390/2017 Sb.
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 6. listopadu 2017
o použití peněžních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení na regeneraci
veřejných prostranství na sídlištích
Změna: 119/2018 Sb.
Vláda nařizuje podle § 9 zákona č. 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení
a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 61/2005 Sb.:
§ 1
Předmět úpravy
Toto nařízení upravuje podmínky poskytnutí prostředků ze Státního fondu rozvoje
bydlení (dále jen "Fond") formou dotace nebo úvěru na regeneraci veřejných prostranství
na sídlištích.
§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto nařízení se rozumí
a) sídlištěm ucelená část území obce zastavěná bytovými domy jako stavbami pro bydlení,
ve kterých více než polovina podlahové plochy odpovídá požadavkům na trvalé bydlení
a je k tomuto účelu určena, vystavěnými nepanelovými technologiemi v období let 1945
až 1990 nebo vystavěnými panelovými technologiemi do roku 2000, o celkovém počtu
nejméně 100 bytů,
b) regenerací veřejného prostranství na sídlišti
1. výstavba nebo rekonstrukce dopravní
infrastruktury, zejména oprava nebo výstavba místních komunikací, chodníků a cyklistických
stezek, výstavba protihlukových stěn, výstavba odstavných a parkovacích stání,
2.
výstavba nebo rekonstrukce technické infrastruktury, zejména opatření pro zachování
nebo zvýšení celkového podílu nezpevněných ploch z důvodu ochrany mikroklimatu a
zpomalení odtoku přívalových dešťových vod,
3. odstranění nadzemního vedení vysokého
napětí a jeho nahrazení podzemním vedením,
4. oprava nebo doplnění veřejného osvětlení,
5.
realizace místních protipovodňových opatření,
6. realizace opatření pro zvýšení bezpečnosti
sídliště,
7. úprava veřejných prostranství, zejména oprava stávajících a zřizování
nových dětských hřišť nebo odpočinkových ploch,
8. výstavba veřejných sportovních
a rekreačních ploch s příslušným městským mobiliářem a navazující doprovodné úpravy
ploch veřejné zeleně spojené s výsadbou stromů a zatravněním,
c) Projektem regenerace veřejného prostranství na sídlišti (dále jen "projekt") projekt
zpracovaný v souladu se zásadami uvedenými v příloze k tomuto nařízení,
d) etapou územně, finančně a časově rozlišená část projektu.
§ 3
Podmínky pro poskytnutí dotace
(1) Dotaci může Fond poskytnout obci, na jejímž území se nachází sídliště,
pokud
a) pozemek, na kterém má být provedena regenerace, je ve vlastnictví obce,
b) obec má platný územní plán a povolení pro stavbu, na kterou žádá obec dotaci,
podle stavebního zákona, pokud je vyžadováno,
c) obec má projekt, který je v souladu s platnou územně plánovací dokumentací a byl
včetně každé jeho změny schválen zastupitelstvem obce, a
d) obec nemá ke dni podání žádosti o dotaci dluhy po době splatnosti ve vztahu ke
státnímu rozpočtu nebo státním fondům.
(2) Fond může poskytnout dotaci na projekt nebo jeho etapu anebo etapy vymezené
v žádosti o dotaci. Je-li podána žádost o dotaci na etapu nebo etapy, považuje se
za projekt podle odstavce 3, § 4 odst. 3 písm. f) a h), § 4 odst. 8 písm. b), § 5
odst. 1 a 2, § 6 odst. 1, 2, 4 a 6, § 7, § 8 odst. 1 a § 10 odst. 2 tato etapa nebo
etapy.
(3) Na projekt financovaný podle tohoto nařízení nesmí být použita podpora
z evropských strukturálních a investičních fondů ani podpora ze státního rozpočtu
nebo rozpočtu státních fondů s výjimkou Fondu.
(4) Fond může poskytnout dotaci i na již zahájenou regeneraci, jsou-li splněny
podmínky pro její poskytnutí.
§ 4
Žádost o dotaci a žádost o úvěr
(1) Písemná žádost o dotaci se podává Fondu na základě výzvy uveřejněné na
internetových stránkách Fondu. Oznámení o vyhlášení výzvy Fond uveřejní alespoň 6
měsíců před termínem vyhlášení výzvy. Žádost lze podat do 2 měsíců ode dne vyhlášení
výzvy.
(2) Spolu se žádostí o dotaci může obec podat žádost o úvěr. Pokud obec prokáže
schopnost úvěr splácet, předloží Fond obci příslib úvěru v případě, že má na poskytnutí
úvěru prostředky.
