268/2017 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl pod sp. zn. Pl. ÚS 22/16 dne 27. června 2017 v plénu složeném
z místopředsedkyně soudu Milady Tomkové a soudců Ludvíka Davida, Jaroslava Fenyka,
Josefa Fialy, Jana Filipa, Tomáše Lichovníka, Jana Musila, Vladimíra Sládečka, Radovana
Suchánka, Kateřiny Šimáčkové, Vojtěcha Šimíčka, Davida Uhlíře (soudce zpravodaj)
a Jiřího Zemánka o návrhu Nejvyššího správního soudu na zrušení § 160 odst. 2 zákona
č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), za účasti
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Senátu Parlamentu České republiky
jako účastníků řízení a vlády České republiky jako vedlejší účastnice řízení,
takto:
Návrh na zrušení § 160 odst. 2 zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech
jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění účinném do 30. 6. 2017, se zamítá.
Odůvodnění
I.
Vymezení věci
1. Nejvyšší správní soud (dále též "navrhovatel") navrhl podle čl. 95 odst.
2 Ústavy České republiky (dále též jen "Ústava") a § 64 odst. 3 zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, zrušení § 160 odst. 2 zákona
č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon).
2. Navrhovatel uvedl, že vede řízení o kárném návrhu předsedkyně Krajského
soudu v Ostravě proti soudci tohoto soudu JUDr. Aleši Volnému. Podle kárného návrhu
se tento soudce měl dopustit kárného provinění spočívajícího v neodůvodněné nečinnosti
celkem v 54 věcech, z toho 40 věcech oddělení 22 ICm incidenčních sporů. Tyto incidenční
spory byly soudci přiděleny k vyřízení opatřením předsedkyně soudu ze dne 27. 1.
2015 na základě § 160 odst. 2 insolvenčního zákona. Soudce v 37 z těchto věcí nečinil
žádné úkony od doby jejich přidělení nejméně do provedení prověrky dne 12. 11. 2015.
Kárně obviněný k návrhu sdělil, že věci incidenčních sporů mu byly přiděleny mimo
rozvrh práce, bez projednání se soudcovskou radou a bez předem daných pravidel. V
těchto věcech se tak necítí být zákonným soudcem, o čemž předsedkyni soudu informoval
s tím, že vyčkává na rozhodnutí Ústavního soudu ve věci sp. zn. Pl. ÚS 11/15. Obviněný
se nikdy dříve insolvenční agendě nevěnoval, přednostně tedy projednával věci řádně
přidělené a s novou agendou se seznamoval (postupuje se podle jiných předpisů a využívá
se jiného počítačového programu). Kárná navrhovatelka v lednu 2015 obdobným způsobem
postupovala vůči dalším soudcům, kteří se insolvenční agendě nikdy nevěnovali, a
všem jsou nyní vytýkány průtahy.
3. Nejvyšší správní soud při předběžném projednání věci dospěl k závěru,
že pro posouzení skutku vytýkaného v kárném návrhu je třeba se zabývat tím, zda byly
věci insolvenční agendy kárně obviněnému přiděleny řádně, nebo zda mohl důvodně namítat,
že není zákonným soudcem. Toto posouzení má význam z hlediska kvalifikace takového
jednání, rozhodování o vině kárně obviněného a rozhodování o případném kárném opatření,
které by odpovídalo jednání obviněného. Za takového stavu navrhovatel musí při řešení
věci užít i § 160 odst. 2 insolvenčního zákona. Dále navrhovatel dospěl k závěru,
že toto ustanovení nelze ve věci kárně obviněného vyložit způsobem souladným s ústavním
pořádkem. Podle jeho názoru je tato úprava v rozporu s právem na zákonného soudce
[čl. 38 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále též jen "Listina")], právem
na nezávislý a nestranný soud (čl. 36 odst. 1 Listiny), nezávislostí soudní moci
a soudců (čl. 81 a čl. 82 odst. 1 Ústavy). Vedly jej k tomu tyto úvahy:
4. Součástí objektivních ústavních záruk a součástí práva účastníků řízení
na nezávislý a nestranný soud je nejen externí nezávislost soudce na moci výkonné
a jiných subjektech mimo soudcovský stav, ale také nezávislost na soudních funkcionářích
a jiných subjektech uvnitř soudcovského stavu. Soudci nesmějí být vystaveni tlaku
ze strany svých kolegů nebo osob vykonávajících státní správu soudů (zejména soudních
funkcionářů). Vůči těmto tlakům musí také existovat dostatečné záruky. Tato východiska
plynou z judikatury Ústavního soudu i Evropského soudu pro lidská práva.
5. Přidělování věcí má v každém jednotlivém případě probíhat na základě
jednoznačných pravidel. Rovněž musí být dány jasné záruky, jejichž účelem je zajistit
objektivitu a transparentnost a především předejít jakékoli možnosti svévole ve vztahu
k přidělování konkrétních případů soudcům. Algoritmus pro přidělování věcí by měl
být transparentní, předvídatelný, zpětně verifikovatelný a odolný proti zneužití
ze strany účastníků řízení i ze strany předsedy a místopředsedy soudu. Soudní funkcionáři
nemohou mít v rukou možnost vybírat, který soudce bude konkrétní věc rozhodovat.
Prostor pro uvážení při přidělování věcí či jejich následném přerozdělování by mohl
být zneužit mj. jako prostředek nátlaku na řadové soudce. Nepřijatelná je tedy neomezená
diskrece předsedy soudu při přerozdělování věcí.
6. Napadené ustanovení žádné záruky proti zneužití uvážení předsedy soudu
při přidělování incidenčních sporů neposkytuje. K odebrání věci původnímu soudci
určenému platným rozvrhem práce a jejímu přidělení kterémukoli jinému soudci daného
soudu může dojít v libovolném počtu incidenčních sporů opatřením předsedy soudu,
které může být přijato mimo rozvrh práce, a tudíž i bez projednání se soudcovskou
radou a bez jeho zpřístupnění veřejnosti. Napadené ustanovení je tedy konstruováno
zcela nevhodně, nesplňuje požadavky na jasnost, transparentnost a předvídatelnost
vyžadované v takových případech Evropským soudem pro lidská práva i Ústavním soudem.
Nestanoví žádná kritéria omezující uvážení předsedy soudu a neurčuje ani přesné podmínky,
za jakých může ke změně zákonného soudce dojít.
7. Podle navrhovatele není napadené ustanovení plně vhodné k dosažení sledovaného
cíle - urychlení insolvenčního řízení. Může totiž původně určeného zákonného soudce
vybízet k tomu, aby v incidenčních sporech nečinil žádné úkony s tím, že následně
budou předmětné spisy přikázány jiným soudcům. K urychlenému vyřízení také nepřispěje,
je-li velké množství incidenčních sporů jednorázově přikázáno soudci, který se danou
agendou dosud nezabýval. Tento problém je zřejmý i v projednávané věci - podle stanoviska
soudcovské rady Krajského soudu v Ostravě se jeví jako "velmi problematické, že tyto
spisy mohou u jiných (insolvenčních) soudců ,ležet’ bez úkonu téměř jeden rok, neboť
podle zavedené praxe krajského soudu vědí, že spisy budou přerozděleny jiným soudcům,
avšak pro konkrétního soudce (JUDr. Volného) jde o novou agendu přidělenou nikoli
podle rozvrhu práce, ale opatřením předsedkyně soudu, ale v tomto případě je konstatován
v měsíci listopadu 2015 průtah".
