264/2017 Sb.
ZÁKON
ze dne 19. července 2017,
kterým se mění zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o České obchodní inspekci
Čl.I
Zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění zákona č. 240/1992
Sb., zákona č. 22/1997 Sb., zákona č. 110/1997 Sb., zákona č. 189/1999 Sb., zákona
č. 71/2000 Sb., zákona č. 145/2000 Sb., zákona č. 102/2001 Sb., zákona č. 321/2001
Sb., zákona č. 205/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 226/2003 Sb., zákona
č. 439/2003 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 229/2006 Sb., zákona č. 160/2007
Sb., zákona č. 36/2008 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 490/2009 Sb., zákona
č. 145/2010 Sb., zákona č. 155/2010 Sb., zákona č. 219/2011 Sb., zákona č. 458/2011
Sb., zákona č. 18/2012 Sb., zákona č. 407/2012 Sb., zákona č. 308/2013 Sb., zákona
č. 64/2014 Sb., zákona č. 250/2014 Sb., zákona č. 378/2015 Sb., zákona č. 258/2016
Sb., zákona č. 452/2016 Sb. a zákona č. 65/2017 Sb., se mění takto:
1. V § 1 odst. 1 se část věty za středníkem včetně středníku zrušuje.
2. V § 1 odstavec 3 zní:
"(3) Česká obchodní inspekce se člení na ústřední inspektorát a jemu
podřízené inspektoráty mající územní působnost pro tyto kraje a toto sídlo:
a) Středočeský a Hlavní město Prahu se sídlem v Praze,
b) Jihočeský a Vysočina se sídlem v Českých Budějovicích,
c) Plzeňský a Karlovarský se sídlem v Plzni,
d) Ústecký a Liberecký se sídlem v Ústí nad Labem,
e) Královéhradecký a Pardubický se sídlem v Hradci Králové,
f) Jihomoravský a Zlínský se sídlem v Brně,
g) Olomoucký a Moravskoslezský se sídlem v Ostravě.".
3. V § 1 odstavec 4 včetně poznámky pod čarou č. 8 zní:
"(4) Česká obchodní inspekce je organizační složkou státu3g) a je účetní
jednotkou8).
8) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.".
4. V § 1 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
"(5) Jako orgán prvního stupně rozhoduje ve správním řízení inspektorát
příslušný podle své územní působnosti. O odvolání proti rozhodnutí inspektorátu rozhoduje
ústřední inspektorát; v případech, kdy v prvním stupni rozhodl inspektorát podle
věty první, je ústřední inspektorát příslušný též k vedení přezkumného řízení.".
Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 6.
5. § 2 včetně poznámek pod čarou č. 9 až 11 zní:
"§ 2
(1) Česká obchodní inspekce kontroluje fyzické a právnické osoby, které
nabízejí, prodávají, dodávají nebo uvádějí na trh výrobky, nabízejí nebo poskytují
služby nebo vyvíjejí jinou činnost podle tohoto zákona nebo podle zvláštního právního
předpisu9), pokud to tento zákon nebo zvláštní právní předpis10) stanoví.
(2) Česká obchodní inspekce spolupracuje s příslušnými orgány členských
států Evropské unie a států tvořících Evropský hospodářský prostor při aplikaci přímo
použitelného předpisu Evropské unie1i), a to v rozsahu působnosti předpisů na ochranu
zájmů spotřebitele uvedených v bodech 2, 3, 6 až 8, 10 až 12, 14, 16, 20 a 21 přílohy
k přímo použitelnému předpisu Evropské unie11).
9) Například § 14a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve
znění pozdějších předpisů.
10) Například zákon č. 634/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů (zákon o
obecné bezpečnosti výrobků), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 22/1997 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených
výrobků při jejich dodávání na trh, zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a
čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon
o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů.
11) Příloha k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004
ze dne 27. října 2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání
dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele (nařízení o spolupráci v oblasti
ochrany spotřebitele).".
6. § 2a se zrušuje.
7. § 3 včetně poznámky pod čarou č. 12 zní:
"§ 3
(1) Česká obchodní inspekce dále
a) ukládá pokuty a jiná opatření podle tohoto zákona nebo podle zvláštního právního
předpisu10),
b) zobecňuje poznatky z výkonu kontroly a zveřejňuje výsledky kontroly s cílem předcházet
porušování právních předpisů,
c) provádí rozbory nebo zajišťuje jejich provedení pro účely kontroly; provedení
těchto rozborů zajišťuje u příslušných orgánů nebo osob; na náklady kontrolovaných
osob provádí rozbory nebo zajišťuje jejich provedení jen tehdy, byly-li rozborem
zjištěny vlastnosti výrobků, které neodpovídají právnímu předpisu nebo jsou v rozporu
s deklarací o vlastnostech výrobků uvedených zejména v prohlášení nebo v obchodním
sdělení.
(2) Analýzu vzorků vybraných minerálních olejů a některých dalších minerálních
olejů odebraných Českou obchodní inspekcí podle zákona upravujícího spotřební daně
může na žádost České obchodní inspekce provádět pouze osoba, která byla akreditována
podle zvláštního právního předpisu12).
12) Zákon č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 ze dne 9. července 2008, kterým se stanoví požadavky
na akreditaci a dozor nad trhem týkající se uvádění výrobků na trh a kterým se zrušuje
nařízení (EHS) č. 339/93.".
8. § 5 a 5a včetně poznámky pod čarou č. 13 znějí:
"§ 5
(1) Jestliže inspektor příslušný k plnění povinností stanovených tímto
zákonem nebo zvláštním právním předpisem10) provádí kontrolní nákup, hledí se pro
účely kontroly na jednání kontrolované osoby a inspektora při kontrolním nákupu jako
na uzavření smlouvy.
(2) Inspektor oznámí, že provedený nákup byl kontrolní, kontrolované
osobě nebo osobě, která je s kontrolovanou osobou v pracovněprávním nebo obdobném
vztahu, případně osobě, která fakticky vykonává úkoly, jež by jí vyplývaly z pracovněprávního
nebo obdobného vztahu, pokud je plnění těchto úkolů spojeno s předmětem kontroly
a pokud je tato osoba přítomna na místě kontroly (dále jen "zúčastněná osoba"), a
to bezprostředně po ukončení nákupu nebo, není-li to s ohledem na formu prodeje možné,
do 14 dnů od převzetí plnění anebo nejpozději do okamžiku splnění účelu kontroly.
(3) Neodporuje-li to povaze předmětu kontrolního nákupu nebo není-li
způsobena kontrolované osobě majetková újma, lze od smlouvy podle odstavce 1, která
byla uzavřena jednáním při kontrolním nákupu, odstoupit.
(4) Pokud to povaha předmětu kontrolního nákupu umožňuje, inspektor jej
vrátí kontrolované osobě bezprostředně po oznámení podle odstavce 2. Náklady spojené
s vrácením předmětu kontrolního nákupu nese Česká obchodní inspekce.
(5) Kontrolovaná osoba je povinna vrátit České obchodní inspekci zaplacenou
cenu, a to bez zbytečného odkladu, umožňuje-li to forma prodeje, nebo do 14 dnů ode
dne, kdy vrácený předmět kontrolního nákupu převzala nebo měla možnost jej převzít.
(6) Byl-li kontrolní nákup proveden také za účelem posouzení vlastností
výrobku, pohlíží se na takový výrobek jako na odebraný vzorek13).
§ 5a
Vyžaduje-li to předmět kontroly a nelze-li účelu kontroly dosáhnout jinak,
je inspektor oprávněn v rámci výkonu své činnosti, ve výjimečných případech a v nezbytné
míře, jednat pod změněnou identitou a využít krycí prostředek.
13) § 11 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád).".
9. Za § 5a se vkládají nové § 5b až 5d, které včetně nadpisů znějí:
"§ 5b
Krycí prostředek
Krycím prostředkem se rozumí listina, včetně krycího dokladu, prostor
nebo činnost sloužící k zastírání skutečné totožnosti osoby, k zabránění vyzrazení
její činnosti nebo zastírání činnosti České obchodní inspekce.
§ 5c
Krycí doklady
(1) Krycím dokladem se rozumí listina, popřípadě jiný dokument sloužící
k zastírání skutečné totožnosti fyzické osoby a k zabránění vyzrazení činnosti orgánů
České obchodní inspekce.
(2) O vydání krycího dokladu rozhoduje na návrh ústředního ředitele České
obchodní inspekce ministr průmyslu a obchodu. Krycí doklad na žádost České obchodní
inspekce vydá nebo opatří Ministerstvo vnitra, s výjimkou služebního průkazu České
obchodní inspekce vystaveného na změněnou identitu inspektora (§ 5a), který vydá
Česká obchodní inspekce.
(3) Krycím dokladem nesmí být průkaz poslance nebo senátora, člena vlády,
členů bankovní rady České národní banky, člena kolegia Nejvyššího kontrolního úřadu
a soudce Ústavního soudu, služební průkaz soudce a státního zástupce a doklad osoby
žijící nebo zemřelé.
(4) Je-li to vzhledem k povaze krycího dokladu nutné, je Ministerstvo
vnitra oprávněno při opatřování nebo vydávání krycího dokladu zajistit v nezbytné
míře v informačních systémech veřejné správy vedených podle zvláštních právních předpisů
vložení, změnu, blokování nebo likvidaci údajů souvisejících s vydáním a užíváním
krycího dokladu. Správce informačního systému je povinen poskytnout k provádění informační
činnosti v uvedeném rozsahu a zajištění jejího účelu potřebnou součinnost a přitom
postupovat tak, aby nedošlo k vyzrazení činnosti Ministerstva vnitra nebo České obchodní
inspekce.
(5) Evidenci krycích dokladů opatřených a vydaných Ministerstvem vnitra
vede souběžně Ministerstvo vnitra a Česká obchodní inspekce.
§ 5d
Opatření k evidenční ochraně
V souvislosti s výkonem své působnosti mohou orgány České obchodní inspekce
požadovat na Ministerstvu vnitra opatření k evidenční ochraně osobních údajů svého
zaměstnance, u kterého lze důvodně předpokládat ohrožení jeho života nebo zdraví,
jeho manžela, partnera, dítěte a rodičů, jejich soukromých vozidel, jakož i opatření
k evidenční ochraně krycích dokladů a služebních vozidel.".
10. § 6 zní:
"§ 6
(1) Pokud nelze účelu kontroly dosáhnout jinak, je inspektor oprávněn
v případě důvodného podezření na závažné porušení povinnosti stanovené zvláštním
právním předpisem10) zjednat si v souvislosti s výkonem kontroly přístup do staveb,
dopravních prostředků, na pozemky a do dalších prostor s výjimkou obydlí, jež vlastní
nebo užívá kontrolovaná osoba anebo jinak přímo souvisí s výkonem a předmětem kontroly,
včetně otevření uzavřených prostor.
(2) Inspektor je povinen při vstupu do těchto prostor a při následném
výkonu kontroly zajistit přítomnost nezúčastněné osoby; nemusí tak učinit, hrozí-li
nebezpečí z prodlení.
(3) Po výkonu kontroly inspektor zajistí zabezpečení těchto prostor.
Pokud je jejich vlastník inspektorovi znám, bez zbytečného odkladu jej o provedeném
kontrolním úkonu vyrozumí.".
11. Za § 6 se vkládá nový § 6a, který zní:
"§ 6a
Inspektor je pro účely zahájení kontroly oprávněn požadovat informace,
jež jsou nezbytné ke zjištění totožnosti prodávajícího, který nabízí nebo prodává
zboží či služby prostřednictvím internetové stránky nebo jiného elektronického prostředku,
a spotřebitel si takové zboží nebo služby na této stránce nebo prostřednictvím jiného
elektronického prostředku může objednat. Oprávnění podle věty první má inspektor
vůči osobě, která s požadovanými informacemi nakládá. Osoba podle věty druhé poskytne
inspektorovi informace bez zbytečného odkladu.".
