92/1991 Sb.
ZÁKON
ze dne 26. února 1991
o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby
Změna: 92/1992 Sb.
Změna: 544/1992 Sb.
Změna: 264/1992 Sb., 541/1992 Sb.
Změna: 210/1993 Sb.
Změna: 306/1993 Sb.
Změna: 224/1994 Sb.
Změna: 27/2000 Sb.
Změna: 220/2000 Sb.
Změna: 179/2005 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 428/2012 Sb., 503/2012 Sb.
Změna: 185/2016 Sb.
Změna: 308/2018 Sb.
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na
tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Předmět a rozsah úpravy
§ 1
(1) Tento zákon upravuje podmínky převodu majetku státu, k němuž mají právo
hospodaření státní podniky, státní peněžní ústavy a jiné státní organizace (dále
jen "podnik"), jakož i podmínky převodu majetkových účastí státu na podnikání jiných
právnických osob, a to na české nebo zahraniční právnické nebo fyzické osoby (dále
jen "privatizace").
(2) Tento zákon se použije obdobně na majetek podniků zahraničního obchodu
a účelových organizací zahraničního obchodu i na jejich majetkové účasti na podnikání
jiných právnických osob.
(3) Podmínky převodu majetku státu stanovené tímto zákonem se nevztahují
na majetek, který podle ústavních nebo zvláštních zákonů může být jen ve vlastnictví
státu.
§ 2
Majetkem podniku pro účely tohoto zákona je souhrn věcí a finančních prostředků,
ke kterým má podnik právo hospodaření nebo které jsou v jeho vlastnictví, jakož i
souhrn práv, jiných majetkových hodnot a závazků podniku.
§ 3
Majetku, na jehož vydání může vzniknout nárok fyzické osobě podle zvláštních
předpisů, 2) může být použito podle tohoto zákona pouze v případě, že tyto nároky
nebyly uplatněny ve stanovené lhůtě nebo byly zamítnuty.
§ 4
Majetek nemůže být převáděn podle tohoto zákona ani tehdy, byl-li navržen
nebo zařazen k převodu vlastnictví na jiné právnické nebo fyzické osoby podle zvláštních
předpisů, 3) dokud není rozhodnuto, že se podle těchto předpisů do seznamu provozních
jednotek určených k převodu nezařazuje nebo že byl z tohoto seznamu vyloučen. 4)
ČÁST DRUHÁ
Privatizační projekty
§ 5
Rozhodnutí o privatizaci a privatizační projekty
(1) O výběru majetku a majetkových účastí státu na podnikání právnických
osob vhodných k privatizaci rozhoduje vláda České republiky (dále jen "vláda").
(2) Převod majetku podle tohoto zákona se provádí podle rozhodnutí o privatizaci
podniku nebo jeho části, nebo podle rozhodnutí o privatizaci majetkové účasti státu
na podnikání jiné právnické osoby (dále jen "rozhodnutí o privatizaci"), vydaného
na základě návrhu privatizačního projektu.
Privatizační projekt podniku
§ 6
(1) Privatizační projekt podniku je souhrn ekonomických, technických,
majetkových, časových a dalších údajů, který obsahuje
a) označení podniku a vymezení
majetku určeného k privatizaci podle tohoto projektu (dále jen "privatizovaný majetek"),
b) údaje o tom, jakým způsobem stát privatizovaný majetek nabyl,
c) vymezení částí
majetku nepoužitelných pro podnikatelské účely (např. nedobytné pohledávky, neupotřebitelné
základní prostředky a zásoby),
d) ocenění privatizovaného majetku,
e) způsob převodu
privatizovaného majetku včetně vypořádání nároků oprávněných osob,
f) při založení
obchodní společnosti určení její právní formy,
g) při založení akciové společnosti
způsob rozdělení akcií, jejich podíly, popřípadě druhy, jakož i údaje o tom, zda
a v jakém rozsahu bude použito investičních kupónů,
h) při prodeji jeho způsob, stanovení ceny, platebních
a dalších podmínek,
i) způsob převodu práv průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví projednaný
s Úřadem průmyslového vlastnictví, pokud tato práva jsou majetkem podniku.
(2) Privatizační projekt podniku se může týkat části podniku nebo celého
podniku anebo majetku několika podniků.
§ 6a
(1) U podniků, na které byly návrhy privatizačních projektů předloženy
po 29. únoru 1992, zajistí zakladatel vyhodnocení závazků podniku z hlediska ochrany
životního prostředí potvrzené ministerstvem životního prostředí. Toto vyhodnocení
předá zakladatel Ministerstvu financí (dále jen "ministerstvo") před rozhodnutím
o privatizaci.
(2) Vyhodnocení podle odstavce 1 zahrnuje
a) zhodnocení, ve kterých
směrech podnik dodržuje, popřípadě ve kterých nemůže dodržovat platné právní předpisy
na ochranu životního prostředí s vyčíslením nákladů, které budou nezbytné k dosažení
souladu s těmito předpisy,
b) přehled plateb za znečišťování životního prostředí
a za využívání přírodních zdrojů4a) a přehled sankcí za poškozování životního prostředí,
uložených podniku podle zákona o životním prostředí a podle jiných zvláštních předpisů,
c) vyčíslení škod na životním prostředí způsobených dosavadní činností podniku.4b)
§ 7
(1) Za vypracování návrhu privatizačního projektu podniku odpovídá zakladatel,
popřípadě zřizovatel (dále jen "zakladatel"), jemuž jsou návrhy privatizačního projektu
podniku předkládány.
