238/1992 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 14. dubna 1992
o některých opatřeních souvisejících
s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti
některých funkcí
(zákon o střetu zájmů)
Změna: 287/1995 Sb.
Změna: 228/1997 Sb.
Změna: 15/2002 Sb.
Změna: 96/2005 Sb.
Změna: 283/2005 Sb.
Změna: 179/2005 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
STŘET ZÁJMŮ
§ 1
Společná ustanovení
(1) Veřejnými funkcionáři se pro účely tohoto zákona rozumějí
poslanci a senátoři, členové vlády a vedoucí ústředních správních
úřadů, v jejichž čele není člen vlády,1) (dále jen "veřejný
funkcionář").
(2) Střetem veřejného zájmu se zájmem osobním se rozumí
takové jednání, popřípadě opomenutí veřejného funkcionáře, které
ohrožuje důvěru v jeho nestrannost nebo při němž veřejný
funkcionář zneužívá svého postavení k získání neoprávněného
prospěchu pro sebe nebo jinou fyzickou či právnickou osobu.
nadpis vypuštěn
§ 2
(1) Veřejný funkcionář nesmí využívat svého postavení,
pravomoci nebo informací získaných při výkonu své funkce k získání
neoprávněných výhod pro sebe nebo jinou osobu, zejména za tím
účelem nesmí:
a) osobně po dobu výkonu své funkce jednat za sebe nebo jinou
osobu vůči státu, státní nebo převážně státem spravované
právnické osobě v obchodních záležitostech,
b) odvolávat se na svou funkci v záležitostech, které souvisejí
s výkonem jeho soukromé činnosti, včetně jeho povolání,
zaměstnání nebo podnikání,
c) umožnit uvedení svého jména nebo vyobrazení k reklamním účelům
za úplatu nebo za jiný majetkový prospěch.
(2) Člen vlády a vedoucí ústředního správního úřadu, v jehož
čele není člen vlády, nesmí:
a) provozovat nebo vykonávat podnikatelskou nebo jinou samostatnou
výdělečnou činnost,
b) být členem řídicího, dozorčího nebo kontrolního orgánu
právnické osoby, jejímž předmětem činnosti je podnikání, pokud
zvláštní zákon nestanoví jinak,
c) být výdělečně činný v pracovněprávním, služebním či obdobném
poměru, nejde-li o poměr, v němž působí jako veřejný
funkcionář.
(3) Omezení uvedené v odstavci 2 se nevztahuje na správu
vlastního majetku a na činnost vědeckou, pedagogickou,
publicistickou, literární, uměleckou nebo sportovní, nejde-li
o vlastní podnikání v těchto oborech.
(4) Veřejní funkcionáři uvedení v odstavci 2 musí činnosti
tam uvedené zanechat v nejbližší možné době ode dne, kdy začali
vykonávat svou funkci.
(5) Poslanci a senátorovi nenáleží odměna za výkon funkce
člena řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby,
jejímž předmětem činnosti je podnikání a v níž má stát většinovou
majetkovou účast nebo většinový podíl na hlasovacích právech.1a)
Tato odměna nesmí být poskytnuta ani po zániku mandátu poslance
a senátora.
Čestné prohlášení
§ 3
Čestným prohlášením se rozumí oznámení o osobním prospěchu,
oznámení o činnostech, oznámení o příjmech a darech a oznámení
o nemovitém majetku.
§ 4
Oznámení o osobním prospěchu
Veřejný funkcionář v průběhu jednání ústavního nebo státního
orgánu, ve kterém vystoupí v rozpravě, předloží návrh nebo
hlasuje, je povinen před schválením nebo rozhodnutím ve věci
oznámit svůj poměr, nebo pokud je mu znám, poměr manžela, dětí,
rodičů, sourozenců, druha nebo družky k projednávané věci,
jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mohl jemu nebo
takové osobě vzniknout osobní prospěch nebo má-li on nebo taková
osoba na věci osobní zájem; to neplatí, jde-li jinak o prospěch
nebo zájem obecně zřejmý.
§ 5
Oznámení o činnostech
(1) Poslanec a senátor je povinen oznámit, zda on sám nebo
manžel
a) provozuje podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou
činnost podle zvláštního předpisu, s výjimkou správy vlastního
majetku a činnosti vědecké, pedagogické, publicistické,
literární, umělecké nebo sportovní, nejde-li o vlastní
podnikání v těchto oborech,
b) je členem řídicího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické
osoby zřízené za účelem podnikání,
c) vykonává výdělečnou činnost v pracovním, služebním či obdobném
poměru, nejde-li o poměr, v němž působí jako veřejný
funkcionář.
Tyto údaje uvede poslanec a senátor odděleně za sebe a za manžela.
(2) Člen vlády a vedoucí ústředního správního úřadu, v jehož
čele není člen vlády, je povinen učinit oznámení podle odstavce 1 za manžela.
(3) Písemné oznámení o činnosti podle odstavců 1 a 2 doručí
senátor předsedovi Poslanecké sněmovny a poslanec, člen vlády
a vedoucí ústředního správního úřadu, v jehož čele není člen
vlády, předsedovi Senátu bez zbytečného průtahu, nejpozději však
do 30 dnů po zahájení či ukončení této činnosti. První oznámení
o činnosti doručí do 30 dnů od zahájení výkonu veřejné funkce.
Předseda příslušné komory předá oznámení mandátovému a imunitnímu
výboru komory, jejímž předsedou je.
nadpis vypuštěn
§ 6
Oznámení o příjmech a darech
(1) Veřejný funkcionář je povinen písemně oznámit příjmy
a jiné majetkové výhody přijaté v příslušném kalendářním roce za
dobu skutečného výkonu veřejné funkce.
(2) Veřejný funkcionář je povinen v přiznání správně a úplně
uvést výši, druh a zdroj každého svého peněžního příjmu a daru,
s výjimkou příjmů za výkon funkce veřejného funkcionáře, pokud
souhrnná hodnota těchto příjmů nebo darů přesáhne za jeden
kalendářní rok výši měsíční platové základny poslance.2)
(3) Za peněžitý příjem nebo dar se nepovažuje poskytnutí
dopravy, noclehu, stravy a dalších přiměřených požitků při cestách
a návštěvách konaných veřejným funkcionářem v zájmu státu.
(4) Písemné oznámení o příjmech a darech podle odstavce 1
doručí senátor předsedovi Poslanecké sněmovny a poslanec, člen
vlády a vedoucí ústředního správního úřadu, v jehož čele není člen
vlády, předsedovi Senátu nejpozději do konce června následujícího
roku.
§ 7
Oznámení o nemovitém majetku
(1) Veřejný funkcionář je povinen do konce června každého
následujícího roku po dobu výkonu své funkce písemně oznámit, zda
za uplynulý kalendářní rok nabyl vlastnická nebo další věcná práva
k nemovitému majetku.
(2) Písemné oznámení o nemovitém majetku podle odstavce 1
doručí senátor předsedovi Poslanecké sněmovny a poslanec, člen
vlády a vedoucí ústředního správního úřadu, v jehož čele není člen
vlády, předsedovi Senátu.
(3) Veřejný funkcionář postupuje obdobně, pokud jde
o nemovitý majetek manžela. Písemné oznámení podává odděleně za
sebe a za manžela.
(4) Předseda příslušné komory oznámení o nemovitém majetku
podle odstavců 1 až 3 předá mandátovému a imunitnímu výboru
komory, jejímž předsedou je.
§ 8
Informace z oznámení o činnostech,
oznámení o příjmech a darech a oznámení
o nemovitém majetku
(1) Evidenci oznámení o činnostech podle § 5, oznámení
o příjmech a darech podle § 6 a oznámení o nemovitém majetku podle
§ 7 a o skutečnostech podle odstavce 4 vede a jejich úschovu
zajišťuje mandátový a imunitní výbor příslušné komory Parlamentu.
(2) Každý občan má právo na základě písemné žádosti
nahlédnout do evidence vedené podle odstavce 1, jen pokud jde
o veřejného funkcionáře. Toto právo v sobě zahrnuje právo nahlížet
do všech uložených listin a právo pořizovat si z nich výpisy
a opisy.
(3) Písemná žádost podle odstavce 2 musí obsahovat jméno,
příjmení, rodné číslo a bydliště žadatele. Podává se mandátovému
a imunitnímu výboru příslušné komory Parlamentu.
(4) Mandátový a imunitní výbor ověří totožnost žadatele,
pokud jde o jeho jméno, rodné číslo a bydliště. Bez tohoto ověření
nelze umožnit nahlédnout do evidence podle odstavce 2.
(5) Výpis a opis podle odstavce 2 mandátový a imunitní výbor
ani jiné orgány neověřují a tyto listiny nemají charakter
veřejných listin.
(6) Každý má právo písemně uvést do evidence podle odstavce 1 skutečnosti, které dosvědčují nepravdivost nebo neúplnost
oznámení o činnostech, oznámení o příjmech a darech a oznámení
o nemovitém majetku jednotlivých veřejných funkcionářů. Tato
listina musí obsahovat jméno, příjmení, datum narození, případně
rodné číslo a bydliště pisatele, jinak se k ní nepřihlíží.
(7) Osobami oprávněnými nahlížet do listin podle odstavce 6
jsou poslanci a senátoři.
§ 9
bez nadpisu
(1) Údaje uvedené v oznámení o činnostech, oznámení
o příjmech a darech a oznámení o nemovitém majetku nesmějí být
použity k jiné než publicistické činnosti, která je určena blíže
neurčitému okruhu osob, a pro přímé či nepřímé žádosti o podporu
nebo příspěvek, zejména na politickou nebo dobročinnou činnost.
Tyto údaje nesmí být zneužity zejména nepravdivou, neúplnou či
jinak zkreslenou interpretací.
(2) Za škodu vzniklou veřejnému funkcionáři nebo osobě
blízké, která vznikla zneužitím informací získaných z oznámení
o činnostech, oznámení o příjmech a darech či oznámení o nemovitém
majetku, odpovídá též ten, kdo do evidence podle § 8 nahlédl. Ten
se zprostí odpovědnosti zcela, popřípadě zčásti, jestliže prokáže,
že škoda vznikla zcela nebo zčásti bez jeho zavinění.
§ 10
Kontrola oznámení o činnostech, oznámení
o příjmech a darech a oznámení
o nemovitém majetku
(1) Mandátový a imunitní výbor příslušné komory Parlamentu po
zahájení řízení podle § 11 odst. 3 je oprávněn přezkoumávat, zda
údaje v oznámení o činnostech, oznámení o příjmech a darech
a oznámení o nemovitém majetku jsou uvedeny pravdivě a úplně, a to
i za součinnosti příslušných daňových a finančních orgánů. Za tím
účelem je mandátový a imunitní výbor zejména oprávněn požadovat od
uvedených orgánů potřebné informace a vysvětlení, popřípadě
požadovat na těchto orgánech ověření, zda příslušné údaje
v oznámení o činnostech, oznámení o příjmech a darech nebo
oznámení o nemovitém majetku odpovídají údajům v jejich
dokumentaci.
(2) Členové mandátového a imunitního výboru jsou povinni
zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dověděli při
výkonu činnosti podle odstavce 1.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 platí i v řízení o návrhu na
rozhodnutí, že veřejný funkcionář čestné prohlášení neučinil,
ačkoliv jej učinit měl.
§ 11
Řízení
(1) Řízení o návrhu na rozhodnutí, zda veřejný funkcionář
jednal v rozporu se svým čestným prohlášením, a řízení o návrhu na
rozhodnutí, že veřejný funkcionář čestné prohlášení neučinil,
ačkoliv jej učinit měl, provádí příslušný mandátový a imunitní
výbor k podnětu nejméně deseti poslanců nebo pěti senátorů.
(2) Podnět se podává tomu mandátovému a imunitnímu výboru,
který je příslušný k řízení o něm. Mandátový a imunitní výbor
Poslanecké sněmovny je příslušný k řízení o podnětu směřujícímu
proti senátorovi. Směřuje-li podnět proti poslanci, členovi vlády
nebo vedoucímu ústředního správního úřadu, v jehož čele není člen
vlády, je příslušný k řízení mandátový a imunitní výbor Senátu.
Směřuje-li podnět proti senátorovi, který je současně členem vlády
nebo vedoucím ústředního správního úřadu, v jehož čele není člen
vlády, je příslušný k řízení mandátový a imunitní výbor Senátu.
Podnět musí být doložen hodnověrnými skutečnostmi, kterých se
poslanci nebo senátoři dovolávají.
(3) Příslušný mandátový a imunitní výbor posoudí obsah
skutečností uvedených v podnětu, a nasvědčuje-li obsah podnětu
tomu, že veřejný funkcionář jednal v rozporu se svým čestným
prohlášením nebo čestné prohlášení neučinil, ačkoliv jej učinit
měl, zahájí řízení; jinak podnět odmítne. Rozhodnutí o zahájení
řízení i o odmítnutí podnětu je konečné.
(4) Po zahájení řízení příslušný mandátový a imunitní výbor
podnět projedná v souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny
v neveřejném jednání. Veřejnému funkcionáři, proti němuž podnět
směřuje, bude poskytnuta možnost, aby se na jednání mandátového
a imunitního výboru vyjádřil a obhájil. Směřuje-li podnět proti
členovi vlády nebo vedoucímu ústředního správního úřadu, v jehož
čele není člen vlády, vyžádá si mandátový a imunitní výbor Senátu
stanovisko vlády. Členové mandátového a imunitního výboru a další
osoby, které se jeho jednání zúčastní, jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se při jednání dozvědí.
(5) Jestliže se veřejný funkcionář před hlasováním o návrhu
usnesení podle odstavce 6 vzdá své funkce nebo z ní odstoupí,
mandátový a imunitní výbor řízení zastaví. Toto rozhodnutí je
konečné.
(6) Po projednání podnětu mandátový a imunitní výbor rozhodne
usnesením zpravidla nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení
a doručí je neprodleně veřejnému funkcionáři, proti němuž podnět
směřoval, tomu, kdo podal podnět, a předsedovi příslušné komory.
Obsahem rozhodnutí je výrok, že veřejný funkcionář, proti němuž
podnět směřoval, jednal v rozporu se svým čestným prohlášením
nebo čestné prohlášení neučinil, ačkoliv jej učinit měl, a v čem
je podstata tohoto jednání. Rozhodnutí musí být odůvodněno. Toto
rozhodnutí je konečné.
(7) Rozhodnutí podle odstavce 6 musí být přijato třípětinovou
většinou všech členů mandátového a imunitního výboru; jinak se má
za to, že se podnět proti veřejnému funkcionáři zamítá.
(8) Předseda příslušné komory Parlamentu na její nejbližší
schůzi veřejně vyhlásí rozhodnutí mandátového a imunitního výboru
podle odstavce 6 i s jeho odůvodněním. Stejným způsobem vyhlásí,
že podnět proti veřejnému funkcionáři byl zamítnut. Týká-li se
rozhodnutí mandátového a imunitního výboru předsedy příslušné
komory, veřejné vyhlášení učiní místopředseda příslušné komory.
ČÁST DRUHÁ
NESLUČITELNOST FUNKCÍ
§ 12a
(1) S funkcí poslance nebo senátora jsou neslučitelné
funkce3) vykonávané v pracovním nebo služebním poměru
a) k ministerstvu nebo jinému správnímu úřadu, pokud jde o funkce
jmenované nebo o funkce, v nichž se při výkonu státní správy
rozhoduje,
b) ke státnímu zastupitelství nebo soudu, Armádě České republiky,
Policii České republiky, Vězeňské službě České republiky,
Bezpečnostní informační službě, Nejvyššímu kontrolnímu úřadu,
Kanceláři prezidenta republiky, Kanceláři Poslanecké sněmovny,
Kanceláři Senátu, Úřadu vlády České republiky, státním fondům,
a Pozemkovému fondu České republiky, nejde-li o funkce
pomocného nebo obslužného charakteru.
(2) Zaměstnanec vykonávající funkci v pracovním nebo
služebním poměru k subjektům uvedeným v odstavci 1, který byl
zvolen poslancem nebo senátorem, je ode dne složení slibu4) po
dobu trvání mandátu uvolněn od výkonu práv a povinností, které
z jeho pracovního nebo služebního poměru vyplývají.
zrušena
Burešová v.r.
Pithart v.r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 96/2005 Sb.
zrušen
1) § 2 odst. 1 zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve
znění pozdějších předpisů.
1a) § 66a obchodního zákoníku.
2) § 3 odst. 3 a § 8 zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších
náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní
moci a některých státních orgánů a soudců.
2a) § 4 písm. e) zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů,
ve znění pozdějších předpisů.
2b) § 11 odst. 1 zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu
a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém
podpisu), ve znění zákona č. 226/2002 Sb., zákona č. 517/2002
Sb. a zákona č. 440/2004 Sb.
2c) § 5 odst. 1 písm. c) zákona č. 101/2000 Sb.
3) Čl. 22 odst. 1 ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České
republiky.
4) Čl. 23 ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb.