112/2016 Sb.
ZÁKON
ze dne 16. března 2016
o evidenci tržeb
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 8/2018 Sb.
Změna: 8/2018 Sb. (část)
Změna: 256/2019 Sb.
Změna: 256/2019 Sb. (část)
Změna: 256/2019 Sb. (část)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
ČÁST DRUHÁ
EVIDENCE TRŽEB
HLAVA II
EVIDOVANÁ TRŽBA
§ 4
Vymezení evidované tržby
(1) Evidovanou tržbou je platba, která splňuje formální náležitosti pro
evidovanou tržbu a která zakládá rozhodný příjem.
(2) Evidovanou tržbou je také platba, která splňuje formální náležitosti
pro evidovanou tržbu a je
a) určena k následnému čerpání nebo zúčtování, které zakládají rozhodný
příjem, nebo
b) následným čerpáním nebo zúčtováním té platby, která zakládá rozhodný
příjem.
§ 5
Formální náležitosti pro evidovanou tržbu
Formální náležitosti pro evidovanou tržbu splňuje platba poplatníkovi,
která je uskutečněna
a) v hotovosti,
b) prostřednictvím prostředků, které jsou určeny pouze k zaplacení
zboží nebo služeb v prostorách využívaných vydavatelem prostředku nebo zboží nebo
služeb úzce vymezenému okruhu dodavatelů anebo k zaplacení úzce vymezeného okruhu
zboží nebo služeb,
c) šekem,
d) směnkou,
e) v jiných formách, které mají charakter obdobný formám podle písmen
a) až d), nebo
f) započtením kauce nebo obdobné jistoty složené některým ze způsobů
platby podle písmen a) až e).
§ 6
Rozhodný příjem
(1) Rozhodným příjmem se pro účely tohoto zákona rozumí
a) u poplatníka daně z příjmů fyzických osob příjem ze samostatné činnosti,
která je podnikáním, s výjimkou příjmu, který
1. není předmětem daně z příjmů,
2.
je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý nebo
3. podléhá dani vybírané srážkou
podle zvláštní sazby daně, nebo
b) u poplatníka daně z příjmů právnických osob příjem z činnosti, která
je podnikáním, s výjimkou příjmu, který
1. není předmětem daně z příjmů,
2. je z hlediska
obvykle přijímaných tržeb ojedinělý,
3. podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní
sazby daně nebo
4. podléhá dani ze samostatného základu daně.
(2) Příjmy podle odstavce 1 jsou u poplatníka, který je účetní jednotkou,
příjmy podle zákona o daních z příjmů, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní
jednotkou.
(3) Pro účely tohoto zákona je rozhodným příjmem veřejné obchodní společnosti
a komanditní společnosti také příjem veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti,
který je předmětem daně z příjmů u jejího společníka. Tento příjem není pro účely
tohoto zákona příjmem tohoto společníka.
§ 7
Storno a opravy
Vrací-li se evidovaná tržba nebo provádí-li se její opravy, použijí se
ustanovení týkající se evidence tržeb obdobně s tím rozdílem, že je tato tržba evidována
jako záporná.
§ 8
Nepřímé zastoupení
(1) Jedná-li poplatník svým jménem na účet jiného poplatníka, je povinen
evidovat tržbu ten, kdo jedná svým jménem na účet jiného.
(2) Tržbu, kterou přijme poplatník jednající svým jménem na účet jiného,
nelze evidovat ve zvláštním režimu.
(3) Evidovanou tržbou poplatníka, na jehož účet bylo jednáno, je také platba
plynoucí mu následně od poplatníka, který jednal svým jménem na jeho účet, pokud
splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu a v okamžiku přijetí poplatníkem,
který jednal svým jménem na jeho účet, založila rozhodný příjem.
§ 9
Pověření k evidování tržeb
(1) Poplatník, kterému tržba plyne, může pověřit evidováním tržby jiného
poplatníka, aby za něj tuto tržbu evidoval.
(2) Plyne-li jedna evidovaná tržba více poplatníkům, mohou tito poplatníci
pověřit jednoho z nich, aby za ně tuto tržbu evidoval.