(2) Návrh privatizačního projektu podniku vypracovává zpravidla podnik,
jehož se privatizace týká. Vypracovává-li návrh privatizačního projektu podniku zakladatel
nebo jiná osoba než podnik, vyžádá si zakladatel k návrhu stanovisko podniku.
(3) Zakladatel může podniku uložit vypracování návrhu privatizačního projektu
podniku a stanovit mu k tomu přiměřenou lhůtu; obdobně může vůči zakladateli postupovat
ministerstvo.
(4) Lhůty k předkládání návrhů privatizačních projektů stanoví ministerstvo.
(5) Vypracovává-li návrh privatizačního projektu jiná osoba než podnik,
je podnik povinen neprodleně sdělit písemně této osobě na její žádost údaje podle
§ 6 odst. 1 písm. a) až d) a i), týkající se privatizovaného majetku. Za splnění
této povinnosti podniku odpovídá statutární orgán. Získané údaje lze použít pouze
k vypracování privatizačního projektu. Osoba, které byly tyto údaje sděleny, je povinna
učinit všechna potřebná opatření, aby je nemohla získat jiná osoba. Povinnost sdělit
údaje má podnik pouze po dobu, kdy běží lhůta k předkládání návrhů privatizačních
projektů na jeho majetek, po této lhůtě může zakladatel uložit podniku povinnost
další součinnosti při poskytování údajů souvisejících s privatizací.
§ 8
(1) Zakladatel posuzuje všechny předložené návrhy privatizačních projektů
a předkládá je se svým stanoviskem ministerstvu ve lhůtě ministerstvem určené.
(2) Zakladatel předkládá podle odstavce 1 i návrhy privatizačních projektů
podniku, které nedoporučuje uskutečnit, s odůvodněním svého stanoviska.
§ 9
Privatizační projekt majetkové účasti státu na podnikání
(1) Orgán státní správy republiky, který vykonává práva státu týkající se
majetkové účasti na podnikání právnických osob, odpovídá za vypracování návrhu privatizačního
projektu těchto účastí ve lhůtě stanovené vládou a předkládá je ministerstvu.
(2) Privatizační projekt majetkových účastí státu na podnikání (dále jen
"privatizační projekt účastí") obsahuje přiměřeně náležitosti privatizačního projektu
podniku.
(3) Návrh privatizačního projektu účastí vypracovává zpravidla právnická
osoba, jíž se týká. Přiměřeně platí postup uvedený v § 7 a 8.
§ 10
Rozhodnutí o privatizaci
(1) Rozhodnutí o privatizaci přímým prodejem mimo veřejnou soutěž nebo veřejnou
dražbu vydává vláda na návrh ministerstva. Rozhodnutí o privatizaci v dalších věcech
si vláda může vyhradit.
(2) Rozhodnutí o privatizaci neuvedená v odstavci 1 vydává ministerstvo.
(3) Na rozhodování o privatizaci se nevztahují obecná ustanovení o správním
řízení. Toto rozhodnutí nepodléhá přezkoumání soudem.
(4) Rozhodování o privatizaci je neveřejné a v jeho rámci se přihlíží ke
všem privatizačním projektům předloženým na daný majetek nebo majetkovou účast na
podnikání jiné právnické osoby ve stanovené lhůtě. Rozhodnutí o privatizaci musí
mít písemnou formu a musí být doručeno zpracovateli privatizačního projektu, který
byl tímto rozhodnutím vybrán k realizaci. Zpracovatelé dalších privatizačních projektů,
kterých se toto rozhodnutí týká, musí být písemně vyrozuměni o způsobu privatizace
a o tom, že jejich privatizační projekt rozhodnutím o privatizaci k realizaci vybrán
nebyl.
(5) Rozhodnutí o privatizaci se může týkat i části majetku řešeného návrhem
privatizačního projektu.
(6) Orgán příslušný k rozhodování o privatizaci může rozhodnutím o privatizaci
změnit podmínky, rozsah a způsob privatizace obsažený v návrhu privatizačního projektu.
(7) Rozhodnutí o privatizaci může orgán příslušný k jeho vydání změnit pouze
v případech, kdy po vydání rozhodnutí vyjdou dodatečně najevo závažné skutečnosti,
které nebyly známy v době vydání rozhodnutí o privatizaci, a měly by na původní rozhodování
o privatizaci podstatný vliv.
(8) Podle odstavce 7 lze postupovat pouze do převodu privatizovaného majetku
na Ministerstvo financí. Je-li metodou privatizace vložení privatizovaného majetku
do obchodní společnosti, lze podle odstavce 7 postupovat až do převodu majetkové
účasti státu v této obchodní společnosti na jinou osobu.
(9) Vláda může na návrh ministerstva prominout nebo změnit podmínku stanovenou
v rozhodnutí o privatizaci, které již bylo realizováno, pokud ministerstvo zjistí,
že tato podmínka je z důvodů, které nabyvatel privatizovaného majetku nezpůsobil,
nesplnitelná a nebo nutnost splnění této podmínky dodatečně odpadla.