8. Zneužitelnost napadeného ustanovení je zřejmá i z toho, že předsedkyně
krajského soudu předložila kárnému senátu originály spisů, v nichž jsou průtahy vytýkány.
Jde přitom o spisy dosud nerozhodnutých věcí, v nichž kárně obviněný již úkony činí.
Za takového stavu je obvyklé, aby byly předkládány toliko kopie. Možnost vyvíjet
nátlak ze strany soudních funkcionářů na řadové soudce pak do značné míry potvrzuje
i kárná navrhovatelka, která ve svém podání na č. 1. 34-35 kárného spisu naznačila,
že na základě napadeného ustanovení přikázala incidenční spory také čtyřem soudcům,
kteří jsou dle jejího mínění problémoví a mají podprůměrnou výkonnost. Výslovně uvedla,
že "situace byla v zásadě podobná u všech čtyř výše jmenovaných soudců, proto jsem
ke konci roku 2015 byla nucena situaci s definitivní platností vyřešit. JUDr. Axmanová
a JUDr. Orel uznali, že jejich další působení v justici není možné, rozhodli se rezignovat
na funkci soudce a odejít do starobního důchodu. JUDr. Slaběňáková odmítla odejít
do starobního důchodu, proto na ni bude podán kárný návrh v nejbližších dnech, kárné
řízení vůči JUDr. Volnému probíhá". Kárný návrh vůči soudkyni Slabeňákové byl následně
podán, navrhovatel řízení o něm přerušil do rozhodnutí Ústavního soudu v nynější
věci.
9. Prostřednictvím § 160 odst. 2 insolvenčního zákona tedy může být ze
strany vedení soudu vyvíjen nátlak na řadové soudce, nelze vyloučit ani to, že může
být tohoto ustanovení zneužito pro ovlivňování konkrétních insolvenčních řízení.
Napadené ustanovení přitom neskýtá žádné záruky, že předseda soudu bude postupovat
ústavně souladným způsobem. Ústavně konformní výklad tak nepřichází do úvahy. Ve
věci kárně obviněného došlo k přerozdělení řady dříve napadlých věcí mezi konkrétní
soudce. To navrhovatel považuje za souladné s § 160 odst. 2 insolvenčního zákona,
avšak zároveň rozporné s ústavním pořádkem a mezinárodními závazky České republiky.
II.
Průběh řízení před Ústavním soudem
10. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky ve svém vyjádření uvedla,
že insolvenční zákon byl v Poslanecké sněmovně projednán jako vládní návrh zákona
(tisk č. 1120) a byl schválen ve znění komplexního pozměňovacího návrhu a dalších
pozměňovacích návrhů. Znění ustanovení § 160 odst. 2 tohoto zákona od roku 2006 nebylo
novelizováno. S návrhem zákona vyslovily souhlas obě komory Parlamentu, zákon byl
podepsán příslušnými ústavními činiteli a byl též řádně vyhlášen.
11. Senát Parlamentu České republiky ve svém vyjádření uvedl, že schválil
návrh insolvenčního zákona ve znění postoupeném mu Poslaneckou sněmovnou na své 10.
schůzi usnesením č. 416 ze dne 30. 3. 2006. Pro jeho schválení hlasovalo z 54 přítomných
senátorů 49 a nikdo nebyl proti. Přímo k obsahu napadeného ustanovení nebyla žádná
diskuse. Návrh zákona byl tedy schválen ústavně předepsaným způsobem.
12. Vláda ve svém vyjádření uvedla, že je sporné, zda bude napadené ustanovení
použito v kárném řízení vedeném u navrhovatele. Pochybnosti o tom, zda je kárně obviněný
zákonným soudcem v přidělených věcech incidenčních sporů, nemohou ospravedlnit jeho
neodůvodněnou procesní nečinnost ve věci. Soudce se s přidělenou věcí vždy musí procesně
vypořádat tak, aby ve věci nevznikaly průtahy, v žádném případě nemůže být odezvou
prostá nečinnost, např. s ex post vyjádřenou protinámitkou, že v této věci není zákonným
soudcem. Napadené ustanovení ve věci již bylo aplikováno, a to ze strany předsedkyně
soudu. Nemá být aplikováno ze strany soudu rozhodujícího v kárném řízení. Hodnocení
neodůvodněné procesní nečinnosti jakožto kárného deliktu proto nezávisí na posouzení
ústavnosti § 160 odst. 2 insolvenčního zákona. Podle názoru vlády jde o návrh podaný
zjevně neoprávněným navrhovatelem.
13. K samotnému napadenému ustanovení vláda uvedla, že insolvenční zákon
vychází ze zásady jednotnosti insolvenčního řízení před jediným soudem, která sleduje
zájem na hospodárnosti a rychlosti tohoto řízení. Z tohoto obecného pravidla zákon
předpokládá výjimku právě v ustanovení § 160 odst. 2 z důvodu zajištění rychlosti.
Jeho smyslem je v odůvodněných a výjimečných případech předejít průtahům v insolvenčním
řízení a zajistit rychlou a účinnou ochranu práv jeho účastníkům. Podle vlády není
napadené ustanovení v rozporu s judikaturou Ústavního soudu k otázce práva na zákonného
soudce, neboť umožňuje užití pravidel předem stanovených v rozvrhu práce. Předsedovi
soudu nenáleží pravomoc vybírat konkrétního soudce, který rozhodne konkrétní incidenční
spor. Je tedy možný ústavně konformní výklad napadeného ustanovení.
14. Možnost přikázat incidenční spor jinému soudci za předem daných pravidel
slouží k vyvážení práva na zákonného soudce s požadavkem na rychlé a efektivní vyřízení
věci. Již z předchozí judikatury Ústavního soudu plyne implicitní závěr, že jde o
ustanovení souladné s ústavním pořádkem. Pravomoc soudního funkcionáře přidělit konkrétní
věc jinému soudci než tomu, komu byla původně svěřena, není podle judikatury Evropského
soudu pro lidská práva ani v rozporu s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních
svobod (dále též jen "Úmluva"), pokud je tento postup založen na dostatečně jasných,
transparentních a předvídatelných pravidlech, aby se zamezilo svévoli či zdání svévole
ze strany příslušného soudního funkcionáře. Vláda proto navrhla, aby Ústavní soud
návrh odmítl z důvodu chybějící aktivní procesní legitimace navrhovatele, případně
aby jej zamítl jako nedůvodný.