(3) Poplatník, který je k evidování tržby pověřen, má povinnost evidovat
tržbu poplatníka, který ho evidováním tržby pověřil, a odpovídá za porušení této
povinnosti. Poplatník, který je k evidování tržby pověřen, plní i ostatní povinnosti
poplatníka, který ho evidováním tržby pověřil, podle tohoto zákona a odpovídá za
jejich porušení; to neplatí v případě povinnosti, u které bylo mezi nimi ujednáno,
že ji plní poplatník, který pověřil jiného poplatníka evidováním tržby.
(4) Poplatník, který pověřil evidováním tržby jiného poplatníka, neodpovídá
za porušení povinnosti, kterou má plnit poplatník, který je k evidování tržby pověřen,
s výjimkou povinnosti evidovat tržbu.
(5) Tržby, k jejichž evidování je poplatník pověřen, nelze evidovat ve
zvláštním režimu.
HLAVA III
TRŽBY EVIDOVANÉ VE ZJEDNODUŠENÉM REŽIMU, VE ZVLÁŠTNÍM REŽIMU A TRŽBY VYLOUČENÉ
Z EVIDENCE TRŽEB
§ 10
Tržby ve zjednodušeném režimu
(1) Ve zjednodušeném režimu se mohou evidovat tržby z prodeje zboží a služeb
na palubě dopravních prostředků při pravidelné hromadné přepravě osob podle zákona
upravujícího daň z přidané hodnoty.
(2)
zrušen
§ 11
Povolení pro evidování tržby ve zjednodušeném režimu
(1) Správce daně vydá na základě žádosti poplatníka povolení pro evidování
tržby ve zjednodušeném režimu, pokud by evidování dané tržby běžným způsobem znemožnilo
nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti tohoto poplatníka, ze které
tato tržba plyne.
(2) V žádosti poplatník uvede důvody, které svědčí pro naplnění podmínek
pro vydání povolení, a tržby, na které se má povolení vztahovat.
(3) Správce daně o žádosti rozhodne ve lhůtě 15 dnů ode dne jejího podání.
V povolení správce daně uvede tržby, na které se povolení vztahuje.
(4) Byla-li žádost zamítnuta, lze novou žádost podat nejdříve po 60 dnech
ode dne nabytí právní moci zamítavého rozhodnutí. V této nové žádosti je poplatník
povinen uvést jiné důvody než ty, které již obsahovala žádost původní, jinak bude
nová žádost odložena. O odložení žádosti musí být žadatel vyrozuměn.
(5) Přestanou-li být splňovány podmínky pro vydání povolení, je držitel
povolení povinen tuto skutečnost oznámit správci daně do 15 dnů ode dne, ve kterém
tato skutečnost nastala.
(6) Správce daně zruší povolení, zjistí-li, že pominuly podmínky pro jeho
vydání.
§ 11a
Povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu
(1) Správce daně vydá na základě žádosti poplatníka daně z příjmů právnických
osob, který je poskytovatelem zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního
pojištění a přijímá za jejich poskytování úhrady od zdravotní pojišťovny, nebo na
základě žádosti poplatníka daně z příjmů fyzických osob povolení pro evidování tržeb
ve zvláštním režimu, pokud
a) poplatník není plátcem daně z přidané hodnoty podle zákona upravujícího
daň z přidané hodnoty,
b) poplatník neprovozuje podnikatelskou činnost s více než 2 zaměstnanci,
ledaže je další zaměstnanec zaměstnán pouze z důvodu a po dobu trvání překážky v
práci na straně zaměstnance nebo čerpání dovolené zaměstnancem, a
c) výše příjmů poplatníka z evidovaných tržeb nepřesahuje za 4 bezprostředně
předcházející kalendářní čtvrtletí 600 000 Kč a předpokládaná výše těchto příjmů
ve 12 bezprostředně následujících kalendářních měsících nepřesahuje 600 000 Kč.
(2) V žádosti poplatník uvede
a) skutečnosti prokazující naplnění podmínek podle odstavce 1 písm.
b) a c) a
b) údaje o provozovnách, v nichž přijímá evidované tržby, které nebyly
správci daně dosud v souvislosti s plněním povinností podle tohoto zákona oznámeny.
(3) Správce daně o žádosti rozhodne ve lhůtě 30 dnů ode dne jejího podání.
Rozhodnutí o povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu je účinné ode dne následujícího
po dni, ve kterém poplatník převezme blok účtenek, nejpozději však patnáctým dnem
ode dne oznámení tohoto rozhodnutí.
(4) Přestanou-li být podmínky podle odstavce 1 písm. b) a c) splňovány,
je poplatník povinen tuto skutečnost oznámit správci daně do 15 dnů ode dne, ve kterém
tato skutečnost nastala.
(5) Správce daně zruší povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu,
a) požádá-li o to poplatník,
b) zjistí-li, že pominuly podmínky pro jeho vydání, nebo
c) porušuje-li poplatník závažným způsobem evidenční povinnost.
(6) Rozhodnutí o zrušení povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu
je účinné třicátým dnem ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
(7) Povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu zaniká okamžikem zaslání
údajů o evidované tržbě správci daně datovou zprávou.
(8) Další žádost o povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu
lze podat nejdříve po
a) 60 dnech ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o zamítnutí předchozí
žádosti,
b) 60 dnech ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení povolení
podle odstavce 5 písm. a) nebo b),
c) 6 měsících ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení povolení
podle odstavce 5 písm. c),
d) 60 dnech ode dne zániku povolení pro evidování tržeb ve zvláštním
režimu.
§ 12
Tržby vyloučené z evidence tržeb
(1) Evidovanou tržbou nejsou tržby
a) státu,
b) územního samosprávného celku,
c) příspěvkové organizace,
d) České národní banky,
e) držitele poštovní licence.
(2) Evidovanou tržbou nejsou také tržby
a) banky, včetně zahraniční banky,
b) spořitelního a úvěrního družstva,
c) pojišťovny a zajišťovny,
d) investiční společnosti a investičního fondu,
e) obchodníka s cennými papíry,
f) centrálního depozitáře,
g) penzijní společnosti,
h) penzijního fondu,
i) z podnikání v energetických odvětvích na základě licence udělené
podle energetického zákona,
j) z podnikání na základě povolení krajského úřadu podle zákona o vodovodech
a kanalizacích,
k) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 87.101) - sociální
péče ve zdravotnických zařízeních ústavní péče,
l) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 87.201) - sociální
péče v zařízeních pro osoby s chronickým duševním onemocněním a osoby závislé na
návykových látkách,
m) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 87.20.11) - sociální
péče v zařízeních pro osoby s chronickým duševním onemocněním,
n) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 87.20.21) - sociální
péče v zařízeních pro osoby závislé na návykových látkách,
o) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 87.301) - sociální
péče v domovech pro seniory a osoby se zdravotním postižením,
p) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 87.30.11) - sociální
péče v domovech pro seniory,
q) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 87.30.21) - sociální
péče v domovech pro osoby se zdravotním postižením,
r) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 87.901) - ostatní
pobytové služby sociální péče,
s) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 88.101) - ambulantní
nebo terénní sociální služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením,
t) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 88.10.11) - ambulantní
nebo terénní sociální služby pro seniory,
u) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 88.10.21) - ambulantní
nebo terénní sociální služby pro osoby se zdravotním postižením,
v) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 88.911) - sociální
služby poskytované dětem,
w) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 88.991) - ostatní
ambulantní nebo terénní sociální služby j. n,
x) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 88.99.11) - sociální
služby pro uprchlíky, oběti katastrof,
y) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 88.99.21) - sociální
prevence,
z) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 88.99.31) - sociální
rehabilitace,
za) z činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 88.99.91) - jiné
ambulantní nebo terénní sociální služby j. n.
(3) Evidovanou tržbou nejsou také tržby
a) uskutečněné do přidělení daňového identifikačního čísla a během
10 dní následujících po jeho přidělení,
b) z poštovních služeb a zboží a služeb poskytovaných v přímé souvislosti
s nimi,
c) ze vztahu souvisejícího s pracovněprávním nebo obdobným vztahem,
d) ze stravování a ubytování žákům a studentům poskytovaného školou,
vysokou školou nebo školským zařízením,
e) z jízdného nebo související platby hrazených v dopravních prostředcích
při pravidelné hromadné přepravě osob,
f) na palubě letadel,
g) z osobní železniční přepravy,
h) z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků,
i) z prodeje zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu,
j) z provozování veřejných toalet.
k) ve formě platby za poskytování telekomunikačních služeb nebo jiných
služeb uskutečněné prostřednictvím veřejné mobilní telefonní sítě, které jsou následným
čerpáním nebo zúčtováním jiné platby,
l) z hazardní hry,
m) z obchodní letecké dopravy a ze služeb poskytovaných v přímé souvislosti
s ní,
n) poplatníka daně z příjmů fyzických osob,
1. kterému je přiznán nárok
na průkaz ZTP/P z důvodu úplné nebo praktické nevidomosti nebo těžké hluchoslepoty,
2.
který provozuje podnikatelskou činnost bez spolupracujících osob podle zákona upravujícího
daně z příjmů a bez zaměstnanců, ledaže tyto osoby splňují podmínku uvedenou v bodě
1,
3. který není společníkem společnosti, z jejíž činnosti tržba plyne, ledaže všichni
společníci společnosti splňují podmínku uvedenou v bodě 1, a
4. který tuto tržbu přijímá
sám nebo prostřednictvím zaměstnance, spolupracující osoby nebo společníka společnosti,
kteří splňují podmínku uvedenou v bodě 1,
o) z prodeje sladkovodních ryb a souvisejících služeb uskutečněné vždy
v období od 18. do 24. prosince v provozovně, ve které se v tomto období uskutečňují
pouze tyto tržby.
(4) V případě občana jiného členského státu Evropské unie, který je hlášen
k pobytu na území České republiky po dobu nejvýše 3 měsíců, se podmínka uvedená v
odstavci 3 písm. n) bodě 1 považuje za splněnou, pokud tato osoba prokáže svou úplnou
nebo praktickou nevidomost nebo těžkou hluchoslepotu.
HLAVA IV
POVINNOSTI POPLATNÍKA
Díl 1
Autentizační údaje, certifikát pro evidenci tržeb a blok účtenek
§ 13
Žádost o autentizační údaje
(1) Poplatník je povinen před přijetím první tržby evidované v běžném
nebo zjednodušeném režimu podat žádost o autentizační údaje.
(2) Autentizační údaje slouží k přístupu na společné technické zařízení
správce daně umožňující poplatníkovi správu certifikátu pro evidenci tržeb a údajů
pro správu evidence tržeb.
(3) Žádost může podat poplatník nebo jeho zástupce oprávněný současně
k převzetí autentizačních údajů pouze
a) prostřednictvím společného technického zařízení správce daně datovou
zprávou s ověřenou identitou této osoby způsobem, kterým se lze přihlásit do její
datové schránky, a to ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně, nebo
b) ústně do protokolu, a to u kteréhokoliv věcně příslušného správce
daně.
§ 14
Přidělení a používání autentizačních údajů
(1) Požádal-li poplatník o autentizační údaje způsobem, kterým se lze
přihlásit do jeho datové schránky, správce daně je přidělí poplatníkovi prostřednictvím
této datové schránky bez zbytečného odkladu.
(2) Podal-li poplatník žádost o autentizační údaje ústně do protokolu,
správce daně je přidělí poplatníkovi v rámci tohoto jednání.
(3) Správce daně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup podmínky
a postup pro přístup na společné technické zařízení správce daně umožňující poplatníkovi
správu certifikátu pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.
§ 15
Certifikát pro evidenci tržeb
Správce daně umožní prostřednictvím společného technického zařízení poplatníkovi
na základě autentizačních údajů získat 1 nebo více certifikátů pro evidenci tržeb,
které slouží k autentizaci datových zpráv.
§ 15a
Blok účtenek
(1) Správce daně předává poplatníkovi bloky účtenek jedenkrát ročně v
počtu podle povahy a rozsahu jeho činnosti. V odůvodněných případech předá správce
daně poplatníkovi další bloky účtenek i před uplynutím 1 roku.
(2) Poplatník může převzít blok účtenek od správce daně nejdříve po oznámení
rozhodnutí o povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu.
(3) Poplatník vrátí správci daně blok účtenek do 15 dnů od zrušení nebo
zániku povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu.
(4) Správce daně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup podmínky
a postup pro převzetí bloku účtenek, nakládání s ním a jeho vrácení.
(5) Ministerstvo financí vydává bloky účtenek a zabezpečuje jejich distribuci
jednotlivým správcům daně.
§ 16
Ochrana autentizačních údajů, certifikátu pro evidenci tržeb a bloku
účtenek
Poplatník je povinen zacházet s autentizačními údaji, certifikátem pro
evidenci tržeb a blokem účtenek tak, aby předešel jejich zneužití. Součástí poplatníkovy
povinnosti zacházet s blokem účtenek tak, aby předešel jeho zneužití, je povinnost
vrátit blok účtenek za podmínek stanovených tímto zákonem.
Díl 2
Oznamovací povinnost
§ 17
Údaje o provozovnách
(1) Poplatník je povinen prostřednictvím společného technického zařízení
správce daně před získáním certifikátu pro evidenci tržeb oznámit údaje o provozovnách,
v nichž přijímá evidované tržby. Údaji o provozovnách se rozumí také údaje o internetových
stránkách, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby.
(2) Dojde-li ke změně údajů o provozovnách, je poplatník povinen tuto
změnu oznámit správci daně do 15 dnů ode dne, kdy změna nastala, nejpozději však
před uskutečněním první evidované tržby v provozovně, které se změna týká. Poplatník,
který neeviduje tržby ve zvláštním režimu, může toto oznámení podat pouze prostřednictvím
společného technického zařízení správce daně.
Díl 3
Evidenční povinnost
Oddíl 1
Evidence tržeb běžným způsobem
§ 18
Obsah evidenční povinnosti
(1) Poplatník je povinen nejpozději při uskutečnění evidované tržby
a) zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci
daně a
b) vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne.
(2) Uskutečněním evidované tržby je
a) přijetí evidované tržby, nebo
b) vydání pokynu k jejímu provedení, pokud byl tento pokyn vydán
dříve.
(3) Zaslání údajů o evidované tržbě není podáním.
(4) Údaje o evidované tržbě lze zaslat pouze na společné technické
zařízení určené správcem daně ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
§ 19
Rozsah zasílaných údajů
(1) Údajem o evidované tržbě zasílaným datovou zprávou je
a) daňové identifikační číslo poplatníka,
b) označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
c) označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
d) pořadové číslo účtenky,
e) datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena
dříve,
f) celková částka tržby uvedená v české měně,
g) bezpečnostní kód poplatníka,
h) podpisový kód poplatníka,
i) údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
(2) Údajem o evidované tržbě zasílaným datovou zprávou je také
a) celková částka plateb určených k následnému čerpání nebo zúčtování
uvedená v české měně,
b) celková částka plateb, které jsou následným čerpáním nebo zúčtováním
platby, uvedená v české měně,
c) daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním
této tržby poplatníka, který tržbu eviduje,
d) základ daně z přidané hodnoty a daň podle sazeb daně z přidané
hodnoty uvedené v české měně,
e) celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro cestovní
službu uvedená v české měně,
f) celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro prodej použitého
zboží uvedená v české měně.
(3) Způsob tvorby podpisového kódu poplatníka a bezpečnostního kódu
poplatníka stanoví Ministerstvo financí vyhláškou.
§ 20
Údaje na účtence
(1) Poplatník je na účtence povinen uvádět
a) fiskální identifikační kód,
b) své daňové identifikační číslo, pokud není jeho kmenová část
tvořena obecným identifikátorem, kterým je rodné číslo,
c) označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
d) označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
e) pořadové číslo účtenky,
f) datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena
dříve,
g) celkovou částku tržby v české měně,
h) bezpečnostní kód poplatníka,
i) údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
(2) Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také daňové identifikační
číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje,
pokud není kmenová část tohoto daňového identifikačního čísla tvořena obecným identifikátorem,
kterým je rodné číslo.
(3) Nemá-li poplatník povinnost uvádět na účtence fiskální identifikační
kód, je povinen na účtence uvádět svůj podpisový kód.