§ 10a
(1) Rozhodnutí o privatizaci podniku obsahuje
a) identifikaci projektu,
b) označení schválené metody privatizace,
c) účetní hodnotu majetku jednotlivých samostatně privatizovaných jednotek
odpovídající privatizačnímu projektu, který byl tímto rozhodnutím určen k realizaci,
d) v případě existence majetku nepoužitelného pro podnikatelské účely jeho
účetní hodnotu po odečtení případných výnosů z jeho realizace a způsob naložení s
tímto majetkem,
e) případnou skutečnost, že s převodem privatizovaného majetku je spojen
vznik nového závazku nabyvatele, s uvedením jeho rozsahu a sankcí za jeho neplnění,
f) případnou skutečnost, že v rámci privatizačního projektu jsou bezúplatně
převáděny víceúčelové sklady a majetek civilní ochrany,
g) případnou skutečnost, že ministerstvo jménem státu uzavře, na základě
rozhodnutí vlády, s nabyvatelem smlouvu o úhradě nákladů vynaložených na vypořádání
ekologických závazků vzniklých před privatizací,
h) případné další podmínky realizace privatizačního projektu.
(2) Rozhodnutí o privatizaci přímým prodejem předem určenému nabyvateli
obsahuje kromě náležitostí uvedených v odstavci 1
a) nabyvatele privatizovaného majetku s uvedením jeho identifikačního
čísla osoby nebo rodného čísla,
b) způsob stanovení kupní ceny; je-li kupní cena stanovena dohodou, uvede
se absolutní částka,
c) platební podmínky, včetně jejich zajištění.
(3) Rozhodnutí o privatizaci veřejnou soutěží obsahuje kromě náležitostí
uvedených v odstavci 1
a) podmínky veřejné soutěže a kritéria pro posouzení jejich
splnění,
b) vymezení okruhu účastníků soutěže.
(4) Rozhodnutí o privatizaci vložením privatizovaného majetku do obchodní
společnosti s následnou privatizací jejích obchodních podílů anebo akcií a rozhodnutí
o privatizaci majetkové účasti státu obsahuje kromě náležitostí uvedených v odstavci
1
a) způsob privatizace akcií (obchodních podílů) vyjádřený procentními podíly
jednotlivých metod privatizace akcií (obchodních podílů), případně procentní podíly
prodávané jednotlivým nabyvatelům,
b) zrušeno
c) případnou změnu v návrhu obsazení orgánů obchodní společnosti,
d) při prodeji akcií (obchodního podílu) za dohodnutou kupní cenu cenu
jedné akcie (obchodního podílu) nebo dohodnutou celkovou cenu.
(5) Přílohou privatizačního projektu vybraného rozhodnutím o privatizaci
k realizaci je soupis nemovitého majetku podle údajů katastru nemovitostí České republiky.4c)
(6) V rozhodnutí o privatizaci, kterým se schvaluje privatizační projekt
na účast, lze uložit, že oprávněným osobám bude prodán, popř. vydán majetek, na jehož
vydání jim vznikl nárok podle zvláštních právních předpisů.2) Toto rozhodnutí zajistí
ministerstvo, které v příslušné akciové společnosti vykonává jménem státu práva akcionáře.4d)
ČÁST TŘETÍ
Užití privatizovaného majetku
§ 11
(1) V souladu s rozhodnutím o privatizaci podniku zakladatel zruší podnik
bez likvidace nebo vyjme část majetku podniku ke dni určenému ministerstvem.
(2) Dnem zrušení podniku nebo dnem vynětí části majetku podniku převede zakladatel
majetek zrušeného podniku nebo jeho část na ministerstvo.
(3) Před zrušením podniku nebo dnem vynětí části majetku podniku naloží podnik
s majetkem nepoužitelným pro podnikatelské účely [§ 6 odst. 1 písm. c)] podle rozhodnutí
o privatizaci, pokud k němu není na základě tohoto rozhodnutí přihlédnuto při stanovení
kupní ceny.
(4) Zakladatel nevyjme část majetku podniku, kterou tvoří nebo s níž jsou
spojena práva z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví [§ 6 odst. 1 písm.
i)]. Tato práva a majetek převede podnik smlouvou na nabyvatele privatizovaného majetku.
(5) V souladu s rozhodnutím o privatizaci majetkových účastí na podnikání
jiných právnických osob převedou orgány státní správy ke dni určenému v tomto rozhodnutí
tyto majetkové účasti na ministerstvo.
§ 12
(1) Privatizovaný majetek netvoří součást státního rozpočtu a lze jej použít
pouze k účelům stanoveným zákonem.
(2) Privatizovaný majetek může být použit v souladu s rozhodnutími o privatizaci,
zejména k těmto způsobům privatizace
a) k založení akciové nebo jiné obchodní společnosti 5) a k nakládání
majetkovými účastmi na těchto společnostech,
b) k prodeji majetku podniku nebo jeho části,
c) k převodu privatizovaného majetku na obce.
(3) Z privatizovaného majetku lze hradit nároky oprávněných osob podle zvláštních
předpisů.2)
(4) Privatizovaného majetku lze použít k plnění závazků podniků určených
k privatizaci.
§ 14
(1) Privatizaci majetku uskutečňuje ministerstvo prodejem na základě smlouvy
uzavřené s kupujícím nebo veřejnou dražbou; při veřejné dražbě se postupuje podle
zvláštního právního předpisu.5b) Výběr dražebníka provádí ministerstvo.
(2) Při vkladu privatizovaného majetku do základního jmění obchodní společnosti
postupuje ministerstvo v souladu se zvláštními předpisy5) a s odchylkami stanovenými
tímto zákonem.
§ 15
(1) S vlastnickým právem k privatizovanému majetku přecházejí na jeho nabyvatele
i jiná práva a závazky související s privatizovaným majetkem.
(2) Přechod pohledávek se řídí jinak právní úpravou postoupení pohledávky
podle zvláštních předpisů. 7)
(3) zrušen
(4) Nabyvatel je povinen bez zbytečného odkladu oznámit věřitelům převzetí
závazku.
§ 15a
(1) Po dobu jednoho roku od uzavření smlouvy o prodeji majetku privatizovaného
podniku nebo o vkladu majetku privatizovaného podniku do obchodní společnosti od
vzniku této obchodní společnosti může nabyvatel podnikat v rozsahu, ve kterém k tomu
byl oprávněn tento podnik. Při prodeji nebo vkladu organizační složky privatizovaného
podniku přechází obdobně na nabyvatele oprávnění podnikat v rozsahu činnosti organizační
složky.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí obdobně při prodeji podniku nebo jeho organizační
složky ve veřejné dražbě.
§ 16
Práva z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví se převádějí na základě
smlouvy uzavřené mezi nabyvatelem a podnikem.
§ 17
Práva a povinnosti podniku z pracovněprávních vztahů k zaměstnancům pracujícím
v podniku nebo v jeho organizační složce, jichž se privatizace týká, přecházejí na
nabyvatele. To neplatí v případě, kdy je způsobem vypořádání nároku oprávněných osob
vydání věci (§ 47).
§ 18
Je-li privatizován veškerý majetek podniku a nevyplývá-li něco jiného ze
smlouvy nebo z právního úkonu, jímž se majetek podniku vkládá do základního jmění
obchodní společnosti, přechází na nabyvatele oprávnění užívat obchodní jméno podniku,
pokud to není v rozporu se zákonem upravujícím užívání obchodního jména. Tomuto přechodu
nebrání změna dodatku obchodního jména, která označuje právní formu podniku.
§ 19
(1) Ke dni účinnosti smlouvy nebo vkladu je stát, jehož jménem jedná ministerstvo,
povinen předat a nabyvatel převzít věci zahrnuté do privatizovaného majetku. O převzetí
se sepíše zápis podepsaný oběma stranami.
(2) Předáním majetku přechází na nabyvatele nebezpečí škody na těchto věcech.
(3) Vlastnické právo k věcem z privatizovaného majetku přechází na nabyvatele
dnem sjednané účinnosti smlouvy nebo při vkladu nemovitého majetku do obchodní společnosti
dnem vzniku této společnosti nebo ve veřejné dražbě příklepem licitátora, s výjimkou
případů upravených zvláštním předpisem.8) Do katastru nemovitostí se v těchto případech
provádí zápis záznamem.9)
(4) Práva třetích osob k majetku, který je předmětem prodeje nebo vkladu
podle tohoto zákona, nejsou dotčena, s výjimkou ustanovení § 45 odst. 7.
(5) Vznikne-li při realizaci rozhodnutí o privatizaci podílové spoluvlastnictví,
nemůže nabyvatel uplatňovat vůči státu předkupní právo podle zvláštních předpisů.10)
(6) Je-li majetek privatizován veřejnou dražbou, platí pro předání a převzetí
věcí zahrnutých do privatizovaného majetku, jakož i pro přechod pohledávek a závazků
souvisejících s privatizovaným majetkem zvláštní právní předpis.5b)
§ 20
(1) V zápise o převzetí (§ 19 odst. 1) se uvedou chybějící a vadné věci.
Nevyplývá-li ze smlouvy něco jiného, za chybějící se považují věci, které nebyly
předány nabyvateli, ačkoliv podle účetnictví mají být součástí předávaného majetku.
Při posuzování vadnosti věcí se přihlédne k jejich schopnosti sloužit provozu podniku
a k době jejich používání podle účetních záznamů.
(2) Nestanoví-li zvláštní právní předpis5b) jinak nebo nevyplývá-li ze smlouvy
něco jiného, je nabyvatel oprávněn požadovat přiměřenou slevu za věci zahrnuté do
zápisu o převzetí, pokud mají vady nebo mu nebyly vydány.
(3) Nestanoví-li zvláštní právní předpis5b) jinak, může nabyvatel uplatnit
nárok na slevu ohledně závazků, jež na něho přešly a nebyly zachyceny v účetnictví.
ČÁST ČTVRTÁ
Převod majetku s použitím investičních kupónů
§ 22
(1) Převod majetkových účastí na jiné osoby lze uskutečnit za investiční
kupóny (dále jen "kupón").
(2) Kupón je pro účely tohoto zákona cenný papír na jméno, který opravňuje
ke koupi akcií určených k prodeji za kupóny.
