150/2017 Sb.
ZÁKON
ze dne 19. dubna 2017
o zahraniční službě a o změně některých zákonů (zákon o zahraniční službě)
Změna: 35/2019 Sb.
Změna: 384/2022 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ZAHRANIČNÍ SLUŽBA
HLAVA I
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy a rozsah působnosti
(1) Tento zákon upravuje
a) zásady a způsob výkonu zahraniční služby,
b) postavení, zřizování a rušení zastupitelských úřadů České republiky
v zahraničí (dále jen "zastupitelský úřad") a jejich činnost,
c) výkon konzulární služby,
d) služební a pracovněprávní vztahy v souvislosti s výkonem zahraniční
služby,
e) přiznávání a propůjčování diplomatických a konzulárních hodností.
(2) Tento zákon zapracovává příslušný předpis Evropské unie1) a upravuje
podmínky poskytování konzulární ochrany nezastoupeným občanům jiných členských států
Evropské unie (dále jen "nezastoupený občan").
§ 2
Vymezení základních pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) zahraniční službou činnost zaměřená na navazování, udržování a rozvíjení
vztahů s cizími státy a ostatními subjekty mezinárodního práva, jakož i ochrana zájmů
České republiky a jejích občanů v zahraničí, vykonávaná v Ministerstvu zahraničních
věcí (dále jen "ministerstvo"),
b) službou v zahraničí zahraniční služba vykonávaná diplomatickým nebo
administrativním pracovníkem na služebním působišti v zahraničí,
c) službou v ústředí zahraniční služba vykonávaná diplomatickým pracovníkem
na služebním působišti v České republice,
d) konzulární službou zahraniční služba, jejímž předmětem jsou činnosti
podle hlavy IV,
e) prací v zahraničí práce vykonávaná technickým nebo administrativním
pracovníkem s pravidelným pracovištěm v zahraničí,
f) prací v ústředí práce vykonávaná technickým nebo administrativním
pracovníkem s pravidelným pracovištěm v České republice,
g) diplomatickým pracovníkem státní zaměstnanec ve služebním poměru
nebo ve výjimečných případech zaměstnanec v pracovním poměru vykonávající zahraniční
službu s výjimkou činností podle písmene h), zařazený na místo označené ve služebním
předpise státního tajemníka ministerstva jako diplomatické místo,
h) administrativním pracovníkem státní zaměstnanec ve služebním poměru
nebo zaměstnanec v pracovním poměru vykonávající zahraniční službu v oblasti administrativních
činností, zařazený na místo označené ve služebním předpise státního tajemníka ministerstva
jako administrativní místo,
i) konzulárním úředníkem diplomatický nebo administrativní pracovník
vykonávající činnosti podle hlavy IV,
j) honorárním konzulárním úředníkem fyzická osoba, která není ve služebním,
pracovním ani jiném obdobném poměru k ministerstvu, pověřená výkonem některých konzulárních
činností podle hlavy IV,
k) technickým pracovníkem zaměstnanec v pracovním poměru vykonávající
pomocné, servisní nebo manuální práce související se zahraniční službou, zařazený
na místo označené ve služebním předpise státního tajemníka ministerstva jako technické
místo,
l) členem rodiny diplomatického, administrativního nebo technického
pracovníka jeho manžel, partner podle zákona o registrovaném partnerství (dále jen
"partner"), vlastní dítě, osvojenec, dítě svěřené státnímu zaměstnanci nebo zaměstnanci
do pěstounské péče nebo do výchovy, vlastní rodiče, osvojitel, opatrovník a pěstoun;
jiná osoba je postavena na roveň člena rodiny pouze za předpokladu, že žije se státním
zaměstnancem nebo zaměstnancem v domácnosti.
§ 3
Zásady výkonu zahraniční služby
(1) Zahraniční služba je vykonávána zejména v souladu se zásadami
a) věrnosti České republice,
b) profesionality,
c) nedělitelnosti,
d) dodržování závazků, které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodního
práva a práva Evropské unie.
(2) Při zajišťování výkonu zahraniční služby státní tajemník ministerstva
dbá na dodržování kariérního systému zahraniční služby a střídání výkonu služby v
ústředí a služby v zahraničí.
HLAVA II
POSTAVENÍ, ZŘIZOVÁNÍ A RUŠENÍ ZASTUPITELSKÉHO ÚŘADU
§ 4
Zastupitelský úřad
(1) Zastupitelský úřad je organizační útvar ministerstva2) zřízený za účelem
plnění úkolů služby v zahraničí.
(2) Zastupitelskými úřady jsou
a) velvyslanectví,
b) stálá mise při mezinárodní organizaci (dále jen "stálá mise"),
c) konzulární úřad,
d) zvláštní mise,
e) styčný úřad nebo kancelář.
(3) Zastupitelské úřady zřizuje a ruší ministr zahraničních věcí České
republiky (dále jen "ministr") po projednání se státním tajemníkem ministerstva.
Před zřízením nebo zrušením zastupitelského úřadu podle odstavce 2 písm. a), b) a
e) informuje ministr vládu České republiky (dále jen "vláda").
(4) Zřizuje-li ministr zastupitelský úřad, stanoví rozsah jeho činnosti,
včetně toho, zda bude tuto činnost vykonávat pro více států, popřípadě též vymezí
rozsah výkonu činností podle hlav III a IV.
(5) Ruší-li ministr zastupitelský úřad, stanoví, který zastupitelský úřad
nebo úřady budou vykonávat činnost rušeného zastupitelského úřadu, popřípadě v jakém
rozsahu bude tento zastupitelský úřad nebo úřady vykonávat činnosti podle hlav III
a IV dosud vykonávané rušeným zastupitelským úřadem.
§ 5
Velvyslanectví
Velvyslanectví plní pro stát, ve kterém je zřízeno, případně i pro
další státy (dále jen "přijímající stát"), funkce diplomatické mise podle mezinárodní
smlouvy, kterou je Česká republika vázána3), zejména
a) zastupuje Českou republiku v přijímajícím státě,
b) chrání zájmy České republiky a jejích občanů v přijímajícím státě,
c) vede jednání s vládou přijímajícího státu,
d) zjišťuje a informuje příslušné státní orgány České republiky o situaci
a podmínkách v přijímajícím státě, včetně otázek týkajících se záležitostí Evropské
unie,
e) prosazuje cíle zahraniční a bezpečnostní politiky České republiky,
f) podporuje vztahy mezi Českou republikou a přijímajícím státem a
rozvoj hospodářských, kulturních, vědeckých a jiných styků,
g) v případě uvedeném v § 10 odst. 2 plní též funkce stálé mise.
§ 6
Stálá mise
(1) Stálá mise plní ve vztahu k mezinárodní organizaci, při které je
zřízena, funkce diplomatické mise, zejména
a) zastupuje Českou republiku v mezinárodní organizaci,
b) prosazuje a chrání zájmy České republiky v mezinárodní organizaci,
c) vede jednání s orgány a představiteli mezinárodní organizace,
d) vede jednání s představiteli členských států, kteří zastupují jednotlivé
členské státy v mezinárodní organizaci,
e) informuje příslušné státní orgány České republiky o činnosti a situaci
v mezinárodní organizaci,
f) podporuje vztahy a rozvoj styků mezi Českou republikou a mezinárodní
organizací.
(2) Stálá mise zastupuje Českou republiku a prosazuje její zájmy v aktivitách
bezprostředně souvisejících s členstvím v mezinárodní organizaci, které se konají
mimo rámec mezinárodní organizace, a informuje o těchto aktivitách příslušné státní
orgány České republiky.
§ 7
Konzulární úřad
(1) Konzulárními úřady jsou
a) generální konzulát,
b) konzulát,
c) konzulární jednatelství,
d) konzulární úřad vedený honorárním konzulárním úředníkem.
(2) Konzulární úřad plní ve vztahu k přijímajícímu státu funkce podle mezinárodní
smlouvy, kterou je Česká republika vázána4).
(3) Konzulární úřad plní i další funkce uvedené v § 5 v rozsahu stanoveném
ministrem podle § 4 odst. 4 a 5.
(4) Generální konzulát, konzulát a konzulární jednatelství při výkonu zahraniční
služby podle tohoto zákona koordinují činnost s velvyslanectvím zastupujícím Českou
republiku v přijímajícím státě.
(5) Ministr určí zastupitelský úřad, který dohlíží na výkon činnosti konzulárního
úřadu vedeného honorárním konzulárním úředníkem.
(6) Honorárním konzulárním úředníkem může být jmenována osoba, jejíž společenské
postavení v přijímajícím státě, znalost poměrů v předpokládaném území, pro které
bude konzulární úřad vykonávat svou činnost, úroveň vztahů se zástupci veřejné i
soukromé oblasti, jakož i odborné znalosti a zkušenosti zaručují řádný výkon činností
podle odstavců 2 a 3. Honorárním konzulárním úředníkem může být jmenován občan České
republiky i občan jiného státu.
(7) Náklady na činnost konzulárního úřadu vedeného honorárním konzulárním
úředníkem hradí honorární konzulární úředník z vlastních zdrojů. Za výkon činnosti
nenáleží honorárnímu konzulárnímu úředníkovi plat ani mzda. Správní poplatky vybrané
podle jiného právního předpisu5) převádí honorární konzulární úředník zastupitelskému
úřadu, který dohlíží na výkon jeho činnosti.
§ 8
Zvláštní mise
Zvláštní mise je dočasná mise zastupující Českou republiku, která je vyslána
do druhého státu s jeho souhlasem za účelem jednání s ním o určitých otázkách, nebo
k provedení určitého úkolu ve vztahu k tomuto druhému státu6).