(3) Žádost o dotaci obsahuje
a) projekt,
b) doklad o vydání nebo o schválení územního plánu obce,
c) doklad o schválení projektu zastupitelstvem obce a v případě jeho aktualizace
doklad o schválení aktualizace projektu zastupitelstvem obce,
d) doklad prokazující vlastnictví dotčených pozemků,
e) doklady požadované pro provedení regenerace podle jiných právních předpisů1),
f) doklad o vlastních peněžních prostředcích určených na financování realizace projektu
nebo jeho etapy, případně podání žádosti o úvěr od Fondu, nemá-li obec dostatek vlastních
peněžních prostředků,
g) prohlášení obce, že ke dni podání žádosti o dotaci nemá dluhy po době splatnosti
ve vztahu ke státnímu rozpočtu a státním fondům, a
h) položkový rozpočet projektu.
(4) Žádost o úvěr obsahuje
a) identifikaci žádosti o dotaci, se kterou je podávána,
b) požadovanou výši a dobu splatnosti úvěru a
c) účetní výkazy nutné k posouzení schopnosti obce úvěr splácet.
(5) Fond může obec vyzvat ve lhůtě 30 dnů ode dne obdržení žádosti o úvěr k
doplnění dalších podkladů potřebných k posouzení účelu úvěru a schopnosti obce úvěr
splácet. Jestliže obec ve stanovené lhůtě, nejméně však v délce 30 dnů, podklady
nedoplní, Fond smlouvu neuzavře.
(6) Obsahuje-li žádost vady, vyzve Fond ve lhůtě 30 dnů ode dne obdržení žádosti
o dotaci obec, aby ve lhůtě stanovené ve výzvě, nejméně však v délce 30 dnů, vady
odstranila. Jestliže obec ve stanovené lhůtě vady neodstraní, Fond smlouvu neuzavře.
(7) Žádosti, které mají náležitosti stanovené tímto nařízením, Fond vyhodnotí
podle hodnoticích kritérií uvedených ve výzvě a stanoví pořadí vyhodnocených žádostí,
které uveřejní na internetových stránkách Fondu nejpozději do 14 dnů ode dne vyhodnocení
všech žádostí.
(8) Má-li Fond na poskytnutí dotace prostředky, zašle obci návrh na uzavření
smlouvy o poskytnutí dotace a požadavek na doložení
a) smlouvy o dílo se zhotovitelem a
b) aktualizovaných údajů o projektu, pokud došlo k jeho změně.
(9) Pokud obec ve lhůtě stanovené Fondem nedoloží podklady uvedené v odstavci
8, návrh na uzavření smlouvy zaniká. Tuto skutečnost sdělí Fond obci písemně bez
zbytečného odkladu.
§ 5
Výše dotace
(1) Dotace může být poskytnuta až do výše 50 % uznatelných nákladů, nejvýše
však 6 milionů Kč na projekt.
(2) Uznatelné náklady musí bezprostředně souviset s realizací projektu v rozsahu
prací podle § 2 písm. b).
(3) Uznatelnými náklady nejsou zejména náklady na vyhotovení projektu, na projektovou
dokumentaci stavby, na stavební dozor, provozní a režijní náklady obce, výdaje na
průzkumy, posudky a analýzy, výdaje na uzavření kupní smlouvy, popřípadě smlouvy
o smlouvě budoucí kupní ke koupi nemovité věci, výdaje na vyhotovení znaleckého posudku,
výdaje vzniklé nad rámec schváleného rozpočtu nebo výdaje na následnou péči o veřejnou
zeleň. Uznatelnými náklady nejsou dále daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění,
která platí obec jejich správci, s výjimkou daně z přidané hodnoty; tato výjimka
se nevztahuje na tu část daně z přidané hodnoty, u níž obci jako plátci vznikne nárok
na odpočet daně podle zákona o dani z přidané hodnoty.
Podmínky čerpání a použití dotace
§ 6
(1) Čerpání dotace je vázáno pouze na financování projektu, na který byla
poskytnuta.
(2) Udržitelnost projektu musí být 5 let od ukončení realizace projektu.
(3) Na regenerovaných plochách nesmí být v souladu s podmínkami poskytování
veřejné podpory provozována ekonomická činnost.
(4) Obec je povinna realizovat projekt v souladu s doklady předloženými v
žádosti o poskytnutí dotace, smlouvou o poskytnutí dotace, případně v souladu se
změnami schválenými Fondem.
(5) Stavební práce musí být zahájeny nejpozději do 6 měsíců ode dne uzavření
smlouvy o poskytnutí dotace.
