24/2017 Sb.
ZÁKON
ze dne 17. ledna 2017,
kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové
odpovědnosti
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
České republiky
Čl.I
V § 4 odst. 1 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České republiky, ve znění zákona č. 135/1996 Sb., zákona č.
15/1998 Sb., zákona č. 63/2000 Sb., zákona č. 421/2004 Sb., zákona č. 57/2006 Sb.,
zákona č. 70/2006 Sb. a zákona č. 295/2009 Sb., se za slova "státní pokladnu České
republiky," vkládají slova "fiskální politiku, makroekonomické a fiskální prognózy
pro přípravu státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů,".
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona, kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých
funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky,
České republiky a Slovenské republiky
Čl.II
V zákoně č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro
výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní
Republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění nálezu Ústavního soudu
České a Slovenské Federativní Republiky ze dne 26. listopadu 1992 vyhlášeného v částce
116/1992 Sb., zákona č. 254/1995 Sb., zákona č. 422/2000 Sb., zákona č. 147/2001
Sb., zákona č. 151/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 312/2002 Sb., zákona
č. 413/2005 Sb., zákona 250/2014 Sb. a zákona č. 318/2015 Sb., se v § 1 písm. d)
slova "a u Nejvyššího správního soudu" nahrazují slovy " , u Nejvyššího správního
soudu a v Národní rozpočtové radě".
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky
Čl.III
Zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky,
ve znění zákona č. 592/1992 Sb., zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., zákona
č. 149/1996 Sb., zákona č. 48/1997 Sb., zákona č. 305/1997 Sb., zákona č. 93/1998
Sb., zákona č. 127/1998 Sb., zákona č. 69/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona
č. 220/2000 Sb., zákona č. 49/2002 Sb., zákona č. 420/2003 Sb., zákona č. 455/2003
Sb., zákona č. 438/2004 Sb., zákona č. 117/2006 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona
č. 296/2007 Sb., zákona č. 362/2009 Sb., zákona č. 188/2011 Sb., zákona č. 298/2011
Sb., zákona č. 369/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 60/2014 Sb., zákona
č. 109/2014 Sb., zákona č. 256/2014 Sb., zákona č. 200/2015 Sb., zákona č. 128/2016
Sb. a zákona č. 298/2016 Sb., se mění takto:
1. § 6 včetně poznámky pod čarou č. 13 zní:
"§ 6
(1) Pojišťovna každý kalendářní rok sestavuje zdravotně pojistný plán
na následující kalendářní rok (dále jen "zdravotně pojistný plán") a výhled nejméně
na dva další kalendářní roky následující po roce, na který je sestaven zdravotně
pojistný plán (dále jen "výhled"). Při sestavování zdravotně pojistného plánu se
vychází z výhledu.
(2) Zdravotně pojistný plán je zpravidla sestavován jako vyrovnaný, přičemž
vyrovnaným zdravotně pojistným plánem se pro účely tohoto zákona rozumí takový plán,
ve kterém plánované výdaje nepřekračují součet plánovaných příjmů.
(3) Zdravotně pojistný plán může být sestaven jako
a) přebytkový, jestliže je část příjmů daného roku určena k využití
až v následujících letech; tyto příjmy musí být v takovém zdravotně pojistném plánu
vymezeny, nebo
b) schodkový, jestliže je schodek možné uhradit finančními zůstatky
na fondech z minulých let při zachování zůstatku rezervního fondu nejméně ve výši
podle § 7 odst. 1 písm. b); způsob úhrady schodku musí být v takovém zdravotně pojistném
plánu vymezen.
(4) Pojišťovna hospodaří v souladu se schváleným zdravotně pojistným
plánem nebo provizoriem.
(5) Pojišťovna je povinna zajistit prostřednictvím auditora13) nebo
právnické osoby, která je zapsána v seznamu auditorů13), (dále jen "auditor")
a) ověření účetní závěrky Pojišťovny,
b) ověření návrhu výroční zprávy Pojišťovny za příslušný rok.
(6) Pojišťovna je povinna v návaznosti na termíny stanovené jiným zákonem
pro předkládání návrhu státního rozpočtu a státního závěrečného účtu předložit Ministerstvu
zdravotnictví a Ministerstvu financí návrh zdravotně pojistného plánu na následující
kalendářní rok, účetní závěrku, návrh výroční zprávy za minulý kalendářní rok včetně
zprávy auditora a pro informaci také výhled.
