471/2001 Sb.
VYHLÁŠKA
Ministerstva zemědělství
ze dne 14. prosince 2001
o technickobezpečnostním dohledu nad vodními díly
Změna: 255/2010 Sb.
Změna: 86/2021 Sb.
Ministerstvo zemědělství stanoví podle § 61 odst. 3 a § 62 odst. 2 zákona č.
254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon):
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška vymezuje technickobezpečnostní dohled nad vodními díly (dále
jen "dohled") a stanoví
a) kritéria a postup pro zařazení vodních děl do kategorií,
b) rozsah a četnost provádění dohledu u jednotlivých kategorií vodních děl a v jednotlivých
etapách jejich přípravy, výstavby, změny dokončené stavby vodního díla nebo provozu,
c) náležitosti programu dohledu,
d) náležitosti zpracování rozsahu měření dohledu,
e) zpracování výsledků pozorování a měření,
f) předpoklady pro kvalifikovaný výkon dohledu,
g) rozsah údajů a způsob vedení evidence dohledu a
h) náležitosti žádosti o udělení pověření k výkonu dohledu.".
§ 2
Základní pojmy
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) mezí bdělosti - informativní kritérium pro jevy a skutečnosti před dosažením mezních
nebo kritických hodnot,
b) mezní hodnotou - předem stanovená limitní hodnota veličiny popisující jev nebo
skutečnost, popřípadě její časový vývoj pro zvolený zatěžovací stav,
c) kritickou hodnotou - hodnota veličiny popisující jev nebo skutečnost signalizující
stav ohrožení bezpečnosti a stability vodního díla,
d) etapou přípravy výstavby vodního díla - zpracování přípravné dokumentace záměru
výstavby vodního díla, dokumentace pro územní řízení, dokumentace pro vydání společného
povolení a projektové dokumentace pro stavební povolení,
e) změnou dokončené stavby vodního díla - zásah do vodního díla, který má za následek
změnu účelu nebo technických parametrů,
f) etapou výstavby nebo změny dokončené stavby vodního díla - provádění stavebních
a montážních prací na vzdouvací konstrukci, funkčních objektech nebo částech vodního
díla rozhodujících pro jeho stabilitu, bezpečnost a spolehlivou funkci od převzetí
staveniště do započetí etapy provozu,
g) etapou ověřovacího provozu - období prvního zatížení vodního díla nebo jeho části
vzdutou vodou, zahrnující vyzkoušení provozu v takovém rozsahu, že lze zhodnotit
naplnění předpokladů projektu, spolehlivou funkci, bezpečnost a stabilitu vodního
díla,
h) etapou trvalého provozu - období užívání vodního díla od ukončení ověřovacího provozu
až do zániku povinnosti zajistit na vodním díle dohled; u vodních děl, kde nelze
zajistit etapu ověřovacího provozu, od období prvního zatížení zadrženou nebo vzdutou
vodou až do zániku povinnosti zajistit na vodním díle dohled,
i) určeným vodním dílem - vodní dílo, nad nímž byla stanovena podle § 61 odst. 7 vodního
zákona povinnost zajistit dohled.
§ 4
Stanovení kritérií a postupů pro zařazení vodních děl do kategorií
(1) Kritéria pro zařazení vodních děl do I. až IV. kategorie z hlediska dohledu
stanoví příloha č. 1 k této vyhlášce.
(2) Zařazení vodního díla do jedné ze čtyř kategorií se provádí podle velikosti
možných škod, ke kterým může dojít při poruše stability a bezpečnosti vodního díla
doprovázené vznikem povodňové vlny zvláštní povodně. Výše možných škod se vyčísluje
pomocí potenciálu škod (P) jako součet bodového ohodnocení z možného ohrožení lidských
životů, možných ztrát na majetku v přilehlém území a možných ztrát z omezení funkce
a užitků ve veřejném zájmu, k nimž by došlo při havárii vodního díla na díle samém
a v území pod ním.
(3) Vyčíslení potenciálu škod (P) provádí pověřená osoba3) v rámci vypracování
posudku pro zařazení vodního díla do kategorie na základě
a) kvantifikace parametrů zvláštní povodně a účinků jejího šíření pod vodním
dílem,
b) bodového hodnocení možných škod, které mohou vzniknout v důsledku havárie
vodního díla.
(4) Vodní dílo se navrhne zařadit do jedné ze čtyř kategorií podle dosaženého
počtu bodů potenciálu škod (P)
(P) >= 1 500 I. kategorie 200 =< (P) < 1 500 II. kategorie 15 =< (P) < 200 III. kategorie (P) < 15 IV. kategorie.
(5) Posudek pro zařazení vodního díla do kategorie a návrh podmínek provádění
dohledu se zpracovává v etapě přípravy výstavby vodního díla ve fázi zpracování dokumentace
pro územní řízení nebo dokumentace plánu společných zařízení11) a obsahuje stanovení
míry bezpečnosti vodního díla při povodních a návrh a posouzení parametrů bezpečnostních
a výpustných zařízení podle souvisejících předpisů12), 13).
(6) Důvodem ke změně kategorie určeného vodního díla může být také změna dokončené
stavby vodního díla, změna v účelu užívání určeného vodního díla nebo změna využití
území nebo jeho části pod určeným vodním dílem.
§ 5
Rozsah a četnost provádění dohledu
(1) Metody, rozsah a četnost provádění dohledu se řídí
a) kategorií určeného vodního díla,
b) etapou určeného vodního díla podle § 2,
c) typem určeného vodního díla z hlediska provozních podmínek a zatěžovacích
stavů,
d) technickým stavem vodního díla.
(2) V etapě přípravy výstavby nebo změny dokončené stavby vodního díla se pro
určené vodní dílo I. až III. kategorie dohled zajišťuje zpracováním rozsahu měření
dohledu podle § 6. Pro určené vodní dílo IV. kategorie v etapě přípravy výstavby
nebo změny dokončené stavby vodního díla se tento dokument zpracovává, jestliže povinnost
předložení rozsahu měření dohledu uloží vlastníkovi, popřípadě stavebníkovi příslušný
vodoprávní úřad jako podmínku provádění dohledu1).
(3) V etapě výstavby nebo změny dokončené stavby vodního díla, v etapě ověřovacího
provozu a v etapě trvalého provozu určeného vodního díla I. až III. kategorie se
dohled provádí
a) zpracováním programu dohledu,
b) pozorováním a měřením určených jevů a skutečností stanovených programem
dohledu,
c) obchůzkami,
d) zpracováním zpráv o dohledu s návrhy opatření k odstranění zjištěných
nedostatků,
e) prohlídkami,
f) hodnocením výsledků všech pozorování a měření.
(4) U určeného vodního díla I. až III. kategorie se vždy sledují změny a výskyty
jevů a skutečností v rozsahu uvedeném v příloze č. 2 této vyhlášky.
(5) Dohled u určeného vodního díla IV. kategorie v etapě výstavby nebo změny
dokončené stavby vodního díla, v etapě ověřovacího provozu a v etapě trvalého provozu
se provádí obchůzkami, se sledováním a záznamem výšky vodní hladiny. V případech
výskytu neobvyklých jevů nebo skutečností se provádí měření veličin dohledu podle
přílohy č. 2 k této vyhlášce.
(6) U odkališť, kde dochází k postupnému zvyšování zatížení hrázového systému,
se dohled provádí jako v etapě ověřovacího provozu po celou dobu jejich provozu.
To platí i pro případy rekultivace odkaliště až do jejího úplného dokončení.
(7) U určených vodních děl, kde není možné zajistit etapu ověřovacího provozu,
se rozsah a četnost dohledu stanoví v závislosti na provozních režimech a zatížení
určeného vodního díla. Za situace bez zatížení vodou se četnost, popřípadě rozsah
dohledu může snížit.
§ 6
Zpracování rozsahu měření dohledu
(1) Rozsah měření dohledu je technický dokument, který obsahuje rozsah a způsob
měření a pozorování určeného vodního díla, jakož i návrh souvisejících zařízení a
přístrojů potřebných pro zajištění měření. Zpracovává ho pověřená osoba3) nejpozději
ve fázi dokumentace pro stavební povolení výstavby nebo změny dokončené stavby vodního
díla.
(2) Rozsah měření dohledu obsahuje
a) popis a rozbor rizik spojených s existencí vodního díla nebo změny dokončené stavby
vodního díla v daném prostředí a provozu,
b) požadavky na průzkumné a projektové práce nad rámec již vypracované projektové
dokumentace výstavby nebo změny stavby dokončeného vodního díla,
c) přehled důležitých předpokladů bezpečnosti a stability určeného vodního díla
pro příslušnou etapu výstavby nebo provozu určeného vodního díla a návrh způsobu
sledování jevů a skutečností,
d) návrh metod měření a pozorování, jejich rozsahu a přesnosti, přístrojů a zařízení
k provádění dohledu,
e) přehled mezních hodnot sledovaných jevů a skutečností ovlivňujících bezpečnost
a stabilitu určeného vodního díla a jím ohroženého území,
f) návrh bezpečných přístupů k měřicím zařízením a návrh opatření na zajištění bezpečného
výkonu měření a údržby měřicích zařízení, včetně jejich ochrany před poškozením,
g) harmonogram instalací a prvních měření podle postupu výstavby nebo změny dokončené
stavby vodního díla,
h) požadavky na obnovu a modernizaci měřicích přístrojů a zařízení,
i) návrh období, ve kterém se bude měření a pozorování provádět,
j) dokumentaci kontrolních zařízení.
§ 7
Program dohledu a jeho obsah
(1) Program dohledu je technický dokument, který obsahuje rozsah a zajištění
činností, které jsou významné pro bezpečnost a stabilitu určeného vodního díla. Slouží
pro provádění dohledu nad vodním dílem v jednotlivých etapách.