12. V § 7 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 2 a 3.
13. V § 7 odst. 2 se za slovo "kontrolované" vkládají slova "nebo zúčastněné"
a na konci odstavce se doplňuje věta "Inspektor bez zbytečného odkladu doručí kopii
písemného záznamu kontrolované osobě.".
14. V § 7 odst. 3 větě první se slova "odstavce 3" nahrazují slovy "odstavce
2", na konci textu věty první se doplňují slova "místně příslušnému inspektorátu"
a ve větě třetí se slovo "krajského" zrušuje.
15. V § 7 se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Jestliže bylo Českou obchodní inspekcí uloženo kontrolované osobě
opatření podle odstavce 1 a kontrolovaná osoba zjedná nápravu, je povinna o zjednání
nápravy bez zbytečného odkladu písemně Českou obchodní inspekci informovat.".
16. V § 7b odstavec 1 včetně poznámky pod čarou č. 3f zní:
"(1) Inspektor v případě důvodného podezření, že jsou nabízeny, prodávány
nebo skladovány výrobky porušující některá práva duševního vlastnictví nebo neoprávněně
užívající označení chráněné podle zvláštního právního předpisu3f), uloží zajištění
těchto výrobků. Opatření o zajištění výrobků oznámí inspektor ústně kontrolované
nebo zúčastněné osobě a neprodleně o něm učiní písemný záznam, ve kterém bude uveden
i důvod zajištění, popis zajištěných výrobků a jejich množství. Inspektor bez zbytečného
odkladu doručí kopii písemného záznamu kontrolované osobě.
3f) § 2 odst. 1 písm. n) a § 8 zákona č. 634/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.".
17. V § 8 odstavec 2 zní:
"(2) Opatření podle odstavce 1 oznámí inspektor ústně kontrolované nebo
zúčastněné osobě a neprodleně o něm učiní písemný záznam. Inspektor bez zbytečného
odkladu doručí kopii písemného záznamu kontrolované osobě.".
18. V § 8 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:
"(3) Nesouhlasí-li kontrolovaná osoba s uloženým opatřením, může proti
němu podat námitky, které se uvedou v záznamu podle odstavce 2, nebo je může podat
písemně nejpozději do 3 pracovních dnů ode dne seznámení s uloženým opatřením místně
příslušnému inspektorátu. Podané námitky nemají odkladný účinek. O podaných námitkách
rozhodne bez zbytečného odkladu ředitel inspektorátu. Rozhodnutí o námitkách se doručuje
kontrolované osobě a je konečné.
(4) Jestliže bylo Českou obchodní inspekcí uloženo kontrolované osobě opatření
podle odstavce 1 a kontrolovaná osoba zjedná nápravu, je povinna o zjednání nápravy
bez zbytečného odkladu písemně Českou obchodní inspekci informovat.".
Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 5 až 7.
19. V § 8 odst. 6 a 7 se slova "odstavce 3" nahrazují slovy "odstavce 5".
20. § 9 zní:
"§ 9
(1) Kontrolovaná osoba se dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s § 5 odst. 5 nevrátí bez zbytečného odkladu České obchodní inspekci
cenu zaplacenou za kontrolní nákup,
b) poruší zákaz uvedení na trh, distribuce včetně nákupu, dodávky, prodeje nebo použití
výrobků uložený podle § 7 odst. 1 písm. a),
c) poruší zákaz používání měřidel uložený podle § 7 odst. 1 písm. b),
d) v rozporu s § 7 odst. 4 neinformuje Českou obchodní inspekci o zjednání nápravy,
e) v rozporu s § 7b odst. 1 neplní uložené opatření o zajištění výrobků,
f) v rozporu s § 7b odst. 2 nevydá inspektorovi zajištěné výrobky,
g) poruší zákaz jednání poškozujícího společný zájem spotřebitelů nebo jednání, které
může poškodit společný zájem spotřebitelů podle § 7c, nebo
h) poruší zákaz výkonu činnosti nebo opatření spočívající v uzavření provozovny podle
§ 8,
i) v rozporu s § 8 odst. 4 neinformuje Českou obchodní inspekci o zjednání nápravy.
(2) Osoba, která nakládá s informacemi, jež jsou nezbytné ke zjištění
totožnosti prodávajícího, který nabízí nebo prodává zboží či služby prostřednictvím
internetové stránky nebo jiného elektronického prostředku a spotřebitel si takové
zboží nebo služby na této stránce nebo prostřednictvím jiného elektronického prostředku
může objednat, se dopustí přestupku tím, že požadované informace neposkytne bez zbytečného
odkladu po jejich vyžádání podle § 6a.
(3) Přejímající organizace se dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s § 7b odst. 11 písm. a) neodstraní nebo nezničí prvky porušující práva
duševního vlastnictví,
b) nepoužije výrobky pouze k humanitárním účelům na území České republiky podle §
7b odst. 11 písm. b),
c) nepřijme opatření k zabránění zneužití výrobků a jejich opětovnému uvedení do
obchodního styku podle § 7b odst. 11 písm. c), nebo
d) v rozporu s § 7b odst. 13 neeviduje nebo nearchivuje doklady o příjmu výrobků
a o odstranění a zničení prvků porušujících práva duševního vlastnictví a jak s nimi
bylo prokazatelně naloženo.
(4) Za přestupek podle odstavců 1 až 3 lze uložit pokutu do 1 000 000
Kč. Je-li přestupek podle odstavce 1 nebo 2 spáchán opakovaně v období 1 roku ode
dne právní moci rozhodnutí o stejném přestupku, lze uložit pokutu do 2 000 000 Kč.
(5) Pokutu nelze uložit tomu, kdo byl za totéž jednání postižen podle
zvláštních právních předpisů.".
21. V § 13a se slova "k plnění úkolů podle tohoto zákona" nahrazují slovy
"při plnění úkolů souvisejících s její činností jako subjektu mimosoudního řešení
spotřebitelských sporů".
Čl.II
Přechodná ustanovení
1. Řízení zahájená podle zákona č. 64/1986 Sb., ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona, která nebyla pravomocně skončena, se dokončí podle
dosavadních právních předpisů.
2. Opatření uložená Českou obchodní inspekcí podle zákona č. 64/1986 Sb.,
ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, nebo podle zvláštního
právního předpisu zůstávají v platnosti.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o ochraně spotřebitele
Čl.III
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění zákona č. 217/1993
Sb., zákona č. 40/1995 Sb., zákona č. 104/1995 Sb., zákona č. 110/1997 Sb., zákona
č. 356/1999 Sb., zákona č. 64/2000 Sb., zákona č. 145/2000 Sb., zákona č. 258/2000
Sb., zákona č. 102/2001 Sb., zákona č. 452/2001 Sb., zákona č. 477/2001 Sb., zákona
č. 151/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 227/2003 Sb., zákona č. 277/2003
Sb., zákona č. 439/2003 Sb., zákona č. 119/2004 Sb., zákona č. 186/2004 Sb., zákona
č. 217/2004 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 214/2006 Sb., zákona č. 229/2006
Sb., zákona č. 36/2008 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona
č. 285/2009 Sb., zákona č. 293/2009 Sb., zákona č. 298/2009 Sb., zákona č. 301/2009
Sb., zákona č. 155/2010 Sb., zákona č. 28/2011 Sb., zákona č. 139/2011 Sb., zákona
č. 211/2011 Sb., zákona č. 219/2011 Sb., zákona č. 468/2011 Sb., zákona č. 221/2012
Sb., zákona č. 238/2012 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona č. 476/2013 Sb., zákona
č. 356/2014 Sb., zákona č. 206/2015 Sb., zákona č. 378/2015 Sb. a zákona č. 188/2016
Sb., se mění takto:
1. V § 3 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
d), které včetně poznámky pod čarou č. 5 zní:
"d) při prodeji výrobků používat měřidla, která splňují požadavky stanovené
zvláštním právním předpisem upravujícím oblast metrologie5).
5) Zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.".
2. V § 20f odst. 7 se slova "odstavce 8" nahrazují slovy "odstavce 6".
3. V § 20u odst. 1 písm. e) se slova "§ 20r" nahrazují slovy "§ 20q".
v z. Vondráček v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.