(7) Zdravotně pojistný plán a výhled obsahují údaje o Pojišťovně, plán
příjmů a výdajů Pojišťovny včetně členění podle jednotlivých fondů, předpokládaný
vývoj struktury pojištěnců, údaje o rozsahu hrazených služeb zajišťovaných Pojišťovnou,
plán vývoje sítě smluvních poskytovatelů hrazených služeb včetně informace o zajištění
dostupnosti hrazených služeb a plán provozních nákladů. Podrobnou strukturu obsahu
informací podle věty první a způsob předkládání zdravotně pojistného plánu a výhledu
stanoví Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem financí vyhláškou.
(8) Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí posoudí předložený
návrh zdravotně pojistného plánu z hlediska souladu s právními předpisy a z hlediska
souladu s veřejným zájmem podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.
(9) V případě, kdy Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí
po posouzení souladu návrhu zdravotně pojistného plánu s právními předpisy a veřejným
zájmem podle zákona o veřejném zdravotním pojištění zjistí, že návrh zdravotně pojistného
plánu není s těmito hledisky v rozporu, předloží návrh zdravotně pojistného plánu
vládě.
(10) V případě, kdy Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí
zjistí, že návrh zdravotně pojistného plánu odporuje právním předpisům anebo veřejnému
zájmu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění, vrátí Pojišťovně návrh zdravotně
pojistného plánu s výzvou k přepracování. Pojišťovna předloží přepracovaný návrh
zdravotně pojistného plánu do 30 dnů ode dne doručení výzvy.
(11) Návrh zdravotně pojistného plánu, účetní závěrku a návrh výroční
zprávy za minulý rok schvaluje na návrh vlády Poslanecká sněmovna Parlamentu v návaznosti
na termíny projednávání návrhu státního rozpočtu a státního závěrečného účtu.
(12) Nebude-li zdravotně pojistný plán Pojišťovny schválen před 1. lednem
příslušného kalendářního roku, řídí se činnost Pojišťovny do schválení zdravotně
pojistného plánu provizoriem stanoveným Ministerstvem zdravotnictví v dohodě s Ministerstvem
financí. Základem pro stanovení provizoria je návrh zdravotně pojistného plánu na
příslušný kalendářní rok.
(13) Schválený zdravotně pojistný plán, nebo do schválení zdravotně pojistného
plánu provizorium, výroční zprávu a účetní závěrku Pojišťovna zveřejní na svých internetových
stránkách.
(14) Při uplatnění opatření podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti
může být zdravotně pojistný plán navržen podle odstavce 3 písm. b) jen v případě,
že schodek bude možné uhradit nejvýše jednou třetinou finančních zůstatků Pojišťovny
z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí.
13) Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon
o auditorech), ve znění pozdějších předpisů.".
2. V § 7 odst. 2 se slova " , a finanční prostředky podle § 6 odst. 7"
nahrazují slovy " , zdrojem fondu mohou být také finanční prostředky z výnosu z pokut,
přirážek k pojistnému a penále ukládaných podle jiných právních předpisů upravujících
veřejné zdravotní pojištění a přijatých Pojišťovnou v průběhu kalendářního roku;
tyto příděly do fondu prevence lze v průběhu kalendářního roku provádět zálohově
tak, aby jejich celková výše za kalendářní rok nepřekročila 0,3 % celkového objemu
příjmů pojistného po přerozdělení provedeném podle zákona o pojistném na veřejné
zdravotní pojištění".
3. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který zní:
"§ 9a
Pojišťovna podává Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí
a) informace o celkových příjmech a výdajích a vlastnictví cenných
papírů k poslednímu dni kalendářního měsíce, a to do 25 dnů po skončení tohoto kalendářního
měsíce,
b) informace o stavu zůstatků na jejích bankovních účtech k poslednímu
dni kalendářního měsíce, a to do 15 dnů po skončení tohoto kalendářního měsíce,
c) informace o stavu svých závazků a pohledávek k poslednímu dni
kalendářního měsíce, a to do 45 dnů po skončení tohoto kalendářního měsíce.".