(2) Program dohledu obsahuje
a) kontaktní údaje pověřené osoby3) a fyzické osoby odpovědné za dohled2)
podle § 62 odst. 5 písm. a) vodního zákona, příslušných povodňových orgánů9) a hasičského
záchranného sboru příslušného kraje,
b) četnost obchůzek, pozorování a měření jevů a skutečností, které jsou
významné pro bezpečnost a stabilitu určeného vodního díla,
c) předmět a rozsah pozorování, měření a obchůzek, jakož i způsob zaznamenávání
jejich výsledků,
d) pracovní postupy k pozorování a měření,
e) pokyny obsluze určeného vodního díla, které výsledky pozorování, měření
nebo obchůzek se neprodleně hlásí určené fyzické osobě odpovědné za dohled2) a pověřené
osobě,3)
f) pokyny pro náhradní měření a předávání výsledků v případě výpadku monitorovacího
systému, je-li na určeném vodním díle zaveden, včetně četností kontrolních verifikačních
měření nebo odečtů prováděných manuálně,
g) způsob a termíny zpracovávání a hodnocení získaných výsledků ve zprávách
o dohledu podle § 10,
h) režim zpracování zpráv o dohledu,
i) odkazy na dokumentaci zabudovaných měřicích přístrojů a zařízení,
j) mezní, popřípadě kritické hodnoty sledovaných jevů a skutečností a jejich
časový vývoj,
k) meze bdělosti sledovaných jevů a skutečností,
l) údaje o parametrech zvláštní povodně způsobené poruchou vzdouvací konstrukce,
určeného vodního díla, poruchou uzávěrů nebo hrazení jeho bezpečnostních přelivů
a výpustných zařízení nebo nouzovým řešením kritických situací na něm a vazby těchto
situací na provádění dohledu a stupně povodňové aktivity4) nebo krizových stavů,5)
m) místo uložení programu dohledu.
§ 8
Zpracování výsledků pozorování a měření
(1) Výsledky pozorování a měření se ihned porovnávají s předem stanovenými
mezemi bdělosti nebo mezními, popřípadě kritickými hodnotami a jejich očekávaným
časovým vývojem.
(2) Výsledky pozorování, měření a obchůzek se bezodkladně zaznamenají v rozsahu
a způsobem uvedeným v programu dohledu. Zjištění mezních, popřípadě kritických hodnot
hlásí obsluha určeného vodního díla neprodleně určené fyzické osobě odpovědné za
dohled2) a pověřené osobě.3)
(3) Výsledky všech měření, pozorování a obchůzek na vodním díle se uchovávají
po celou dobu trvání vodního díla.
§ 9
Obchůzky
(1) Při obchůzkách se sleduje určené vodní dílo a jeho blízké okolí, průtokové
poměry, pravidelnost chodu všech mechanismů, výskyt trhlin a viditelných deformací,
posunů a sesuvů, výskyt průsaků, vývěrů a zamokřených až zbahnělých míst, vlivy provozu
a prostředí na technický stav objektů a technologických zařízení, zvláště konstrukcí
výpustných, přelivných a odběrných zařízení.
(2) Obchůzky provádí obsluha určeného vodního díla po stanovené trase nejméně
jedenkrát denně u určeného vodního díla I. kategorie, nejméně třikrát týdně u určeného
vodního díla II. kategorie, nejméně jedenkrát týdně u určeného vodního díla III.
kategorie a nejméně jedenkrát měsíčně u určeného vodního díla IV. kategorie.
(3) V odůvodněných případech může pověřená osoba3) v programu dohledu snížit
četnost obchůzek nebo ji upravit tak, aby lépe vyhovovala klimatickým podmínkám,
zatěžovacímu stavu a charakteru určeného vodního díla.
§ 10
Zprávy o dohledu
(1) O dohledu se zpracovávají v etapě výstavby nebo změny dokončené stavby
vodního díla dílčí zprávy o dohledu a souhrnné zprávy o dohledu, v etapě ověřovacího
provozu dílčí zprávy o dohledu a celkové zprávy o dohledu a v etapě trvalého provozu
etapové zprávy o dohledu a souhrnné etapové zprávy o dohledu.
(2) Dílčí zprávy o dohledu se zpracovávají v termínech určených v programu
dohledu. Souhrnná zpráva o dohledu za etapu výstavby nebo změny dokončené stavby
vodního díla se zpracovává nejpozději před zahájením ověřovacího provozu a celková
zpráva o dohledu nejpozději před zahájením etapy trvalého provozu určeného vodního
díla. Etapové zprávy o dohledu v etapě trvalého provozu se zpracovávají k termínu
konání prohlídky určeného vodního díla. Každá pátá etapová zpráva o dohledu se zpracovává
jako souhrnná etapová zpráva o dohledu.
(3) Zprávy o dohledu obsahují hodnocení výsledků pozorování, měření a obchůzek,
a to ve vztahu k předem stanoveným mezním a kritickým hodnotám, popřípadě k mezím
bdělosti, parametrům projektové dokumentace, k poznatkům z průběhu výstavby a dosavadního
provozu určeného vodního díla.
(4) Náležitosti jednotlivých druhů zpráv o dohledu jsou uvedeny v příloze č.
3 této vyhlášky.
§ 11
Prohlídky
(1) Prohlídky prováděné v rámci dohledu podle § 62 odst. 5 písm. b) vodního
zákona zahrnují hodnocení
a) provozní schopnosti a funkční spolehlivosti ve vztahu k bezpečnosti
a stabilitě určeného vodního díla,
b) neobvyklých skutečností vzniklých při provozu,
c) provádění dohledu.
(2) Při prohlídkách se projednají návrhy opatření k nápravě a plánované termíny
jejich realizace a náměty na zlepšení technického stavu, způsobu užívání, provozu
a údržby ke zvýšení bezpečnosti a stability určeného vodního díla.
(3) O prohlídce určeného vodního díla se pořizuje zápis, jehož obsah stanoví
příloha č. 4 k této vyhlášce.
§ 12
Rozsah účasti vlastníka, popřípadě stavebníka při provádění dohledu
U určeného vodního díla I. až III. kategorie se provádění dohledu účastní
vlastník, popřípadě stavebník určeného vodního díla tak, že
a) shromažďuje výsledky pozorování, měření a obchůzek a předává je ke zhodnocení
pověřené osobě3) v termínech stanovených programem dohledu,
b) zajišťuje údržbu a opravy zařízení pro kontrolní měření,
c) svolává pravidelné, podle potřeby i mimořádné prohlídky, účastní se
jich a pořizuje z nich zápis,
d) předem uvědomuje pověřenou osobu3) o přípravě projekčních a stavebních
prací nebo o jiných zásazích na určeném vodním díle a jeho okolí, pokud mohou mít
vliv na bezpečnost a stabilitu určeného vodního díla nebo na výsledky kontrolních
měření,
e) informuje pověřenou osobu3) o zpracování a schválení manipulačních řádů
určeného vodního díla.
§ 12a
Předpoklady pro kvalifikovaný výkon dohledu
(1) Žádost o udělení pověření k výkonu dohledu (dále jen "žádost") obsahuje
kromě obecných náležitostí podání i doklady o bezúhonnosti nebo doklady prokazující
odborné a personální vybavení, kterými jsou
a) doklad o bezúhonnosti žádající právnické osoby, všech členů statutárního orgánu
a odborně způsobilé fyzické osoby odpovědné za výkon dohledu,
b) souhlasné prohlášení odborně způsobilé fyzické osoby s jejím určením jako osoby
odpovědné za výkon dohledu, nebo zpracování posudků pro zařazení vodních děl do I.
až IV. kategorie z hlediska dohledu,
c) doklady k výkonu dohledu odborně způsobilé fyzické osoby v případě, kdy žadatel
žádá o udělení pověření k výkonu dohledu nad vodními díly I. a II. kategorie.
(2) K žádosti se přikládají také doklady prokazující materiální a technické
vybavení pro provádění dohledu.
(3) K žádosti je možné přiložit i další doklady prokazující osvědčení odborných
předpokladů v oboru bezpečnosti vodních děl, zejména osvědčení o autorizaci, osvědčení
o znalecké činnosti, zavedení systému jakosti nebo osvědčení o členství a činnosti
v profesních sdruženích.
(4) Předpokladem odborné způsobilosti fyzické osoby k provádění dohledu je
a) nad vodními díly III. kategorie
1. nejméně úplné střední vzdělání s maturitní
zkouškou technického směru zaměřené na vodní díla a
2. odborná praxe v délce nejméně
8 let při provádění dohledu nad vodními díly IV. kategorie nebo nejméně 10 let při
navrhování nebo provozování vodních děl III. nebo vyšší kategorie, jestliže fyzická
osoba získala vzdělání uvedené v bodě 1, nebo
3. odborná praxe v délce nejméně 5 let
při provádění dohledu nad vodními díly IV. kategorie nebo nejméně 8 let při navrhování
nebo provozování vodních děl III. nebo vyšší kategorie, jestliže fyzická osoba získala
vysokoškolské vzdělání v magisterském nebo doktorském studijním programu v oblasti
vzdělávání Stavebnictví se zaměřením na vodní hospodářství a vodní stavby nebo obdobné
vysokoškolské vzdělání získané studiem na vysoké škole nezařazeným do oblasti vzdělávání,
b) nad vodními díly I. a II. kategorie a ke zpracování posudků pro zařazení vodních
děl do kategorie dohledu
1. vysokoškolské vzdělání v magisterském nebo doktorském
studijním programu v oblasti vzdělávání Stavebnictví se zaměřením na vodní hospodářství
a vodní stavby nebo obdobné vysokoškolské vzdělání získané studiem na vysoké škole
nezařazeným do oblasti vzdělávání a
2. odborná praxe v délce nejméně 10 let při provádění
dohledu nad vodními díly II. kategorie pro výkon pověření k dohledu nad vodním dílem
I. kategorie a ke zpracování posudků, nebo
3. odborná praxe v délce nejméně 10 let
při provádění dohledu nad vodními díly III. kategorie pro výkon pověření k dohledu
nad vodním dílem II. kategorie.
(5) Doklady podle odstavce 4 písm. a) a b) musí prokazovat nepřetržitý výkon
požadované praxe, a to až do doby podání žádosti.
(6) Bezúhonnost se kromě výpisu z evidence Rejstříku trestů dokládá také
u
a) fyzické osoby, která se v posledních 3 letech zdržovala nepřetržitě po dobu delší
než 3 měsíce v cizím státě, výpisem z evidence trestů nebo rovnocenným dokladem vydaným
příslušným soudním nebo správním orgánem tohoto státu, nebo výpisem z evidence Rejstříku
trestů, v jehož příloze jsou tyto informace obsaženy,
b) fyzické osoby, která není státním občanem České republiky, výpisem z evidence
trestů nebo rovnocenným dokladem vydaným příslušným soudním nebo správním orgánem
státu, jehož je tato osoba občanem, nebo výpisem z evidence Rejstříku trestů, v jehož
příloze jsou tyto informace obsaženy,
c) právnické osoby se sídlem mimo území České republiky dokladem obdobným výpisu
z Rejstříku trestů vydaným příslušným soudním nebo správním orgánem státu, ve kterém
tato osoba působila tak, že zde měla sídlo anebo alespoň provozovala svoji činnost
nebo zde měla svůj majetek, jakož i států, ve kterých v posledních 3 letech přede
dnem, ke kterému se prokazuje bezúhonnost, působila nepřetržitě po dobu více než
3 měsíců; to platí obdobně i pro právnickou osobu se sídlem na území České republiky,
která v posledních 3 letech přede dnem, ke kterému se prokazuje bezúhonnost, nepřetržitě
po dobu 3 měsíců působila v zahraničí.
(7) Výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad podle odstavce 6 písm. a)
až c) se předkládá, pokud je v tomto ustanovení uvedený stát vydává.
(8) Výpis z evidence Rejstříku trestů a další doklady, jimiž se dokládá bezúhonnost,
nesmí být starší 3 měsíců.
(9) Za bezúhonného se považuje ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen pro trestný
čin spáchaný z nedbalosti, jehož skutková podstata souvisí s výkonem dohledu, navrhováním,
provozováním nebo prováděním staveb vodních děl, nebo pro trestný čin spáchaný úmyslně,
anebo též osoba, na kterou se hledí, jako by nebyla odsouzena.
§ 12b
Evidence dohledu
(1) Evidence dohledu se vztahuje na vodní díla zařazená do I. až IV. kategorie
z hlediska dohledu. Evidence dohledu obsahuje údaje uvedené v příloze č. 5 k této
vyhlášce.
(2) Pověřené osoby, které provádějí dohled nad určeným vodním dílem, vedou
evidenci dohledu v elektronické podobě a v rozsahu stanoveném v příloze č. 5 k této
vyhlášce, s výjimkou údajů, které doplní příslušný vodoprávní úřad.
(3) Vodoprávní úřad u vodních děl IV. kategorie, nad kterými neprovádí dohled
pověřená osoba, vede evidenci dohledu v elektronické podobě a v rozsahu stanoveném
v příloze č. 5 k této vyhlášce, s výjimkou údajů, které jsou povinné pouze pro vodní
díla I. až III. kategorie.
(4) Vodoprávní úřady a pověřené osoby odstraňují případné nesoulady zjištěné
v evidenci dohledu neprodleně po jejich zjištění.
§ 13
Přechodné a závěrečné ustanovení
Program dohledu zpracovaný podle dosavadního právního předpisu6) se pokládá
za zpracovaný podle této vyhlášky, pokud nejpozději do dvou let od počátku účinnosti
této vyhlášky bude doplněn o údaje podle § 7 odst. 2 písm. j).
Ministr:
Ing. Fencl v. r.
Příl.1
Kritéria pro zařazení vodního díla do kategorie
+---------+------------------------------------------------------+ |Kategorie| Kritéria | +---------+------------------------------------------------------+ | I. |Ohroženy řádově tisíce až desetitisíce lidí a | | |předpokládány velké ztráty na lidských životech. | | | | | |Velké škody na určeném vodním díle, jehož následná | | |obnova je velmi složitá a nákladná. | | | | | |V území na vodním toku pod určeným vodním dílem | | |vzniknou rozsáhlé škody na obytné a průmyslové | | |zástavbě, silniční a železniční síti, ohrožena | | |jsou další určená vodní díla nebo jiná vodní díla. | | | | | |Ztráty způsobené vyřazením určeného vodního díla | | |z provozu, z přerušení průmyslové výroby, dopravy | | |ap. jsou velmi vysoké a těžko nahraditelné. | | | | | |Škody na životním prostředí jsou vysoké, překračují | | |význam vyššího územního samosprávného celku7), | | |ekonomické důsledky se dotýkají celého státu. | +---------+------------------------------------------------------+ | II. |Ohroženy řádově stovky až tisíce lidí a předpokládány | | |ztráty na lidských životech. | | | | | |Značné škody na určeném vodním díle, jeho následná | | |obnova je složitá a nákladná. | | | | | |V území na vodním toku pod určeným vodním dílem | | |vzniknou škody na obytné a průmyslové zástavbě, | | |dopravní síti, ohrožena jsou další určená vodní | | |díla nebo jiná vodní díla. | | | | | |Ztráty způsobené vyřazením určeného vodního díla | | |z provozu, z přerušení průmyslové výroby, dopravy | | |nebo jiné ztráty jsou značné. | | | | | |Škody na životním prostředí překračují význam | | |vyššího územního samosprávného celku7). | +---------+------------------------------------------------------+ | III. |Ohroženy řádově desítky až stovky lidí, mohou být | | |ztráty na lidských životech. | | | | | |Poškození určeného vodního díla, obnova je | | |proveditelná. | | | | | |V území na vodním