15. Nejvyšší správní soud v replice odmítl pochybnosti vlády o tom, zda
může být § 160 odst. 2 insolvenčního zákona v kárném řízení použit. Není žádný důvod,
proč by kárný soud nemohl při rozhodování o vině či při rozhodování o uložení kárného
opatření přihlédnout k tomu, zda byly incidenční spory přiděleny kárně obviněnému
na základě protiústavního ustanovení. V kárném řízení má být řádně posouzeno, zda
je vytýkaná nečinnost skutečně nedůvodná a zda existují přitěžující či polehčující
okolnosti.
16. Veřejná ochránkyně práv sdělila, že nevyužije svého práva vstoupit
do řízení.
Obsah předložených spisů
17. Ústavní soud z předloženého spisu navrhovatele sp. zn. 13 Kss 1/2016
a k němu připojené spisové dokumentace ověřil, že okolnosti této věci odpovídají
jejich popisu uvedenému v návrhu.
III.
Procesní předpoklady projednání návrhu
18. Podle čl. 95 odst. 2 Ústavy platí, že soud předloží věc Ústavnímu soudu,
pokud dojde k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu
s ústavním pořádkem.
19. V daném případě se jedná o případ tzv. konkrétní (incidenční), a nikoliv
abstraktní kontroly norem. Obecný soud je oprávněn podat návrh tehdy, navrhuje-li
zrušení zákona, resp. jeho jednotlivého ustanovení, jehož aplikace má být bezprostřední,
případně je nezbytná jeho nevyhnutelná aplikace, a nikoli jen hypotetické použití,
resp. jiné širší souvislosti [usnesení sp. zn. Pl. ÚS 39/2000 ze dne 23. 10. 2000
(U 39/20 SbNU 353)]. Z účelu a smyslu konkrétní kontroly ústavnosti právních norem
plyne, že zákon (resp. jeho ustanovení), jehož má být při řešení věci použito, je
pouze ten, jenž překáží tomu, aby bylo dosaženo žádoucího, tj. ústavně konformního
výsledku; nebyl-li by odstraněn, byl by výsledek probíhajícího řízení jiný [bod 26
nálezu sp. zn. Pl. ÚS 3/06 ze dne 6. 3. 2007 (N 41/44 SbNU 517; 149/2007 Sb.)].
20. Je přitom na navrhovateli, aby jednak snesl adekvátní argumentaci,
že napadený zákon (jeho jednotlivé ustanovení) je v rozporu s ústavním pořádkem,
ale zároveň poukázal a prokázal, že užití napadeného ustanovení je nevyhnutelné a
jen jeho zrušení bude mít za následek dosažení žádoucího ústavně konformního výsledku
[bod 19 nálezu sp. zn. Pl. ÚS 49/10 ze dne 28. 1. 2014 (N 10/72 SbNU 111; 44/2014
Sb.)]. Posouzení nevyhnutelnosti aplikace napadeného ustanovení však z povahy věci
náleží především obecnému soudu, jenž vede výchozí řízení. Jde totiž obvykle o otázky
podústavního práva, k jejichž hodnocení se Ústavní soud jako soudní orgán ochrany
ústavnosti, nikoliv běžné zákonnosti, setrvale staví zdrženlivě [nález sp. zn. Pl.
ÚS 85/06 ze dne 25. 9. 2007 (N 148/46 SbNU 471)]. Závěr o tom, že užití napadeného
ustanovení není pro předkládající soud nezbytné, tak může Ústavní soud učinit především
tehdy, pokud by závěr navrhovatele byl zjevně neudržitelný [obdobně v konkrétní kontrole
norem postupují i jiné ústavní soudy, srov. již BVerfGE 2, 181 (německý Spolkový
ústavní soud) či VfSlg 2713/1954 (rakouský Ústavní soudní dvůr)].
21. Navrhovatel v projednávané věci vystupuje jako kárný soud podle § 3
zákona č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů,
ve znění zákona č. 314/2008 Sb. Kárnou odpovědnost soudců vymezují § 86-90 zákona
č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých
dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, (dále
jen "zákon o soudech"). Kárným proviněním soudce je podle § 87 tohoto zákona zaviněné
porušení povinností soudce, jakož i zaviněné chování nebo jednání, jímž soudce narušuje
důstojnost soudcovské funkce nebo ohrožuje důvěru v nezávislé, nestranné, odborné
a spravedlivé rozhodování soudů.
22. Kárná odpovědnost i zásady pro ukládání kárných opatření jsou zjevně
konstruovány jinak, než je tomu např. v trestním zákoníku nebo v zákoně č. 200/1990
Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Zákonodárce tím ponechal kárnému
soudu poměrně širokou míru úvahy při hodnocení toho, co je kárným proviněním, a stejně
tak mu ponechal prostor i pro úvahu, podle jakých hledisek ukládat kárná opatření.
Jediným vodítkem tak je pokyn v § 88 odst. 1 zákona o soudech, aby kárná opatření
byla ukládána podle závažnosti kárného provinění (srov. oproti tomu např. § 37-39,
41 a 42 trestního zákoníku).
23. Ústavní soud setrvale uvádí, že mu nepřísluší vstupovat do hodnocení
konkrétních skutečností významných pro výši trestu v konkrétním případě provedeného
obecným soudem, není-li toto hodnocení v rozporu s požadavky ústavnosti. To připadá
v úvahu toliko v případě extrémního vybočení z kritérií pro tyto účely zákonem stanovených
[např. usnesení sp. zn. II. ÚS 243/03 ze dne 15. 4. 2004 (U 17/33 SbNU 395), sp.
zn. IV. ÚS 286/99 ze dne 24. 3. 2000, sp. zn. I. ÚS 91/08 ze dne 21. 2. 2008 (v SbNU
nepublikována, dostupná na http://nalus.usoud.cz)]. Totéž Ústavní soud konstatoval
i ve vztahu ke kárnému řízení [usnesení sp. zn. IV. ÚS 2413/15 ze dne 8. 12. 2015
(v SbNU nepublikováno, dostupné na http://nalus.usoud.cz)]. Na rozdíl od trestní
úpravy zákonodárce blíže nevymezil polehčující a přitěžující okolnosti významné pro
ukládání kárných opatření, a to ani demonstrativním výčtem. Posouzení okolností významných
pro hodnocení kárně vytýkaného skutku a pro ukládání kárného opatření tedy závisí
na úvaze kárného soudu ve větší míře, než je tomu u soudů trestních. Přistupuje-li
Ústavní soud zdrženlivě k hodnocení ze strany trestních soudů, jinak tomu nemůže
být ani v projednávané (kárné) věci.
24. Odmítnutí nynějšího návrhu jako návrhu podaného zjevně neoprávněným
navrhovatelem by znamenalo, že kárný soud - podle názoru Ústavního soudu - nemůže
zohlednit ústavnost postupu kárné žalobkyně podle napadeného ustanovení při hodnocení
viny kárně obviněného či při hodnocení závažnosti jeho jednání. Takový závěr však
v projednávané věci nelze učinit: důvody, pro něž chce navrhovatel napadené ustanovení
použít, zjevně neudržitelné nejsou. Naopak plně odpovídají široké míře úvahy, kterou
dal zákonodárce kárnému soudu k dispozici podle § 87 a 88 zákona o soudech. Sama
vláda ostatně zpochybnila význam § 160 odst. 2 insolvenčního zákona pro hodnocení
viny kárně obviněného, nikoliv již pro hodnocení závažnosti jeho jednání (str. 2
vyjádření vlády). Není důvod, proč by Ústavní soud měl při vědomí svého ústavně vymezeného
postavení a potřeby zachovávat požadavek sebeomezení ústavního soudnictví předčasně
vstupovat do tohoto širokého prostoru pro uplatnění pravomoci kárného soudu, který
mu poskytl zákonodárce. Nadto by takový vstup ani nemohl vést ke svému účelu - ovlivnění
rozhodování kárného soudu. Kárný soud by totiž nebyl vázán právním názorem Ústavního
soudu vysloveným v usnesení odmítajícím návrh pro zjevnou neoprávněnost navrhovatele
[srov. výklad k závaznosti jednotlivých forem rozhodnutí Ústavního soudu provedený
v nálezu sp. zn. IV. ÚS 301/05 ze dne 13. 11. 2007 (N 190/47 SbNU 465)].
25. Závěrem lze odkázat i na nálezy sp. zn. Pl. ÚS 20/94 ze dne 28. 3.
1995 (N 18/3 SbNU 109; 72/1995 Sb.) a sp. zn. I. ÚS 30/94 ze dne 6. 6. 1995 (N 26/3
SbNU 189), v nichž Ústavní soud přistoupil k vydání kasačního rozhodnutí. Důvody
kasace se vztahovaly k netrestním předpisům, které však byly významné pro úvahy o
vině a trestu podle ústavně souladných ustanovení trestního zákona.
26. Podle přesvědčení navrhovatele je třeba ústavnost napadeného ustanovení
(a s ním souvisejícího postupu předsedkyně Krajského soudu v Ostravě) zohlednit při
rozhodování o vině kárně obviněného či alespoň při rozhodování o uložení přiměřeného
kárného opatření. Toto přesvědčení založené na výkladu podústavního práva není zjevně
neudržitelné. Je tedy splněn požadavek čl. 95 odst. 2 Ústavy, aby napadené ustanovení
zákona bylo při řešení věci použito (a jeho odstranění může vést k jinému výsledku
řízení probíhajícího před navrhovatelem).
27. Protože Ústavní soud neměl žádné pochybnosti ani ohledně splnění dalších
podmínek řízení, přistoupil k věcnému projednání návrhu. Podle § 44 věty první zákona
č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, upustil od ústního
jednání, neboť nebylo lze od tohoto jednání očekávat další objasnění věci.
IV.
Vlastní posouzení
28. Napadené ustanovení § 160 odst. 2 insolvenčního zákona stanoví: "Jestliže
by projednání a rozhodnutí incidenčního sporu v rámci insolvenčního řízení mohlo
vést k průtahům v insolvenčním řízení, přikáže předseda insolvenčního soudu takový
spor jinému soudci insolvenčního soudu."
29. Ústavní soud se podle § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění zákona č. 48/2002 Sb., zabýval tím, zda bylo napadené ustanovení
přijato v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem. Vzhledem
k vyjádřením obou komor Parlamentu, dostupným popisům legislativní procedury přijímání
příslušného zákona i s ohledem na to, že legislativní procedura není ani navrhovatelem
zpochybňována, nelze než uzavřít, že podmínka ústavní konformity legislativního procesu
byla splněna.
Právo na zákonného soudce
30. Právo na zákonného soudce je významnou systémovou pojistkou pro zajištění
nezávislosti soudů a soudců, jak to vyžaduje čl. 81 a čl. 82 odst. 1 Ústavy České
republiky. Toto právo je ústavně zaručeno v čl. 38 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod, podle něhož "nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci. Příslušnost
soudu i soudce stanoví zákon". Podstatou této záruky je, že podávání návrhů soudům
a přidělování případů soudcům se odehrává podle předem stanovených pravidel, čímž
má být minimalizována možnost jejich ovlivňování, korupce, svévole a jiné nežádoucí
vlivy. Toto právo však není vyčerpáno toliko zákonným určením věcné, funkční a místní
příslušnosti soudu ani pouhým zákonným vymezením hledisek rozdělení soudní agendy
mezi senáty a samosoudce, jakož i stanovením počtu soudců (přísedících) v senátech,
jak požaduje čl. 94 Ústavy České republiky. Není vyčerpáno ani požadavkem dalším,
a to vyloučením soudců z projednávání a rozhodování věci z důvodu jejich podjatosti.
Toto právo totiž představuje zcela neopominutelnou podmínku řádného výkonu té části
státní moci, která soudům byla ústavně svěřena. Zásada zákonného soudce tak na jedné
straně dotváří a upevňuje soudcovskou nezávislost, na straně druhé představuje pro
každého účastníka řízení záruku, že k rozhodnutí jeho věci jsou povolávány soudy
a soudci podle předem daných zásad (procesních pravidel) tak, aby byla zachována
zásada pevného přidělování soudní agendy a aby byl vyloučen - pro různé důvody a
rozličné účely - výběr soudů a soudců ad hoc [srov. nálezy sp. zn. II. ÚS 2766/14
ze dne 1. 12. 2015 (N 202/79 SbNU 281), sp. zn. III. ÚS 293/98 ze dne 21. 1. 1999
(N 11/13 SbNU 71) anebo sp. zn. III. ÚS 232/95 ze dne 22. 2. 1996 (N 15/5 SbNU 101)].
31. Pravidla pro určení zákonného soudce obecně upravuje zákon o soudech.
Podle § 41 odst. 1 tohoto zákona se rozdělení jednotlivých věcí, které mají být u
soudu projednány a rozhodnuty, řídí rozvrhem práce. Jakkoliv rozvrh práce není aktem
s právní silou zákona, je přípustné jej použít k provedení zákonných pravidel při
přidělování věcí v rámci jednotlivého soudu (bod 26 nálezu sp. zn. I. ÚS 2769/15
ze dne 15. 6. 2016). Mezi požadavky, jež vyplývají pro rozvrh práce z čl. 38 odst.
1 Listiny, patří předvídatelnost a transparentnost obsazení soudu pro účastníky řízení
a také pro veřejnost. Pravidla rozvrhu práce pro určení soudců musí být předem daná,
jednoznačná a měla by brát v úvahu všechny možné eventuality [nález sp. zn. IV. ÚS
2053/12 ze dne 1. 11. 2012 (N 183/67 SbNU 219)]. Přidělování soudní agendy a určení
složení senátů na základě pravidel obsažených v rozvrhu práce jsou tedy dílčí součástí
práva na zákonného soudce a osoba soudce musí být jista předem, než návrh na zahájení
řízení dojde soudu [nález sp. zn. III. ÚS 200/98 ze dne 17. 12. 1998 (N 155/12 SbNU
423)].
32. Jiný soudce (jiný senát či senát v jiném složení) může věc projednat
jen v případě, jestliže je absence soudců určených rozvrhem práce důvodná. Za takové
důvody je třeba považovat zejména vyloučení soudce z důvodu podjatosti a jeho odůvodněnou
nepřítomnost (v důsledku nemoci, dovolené, pracovní cesty apod.). Zastoupení soudců
se stejně jako složení senátů musí řídit předem stanovenými pravidly určenými rozvrhem
práce [nález sp. zn. III. ÚS 200/98 (viz výše); obdobně nález sp. zn. II. ÚS 2029/08
ze dne 28. 5. 2009 (N 125/53 SbNU 565), body 16-19], Rozvrh práce musí stanovovat
i pořadí zastupujících soudců [nález sp. zn. IV. ÚS 307/03 ze dne 27. 5. 2004 (N
76/33 SbNU 243)]. Ústavní záruka zákonného soudce se tedy vztahuje jak na způsob
určení soudce, který bude ve věci rozhodovat, tak na stabilitu obsazení soudu, projevující
se zákazem svévolné změny v jeho složení. Tomu na zákonné úrovni odpovídají přísné
podmínky pro vyloučení soudce v jednotlivé věci a zákaz odnětí již přidělených věcí
konkrétnímu soudci (senátu), byly-li přiděleny před účinností (změny) rozvrhu práce
(§ 42 odst. 4 zákona o soudech).
33. S ohledem na mezinárodní závazky České republiky (čl. 1 odst. 2 Ústavy)
je třeba při hodnocení konkrétních záruk zákonného soudce dodržet i požadavky čl.
6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, který vyžaduje soud
"zřízený zákonem". Jednoznačnost pravidel používaných v každém jednotlivém případě
pro prvotní přidělení věcí i pro jejich případné následné přerozdělení má zásadní
význam pro vládu práva, záruky soudcovské nezávislosti a právní jistoty. Tato pravidla
tedy mají zajistit objektivitu a transparentnost a musí vyloučit jakékoliv zdání
svévole při rozdělování případů jednotlivým soudcům (§ 66 rozsudku ESLP ze dne 5.
10. 2010 ve věci DMD GROUP, a. s., proti Slovensku, č. stížnosti 19334/03). Příliš
široká diskrece soudních funkcionářů při prvotním přidělování věci i následném přerozdělování
věcí je v rozporu s právem na nezávislý, nestranný soud, neboť se nejedná o soud
(soudce) určený zákonem (ale funkcionářem soudní správy) a chráněný před existencí
nevhodného nátlaku (srov. § 89 rozsudku ESLP ze dne 22. 12. 2009 č. 24810/06 ve věci
Parlov-Tkalčič proti Chorvatsku).
34. Vnitrostátní právní řád proto musí poskytovat dostatečné procesní záruky
proti zneužití diskrece ze strany předsedy soudu (srov. § 89 rozsudku Parlov-Tkalčič
proti Chorvatsku č. 24810/06, § 66-70 rozsudku DMD GROUP, a. s., proti Slovensku).
Pokud dostatečné procesní záruky vnitrostátní právo neposkytuje, jsou soudci zranitelní
vůči vnějšímu tlaku ze strany předsedy soudu jako orgánu státní správy soudů (srov.
§ 86 rozsudku Parlov-Tkalčič proti Chorvatsku), což je neslučitelné s právem na nezávislý
a nestranný soud ve smyslu čl. 6 odst. 1 Úmluvy.
35. Součástí práva na nezávislý a nestranný soud chráněného čl. 6 odst.
1 Úmluvy je tudíž nejen nezávislost na moci výkonné a jiných subjektech stojících
mimo soudcovský stav (tzv. externí nezávislost soudce), ale rovněž nezávislost na
soudních funkcionářích a jiných subjektech uvnitř soudcovského stavu (tzv. interní
nezávislost soudce). Prostor pro diskreci při prvotním přidělování věcí nebo při
následném přerozdělování totiž může být zneužit jako prostředek nátlaku na individuální
soudce formou jejich přetěžování, přidělování pouze nezajímavých věcí či přidělování
politicky citlivých věcí pouze vybraným ("spolehlivým") soudcům (§ 58 rozsudku ze
dne 12. 1. 2016 ve věci Miracle Europe Kft proti Maďarsku, č. stížnosti 57774/13).
36. Přerozdělit již jednou přidělené věci tudíž nelze na základě neodůvodněného
opatření soudního funkcionáře založeného na jeho neomezeném uvážení. Též nelze přerozdělit
věci konkrétně (jmenovitě) určené, ale pouze věci určené podle obecných a přezkoumatelných
pravidel. Tato pravidla přitom musí být v základu stanovena zákonem a soudnímu funkcionáři
mohou ponechat pouze minimální prostor pro vlastní uvážení při jejich aplikaci (§
69-70 rozsudku DMD GROUP, a. s., proti Slovensku, § 58 a 62-63 rozsudku Miracle Europe
Kft proti Maďarsku).
37. Lze tedy shrnout následující ústavní požadavky na rozvrh práce: musí
obsahovat transparentní předem stanovená obecná pravidla pro určení konkrétního soudce
nebo soudců v senátu, kteří ve věci budou rozhodovat, pravidla pro jejich zastupování
v případě jejich důvodné krátkodobé absence či podjatosti i pravidla pro přerozdělování
věcí pro případ dlouhodobé absence soudce. Rozvrh práce nemůže prvotní přidělení
věci či její přerozdělení přenechat na rozhodnutí soudního funkcionáře, neboť takové
uspořádání ohrožuje nezávislost soudců a důvěru veřejnosti v soudní moc a zbavuje
účastníky řízení účinné ochrany proti účelové manipulaci. Soudce, který byl povolán
na základě takového rozhodnutí soudního funkcionáře, není zákonným soudcem ve smyslu
čl. 38 odst. 1 Listiny a nesplňuje požadavky stanovené právem na nezávislý a nestranný
soud ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy (srov. již citovaný
nález sp. zn. I. ÚS 2769/15).
Ústavnost § 160 odst. 2 insolvenčního zákona
38. Ústavní soud v řízení o kontrole norem upřednostňuje ústavně konformní
interpretaci před derogací. V situaci, kdy určité ustanovení právního předpisu umožňuje
dvě různé interpretace, přičemž jedna je v souladu s ústavním pořádkem a druhá je
s ním v rozporu, není dán důvod zrušení tohoto ustanovení. Tento postup vychází z
principu dělby moci a s ním spojeného principu zdrženlivosti, tj. z principu, dle
něhož, lze-li zajištění ústavnosti dosáhnout alternativními prostředky, Ústavní soud
volí ten, jenž moc zákonodárnou omezuje v míře nejmenší [např. nález sp. zn. Pl.