4. V § 20 odst. 1 písm. b) se za slovo "plánu," vkládá slovo "výhledu,".
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení
Čl.IV
Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve
znění zákona č. 590/1992 Sb., zákona č. 37/1993 Sb., zákona č. 160/1993 Sb., zákona
č. 307/1993 Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995
Sb., zákona č. 134/1997 Sb., zákona č. 306/1997 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona
č. 225/1999 Sb., zákona č. 356/1999 Sb., zákona č. 360/1999 Sb., zákona č. 18/2000
Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 133/2000 Sb., zákona
č. 155/2000 Sb., zákona č. 159/2000 Sb., zákona č. 220/2000 Sb., zákona č. 238/2000
Sb., zákona č. 258/2000 Sb., zákona č. 411/2000 Sb., zákona č. 116/2001 Sb., zákona
č. 353/2001 Sb., zákona č. 151/2002 Sb., zákona č. 263/2002 Sb., zákona č. 265/2002
Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 518/2002 Sb., zákona
č. 362/2003 Sb., zákona č. 424/2003 Sb., zákona č. 425/2003 Sb., zákona č. 453/2003
Sb., zákona č. 53/2004 Sb., zákona č. 167/2004 Sb., zákona č. 281/2004 Sb., zákona
č. 359/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 501/2004 Sb., zákona č. 168/2005
Sb., zákona č. 361/2005 Sb., zákona č. 381/2005 Sb., zákona č. 413/2005 Sb., zákona
č. 24/2006 Sb., zákona č. 70/2006 Sb., zákona č. 81/2006 Sb., zákona č. 109/2006
Sb., zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 161/2006 Sb., zákona č. 189/2006 Sb., zákona
č. 214/2006 Sb., zákona č. 267/2006 Sb., zákona č. 342/2006 Sb., nálezu Ústavního
soudu vyhlášeného pod č. 405/2006 Sb., zákona č. 585/2006 Sb., zákona č. 152/2007
Sb., zákona č. 181/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 270/2007 Sb., zákona
č. 296/2007 Sb., zákona č. 305/2008 Sb., zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 382/2008
Sb., zákona č. 479/2008 Sb., zákona č. 41/2009 Sb., zákona č. 158/2009 Sb., zákona
č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 303/2009 Sb., zákona č. 326/2009
Sb., zákona č. 347/2010 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., nálezu Ústavního soudu vyhlášeného
pod č. 177/2011 Sb., zákona č. 180/2011 Sb., zákona č. 220/2011 Sb., zákona č. 263/2011
Sb., zákona č. 329/2011 Sb., zákona č. 341/2011 Sb., zákona č. 348/2011 Sb., zákona
č. 364/2011 Sb., zákona č. 365/2011 Sb., zákona č. 366/2011 Sb., zákona č. 367/2011
Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 428/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona
č. 470/2011 Sb., zákona č. 167/2012 Sb., zákona č. 399/2012 Sb., zákona č. 401/2012
Sb., zákona č. 403/2012 Sb., zákona č. 274/2013 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona
č. 313/2013 Sb., zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb., zákona č. 64/2014 Sb.,
zákona č. 136/2014 Sb., zákona č. 250/2014 Sb., zákona č. 251/2014 Sb., zákona č.
267/2014 Sb., zákona č. 332/2014 Sb., zákona č. 131/2015 Sb., zákona č. 317/2015
Sb., zákona č. 377/2015 Sb., zákona č. 47/2016 Sb., zákona č. 137/2016 Sb., zákona
č. 190/2016 Sb., zákona č. 213/2016 Sb. a zákona č. 298/2016 Sb., se mění takto:
1. V § 36 se na konci písmene zj) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se
písmeno zk), které zní:
"zk) členů Národní rozpočtové rady Úřad Národní rozpočtové rady.".
2. V § 38 odst. 1 a v § 83a se slova "až zj)" nahrazují slovy "až zk)".
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách
Čl.V
Zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních
pojišťovnách, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 15/1993 Sb., zákona č. 60/1995
Sb., zákona č. 149/1996 Sb., zákona č. 48/1997 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona
č. 127/1998 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., zákona č. 220/2000 Sb., zákona č. 49/2002
Sb., zákona č. 420/2003 Sb., zákona č. 438/2004 Sb., zákona č. 117/2006 Sb., zákona
č. 267/2006 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 351/2009
Sb., zákona č. 362/2009 Sb., zákona č. 188/2011 Sb., zákona č. 298/2011 Sb., zákona
č. 369/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 60/2014 Sb., zákona č. 109/2014
Sb., zákona č. 256/2014 Sb., zákona č. 200/2015 Sb., zákona č. 128/2016 Sb. a zákona
č. 298/2016 Sb., se mění takto:
1. V § 4 se na konci textu odstavce 3 doplňují slova "a výhledu zdravotně
pojistného plánu na nejméně dva další kalendářní roky následující po roce, na který
je sestaven zdravotně pojistný plán (dále jen "výhled")".