§ 9
Styčný úřad nebo kancelář
(1) Styčný úřad nebo kancelář se zřizuje zpravidla za účelem zajištění
styků České republiky s orgány a představiteli entity, která z hlediska mezinárodního
práva není státem.
(2) Styčný úřad nebo kancelář plní v rozsahu stanoveném ministrem funkce
obdobné jako diplomatická mise.
§ 10
Vedoucí zastupitelského úřadu
(1) Vedoucí zastupitelského úřadu, který je velvyslanectvím, je nejvýše
postaveným stálým představitelem České republiky v přijímajícím státě.
(2) Vedoucí zastupitelského úřadu, který je velvyslanectvím, může být současně
pověřen, aby zastupoval Českou republiku při mezinárodní organizaci. Takovým zástupcem
může být pověřen i diplomatický pracovník, který není vedoucím zastupitelského úřadu
podle § 5.
(3) Vedoucí zastupitelského úřadu, který je velvyslanectvím, může vykonávat
svoji funkci vůči přijímajícímu státu i z velvyslanectví zřízeného v jiném státě
nebo z ministerstva. Rozsah činnosti vedoucího zastupitelského úřadu vykonávajícího
funkci z ministerstva stanoví ministr.
(4) Vedoucího zastupitelského úřadu podle § 5 a 6 pověřuje a odvolává na
návrh vlády prezident. Ostatní vedoucí zastupitelského úřadu pověřuje a odvolává
ministr.
HLAVA III
VÝKON ZAHRANIČNÍ SLUŽBY
§ 11
(1) Výkonem služby v ústředí se rozumí zejména
a) utváření dvoustranných a mnohostranných vztahů s ostatními státy
a mezinárodními organizacemi, včetně mezinárodních regionálních uskupení,
b) sledování vývoje politických vztahů jednotlivých států k ostatním
státům, jakož i sledování jejich postoje k důležitým zahraničně politickým tématům,
c) spolupráce na přípravě zahraničních cest představitelů České republiky
a návštěv představitelů jiných států a mezinárodních organizací v České republice,
d) sledování, zajištění a koordinace činnosti v oblasti mezinárodní
bezpečnosti,
e) koordinace a zabezpečení přípravy, sjednávání a vnitrostátního projednávání
mezinárodních smluv, jakož i jejich vyhlašování a sledování jejich dodržování a provádění,
f) příprava rozvojových programů a projektů České republiky a poskytování
a koordinace humanitární pomoci do zahraničí,
g) prosazování cílů České republiky v oblasti lidských práv a transformační
spolupráce,
h) podpora činností v oblasti veřejné diplomacie a krajanských vztahů,
i) řešení mimořádných událostí v zahraničí podle hlavy IV týkajících
se zájmů České republiky a jejích občanů.
(2) Výkonem služby v zahraničí se rozumí zejména
a) jednání diplomatických pracovníků se zástupci přijímajícího státu
nebo mezinárodní organizace a se zástupci diplomatických misí jiných států,
b) sledování situace v přijímajícím státě nebo v mezinárodní organizaci,
c) sledování podmínek pro rozvíjení a naplňování smluvních vztahů České
republiky s přijímajícím státem,
d) spolupráce na přípravě zahraničních cest představitelů České republiky
do přijímajícího státu nebo mezinárodní organizace a návštěv představitelů jiných
států a mezinárodních organizací v České republice,
e) vytváření podmínek pro všestranný rozvoj vztahů mezi Českou republikou
a přijímajícím státem, včetně hospodářských, kulturních a vědeckých styků a rozvojové
spolupráce,
f) podpora krajanských vztahů a vzdělávání v českém jazyce v zahraničí.
(3) Výkonem zahraniční služby se rozumí též výkon konzulární služby podle
hlavy IV.
§ 12
Vzájemná součinnost ministerstva, ostatních státních orgánů a právnických
osob
Ministerstvo, ostatní státní orgány a právnické osoby, kterým to ukládají
jiné právní předpisy7), si poskytují za účelem prosazování a ochrany zájmů České
republiky při výkonu zahraniční služby vzájemnou součinnost. Za tímto účelem může
ministerstvo uzavírat s ostatními státními orgány a právnickými osobami dohody vymezující
podrobnější podmínky poskytování vzájemné součinnosti při výkonu zahraniční služby.
§ 13
Podpora výkonu zahraniční služby
(1) Zahraniční službu podle § 11 odst. 2 písm. e) mohou vykonávat také
zaměstnanci zařazení v organizační složce státu nebo státní příspěvkové organizaci
zřizované ústředním správním úřadem nebo tomuto správnímu úřadu podřízené (dále jen
"vysílající organizace"), pokud došlo k uzavření dohody podle § 12. Za tímto účelem
může vysílající organizace vyslat se souhlasem ministerstva svého zaměstnance na
zastupitelský úřad.
(2) Osobu vyslanou podle odstavce 1 řídí vedoucí zastupitelského úřadu
v souladu s dohodou uzavřenou podle § 12; taková osoba přijímá pokyny od vysílající
organizace podle uvedené dohody.
(3) Osoba vyslaná podle odstavce 1 může za účelem vystupování v přijímajícím
státě používat označení vysílající organizace, odpovídá-li to zvyklostem přijímajícího
státu.
(4) Vysílající organizace ukončí vyslání svého zaměstnance na zastupitelský
úřad, požádá-li o to ministerstvo, i bez uvedení důvodu.
§ 14
(1) Za účelem podpory výkonu zahraniční služby může ministerstvo zřídit
státní příspěvkovou organizaci. Ministerstvo vydá zřizovací listinu této státní příspěvkové
organizace. Státní příspěvková organizace vzniká dnem stanoveným ve zřizovací listině.
Zřizovací listina musí dále obsahovat tyto údaje:
a) označení zřizovatele státní příspěvkové organizace,
b) název, sídlo a identifikační číslo osoby státní příspěvkové organizace,
c) vymezení účelu, pro který se státní příspěvková organizace zřizuje,
d) předmět hlavní činnosti, popřípadě jiné činnosti státní příspěvkové
organizace,
e) označení statutárního orgánu a vymezení základní organizační struktury
státní příspěvkové organizace,
f) vymezení majetku České republiky, který ministerstvo svěřuje státní
příspěvkové organizaci při jejím zřízení,
g) vymezení doby, na kterou je státní příspěvková organizace zřizována,
popřípadě údaj, že se zřizuje na dobu neurčitou.
(2) Statutární orgán státní příspěvkové organizace zřízené podle odstavce
1 jmenuje a odvolává ministr.
(3) Ministerstvo může rozhodnout o rozdělení státní příspěvkové organizace
zřízené podle odstavce 1, o jejím sloučení nebo splynutí s jinou státní příspěvkovou
organizací zřízenou podle odstavce 1 nebo o jiných změnách takové státní příspěvkové
organizace. Současně vydá zřizovací listinu nově vznikající státní příspěvkové organizace
nebo dodatek zřizovací listiny. Státní příspěvková organizace zaniká dnem stanoveným
v rozhodnutí o jejím rozdělení nebo splynutí, popřípadě dnem stanoveným v rozhodnutí
o jejím sloučení, je-li právním nástupcem jiná státní příspěvková organizace.
(4) Ministerstvo může rozhodnout o zrušení státní příspěvkové organizace
zřízené podle odstavce 1. Současně rozhodne o způsobu vypořádání práv a povinností
vykonávaných státní příspěvkovou organizací, včetně příslušnosti hospodařit s majetkem
České republiky, a zruší zřizovací listinu. Nerozhodne-li, přecházejí práva a povinnosti
rušené státní příspěvkové organizace na ministerstvo. Státní příspěvková organizace
zaniká dnem stanoveným v rozhodnutí o jejím zrušení.
(5) Zřízení, rozdělení, sloučení, splynutí nebo zrušení státní příspěvkové
organizace, o nichž bylo rozhodnuto podle odstavců 1 až 4, oznamuje ministerstvo
v Ústředním věstníku České republiky do 30 dnů ode dne, kdy k uvedené skutečnosti
došlo. Oznámení obsahuje označení zřizovatele státní příspěvkové organizace, její
název, sídlo, identifikační číslo osoby a den, měsíc a rok vzniku, rozdělení, sloučení,
splynutí nebo zániku.
§ 15
Diplomatické a konzulární hodnosti
(1) Státním zaměstnancům a zaměstnancům v zahraniční službě se přiznává
nebo propůjčuje diplomatická hodnost nebo konzulární hodnost.
(2) Diplomatickými hodnostmi jsou
a) attaché,
b) III. tajemník,
c) II. tajemník,
d) I. tajemník,
e) velvyslanecký rada,
f) rada-vyslanec,
g) velvyslanec.
(3) Konzulárními hodnostmi jsou
a) konzulární jednatel pro attaché,
b) vicekonzul pro III. a II. tajemníka,
c) konzul pro I. tajemníka a velvyslaneckého radu,
d) generální konzul pro radu-vyslance a velvyslance.
(4) Diplomatickému pracovníkovi lze přiznat diplomatickou hodnost v
závislosti na
a) absolvování vzdělávacího programu zaměřeného na výkon zahraniční
služby,
b) době výkonu zahraniční služby,
c) době výkonu zahraniční služby na služebním místě představeného,
d) počtu vyslání k výkonu služby v zahraničí.
(5) Diplomatickému nebo administrativnímu pracovníkovi lze propůjčit pro
výkon služby v zahraničí diplomatickou nebo konzulární hodnost podle charakteru služebního
nebo pracovního místa, na které je zařazen. Diplomatickému pracovníkovi na služebním
místě představeného lze propůjčit diplomatickou hodnost rovněž při výkonu služby
v ústředí.
(6) Diplomatické a konzulární hodnosti přiznává a propůjčuje státní tajemník
ministerstva.
(7) Ministerstvo stanoví vyhláškou diplomatické a konzulární hodnosti,
dále podrobnější podmínky, za kterých jsou přiznávány nebo propůjčovány, a postup
při jejich přiznávání nebo propůjčování.
HLAVA IV
VÝKON KONZULÁRNÍ SLUŽBY
Díl 1
Výkon konzulárních činností
§ 16
Konzulární činnosti
(1) Zastupitelský úřad vykonává v rozsahu vymezeném tímto zákonem,
jinými právními předpisy, mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána4),
a v souladu s právním řádem přijímajícího státu zejména
a) konzulární ochranu,
b) ověřovací činnost,
c) činnosti notářské povahy,
d) matriční agendu8),
e) státoobčanskou agendu9),
f) agendu cestovních dokladů10),
g) činnost volebního orgánu11),
h) činnost ve věcech zbraní a střeliva12),
i) právní pomoc ve styku s cizinou13),
j) doručování písemností v zahraničí13) a provádění důkazů14),
k) dědickou agendu,
l) činnost ve věcech udělování víz a povolování pobytu cizinců15).
(2) Ministerstvo vykonává činnosti uvedené v odstavci 1 písm. a), b),
f), g), i), k) a l).
(3) Ministerstvo zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup informaci,
pro území kterých států nebo jejich částí vykonávají zastupitelské úřady jednotlivé
druhy konzulárních činností.
§ 17
Konzulární ochrana
(1) Konzulární ochrana16) je poskytována občanům České republiky, kteří
se nacházejí v zahraničí (dále jen "občan"), a dále nezastoupeným občanům. Nezastoupeným
občanem se rozumí každá osoba, která má státní příslušnost členského státu Evropské
unie (dále jen "členský stát"), jenž nemá na území státu, který není členem Evropské
unie (dále jen "třetí země"), své zastoupení. Pro účely tohoto zákona nemá členský
stát ve třetí zemi zastoupení, pokud v ní nemá zastupitelský úřad, který je schopen
účinně poskytnout v daném případě konzulární ochranu.
(2) Konzulární ochrana zahrnuje pomoc zejména
a) v případě omezení osobní svobody,
b) obětem trestných činů,
c) v případě nouze,
d) v souvislosti s úmrtím,
e) nezletilým nacházejícím se v zahraničí bez doprovodu,
f) při mimořádné události v zahraničí, kterou je škodlivé působení
sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, jakož i havárie, které
ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí, je-li zasažen větší počet
osob (dále jen "mimořádná událost").
(3) Zastupitelský úřad poskytuje přiměřenou pomoc občanovi omezenému
na osobní svobodě, pokud o to požádá. Informuje takového občana o jeho základních
právech podle právního řádu státu, na jehož území se nachází, a o podmínkách získání
právní pomoci a sleduje, zda zacházení s takovýmto občanem odpovídá minimálním uznávaným
mezinárodním standardům a je v souladu s místními právními předpisy.
(4) Zastupitelský úřad poskytne nezbytnou pomoc občanovi, který se stal
obětí trestného činu, pokud o to požádá. Současně ho poučí, jak oznámit trestný čin
příslušným místním orgánům, a v případě potřeby mu při tom poskytne nezbytnou součinnost.
(5) Zastupitelský úřad poskytne pomoc občanovi, který se v zahraničí
ocitl v nouzi v důsledku události hodné zvláštního zřetele, jako je zejména závažné
onemocnění, hospitalizace, úraz, havárie, odcizení nebo ztráta dokladů, anebo úmrtí
blízké osoby, pokud o to požádá a není schopen řešit svou situaci vlastními silami.
Stavem nouze není, pokud občan přicestoval do zahraničí bez dostatečných finančních
prostředků na cestu a pobyt.
(6) Zastupitelský úřad, který obdrží informaci o úmrtí občana, zajistí
nebo zprostředkuje informování jeho nejbližších příbuzných, v nezbytných případech
jim poskytne pomoc v záležitostech souvisejících s úmrtím a podle potřeby vystaví
průvodní list k přepravě lidských pozůstatků17).
(7) Zastupitelský úřad poskytne pomoc při mimořádné události.
(8) Zastupitelský úřad poskytne přiměřenou finanční nebo materiální pomoc,
je-li to nezbytné, nelze-li pomoc získat jiným způsobem, a pokud se občan zaváže
k úhradě nákladů vynaložených na konzulární ochranu, není-li dále stanoveno jinak.
Náklady na konzulární ochranu zahrnují také správní poplatky a hotové výdaje spojené
s provedením tohoto úkonu.
(9) Závazek k úhradě nákladů na konzulární ochranu se nevyžaduje v případě
mimořádné události, ledaže je s ohledem na okolnosti konkrétního případu přiměřené
závazek požadovat. Za situaci, ve které je nezbytné poskytnout finanční nebo materiální
pomoc, se považuje zejména, je-li občan ohrožen na životě.
(10) Zastupitelský úřad může poskytnutí pomoci odmítnout, jestliže žádající
občan neposkytuje konzulárnímu úředníkovi odpovídající součinnost, nepodílí se aktivně
na řešení své situace, již dříve v minulosti poskytnutou pomoc zneužil, sdělil zastupitelskému
úřadu nepravdivé informace, neuhradil náklady na dříve poskytnutou konzulární ochranu
nebo by poskytnutí pomoci bylo zjevně nepřiměřené, ledaže by odmítnutím poskytnutí
pomoci občan utrpěl závažnou újmu na zdraví nebo se ocitl v ohrožení života.
(11) Postup při poskytování konzulární ochrany v konkrétním případě určuje
zastupitelský úřad. S ohledem na okolnosti konkrétního případu může zastupitelský
úřad stanovit, že závazek k úhradě nákladů na konzulární ochranu se nevyžaduje, popřípadě
že se vyžaduje pouze ve výši, která se s ohledem na okolnosti konkrétního případu
jeví jako přiměřená.
§ 18
Ověřovací činnost
(1) Ministerstvo v rámci služby v ústředí provede vyšší ověření tuzemské
listiny, kterou vydal nebo ověřil v rámci své pravomoci a působnosti orgán České
republiky, orgán územního samosprávného celku při výkonu státní správy, který na
něj byl přenesen zákonem nebo na základě zákona, nebo právnická nebo fyzická osoba
při výkonu státní správy, která jim byla svěřena zákonem nebo na základě zákona,
nebo která byla před ním podepsána, a to připojením doložky ověřující pravost podpisů
a otisků úředních razítek a pečetí na těchto listinách. V případě, že listina má
být použita ve státě, který je smluvní stranou Úmluvy o zrušení požadavku ověřování
cizích veřejných listin18), ministerstvo opatří ověřovanou listinu zvláštní ověřovací
doložkou (apostila); to neplatí, jedná-li se o listiny vyhotovené soudem, notářem
a soudním exekutorem19).
(2) Ministerstvo může opatřit cizí veřejnou listinu vyšším ověřením pouze
tehdy, je-li vydána nebo její pravost ověřena zastupitelským úřadem akreditovaným
pro Českou republiku a ministerstvo disponuje podpisovými vzory a vzory otisků úředních
razítek nebo pečetí tohoto zastupitelského úřadu.
(3) Zastupitelský úřad provádí
a) vidimaci,
b) legalizaci,
c) vyšší ověření cizí veřejné listiny,
d) ověření cizí veřejné listiny, kterou nelze opatřit předepsanou
ověřovací doložkou podle jiného právního předpisu20),
e) ověřování správnosti překladu veřejné listiny.
(4) Zastupitelský úřad může provést legalizaci podpisu na listině, která
je psána v jiném než českém nebo slovenském jazyce, a to i v takovém případě, je-li
listina psána jinak než latinkou, jestliže konzulární úředník ovládá v dostatečné
míře jazyk, v němž je listina sepsána, nebo je-li listina do takového jazyka úředně
přeložena.
(5) Zastupitelský úřad může ověření správnosti překladu veřejné listiny
odmítnout, neovládá-li konzulární úředník v dostatečné míře jazyk, v němž je listina
sepsána, nebo jestliže úřady státu působnosti zastupitelského úřadu překlady vyhotovené
nebo ověřené na zastupitelském úřadě neuznávají.
(6) Zastupitelský úřad může odmítnout ověřit listinu, má-li důvodné pochybnosti,
že obsah listiny odporuje veřejnému pořádku, právnímu řádu přijímajícího státu nebo
závazkům, které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodního práva a práva Evropské
unie, jakož i o pravosti předložené listiny, nebo je-li listina v rozporu se skutečností,
kterou má osvědčovat.
(7) Ověřovací úkony podle odstavců 1 až 5 provádí konzulární úředník,
který složil zkoušku. Obsahem zkoušky je písemné ověření znalostí právních předpisů
týkajících se oblasti vidimace a legalizace a schopnosti jejich použití.
(8) Ministerstvo stanoví vyhláškou postup pro provádění ověřovací činnosti
zastupitelským úřadem a podrobnější podmínky pro složení zkoušky.
§ 19
Činnosti notářské povahy
(1) Zastupitelský úřad osvědčí na žádost občana, že je naživu, jestliže
mu prokáže svoji totožnost platným úředním dokladem.
(2) Zastupitelský úřad může ve výjimečných případech, zejména při mimořádné
události, přijímat od českých fyzických a právnických osob do úschovy peníze, cenné
papíry, vkladní knížky, anebo listiny. Zastupitelský úřad úschovu odmítne zejména
tehdy, byla-li by v rozporu s právním řádem České republiky nebo přijímajícího státu,
není-li vhodný způsob úschovy, brání-li tomu možnosti zastupitelského úřadu, nebo
jestliže by konkrétní okolnosti ohrozily nebo vyloučily bezpečnost úschovy nebo bezpečnost
zastupitelského úřadu, anebo státních zaměstnanců a zaměstnanců vykonávajících službu
nebo práci v zahraničí.
§ 20
Matriční agenda
(1) Zastupitelský úřad přijímá zejména žádosti o
a) zápis matriční události21),
b) vystavení druhopisu matričního dokladu,
c) vystavení vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství22),
d) prohlášení o určení otcovství,
e) povolení změny jména a příjmení,
f) uzavření manželství.
(2) Zastupitelský úřad zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup
podrobnější podmínky uzavření manželství.
§ 21
Státoobčanská agenda
Zastupitelský úřad přijímá zejména
a) žádosti o zjištění státního občanství České republiky a vydání
osvědčení o státním občanství České republiky a doručování vyhotoveného dokladu,
b) žádosti o udělení státního občanství České republiky, stanoví-li
tak jiný právní předpis23),
c) jednotlivá prohlášení o nabytí státního občanství České republiky,
d) prohlášení o pozbytí státního občanství České republiky,
e) státoobčanský slib podle jiného právního předpisu24).
§ 22
Činnost volebního orgánu
(1) Ministerstvo a zastupitelské úřady vykonávají činnost volebního orgánu
v rozsahu vymezeném jinými právními předpisy.
(2) Zastupitelský úřad zejména
a) zabezpečuje přípravu, organizaci a průběh voleb v zahraničí,
b) informuje voliče o konání voleb a podmínkách výkonu volebního
práva,
c) přijímá žádost o zápis do zvláštního seznamu voličů vedeného zastupitelským
úřadem,
d) přijímá žádost o vyškrtnutí ze zvláštního seznamu voličů vedeného
zastupitelským úřadem,
e) předává zápisy o výsledku a průběhu hlasování Českému statistickému
úřadu.
§ 23
Dědická agenda
Zastupitelský úřad chrání na území přijímajícího státu zájmy občanů ve
věcech dědických v souladu s právním řádem přijímajícího státu a mezinárodními smlouvami,
jimiž je Česká republika vázána. Ochrana spočívá zejména ve zjišťování informací
a v pomoci při obstarávání dokladů nezbytných pro vyřízení dědictví. Jsou-li úkony
konzulárního úřadu spojeny s finančními náklady, zastupitelský úřad je provede na
náklady občana, který je požaduje.
Díl 2
Poskytování konzulární ochrany nezastoupeným občanům
§ 24
(1) Na území třetí země je konzulární ochrana poskytována rovněž nezastoupeným
občanům, a to za stejných podmínek jako občanům podle § 17 a § 19 odst. 2.
(2) Konzulární ochranu nezastoupeným občanům neposkytuje konzulární úřad
vedený honorárním konzulárním úředníkem.
(3) Žadatel o konzulární ochranu prokáže, že je nezastoupeným občanem,
předložením svého cestovního dokladu nebo průkazu totožnosti. Nemůže-li žadatel předložit
platný cestovní doklad nebo průkaz totožnosti, lze státní příslušnost prokázat jinými
vhodnými prostředky, v případě potřeby i ověřením u zastupitelského úřadu, popřípadě
ministerstva zahraničních věcí členského státu, o kterém žadatel uvádí, že je jeho
státním příslušníkem.
§ 25
Předání žádosti
Pokud členský stát, jehož je nezastoupený občan státním příslušníkem,
požádá o předání žádosti o konzulární ochranu nebo daného případu, zastupitelský
úřad se případem přestane zabývat, jakmile tento členský stát potvrdí, že dotčenému
nezastoupenému občanovi poskytuje konzulární ochranu.
§ 26
Dohody a praktická ujednání
(1) Ministerstvo může uzavírat dohody o trvalém zastupování při poskytování
konzulární ochrany nezastoupeným občanům s orgány jiných členských států.
(2) Zastupitelský úřad může uzavírat praktická ujednání o sdílení odpovědnosti
za poskytování konzulární ochrany nezastoupeným občanům se zastupitelskými úřady
jiných členských států.
(3) Byla-li uzavřena dohoda podle odstavce 1 nebo praktické ujednání
podle odstavce 2, poskytování konzulární ochrany nezastoupeným občanům se řídí ustanoveními
těchto dohod nebo praktických ujednání. Zastupitelský úřad zajistí předání žádosti
příslušnému zastupitelskému úřadu jiného členského státu, pokud se na zastupitelský
úřad obrátí se žádostí o konzulární ochranu nezastoupený občan, ačkoliv zastupitelský
úřad podle těchto dohod nebo praktických ujednání není k poskytnutí pomoci příslušný,
ledaže by tím byla ohrožena konzulární ochrana nezastoupeného občana, zejména pokud
naléhavost záležitosti vyžaduje okamžité opatření zastupitelského úřadu.
§ 27
Koordinace a spolupráce
(1) Zastupitelský úřad úzce spolupracuje a koordinuje svoji činnost se
zastupitelskými úřady členských států a se zastoupením Evropské unie v daném státě
za účelem zajištění konzulární ochrany nezastoupených občanů.
(2) Pokud zastupitelský úřad obdrží žádost o konzulární ochranu od osoby,
která je podle svého tvrzení nezastoupeným občanem, nebo je informován o konkrétní
mimořádné události, v níž se nachází osoba, která je podle svého tvrzení nezastoupeným
občanem, neprodleně konzultuje ministerstvo zahraničních věcí členského státu, o
kterém tato osoba uvádí, že je jeho státním příslušníkem, nebo ve vhodných případech
příslušný zastupitelský úřad členského státu a poskytne mu veškeré příslušné informace,
které má k dispozici, zejména informace týkající se totožnosti nezastoupeného občana
a možných nákladů konzulární ochrany. S výjimkou mimořádně naléhavých případů se
tato konzultace uskuteční před poskytnutím pomoci. Zastupitelský úřad rovněž vhodnými
prostředky usnadní výměnu informací mezi nezastoupeným občanem a orgány členského
státu, o kterém tato osoba uvádí, že je jeho státním příslušníkem.
(3) Zastupitelský úřad poskytne orgánům jiného členského státu příslušné
informace v souvislosti s případem poskytování konzulární ochrany nezastoupenému
občanovi, pokud si je příslušný členský stát vyžádá.
(4) Zastupitelský úřad nebo ministerstvo si mohou vyžádat informace od
orgánů jiných členských států o případech poskytování konzulární ochrany občanům
ve třetích zemích, v nichž nemá Česká republika své zastoupení.
(5) Ministerstvo a zastupitelský úřad přijímají od jiných členských států
informace o žádostech o konzulární ochranu podaných občany ve třetích zemích, v nichž
nemá Česká republika své zastoupení. Ministerstvo může určit, že konzulární ochranu
občanovi v konkrétním případě poskytne zastupitelský úřad nebo ministerstvo.
§ 28
(1) Zastupitelský úřad ve třetí zemi koordinuje své plány pro mimořádné
události s ostatními zastupitelskými úřady členských států a s příslušným zastoupením
Evropské unie s cílem zajistit, aby se v těchto situacích dostalo i nezastoupeným
občanům účinné pomoci. Zastupitelský úřad informuje ostatní zastupitelské úřady členských
států o opatřeních učiněných za účelem připravenosti na mimořádné situace a ve vhodných
případech je do nich zapojí.
(2) Zastupitelský úřad a ministerstvo v případě mimořádné události úzce
spolupracují s orgány ostatních členských států a Evropské unie, aby byla nezastoupeným
občanům zajištěna účinná pomoc. Je-li to možné, informuje zastupitelský úřad i ministerstvo
orgány ostatních členských států a Evropské unie o dostupných evakuačních kapacitách.
(3) Zastupitelský úřad poskytne příslušné informace týkající se občanů
přítomných během mimořádné události ve třetí zemi, v níž nemá Česká republika své
zastoupení, členskému státu nebo členským státům, které jsou pověřeny koordinací
a vedením pomoci nezastoupeným občanům během mimořádných událostí, nebo členskému
státu anebo členským státům, které koordinují pomoc.
§ 29
Finanční postupy
(1) Zastupitelský úřad si od nezastoupeného občana vyžádá závazek, že
členskému státu, jehož je státním příslušníkem, uhradí náklady na konzulární ochranu
poskytnutou podle § 17 a § 19 odst. 2. Tento závazek je činěn za stejných podmínek
a ve stejném rozsahu, za jakých by byla úhrada nákladů požadována po občanech.
(2) Ministerstvo požádá členský stát, jehož je nezastoupený občan státním
příslušníkem, o úhradu výdajů na konzulární ochranu, které vznikly České republice
při poskytování konzulární ochrany nezastoupenému občanovi.
(3) Ministerstvo požádá o úhradu výdajů členský stát, jehož je nezastoupený
občan státním příslušníkem, pokud z konzulární ochrany poskytnuté nezastoupenému
občanovi v případě zatčení nebo zadržení vyplynou zastupitelskému úřadu nezvykle
vysoké, avšak nezbytné cestovní náklady, náklady na ubytování nebo náklady na překlad.
(4) Ministerstvo stanoví vyhláškou formulář pro závazek k úhradě nákladů
na konzulární ochranu a formulář žádosti o náhradu výdajů.
§ 30
(1) Pokud Česká republika poskytuje pomoc podle § 24 až 28 při mimořádných
událostech, podává ministerstvo žádost o náhradu výdajů na konzulární ochranu poskytnutou
nezastoupenému občanovi ministerstvu zahraničních věcí členského státu, jehož je
nezastoupený občan státním příslušníkem. Tuto náhradu lze žádat i v případě, že nezastoupený
občan nepodepsal závazek k úhradě podle § 29 odst. 1.
(2) V případě hromadného poskytnutí pomoci podle § 24 až 28 může ministerstvo
požádat členský stát, jehož je nezastoupený občan státním příslušníkem, o náhradu
výdajů ve výši podílu skutečně vzniklých nákladů a počtu občanů a nezastoupených
občanů, jimž byla konzulární ochrana poskytnuta.
(3) Pokud byla v rámci poskytování konzulární ochrany poskytnuta podpora
prostřednictvím pomoci z mechanismu civilní ochrany Evropské unie25), bude určen
příspěvek poskytované pomoci odečtením příspěvku Evropské unie.
§ 31
(1) Ministerstvo nejpozději do 12 měsíců uhradí členskému státu náklady
na konzulární ochranu na základě žádosti členského státu, který poskytl konzulární
ochranu občanovi ve třetí zemi, v níž nemá Česká republika své zastoupení.
(2) V případě podle odstavce 1 ministerstvo vyzve dotčeného občana k
uhrazení těchto nákladů. Dotčený občan je povinen tyto náklady ministerstvu uhradit
bez zbytečného odkladu, nejpozději do 12 měsíců; při správě placení nákladů se postupuje
podle daňového řádu.
HLAVA V
SLUŽEBNÍ A PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAHY V SOUVISLOSTI S VÝKONEM ZAHRANIČNÍ SLUŽBY
Díl 1
Vznik a změny služebního a pracovního poměru v ministerstvu a zaměstnávání
dalších osob
Vznik služebního poměru a zařazení na jiné služební místo v ministerstvu
§ 32
(1) Státní tajemník ministerstva zařadí osobu přijatou v ministerstvu
do služebního poměru na služební místo určené k přípravě k výkonu zahraniční služby;
tato osoba absolvuje vzdělávací program zaměřený na výkon zahraniční služby zakončený
zkouškou.
(2) Obsahem zkoušky je ověření znalostí diplomatické praxe, konzulárních
činností a právních předpisů týkajících se výkonu zahraniční služby, včetně mezinárodního
práva a práva Evropské unie. Zkouška musí být vykonána nejpozději do jednoho roku
od přijetí do služebního poměru podle odstavce 1. Zkoušku lze opakovat jednou. Zkouška
nahrazuje zvláštní část úřednické zkoušky podle zákona o státní službě pro obor zahraniční
vztahy a služba.
(3) Složení zkoušky se prokazuje osvědčením o vykonání zkoušky vydaným
ministerstvem.
(4) Státní tajemník ministerstva zařadí státního zaměstnance na jiné
služební místo poté, co úspěšně složil zkoušku. Služební poměr osoby, která nesložila
zkoušku, končí dnem uplynutí lhůty pro složení zkoušky podle odstavce 1.
(5) Ministerstvo stanoví vyhláškou obsah, rozsah a další náležitosti
zkoušky zakončující vzdělávací program včetně způsobu jejího provedení a hodnocení.
§ 33
(1) Výběrové řízení na obsazení volného služebního místa v ministerstvu
se kromě případů uvedených v § 24 odst. 5 zákona o státní službě nekoná,
a) postupuje-li se podle § 36,
b) lze-li volné služební místo obsadit státním zaměstnancem zařazeným
na jiném služebním místě v ministerstvu nebo na místě určeném k absolvování vzdělávacího
programu podle § 32, nebo
c) jde-li o volné služební místo v ministerstvu pro službu v zahraničí,
které lze obsadit podle § 41 odst. 1.
(2) Jde-li o volné služební místo uvedené v odstavci 1 písm. b) nebo
c), rozhodne státní tajemník ministerstva o přijetí do služebního poměru a zařazení
na služební místo nebo jmenování na služební místo představeného anebo o zařazení
na služební místo nebo jmenování na služební místo představeného nebo obsadí služební
místo v pracovním poměru na návrh personální rady.
(3) Pokud nelze obsadit volné služební místo v ministerstvu pro výkon
služby v ústředí postupem podle odstavce 1 a nelze-li přijmout osobu do služebního
poměru způsobem podle § 32, vyhlásí státní tajemník ministerstva výběrové řízení
na obsazení volného služebního místa podle zákona o státní službě.
(4) Výběrové řízení podle zákona o státní službě se koná vždy, je-li
služební místo uvolněno v důsledku skončení služebního poměru podle § 72 až 74 zákona
o státní službě.
(5) V případě postupu podle odstavce 3 nebo 4 se § 32 nepoužije.
(6) Na služební místo uvolněné v souvislosti se střídáním výkonu služby
v ústředí a služby v zahraničí nelze zařadit státního zaměstnance postupem podle
§ 70 odst. 3 zákona o státní službě, nejde-li o státního zaměstnance ve služebním
poměru v ministerstvu.
§ 34
Personální rada
(1) Zřizuje se personální rada ministerstva.
(2) Členy personální rady jmenuje a odvolává státní tajemník ministerstva.
Členem personální rady může být jmenován rovněž státní zaměstnanec zařazený v jiném
služebním úřadu nebo zaměstnanec jiného státního orgánu. Na rozhodnutí o jmenování
člena personální rady se vztahují ustanovení o řízení ve věcech služby podle zákona
o státní službě. Členem personální rady, která předkládá návrhy na obsazení služebního
místa podle odstavce 4 písm. c), je podle tohoto zákona vždy státní tajemník ministerstva.
(3) Členem personální rady může být jmenován ten, kdo
a) vykonával v uplynulých 10 letech ve správním úřadu, popřípadě
v jiném státním orgánu, činnosti podle § 5 zákona o státní službě nebo činnosti obdobné
nejméně po dobu 4 let, a
b) je představený, který vykonává službu na služebním místě alespoň
ředitele odboru, nebo vedoucí zaměstnanec ustanovený na pracovním místě alespoň ředitele
odboru.
(4) Personální rada
a) předkládá návrhy na obsazení volného služebního místa v ministerstvu
s výjimkou zařazení na služební místo podle § 36 nebo koná-li se výběrové řízení
podle zákona o státní službě,
b) předkládá návrhy na obsazení služebního místa představeného
k výkonu služby v ústředí a v zahraničí,
c) na žádost ministra posuzuje kandidáty na vedoucí zastupitelských
úřadů; posouzením není ministr vázán.
(5) Personální rada, která předkládá návrhy na obsazení služebního
místa podle odstavce 4 písm. a) a b), má 3 členy, v případě podle odstavce 4 písm.
c) má 5 členů. V případě služebních míst obsazovaných také státními zaměstnanci ve
služebním poměru v jiném služebním úřadu může služební předpis státního tajemníka
ministerstva stanovit vyšší počet členů personální rady.
(6) Rozhodnutí o zařazení na služební místo nebo jmenování na služební
místo představeného k výkonu služby v ústředí vydá státní tajemník ministerstva na
návrh personální rady v dohodě s bezprostředně nadřízeným představeným. Odmítne-li
státní tajemník ministerstva jmenovat na služební místo představeného státního zaměstnance
navrženého personální radou, požádá personální radu o předložení nového návrhu.
(7) Podrobnější podmínky složení a činnosti personální rady stanoví
služební předpis státního tajemníka ministerstva.
(8) Podmínky vyslání k výkonu služby v zahraničí na služební místa
obsazovaná také státními zaměstnanci ve služebním poměru v jiném služebním úřadu
stanoví služební předpis státního tajemníka ministerstva. Státní tajemník ministerstva
vydá služební předpis po dohodě se služebními orgány jiných služebních úřadů.
§ 35
Změny služebního poměru
Změnou služebního poměru je také
a) zařazení na služební místo k zajištění plynulého střídání výkonu
služby v ústředí a služby v zahraničí (překlenovací služební místo),
b) vyslání za účelem předání agendy v zahraničí,
c) přeložení do ministerstva za účelem přípravy pro výkon služby
v zahraničí.
§ 36
Zařazení na překlenovací služební a pracovní místo
(1) Před vysláním nebo po ukončení vyslání k výkonu služby nebo práce
v zahraničí se státní zaměstnanec nebo zaměstnanec v ministerstvu zařadí na překlenovací
služební nebo pracovní místo, je-li to nezbytné k zajištění plynulého střídání výkonu
služby nebo práce v ústředí a v zahraničí.
(2) Na uvolněné služební místo pro výkon služby v ústředí se zařadí
přednostně státní zaměstnanec zařazený na překlenovacím služebním místě po ukončení
vyslání k výkonu služby v zahraničí, nejde-li o služební místo představeného.
(3) Na uvolněné pracovní místo v ústředí se převede přednostně zaměstnanec
zařazený na překlenovací pracovní místo po ukončení vyslání k výkonu práce v zahraničí.
(4) Státního zaměstnance lze zařadit na překlenovací služební místo
nejdéle na dobu 1 roku; po uplynutí této doby se státní zaměstnanec zařadí mimo výkon
služby z organizačních důvodů.
(5) Zaměstnance lze převést na překlenovací pracovní místo též nejdéle
na dobu 1 roku; po uplynutí této doby se doba, po kterou nemůže zaměstnanec konat
práci, považuje za překážku v práci na straně zaměstnavatele.
(6) Doba 1 roku podle odstavců 4 a 5 se přerušuje po dobu čerpání mateřské
nebo rodičovské dovolené a dobu čerpání neplaceného služebního volna nebo pracovního
volna bez náhrady platu.
§ 37
Vyslání za účelem předání agendy v zahraničí
(1) K zajištění plynulého střídání výkonu služby v ústředí a služby
v zahraničí může státní tajemník ministerstva vyslat státního zaměstnance za účelem
předání agendy v zahraničí na zastupitelský úřad až 10 pracovních dní před datem
střídání zaměstnance. O vyslání státního zaměstnance za účelem předání agendy v zahraničí
rozhodne státní tajemník ministerstva v rozhodnutí o vyslání k výkonu služby v zahraničí
podle § 67 zákona o státní službě.
(2) Po dobu podle odstavce 1 není státní zaměstnanec vyslaný podle
odstavce 1 zařazený na služební místo; státnímu zaměstnanci přísluší plat jako při
zařazení na služební místo k výkonu služby v zahraničí.
§ 38
Přeložení za účelem přípravy pro výkon služby v zahraničí
(1) Státní zaměstnanec z jiného služebního úřadu může být přeložen
do ministerstva za účelem přípravy pro výkon služby v zahraničí na dobu nejdéle 60
dnů.
(2) Po dobu přeložení podle odstavce 1 je státní zaměstnanec zařazen
na překlenovací služební místo.
§ 39
Odvolání ze služebního místa
Vedoucí zastupitelského úřadu může být odvolán ze služebního místa
i bez uvedení důvodu.
§ 40
Zařazení státního zaměstnance ve službě s ohledem na jeho příbuzenské
a obdobné vztahy
Při výkonu služby v zahraničí lze podřídit jednoho státního zaměstnance
druhému, i když jsou sobě navzájem osobami blízkými.
§ 41
Použití pracovního poměru
(1) Státní tajemník ministerstva může za účelem sladění rodinného a
osobního života s výkonem služby nebo práce v zahraničí obsadit služební nebo pracovní
místo v zastupitelském úřadu, označené ve služebním předpise státního tajemníka ministerstva
jako administrativní nebo technické místo, osobou, která je manželem nebo partnerem
státního zaměstnance nebo zaměstnance vyslaného k výkonu služby nebo práce v zahraničí,
v pracovním poměru na dobu určitou. Doba trvání pracovního poměru této osoby nesmí
překročit dobu vyslání dotčeného státního zaměstnance k výkonu služby v zahraničí
nebo zaměstnance k výkonu práce v zahraničí.
(2) Státní tajemník ministerstva může obsadit služební místo v zastupitelském
úřadu, s výjimkou služebního místa vedoucího oddělení, osobou v pracovním poměru
na dobu určitou, vyžaduje-li to zájem České republiky. Osoba v pracovním poměru podle
věty první, která je vedoucím zastupitelského úřadu, se považuje po dobu trvání pracovní
smlouvy za představeného.
(3) S osobou uvedenou v odstavcích 1 a 2 se sjednají požadované činnosti
jako druh práce v pracovní smlouvě a přísluší jí plat podle části deváté zákona o
státní službě.
§ 42
Zastupování
(1) Vrchní ředitel sekce v ministerstvu může určit ze svých přímo podřízených
představených 2 zástupce. Takto určený představený zastupuje vrchního ředitele sekce
v rozsahu činnosti vymezené vrchním ředitelem sekce.
(2) Vedoucí Stálého zastoupení České republiky při Evropské unii (dále
jen "stálé zastoupení") může určit ze svých přímo podřízených představených 3 zástupce.
Takto určený představený zastupuje vedoucího stálého zastoupení v rozsahu činnosti
vymezené vedoucím stálého zastoupení.
(3) Vedoucí oddělení v zastupitelském úřadu může určit svého zástupce,
pokud oddělení jím řízené je tvořeno alespoň 7 systemizovanými místy.
(4) Zástupce určený vedoucím zastupitelského úřadu jej zastupuje v
rozsahu činnosti vymezené tímto vedoucím zastupitelského úřadu.
§ 43
Zvláštní zmocněnec
(1) Pro mimořádný úkol zahraniční služby může ministr pověřit diplomatického
pracovníka funkcí zvláštního zmocněnce. Takovému diplomatickému pracovníkovi, který
je zařazen nebo jmenován na služební místo, pro které je stanovena alespoň 12. platová
třída, může státní tajemník ministerstva stanovit platový tarif až ve výši dvojnásobku
platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě stanovené pro služební
místo, na které je diplomatický pracovník zařazen nebo jmenován. Platový tarif podle
věty druhé lze diplomatickému pracovníkovi určit nejdéle na dobu 1 roku, a to opakovaně.
(2) Zvláštní zmocněnec může být jmenován vedoucím zvláštní mise, styčného
úřadu nebo kanceláře.
(3) Pověření podle odstavce 1 se vydává vždy na dobu určitou.
§ 44
Diplomatický pracovník s přiznanou hodností velvyslanec
Diplomatickému pracovníkovi s přiznanou hodností velvyslanec, který
je zařazen nebo jmenován na služební místo v ústředí, pro které je stanovena alespoň
12. platová třída, může státní tajemník ministerstva stanovit platový tarif až ve
výši dvojnásobku platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě stanovené
pro služební místo, na které je diplomatický pracovník zařazen nebo jmenován, pokud
takový pracovník plní nejsložitější, nejodpovědnější a nejnamáhavější služební úkoly
nezbytné k výkonu zahraniční služby, a tyto služební úkoly vyžadují nejvyšší míru
znalostí, dovedností a zkušeností.
§ 45
(1) Občané České republiky dlouhodobě nebo trvale žijící v zahraničí
nebo občané cizích států žijící v přijímajícím státě mohou být zaměstnáni na zastupitelském
úřadě pro výkon činností vykonávaných administrativním nebo technickým pracovníkem.
(2) Pracovní poměr, práva a povinnosti zaměstnanců podle odstavce 1
se řídí právním řádem přijímajícího státu.
Díl 2
Systemizace
§ 46
(1) Spolu s informací o zřízení nebo zrušení zastupitelského úřadu podle
§ 4 odst. 3 ministerstvo předloží vládě návrh změny systemizace v dohodě s Ministerstvem
vnitra a Ministerstvem financí; postup změny systemizace podle zákona o státní službě
se v takovém případě nepoužije.
(2) Na změnu systemizace související s přesunem služebního místa pro
výkon služby v zahraničí mezi zastupitelskými úřady se § 18 zákona o státní službě
nepoužije; ustanovení § 17 odst. 2 a 3 zákona o státní službě se použije obdobně.
Díl 3
Povinnosti a práva diplomatických, administrativních a technických pracovníků
§ 47
Povinnosti
(1) Diplomatický, administrativní nebo technický pracovník rovněž
nesmí
a) svým jednáním a projevy poškodit dobré jméno České republiky v
zahraničí,
b) zneužít výsady a imunity poskytované podle mezinárodních smluv,
kterými je Česká republika vázána, nebo podle právního řádu přijímajícího státu,
c) zneužít diplomatický nebo služební pas.
(2) Diplomatický, administrativní nebo technický pracovník vyslaný
k výkonu služby nebo práce v zahraničí je dále povinen
a) dodržovat protokolární zvyklosti obvyklé v přijímajícím státě,
b) dodržovat povinnosti a omezení, které osobám působícím na zastupitelském
úřadě ukládají mezinárodní smlouvy, kterými je Česká republika vázána, a s výhradou
výsad a imunit dbát právního řádu přijímajícího státu,
c) oznámit vedoucímu zastupitelského úřadu, že opustí přijímající
stát, a oznámit místo plánovaného pobytu po dobu nepřítomnosti v přijímajícím státě,
d) dodržovat omezení pohybu vyplývající z bezpečnostní situace v
přijímajícím státě,
e) zřídit si pro zasílání platu účet v České republice, na který
mu bude plat zasílán ve výplatních termínech,
f) dodržovat stanovenou dosažitelnost na služebním mobilním telefonu
mimo služební nebo pracovní dobu; při stanovení dosažitelnosti se ustanovení o řízení
ve věcech služby, ustanovení správního řádu o správním řízení, ani ustanovení zákona
o státní službě a zákoníku práce o odměně za služební nebo pracovní pohotovost nepoužijí.
§ 48
Práva
(1) Diplomatický, administrativní nebo technický pracovník má rovněž
právo
a) být doprovázen při výkonu služby nebo práce v zahraničí členy
rodiny, pokud státní tajemník ministerstva nerozhodne, že to bezpečnostní situace
v přijímajícím státě neumožňuje,
b) na evakuaci, jsou-li jeho nebo jeho členů rodiny život nebo zdraví
přímo ohroženy z důvodu mimořádné události v přijímajícím státě.
(2) Diplomatický pracovník je oprávněn přijímat v souvislosti s výkonem
zahraniční služby dary nebo jiné výhody v hodnotě přesahující částku stanovenou zákonem
o státní službě, odpovídá-li to protokolárním zvyklostem; pravidla pro nakládání
s takto přijatými dary a jinými výhodami upravuje služební předpis státního tajemníka
ministerstva.
