117/2017 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 7. dubna 2017,
kterou se mění vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický
řád drah, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 66 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění zákona č. 181/2006 Sb., zákona č. 191/2006 Sb., zákona č. 194/2010 Sb.,
zákona č. 134/2011 Sb., zákona č. 64/2014 Sb. a zákona č. 319/2016 Sb., (dále jen
„zákon“) k provedení § 4a odst. 3, § 6 odst. 1 a 2 a § 35 odst. 4 zákona:
Čl. I
Vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve
znění vyhlášky č. 243/1996 Sb., vyhlášky č. 346/2000 Sb., vyhlášky č. 413/2001 Sb.,
vyhlášky č. 577/2004 Sb., vyhlášky č. 58/2013 Sb. a vyhlášky č. 8/2015 Sb., se mění
takto:
1. V nadpisu části druhé se za slovo „KOMUNIKACEMI“ vkládají slova „A S ÚROVŇOVÝM
PŘECHODEM KOLEJÍ URČENÝM PRO PŘÍSTUP CESTUJÍCÍCH NA NÁSTUPIŠTĚ“.
2. V části druhé se za hlavu druhou vkládá nová hlava třetí, která včetně
nadpisu a poznámek pod čarou č. 1 a 2 zní:
„Hlava třetí
ÚROVŇOVÝ PŘECHOD KOLEJÍ URČENÝ PRO PŘÍSTUP CESTUJÍCÍCH NA NÁSTUPIŠTĚ
§ 4a
Zabezpečení přechodu kolejí určeného pro přístup cestujících na nástupiště
výstražným zařízením
(1) Výstražné zařízení pro přechod kolejí v železniční stanici, který
je určen pro pohyb cestujících, musí varovat uživatele přechodu s dostatečným časovým
předstihem, že se k přechodu blíží vlak nebo drážní vozidlo, a to červeným přerušovaným
světlem a přerušovaným akustickým signálem. Světelné výstražné zařízení pro přechod
kolejí může být doplněno závorovými břevny zřízenými tak, aby přehradila přechod
v celé šíři; při sklopení závorových břeven musí být akustický signál přerušen. Provedení
závorových břeven musí zajistit samostatný a bezpečný pohyb osob s omezenou schopností
pohybu a orientace2).
(2) Přechody kolejí určené pro pohyb cestujících se vybavují hmatovými
prvky pro nevidomé.
§ 4b
Výstražné zařízení pro přechod kolejí určený pro přístup cestujících
na nástupiště
(1) Výstražné zařízení pro přechod kolejí vydává
a) „světelný signál Stůj“ vyjádřený přerušovaným svícením červeného světla „Signál
pro chodce se znamením Stůj“ podle zvláštního právního předpisu1),
b) „akustický signál Stůj“ a „akustický signál Volno“, které jsou vyjádřeny stejným
způsobem jako akustické signály v místech křížení dráhy s pozemní komunikací podle
zvláštního právního předpisu1) doplňující světelné přejezdové zabezpečovací zařízení,
c) „mechanický signál Stůj“ vyjádřený sklápějícím se, sklopeným nebo zvedajícím se
závorovým břevnem, pokud je výstražné zařízení pro přechod kolejí závorovými břevny
vybaveno.
(2) „Akustický signál Volno“ je výstražným zařízením pro přechod kolejí
vydáván pouze krátkodobě na základě příjmu povelu dálkově ovládané zvukové signalizace
pro nevidomé.
(3) „Světelný signál Stůj“ výstražného zařízení pro přechod kolejí se
umisťuje před přechodem kolejí na pravé straně a za přechodem kolejí na levé straně
ve směru chůze; je-li to v místě účelné, lze jej zřídit současně před nebo za přechodem
kolejí oboustranně.
(4) Jsou-li zdroje akustického signálu výstražných zařízení pro sousední
přechody kolejí umístěny ve vzdálenosti menší než 4 m, musí být akustické signály
výstražného zařízení na základě příjmu povelu dálkově ovládané zvukové signalizace
pro nevidomé vzájemně rozlišitelné pro jednotlivé směry přecházení.
(5) Pro výstražné zařízení pro přechod kolejí a jeho uspořádání se §
23 použije obdobně.
1) Vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních
komunikacích, ve znění vyhlášky č. 84/2016 Sb.
2) Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících
bezbariérové užívání staveb.“.
Dosavadní hlavy třetí a čtvrtá se označují jako hlavy čtvrtá a pátá.
Čl. II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti pátnáctým dnem po jejím vyhlášení.
Ministr:
Ing. Ťok v. r.