2. V § 10 odst. 2 písm. a) se za slovo "plánu," vkládá slovo "výhledu,".
3. Za § 13 se vkládá nový § 13a, který zní:
"§ 13a
Zaměstnanecká pojišťovna podává Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu
financí
a) informace o celkových příjmech a výdajích a vlastnictví cenných
papírů k poslednímu dni kalendářního měsíce, a to do 25 dnů po skončení tohoto kalendářního
měsíce,
b) informace o stavu zůstatků na jejích bankovních účtech k poslednímu
dni kalendářního měsíce, a to do 15 dnů po skončení tohoto kalendářního měsíce,
c) informace o stavu svých závazků, pohledávek k poslednímu dni kalendářního
měsíce, a to do 45 dnů po skončení tohoto kalendářního měsíce.".
4. § 15 včetně poznámky pod čarou č. 26 zní:
"§ 15
(1) Zaměstnanecká pojišťovna každý kalendářní rok sestavuje zdravotně
pojistný plán a výhled. Při sestavování zdravotně pojistného plánu se vychází z výhledu.
(2) Zdravotně pojistný plán je zpravidla sestavován jako vyrovnaný, přičemž
vyrovnaným zdravotně pojistným plánem se pro účely tohoto zákona rozumí takový plán,
ve kterém plánované výdaje nepřekračují součet plánovaných příjmů.
(3) Zdravotně pojistný plán může být sestaven jako
a) přebytkový, jestliže je část příjmů daného roku určena k využití
až v následujících letech; tyto příjmy musí být v takovém zdravotně pojistném plánu
vymezeny, nebo
b) schodkový, jestliže je schodek možné uhradit finančními zůstatky
na fondech z minulých let při zachování zůstatku rezervního fondu nejméně ve výši
podle § 18 odst. 1; způsob úhrady musí být v takovém zdravotně pojistném plánu vymezen.
(4) Zaměstnanecká pojišťovna hospodaří v souladu se schváleným zdravotně
pojistným plánem nebo provizoriem.
(5) Zaměstnanecká pojišťovna je povinna zajistit prostřednictvím auditora26)
nebo právnické osoby, která je zapsána v seznamu auditorů26), (dále jen "auditor")
a) ověření účetní závěrky zaměstnanecké pojišťovny,
b) ověření návrhu výroční zprávy zaměstnanecké pojišťovny za příslušný
rok.
(6) Zaměstnanecká pojišťovna je povinna v návaznosti na termíny stanovené
jiným zákonem pro předkládání návrhu státního rozpočtu a státního závěrečného účtu
předložit Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí návrh zdravotně pojistného
plánu na následující kalendářní rok, účetní závěrku, návrh výroční zprávy za minulý
kalendářní rok včetně zprávy auditora a pro informaci také výhled.
(7) Zdravotně pojistný plán a výhled obsahují údaje o zaměstnanecké pojišťovně,
plán příjmů a výdajů zaměstnanecké pojišťovny včetně členění podle jednotlivých fondů,
předpokládaný vývoj struktury pojištěnců, údaje o rozsahu hrazených služeb zajišťovaných
zaměstnaneckou pojišťovnou, plán vývoje sítě smluvních poskytovatelů hrazených služeb
včetně informace o zajištění dostupnosti hrazených služeb a plán provozních nákladů.
Podrobnou strukturu obsahu informací podle věty první a způsob předkládání zdravotně
pojistného plánu a výhledu stanoví Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem
financí vyhláškou.
(8) Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí posoudí předložený
návrh zdravotně pojistného plánu z hlediska souladu s právními předpisy a z hlediska
souladu s veřejným zájmem podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.
(9) V případě, kdy Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí
po posouzení souladu návrhu zdravotně pojistného plánu s právními předpisy a veřejným
zájmem podle zákona o veřejném zdravotním pojištění zjistí, že návrh zdravotně pojistného
plánu není s těmito hledisky v rozporu, předloží návrh zdravotně pojistného plánu
vládě.
(10) V případě, kdy Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí
zjistí, že návrh zdravotně pojistného plánu odporuje právním předpisům anebo veřejnému
zájmu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění, vrátí zaměstnanecké pojišťovně
návrh zdravotně pojistného plánu s výzvou k přepracování. Zaměstnanecká pojišťovna
předloží přepracovaný návrh zdravotně pojistného plánu do 30 dnů ode dne doručení
výzvy.
(11) Návrh zdravotně pojistného plánu, účetní závěrku a návrh výroční
zprávy za minulý rok schvaluje na návrh vlády Poslanecká sněmovna Parlamentu v návaznosti
na termíny projednávání návrhu státního rozpočtu a státního závěrečného účtu.
(12) Nebude-li zdravotně pojistný plán zaměstnanecké pojišťovny schválen
před 1. lednem příslušného kalendářního roku, řídí se činnost zaměstnanecké pojišťovny
do schválení zdravotně pojistného plánu provizoriem stanoveným Ministerstvem zdravotnictví
v dohodě s Ministerstvem financí. Základem pro stanovení provizoria je návrh zdravotně
pojistného plánu na příslušný kalendářní rok.
(13) Schválený zdravotně pojistný plán, nebo do schválení zdravotně pojistného
plánu provizorium, výroční zprávu a účetní závěrku zaměstnanecká pojišťovna zveřejní
na svých internetových stránkách.
(14) Při uplatnění opatření podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti
může být zdravotně pojistný plán navržen podle odstavce 3 písm. b) jen v případě,
že schodek bude možné uhradit nejvýše jednou třetinou finančních zůstatků zaměstnanecké
pojišťovny z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí.
26) Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon
o auditorech), ve znění pozdějších předpisů.".
ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti
Čl.VI
V § 3 odst. 1 písm. b) bodě 8 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění zákona č. 307/1993
Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 18/2000 Sb., zákona
č. 132/2000 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 362/2003 Sb., zákona č. 424/2003
Sb., zákona č. 359/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 168/2005 Sb., zákona
č. 361/2005 Sb., zákona č. 189/2006 Sb., zákona č. 181/2007 Sb., zákona č. 158/2009
Sb. a zákona č. 250/2014 Sb., se za slova "členové Rady Ústavu pro studium totalitních
režimů," vkládají slova "členové Národní rozpočtové rady,".
ČÁST SEDMÁ
Změna zákona o důchodovém pojištění
Čl.VII
V § 5 odst. 1 písm. i) zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění,
ve znění zákona č. 18/2000 Sb., zákona č. 424/2003 Sb., zákona č. 361/2005 Sb., zákona
č. 181/2007 Sb., zákona č. 158/2009 Sb. a zákona č. 250/2014 Sb., se za slova "členové
Rady Českého telekomunikačního úřadu," vkládají slova "členové Národní rozpočtové
rady,".
ČÁST OSMÁ
Změna zákona o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů
státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu
Čl.VIII
Zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem
funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců
Evropského parlamentu, ve znění zákona č. 138/1996 Sb., zákona č. 287/1997 Sb., zákona
č. 155/2000 Sb., zákona č. 231/2001 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 420/2002
Sb., zákona č. 362/2003 Sb., zákona č. 427/2003 Sb., zákona č. 49/2004 Sb., zákona
č. 359/2004 Sb., zákona č. 626/2004 Sb., zákona č. 127/2005 Sb., zákona č. 361/2005
Sb., zákona č. 388/2005 Sb., zákona č. 189/2006 Sb., zákona č. 531/2006 Sb., zákona
č. 181/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 305/2008 Sb., zákona č. 326/2009
Sb., zákona č. 418/2009 Sb., nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 269/2010
Sb., zákona č. 346/2010 Sb., zákona č. 347/2010 Sb., zákona č. 425/2010 Sb., nálezu
Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 267/2011 Sb., zákona č. 364/2011 Sb., zákona
č. 375/2011 Sb., nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 181/2012 Sb., zákona
č. 11/2013 Sb., zákona č. 231/2013 Sb., nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č.