§ 49
Služební a pracovní doba
Za službu nebo práci přesčas, službu v noční době nebo noční práci, službu
nebo práci ve svátek, jakož i za službu nebo práci v sobotu a v neděli se v případě
státního zaměstnance se služebním působištěm v zahraničí a zaměstnance s pravidelným
pracovištěm v zahraničí nepovažuje účast na společenských akcích konaných mimo rozvrženou
služební nebo pracovní dobu a mimo služební působiště nebo pravidelné pracoviště,
ledaže takovou účast nařídí vedoucí zastupitelského úřadu.
Díl 4
Překážky ve službě na straně státního zaměstnance a překážky v práci na
straně zaměstnance
§ 50
(1) Diplomatický, administrativní nebo technický pracovník má rovněž
právo na služební nebo pracovní volno na
a) 1 den k cestě na dovolenou do České republiky v souvislosti s
výkonem služby nebo práce v zahraničí a 1 den při cestě zpět na zastupitelský úřad
v přijímajícím státě, pokud je cesta na dovolenou hrazena z prostředků ministerstva
a je spojena s pracovně lékařskou prohlídkou v České republice; v případě mimoevropských
zemí se zvyšuje nárok na každou z cest o 1 den,
b) nezbytně nutnou dobu na cestu do České republiky a zpět na zastupitelský
úřad v souvislosti s vlastní svatbou,
c) nezbytně nutnou dobu na cestu do České republiky a zpět na zastupitelský
úřad v souvislosti s účastí na pohřbu člena rodiny,
d) 3 dny před vysláním k výkonu služby nebo práce v zahraničí k zařízení
osobních záležitostí spojených s odjezdem do zahraničí; toto volno lze čerpat nejdříve
30 dnů přede dnem odjezdu do zahraničí,
e) 3 dny při příjezdu na zastupitelský úřad k zařízení osobních záležitostí
spojených se službou nebo prací v zahraničí; toto volno lze čerpat nejpozději do
90 dnů ode dne příjezdu k výkonu služby nebo práce v zahraničí,
f) 3 dny před odjezdem ze zastupitelského úřadu k zařízení osobních
záležitostí spojených se službou nebo prací v zahraničí; toto volno lze čerpat nejdříve
30 dnů přede dnem odjezdu ze zahraničí nebo přejezdu do jiného přijímajícího státu,
g) 3 dny po ukončení vyslání k výkonu služby nebo práce v zahraničí
k zařízení osobních záležitostí spojených s návratem do České republiky; toto volno
lze čerpat nejpozději do 90 dnů ode dne návratu ze zahraničí,
h) 15 dnů v kalendářním roce z důvodu výkonu služby nebo práce s
mimořádným rizikem ohrožení života nebo zdraví v rizikových zemích, kde je státním
zaměstnancům a zaměstnancům přiznán zvláštní příplatek, vykonává-li tuto službu nebo
práci po celý kalendářní rok; v ostatních případech mu přísluší poměrná část, která
činí za každý celý kalendářní měsíc nepřetržité služby nebo práce jednu dvanáctinu
volna za kalendářní rok a jestliže poměrná část volna činí necelý den, zaokrouhlí
se na půlden.
(2) Po dobu volna uvedeného v odstavci 1 se státnímu zaměstnanci a zaměstnanci
plat nekrátí.
§ 51
(1) Těhotná státní zaměstnankyně nebo zaměstnankyně vyslaná k výkonu
služby nebo práce v zahraničí je povinna oznámit ministerstvu čerpání mateřské dovolené
alespoň 10 týdnů před očekávaným dnem porodu; pokud státní zaměstnankyně nebo zaměstnankyně
bude čerpat mateřskou, popřípadě rodičovskou dovolenou v zahraničí, je povinna to
oznámit podle věty první. V případě, že státní zaměstnanec nebo zaměstnanec požádá
o čerpání rodičovské dovolené, je povinen oznámit čerpání rodičovské dovolené alespoň
10 týdnů před očekávaným nástupem na rodičovskou dovolenou.
(2) Osobě, která čerpá při vyslání k výkonu služby nebo práce v zahraničí
mateřskou, popřípadě rodičovskou dovolenou, ministerstvo uhradí náklady spojené s
ubytováním po dobu 14 týdnů ve stejné výši jako před nástupem na mateřskou, popřípadě
rodičovskou dovolenou. Takové osobě přísluší náhrady stanovené v prováděcím právním
předpisu vydaném podle § 189 odst. 6 zákoníku práce.
§ 52
(1) Následuje-li manžel nebo partner diplomatického, administrativního
nebo technického pracovníka do místa vyslání k výkonu služby nebo práce v zahraničí,
jedná se o překážku ve službě na straně státního zaměstnance podle zákona o státní
službě nebo o jiný úkon v obecném zájmu bez náhrady mzdy nebo platu.
(2) Je-li doprovázející osobou příslušník bezpečnostního sboru vykonávající
službu podle jiného právního předpisu26), poskytne se mu na jeho žádost služební
volno bez poskytnutí služebního příjmu.
(3) Je-li doprovázející osobou voják vykonávající službu podle jiného
právního předpisu27), určí se do dispozice.
Díl 5
Platové náležitosti a další plnění
§ 53
Zdravotní připojištění
(1) Ministerstvo může uzavřít ve prospěch diplomatického, administrativního
nebo technického pracovníka pojistnou smlouvu za účelem krytí výdajů vzniklých v
souvislosti s nemocí, úrazem, těhotenstvím nebo porodem v zahraničí, zahrnující i
výdaje na repatriaci, a to včetně výdajů na léčbu nemoci a následků úrazu, k nimž
dojde v důsledku mimořádné události nebo trestného činu v zahraničí (dále jen "zdravotní
výdaje").
(2) Pojištění podle odstavce 1 zahrnuje rovněž člena rodiny diplomatického,
administrativního nebo technického pracovníka, který jej se souhlasem státního tajemníka
ministerstva následuje do jeho služebního působiště nebo pravidelného pracoviště
v zahraničí.
(3) Neumožňuje-li zdravotní připojištění úhradu zdravotních výdajů v
přijímajícím státě, má diplomatický, administrativní nebo technický pracovník a jeho
člen rodiny, který ho doprovází, nárok na hrazení nutných zdravotních výdajů spojených
s poskytnutím zdravotní péče v přijímajícím státě.
§ 54
Použití služebního vozidla
Vedoucí zastupitelského úřadu má právo na bezplatné používání služebního
vozidla s přiděleným řidičem nebo bez něho k výkonu funkce nebo v souvislosti s ním
a k cestě z místa jeho ubytování v zahraničí na zastupitelský úřad a zpět.
§ 55
Odškodnění za následky vzniklé při výkonu služby nebo práce v zahraničí
(1) Diplomatickému, administrativnímu nebo technickému pracovníkovi,
který vykonával službu nebo práci v zahraničí, přísluší v případě přiznání invalidního
důchodu pro invaliditu prvního nebo druhého stupně v důsledku mimořádné události,
jakož i v důsledku trestného činu, je-li obětí, ke kterým došlo v přijímajícím státě
nebo při cestě z a do přijímajícího státu, jednorázové odškodnění ve výši šestinásobku
průměrného měsíčního platu pracovníka; v případě přiznání invalidního důchodu pro
invaliditu třetího stupně náleží takovému pracovníkovi jednorázové odškodnění ve
výši desetinásobku průměrného měsíčního platu pracovníka.
(2) Je-li členu rodiny, který doprovází diplomatického, administrativního
nebo technického pracovníka, přiznán invalidní důchod v případě podle odstavce 1,
náleží mu jednorázové odškodnění ve stejné výši, jako by náleželo pracovníkovi, kterého
doprovází.
(3) Jednorázové odškodnění pozůstalých přísluší pozůstalému manželovi,
partnerovi a nezaopatřenému dítěti, a to každému ve výši dvacetinásobku průměrného
měsíčního platu diplomatického, administrativního nebo technického pracovníka v případě
jeho úmrtí, které nastalo v důsledku mimořádné události nebo trestného činu v zahraničí.
Díl 6
Vzdělávání diplomatických, administrativních a technických pracovníků
§ 56
(1) Ministerstvo organizuje a řídí odborné vzdělávání diplomatických
pracovníků zaměřené na výkon zahraniční služby.
(2) Diplomatický pracovník při výkonu služby v ústředí je povinen pravidelně
absolvovat vzdělávací program zaměřený na výkon zahraniční služby v rozsahu stanoveném
státním tajemníkem ministerstva.
(3) Na vzdělávání administrativních a technických pracovníků se použijí
odstavce 1 a 2 obdobně.
Díl 7
Hodnocení při výkonu zahraniční služby
§ 57
(1) Hodnocení při výkonu zahraniční služby je podkladem pro rozhodování
státního tajemníka ministerstva o vyslání k výkonu služby v zahraničí.
(2) Hodnocení při výkonu zahraniční služby zahrnuje hodnocení
a) úrovně znalostí a dovedností potřebných pro plnění úkolů v souvislosti
se službou v zahraničí,
b) osobnostních předpokladů pro plnění služby v zahraničí,
c) schopnosti zvládat závažné okolnosti, které mohou ovlivnit plnění
úkolů při výkonu služby v zahraničí.
(3) V případě zastupitelského úřadu provádí hodnocení při výkonu zahraniční
služby vedoucí oddělení v součinnosti s vedoucím zastupitelského úřadu.
(4) Hodnocení při výkonu zahraniční služby se neprovádí v případě státního
zaměstnance z jiného služebního úřadu, který je po dobu výkonu služby v zahraničí
zařazen na služebním místě v ministerstvu.
HLAVA VI
SPOLEČNÁ A PŘECHODNÁ USTANOVENÍ
§ 58
Společná ustanovení
(1) Nestanoví-li tento zákon jinak, použijí se na služební vztahy upravené
tímto zákonem ustanovení zákona o státní službě a na pracovněprávní vztahy upravené
tímto zákonem ustanovení zákoníku práce.
(2) Státního zaměstnance v zahraniční službě, který byl přijat do služebního
poměru podle § 190 až 192 zákona o státní službě, jde-li o administrativního pracovníka,
který se dlouhodobě osvědčil, lze zařadit na služební místo i v případě, že pro toto
služební místo nesplňuje stanovené vzdělání podle § 7 odst. 2 písm. c) až e) zákona
o státní službě, nejdéle však po dobu 8 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
§ 59
Přechodná ustanovení
(1) Na státního zaměstnance, který vykonává službu ve služebním působišti
mimo území České republiky, nebo zaměstnance, který byl přeložen k výkonu práce na
pravidelném pracovišti v zahraničí, se hledí jako na státního zaměstnance vyslaného
k výkonu služby v zahraničí nebo na zaměstnance vyslaného k výkonu práce na pravidelném
pracovišti v zahraničí podle tohoto zákona.
(2) Zastupitelský úřad zřízený přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
je zastupitelským úřadem podle tohoto zákona.
(3) Dosavadní státní příspěvkové organizace zřízené ministerstvem se dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona stávají státními příspěvkovými organizacemi podle
§ 14.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o státní službě
§ 61
Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění zákona č. 131/2015 Sb.,
nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 199/2015 Sb., zákona č. 298/2015 Sb.,
zákona č. 26/2016 Sb., zákona č. 47/2016 Sb., zákona č. 137/2016 Sb., zákona č. 190/2016
Sb., zákona č. 195/2016 Sb., zákona č. 298/2016 Sb., zákona č. 302/2016 Sb., zákona
č. 319/2016 Sb., zákona č. 24/2017 Sb. a zákona č. 66/2017 Sb., se mění takto:
1. V § 5 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se
písmeno u), které zní:
"u) přípravu k výkonu zahraniční služby.".
2. § 8 se zrušuje.
3. V § 24 odst. 5 se slovo "zahraniční" zrušuje a za slovo "služby" se
vkládají slova "v zahraničí".
4. V § 43 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 2 a 3.
5. V § 44 písm. n) se slovo "zahraniční" zrušuje a za slovo "služby"
se vkládají slova "v zahraničí".
6. V § 44 se za písmeno o) vkládá nové písmeno p), které zní:
"p) vyslání do orgánu nebo instituce Evropské unie, mezinárodní organizace,
mírové nebo záchranné operace anebo za účelem humanitární pomoci v zahraničí (dále
jen "mezinárodní organizace"),".
Dosavadní písmena p) a q) se označují jako písmena q) a r).
7. V § 51 se odstavce 5 a 6 zrušují.
Dosavadní odstavec 7 se označuje jako odstavec 5.
8. V § 60 se odstavec 4 zrušuje.
Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 4.
9. V § 67 se v nadpisu slovo "zahraniční" zrušuje a za slovo "služby"
se doplňují slova "v zahraničí".
10. V § 67 odst. 1, § 67 odst. 2, § 67 odst. 2 písm. a) a v § 67 odst.
3 a 4 se slovo "zahraniční" zrušuje a za slovo "služby" se doplňují slova "v zahraničí".
11. V § 67 odst. 2 písm. b) bodě 1 se slovo "zahraniční" zrušuje a za
slovo "službu" se vkládají slova "v zahraničí".
12. V § 67 odst. 2 písm. b) bodě 2 se slovo "zahraniční" zrušuje, za
slovo "služby" se vkládají slova "v zahraničí", slovo "zahraniční" se zrušuje a za
slovo "službu" se vkládají slova "v zahraničí".
13. Za § 67a se vkládá nový § 67b, který včetně nadpisu zní:
"§ 67b
Vyslání do mezinárodní organizace
(1) Státní zaměstnanec může být s jeho písemným souhlasem vyslán na
předem určenou dobu do mezinárodní organizace; doba vyslání se považuje za výkon
služby.
(2) Služební orgán může se státním zaměstnancem v souvislosti s jeho
vysláním do mezinárodní organizace uzavřít dohodu o výkonu služby; pro obsah této
dohody se použije § 67 odst. 2 obdobně.
(3) Služební orgán může vyslání do mezinárodní organizace ukončit i
před uplynutím určené doby. Se souhlasem státního zaměstnance lze dobu vyslání do
mezinárodní organizace prodloužit.
(4) Po dobu vyslání státního zaměstnance do mezinárodní organizace
přísluší státnímu zaměstnanci plat a náhrady výdajů tehdy, nejsou-li hrazeny mezinárodní
organizací.".
14. V § 74 odst. 1 písm. h) se středník a slova za středníkem zrušují.
15. V § 112 se slovo "zahraniční" zrušuje a za slovo "služby" se vkládají
slova "v zahraničí".
16. V § 149 odst. 4 se slovo "zahraniční" zrušuje a za slovo "služby"
se vkládají slova "v zahraničí".
17. V § 178 se odstavce 3 a 4 zrušují.
Dosavadní odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 3 a 4.
18. V § 178 odst. 3 a 4 se slova "odstavcích 1 až 3" nahrazují slovy
"odstavcích 1 a 2".
19. V § 181 odst. 1 písm. s) se slovo "zahraniční" zrušuje a za slovo
"služby" se vkládají slova "v zahraničí".
20. V § 193 odst. 3 se slova "odst. 4" nahrazují slovy "odst. 2".
21. V § 195 se slova " ; to neplatí pro státního zaměstnance na služebním
místě vedoucího zastupitelského úřadu. Služební poměr státního zaměstnance na služebním
místě vedoucího zastupitelského úřadu skončí dnem 31. prosince kalendářního roku,
ve kterém byl odvolán ze služebního místa vedoucího zastupitelského úřadu." zrušují.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o veřejném zdravotním pojištění
§ 63
V § 7 odst. 1 písm. n) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění
a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 250/2014
Sb., zákona č. 314/2015 Sb. a zákona č. 47/2016 Sb., se slova "manželé nebo registrovaní
partneři" nahrazují slovy "manžele nebo registrované partnery", slovo "zahraniční"
se zrušuje, za slovo "služby" se vkládají slova "v zahraničí" a slova "nejsou zaměstnanci
nebo" se nahrazují slovy "nemají příjem ze závislé činnosti nebo nejsou".
Hamáček v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.
1) Směrnice Rady (EU) č. 2015/637 ze dne 20. dubna 2015 o opatřeních v oblasti
koordinace a spolupráce s cílem usnadnit konzulární ochranu nezastoupených občanů
Unie ve třetích zemích a o zrušení rozhodnutí 95/553/ES.
2) § 1 odst. 2 nařízení vlády č. 92/2015 Sb., o pravidlech pro organizaci služebního
úřadu.
3) Vídeňská úmluva o diplomatických stycích, sjednaná ve Vídni dne 18. dubna
1961, vyhlášená pod č. 157/1964 Sb.
4) Například Vídeňská úmluva o konzulárních stycích, sjednaná ve Vídni dne 24.
dubna 1963, vyhlášená pod č. 32/1969 Sb.
5) Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
6) Úmluva o zvláštních misích, sjednaná v New Yorku dne 8. prosince 1969, vyhlášená
pod č. 40/1987 Sb.
7) Například zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 151/2010
Sb., o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí
a o změně souvisejících zákonů.
8) Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
9) Zákon č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky a o změně některých
zákonů (zákon o státním občanství České republiky).
10) Zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů.
11) Zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů
(zákon o volbě prezidenta republiky), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 247/1995
Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů.
12) Zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních),
ve znění pozdějších předpisů.
13) Zákon č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních,
ve znění pozdějších předpisů.
Úmluva o doručování soudních a mimosoudních písemností v cizině ve věcech občanských
a obchodních, sjednaná v Haagu dne 15. listopadu 1965, vyhlášená pod č. 85/1982 Sb.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1393/2007 ze dne 13. listopadu 2007
o doručování soudních a mimosoudních písemností ve věcech občanských a obchodních
v členských státech ("doručování písemností") a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1348/2000.
14) Úmluva o provádění důkazů v cizině ve věcech občanských a obchodních, sjednaná
v Haagu dne 18. března 1970, vyhlášená pod č. 129/1976 Sb.
15) Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení Evropského parlamentu a
Rady (ES) č. 810/2009 ze dne 13. července 2009 o kodexu Společenství o vízech (vízový
kodex).
Nařízení Rady (ES) č. 539/2001 ze dne 15. března 2001, kterým se stanoví seznam třetích
zemí, jejichž státní příslušníci musí mít při překračování vnějších hranic vízum,
jakož i seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci jsou od této povinnosti osvobozeni,
v platném znění.
16) § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
17) § 9 odst. 4 zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů.
18) Úmluva o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin, sjednaná v
Haagu dne 5. října 1961, vyhlášená pod č. 45/1999 Sb.
19) § 109 zákona č. 91/2012 Sb.
20) § 12 a 109 zákona č. 91/2012 Sb.
21) § 42 a 43 zákona č. 301/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
22) § 36 zákona č. 301/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
23) § 28 odst. 4 zákona č. 186/2013 Sb.
24) § 27 odst. 4 zákona č. 186/2013 Sb.
25) Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1313/2013/EU ze dne 17. prosince
2013 o mechanismu civilní ochrany Unie.
26) Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů,
ve znění pozdějších předpisů.
27) Zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů.