23/1994 Sb.
VYHLÁŠKA
Ministerstva spravedlnosti
ze dne 7. ledna 1994
o jednacím řádu státního zastupitelství, zřízení poboček některých státních
zastupitelství a podrobnostech o úkonech prováděných právními čekateli
Změna: 265/1997 Sb.
Změna: 218/1998 Sb.
Změna: 311/2000 Sb.
Změna: 183/2001 Sb.
Změna: 468/2001 Sb.
Změna: 88/2005 Sb.
Změna: 88/2005 Sb. (část)
Změna: 252/2007 Sb.
Změna: 7/2010 Sb.
Změna: 462/2011 Sb.
Změna: 4/2014 Sb.
Změna: 263/2015 Sb.
Změna: 226/2016 Sb.
Změna: 166/2017 Sb.
Změna: 363/2017 Sb.
Změna: 227/2021 Sb.
Změna: 71/2022 Sb.
Ministerstvo spravedlnosti stanoví podle § 7, 34 a 40 zákona č. 283/1993 Sb.,
o státním zastupitelství (dále jen "zákon"), a článku IV bodu 9 zákona č. 292/1993
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní
řád), zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, a zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích:
ČÁST PRVNÍ
HLAVA PRVNÍ
Řízení práce státního zastupitelství
Výkon dohledu v soustavě státního zastupitelství
§ 1
nadpis vypuštěn
(1) Výkon dohledu se zaměřuje zejména na dodržování a aplikaci právních
předpisů v působnosti státního zastupitelství a v činnosti státních zástupců, dodržování
pokynů vyššího státního zastupitelství a vedoucích státních zástupců, na organizaci
a řízení práce a na plnění pokynů obecné povahy nejvyššího státního zástupce.
(2) V rámci dohledu je vyšší státní zastupitelství v rozsahu stanoveném
zákonem zejména oprávněno:
a) vyžadovat zvláštní zprávy o postupu státních zástupců při výkonu
působnosti státního zastupitelství,
b) vyžadovat informace v jednotlivých věcech vyřizovaných nižším státním
zastupitelstvím,
c) přezkoumat kteroukoli věc vyřízenou nižším státním zastupitelstvím
a za tímto účelem vyžádat od nižšího státního zastupitelství předložení všech písemností,
jež byly podkladem pro vyřízení takové věci, jakož i příslušná vyjádření a stanoviska,
nestanoví-li zvláštní předpis pro přezkoumání takové věci závazným způsobem jiný
postup,1)
d) provádět u nižšího státního zastupitelství prověrky jednotlivých
věcí, prověrky na určitých úsecích činnosti nižšího státního zastupitelství nebo
celkové prověrky činnosti nižšího státního zastupitelství,
e) dávat nižšímu státnímu zastupitelství pokyny ve věcech, k jejichž
vyřízení je nižší státní zastupitelství příslušné,1a) a v zákonem stanovených případech
věc tomuto nižšímu státnímu zastupitelství odejmout a vyřídit ji samo.1b)
(3) Je-li podnět k výkonu dohledu učiněn u věcně nebo místně nepříslušného
státního zastupitelství, postoupí jej státní zástupce neprodleně příslušnému státnímu
zastupitelství a podatele o tom vyrozumí.
(4) Další obsahově shodné podněty státní zástupce nepřezkoumává a podatele
o jejich přijetí nevyrozumívá. O tom musí být podatel poučen již ve vyrozumění o
vyřízení prvního podnětu.
§ 2
nadpis vypuštěn
(1) Při výkonu dohledu nad postupem bezprostředně nižšího státního zastupitelství,
který je svou povahou rovněž dohledem, vyšší státní zastupitelství zaměřuje svou
pozornost pouze na hodnocení úrovně a účinnosti tohoto dohledu. Zákonnost postupu,
který byl předmětem výkonu původního dohledu, může přezkoumat, jen stanoví-li tak
zvláštní zákon.1c)
(2) Je-li státnímu zástupci doručen podnět, v němž je namítán nesprávný
nebo nezákonný postup při výkonu dohledu, státní zástupce nejblíže vyššího státního
zastupitelství postoupí podnět tomu bezprostředně nižšímu státnímu zastupitelství,
jehož nesprávný nebo nezákonný postup při výkonu dohledu je namítán, k vyhodnocení,
zda se nejedná o další obsahově shodný podnět podaný po poučení podle § 1 odst. 4.
O postoupení podatele vyrozumí s výslovným upozorněním na možné odložení podnětu
nižším státním zastupitelstvím bez dalšího vyrozumění. Nižší státní zastupitelství
obsahově shodný podnět odloží bez vyrozumění podatele; jinak provede dohled podle
§ 1 odst. 1. Tím není dotčeno oprávnění vyššího státního zastupitelství v odůvodněných
případech přezkoumat postup bezprostředně nižšího státního zastupitelství při výkonu
dohledu.
(3) Další obsahově shodné podněty, v nichž je namítán nesprávný nebo
nezákonný postup při výkonu dohledu, státní zástupce nepřezkoumává a podatele o jejich
přijetí nevyrozumívá. O tom musí být podatel poučen již ve vyrozumění o postoupení
prvního takového podnětu bezprostředně nižšímu státnímu zastupitelství k vyhodnocení
podle § 2 odst. 2.
§ 3
Povinnost zachovávat mlčenlivost
(1) Kromě státních zástupců a právních čekatelů jsou i ostatní pracovníci
státního zastupitelství povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o nichž
se dozvěděli v souvislosti s výkonem činnosti státního zastupitelství. Povinnost
mlčenlivosti trvá i po skončení pracovního poměru.
(2) Povinnosti zachovávat mlčenlivost může pracovníky uvedené v odstavci
1 zprostit vedoucí státního zastupitelství.
HLAVA DRUHÁ
Zřízení poboček některých státních zastupitelství a stanovení výjimek ohledně
územních obvodů státních zastupitelství
§ 4
nadpis vypuštěn
Jsou-li k plnění úkolů státního zastupitelství zřízeny v obvodu jeho působnosti
pobočky, vedoucí státní zástupce příslušného státního zastupitelství stanoví opatřením
okruh věcí, které se vyřizují u takových poboček. Opatření zveřejní způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
§ 5
Krajské státní zastupitelství v Českých Budějovicích - pobočka v Táboře
(1) V obvodu Krajského státního zastupitelství v Českých Budějovicích se
zřizuje jeho pobočka v Táboře.
(2) Sídlem pobočky je město Tábor.
§ 6
Krajské státní zastupitelství v Ústí nad Labem - pobočka v Liberci
(1) V obvodu Krajského státního zastupitelství v Ústí nad Labem se zřizuje
jeho pobočka v Liberci.
(2) Sídlem pobočky je město Liberec.
§ 7
Krajské státní zastupitelství v Ostravě - pobočka v Olomouci
(1) V obvodu Krajského státního zastupitelství v Ostravě se zřizuje jeho
pobočka v Olomouci.
(2) Sídlem pobočky je město Olomouc.
§ 7a
Krajské státní zastupitelství v Brně - pobočka ve Zlíně
(1) V obvodu Krajského státního zastupitelství v Brně se zřizuje jeho pobočka
ve Zlíně.
(2) Sídlem pobočky je město Zlín.
§ 7b
Krajské státní zastupitelství v Brně - pobočka v Jihlavě
(1) V obvodu Krajského státního zastupitelství v Brně se zřizuje jeho
pobočka v Jihlavě.
(2) Sídlem pobočky je město Jihlava.
§ 7c
Okresní státní zastupitelství v Karviné - pobočka v Havířově
(1) V obvodu Okresního státního zastupitelství v Karviné se zřizuje jeho
pobočka v Havířově.
(2) Sídlem pobočky je město Havířov.
§ 8
Vrchní státní zastupitelství v Olomouci - pobočka v Brně a pobočka v Ostravě
V obvodu Vrchního státního zastupitelství v Olomouci se zřizují pobočky
v Brně a v Ostravě.
§ 10
Působnost státních zastupitelství v trestním řízení o trestných činech
příslušníků Generální inspekce bezpečnostních sborů a jejích zaměstnanců, příslušníků
Vojenské policie a příslušníků zpravodajských služeb
(1) K výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení konaném
Generální inspekcí bezpečnostních sborů2) a k vyřizování věcí, v nichž zkrácené přípravné
řízení konala Generální inspekce bezpečnostních sborů2a), je příslušný státní zástupce
krajského státního zastupitelství i ve věcech, v nichž by byl jinak příslušný státní
zástupce nižšího státního zastupitelství v obvodu jeho působnosti, není-li dále stanoveno
jinak. Rovněž je příslušný k zastupování obžaloby a návrhu na potrestání v řízení
před soudem v těchto věcech, ledaže věc předal státnímu zástupci, který by jinak
byl příslušný2b), a k rozhodování ve sporu o příslušnost ke konání úkonů před zahájením
trestního stíhání mezi Generální inspekcí bezpečnostních sborů a jiným policejním
orgánem2c).
(2) K vyšetřování trestných činů2d) spáchaných příslušníky Generální inspekce
bezpečnostních sborů, příslušníky Bezpečnostní informační služby, příslušníky Úřadu
pro zahraniční styky a informace, příslušníky Vojenského zpravodajství, příslušníky
Vojenské policie a zaměstnanci České republiky zařazenými k výkonu práce v Generální
inspekci bezpečnostních sborů a ke zkrácenému přípravnému řízení o těchto trestných
činech2e) je příslušný státní zástupce krajského státního zastupitelství, jehož příslušnost
se určí podle § 12, 14 a 16. Rovněž je příslušný k zastupování návrhu na potrestání,
který v těchto věcech podal, i u jiného soudu, než u kterého působí, pokud věc nepředal
státnímu zástupci, který by jinak byl příslušný.
(3) Státní zástupce vrchního státního zastupitelství je ve věcech uvedených
v odstavci 2 příslušný k zastupování obžaloby v řízení i před jiným soudem, než u
kterého působí, pokud věc nepředal státnímu zástupci, který by jinak byl příslušný.
HLAVA TŘETÍ
§ 11
Jednoduché úkony konané právními čekateli státního zastupitelství
Vedoucí státního zastupitelství nebo jím pověřený státní zástupce3)
může pověřit právního čekatele, aby v projednávaných věcech vykonával tyto jednoduché
úkony:
a) dožádání v jednoduchých věcech,
b) doručování rozhodnutí a jiných úředních písemností státního zastupitelství
osobám ve vazbě, ve výkonu trestu odnětí svobody nebo ve výkonu zabezpečovací detence,
c) sepisování protokolu o podaném vysvětlení včetně sepisování trestních
oznámení,
d) rozhodnutí o vrácení a vydání věci důležité pro trestní řízení po
právní moci rozhodnutí ve věci samé,
e) sepisování podání státnímu zastupitelství včetně návrhů,
f) rozhodnutí o výši odměny obhájce a zmocněnce poškozeného, kteří
mají vůči státu nárok na odměnu, a o výši náhrad jejich výdajů,
g) rozhodnutí o svědečném, znalečném, tlumočném a odměně konzultanta
přibraného pro účely trestního řízení, o výši náhrad jejich výdajů a o odměně za
odborné vyjádření podané na žádost orgánů činných v trestním řízení,
h) přípravu podkladů pro rozhodnutí o podmíněném odložení podání návrhu
na potrestání, podmíněném zastavení trestního stíhání nebo narovnaní a zpracování
návrhu písemného vyhotovení těchto rozhodnutí,
i) rozhodnutí o zápočtech podle trestního řádu, o kterých rozhoduje
státní zástupce,
j) přípravu podkladů pro rozhodnutí o
1. tom, zda zbytek závazku zdržet
se během zkušební doby podmíněného odložení podání návrhu na potrestání nebo podmíněného
zastavení trestního stíhání určité činnosti, včetně držení a chovu zvířat nebo péče
o ně, nebude vykonán,
2. tom, zda se zruší uložené přiměřené omezení, přiměřená povinnost,
výchovné opatření nebo dohled,
3. osvědčení nebo neosvědčení ve zkušební době podmíněného
odložení podání návrhu na potrestání nebo podmíněného zastavení trestního stíhání,
včetně podkladů pro rozhodnutí o ponechání podmíněného odložení podání návrhu na
potrestání nebo podmíněného zastavení trestního stíhání v platnosti anebo pro rozhodnutí
o pokračování v trestním stíhání obviněného, který se ve stanovené zkušební době
podmíněného zastavení trestního stíhání neosvědčil, nebo pro pokyn k zahájení trestního
stíhání podezřelého, který se ve stanovené zkušební době podmíněného odložení podání
návrhu na potrestání neosvědčil,
k) zpracování návrhu písemného vyhotovení rozhodnutí podle písmene
j),
l) účast při návštěvách obviněných ve vazbě,
m) kontrolu korespondence obviněných,
n) vyhotovování statistických listů,
o) nahlížení do spisů soudu a vyžadování jejich zapůjčení,
p) vyžadování zapůjčení spisů, dokladů a podání vysvětlení od orgánů
veřejné správy, územní samosprávy a dalších osob povinných podat vysvětlení či zapůjčit
spisy a doklady státnímu zastupitelství při výkonu jeho působnosti,
q) zajišťování jiných podkladů pro výkon činností státního zástupce.
ČÁST DRUHÁ
Postup státních zástupců v trestním řízení
Oddíl první
Věcná příslušnost státních zástupců v přípravném řízení trestním
§ 12
(1) K výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení trestním
je příslušný státní zástupce přidělený ke státnímu zastupitelství, které působí při
soudu, jenž by byl příslušný konat ve věci po podání obžaloby řízení v prvním stupni,
pokud tato vyhláška nestanoví jinak. Nemůže-li úkon vztahující se k postupu před
zahájením trestního stíhání pro jeho neodkladnost provést příslušný státní zástupce,
provede jej státní zástupce nepříslušný, který v takovém případě příslušného státního
zástupce o provedení úkonu bez zbytečného odkladu vyrozumí a věc mu předá.
(2) Nelze-li pro neúplnost skutkových zjištění určit příslušnost státního
zástupce k výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení trestním
v době, kdy policejní orgán sepsal záznam o zahájení úkonů trestního řízení,3a) doručí
se tento záznam státnímu zástupci státního zastupitelství odpovídajícího stupně v
sídle policejního orgánu nebo jeho organizační složky. Jde-li o policejní orgán s
působností pro území celé České republiky, doručí jej policejní orgán krajskému státnímu
zastupitelství v sídle policejního orgánu nebo jeho organizační složky, u něhož je
činná osoba, která tento úkon učinila.
(3) Není-li touto vyhláškou stanoveno jinak, státní zástupce, jemuž byl
doručen záznam o zahájení úkonů trestního řízení a který se nepovažuje za místně
nebo věcně příslušného, učiní veškerá opatření, která nesnesou odkladu, včetně vydání
rozhodnutí, jež činí státní zástupce podle trestního řádu při použití operativně
pátracích prostředků,3b) která náleží do působnosti státního zastupitelství a ke
kterým je oprávněn, tak, aby nedošlo ke zmaření účelu trestního řízení. Jinak postoupí
věc k dalšímu řízení místně a věcně příslušnému státnímu zastupitelství nebo o takové
věci uvědomí Úřad evropského veřejného žalobce, jde-li o věc, v níž je nebo může
být dána věcná příslušnost Úřadu evropského veřejného žalobce. O postupu podle věty
druhé současně vyrozumí policejní orgán, jenž mu záznam o zahájení úkonů trestního
řízení doručil.
§ 13
Ve věcech, v nichž přísluší konat vyšetřování nebo zkrácené přípravné řízení
státnímu zástupci (§ 10 odst. 2), vykonává dozor nad zachováváním zákonnosti při
postupu před zahájením trestního stíhání státní zástupce, který by byl jinak příslušný
konat ve věci vyšetřování nebo zkrácené přípravné řízení, pokud na základě zjištěných
skutečností lze tuto příslušnost státního zástupce určit. Vyjde-li najevo skutečnost,
že jde o takový trestný čin, až v průběhu prověřování skutečností důvodně nasvědčujících
tomu, že byl spáchán trestný čin, státní zástupce, který v této době vykonává dozor,
věc neprodleně předá takovému státnímu zástupci. Ustanovení § 12 odst. 3 se užije
obdobně.
§ 14
Vyšší státní zastupitelství je příslušné k výkonu dozoru nad zachováváním
zákonnosti v přípravném řízení ve věci, kterou odňalo bezprostředně nižšímu státnímu
zastupitelství, a působí v ní samo.
§ 15
(1) K výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení
ve věcech úmyslných trestných činů
a) spáchaných při činnosti banky, investiční společnosti nebo investičního
fondu, obchodníka s cennými papíry, pojišťovny, zdravotní pojišťovny, penzijního
fondu, stavební spořitelny anebo spořitelního a úvěrního družstva, byla-li jimi způsobena
škoda nejméně 150 mil. Kč,
b) fyzických nebo právnických osob spáchaných v souvislosti s neoprávněným
výkonem činnosti subjektů uvedených v písmenu a), byla-li jimi způsobena škoda nejméně
150 mil. Kč,
c) jimiž byla způsobena na majetku nebo majetkovém podílu státu škoda
nejméně 150 mil. Kč,
d) podle hlavy páté nebo šesté zvláštní části trestního zákoníku, jestliže
byly spáchány ve prospěch organizované zločinecké skupiny3e), a dále trestné činy
zneužití pravomoci úřední osoby podle § 329 trestního zákoníku nebo trestné činy
přijetí úplatku, podplacení nebo nepřímého úplatkářství podle § 331 až 333 trestního
zákoníku, pokud byly spáchány v souvislosti s odhalováním, prověřováním nebo trestním
stíháním pro trestné činy podle hlavy páté nebo šesté zvláštní části trestního zákoníku,
e) jimiž byly dotčeny finanční nebo ekonomické zájmy Evropské unie,
pokud jimi byla způsobena škoda nejméně 150 mil. Kč,
f) spáchaných proti jednotné evropské měně ve prospěch organizované
zločinecké skupiny3e), členem organizované skupiny3f), ve značném nebo velkém rozsahu3g)
nebo koná-li řízení o trestných činech namířených proti jednotné evropské měně policejní
orgán, který plní úkoly zvláštní ústředny podle článku 12 mezinárodní úmluvy o potírání
penězokazectví3h),
g) spáchaných v souvislosti s insolvenčním řízením, byla-li jimi způsobena
škoda nejméně 150 mil. Kč,
h) podle hlavy sedmé dílu 2 a hlavy třinácté dílu 2 zvláštní části
trestního zákoníku a trestných činů genocidia podle § 400 trestního zákoníku a útoku
proti lidskosti podle § 401 trestního zákoníku,
i) pokud je znakem skutkové podstaty úmysl umožnit nebo usnadnit spáchání
teroristického trestného činu, trestného činu účasti na teroristické skupině podle
§ 312a trestního zákoníku, financování terorismu podle § 312d trestního zákoníku,
podpory a propagace terorismu podle § 312e odst. 3 trestního zákoníku nebo vyhrožování
teroristickým trestným činem podle § 312f trestního zákoníku,
j) účasti na organizované zločinecké skupině podle § 361 trestního
zákoníku, spáchaných ve prospěch organizované zločinecké skupiny anebo spáchaných
členy teroristické skupiny, ve spojení s teroristickou skupinou nebo ve prospěch
teroristické skupiny, pokud z okolností případu vyplývá souvislost s některým trestným
činem podle písmene h) nebo i),
je příslušný státní zástupce vrchního státního zastupitelství, v jehož
obvodu je nižší státní zastupitelství, které by bylo jinak ve věci příslušné.
(2) K výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení ve
věcech trestných činů podle hlavy deváté dílů 1 a 2 zvláštní části trestního zákoníku
je příslušný státní zástupce vrchního státního zastupitelství, v jehož obvodu je
nižší státní zastupitelství, které by bylo jinak ve věci příslušné.
(3) K výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení ve
věcech trestných činů podílnictví podle § 214 trestního zákoníku, podílnictví z nedbalosti
podle § 215 trestního zákoníku, legalizace výnosů z trestné činnosti podle § 216
trestního zákoníku a legalizace výnosů z trestné činnosti z nedbalosti podle § 217
trestního zákoníku je příslušný státní zástupce vrchního státního zastupitelství,
v jehož obvodu je nižší státní zastupitelství, které by bylo jinak ve věci příslušné,
jestliže zdrojovým trestným činem je některý z trestných činů uvedených v odstavcích
1 a 2.
(4) Vrchní státní zastupitelství je příslušné ve věci některého z trestných
činů uvedených v odstavcích 1 až 3 i k výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti
v přípravném řízení též ve věcech dalších trestných činů, ohledně nichž je konáno
společné řízení,3i) nebude-li věc vyloučena ze společného řízení.3j) Dojde-li k vyloučení
věci ze společného řízení a u takové věci dále není příslušnost vrchního státního
zastupitelství dána podle odstavce 1, 2 nebo 3, může vrchní státní zastupitelství
s předchozím souhlasem nejvyššího státního zástupce rozhodnout o tom, že je příslušné
k výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení i v této věci, jinak
je povinno věc neprodleně postoupit věcně a místně příslušnému státnímu zastupitelství.
(5) Vrchní státní zastupitelství může po předchozím souhlasu nejvyššího
státního zástupce rozhodnout, že k výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném
řízení ve věcech trestných činů uvedených v odstavcích 1 až 4 je příslušné nižší
státní zastupitelství; jeho příslušnost se určí podle zásad uvedených v § 12, 14
a 16.
(6) Vyžaduje-li to závažnost, skutková či právní složitost věci, může
vrchní státní zastupitelství s předchozím souhlasem nejvyššího státního zástupce
rozhodnout o tom, že je příslušné k výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném
řízení ve věcech
a) uvedených v odstavci 1 písm. a) až c), e) a g), i když jimi byla
způsobena škoda nižší než 150 mil. Kč,
b) pokud na majetku jiného subjektu vznikne škoda alespoň 150 mil.
Kč, nebo
c) trestných činů neoprávněného přístupu k počítačovému systému a nosiči
informací podle § 230 trestního zákoníku, opatření a přechovávání přístupového zařízení
a hesla k počítačovému systému a jiných takových dat podle § 231 trestního zákoníku,
poškození záznamu v počítačovém systému a na nosiči informací a zásah do vybavení
počítače z nedbalosti podle § 232 trestního zákoníku, obecného ohrožení podle § 272
trestního zákoníku, nedovoleného ozbrojování podle § 279 trestního zákoníku, vývoje,
výroby a držení zakázaných bojových prostředků podle § 280 trestního zákoníku, nedovolené
výroby a držení radioaktivní látky a vysoce nebezpečné látky podle § 281 trestního
zákoníku, nedovolené výroby a držení jaderného materiálu a zvláštního štěpného materiálu
podle § 282 trestního zákoníku, nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a
psychotropními látkami a s jedy podle § 283 trestního zákoníku, pokud z okolností
případu vyplývá souvislost s některým trestným činem uvedeným v odstavci 1 písm.
h) nebo i) nebo v odstavci 2.
§ 16
(1) Je-li podle předchozích ustanovení dána příslušnost k výkonu dozoru
několika státních zástupců, vykonává dozor ten, který je příslušný k výkonu dozoru
nad vyšetřováním vedeným proti pachateli trestného činu nebo ohledně nejzávažnějšího
trestného činu; jinak ten, který začal vykonávat dozor nejdříve.
(2) K došetření věci vrácené státnímu zástupci soudem, jemuž byla postoupena
nebo přikázána, je příslušný státní zástupce, který vykonává dozor v přípravném řízení.
Úkony v trestním řízení
§ 17
Přijímání trestních oznámení
(1) Oznamovatele, který činí trestní oznámení u státního zástupce ústně,
musí státní zástupce podle trestního řádu poučit a poté vyslechnout.4)
(2) Pokud je trestní oznámení podáno u věcně nebo místně nepříslušného
státního zastupitelství (§ 16), postoupí je státní zástupce neprodleně příslušnému
státnímu zastupitelství nebo Úřadu evropského veřejného žalobce, pokud z jeho obsahu
vyplývá, že jde o věc, v níž je nebo může být dána věcná příslušnost Úřadu evropského
veřejného žalobce, a oznamovatele o tom vyrozumí. Je-li však nutno provést neodkladné
nebo neopakovatelné úkony, zajistí státní zástupce jejich neprodlené provedení ještě
před postoupením věci příslušnému státnímu zastupitelství nebo Úřadu evropského veřejného
žalobce, nelze-li dosáhnout toho, aby tak učinil příslušný státní zástupce nebo Úřad
evropského veřejného žalobce. Ustanovení § 12 odst. 3 první věta se zde užije obdobně.
§ 18
Dozor v přípravném řízení
(1) Státní zástupce si může ve věcech, v nichž provádí dozor, předem
vyhradit předkládání opisů protokolů o procesních úkonech. K prověrce postupu policejního
orgánu může vyžadovat předložení spisů nebo může prověrku spisového materiálu provádět
přímo u policejního orgánu.
(2) Považuje-li to státní zástupce v zájmu úplnosti skutkových zjištění
a zajištění všech důkazů pro věc důležitých za potřebné, je oprávněn nahlížet do
plánu vyšetřování nebo požadovat informaci policejního orgánu o jeho obsahu.
§ 18a
Postup státního zástupce při používání operativně pátracích prostředků
(1) Státní zástupce příslušný k úkonům v trestním řízení při používání
operativně pátracích prostředků (§ 158b až 158f trestního řádu) je povinen učinit
veškerá opatření k tomu, aby nedošlo k vyzrazení informací o přijímaných opatřeních
nepovolaným osobám a nebyl tak zmařen účel trestního řízení či ohroženy osoby.
(2) K podání návrhu na použití agenta (§ 158e odst. 4 trestního řádu)
je příslušný státní zástupce vrchního státního zastupitelství, v jehož obvodu je
činné státní zastupitelství příslušné k výkonu dozoru ve věci; nelze-li takové státní
zastupitelství určit, je příslušný státní zástupce vrchního státního zastupitelství,
v jehož obvodu má sídlo policejní orgán, který návrh na použití agenta podal. Tento
státní zástupce je též příslušný ke všem úkonům, jež v souvislosti s činností agenta
státní zástupce podle trestního řádu vykonává (§ 158e odst. 7 trestního řádu). Příslušnost
státního zástupce k výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení
v trestní věci, v níž je agent použit, zůstává tímto ustanovením nedotčena.
(3) Na použití zpravodajských prostředků podle zvláštních právních předpisů4a)
se ustanovení této vyhlášky nevztahují.
§ 19
Pokyny státního zástupce
(1) Pokyny vydává státní zástupce v průběhu přípravného řízení formou
opatření.
(2) Písemnou formu mají pokyny, které státní zástupce vydává k zahájení
trestního stíhání, ke kvalifikaci trestného činu, k rozsahu obvinění, ke způsobu
vyřízení věci v přípravném řízení, k přibrání znalce, při vrácení věci k doplnění,
po vrácení věci státnímu zástupci soudem k došetření, u odnětí a přikázání věci a
tam, kde to státní zástupce považuje za potřebné. Ústně dané pokyny státní zástupce
stvrzuje písemně, považuje-li to podle povahy věci za nutné. O každém pokynu učiní
záznam do dozorového spisu.
(3) Pokyny státního zástupce policejnímu orgánu k vydání usnesení, proti
němuž je přípustná stížnost,4b) se zařadí vždy do prvopisu vyšetřovacího spisu. Ostatní
pokyny se zakládají do prvopisu vyšetřovacího spisu, stanoví-li tak státní zástupce.
(4) Neprovede-li policejní orgán úkon, k němuž dostal od státního zástupce
pokyn, upozorní na to státní zástupce jeho příslušného nadřízeného nebo mu věc usnesením
odejme.
nadpis vypuštěn
§ 20
Rozhodování o vazbě
Vyrozumění o skutečnostech, jež je státní zástupce povinen věznici sdělit
(§ 70a trestního řádu), doručí státní zástupce věznici zpravidla ještě týž den, kdy
takové rozhodnutí nebo opatření učinil. Vždy tak učiní, jde-li o rozhodnutí o propuštění
obviněného z vazby.
§ 20a
Návrh na omezení obviněného ve výkonu trestu odnětí svobody
Je-li třeba v přípravném řízení omezit obviněného ve výkonu trestu odnětí
svobody (§ 74a trestního řádu), podá státní zástupce bezodkladně soudu odůvodněný
návrh na takové omezení. Návrh musí zejména obsahovat konkrétní údaje o druhu a povaze
omezení a musí být odůvodněn skutkovými okolnostmi vyplývajícími z obsahu spisového
materiálu, který státní zástupce současně k podanému návrhu připojí.