161/2014 Sb., zákona č. 185/2014 Sb. a zákona č. 359/2014 Sb., se mění takto:
1. V § 1 písm. f) se slova "(dále jen "představitel")" zrušují a za slova
"režimů" se vkládají slova " , člena Národní rozpočtové rady".
2. V § 1 se na konci textu písmene f) doplňují slova "(dále jen "představitel")".
3. V § 7 odst. 1 se slova "a člena Nejvyššího kontrolního úřadu," nahrazují
slovy " , člena Nejvyššího kontrolního úřadu a člena Národní rozpočtové rady,".
4. V části druhé se doplňuje hlava devátá, která včetně nadpisu zní:
"HLAVA DEVÁTÁ
NÁLEŽITOSTI ČLENA NÁRODNÍ ROZPOČTOVÉ RADY
Plat
§ 27f
Členu Národní rozpočtové rady náleží plat určený z platové základny
platovým koeficientem ve výši 1,30.
§ 27g
Předsedovi Národní rozpočtové rady náleží plat určený z platové základny
platovým koeficientem ve výši 2,06.
§ 27h
Náhrady výdajů
Členovi Národní rozpočtové rady náleží
a) víceúčelová paušální náhrada podle § 5 odst. 1 písm. a), c)
a f), a to
1. předsedovi Národní rozpočtové rady ve výši 33 % platové základny,
2.
členovi ve výši 25 % platové základny,
b) náhrada prokázaných výdajů podle § 5 odst. 1 písm. d), e),
h) a ch),
c) náhrada výdajů podle § 5 odst. 1 písm. g) ve výši určené násobkem
sazby stanovené zvláštním předpisem pro zaměstnance v pracovním poměru2) ; násobek
sazby činí u předsedy Národní rozpočtové rady 2,5 a u člena Národní rozpočtové rady
2,0.
ČÁST DEVÁTÁ
Změna zákona o vysokých školách
Čl.IX
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 210/2000 Sb., zákona č. 147/2001 Sb.,
zákona č. 362/2003 Sb., zákona č. 96/2004 Sb., zákona č. 121/2004 Sb., zákona č.
436/2004 Sb., zákona č. 473/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 342/2005
Sb., zákona č. 552/2005 Sb., zákona č. 161/2006 Sb., zákona č. 165/2006 Sb., zákona
č. 310/2006 Sb., zákona č. 624/2006 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 296/2007
Sb., zákona č. 189/2008 Sb., zákona č. 110/2009 Sb., zákona č. 419/2009 Sb., zákona
č. 159/2010 Sb., zákona č. 365/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona 48/2013 Sb.
a zákona č. 64/2014 Sb., se mění takto:
1. V § 9 odst. 1 písm. c) se za slovo "rozpočet" vkládají slova "a střednědobý
výhled".
2. V § 15 odst. 2 písm. b) se za slovo "rozpočet" vkládají slova "a střednědobý
výhled".
3. V nadpisu § 18 se za slovo "Rozpočet" vkládají slova "a střednědobý
výhled".
4. V § 18 odstavec 1 zní:
"(1) Veřejná vysoká škola hospodaří podle rozpočtu, který nesmí být sestavován
jako deficitní. Veřejná vysoká škola sestavuje rozpočet na kalendářní rok a střednědobý
výhled rozpočtu na nejméně 2 další následující roky.".
ČÁST DESÁTÁ
Změna zákona o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv
Čl.X
V § 2 odst. 1 písm. f) zákona č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce
mezinárodních smluv, ve znění zákona č. 114/2003 Sb., zákona č. 127/2005 Sb. a zákona
č. 275/2012 Sb., se slovo "nebo" nahrazuje čárkou a za slovo "banky" se vkládají
slova "nebo Národní rozpočtové rady".