ÚS 69/06 ze dne 29. 1. 2008 (N 22/48 SbNU 243; 269/2008 Sb.)], přičemž ústavně konformnímu
výkladu může svědčit i výklad extenzivní [nález sp. zn. Pl. ÚS 33/10 ze dne 23. 4.
2013 (N 62/69 SbNU 177; 154/2013 Sb.)].
39. Možnost ústavně konformního výkladu § 160 odst. 2 insolvenčního zákona
Ústavní soud již naznačil v usnesení sp. zn. Pl. ÚS 11/15 ze dne 9. 2. 2016 (v SbNU
nepublikováno, dostupné na http://nalus.usoud.cz), s ohledem na povahu tohoto rozhodnutí
se jím však nemohl věcně zabývat. Tato možnost je ovšem dána v projednávané věci.
40. Z insolvenčního zákona plyne, že insolvenčním řízením se rozumí soudní
řízení, jehož předmětem je dlužníkův úpadek nebo hrozící úpadek a způsob jeho řešení,
a incidenčním sporem se rozumí spory vyvolané insolvenčním řízením, o kterých tak
stanoví tento zákon, projednávané v rámci insolvenčního řízení [§ 2 písm. a) a d)].
Insolvenční řízení musí být vedeno tak, aby žádný z účastníků nebyl nespravedlivě
poškozen nebo nedovoleně zvýhodněn a aby se dosáhlo rychlého, hospodárného a co nejvyššího
uspokojení věřitelů [§ 5 písm. a)]. Věcně příslušnými jsou v tomto řízení krajské
soudy [§ 7a písm. b)] a jejich místní příslušnost se zásadně řídí obvodem obecného
soudu dlužníka (§ 7b odst. 1).
41. Rozdělení věcí mezi jednotlivá soudní oddělení uvnitř konkrétního insolvenčního
soudu pak stanoví rozvrh práce tohoto soudu. Na ten by se měla uplatnit obecná pravidla
stanovená § 41-44 zákona o soudech, ledaže by existovala zvláštní úprava pro rozdělování
insolvenčních věcí. Obecnou úpravou je především přidělování podle specializace jednotlivých
soudců a rovnoměrné zatěžování jednotlivých soudních oddělení (§ 42 odst. 2 zákona
o soudech). Zvláštní úpravou je například uplatnění pravidla jednotnosti insolvenčního
řízení před jediným soudem. Podle tohoto pravidla by incidenční spory měl projednat
a rozhodnout tentýž soud (a soudce), který vede insolvenční řízení (§ 160 odst. 1
insolvenčního zákona).
42. Insolvenční zákon zde tedy zavádí přidělování věcí (incidenčních sporů)
podle jejich souvislosti soudci, jemuž byla přidělena kmenová insolvenční věc. To
je pravidlo, které by v obecné rovině bylo možné zavést rozvrhem práce. Zákonodárce
se však v zájmu hospodárnosti a rychlosti řízení rozhodl neponechat zavedení takového
pravidla na úvaze předsedy soudu, ale zavedl je sám (srov. důvodovou zprávu k tisku
č. 1120, 4. volební období Poslanecké sněmovny). Uvedené pravidlo jednotnosti insolvenčního
řízení nicméně obecná pravidla zákona o soudech platná pro rozvrh práce nenahrazuje,
pouze doplňuje (určuje další pravidlo, které již nemůže být upraveno jinak v rozvrhu
práce). Ve výsledku tedy mají být incidenční spory přiděleny tomu soudci, kterému
byla dříve přidělena kmenová insolvenční věc. Ta mu musí být přidělena podle srozumitelných
a jasných pravidel, jež byla předem dána a která splňují další požadavky zákona o
soudech.
43. Napadený § 160 odst. 2 insolvenčního zákona podle svého znění i systematického
zařazení slouží především jako výjimka ze zákonného pravidla jednotnosti insolvenčního
řízení před jedním soudem a soudcem podle § 160 odst. 1 téhož zákona. Na jeho základě
tedy může předseda za splnění zákonné podmínky (jestliže by projednání a rozhodnutí
incidenčního sporu v rámci insolvenčního řízení mohlo vést k průtahům v insolvenčním
řízení) přikázat incidenční spor soudci, který nevede kmenové řízení. Jinými slovy,
incidenční spor může být přidělen bez věcné souvislosti s kmenovým řízením.
44. V obecné rovině lze přetížení soudce řešit zastavením přidělování dalších
věcí do té doby, než dojde k nápravě. Nové věci pak budou přidělovány podle obecných
pravidel rozvrhu práce do všech ostatních soudních oddělení. Toto řešení ovšem není
předsedovi soudu k dispozici v případě přetíženého insolvenčního soudce, který například
musí projednat a rozhodnout insolvenční věc s velkým množstvím incidenčních sporů.
Prostá úprava rozvrhu práce totiž nemůže vyloučit uplatnění zákonného pravidla jednotnosti,
podle něhož jsou přidělovány incidenční spory. Zastavení přidělování nových věcí
tak dopadne na nové kmenové insolvenční věci, nikoliv na nové incidenční spory vztahující
se k insolvenční věci již přidělené. Výjimečné přidělení incidenčního sporu jinému
soudci je tedy při existenci § 160 odst. 1 insolvenčního zákona možné právě a jen
na základě § 160 odst. 2 tohoto zákona.
45. Vyjasnění vzájemného vztahu jednotlivých ustanovení přidělování insolvenčních
věcí však pro posouzení věci nestačí. Zásadní je způsob, jakým může přidělení ("přikázání")
věci podle napadeného ustanovení proběhnout. Podle přesvědčení navrhovatele pro toto
přidělení nejsou stanovena žádná pravidla, § 160 odst. 2 insolvenčního zákona tedy
má sloužit jako ucelená zvláštní úprava vylučující celou úpravu přidělování věcí
podle zákona o soudech. Pro tento závěr však není důvod.
46. Text napadeného ustanovení výslovně uplatnění zákona o soudech nevylučuje
a jeho vyloučení nelze dovodit ani implicitně, systematickým či teleologickým výkladem.
Stanoví-li napadené ustanovení, že předseda insolvenčního soudu přikáže spor jinému
soudci insolvenčního soudu, nijak tím neurčuje, jak má být tento soudce vybrán. Samotné
zákonné vyjádření je přitom neutrální, neobsahuje neurčitý právní pojem a nedává
předsedovi soudu možnost pro uvážení při přidělování věci. Výběr soudce jednoduše
neřeší. V tom případě nelze dospět k závěru, že předseda soudu může tohoto soudce
vybrat libovolně. Výraz "jinému soudci" totiž bez dalšího nelze chápat jako "jakémukoliv
jinému soudci".
47. Systematická souvislost zvláštní úpravy některých otázek přidělování
věcí podle § 160 insolvenčního zákona a obecné úpravy v zákoně o soudech vede k závěru,
že pravidla zákona o soudech se uplatní do té míry, do které je to při postupu podle
§ 160 insolvenčního zákona možné. Pravidlo jednotnosti (§ 160 odst. 1) slouží jako
zvláštní pravidlo pro přidělování věcí, které se uplatní souběžně s obecnými pravidly
přidělování podle zákona o soudech. Výjimka z pravidla jednotnosti (§ 160 odst. 2)
pak vylučuje užití právě a jen tohoto zvláštního pravidla, nikoliv však užití pravidel
obecných.
48. Dojde-li tedy k situaci, kdy by projednání a rozhodnutí incidenčního
sporu v rámci insolvenčního řízení mohlo vést k průtahům v insolvenčním řízení (§
160 odst. 2), neuplatní se zásada jednotnosti (§ 160 odst. 1) a předseda soudu incidenční
věc přikáže jinému soudci. Toho určí podle obecných pravidel přidělování věcí, tedy
podle rozvrhu práce (§ 41-44 zákona o soudech).
49. Pro posouzení věci je ovšem zásadní, že se napadené ustanovení může
uplatnit dvěma způsoby: do budoucna pro nové incidenční spory, které doposud nebyly
nikomu přiděleny (prvotní přidělení), či do minulosti pro incidenční spory již přidělené
(přerozdělení). K naplnění hypotézy napadeného ustanovení totiž může dojít v obou
případech.
50. Jak bylo již uvedeno, pro prvotní přidělení věci i její přerozdělení
platí tentýž způsob: soudce, který má věc projednat a rozhodnout musí být určen podle
pravidel rozvrhu práce. Problematické je nicméně určení podmínek, za nichž se má
§ 160 odst. 2 insolvenčního zákona uplatnit, tedy jinými slovy, kdy nastává situace,
že by projednání a rozhodnutí incidenčního sporu v rámci insolvenčního řízení mohlo
vést k průtahům v insolvenčním řízení. Insolvenční zákon v § 160 odst. 2 jasná hlediska
pro přidělování a přerozdělování věcí nestanoví, jeho obecné pravidlo "jestliže by
projednání a rozhodnutí incidenčního sporu v rámci insolvenčního řízení mohlo vést
k průtahům v insolvenčním řízení " tak musí být pro poměry jednotlivého soudu provedeno
v rozvrhu práce. Provedením je přitom třeba rozumět stanovení jasných a konkrétních
pravidel s ohledem na rozhodovací poměry toho kterého soudu [srov. nález sp. zn.
I. ÚS 2769/15 (viz výše)], nikoliv jen převzetí textu napadeného ustanovení do rozvrhu
práce či jeho nahrazení pravidlem obdobně obecným [Ústavní soud již dříve odmítl
zastupování soudců podle "pracovního vytížení", srov. nález sp. zn. IV. ÚS 307/03
ze dne 27. 5. 2004 (N 76/33 SbNU 243)].
51. Naplnění těchto požadavků je v rukách předsedy insolvenčního soudu
(v součinnosti se soudcovskou radou podle § 41 odst. 2 zákona o soudech), jehož osoba
tak má pro uplatnění § 160 odst. 2 insolvenčního zákona zásadní roli: v rozvrhu práce
vymezuje pravidla pro přidělování a přerozdělování incidenčních sporů (tedy pravidla
pro zodpovězení otázek "kdy?" a "jak?") a rozhoduje o jejich uplatnění.
52. V tomto ohleduje nejasnost pravidla založeného na potenciální hrozbě
průtahů nevhodná (nikoliv nutně protiústavní) pro prvotní přidělení věci. Předseda
soudu totiž podle svého uvážení rozhoduje o uplatnění výjimky ze zákonem stanoveného
pravidla jednotnosti insolvenčního řízení (ovšem pouze o uplatnění, nikoliv již o
způsobu přidělování věcí). Činí-li tak pro futuro pro dosud nepřidělené věci a za
dodržení ostatních pravidel pro přidělování věcí (transparentnost, specializace,
rovnoměrné zatížení), je tím naplněn hlavní účel záruk práva na zákonného soudce
- ochrana účastníků řízení před výběrem soudců ad hoc a ochrana soudců před šikanou
ze strany státního orgánu správy soudu. V takovém případě se vágnost hypotézy "jestliže
by mohlo vést k průtahům" nevhodně projeví pouze ve vztahu k pravidlu vyjádřenému
v § 160 odst. 1 insolvenčního zákona, nikoliv ve vztahu k čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod či čl. 81 a čl. 82 odst. 1 Ústavy. Samotné pravidlo jednotnosti
insolvenčního řízení totiž součástí ústavních záruk není (a zákon č. 328/1991 Sb.,
o konkurzu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, jej ostatně ani neznal).
53. Uplatnění pravidel pro prvotní přidělení tedy v zásadě není problematické
- dojde při něm k zastavení přidělování nových incidenčních sporů konkrétnímu soudci
a ty budou přiděleny dalším soudcům podle pravidel rozvrhu práce. V této souvislosti
si lze představit například pravidlo dosažení určitého předem stanoveného nominálního
počtu přidělených incidenčních sporů, počtu přidělených věcí ve vztahu k ostatním
soudcům projednávajícím insolvenční věci či pravidlo určité délky řízení.
54. Zásadní je ovšem vymezení předpokladů pro užití postupu podle napadeného
ustanovení při přerozdělení věci. V takovém případě byl již zákonný soudce jednou
řádně určen a k odnětí věci může dojít pouze ve výjimečných, zákonem jasně předvídaných
případech. Z toho důvodu se ostatně i obecné zastupování soudců musí řídit předem
stanovenými pravidly určenými rozvrhem práce. Nahrazování soudců, jimž je věc řádně
přidělena, je možné jen při jejich odůvodněné nepřítomnosti [v důsledku nemoci, dovolené,
pracovní cesty a podobně; srov. nálezy sp. zn. IV. ÚS 307/03 ze dne 27. 5. 2004 (N
76/33 SbNU 243), sp. zn. II. ÚS 2029/08 ze dne 28. 5. 2009 (N 125/53 SbNU 565) či
sp. zn. I. ÚS 2769/15 (viz výše)].
55. Právě ústavní přijatelnost nahrazení soudce z důvodu jeho legitimní
nepřítomnosti může posloužit jako vodítko při výkladu a uplatňování napadeného ustanovení.
Z dosud uvedeného totiž plyne, že 1. použití § 160 odst. 2 insolvenčního zákona pro
prvotní přidělení je z ústavního hlediska možné za podmínky, že je založeno na předem
stanovených a předvídatelných pravidlech rozvrhu práce (srov. bod 52), a 2. samotné
přerozdělení věci na základě zákonem předvídaného důvodu konkretizovaného v rozvrhu
práce je podle obecné úpravy zákona o soudech možné (srov. bod 54).
56. Není tedy důvod, proč by přerozdělení již přidělené věci nemělo být
možné podle § 160 odst. 2 insolvenčního zákona za obdobných podmínek, tedy bude-li
v rozvrhu práce provedeno předem stanoveným a předvídatelným pravidlem. Toto pravidlo
určí, za jakých podmínek (povahou a závažností odpovídajících závažnosti důvodů pro
nahrazování soudců při jejich nepřítomnosti) mohou být věci přetíženému soudci odňaty
a jakým způsobem budou přikázány dalším soudcům. Potřeba přerozdělení totiž může
vyvstat tam, kde zatížení insolvenčního soudce nebylo řešeno zastavením prvotního
přidělování incidenčních sporů s účinky pro futuro (tzv. zastavení nápadu), ať již
z důvodu opožděné reakce předsedy soudu, či na základě toho, že obtížnost, rozsah
a počet přidělovaných incidenčních sporů nebude možné v době jejich prvotního přidělení
odhadnout (samotný incidenční spor přitom může být složitější než samotná insolvenční
věc, z níž vzešel).
57. S ohledem na právě uvedené důvody dospěl Ústavní soud k závěru, že
zákonné pravidlo § 160 odst. 2 insolvenčního zákona není v rozporu se zákazem odnětí
věci zákonnému soudci podle čl. 38 odst. 1 Listiny, a to jak pro případy prvotního
přidělení, tak i přerozdělení již přidělených věcí.
58. Tento závěr však nedostačuje pro zamítnutí návrhu Nejvyššího správního
soudu, neboť je třeba se zabývat též zárukami nezávislého soudce z hlediska jeho
interní nezávislosti plynoucími z čl. 82 odst. 1 Ústavy České republiky, čl. 36 odst.
1 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod (blíže srov. výše citovaný nález sp. zn. I. ÚS 2769/15). Jejich
podstatou je ochrana nezávislosti soudců na soudních funkcionářích a jiných subjektech
uvnitř soudcovského stavu - prostor pro diskreci při prvotním přidělování věcí nebo
při následném přerozdělování může být zneužit jako prostředek nátlaku na jednotlivé
soudce například formou jejich přetížení či přidělováním pouze nezajímavých věcí,
případně přidělováním politicky citlivých věcí pouze určitým soudcům.
59. Pokud by předseda soudu upravil pravidla pro přidělování věcí způsobem,
který by nesledoval účel napadeného ustanovení, ale účel jiný (předcházení si některých
soudců, šikana soudců, ovlivnění rozhodování v konkrétních věcech), šlo by o porušení
jak § 160 odst. 2 insolvenčního zákona, tak pravidla rovnoměrného zatížení soudců
(§ 42 odst. 2 zákona o soudech) a případně i ústavního požadavku nezávislosti soudců
podle čl. 82 odst. 1 Ústavy. Takové zlovolné jednání by bylo porušením povinností
spojených s funkcí předsedy soudu, které může být kárným proviněním podle § 87 odst.
2 zákona o soudech a za něž hrozí až odvolání z funkce [§ 88 odst. 2 písm. d) zákona
o soudech], V souvislosti s přidělováním věcí podle § 160 odst. 2 insolvenčního zákona
tedy existují záruky proti zneužití pravomoci předsedy soudu (obdobně § 89 rozsudku
ve věci Parlov-Tkalčič proti Chorvatsku).
60. Z hlediska ochrany soudců před zneužitím § 160 odst. 2 insolvenčního
zákona ze strany předsedy soudu tedy současná právní úprava obsahuje záruky, které
Evropský soud pro lidská práva považuje za významné pro splnění požadavků čl. 6 odst.
1 Úmluvy: rozhodování o kárné odpovědnosti soudců je svěřeno soudu, předseda soudu
je kárně odpovědný. Bez dalšího tedy nelze dojít k závěru, že současné záruky interní
nezávislosti insolvenčních soudců jsou protiústavním způsobem nedostatečné.
V.
Závěr
61. Ústavní soud dospěl k závěru, že § 160 odst. 2 insolvenčního zákona
svým zněním, systematickou souvislostí a účelem slouží jako výjimka ze zásady jednotnosti
insolvenčního řízení před jedním soudcem. Nevylučuje plně souběžné užití zákona o
soudech. Zákon o soudech obsahuje obecnou úpravu pro přidělování věcí ("podle předem
daných pravidel") a jejich případné přerozdělování ("je-li soudce nedostupný"), insolvenční
zákon stanoví některá zvláštní pravidla pro přidělování ("incidenční spory jednomu
soudci, ledaže hrozí průtahy") a přerozdělování věcí ("hrozí-li průtahy, lze odebrat
a přidělit jinému soudci").
62. K uplatnění § 160 odst. 2 insolvenčního zákona tedy může dojít pouze
podle pravidel stanovených v rozvrhu práce a za splnění dalších požadavků § 41-44
zákona o soudech. Zároveň může být toto ustanovení použito jen k naplnění jeho zákonného
účelu - odstranění nebezpečí průtahů v insolvenčním řízení. To platí jak pro prvotní
přidělení věci, tak i pro její výjimečné přerozdělení. Z úpravy insolvenčního zákona
a zákona o soudech lze dovodit obecná zákonná pravidla a limity pro způsob, jakým
mají být věci přidělovány a přerozdělovány, i obecné stanovení podmínek pro uplatnění
napadeného ustanovení. Ty musí být pro poměry a potřeby jednotlivých insolvenčních
soudů provedeny konkrétními pravidly stanovenými v rozvrhu práce.
63. Ústavní soud posuzoval napadené ustanovení za situace, kdy již byl
přijat, ale dosud nenabyl účinnosti zákon č. 64/2017 Sb., kterým se mění zákon č.
182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony. Nové znění § 160 odst. 2 insolvenčního zákona podmiňuje
možnost rozhodnutí incidenčního sporu jiným soudcem insolvenčního soudu skutečností,
že tak stanoví rozvrh práce. Na tuto úpravu a její budoucí aplikaci lze vztáhnout
argumentaci uvedenou v tomto nálezu, zejména v bodě 56.
64. Ústavní soud v souvislosti s právním názorem vyjádřeným v odůvodnění
rozhodnutí v projednávané věci připomíná, že jím provedený ústavně konformní výklad
napadeného ustanovení insolvenčního zákona nemá (srov. § 71 zákona o Ústavním soudu
a contrario) bez dalšího dopad na následné hodnocení zákonnosti přikázání incidenční
věci jinému soudci, při němž bylo napadené ustanovení aplikováno. Věci dosud přidělené
jinému soudci podle § 160 odst. 2 insolvenčního zákona v rozporu s požadavky vyjádřenými
v tomto nálezu tudíž přerozdělovány (opětovně odnímány a přidělovány) nebudou.
65. Z těchto důvodů Ústavní soud neshledal § 160 odst. 2 zákona č. 182/2006
Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), v rozporu s ústavním pořádkem.
Návrh na jeho zrušení tudíž zamítl dle § 70 odst. 2 zákona o Ústavním soudu.
Předseda Ústavního soudu:
v z. JUDr. Tomková v. r.
místopředsedkyně
Odlišné stanovisko podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, zaujali k rozhodnutí pléna soudci Ludvík David, Kateřina
Šimáčková, Vojtěch Šimíček a Milada Tomková.