§ 21
Namítá-li policejní orgán svou místní nepříslušnost, státní zástupce
mu uloží, aby spisy předložil nadřízenému policejnímu orgánu k rozhodnutí sporu.
§ 22
Rozhodnutí o přikázání věci jiné osobě služebně činné v policejním orgánu
O přikázání věci jiné osobě služebně činné v policejním orgánu podle
§ 174 odst. 2 písm. f) trestního řádu rozhodne státní zástupce usnesením, které doručí
se spisem příslušnému vedoucímu policejního orgánu s pokynem, aby pověřil vyšetřováním
jinou osobu služebně činnou v policejním orgánu; opis usnesení zašle na vědomí osobě,
jíž byla věc odňata. Odnímá-li státní zástupce věc policejnímu orgánu a činí-li opatření,
aby věc byla přikázána jinému policejnímu orgánu [§ 157 odst. 2 písm. b) trestního
řádu], postupuje podle věty první přiměřeně.
§ 23
Pořizování kopií spisu
Požádají-li osoby uvedené v § 65 odst. 1 věta prvá trestního řádu státního
zástupce o umožnění pořídit si kopii spisu nebo jeho částí, státní zástupce vyhoví,
nachází-li se spis na státním zastupitelství a lze-li kopii spisu technicky pořídit
na státním zastupitelství. Žádostem uvedených osob o zapůjčení spisu k pořízení kopií
mimo státní zastupitelství nelze vyhovět.
Oddíl druhý
Šetření k žádostem o milost
§ 24
(1) Podklady pro rozhodnutí o žádosti o zastavení trestního stíhání milostí
zjišťuje v přípravném řízení státní zástupce, který ve věci vykonává dozor nad zachováváním
zákonnosti v přípravném řízení.
(2) Byla-li žádost o milost doručena přímo státnímu zástupci, který vykonává
dozor nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení, podá tento státní zástupce
nejpozději do pěti dnů od doručení žádosti zprávu o jejím podání Ministerstvu spravedlnosti.
Ve zprávě uvede kdo, pro koho a z jakých důvodů žádá o udělení milosti a jaký je
stav přípravného řízení. Žadatele o přijetí žádosti o milost písemně vyrozumí.
(3) Úkolem státního zástupce, pokud se tak nestalo již v přípravném řízení,
je zjistit osobní, rodinné a majetkové poměry, občanskou pověst a objasnit pravdivost
tvrzených důvodů pro udělení milosti.
(4) Šetřením podle odstavce 3 se nestaví trestní stíhání, ledaže by to
nařídil prezident republiky (§ 366 odst. 3 trestního řádu) nebo ministr spravedlnosti
(§ 367 trestního řádu).
§ 25
(1) Zprávu o výsledku šetření se svým návrhem spolu s vyšetřovacími spisy
a s materiály nově získanými předloží vedoucí státní zástupce Ministerstvu spravedlnosti.
(2) Dojde-li státní zástupce, který má zjišťovat podklady pro rozhodnutí
o žádosti o milost, k závěru, že žádost by nebylo možno doporučit, ani kdyby byly
zjištěny příznivé okolnosti, podá o tom ihned podrobnou zprávu Ministerstvu spravedlnosti,
které rozhodne, zda je třeba konat šetření.
(3) V případech, v nichž si prezident republiky vyhradil rozhodnutí o žádosti
o milost, nutno vždy provést šetření podle § 24 a předložit trestní spisy Ministerstvu
spravedlnosti.
§ 26
(1) Byla-li žádost o milost zamítnuta, doručí státní zástupce, který zjišťoval
podklady pro toto rozhodnutí, obviněnému nebo žadateli, jde-li o osobu od obviněného
rozdílnou, rozhodnutí ministra spravedlnosti o jejím zamítnutí nebo sdělení Ministerstva
spravedlnosti o tom, že prezident republiky milost neudělil. Jiná sdělení než o věcném
vyřízení žádosti nelze poskytnout.
(2) Byla-li udělena milost, musí státní zástupce toto rozhodnutí oznámit
obviněnému způsobem, který odpovídá významu rozhodnutí. Předvolá obviněného, ústně
mu sdělí obsah rozhodnutí prezidenta republiky a připomene mu povinnost chovat se
tak, aby se ukázal hodným udělení milosti. Pak státní zástupce obviněnému doručí
opis svého usnesení o zastavení trestního stíhání,5) jehož příjem obviněný potvrdí.
Opis usnesení zašle státní zástupce rovněž Ministerstvu spravedlnosti. Tyto úkony
může provést i dožádaný státní zástupce. Je-li obviněný ve vazbě, musí být vydán
urychleně příkaz k jeho propuštění.
(3) Bylo-li trestní stíhání zastaveno milostí prezidenta republiky pod
podmínkou, sleduje státní zástupce její dodržování. Postupuje přitom obdobným způsobem
jako při sledování obviněného po rozhodnutí státního zástupce o podmíněném zastavení
trestního stíhání.
(4) Po uplynutí každých šesti měsíců doby, na níž je podmínka v udělené
milosti vázána, sdělí státní zástupce Ministerstvu spravedlnosti výsledky šetření.
(5) Vyjde-li najevo, že obviněný nedodržuje podmínky, pod kterými byla
milost udělena, provede státní zástupce potřebné šetření i mimo lhůtu uvedenou v
odstavci 4 a předloží výsledky šetření spolu s trestními spisy Ministerstvu spravedlnosti.
(6) Sdělí-li Ministerstvo spravedlnosti, že bylo rozhodnuto o pokračování
v trestním stíhání, státní zástupce usnesením rozhodne, že se v trestním stíhání
obviněného pokračuje, a opis tohoto usnesení zašle Ministerstvu spravedlnosti.
Oddíl třetí
Organizační zabezpečení dodržování lhůty 48 hodin k podání návrhu na vzetí
do vazby zadržených osob a provádění dalších úkonů v rámci pracovní pohotovosti (dosažitelnosti)
státního zástupce
§ 27
(1) V mimopracovní době musí být zabezpečena pracovní pohotovost5a) (dosažitelnost)
alespoň jednoho státního zástupce okresního a krajského státního zastupitelství tak,
aby v případě potřeby mohl státní zástupce ve lhůtě 48 hodin od zadržení obviněného
podat soudu návrh na vzetí obviněného do vazby5b) nebo návrh na potrestání zadrženého
podezřelého, kterého státní zástupce nepropustil ze zadržení, ale předá jej soudu
spolu s návrhem na potrestání, anebo rozhodl-li o zahájení trestního stíhání, aby
mohl předložit soudu návrh na rozhodnutí o vazbě zadrženého obviněného.5c) O nařízení
pracovní pohotovosti5a) (dosažitelnosti) státního zástupce vrchního státního zastupitelství
nebo Nejvyššího státního zastupitelství rozhodne v odůvodněných případech vrchní
státní zástupce nebo nejvyšší státní zástupce. Vedoucí státní zástupce může rozhodnout
o nařízení pracovní pohotovosti5a) alespoň jednoho zaměstnance odborného administrativního
aparátu ve státním zastupitelství; takovou pracovní pohotovost zaměstnance odborného
administrativního aparátu ve státním zastupitelství není třeba zabezpečovat v případě,
kdy státní zástupce, jemuž byla pracovní pohotovost (dosažitelnost) nařízena, výslovně
prohlásí, že zabezpečí úkony v průběhu pracovní pohotovosti (dosažitelnosti) sám.
(2) V rámci dosažitelnosti státní zástupce zajišťuje plnění dalších úkonů
trestního řízení, pokud jejich provedení nesnese odkladu.
(3) Státní zástupce je v rámci pracovní pohotovosti (dosažitelnosti) povinen
zabezpečit i plnění úkolů státního zastupitelství v souvislosti s přípravným řízením
konaným Generální inspekcí bezpečnostních sborů nebo v souvislosti s vyšetřováním
a zkráceným přípravným řízením ve věcech trestných činů příslušníků Generální inspekce
bezpečnostních sborů, příslušníků Bezpečnostní informační služby, příslušníků Úřadu
pro zahraniční styky a informace, příslušníků Vojenského zpravodajství, příslušníků
Vojenské policie a zaměstnanců České republiky zařazených k výkonu práce v Generální
inspekci bezpečnostních sborů (§ 10); za tímto účelem jsou státní zástupci zařazení
do dosažitelnosti povinni poskytovat si účinnou pomoc. Vykoná-li takový úkon státní
zástupce jiného státního zastupitelství než státního zastupitelství příslušného k
výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení konaném Generální inspekcí
bezpečnostních sborů nebo k řízení o trestných činech příslušníků Generální inspekce
bezpečnostních sborů, příslušníků Bezpečnostní informační služby, příslušníků Úřadu
pro zahraniční styky a informace, příslušníků Vojenského zpravodajství, příslušníků
Vojenské policie a zaměstnanců České republiky zařazených k výkonu práce v Generální
inspekci bezpečnostních sborů, neprodleně poté postoupí věc věcně i místně příslušnému
státnímu zastupitelství k dalšímu řízení. Stejnopis rozhodnutí či návrhu nebo jiného
opatření, které v této věci takový státní zástupce učinil, zašle současně na vědomí
státnímu zástupci, jenž je příslušný k výkonu dozoru v těchto věcech.
(4) Po dobu pracovní pohotovosti (dosažitelnosti) je státní zástupce povinen
zdržovat se podle rozhodnutí vedoucího státního zástupce na pracovišti nebo v bydlišti.
§ 28
(1) Vedoucí státní zástupce oznámí příslušnému soudu a stálé službě příslušného
ředitelství Policie České republiky v obvodu státního zastupitelství místo (adresu),
kde se určený státní zástupce bude během pracovní pohotovosti (dosažitelnosti) zdržovat,
a telefonní číslo příslušné stanice. Písemnosti určené státnímu zastupitelství se
po dobu pracovní pohotovosti (dosažitelnosti) doručují do sídla státního zastupitelství,
pokud vedoucí státní zástupce s ředitelem územního útvaru policie nebo státní zástupce,
který zabezpečuje pracovní pohotovost (dosažitelnost), s příslušným policejním orgánem
nedohodne jiný způsob doručování písemností určených státnímu zastupitelství.
(2) Vedoucí státní zástupce při zajišťování dosažitelnosti koordinuje svůj
postup s dalšími orgány činnými v trestním řízení tak, aby byla zaručena vzájemná
informovanost policejních orgánů, státních zástupců a soudců, kteří rozhodují v přípravném
řízení.
ČÁST ČTVRTÁ
Postup státního zastupitelství při prošetřování podnětů ke stížnostem pro
porušení zákona
HLAVA PRVNÍ
Obecná ustanovení
§ 30
(1) Ustanovení této části se užijí při prošetřování podnětů k podání stížnosti
pro porušení zákona, které jsou státnímu zastupitelství adresovány nebo postoupeny
není-li dále stanoveno jinak.
(2) Zvláštní předpisy upravující vyřizování stížností6) se na prošetřování
podnětů k podání stížnosti pro porušení zákona neužijí.
HLAVA DRUHÁ
Podněty v trestních věcech
Oddíl první
Podnět
§ 31
Podnět k podání stížnosti pro porušení zákona
(1) Podnětem k podání stížnosti pro porušení zákona v trestní věci je
podání, kterým podatel žádá o přezkoumání zákonnosti pravomocného rozhodnutí orgánu
činného v trestním řízení, proti němuž může ministr spravedlnosti podle trestního
řádu podat stížnost pro porušení zákona,7) a nápravu případné nezákonnosti rozhodnutí
nelze zajistit podle jiných ustanovení trestního řádu. Je jím i podání, jímž podatel
poukazuje na nezákonnost postupu řízení, na jehož podkladě bylo takové rozhodnutí
učiněno.
(2) Zda je podání takovým podnětem, je nutno posoudit podle jeho obsahu,
nikoliv označení. Z podnětu musí být patrno, kdo jej podává, označení rozhodnutí
soudu nebo orgánu přípravného řízení trestního, jehož nezákonnost je namítána, a
v čem je spatřováno porušení zákona. Nemá-li podání některou z těchto náležitostí
a není-li ani po upozornění doplněno, může je státní zastupitelství příslušné k jeho
vyřízení odložit, o čemž podatele vyrozumí.
(3) Je-li státnímu zastupitelství doručeno podání obviněného označené
jako podnět ke stížnosti pro porušení zákona a přichází-li v úvahu podání dovolání7a)
proti takovému rozhodnutí, státní zastupitelství poučí podatele o možnosti napadnout
rozhodnutí dovoláním a současně mu sdělí, že se podáním dále nezabývá.
Postup při přijímání podnětů k podání stížnosti pro porušení zákona
§ 32
(1) Státní zastupitelství vyrozumí odesílatele o přijetí podnětu k
podání stížnosti pro porušení zákona, který mu byl adresován nebo postoupen orgánem
k vyřízení podnětu nepříslušným, a současně odesílateli sdělí, že o jeho vyřízení
bude písemně vyrozuměn Ministerstvem spravedlnosti. Vyrozumění podle předchozí věty
státní zastupitelství nezasílá, učinilo-li tak Ministerstvo spravedlnosti či státní
zastupitelství, kterému byl podnět adresován a jež není k jeho vyřízení příslušené.
(2) Probíhá-li v trestní věci řízení o návrhu na povolení obnovy řízení
nebo řízení o ústavní stížnosti ohledně obviněného, kterého se podnět týká, státní
zástupce postoupí podnět bez dalšího řízení Ministerstvu spravedlnosti a odesílatele
o tom vyrozumí.
(3) Pokud bylo dovolací řízení ukončeno vydáním rozhodnutí dovolacího
soudu, státní zastupitelství nepřezkoumává podněty, které jsou obsahově shodné s
dovoláním nejvyššího státního zástupce nebo vyjádřením nejvyššího státního zástupce
k dovolání obviněného, popřípadě s dovoláním obviněného podaným ve věci, v níž se
státní zastupitelství účastnilo dovolacího řízení. Takový podnět postoupí bez dalšího
řízení s návrhem na odložení Ministerstvu spravedlnosti a připojí stejnopisy listin,
z nichž tyto skutečnosti vyplývají, a současně jej informuje o výsledku dovolacího
řízení. To neplatí, jestliže v podnětu vytýkaná nezákonnost není důvodem pro uplatnění
dovolání; takovou věc státní zastupitelství přezkoumá.
(4) Probíhá-li v trestní věci, v níž byl podán podnět, řízení o dovolání
ohledně obviněného, jehož se podnět týká, státní zastupitelství přezkoumání věci
neprovádí, o této skutečnosti neprodleně vyrozumí Ministerstvo spravedlnosti a vyčká
s vyřízením podnětu na výsledek dovolacího řízení. Stejně postupuje i ve věcech,
které by jinak z důvodu obsahové shody podnětu s podaným dovoláním či vyjádřením
k dovolání postoupilo Ministerstvu spravedlnosti k dalšímu řízení bez přezkoumání
věci (odstavec 3). To neplatí, jestliže vytýkaná nezákonnost nemůže být důvodem pro
úspěšné uplatnění dovolání.
(5) Postup podle odstavce 4 je vyloučen ve věcech, v nichž státní zastupitelství
z jemu dostupného spisového materiálu zjistí zřejmé porušení zákona v neprospěch
obviněného, které by mohlo vést ke změně podnětem napadeného rozhodnutí. Takovou
věc předloží neprodleně Ministerstvu spravedlnosti s návrhem na další postup a připojí
veškeré dostupné podklady, jež má v té době k dispozici a jimiž navrhovaný postup
odůvodňuje.
§ 33
Je-li obsahem podnětu k podání stížnosti pro porušení zákona současně
oznámení o skutečnostech nasvědčujících tomu, že orgán činný v trestním řízení spáchal
trestný čin, o kterém nelze rozhodnout na podkladě stávajícího spisového materiálu,
zašle státní zástupce kopii podnětu věcně a místně příslušnému státnímu zastupitelství
k prověření. Současně posoudí, zda jsou dány důvody k tomu, aby věc přezkoumal až
poté, kdy bude vyřízeno trestní oznámení. Na prověření oznámení se užije ustanovení
§ 17.
Oddíl třetí
Postup při přijímání a přezkoumávání důvodnosti podnětů k podání stížnosti
pro porušení zákona
§ 39
Na krajském, vrchním a Nejvyšším státním zastupitelství je vyloučen
z přezkoumávání důvodnosti podnětů k podání stížnosti pro porušení zákona státní
zástupce, který ve věci vykonával dozor v přípravném řízení nebo podával obžalobu
anebo byl činný v řízení před soudem, a dále ten, který ve věci vykonával dohled
nebo konal vyšetřování nebo zkrácené přípravné řízení. Na další důvody vyloučení
se užije obdobně ustanovení § 30 odst. 1 trestního řádu. Je-li státní zástupce vyloučen,
určí místo něj jiného bezprostředně nadřízený státní zástupce téhož státního zastupitelství.
§ 40
Státní zastupitelství přezkoumává na základě podnětu k podání stížnosti
pro porušení zákona zákonnost celého rozhodnutí, jakož i řízení, jež mu předcházelo,
a to ve vztahu k osobě, v jejíž prospěch či neprospěch je podnět podán. Ve vztahu
k dalším osobám je přezkumné řízení prováděno ve smyslu ustanovení § 266 odst. 3
a § 267 odst. 5 trestního řádu, a to v rozsahu stanoveném v § 269 odst. 2 poslední
větě trestního řádu.
§ 42
Ve spise státního zastupitelství, které důvodnost podnětu k podání stížnosti
pro porušení zákona přezkoumává, musí být přehledně uvedeny všechny skutkové okolnosti
a zjištění, významná pro posouzení věci i právní úvahy, kterými se státní zástupce
řídil při vyřízení podnětu, pokud je neobsahuje jím vypracovaný nástin stížnosti
pro porušení zákona.
Oddíl čtvrtý
Vyřízení podnětu
§ 43
(1) Neshledá-li státní zastupitelství po přezkoumání věci důvod k podání
stížnosti pro porušení zákona, předloží ministru spravedlnosti návrh na odložení
podnětu, v němž uvede, jak se vypořádalo s námitkami uvedenými v podnětu k podání
stížnosti pro porušení zákona.
(2) Jsou-li přezkoumáním spisového materiálu shledány důvody pro podání
stížnosti pro porušení zákona, vypracuje státní zastupitelství nástin stížnosti pro
porušení zákona, který předloží k rozhodnutí ministru spravedlnosti. To neplatí,
zjistí-li, že ve věci přichází v úvahu podání dovolání.7a)
(3) K návrhu podle odstavce 1 nebo nástinu podle odstavce 2 státní zastupitelství
připojí podnět k podání stížnosti pro porušení zákona a veškerý spisový materiál,
který má pro posouzení důvodnosti podnětu význam.
Oddíl pátý
Opakovaný podnět
§ 45
(1) Opakovaným podnětem k podání stížnosti pro porušení zákona je podání,
kterým podatel žádá o přezkoumání zákonnosti rozhodnutí uvedeného v § 31 odst. 1
poté, co již byla zákonnost takového rozhodnutí na základě podnětu podaného v téže
věci, pokud neobsahuje nové skutečnosti.
(2) Opakovaným podnětem k podání stížnosti pro porušení zákona se státní
zastupitelství věcně nezabývá ani odesílatele nevyrozumívá o jeho přijetí. Bez prošetření
jej postoupí Ministerstvu spravedlnosti a odkáže na svůj předchozí návrh nebo nástin
v této věci.
Oddíl šestý
Přezkoumávání trestních věcí z iniciativy státního zastupitelství
§ 46
(1) Státní zastupitelství, které bylo ve věci činné, může z vlastní iniciativy
nebo krajské státní zastupitelství může z iniciativy okresního státního zastupitelství
přezkoumat trestní věc, ve které vzniknou pochybnosti o zákonnosti pravomocného rozhodnutí
soudu nebo státního zástupce nebo řízení mu předcházejícího, a to v rozsahu § 40,
bez omezení uvedeného v jeho druhé větě, nestanoví-li zvláštní předpis jinak.
(2) Vyšší státní zastupitelství mohou provést z vlastní iniciativy přezkumné
řízení i ve věcech, v nichž jsou k přezkumnému řízení jinak příslušná nižší státní
zastupitelství.
(3) Shledá-li státní zastupitelství důvod k podání stížnosti pro porušení
zákona, zpracuje nástin této stížnosti, který předloží ministru spravedlnosti k rozhodnutí,
přitom postupuje podle § 43 odst. 2, 3 obdobně; jinak poznatek odloží.
(4) Zjistí-li státní zastupitelství, že v trestní věci, ve které vzniknou
pochybnosti o zákonnosti pravomocného rozhodnutí soudu nebo státního zástupce nebo
řízení mu předcházejícího, přichází v úvahu podání dovolání,7a) podle odstavce 3
věty před středníkem nepostupuje.
ČÁST PÁTÁ
POSTUP STÁTNÍHO ZASTUPITELSTVÍ PŘI PŘEZKOUMÁVÁNÍ PRAVOMOCNÝCH USNESENÍ PODLE
§ 174A TRESTNÍHO ŘÁDU
§ 56
Podnět podaný proti pravomocnému rozhodnutí státního zástupce o nestíhání
podezřelého podle § 159d odst. 1 trestního řádu, o zastavení trestního stíhání nebo
o postoupení věci jinému orgánu v trestním řízení se posoudí jako podnět k postupu
podle § 174a trestního řádu, není-li dále stanoveno jinak.
§ 57
Obdrží-li Nejvyšší státní zastupitelství podnět směřující proti pravomocnému
usnesení státního zástupce o nestíhání podezřelého podle § 159d odst. 1 trestního
řádu, o zastavení trestního stíhání nebo o postoupení věci jinému orgánu až po uplynutí
lhůty uvedené v § 174a trestního řádu, vyřídí jej jako podnět k podání stížnosti
pro porušení zákona. Postupuje přitom podle hlavy druhé oddílu prvního až pátého
obdobně.
ČÁST ŠESTÁ
DOVOLÁNÍ
§ 58
Nejvyšší státní zastupitelství je oprávněno v řízení o dovolání vyžadovat
spisový materiál od kteréhokoliv nižšího státního zastupitelství a dožádané státní
zastupitelství je povinno takové žádosti bez průtahů vyhovět.
§ 59
Je-li ve lhůtě stanovené v § 265e odst. 1 trestního řádu doručeno státnímu
zastupitelství podání osoby oprávněné k podání dovolání (§ 265d odst. 1 trestního
řádu), kterým jsou namítány skutečnosti, jež mohou být napadeny dovoláním, avšak
podání nesplňuje náležitosti dovolání (§ 265d odst. 2 věta prvá, § 265f odst. 1 trestního
řádu), státní zastupitelství takové podání neprodleně vrátí podateli se stručným
poučením o náležitostech dovolání.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II vyhlášky č. 311/2000 Sb.
Přechodné ustanovení
Ve věcech, v nichž bylo zahájeno trestní stíhání nebo byly prováděny úkony
před zahájením trestního stíhání před účinností této vyhlášky a přípravné řízení
nebylo skončeno, se postupuje podle dříve platných předpisů; tím není dotčeno právo
vrchního státního zastupitelství, aby rozhodlo o tom, že s ohledem na závažnost,
skutkovou či právní náročnost přebírá k výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti
v přípravném řízení nebo k úkonům před zahájením trestního stíhání od nižšího státního
zastupitelství ve svém obvodu kteroukoli věc uvedenou v § 15 odst. 1.
Čl. II vyhlášky č. 7/2010 Sb.
Přechodné ustanovení
Ve věcech uvedených v § 15 odst. 1 a odst. 4 vyhlášky č. 23/1994 Sb., ve
znění účinném do dne nabytí účinnosti této vyhlášky, v nichž ke dni účinnosti této
vyhlášky koná řízení vrchní státní zastupitelství, se řízení dokončí podle dosavadních
právních předpisů.
Čl. II vyhlášky č. 462/2011 Sb.
Přechodné ustanovení
K rozhodnutí o tom, který policejní orgán je příslušný pokračovat v trestním
řízení vedeném ke dni 1. ledna 2012 útvarem Policie České republiky o trestném činu
celníka, příslušníka Vězeňské služby České republiky, anebo zaměstnance České republiky
zařazeného k výkonu práce v Celní správě České republiky, ve Vězeňské službě České
republiky nebo v Policii České republiky, je příslušný státní zástupce krajského
státního zastupitelství, který by byl jinak příslušný vykonávat dozor nad trestním
řízením, pokud by řízení vedla Generální inspekce bezpečnostních sborů.
Čl. II vyhlášky č. 4/2014 Sb.
Přechodné ustanovení
Ve věcech uvedených v § 10 odst. 2 a 3 vyhlášky č. 23/1994 Sb., ve znění
účinném do nabytí účinnosti této vyhlášky, se řízení dokončí podle dosavadních právních
předpisů.
Čl. II vyhlášky č. 263/2015 Sb.
Přechodné ustanovení
Ve věcech uvedených v § 15 odst. 1 písm. g) vyhlášky č. 23/1994 Sb., ve znění
účinném po dni nabytí účinnosti této vyhlášky, ve kterých bylo zahájeno trestní řízení
přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, se příslušnost státního zástupce určí
podle dosavadních právních předpisů.
Čl. II vyhlášky č. 226/2016 Sb.
Přechodné ustanovení
Ve věcech uvedených v § 15 odst. 1 písm. h) až j) a v § 15 odst. 2 vyhlášky
č. 23/1994 Sb., ve znění účinném po dni nabytí účinnosti této vyhlášky, ve kterých
bylo zahájeno trestní řízení přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, se příslušnost
státního zástupce určí podle dosavadních právních předpisů.
Čl.II vyhlášky č. 166/2017 Sb.
Přechodné ustanovení
V trestním řízení zahájeném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky se
příslušnost státního zástupce určí podle dosavadních právních předpisů.
Čl.II vyhlášky č. 363/2017 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení podle § 9 vyhlášky č. 23/1994 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti této vyhlášky, které bylo zahájeno po dni 29. září 2017, koná v prvním
stupni ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky státní zastupitelství příslušné podle
vyhlášky č. 23/1994 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky.
1) § 173a a 174a trestního řádu.
1a) § 12d odst. 1 a odst. 2 věta první zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství,
ve znění zákona č. 14/2002 Sb.
1b) § 12d odst. 2 věta druhá, odst. 3 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství,
ve znění zákona č. 14/2002 Sb.
1c) Například § 174a, 265d, 389a trestního řádu.
2) § 10 zákona.
2) § 12 odst. 2 písm. b), i), § 161 odst. 3, odst. 5 písm. a) trestního řádu.
2a) § 179a odst. 2 trestního řádu.
2b) § 179 odst. 1 trestního řádu.
2c) § 158 odst. 12 trestního řádu, ve znění zákona č. 341/2011 Sb.
2d) § 161 odst. 4, odst. 5 písm. b) trestního řádu, ve znění zákona č. 341/2011
Sb.
2e) § 179a odst. 3 trestního řádu.
3) § 11 odst. 2 zákona.
3a) § 158 odst. 3 první věta trestního řádu.
3b) § 158b až 158f trestního řádu.
3c) § 8 odst. 2 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství.
3d) § 179b odst. 4, § 179f odst. 2 písm. a) trestního řádu.
3e) § 129 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění zákona č. 306/2009
Sb.
3f) § 233 odst. 3 písm. a) a odst. 4 písm. a) trestního zákoníku.
3g) § 233 odst. 3 písm. b) a odst. 4 písm. b) trestního zákoníku.
3h) Úmluva o potírání penězokazectví, vyhlášená pod č. 15/1932 Sb.
3i) § 20 odst. 1 trestního řádu.
3j) § 23 odst. 1 trestního řádu.
4) § 158 odst. 2, § 59 odst. 2 až 4, § 163 odst. 2, § 163a trestního řádu.
4a) Například § 7 a násl. zákona č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě.
4b) § 146 odst. 2 písm. a) trestního řádu.
5) § 172 odst. 1 písm. d) a § 11 odst. 1 písm. a) trestního řádu.
5a) § 95 a § 83 odst. 5 zákoníku práce.
5b) § 68 odst. 1 trestního řádu.
5c) § 179e trestního řádu.
5d) § 62 a 62a zákona o rodině.
§ 66 odst. 2 soudního řádu správního.
6) Vládní vyhláška č. 150/1958 Ú.l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů
pracujících.
7) § 266 trestního řádu.
7a) § 265a, 265b a 265e trestního řádu.
8) § 30 odst. 2 zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění zákona
č. 47/1991 Sb.