ČÁST JEDENÁCTÁ
Změna rozpočtových pravidel
Čl.XI
Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č. 493/2000 Sb., zákona č. 141/2001
Sb., zákona č. 187/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona
č. 202/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 479/2003 Sb., zákona č. 186/2004
Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 482/2004 Sb., zákona
č. 1/2005 Sb., zákona č. 127/2005 Sb., zákona č. 361/2005 Sb., zákona č. 377/2005
Sb., zákona č. 546/2005 Sb., zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 130/2006 Sb., zákona
č. 138/2006 Sb., zákona č. 140/2006 Sb., zákona č. 230/2006 Sb., zákona č. 267/2006
Sb., zákona č. 174/2007 Sb., zákona č. 218/2007 Sb., zákona č. 270/2007 Sb., zákona
č. 26/2008 Sb., zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 109/2009 Sb., zákona č. 154/2009
Sb., zákona č. 214/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona
č. 417/2009 Sb., zákona č. 421/2009 Sb., zákona č. 139/2010 Sb., zákona č. 199/2010
Sb., zákona č. 427/2010 Sb., zákona č. 30/2011 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona
č. 366/2011 Sb., zákona č. 370/2011 Sb., zákona č. 428/2011 Sb., zákona č. 456/2011
Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 465/2011 Sb., zákona
č. 171/2012 Sb., zákona č. 407/2012 Sb. zákona č. 501/2012 Sb., zákona č. 303/2013
Sb., zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb., zákona č. 250/2014 Sb., zákona č.
25/2015 Sb., zákona č. 320/2015 Sb., zákona č. 357/2015 Sb., zákona č. 128/2016 Sb.,
zákona č. 135/2016 Sb. a zákona č. 264/2016 Sb., se mění takto:
1. V § 4 odst. 3 se za slovo "sestavuje" vkládá slovo "nejméně".
2. V § 8 odstavec 1 zní:
"(1) Návrh zákona o státním rozpočtu vypracovává ministerstvo v součinnosti
se správci kapitol, územními samosprávnými celky, dobrovolnými svazky obcí, Regionálními
radami regionů soudržnosti a státními fondy.".
3. V § 8 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
"(2) Celkové výdaje státního rozpočtu v návrhu zákona o státním rozpočtu
ministerstvo stanoví na základě částky výdajového rámce státního rozpočtu a státních
fondů schválené vládou podle zákona upravujícího pravidla rozpočtové odpovědnosti,
která je v něm uvedena jako částka na rok bezprostředně následující po běžném roce
(dále jen "další rok"); ministerstvo tuto částku upraví o
a) změnu prognózovaných celkových příjmů včetně příjmů prostředků z
rozpočtu Evropské unie a z finančních mechanismů na příslušný rok upravených o vliv
hospodářského cyklu a o vliv jednorázových a přechodných operací,
b) vliv významného zhoršení ekonomického vývoje, pokud ministerstvo
předpovídá v daném čtvrtletí meziroční pokles hrubého domácího produktu očištěného
o cenové vlivy o nejméně 3 %,
c) vliv zhoršování bezpečnostní situace státu spojené s vyhlášením
mimořádných opatření vládou ke zvýšení jeho obranyschopnosti,
d) vliv odstraňování následků živelních pohrom,
e) 0,3 % této částky, jestliže je to třeba k tomu, aby byly vzaty v
úvahu vlivy, s kterými se při stanovení této částky nepočítalo,
a takto určenou částku
rozdělí na nekonsolidované celkové výdaje státního rozpočtu a celkové výdaje jednotlivých
státních fondů a uvede nekonsolidované výdaje státního rozpočtu v návrhu zákona o
státním rozpočtu jako celkové výdaje tohoto rozpočtu; jakékoliv odchýlení od rozpočtové
strategie sektoru veřejných institucí schválené vládou musí být řádně odůvodněno.".
Dosavadní odstavce 2 až 6 se označují jako odstavce 3 až 7.
4. V § 8 odst. 3 větě třetí se slovo "a" nahrazuje čárkou a na konci textu
věty se doplňují slova "a Úřad Národní rozpočtové rady".
5. V § 8 odst. 4 a v § 24 odst. 8 se slova "úřad a" nahrazují slovem "úřad,"
a za slovo "práv" se vkládají slova "a Úřad Národní rozpočtové rady".
6. V § 8 odst. 5 se číslo "3" nahrazuje číslem "4".
7. V § 8 odst. 6 se číslo "3" nahrazuje číslem "4" a číslo "4" se nahrazuje
číslem "5".
8. V § 8 odst. 7 větě první se slova "a návrh střednědobého výdajového
rámce (§ 8a odst. 1)" zrušují.
9. V § 8 odst. 7 větě druhé se slovo "je" nahrazuje slovy "návrh zákona
o státním rozpočtu".
10. § 8a se včetně nadpisu zrušuje.