toku pod určeným vodním dílem | | |vzniknou škody na obytné a průmyslové zástavbě | | |i dopravní síti, ohrožena mohou být další méně | | |významná vodní díla. | | | | | |Ztráty způsobené vyřazením určeného vodního díla | | |z provozu, z přerušení průmyslové výroby, dopravy | | |nebo jiné ztráty jsou plně nahraditelné. | | | | | |Škody na životním prostředí nepřekračují význam | | |vyššího územního samosprávného celku7). | +---------+------------------------------------------------------+ | IV. |Ztráty na životech jsou nepravděpodobné. | | | | | |Poškození určeného vodního díla, obnova je | | |proveditelná. | | | | | |V území na vodním toku pod určeným vodním dílem | | |jsou malé materiální škody. | | | | | |Ztráty způsobené vyřazením určeného vodního díla | | |z provozu jsou malé. | | | | | |Škody na životním prostředí jsou zanedbatelné. | +---------+------------------------------------------------------+
Příl.2
Přehled sledovaných jevů a skutečností
Při provádění dohledu se podle druhu a typu určeného vodního díla sledují
zejména:
a) statická a dynamická stabilita vzdouvací konstrukce a souvisejících objektů
určeného vodního díla, popřípadě jeho částí,
b) deformace určeného vodního díla, vzájemné posuny jednotlivých částí
konstrukcí, trhliny v konstrukčním materiálu,
c) deformace podloží,
d) fyzikálně mechanické
vlastnosti stavebních a podložních materiálů,
e) režim podzemních a průsakových vod,
tj. tlak vody, spojitosti, směr a rychlost proudění vody v prostoru určeného vodního
díla,
f) funkce ochranných, těsnicích, filtračních a drenážních prvků určeného vodního
díla a jeho podloží,
g) hydraulický spád v konstrukčních a podložních materiálech
a jejich filtrační stabilita,
h) vlivy prostředí na technický stav určeného vodního
díla a jeho technologická zařízení, tj. účinky povětrnosti (zvláště mrazu a vlnobití),
sesuvů břehů vodní nádrže a zdrže a sesuvů v blízkém okolí určeného vodního díla,
agresivní účinky vzduchu a vody ve vodní nádrži a zdrži, vliv podzemní a průsakové
vody, účinky stavebních a trhacích prací v okolí určeného vodního díla, zemětřesení,
poddolování, provozních a dopravních otřesů, vegetace, živočichů a nepovolených zásahů
třetích osob,
i) vliv provozu na technický stav určeného vodního díla a jeho technologických
zařízení, tj. účinky manipulace s vodou ve vodní nádrži a zdrži, mechanické a jiné
účinky vypouštěné vody a vodou unášených materiálů, opotřebení a možné důsledky selhání
uzávěrů a hradících konstrukcí výpustí, přelivů a odběrných zařízení,
j) stav a funkci
bezpečnostních a výpustných zařízení10), jejich ovládání a kapacitu zařízení ve srovnání
s platnými normativy, jiné jevy a skutečnosti, které mohou podle místních poměrů
ovlivnit bezpečnost, stabilitu a mechanickou pevnost určeného vodního díla.
Pro určené vodní dílo
I. kategorie se sledují všechny jevy a skutečnosti,
jejichž změna může objektivně signalizovat nebo způsobit překročení předpokladů projektové
dokumentace v takové míře, že stupeň stability určeného vodního díla nebo jeho významné
části by klesl pod přípustnou hranici danou technickými normami8). Povětrnostní a
provozní poměry se zjišťují v rozsahu potřebném pro hodnocení všech sledovaných jevů
a skutečností.
Měření se provádí nejen v místech charakterizujících průměrné poměry,
ale i v místech, kde by především mohlo dojít k nespojitému vývoji jevů, např. k
poruchám v základech, změnám ve spojení těsnících a drenážních prvků, apod.
V pochybnostech o spolehlivosti způsobu
sledování nejdůležitějších jevů a skutečností stanoví pověřená osoba3) více měřických
metod.
II. kategorie je rozsah dohledu obdobný jako u I. kategorie s tím, že není
třeba sledovat jevy a skutečnosti, jejichž existenci, popřípadě nepřiměřenou změnu,
je možno odvodit z jiného jevu nebo souhrnného jevu, jako například z celkových průsaků
a deformací nebo posunů. Měření se zpravidla soustřeďuje do charakteristických profilů.
Zjišťují se jen takové povětrnostní a provozní poměry, které bezprostředně objasňují
sledované jevy a skutečnosti.
III. kategorie se dohled provádí hodnocením jevů, skutečností
a jejich vývoje, zjištěných zpravidla při obchůzkách. Z běžných měření se zavádí
měření průsaků, popřípadě tlaků vody a měření celkových deformací na povrchu určeného
vodního díla. Z povětrnostních a provozních poměrů se zjišťují hladiny vody a průtok
vody v nádrži, teploty vzduchu a srážky.
IV. kategorie se dohled provádí hodnocením jevů a skutečností a jejich porovnáním
se zjištěními při předchozích obchůzkách. O každé obchůzce se pořizuje písemný záznam.
Příl.3
Náležitosti jednotlivých druhů zpráv o dohledu
1. Dílčí zprávy o dohledu obsahují
a) přehled postupu výstavby nebo změny dokončené stavby vodního díla určeného vodního
díla, změn zatěžovacích stavů, postupu v instalacích měřických zařízení,
b) přehled všech výsledků pozorování a měření,
c) poznatky z obchůzek,
d) zhodnocení
sledovaných jevů a zjištěných skutečností, případné návrhy opatření k nápravě.
2. Souhrnné zprávy o dohledu obsahují
a) popis dohledu,
b) dokumentace umístění a popis všech zabudovaných měřicích přístrojů
a zařízení určených k výkonu dohledu,
c) souhrnné zpracování všech sledovaných jevů a zjištěných skutečností
ve srovnání s předpoklady projektové dokumentace a vyhodnocením jejich vlivu na bezpečnost
a stabilitu určeného vodního díla a jeho podloží.
d) program dohledu v ověřovacím provozu.
3. Celkové zprávy o dohledu obsahují
a) popis dohledu,
b) zhodnocení sledovaných jevů a zjištěných skutečností,
c) zjištění, zda určené vodní dílo po prověrce všech hlavních zatěžovacích
stavů a provozních situací, popřípadě po provedení opatření k nápravě, má nebo nemá
z hlediska dohledu závady, které by bránily jeho trvalému provozu.
4. Etapové zprávy o dohledu obsahují
a) popis dohledu za období trvalého provozu od jeho zahájení, nebo za období od poslední
etapové zprávy, popřípadě souhrnné etapové zprávy,
b) stručný přehled výsledků pozorování
a měření,
c) zhodnocení všech sledovaných jevů a skutečností ve vztahu k mezním hodnotám,
d) kontrola uložených úkolů a návrhy nápravných opatření.
5. Souhrnné etapové zprávy o dohledu obsahují
a) popis dohledu za období od poslední etapové zprávy a předchozí souhrnné etapové
zprávy,
b) dokumentace všech změn ve vybavení měřicími přístroji a zařízeními,
c) návrh obnovy nebo modernizace měřících přístrojů a zařízení,
d) souhrnné zpracování výsledků pozorování a měření,
e) zhodnocení všech sledovaných jevů a skutečností,
f) výsledky přezkoumání stability hlavních konstrukcí určeného vodního díla a zjištění
stupně bezpečnosti na základě nově získaných poznatků,
g) výsledky přezkoumání bezpečnosti určeného vodního díla při povodních podle aktuálních
hydrologických podkladů a souvisejících předpisů12), 13),
h) posouzení vlivů prostředí a provozu na stárnutí, funkční spolehlivost a celkovou
bezpečnost a stabilitu určeného vodního díla,
i) prověrka programu dohledu, včetně mezí bdělosti, mezních a kritických hodnot sledovaných
jevů a skutečností,
j) návrh opatření k nápravě.
Příl.4
Náležitosti zápisu z prohlídky
1. Základní náležitosti
a) datum konání prohlídky,
b) datum poslední předcházející prohlídky,
c) seznam přítomných osob nebo prezenční listina.
2. Základní identifikační údaje o určeném vodním díle
a) název určeného vodního díla,
b) vodní tok,
c) kategorie určeného vodního díla z hlediska dohledu,
d) katastrální území.
3. Údaje o správě a obsluze díla - kontaktní údaje na
a) správce, provozovatele a obsluhu určeného vodního díla,
b) osobu pověřenou výkonem dohledu nad určeným vodním dílem,
c) příslušný vodoprávní úřad,
d) popřípadě další organizace nebo osoby.
4. Základní údaje o dokumentaci k určenému vodnímu dílu
a) manipulační řád,
b) provozní řád,
c) projektová dokumentace,
d) program dohledu a další.
5. Stručný popis určeného vodního díla a jeho účelu.
6. Hlavní údaje o dění na určeném vodním díle od předchozí prohlídky
a) hydrologická situace,
b) provozní činnost,
c) plnění úkolů z minulé prohlídky a další.
7. Technickobezpečnostní dohled
a) plnění programu dohledu,
b) výsledky dohledu za hodnocené období.
8. Výsledek prohlídky určeného vodního díla
a) zjištěné závady a nedostatky,
b) uložené úkoly a návrhy nápravných opatření,
c) náměty na zlepšení bezpečnosti a provozuschopnosti.
9. Celkové zhodnocení stavu určeného vodního díla
z hlediska bezpečnosti
a provozuschopnosti a zhodnocení provádění dohledu (vyjádření fyzické osoby odpovědné
za dohled2), vlastníka, popřípadě pověřené osoby3) určených vodních děl I. až III.
kategorie, popřípadě zástupce vodoprávního úřadu).10. Jméno zapisovatele a podpisy účastníků prohlídky.
Příl.5
Rozsah údajů vedených a předávaných v evidenci dohledu
I----------------------------------------------------------------------------I I Identifikační číslo I I----------------------------------------------------------------------------I I Název VD I I----------------------------------------------------------------------------I I Prvek kritické infrastruktury I I----------------------------------------------------------------------------I I Kategorie TBD I I----------------------------------------------------------------------------I I Druh VD I I----------------------------------------------------------------------------I I Typ vzdouvací konstrukce u VD I. až III. kategorie I I----------------------------------------------------------------------------I I Souřadnice VD I I----------------------------------------------------------------------------I I Obec I I----------------------------------------------------------------------------I I ID Obce I I----------------------------------------------------------------------------I I Kraj I I----------------------------------------------------------------------------I I Okres I I----------------------------------------------------------------------------I I Obec s rozšířenou působností (ORP) I I----------------------------------------------------------------------------I I Katastrální území (k. ú.) I I----------------------------------------------------------------------------I I Vodoprávní úřad I I----------------------------------------------------------------------------I I Vodní tok (název, IDVT) I I----------------------------------------------------------------------------I I Číslo hydrologického pořadí (ČHP) I I----------------------------------------------------------------------------I I Vlastník I I----------------------------------------------------------------------------I I Osoba/y odpovědná/é za TBD I I-----------------------------I----------------------------------------------I I Posudek bezpečnosti VD při I Požadovaná míra bezpečnosti VD I I povodních I----------------------------------------------I I I Posudek zpracován (kdy, kým) /nezpracován I I I----------------------------------------------I I I VD vyhovuje/nevyhovuje I I-----------------------------I----------------------------------------------I I Program TBD pro VD I. až I Datum zpracování I I III. kategorie I----------------------------------------------I I I Zpracovatel PTBD I I-----------------------------I----------------------------------------------I I *Prohlídka VD podle § 61 a I Datum prohlídky I I 62 zákona I----------------------------------------------I I I Zpracovatel zápisu z prohlídky (jméno osoby) I I I----------------------------------------------I I I Uložené úkoly a návrhy nápravných opatření I I-----------------------------I----------------------------------------------I I Výsledek prohlídky VD I VD je bezpečné (ANO/NE) I I I----------------------------------------------I I I VD je stabilní (ANO/NE) I I I----------------------------------------------I I I VD je provozuschopné (ANO/NE) I I-----------------------------I----------------------------------------------I I *Poslední zpráva o TBD pro I Název zprávy I I VD I. až III. kategorie I----------------------------------------------I I I Datum zpracování zprávy I I I----------------------------------------------I I I Jméno zpracovatele zprávy I I-----------------------------I----------------------------------------------I I *Plán ochrany území pod VD před zvláštními povodněmi pro VD I. až III. I I kategorie I I----------------------------------------------------------------------------I I Datum dokončení stavby vodního díla pro VD I. až III. kategorie I I----------------------------------------------------------------------------I I Historie změn údajů I I----------------------------------------------------------------------------I * Tyto dokumenty ukládá do evidence technickobezpečnostního dohledu příslušný vodoprávní úřad.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II vyhlášky č. 255/2010 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Zařazení určených vodních děl do kategorií do dne nabytí účinnosti této
vyhlášky zůstávají v platnosti.
2. Určená vodní díla podle § 3 vyhlášky č. 471/2001 Sb., ve znění účinném
do dne nabytí účinnosti této vyhlášky, která nebudou podléhat dohledu podle § 3 odst.
1 vyhlášky č. 471/2001 Sb., ve znění této vyhlášky, podléhají dohledu do 31. srpna
2011, pokud vodoprávní úřad nestanoví kratší dobu podle § 61 odst. 5 vodního zákona.
Čl.II vyhlášky č. 86/2021 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Pověřené osoby předají Ministerstvu zemědělství údaje z evidence technickobezpečnostního
dohledu vedené podle § 61 odst. 12 vodního zákona pro vodní díla I. a II. kategorie
nejpozději do 1. ledna 2023.
2. Pověřené osoby předají Ministerstvu zemědělství údaje z evidence technickobezpečnostního
dohledu vedené podle § 61 odst. 12 vodního zákona pro vodní díla III. kategorie nejpozději
do 1. ledna 2024.
3. Pověřené osoby nebo vodoprávní úřady předají Ministerstvu zemědělství
údaje z evidence technickobezpečnostního dohledu vedené podle § 61 odst. 12 a 13
vodního zákona pro vodní díla IV. kategorie, která jsou ve vlastnictví státních podniků
Povodí a Lesů České republiky, státní podnik, nejpozději do 1. ledna 2025.
4. Pověřené osoby nebo vodoprávní úřady předají Ministerstvu zemědělství
údaje z evidence technickobezpečnostního dohledu vedené podle § 61 odst. 12 a 13
vodního zákona pro ostatní vodní díla IV. kategorie nejpozději do 1. ledna 2028.
1) § 61 odst. 7 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2) § 62 odst. 5 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
3) § 61 odst. 11 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4) § 84 odst. 2 písm. a) zákona č. 254/2001 Sb.
5) Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový
zákon).
6) Vyhláška č. 62/1975 Sb., o odborném technickobezpečnostním dohledu na některých
vodohospodářských dílech a o technickobezpečnostním dozoru národních výborů nad nimi.
7) Ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných
celků a o změně ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb. , Ústava České republiky, ve znění
zákona č. 176/2001 Sb.
8) Například ČSN 73 0002 Statické výpočty stavebních konstrukcí, ČSN 73 6850
Sypané přehradní hráze, ČSN 75 2410 Malé vodní nádrže, ČSN 73 1404 Navrhování ocelových
konstrukcí vodohospodářských staveb, ON 73 6854 Statický výpočet betonových přehrad.
9) § 77 zákona č. 254/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
10) TNV 75 2935 Posuzování bezpečnosti vodních děl při povodních.
11) Zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o
změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů.
12) Vyhláška č. 590/2002 Sb., o technických požadavcích pro vodní díla, ve znění
vyhlášky č. 367/2005 Sb.
13) ČSN 75 29 35 - Posuzování bezpečnosti vodních děl při povodních.