(6) Pokud obec zjistí, že není schopna realizovat projekt v souladu s podmínkami
smlouvy o poskytnutí dotace, neprodleně o tom informuje Fond a současně předloží
návrh na úpravu smlouvy. Fond v případech zvláštního zřetele hodných návrh obce přijme.
§ 7
(1) Realizace projektu, na který byla poskytnuta dotace, musí být ukončena
nejpozději do 2 let od uzavření smlouvy o poskytnutí dotace.
(2) Ukončením realizace projektu je předání díla, které obec doloží Fondu
předávacím protokolem prokazujícím dodání díla bez vad, které brání užívání díla.
(3) V případě, že z důvodů zvláštního zřetele hodných nelze termín ukončení
realizace projektu dodržet, oznámí tuto skutečnost obec neprodleně Fondu. Fond posoudí
důvody prodlení a případně termín prodlouží o nezbytně dlouhou dobu.
(4) Nejpozději v termínu stanoveném ve smlouvě o poskytnutí dotace doručí
obec Fondu dokumentaci závěrečného vyhodnocení projektu obsahující
a) přehled o čerpání prostředků na financování projektu,
b) zprávu o plnění cílů stanovených v dokumentaci projektu,
c) skutečně dosažené hodnoty závazných parametrů a
d) prokázání efektivnosti vynaložených peněžních prostředků.
§ 8
Podmínky pro poskytnutí úvěru
(1) V případě, že obec uzavřela s Fondem smlouvu o poskytnutí dotace a má
od Fondu příslib poskytnutí úvěru, Fond vyzve obec k uzavření smlouvy o poskytnutí
úvěru na dofinancování projektu.
(2) Úvěr lze poskytnout pouze s poskytnutou dotací a může být poskytnut pouze
jednou.
(3) Úvěr lze poskytnout i na již zahájenou regeneraci v případě, že jsou
splněny podmínky pro jeho poskytnutí.
(4) Úvěr lze poskytnout pouze v případě, že obec prokáže schopnost úvěr splácet
a úvěr je dostatečně zajištěn alespoň do výše nesplacené jistiny úvěru.
(5) Pokud Fond neposkytne úvěr, sdělí obci tuto skutečnost písemně bez zbytečného
odkladu.
(6) Nebude-li z důvodů na straně obce uzavřena smlouva o poskytnutí úvěru
nejpozději do 2 měsíců od obdržení výzvy Fondu k uzavření smlouvy o poskytnutí úvěru,
návrh na uzavření smlouvy zaniká.
§ 9
Výše úrokové sazby a výše úvěru
(1) Úroková sazba se stanoví ve výši základní referenční sazby Evropské unie
zvýšené o 0,30 % ročně.
(2) Úročení vyčerpané části úvěru začíná dnem zahájení čerpání úvěru.
(3) Součet výše úvěru a dotace poskytnuté podle tohoto nařízení může činit
nejvýše 90 % uznatelných nákladů podle § 5.
§ 10
Podmínky čerpání a použití úvěru
(1) Čerpání úvěru musí být zahájeno nejpozději do 6 měsíců od uzavření smlouvy
o poskytnutí úvěru.
(2) Čerpání úvěru musí být ukončeno nejpozději do 3 měsíců od ukončení realizace
projektu.
(3) Podmínky stanovené v § 6 a 7 se pro podmínky čerpání úvěru použijí přiměřeně.
(4) Čerpání úvěru probíhá formou úhrady uznatelných nákladů na základě předložených
faktur.
§ 11
Splácení úvěru
(1) Úvěr se splácí měsíčně splátkami jistiny a úroku a může být kdykoliv
splacen předčasně.
(2) Splatnost úvěru musí být sjednána tak, aby doba splácení nepřekročila
15 let od uzavření smlouvy.
(3) Fond může požadovat okamžité splacení úvěru a nevyplatí nevyčerpanou
část úvěru,
a) pokud zjistí, že obec poskytla nesprávné, neúplné nebo zavádějící údaje, na základě
kterých byla uzavřena smlouva o poskytnutí úvěru, nebo
b) je-li obec v prodlení se zaplacením nejméně 3 měsíčních splátek úvěru ve sjednané
výši a neuhradí-li tyto dlužné částky nejdéle do 30 dnů ode dne doručení písemné
výzvy Fondu.
Předseda vlády:
Mgr. Sobotka v. r.
Ministryně pro místní rozvoj:
Ing. Šlechtová v. r.
Příl.
Zásady pro zpracování projektu
A. Příprava, zpracování a schválení projektu
1) Výběr území vhodného pro regeneraci, jasně prostorově a funkčně vymezeného
platným územním plánem obce.
2) Vyhodnocení současného stavu na základě podkladových materiálů z hlediska
využitelnosti pro regeneraci. Podkladovými materiály jsou
a) platná územně plánovací dokumentace a územně plánovací podklady,
b) původní dokumentace sídliště, dokumentace následných změn sídliště, majetkoprávní
identifikace pozemků, staveb, případně další podklady, zejména studie dostavby sídliště
a úprav včetně úprav zajišťujících přístup a užívání osobami s omezenou schopností
pohybu a orientace,
c) dokumentace dokončených nebo rozestavěných úprav regenerace některých částí sídliště.
3) Zajištění účasti obyvatel a dotčených osob. K zajištění účasti musí
být provedeny nejméně 2 z těchto aktivit:
a) představení záměru ve veřejných sdělovacích prostředcích, zejména v místním tisku,
rozhlasu nebo regionální televizi,
b) seznámení obyvatel formou veřejného projednání se záměrem a důsledky navrhovaných
úprav včetně například vystavení předběžných motivačních náčrtů,
c) anketa mezi obyvateli sídliště a přilehlého území a dotčenými fyzickými a právnickými
osobami.
4) Vyhodnocení souladu projektu s rozvojovými programy obce v oblasti bytové
a sociální politiky, zejména ve vztahu k řešeným problémům sídliště.
5) Zpracování dokumentu "Projekt regenerace veřejného prostranství na sídlišti",
jehož součástí bude kromě sociologické studie a urbanistického řešení, také ekonomické
vyhodnocení včetně návrhu financování.
6) Projekt bude zpracován v souladu s částí B zásad. V případě plánovaných
etap se musí jednat o etapy na sebe navazující a zároveň územně a časově rozlišené.
B. Obsah projektu
1) Analytická část obsahuje vyhodnocení podkladových materiálů uvedených
v písmenech a) až f) a jejich doplnění vlastním průzkumem zpracovatele projektu.
Podkladové materiály pro analýzu jsou
a) platná územně plánovací dokumentace a územně plánovací podklady,
b) dříve zpracované záměry a strategie,
c) výsledky ankety mezi obyvateli sídliště, vyhodnocení připomínek a námětů občanů
vzešlých z osvěty a seznámení obyvatel se záměrem,
d) vývoj věkové a sociální skladby obyvatel v sídlišti,
e) posouzení stávajícího stavu sídliště z hledisek stavebně technického, funkčně
provozního a prostorového,
f) charakteristika jednotlivých úprav.
2) Návrhová část obsahuje textovou, výkresovou a ekonomickou část.
Textová část obsahuje
a) cíle v pořadí podle naléhavosti, ke kterým povede realizace záměrů projektu,
b) návrh úprav v návaznosti na stanovené cíle. V návrhu budou zohledněny podmínky
pro sociální a kulturní rozvoj a pro aktivity volného času; zvláštní pozornost bude
věnována možnostem trávení volného času dětí a mládeže. V případě, že budou úpravy
plánovány do jednotlivých etap, musí se jednat o etapy na sebe navazující a zároveň
územně a časově rozlišené.
Výkresová část obsahuje
a) situační výkres řešeného území v případě, že je v dotčeném území vydán regulační
plán, postačí hlavní výkres regulačního plánu,
b) návrhy jednotlivých úprav, které budou předloženy např. ve formě motivačních náčrtů,
vizualizací, zákresů do aktuálních snímků (fotografií),
c) vyznačené území včetně legendy s uvedením všech plánovaných etap.
Ekonomická část obsahuje
a) seznam navrhovaných úprav,
b) odhad nákladů na provedení jednotlivých úprav,
c) časový a finanční harmonogram realizace projektu nebo jeho etap,
d) návrh způsobu financování úprav, upřesnění zdrojů financování.
C. Aktualizace projektu
1) V případě žádosti na jednotlivé etapy není nutné projekt předkládat v
celém rozsahu při každé žádosti o dotaci.
2) Obec aktualizuje příslušné dílčí části dokumentace, které se mění, a části
projektu, kterých se změny oproti původně předloženému projektu týkají. Jedná se
především o změny v ekonomické části, změnu cílů a navrhovaných úprav a popřípadě
další navrhované změny.
3) K žádosti o další etapu obec přikládá aktualizovaný celkový výkres, výkres
s vyznačením realizovaných úprav včetně fotodokumentace, informaci o odezvě veřejnosti
na realizované úpravy a aktualizovaný časový a finanční harmonogram plánovaných etap
s navrhovanými úpravami.
1) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů.