie, pro účely udělení povolení k trvalému nebo přechodnému
pobytu, jeho pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti nebo
dohodu o provedení práce,
za) plní úkoly při provádění státní sociální podpory podle
zvláštního právního předpisu.29b)
(2) Úřad práce rozhoduje
a) o vyřazení 12) z evidence uchazečů o zaměstnání,
b) o přiznání, nepřiznání, odejmutí, zastavení nebo vrácení
výplaty hmotného zabezpečení,
c) o vydání a odnětí povolení k zaměstnání cizincům a osobám bez
státní příslušnosti a povolení zaměstnavatelům získávat na
volná pracovní místa občany ze zahraničí14).
§ 13
Zabezpečování zaměstnání občanů
se změněnou pracovní schopností
(1) Úřad práce
a) ukládá zaměstnavatelům obsazovat volná pracovní místa vymezená
pro občany se změněnou pracovní schopností pouze těmito
občany,
b) vede evidenci uchazečů o zaměstnání se změněnou pracovní
schopností,
c) poskytuje poradenské služby o volbě povolání, zabezpečuje
pracovní rehabilitaci, přípravu pro pracovní uplatnění a po
jejich absolvování vhodné pracovní uplatnění občanů se
změněnou pracovní schopností. Ve spolupráci s orgány státní
zdravotní správy sleduje, zda příprava na pracovní uplatnění a
pracovní podmínky nemají nepříznivý vliv na jejich zdravotní
stav,
d) vyžaduje od zaměstnavatelů seznamy pracovních míst vhodných
pro občany se změněnou pracovní schopností,
e) zřizuje a spravuje výcviková střediska pro občany se změněnou
pracovní schopností.
(2) Úřad práce rozhoduje
a) o přijetí občana se změněnou pracovní schopností do přípravy
pro pracovní uplatnění,
b) o hmotném zabezpečení občanů se změněnou pracovní schopností
po dobu jejich přípravy pro pracovní uplatnění a o jeho
zvýšení na rodinné příslušníky 15),
c) o úhradě nákladů na přípravu na pracovní uplatnění občanů se
změněnou pracovní schopností,
d) o příspěvku zaměstnavatelům na zřízení a provoz chráněných
dílen 16) a pracovišť a občanům samostatně výdělečně činným se
změněnou pracovní schopností na vybavení nezbytnými pracovními
prostředky,
e) o udělení předchozího souhlasu zaměstnavateli k rozvázání
pracovního poměru výpovědí pracovníku se změněnou pracovní
schopností 18).
ČÁST TŘETÍ
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
§ 15
(1) Porušení povinnosti uchazečem o zaměstnání poskytnout
úřadu práce na jeho výzvu potřebnou součinnost při zprostředkování
zaměstnání (§ 4 odst. 3) je přestupkem.20) Přestupkem je též,
uvede-li uchazeč o zaměstnání v čestném prohlášení, jímž osvědčuje
skutečnosti rozhodné pro vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání,
nepravdivý údaj o tom, že není v pracovním nebo obdobném vztahu
ani nevykonává samostatnou výdělečnou činnost ani se nepřipravuje
soustavně pro povolání nebo neohlásí změnu těchto skutečností
uvedených v čestném prohlášení.
(2) Příslušný úřad práce může uložit za přestupek podle věty
první odstavce 1 pokutu do 1000 Kčs a za přestupek podle věty
druhé odstavce 1 pokutu do 10 000 Kčs.
§ 16
(1) Na rozhodování ministerstva a úřadů práce podle tohoto
zákona se nevztahují obecné předpisy o správním řízení 21) s
výjimkou rozhodování podle § 8 odst.4, § 9 odst.1, § 11 písm. k),
§ 12 odst.2 a § 13 odst.2.
(2) Na rozhodování ministerstva a úřadů práce o přestupcích
podle § 15 se vztahují obecné předpisy 20).
§ 17
Úřady práce a Úřad práce hlavního města Prahy zřízené podle
zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 306/1990
Sb., o zřízení úřadů práce, jsou úřady práce podle tohoto zákona.
§ 18
Zákon České národní rady č.114/1988 Sb., o působnosti orgánů
České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, ve znění
zákona České národní rady č. 125/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 210/1990 Sb., zákona České národní rady č. 425/1990 Sb.
a zákona České národní rady č. 459/1990 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. § 8 písm. e) zní:
"e) provádějí nemocenské pojištění
1. osob samostatně výdělečně činných,
2. pracovníků malých závodů,
3. uchazečů o zaměstnání,
4. uchazečů o zaměstnání-občanů se změněnou pracovní
schopností připravujících se pro pracovní uplatnění,".
2. V § 8 písm. n) se vypouštějí slova "ve věcech sociálního
zabezpečení".
3. § 28, § 29 a 31 se vypouštějí.
4. V § 43 odst. 1 písm. a) se vypouští bod č.2. Dosavadní body č.
3 a 4 se označují jako body č. 2 a 3.
5. V § 45 se vypouští písmeno f). Dosavadní písmena g) až j) se
označují jako písmena f) až i).
6. V § 46 se vypouští odstavec 6. Dosavadní odstavce 7 až 9 se
označují jako odstavce 6 až 8.
7. V § 54 odst.1 se vkládá nové písmeno d), které zní:
"d) v případech uvedených v § 8 písm. e).".
Burešová v.r.
Pithart v.r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.VI zákona č. 453/2001 Sb.
Přechodné ustanovení k části třetí
Ustanovení § 5a odst. 4 a § 6b odst. 3 se použijí i pro
zaměstnavatele, kteří uzavřeli s ministerstvem písemné dohody
o poskytnutí hmotné podpory v rámci investičních pobídek přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.VII zákona č. 19/2004 Sb.
Přechodné ustanovení
Ustanovení části čtvrté se použijí i pro zaměstnavatele,
kteří uzavřeli s ministerstvem písemné dohody o poskytnutí hmotné
podpory v rámci investičních pobídek přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
1) § 8 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti.
2) Zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění
pozdějších předpisů.
3) § 27 odst. 4 zákoníku práce.
4) § 4 zákona č. 1/1991 Sb.
5) § 7 odst. 1 zákona č. 1/1991 Sb.
6) Zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení).
6a) Zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně
některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění
zákona č. 453/2001 Sb.
6b) § 4 odst. 2 zákona č. 72/2000 Sb., ve znění zákona č.
453/2001 Sb.
6c) § 7 odst. 1 písm. r) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů.
7) § 11 zákona č. 1/1991 Sb.
7a) § 144 zákoníku práce.
7b) § 142 odst. 1 zákoníku práce.
8) § 26 odst. 1 zákona č. 1/1991 Sb., ve znění zákona č. 167/1999
Sb.
8a) § 18 odst. 2 občanského zákoníku (úplné znění č. 47/1992 Sb.).
8b) Např. § 2 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
a § 2 a § 5 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon).
8c) Nařízení Rady EHS č. 1612/68, o volném pohybu pracovníků
v rámci Společenství.
8d) § 6 zákoníku práce.
10) § 1 odst. 4 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění
zákona č. 167/1999 Sb.
11) Vyhláška ministerstva práce a sociálních věcí České
socialistické republiky a ministerstva zemědělství a výživy
České socialistické republiky č.62/1970 Sb., o poskytování
náborových příspěvků a jiných výhod doosídlencům ve vymezeném
území pohraničí, ve znění vyhlášky č. 69/1986 Sb.
12) § 7 odst. 3 zákona č. 1/1991 Sb.
14)§ 19 odst.3 zákona č.1/1991 Sb.
11a) § 20 odst. 3 a 4 zákona č. 1/1991 Sb., ve znění zákona č.
231/1992 Sb.
§ 130 odst. 3 zákoníku práce, v platném znění.
15) § 119 a 120 vyhlášky federálního ministerstva práce a
sociálních věcí č. 149/1988 Sb., kterou se provádí zákon o
sociálním zabezpečení.
16) § 118 vyhlášky č. 149/1988 Sb.
18) § 50 zákoníku práce.
19) § 9 zákona č. 1/1991 Sb.
20) Zákon České národní rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
21) Zákon č.71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád)
22) Zákon ČNR č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České
socialistické republiky v sociálním zabezpečení, ve znění
zákona ČNR č. 125/1990 Sb., zákona ČNR č. 210/1990 Sb., zákona
ČNR č. 425/1990 Sb., zákona ČNR č. 459/1990 Sb., zákona ČNR č.
9/1991 Sb., zákona ČNR č. 144/1991 Sb., zákona ČNR č. 582/1991
Sb. a zákona č. 84/1993 Sb.
29) § 36 písm. q), § 38 odst. 3 a § 39 odst. 3 zákona ČNR č.
582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení,
ve znění zákona č. 160/1995 Sb.
29a) Zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební
neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů.
29b) Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění
pozdějších předpisů.