§ 21
Doba odezvy
(1) Dobou odezvy se rozumí časový úsek mezi pokusem o odeslání údajů
o evidované tržbě z pokladního zařízení poplatníka a přijetím fiskálního identifikačního
kódu na pokladním zařízení poplatníka.
(2) Mezní dobu odezvy nastaví poplatník pro pokladní zařízení delší
než 2 sekundy podle druhu a způsobu vykonávané činnosti tak, aby se jejím stanovením
nemařil průběh evidence tržeb vzhledem k druhu a kvalitě připojení k veřejné datové
síti.
§ 22
Postup při překročení mezní doby odezvy
Dojde-li při evidování tržby k překročení mezní doby odezvy, poplatník
a) je povinen údaje o evidované tržbě zaslat datovou zprávou správci
daně bezodkladně po pominutí příčiny, která vedla k překročení mezní doby odezvy,
nejpozději však do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby a
b) není povinen na účtence uvádět fiskální identifikační kód.
Oddíl 2
Evidence tržeb ve zjednodušeném režimu
§ 23
Evidenční povinnost ve zjednodušeném režimu
Při plnění evidenční povinnosti ve zjednodušeném režimu se postupuje
obdobně jako při plnění evidenční povinnosti v běžném režimu s tím, že poplatník
a) je povinen údaje o evidované tržbě zaslat datovou zprávou správci
daně nejpozději do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby a
b) není povinen na účtence uvádět fiskální identifikační kód.
Oddíl 3
Evidence tržeb ve zvláštním režimu
§ 23a
Obsah evidenční povinnosti
(1) Poplatník je povinen
a) nejpozději při uskutečnění evidované tržby vystavit účtenku
s nejnižším pořadovým číslem z bloku účtenek tomu, od koho evidovaná tržba plyne,
b) evidovat stejnopis vystavené účtenky s tím, že tato povinnost
je splněna jeho uchováváním až do uplynutí lhůty pro stanovení daně z příjmů, ke
které se vztahuje, a
c) podat správci daně za každé kalendářní čtvrtletí, ve kterém
uskutečnil nebo vrátil evidovanou tržbu nebo provedl její opravu, oznámení o tržbách
evidovaných ve zvláštním režimu, a to do 20 dnů od konce tohoto kalendářního čtvrtletí.
(2) Oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu lze podat
jen
a) na tiskopisu vydaném Ministerstvem financí,
b) na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah
a uspořádání údajů shodné s tiskopisem vydaným Ministerstvem financí, nebo
c) datovou zprávou s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře
zveřejněné správcem daně
1. podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje
účinky vlastnoručního podpisu,
2. s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se
lze přihlásit do jeho datové schránky, nebo
3. dodatečně potvrzenou za podmínek uvedených
v daňovém řádu.
§ 23b
Údaje na účtence vystavené ve zvláštním režimu
Poplatník je na účtence povinen uvádět
a) své daňové identifikační číslo, pokud není jeho kmenová část
tvořena obecným identifikátorem, kterým je rodné číslo,
b) označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna, pokud má
více než 1 provozovnu,
c) datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena
dříve, a
d) celkovou částku tržby v české měně.
§ 23c
Údaje v oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu
(1) V oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu je poplatník
povinen kromě obecných náležitostí podání uvést
a) své identifikační a kontaktní údaje,
b) označení provozovny, ve které jsou tržby uskutečněny, pokud
má více než 1 provozovnu,
c) údaje týkající se účtenek a bloku účtenek a
d) údaje týkající se evidovaných tržeb.
(2) Údaje podle odstavce 1 písm. c) a d) uvádí poplatník zvlášť za
každou provozovnu, ve které jsou uskutečňovány evidované tržby.
HLAVA V
PRAVOMOC ORGÁNU PŘÍSLUŠNÉHO K PROVĚŘOVÁNÍ PLNĚNÍ POVINNOSTÍ
§ 24
Prověřování plnění povinností při evidenci tržeb
(1) Orgán příslušný k prověřování plnění povinností při evidenci tržeb
může za účelem zjištění plnění povinností uložených tímto zákonem provádět kontrolní
nákup.
(2) Pro účely evidence tržeb se při kontrolním nákupu na jednání poplatníka
a orgánu příslušného k prověřování plnění povinností při evidenci tržeb hledí jako
na uzavření smlouvy.
(3) Neodporuje-li to povaze předmětu kontrolního nákupu nebo není-li způsobena
poplatníkovi majetková újma, lze od smlouvy, která byla uzavřena jednáním při kontrolním
nákupu, odstoupit.
ČÁST TŘETÍ
INFORMAČNÍ POVINNOSTI
§ 25
Informační povinnost poplatníka
(1) Poplatník je povinen mít na místě, kde se běžně uskutečňují evidované
tržby, umístěno informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné, pokud
to nevylučuje povaha věci. Informační oznámení je poplatník povinen umístit na internetové
stránky, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby.
(2) Obsahem informačního oznámení je
a) text ve znění "Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen
vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce
daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.", eviduje-li
poplatník v daném pokladním místě tržby v běžném režimu,
b) text ve znění "Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen
vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu,
tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.", eviduje-li
poplatník v daném pokladním místě tržby ve zjednodušeném režimu, nebo
c) text ve znění "Podle zákona o evidenci tržeb prodávající eviduje tržby
ve zvláštním režimu a je povinen vystavit kupujícímu účtenku z bloku účtenek.", eviduje-li
poplatník v daném pokladním místě tržby ve zvláštním režimu.
§ 26
Informační povinnost správce daně
(1) Správce daně poskytuje poplatníkovi, který eviduje tržby v běžném nebo
zjednodušeném režimu, informace shromažďované na společném technickém zařízení správce
daně způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(2) Správce daně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup
a) rozsah a členění informací poskytovaných podle odstavce 1 a
b) podmínky a postup pro poskytnutí informací podle odstavce 1.
§ 27
Ověření účtenky u správce daně
(1) Správce daně umožní způsobem umožňujícím dálkový přístup každému ověřit,
zda byly údaje o tržbě evidované v běžném nebo zjednodušeném režimu zaslány správci
daně.
(2) Správce daně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup podmínky a
postup pro poskytnutí informací podle odstavce 1.
ČÁST ČTVRTÁ
PŘESTUPKY
§ 28
Přestupek proti evidenci tržeb
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že závažným způsobem úmyslně
ztíží nebo zmaří evidenci tržeb.
(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
závažným způsobem ztíží nebo zmaří evidenci tržeb.
(3) Za přestupek podle odstavce 1 nebo 2 lze uložit pokutu do 500 000 Kč.
§ 29
Přestupky na úseku evidence tržeb
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím,
že jako osoba, která eviduje tržby, poruší povinnost
a) zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně,
b) vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne,
c) umístit informační oznámení, nebo
d) zacházet s autentizačními údaji, certifikátem pro evidenci tržeb nebo
blokem účtenek tak, aby předešla jejich zneužití.
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 50 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. c) nebo d),
b) 500 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a) nebo b).
ČÁST PÁTÁ
OPATŘENÍ K VYNUCENÍ NÁPRAVY
§ 31
Uzavření provozovny a pozastavení výkonu činnosti
(1) Zjistí-li orgán příslušný k prověřování plnění povinností při evidenci
tržeb zvlášť závažné porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě, podat oznámení
o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu nebo vydávat účtenky, nařídí okamžité
a) uzavření provozovny nebo
b) pozastavení výkonu činnosti, při které dochází k evidenci tržeb.
(2) Orgán příslušný k prověřování plnění povinností při evidenci tržeb zruší
rozhodnutím opatření podle odstavce 1 bez zbytečného odkladu poté, co poplatník prokáže,
že pominul důvod, pro který bylo toto opatření nařízeno. Proti rozhodnutí o zrušení
opatření podle odstavce 1 se nelze odvolat.
(3) Výkon uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti provede orgán,
který opatření uložil, vyvěšením rozhodnutí o tomto opatření na vhodném a zvenčí
viditelném místě u přístupového místa do provozovny. Je-li více přístupových míst
do provozovny, vyvěsí se rozhodnutí u všech těchto přístupových míst.
(4) Opatřením podle odstavce 1 nesmí být znemožněn výkon veřejné moci.
ČÁST ŠESTÁ
ZÁVAZNÉ POSOUZENÍ
§ 32
Závazné posouzení o určení evidované tržby
(1) Správce daně vydá na žádost poplatníka rozhodnutí o závazném posouzení
o určení evidované tržby.
(2) Předmětem závazného posouzení je určení, zda je platba evidovanou tržbou
nebo zda platba může být evidována ve zjednodušeném režimu.
(3) V žádosti o vydání rozhodnutí o závazném posouzení poplatník uvede
a) popis platby, která má podléhat posouzení, a
b) návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení.
ČÁST SEDMÁ
SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 33
Vztah k daňovému řádu
Nestanoví-li tento zákon jinak, postupuje se při řízení a jiném postupu týkajícím
se evidence tržeb podle daňového řádu s výjimkou přestupků.
§ 34
Spolupráce orgánů veřejné moci
Zjistí-li orgán veřejné moci při výkonu své působnosti porušení tohoto zákona,
oznámí tuto skutečnost orgánu příslušnému k prověřování plnění povinností.
§ 35
Účtenková loterie
(1) Česká republika může pořádat účtenkovou loterii o věcné nebo peněžní
ceny, které se lze zúčastnit pouze na základě zaslání účtenky nebo údaje povinně
uváděného na účtence.
(2) Příslušnou organizační složkou státu k pořádání účtenkové loterie je
Ministerstvo financí.
(3) Výdaje na pořádání účtenkové loterie, na peněžní ceny a na pořízení věcné
ceny se hradí ze státního rozpočtu.
(4) Na účtenkovou loterii se nepoužije zákon upravující provozování hazardních
her.
§ 36
Vztah k cizímu právu
Evidovanou tržbou není také tržba poplatníka, který je povinen tuto tržbu
evidovat srovnatelným způsobem podle práva státu, se kterým má Česká republika uzavřenou
platnou a účinnou mezinárodní smlouvu o výměně informací, na základě které lze získávat
srovnatelné informace o evidovaných tržbách.
v z. Jermanová v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 256/2019 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Pro evidování tržeb uskutečněných přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona,
jakož i pro práva a povinnosti s nimi související, se použije zákon č. 112/2016 Sb.,
ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Tržba uskutečněná přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona je evidovanou
tržbou pro účely § 11a odst. 1 písm. c) zákona č. 112/2016 Sb., ve znění od prvního
dne čtvrtého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona, pokud
by byla evidovanou tržbou podle zákona č. 112/2016 Sb., ve znění účinném ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Žádost o povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu podle § 11a
zákona č. 112/2016 Sb., ve znění účinném od prvního dne čtvrtého kalendářního měsíce
následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona, lze podat ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona. Tato žádost podaná před prvním dnem čtvrtého kalendářního měsíce následujícího
po dni vyhlášení tohoto zákona se považuje za podanou prvním dnem čtvrtého kalendářního
měsíce následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona.
4. Rozhodnutí o povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu podle §
11a zákona č. 112/2016 Sb., ve znění účinném od prvního dne čtvrtého kalendářního
měsíce následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona, vydané před prvním dnem sedmého
kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona je účinné nejdříve
prvním dnem sedmého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona.
5. Rozhodnutí o zrušení povolení pro evidování tržeb ve zvláštním režimu
podle § 11a odst. 5 zákona č. 112/2016 Sb., ve znění účinném od prvního dne čtvrtého
kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona, vydané před prvním
dnem sedmého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona je
účinné nejdříve prvním dnem sedmého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení
tohoto zákona.
6. Ustanovení § 11a odst. 7 zákona č. 112/2016 Sb., ve znění účinném od prvního
dne čtvrtého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona, se
nepoužije před prvním dnem sedmého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení
tohoto zákona.
1) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006 ze dne 20. prosince
2006, kterým se zavádí statistická klasifikace ekonomických činností NACE Revize
2 a kterým se mění nařízení Rady (EHS) č. 3037/90 a některá nařízení ES o specifických
statistických oblastech, v platném znění.