(3) Dnem vydání investičního kupónu je den, kterým je kupónová knížka ve
prospěch majitele zaregistrována ve lhůtě stanovené ministerstvem financí u číslované
soustavy zvláštních pracovišť (dále jen "registrační místo"). Registrační místa zřizuje
a jejich seznam zveřejňuje ministerstvo financí. Registrace provedená mimo toto období,
pokud tento zákon nebo zvláštní předpis nestanoví jinak, je neplatná.
(4) V případě přechodného nedostatku kupónových knížek vydá ministerstvo
financí náhradní registrační karty. K uplatnění nároku podle § 24 odst. 2 se ve lhůtě
stanovené ministerstvem financí nahradí náhradní karta zaregistrováním kupónové knížky.
(5) Při registraci kupónové knížky se občan může dát zastoupit fyzickou nebo
právnickou osobou na základě písemné plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.
(6) S výjimkou použití kupónu podle § 24 odst. 3 písm. c) je kupón nepřevoditelný
a práva s ním spojená přecházejí pouze na dědice. Kupón nelze umořit.
§ 23
(1) Náležitostmi kupónových knížek jsou zejména
a) jméno, rodné číslo
a místo trvalého pobytu občana,
b) označení orgánu, který kupón vydal,
c) nabývací
cena,
d) doba platnosti,
e) datum vydání.
(2) Vydavatelem kupónů je ministerstvo financí.
(3) Čistý výnos z prodeje kupónů se převede na Fond.
§ 23a
(1) Kupóny jsou platné deset měsíců od data jejich emise. Tuto lhůtu může
ministerstvo financí prodloužit.
(2) Datum emise kupónů stanoví ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem.
§ 24
(1) Právo na nabytí kupónu má každý občan České republiky s trvalým pobytem
na jejím území, který nejpozději v posledním dni lhůty stanovené ministerstvem financí
pro zaregistrování kupónové knížky dovrší osmnáctý rok svého věku.
(2) Celkový rozsah uspokojených objednávek akcií pro jednoho majitele kupónu
a jednu privatizační vlnu činí nejvýše 1000 investičních bodů.
(3) Každý majitel kupónu příslušné emise je oprávněn použít investiční
body v příslušné privatizační vlně
a) na koupi akcií kterékoliv akciové společnosti, jejímž akcionářem je
Fond, zařazené pro tento účel do seznamu akcií akciových společností (§ 24c odst.
2),
b) k získání účasti na investičních fondech,10a) zařazených pro tento
účel do seznamu ministerstva financí, nebo k získání podílu na majetku podílových
fondů 10a) zřízených pro příslušnou privatizační vlnu investičními společnostmi (dále
jen "podílové fondy"), zařazených pro tento účel do seznamu ministerstva financí.
(4) Způsoby použití investičních bodů uvedené v odstavci 3 lze uplatnit souběžně.
(5) Způsobem uvedeným v odstavci 3 písm. b) lze investiční body použít pouze
v časovém období před zahájením privatizační vlny, které stanoví ministerstvo financí
v dohodě s ministerstvem (dále jen "předkolo").
(6) Pokud se podílové fondy podle odstavce 3 písm. b) zřizují jako fondy
otevřené,10a) může podílník uplatnit právo na zpětný prodej podílového listu nejdříve
po uplynutí jednoho roku od předání akcií nakoupených za investiční body podílovému
fondu.
§ 24a
(1) Předkolo netvoří součást privatizační vlny. Nelze jej zahájit, dokud
nebude zveřejněn seznam investičních a podílových fondů, kterým je možné předávat
investiční body pro objednání akcií za kupóny. Předkolo nelze ukončit před zveřejněním
seznamu podle § 24c odst. 2.
(2) Do seznamu podle § 24 odst. 3 písm. c) zapíše ministerstvo financí investiční
fond, který předloží doklad, že je zapsán v obchodním rejstříku. Podílový fond předloží
kromě dokladu o zápisu investiční společnosti, jíž je zřízen, v obchodním rejstříku,
též doklad o identifikačním číslu osoby poskytnutém správcem základního registru
osob10b).
(3) Registrační místo a lhůtu k zaregistrování investičnímu a podílovému
fondu určí ministerstvo financí.
§ 24b
Ministerstvo financí vede centrální evidenci kupónů, provádí na požádání
změnu registračního místa, určuje pracoviště pro objednání akcií (dále jen "podatelna"),
vede centrální evidenci objednávek akcií a určuje dobu, po kterou zůstává u podatelny
příslušný díl kupónového listu, na němž je provedeno objednání akcií.
§ 24c
(1) Nejpozději při zahájení období vymezeného pro zaregistrování kupónových
knížek ministerstvo vypracuje a zveřejní pro každou privatizační vlnu předběžný seznam
podniků a majetkových účastí státu určených k privatizaci s použitím investičních
kupónů.
(2) Ministerstvo financí zveřejní základní informace o akciových společnostech,
jejichž akcie budou v příslušné privatizační vlně nabízeny za investiční kupóny (dále
jen "seznam akcií"). Seznam akcií vychází ze seznamu podle odstavce 1 a ministerstvo
financí jej může před jeho zveřejněním přiměřeně upravit na základě zjištění skutečného
počtu zaregistrovaných kupónových knížek nebo z jiných vážných důvodů. Seznam akcií
ministerstvo financí zveřejní před zahájením příslušné privatizační vlny. Aktualizaci
seznamu akcií z hlediska nabídky zveřejní ministerstvo financí po ukončení každého
kola příslušné privatizační vlny.
