110/2006 Sb.
ZÁKON
ze dne 14. března 2006
o životním a existenčním minimu
Změna: 261/2007 Sb.
Změna: 239/2008 Sb.
Změna: 261/2007 Sb.(část), 129/2008 Sb.
Změna: 306/2008 Sb.
Změna: 85/2010 Sb.
Změna: 73/2011 Sb.
Změna: 329/2011 Sb., 366/2011 Sb., 409/2011 Sb.
Změna: 399/2012 Sb., 401/2012 Sb.
Změna: 44/2013 Sb.
Změna: 458/2011 Sb., 105/2013 Sb., 303/2013 Sb., 344/2013 Sb.
Změna: 252/2014 Sb. (část)
Změna: 252/2014 Sb.
Změna: 332/2014 Sb.
Změna: 377/2015 Sb.
Změna: 61/2020 Sb.
Změna: 540/2020 Sb.
Změna: 588/2020 Sb.
Změna: 297/2021 Sb., 324/2021 Sb.
Změna: 75/2022 Sb.
Změna: 204/2022 Sb.
Změna: 436/2022 Sb., 456/2022 Sb.
Změna: 277/2019 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon stanoví životní minimum jako minimální hranici peněžních příjmů
(dále jen "příjem") fyzických osob (dále jen "osoba") k zajištění výživy a ostatních
základních osobních potřeb a existenční minimum jako minimální hranici příjmů osob,
která se považuje za nezbytnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních
potřeb na úrovni umožňující přežití.
(2) Tento zákon dále upravuje způsob posouzení, zda příjmy osob dosahují částek
životního minima nebo existenčního minima.
(3) Životní minimum ani existenční minimum nezahrnuje nezbytné náklady na
bydlení; poskytování pomoci k zajištění úhrady nezbytných nákladů na bydlení stanoví
zvláštní právní předpisy1)
§ 2
Životní minimum jednotlivce
Částka životního minima jednotlivce činí měsíčně 4 860 Kč. Za jednotlivce
se pro účely tohoto zákona považuje osoba, která není společně posuzována s jinými
osobami uvedenými v § 4.
Životní minimum společně posuzovaných osob
§ 3
(1) Pokud je osoba pro účely tohoto zákona posuzována společně s jinými
osobami (§ 4), jsou částky životního minima odstupňovány podle pořadí osob. Pořadí
posuzovaných osob se stanoví tak, že se nejdříve posuzují osoby, které nejsou nezaopatřenými
dětmi, a poté osoby, které jsou nezaopatřenými dětmi. V rámci každé z těchto skupin
posuzovaných osob se pořadí stanoví podle věku od nejstarší po nejmladší osobu. Věkem
osoby rozhodným pro stanovení částek životního minima je věk, kterého osoba dosáhne
v kalendářním měsíci, za který je životní minimum zjišťováno.
(2) Částka životního minima osoby, která je posuzována jako první v pořadí,
činí měsíčně 4 470 Kč.
(3) Částka životního minima osoby, která je posuzována jako druhá nebo
další v pořadí, činí měsíčně
a) 4 040 Kč u osoby od 15 let věku, která není nezaopatřeným dítětem,
b) 3 490 Kč u nezaopatřeného dítěte od 15 do 26 let věku,
c) 3 050 Kč u nezaopatřeného dítěte od 6 do 15 let věku,
d) 2 480 Kč u nezaopatřeného dítěte do 6 let věku.
(4) Životní minimum osob, které se pro účely tohoto zákona posuzují společně,
se stanoví jako úhrn částek životního minima všech těchto osob.
(5) Nezaopatřenost dítěte se pro účely tohoto zákona posuzuje podle zákona
o státní sociální podpoře.2)
§ 4
(1) Společně se pro účely tohoto zákona, není-li dále stanoveno jinak,
posuzují
a) rodiče a nezletilé nezaopatřené děti,
b) manželé nebo partneři podle zvláštního právního předpisu2a); za partnera
se pro účely tohoto zákona považuje také partner, se kterým občan členského státu
Evropské unie uzavřel registrované partnerství na základě právních předpisů jiného
členského státu Evropské unie, pokud tyto právní předpisy upravují vzájemnou vyživovací
povinnost mezi partnery,
c) rodiče a
1. nezletilé děti, které nejsou nezaopatřené,
2. zletilé
děti, pokud tyto děti společně s rodiči užívají byt a nejsou společně posuzovány
s jinými osobami podle písmene b) nebo d),
d) jiné osoby, které společně užívají byt, s výjimkou osob, které prokáží,
že spolu trvale nežijí a společně neuhrazují náklady na své potřeby3)
(2) Bytem se pro účely tohoto zákona rozumí soubor místností nebo samostatná
obytná místnost, které svým stavebně technickým uspořádáním a vybavením splňují požadavky
na trvalé bydlení a jsou k tomuto účelu užívání určeny podle stavebního zákona nebo
jsou zkolaudovány jako byt.
(3) Pokud bylo nezletilé nezaopatřené dítě svěřeno do péče jednoho z rodičů
na základě rozhodnutí příslušného orgánu, neposuzuje se společně s druhým rodičem,
nestanoví-li tento zákon jinak. V případě svěření dítěte do společné nebo střídavé
péče rodičů se dítě posuzuje společně s tím rodičem, se kterým má být posuzováno
podle souhlasného prohlášení rodičů. Rodiče mohou měnit toto prohlášení nejdříve
po uplynutí kalendářního měsíce. Společně s nezaopatřeným dítětem se posuzuje pro
účely tohoto zákona vždy rodič, který prohlašuje pro účely zvláštního právního předpisu4),
že spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby3).
(4) Za rodiče se pro účely tohoto zákona považuje též osoba, které bylo
nezletilé nezaopatřené dítě svěřeno do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí
příslušného orgánu; v tomto případě není dítě posuzováno společně se svým rodičem.
Za rozhodnutí příslušného orgánu o svěření dítěte do péče nahrazující péči rodičů
se pro účely tohoto zákona považuje rozhodnutí soudu o
a) svěření dítěte do péče jiné osoby5),
b) osvojení dítěte6),
c) předání dítěte do péče budoucího osvojitele7),
d) předání dítěte osvojiteli do péče před osvojením8),
e) jmenování fyzické osoby poručníkem dítěte9),
f) svěření dítěte do pěstounské péče a do pěstounské péče na přechodnou
dobu10),
g) svěření dítěte do předpěstounské péče zájemci o pěstounskou péči11),
h) nařízení předběžného opatření o péči o dítě.
(5) Nezaopatřené dítě se neposuzuje společně s rodiči, pokud je na základě
rozhodnutí příslušného orgánu v plném přímém zaopatření ústavu (zařízení) pro péči
o děti nebo mládež. Za plné přímé zaopatření se považuje zaopatření v ústavu (zařízení)
pro péči o děti nebo mládež, poskytuje-li tento ústav (zařízení) dětem stravování,
ubytování a ošacení.
(6) Pokud společně užívají byt osoby, které lze společně posuzovat v rámci
dvou nebo více okruhů společně posuzovaných osob, má přednost společné posuzování
rodičů a nezaopatřených dětí; v ostatních případech se okruh společně posuzovaných
osob stanoví podle jejich souhlasného prohlášení. Osamělý rodič společně užívající
byt se svými rodiči se však posuzuje i s dítětem společně s rodiči.
(7) Společně posuzovanými osobami podle odstavce 1 jsou i osoby, které se
přechodně, z důvodů soustavné přípravy na budoucí povolání, zdravotních nebo pracovních,
jakož i z důvodu dlouhodobého výkonu dobrovolnické služby, zdržují mimo byt, který
užívají k bydlení.
(8) Osoba, která je ve vazbě, ve výkonu ochranného opatření zabezpečovací
detence nebo ve výkonu trestu odnětí svobody, se nepovažuje za osobu společně posuzovanou,
a to počínaje prvním dnem kalendářního měsíce, následujícím po kalendářním měsíci,
ve kterém tato skutečnost nastala, za předpokladu že uvedená skutečnost k tomuto
dni nadále trvá; to neplatí, jde-li o společné posuzování matek s dětmi, které mají
ve své osobní péči v době výkonu vazby nebo trestu odnětí svobody.
Posuzování příjmů
§ 6
(1) Pro posouzení toho, zda příjem osoby dosahuje částky životního minima
nebo existenčního minima, se porovnává úhrn jejích započitatelných příjmů s částkou
životního minima nebo existenčního minima. Pokud jsou však osoby posuzovány podle
tohoto zákona společně, porovnává se úhrn započitatelných příjmů všech společně posuzovaných
osob s úhrnem částek životního minima posuzovaných osob.
(2) Nestanoví-li zvláštní právní předpisy jinak, zjišťují se příjmy posuzovaných
osob vyplacené v kalendářním měsíci, který předchází kalendářnímu měsíci, v němž
se posuzuje, zda příjmy osob dosahují částek životního minima nebo existenčního minima.
§ 7
(1) Za započitatelné příjmy se pro účely tohoto zákona považují
a) příjmy ze závislé činnosti uvedené v zákoně o daních z příjmů12), s
výjimkou příjmů ze závislé činnosti nezaopatřeného dítěte,
b) příjmy ze samostatné činnosti uvedené v zákoně o daních z příjmů14),
s výjimkou příjmů ze samostatné výdělečné činnosti nezaopatřeného dítěte, které by
podle § 8 byly započitatelné za měsíce červenec a srpen,
c) příjmy z kapitálového majetku uvedené v zákoně o daních z příjmů15),
pokud nejde o plnění ze zákonného pojištění,
d) příjmy z nájmu podle zákona o daních z příjmů16),
e) ostatní příjmy uvedené v zákoně o daních z příjmů, při kterých dochází
ke zvýšení majetku17),
a to po odpočtu výdajů vynaložených na jejich dosažení, zajištění a udržení,
po odpočtu daně z příjmů a pojistného na sociální zabezpečení a pojistného na veřejné
zdravotní pojištění, pokud nebyla pojistná zahrnuta do těchto výdajů.
(2) Za započitatelné příjmy se pro účely tohoto zákona dále považují
a) dávky nemocenského pojištění (péče) a důchodového pojištění,
b) podpora v nezaměstnanosti a podpora při rekvalifikaci19),
c) plnění z pojištění pro případ dožití určitého věku,
d) výživné a příspěvek na výživu rozvedeného manžela a neprovdané matce,
s výjimkou těch uvedených příjmů, které byly vyplaceny z příjmů osoby, která se pro
účely stanovení započitatelných příjmů považuje za společně posuzovanou osobu s osobou,
která takové příjmy přijala,
e) dávky státní sociální podpory a dávky pěstounské péče31), s výjimkou
příspěvku na bydlení a jednorázových dávek a náhradní výživné pro nezaopatřené dítě
podle zákona o náhradním výživném,
f) příspěvek na živobytí1),
g) mzdové nároky vyplacené Úřadem práce České republiky - krajskou pobočkou,
popřípadě pobočkou pro hlavní město Prahu podle zákona o ochraně zaměstnanců při
platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů20),
h) příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob a jsou od
této daně osvobozeny21), nejde-li o příjmy uvedené v písmenech a) až g) nebo v odstavci
5, s výjimkou
1. příjmů ze závislé činnosti osvobozených od daně z příjmů fyzických
osob22), kromě příjmů uvedených v písmenech i), j) a k),
2. přijaté náhrady škody, náhrady nemajetkové újmy, plnění z pojištění
majetku, úmrtného a příspěvku na pohřeb podle zvláštních právních předpisů, plnění
z pojištění odpovědnosti za škody, finančních prostředků na odstranění následků živelní
pohromy, jednorázového odškodnění vyplaceného státem osobě v souvislosti s mimořádnou
událostí v areálu muničních skladů Vlachovice-Vrbětice a jednorázové peněžní částky
vyplacené státem osobě sterilizované v rozporu s právem,
3. peněžní pomoci obětem trestné činnosti,
4. sociální výpomoci poskytované zaměstnavatelem,
5. podpory a příspěvků z prostředků fundace a spolku,
6. příjmů plynoucích z doplatku na bydlení a mimořádné okamžité pomoci
podle zákona o pomoci v hmotné nouzi22a),
7. příjmu plynoucího z důvodu péče o blízkou nebo jinou osobu, která
má nárok na příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách22b), je-li tato
péče vykonávána fyzickou osobou patřící do okruhu společně posuzovaných osob podle
§ 4,
8. stipendií,
9. příjmů ve formě náhrady účelně, hospodárně a prokazatelně vynaložených
výdajů spojených s darováním a odběrem krve a jejích složek, tkání, buněk nebo orgánů,
pokud se tato náhrada poskytuje podle jiných právních předpisů,
10. náhrad (příspěvků) pobytových výloh poskytovaných orgány Evropské
unie zaměstnancům (národním expertům) vyslaným k působení do institucí Evropské unie,
11. příjmu plynoucího ve formě daňového bonusu,
a to ve výši po odpočtu výdajů vynaložených na jejich dosažení, zajištění
a udržení, které se pro tento účel stanoví obdobně jako takové výdaje pro určení
základu daně podle zákona o daních z příjmů23),
i) zvláštní příplatek nebo příplatek za službu v zahraničí poskytovaný
podle zvláštních právních předpisů vojákům a příslušníkům bezpečnostních sborů24)
vyslaným v rámci jednotky mnohonárodních sil nebo mezinárodních bezpečnostních sborů
mimo území České republiky po dobu působení v zahraničí, a to ve výši po odpočtu
výdajů vynaložených na jeho dosažení, zajištění a udržení, které se pro tento účel
stanoví obdobně jako takové výdaje pro určení základu daně podle zákona o daních
z příjmů23),
j) příjem získaný ve formě náhrady mzdy, platu nebo odměny nebo sníženého
platu nebo snížené odměny za dobu dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény podle
zvláštních právních předpisů24a), a to ve výši po odpočtu výdajů vynaložených na
jeho dosažení, zajištění a udržení, které se pro tento účel stanoví obdobně jako
takové výdaje pro určení základu daně podle zákona o daních z příjmů23),
k) příjmy ze závislé činnosti vykonávané na území České republiky, plynoucí
poplatníkům daně z příjmů fyzických osob, kteří jsou daňovými nerezidenty, od zaměstnavatelů
se sídlem nebo bydlištěm v zahraničí, podle zákona o daních z příjmů,
l) další opakující se nebo pravidelné příjmy.
(3) Za příjem se považují též příjmy ze zahraničí obdobné příjmům uvedeným
v odstavcích 1 a 2 v částce, v jaké byly vyplaceny, popřípadě po odpočtu výdajů,
daní, pojistného a příspěvku uvedených v odstavcích 1 a 2.
(4) Je-li příjem uvedený v odstavcích 1 a 2 vyplácen v cizí měně, přepočte
se na českou měnu podle příslušného kursu vyhlášeného Českou národní bankou platného
k prvnímu dni období, za které se zjišťuje příjem, není-li dále stanoveno jinak.
Pro přepočet měn, u nichž Česká národní banka nevyhlašuje příslušný kurs, se použije
kurs této měny obvykle používaný bankami v České republice k prvnímu dni období,
za které se zjišťuje příjem. Je-li příjem vyplacený v cizí měně předmětem daně z
příjmů podle zákona o daních z příjmů, přepočte se na českou měnu způsobem platným
pro účely daně z příjmů, a to v případech, kdy je obdobím, za něž se příjem zjišťuje,
kalendářní rok.
(5) Za příjem se nepovažuje příspěvek na péči25), část příspěvku na úhradu
potřeb dítěte náležející z důvodu závislosti na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni
I až IV26), příspěvek na mobilitu27), příspěvek na zvláštní pomůcku27), příjem z
prodeje nemovité věci a z odstupného za uvolnění bytu použitý k úhradě nákladů na
uspokojení bytové potřeby a zvláštní příspěvek k důchodu podle zvláštních právních
předpisů28). Za příjem se dále nepovažuje příjem plynoucí z titulu spravedlivého
zadostiučinění přiznaného Evropským soudem pro lidská práva ve výši, kterou je Česká
republika povinna uhradit, nebo z titulu urovnání záležitosti před Evropským soudem
pro lidská práva na základě smíru nebo jednostranného prohlášení vlády ve výši, kterou
se Česká republika zavázala uhradit28a). Za příjem se dále také nepovažuje příjem
plynoucí z titulu odškodnění přiznaného mezinárodním trestním soudem, mezinárodním
trestním tribunálem, popřípadě obdobným mezinárodním soudním orgánem, které splňují
alespoň jednu z podmínek uvedených v § 145 odst. 1 zákona o mezinárodní justiční
spolupráci ve věcech trestních.
§ 8
Způsob zápočtu příjmů ze samostatné činnosti
(1) Za započitatelný příjem za kalendářní měsíc se u osoby, která má
nebo měla příjmy uvedené v § 7 odst. 1 písm. b), považuje
a) částka odpovídající měsíčnímu průměru těchto příjmů za období uvedené
v daňovém přiznání za předchozí zdaňovací období zahrnující kalendářní měsíce, v
nichž byla alespoň po část měsíce vykonávána činnost, z níž měla osoba příjmy uvedené
v § 7 odst. 1 písm. c),
b) částka stanovená podle odstavce 2, jde-li o poplatníka v paušálním
režimu.
není-li dále stanoveno jinak.
(2) Za započitatelný příjem osoby uvedené v odstavci 1 se však považuje
nejméně částka ve výši 50 % měsíční průměrné mzdy v národním hospodářství za předchozí
kalendářní rok s tím, že tato částka se zaokrouhluje na celé stokoruny dolů a vyhlašuje
ji Ministerstvo práce a sociálních věcí na základě údajů Českého statistického úřadu
sdělením uveřejněným ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv. Tato částka se považuje
za minimální příjem osoby uvedené v odstavci 1 vždy od 1. července roku, v němž došlo
k vyhlášení průměrné mzdy v národním hospodářství za předchozí kalendářní rok, do
30. června následujícího kalendářního roku. Částka uvedená ve větě první se nepoužije,
jde-li o osobu vykonávající výdělečnou činnost, která se považuje podle zákona o
důchodovém pojištění za vedlejší samostatnou výdělečnou činnost29), nebo o osobu,
jejíž činnost se nepovažuje podle zákona o důchodovém pojištění za činnost osoby
samostatně výdělečně činné proto, že tuto činnost nevykonává soustavně30).
(3) U osoby samostatně výdělečně činné, která nemá příjem ze samostatné
výdělečné činnosti, ale nepřerušila výkon této činnosti ani jí tato činnost nebyla
pozastavena, se za příjem považuje částka uvedená v odstavci 2; to neplatí, jde-li
o osobu vykonávající činnost, která se považuje podle zákona o důchodovém pojištění
za vedlejší samostatnou výdělečnou činnost29), nebo o osobu, jejíž činnost se nepovažuje
podle zákona o důchodovém pojištění za činnost osoby samostatně výdělečně činné proto,
že tuto činnost nevykonává soustavně30).
(4) U osoby, která má nebo měla příjmy uvedené v § 7 odst. 1 písm. b) a za
předchozí zdaňovací období nepodala přiznání k dani z příjmů a která není poplatníkem
v paušálním režimu, se vychází z těchto příjmů za zdaňovací období předcházející
takovému období. V případě, že tato osoba nebo osoba, která je poplatníkem v paušálním
režimu, v předcházejícím zdaňovacím období podnikatelskou ani jinou samostatnou výdělečnou
činnost ještě nevykonávala, vychází se nejméně z poloviny částky uvedené v odstavci
2. U osoby, na kterou se nevztahuje nejnižší započitatelný příjem podle odstavce
2, se vychází z poloviny částky uvedené v odstavci 2 až do konce kalendářního měsíce,
ve kterém podá daňové přiznání, nebo sama určí výši příjmu, pokud není povinna podat
daňové přiznání.
§ 9
Zvýšení částek životního a existenčního minima
(1) Částky životního minima stanovené v § 2 a § 3 odst. 2 a 3 a částku existenčního
minima stanovenou v § 5 odst. 1 může vláda zvýšit nařízením v pravidelném termínu
od 1. ledna, a to podle skutečného růstu nákladů na výživu a na ostatní základní
osobní potřeby vyjádřeného růstem příslušného indexu spotřebitelských cen za domácnosti
celkem (dále jen "příslušný index spotřebitelských cen") ve stanoveném rozhodném
období za podmínky, že příslušný index spotřebitelských cen vzroste od počátku rozhodného
období alespoň o 5 %.
(2) Vláda může nařízením částky životního minima stanovené v § 2 a § 3 odst.
2 a 3 a částku existenčního minima stanovenou v § 5 odst. 1 zvýšit též v mimořádném
termínu.
(3) Rozhodné období podle odstavce 1 se určuje tak, že prvním měsícem tohoto
období je kalendářní měsíc následující po posledním měsíci předchozího rozhodného
období při posledním zvýšení částek životního minima a existenčního minima a posledním
měsícem rozhodného období pro zvýšení částek životního minima a existenčního minima
v pravidelném termínu je září kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku,
ve kterém dojde ke zvýšení částek životního minima a existenčního minima; v případě,
kdy došlo ke zvýšení životního minima a existenčního minima v mimořádném termínu,
je prvním měsícem tohoto období kalendářní měsíc následující po posledním měsíci
zohledněném mimořádným zvýšením.
(4) Růst příslušného indexu spotřebitelských cen se zjišťuje z údajů Českého
statistického úřadu.
§ 10
Přechodné ustanovení
Pro účely prvního zvýšení částek životního minima a existenčního minima
podle tohoto zákona je prvním měsícem rozhodného období říjen 2006.
§ 11
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se:
1. Zákon č. 463/1991 Sb., o životním minimu.
2. Nařízení vlády č. 245/1994 Sb., kterým se zvyšují částky životního
minima a dávky pěstounské péče.
3. Nařízení vlády č. 281/1995 Sb., kterým se zvyšují částky životního
minima.
4. Nařízení vlády č. 219/1996 Sb., kterým se zvyšují částky životního
minima.
5. Nařízení vlády č. 123/1997 Sb., kterým se zvyšují částky životního
minima.
6. Nařízení vlády č. 42/1998 Sb., kterým se zvyšují částky životního
minima.
7. Nařízení vlády č. 56/2000 Sb., kterým se zvyšují částky životního
minima.
8. Nařízení vlády č. 333/2001 Sb., kterým se zvyšují částky životního
minima.
9. Nařízení vlády č. 664/2004 Sb., kterým se zvyšují částky životního
minima.
10. Nařízení vlády č. 505/2005 Sb., o zvýšení částek životního minima.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Paroubek v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.XV zákona č. 540/2020 Sb.
Přechodné ustanovení
U osoby samostatně výdělečně činné, která je podle zákona o daních z příjmů
poplatníkem v paušálním režimu, se při stanovení příjmu ze samostatné činnosti do
30. června roku následujícího po roce, ve kterém nabyde účinnosti tento zákon, postupuje
podle zákona č. 110/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona.
1) Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi.
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
2) § 11 až 16 zákona č. 117/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
2a) Zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
3) § 115 občanského zákoníku.
4) Například § 35c zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
5) § 953 občanského zákoníku.
6) § 796 občanského zákoníku.
7) § 824 občanského zákoníku.
8) § 826 občanského zákoníku.
9) § 928 občanského zákoníku.
10) § 958 občanského zákoníku.
11) § 963 občanského zákoníku.
12) § 6 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
13) § 6 odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
14) § 7 odst. 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
15) § 8 odst. 1 písm. a) až e) a písm. g) a h) zákona č. 586/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, pokud nejde o plnění ze zákonného pojištění,
16) § 9 odst. 1 a 7 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. §
10 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
17) § 10 odst. 1 a § 10 odst. 9 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
18) § 7a zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
19) Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.
20) Zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
21) § 4 odst. 1 a § 6 odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
22) § 6 odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
22a) § 33 a násl. a § 36 a násl. zákona č. 111/2006 Sb., ve znění zákona č.
261/2007 Sb.
22b) § 7 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
23) § 5 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
24) Například § 11 odst. 3 zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní
pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších
předpisů, § 119 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních
sborů, ve znění pozdějších předpisů.
24a) Například § 192 až 194 zákoníku práce, § 34 odst. 4 zákona č. 236/1995
Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní
moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění
pozdějších předpisů, § 73 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění pozdějších předpisů, § 48 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské
zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 53 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním
městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.
25) § 11 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
26) § 47f odst. 3 a 4 zákona č. 359/1999 Sb.
27) Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
a o změně souvisejících zákonů.
28) Část první hlava druhá zákona č. 357/2005 Sb., o ocenění účastníků národního
boje za vznik a osvobození Československa a některých pozůstalých po nich, o zvláštním
příspěvku k důchodu některým osobám, o jednorázové peněžní částce některým účastníkům
národního boje za osvobození v letech 1939 až 1945 a o změně některých zákonů.
28a) Čl. 37 odst. 1 a čl. 39 a 41 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod, uveřejněné pod č. 209/1992 Sb., ve znění Protokolu č. 11 k Úmluvě o ochraně
lidských práv a základních svobod, kterým se mění kontrolní mechanismus v ní ustavený,
uveřejněného pod č. 243/1998 Sb.
29) § 9 odst. 6 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších
předpisů.
30) § 9 odst. 3 písm. d) a f) zákona č. 155/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
31) § 47e a násl. zákona č. 359/1999 Sb.