(3) Zveřejňované informace mají orientační charakter a nelze je považovat
za návrh smlouvy podle právních předpisů.
§ 25
(1) Privatizační vlna je časové období, jehož začátek a konec určí ministerstvo
financí po dohodě s ministerstvem a během něhož mohou majitelé investičních kupónů
uplatnit svůj nárok na akcie určené k prodeji za kupóny.
(2) Privatizační vlna se člení na privatizační kola.
(3) Počátek a konec privatizačních kol, nabídku akcií, kursy akcií, jejich
zveřejnění, začátek a konec objednávkového období privatizačního kola určí ministerstvo
financí v dohodě s ministerstvem.
§ 26
(1) Ministerstvo financí rozhoduje v případě pochybnosti,
a) zda je provedená
registrace platná a která z více registrací ve prospěch jednoho majitele kupónu je
první,
b) zda je objednání akcií nebo předání investičních bodů investičnímu nebo
podílovému fondu provedeno způsobem stanoveným tímto zákonem nebo zvláštním předpisem.
(2) Ministerstvo financí je oprávněno uvést do souladu obsah objednávek akcií
s nárokem majitele investičního kupónu, pokud byl objednávkami překročen nárok majitele
investičního kupónu podle § 24 odst. 2. Přitom ministerstvo financí vždy dá přednost
dříve podané objednávce před objednávkou akcií podanou později. Při časově shodných
objednávkách akcií rozhodne ministerstvo financí o platnosti konkrétní objednávky.
§ 26a
(1) Investiční fondy za investiční body převzaté od majitele investičního
kupónu nakoupí akcie s tím, že tyto akcie spolu s ostatními takto nakoupenými akciemi
budou použity ke zvýšení základního jmění investičního fondu. Investiční fond vydá
majitelům kupónů, kteří mu předali investiční body, své akcie v celkové hodnotě odpovídající
takto zvýšenému základnímu jmění. Každý z těchto majitelů má nárok na akcie investičního
fondu ve jmenovité hodnotě, která odpovídá poměru počtu jím předaných investičních
bodů k celkovému počtu investičních bodů předaných tomuto fondu. Způsob ocenění akcií
nakoupených za investiční body určí ministerstvo financí zvláštním předpisem.
(2) Předáním a převzetím investičních bodů vzniká mezi majitelem kupónu a
investičním fondem smluvní vztah, jehož obsahem jsou vzájemná práva a povinnosti
uvedené v odstavci 1.
(3) Podílové fondy za investiční body převzaté od majitelů investičních kupónů
nakoupí akcie, které jsou společným majetkem majitelů kupónů. Způsob ocenění akcií
nakoupených za investiční body určí ministerstvo financí zvláštním předpisem. Podílový
fond vydá majitelům kupónů, kteří mu předali investiční body, podílové listy v celkové
jmenovité hodnotě odpovídající hodnotě společného majetku. Každý z těchto majitelů
má nárok na podílové listy ve jmenovité hodnotě, která odpovídá poměru počtu jím
předaných investičních bodů k celkovému počtu investičních bodů předaných tomuto
fondu. Ustanovení odstavce 2 se použije přiměřeně.
(4) Smlouvou o převodu cenného papíru 10c) je předání investičních bodů investičnímu
nebo podílovému fondu způsobem stanoveným zvláštním předpisem.
§ 26b
(1) Ministerstvo financí stanoví na základě výsledků centrálního hodnocení
objednávek, které z objednávek podaných v rámci jednoho privatizačního kola uspokojit
lze a které uspokojit nelze.
(2) Uspokojeny budou všechny objednávky akcií, jestliže v příslušném privatizačním
kole souhrnná poptávka po těchto akciích nepřevýšila jejich souhrnnou nabídku.
(3) Neuspokojeny budou v příslušném privatizačním kole objednávky akcií,
jestliže souhrnná poptávka po těchto akciích převýšila jejich souhrnnou nabídku o
více než 25 %.
(4) Pokud v příslušném privatizačním kole souhrnná poptávka po akciích převýšila
jejich souhrnnou nabídku, avšak ne více než o 25 %, ministerstvo financí může stanovit,
že objednávky uplatněné investičními a podílovými fondy budou uspokojeny částečně,
a to poměrně k rozsahu objednávek uplatněných jednotlivými investičními a podílovými
fondy. Investiční body odpovídající tomuto snížení může investiční nebo podílový
fond použít v dalších privatizačních kolech.
(5) Pokud nelze objednávky akcií uspokojit podle odstavců 2 a 4, ministerstvo
financí stanoví, že žádná z takových objednávek nebude uspokojena, a tyto akcie,
nejde-li o poslední privatizační kolo, nabídne znovu v následujícím privatizačním
kole.
(6) Investiční body z objednávek neuspokojených v příslušném privatizačním
kole se považují za nepoužité, nejde-li o poslední privatizační kolo.
§ 26c
(1) V poslední fázi každého privatizačního kola ministerstvo financí zajistí,
aby registrační místo mělo úplné informace o počtu akcií, které v tomto privatizačním
kole objednali majitelé investičních kupónů zaregistrovaní u tohoto registračního
místa.
(2) V poslední fázi každého privatizačního kola ministerstvo financí zveřejní,
v případě kterých akcií mohly být objednávky v rámci tohoto kola uspokojeny a v případě
kterých akcií uspokojeny být nemohly.
(3) V závislosti na vývoji nabídky a poptávky po akciích jednotlivých akciových
společností nebo na základě jiných závažných skutečností může ministerstvo financí
v dohodě s ministerstvem rozhodnout o ukončení prodeje nebo o snížení nabídky těchto
akcií v rámci příslušného privatizačního kola. Toto rozhodnutí ministerstvo financí
zveřejní.
(4) Ministerstvo financí do jednoho měsíce od ukončení privatizační vlny
písemně oznámí každému majiteli investičního kupónu, které jeho objednávky podané
v průběhu celé privatizační vlny byly uspokojeny. Zároveň v této zprávě oznámí, v
jaké lhůtě a jakým způsobem jim budou akcie předány.
(5) Investiční fond je povinen do jednoho měsíce od předání akcií podle odstavce
4 písemně oznámit majitelům investičních kupónů, kteří jej v předkole pověřili objednáním
akcií, počet a jmenovitou hodnotu svých akcií, na které mají majitelé kupónů nárok.
Zároveň jim oznámí, v jaké lhůtě a jakým způsobem jim budou akcie vydány.
(6) Ustanovení odstavce 5 platí přiměřeně pro podílové fondy.
(7) Ministerstvo financí je oprávněno přiměřeně postupovat podle odstavce
4, byl-li v průběhu privatizační vlny ukončen prodej akcií jednotlivé akciové společnosti.
ČÁST ŠESTÁ
Zvláštní, přechodná a závěrečná ustanovení
§ 43
Ustanovení tohoto zákona, která se týkají ústředních orgánů státní správy,
se týkají obdobně i České národní banky.
§ 44
Ocenění majetku podniku, obsažené v privatizačním projektu vybraném rozhodnutím
o privatizaci k realizaci, nahrazuje ocenění nepeněžního vkladu do základního jmění
akciové společnosti doložené odborným odhadem a vyžadované podle zvláštních předpisů.11)
§ 45
(1) S majetkem státu a majetkovými účastmi státu na podnikání právnických
osob, vybranými k privatizaci, se nakládá pouze podle tohoto zákona. Pokud byl na
takový majetek předložen privatizační projekt, nelze k němu zřídit zástavní právo.
(2) K majetku a majetkovým účastem na podnikání jiných právnických osob převáděným
podle tohoto zákona nelze uplatnit sjednané právo přednostní koupě.
(3) Podniky mohou uzavírat nájemní smlouvy a jiné smlouvy o užívání majetku
uvedeného v § 1 jinými osobami jen na dobu do dne zrušení podniku bez likvidace nebo
vynětí části majetku podniku podle § 11 odst. 1. Pokud by uvedené smlouvy byly uzavřeny
na dobu delší, zaniká právo užívat majetek dnem zrušení podniku bez likvidace nebo
dnem vynětí části majetku podniku; to neplatí, jde-li o smlouvy o nájmu nebytového
prostoru, na jejichž uzavření vzniklo právo podle zvláštního předpisu,13) a o smlouvy
o nájmu bytů. K tomuto dni zaniká i právo užívat majetek vzniklé ze smluv uzavřených
před 28. únorem 1992.
(4) Podniky nemohou jako pronajimatelé uzavírat smlouvy o koupi najaté věci
podle zvláštních předpisů.14) Práva z uvedených smluv uzavřených před dnem účinnosti
tohoto zákona zanikají dnem zrušení podniku bez likvidace či vynětí části majetku
podniku. Ustanovení § 496 obchodního zákoníku nelze u těchto smluv použít.
§ 47
(1) V případě, že k odnětí vlastnického práva k privatizovanému majetku nebo
jeho části došlo způsobem uvedeným v § 2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, vzniká osobám oprávněným podle uvedeného zákona nárok, jehož způsob
vypořádání stanoví rozhodnutí o privatizaci týkající se tohoto majetku; o schváleném
způsobu a rozsahu vypořádání je orgán příslušný k rozhodování o privatizaci povinen
bez zbytečného odkladu po vydání rozhodnutí o privatizaci písemně vyrozumět oprávněnou
osobu, která uplatnila svůj nárok podle odstavce 2.
(2) Svůj nárok je oprávněná osoba povinna uplatnit u orgánu příslušného podle
§ 10 odst. 1 ke schválení privatizačního projektu do šesti měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona, jinak nárok zaniká; tomuto orgánu oprávněná osoba zároveň sdělí, který
podnik věc drží. Fond je povinen nárok podle odstavce 1 vypořádat nejpozději do jednoho
roku od vydání rozhodnutí o privatizaci. Po dobu soudního řízení týkajícího se nároku
podle odstavce 1 tato lhůta neběží.
(3) Na stanovení rozsahu, způsobu uplatnění a vypořádání nároku podle odstavců
1 a 2 se jinak použijí přiměřeně ustanovení zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích. Jestliže oprávněná osoba nesouhlasí s oceněním svého nároku v rozhodnutí
o privatizaci, nebo byl-li její nárok zamítnut, může se domáhat svého nároku u soudu
ve lhůtě 15 dnů ode dne, kdy byla o způsobu vypořádání svého nároku vyrozuměna.
(4) Pokud nelze nárok oprávněných osob vypořádat postupem uvedeným v odstavcích
1 až 3, protože příslušné rozhodnutí o privatizaci majetku uvedeného v odstavci 1
nebylo vydáno do 31. prosince 1994, použijí se na vypořádání nároku ustanovení zákona
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Tyto nároky lze uplatnit ve lhůtě
do 30. června 1995; nevyhoví-li povinná osoba výzvě k vydání věci, může oprávněná
osoba uplatnit svůj nárok u soudu ve lhůtě do 31. prosince 1995.
(5) Obdobně jako v odstavcích 1, 2, 3 a 4 budou restituční nároky podle odstavce
1 vypořádány i v privatizačních projektech účasti za použití § 10a odst. 6.
§ 47a
V případě, že k majetku odňatému způsobem uvedeným v § 2 odst. 3 zákona
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, nemá právo hospodaření, popřípadě
vlastnické právo právnická osoba uvedená v § 1 tohoto zákona, vztahuje se na zmírnění
těchto majetkových křivd zákon č. 87/1991 Sb. Tyto nároky lze uplatnit ve lhůtě do
31. července 1992; nevyhoví-li povinná osoba výzvě k vydání věci, může oprávněná
osoba uplatnit své nároky u soudu ve lhůtě do 31. prosince 1992.
§ 47b
(1) Při likvidaci organizací uvedených v § 1 zpeněží likvidátor majetek veřejnou
dražbou.5b) Jiným způsobem může likvidátor postupovat jenom se souhlasem ministerstva.
(2) Výběr dražebníka provádí likvidátor.
§ 47c
O vstupu podniku hospodařícího s majetkem, na který byl předložen privatizační
projekt, do likvidace může zakladatel rozhodnout pouze se souhlasem ministerstva.
Vybraná ustanovení novel
Čl.IV zákona č. 220/2000 Sb.
Přechodné ustanovení
Věci ve vlastnictví státu, k nimž podle § 57 odst. 5 zákona č. 219/2000
Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, zaniklo dnem
1. ledna 2001 právo hospodaření vykonávané dosud státními organizacemi, u kterých
byla funkce zakladatele a pravomoc tyto organizace zřizovat, řídit a zrušovat přenesena
podle zvláštních právních předpisů na příslušná zastupitelstva obcí, se považují
za majetek podle § 1 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 210/1993 Sb. a zákona č. 224/1994 Sb. Pokud
byl tento majetek vybrán jako vhodný k privatizaci, organizační složka státu příslušná
hospodařit s tímto majetkem plní přiměřeně povinnosti zakladatele, popřípadě podniku
podle zákona o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby.
Čl.VIII zákona č. 185/2016 Sb.
Přechodné ustanovení
Privatizace majetku státu, která je na základě rozhodnutí podle § 10a zákona
č. 92/1991 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, vydaného
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona realizována Státním pozemkovým úřadem,
se dokončí podle zákona č. 92/1991 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona. Výnosy z této privatizace, které se ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona nachází na účtu Státního pozemkového úřadu nebo na tento účet budou připsány
po dni nabytí účinnosti tohoto zákona, budou postupně vždy do patnáctého dne následujícího
po konci kalendářního čtvrtletí převedeny na zvláštní účet Ministerstva financí za
současného předání příslušných dokumentů nezbytných pro provedení kontroly takové
operace v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě
a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
2) Např. zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd,
ve znění pozdějších předpisů.
3) Zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, ve znění zákona č. 541/1990 Sb.
4) Zákon ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech
převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby,
ve znění zákona ČNR č. 438/1991 Sb., zákona ČNR č. 282/1992 Sb., zákona ČNR č. 473/1992
Sb. a zákona č. 170/1993 Sb.
4a) § 31 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí.
4b) Např. § 8 odst. 2 zákona č. 17/1992 Sb.
4c) § 5 zákona ČNR č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální
zákon).
4d) § 187 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění zákona č. 264/1992
Sb. a zákona ČNR č. 591/1992 Sb.
5) Zákon č. 513/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
5b) Zákon č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách.
5d) § 5 odst. 1 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších
předpisů.
7) Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
8) § 8 odst. 4 zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, ve znění
zákona č. 495/1992 Sb.
9) Zákon č. 104/1990 Sb.
10) § 140 občanského zákoníku.
10a) Zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech,
ve znění zákona ČNR č. 591/1992 Sb.
10b) § 3 odst. 1 zákona ČNR č. 278/1992 Sb., o státní statistice.
10b) Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech.
10c) § 13 a 19 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších
předpisů.
11) § 163 odst. 1 písm. e) obchodního zákoníku.
13) § 15 zákona č. 427/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
14) § 489 až 496 obchodního zákoníku.
16) Zákon ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech
převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky,
ve znění pozdějších předpisů.