11. V nadpisu § 8b se slova "a střednědobých výdajových rámců" zrušují.
12. V § 8b se odstavec 1 zrušuje.
Dosavadní odstavce 2 až 5 se označují jako odstavce 1 až 4.
13. V § 8b odstavec 1 zní:
"(1) Na základě částky určené podle § 8 odst. 2 a případných úkolů,
které ministerstvu v souvislosti s jejím dalším použitím uložila vláda, vypracuje
ministerstvo pro
a) návrh zákona o státním rozpočtu na další rok předběžný návrh příjmů
a výdajů v členění podle kapitol,
b) návrh střednědobého výhledu předběžný návrh příjmů a výdajů státního
rozpočtu a státních fondů v členění podle kapitol a státních fondů,
c) účely sdělení podle odstavce 2 věty druhé návrh celkových výdajů
jednotlivých státních fondů a předloží jej vládě do 31. května běžného roku; vláda
jej projedná a po případných úpravách jej jakožto předběžný návrh schválí do 20.
června téhož roku.".
14. V § 8b odst. 2 se slova "schválené vládou" zrušují a číslo "2" se nahrazuje
číslem "1".
15. V § 8b odst. 3 úvodní části ustanovení se číslo "3" nahrazuje číslem
"2".
16. V § 36 se za odstavec 8 vkládá nový odstavec 9, který zní:
"(9) Ministerstvo sděluje Národní rozpočtové radě výši rezervy peněžních
prostředků při financování státního dluhu, která se vyjádřená jako procentní podíl
na hrubém domácím produktu odečítá od výše dluhu sektoru veřejných institucí.".
Dosavadní odstavec 9 se označuje jako odstavec 10.
ČÁST DVANÁCTÁ
Změna zákona o rozpočtovém určení daní
Čl.XII
V zákoně č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním
samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní),
ve znění zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 483/2001 Sb., zákona č. 387/2004 Sb.,
zákona č. 1/2005 Sb., zákona č. 377/2007 Sb., zákona č. 370/2011 Sb., zákona č. 458/2011
Sb., zákona č. 295/2012 Sb., zákona č. 500/2012 Sb., zákonného opatření Senátu č.
344/2013 Sb., zákona č. 267/2014 Sb. a zákona č. 391/2015 Sb., se za § 6 vkládají
nové § 6a až 6d, které včetně nadpisů znějí:
"§ 6a
Pozastavení převodu podílu na výnosu daní
(1) Nesníží-li územní samosprávný celek svůj dluh podle zákona o pravidlech
rozpočtové odpovědnosti a jeho dluh k následujícímu rozvahovému dni převyšuje 60
% průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky, Ministerstvo financí v následujícím
kalendářním roce rozhodne o pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní ve výši
5 % z rozdílu mezi dosaženým dluhem a 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové
roky.
(2) Pozastaven může být převod podílu územního samosprávného celku
na výnosu
a) daně z přidané hodnoty,
b) daní z příjmů právnických osob, s výjimkou daně z příjmů právnických
osob, jejímž poplatníkem je příslušný územní samosprávný celek.
(3) Správce daně na základě rozhodnutí Ministerstva financí nepřevede
podíl územního samosprávného celku na výnosu daní do výše uvedené v rozhodnutí.
§ 6b
Zrušení pozastavení převodu podílu z moci úřední
(1) Nepřevyšuje-li dluh územního samosprávného celku, jemuž byl pozastaven
převod podílu na výnosu daní, k následujícímu rozvahovému dni 60 % průměru jeho příjmů
za poslední 4 rozpočtové roky, Ministerstvo financí rozhodne o zrušení pozastavení
převodu podílu na výnosu daní.
(2) Správce daně převede podíl na výnosu daní, jehož pozastavení převodu
bylo zrušeno, územnímu samosprávnému celku do 14 dnů ode dne, kdy obdržel rozhodnutí
Ministerstva financí o zrušení pozastavení převodu podílu na výnosu daní.
§ 6c
Zrušení pozastavení převodu podílu na žádost
(1) Územní samosprávný celek může požádat Ministerstvo financí o zrušení
pozastavení převodu podílu na výnosu daní k uhrazení svého dluhu vzniklého do konce
rozpočtového roku, v němž dluh územního samosprávného celku převýšil 60 % průměru
jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky.
(2) Územní samosprávný celek v žádosti uvede výši podílu na výnosu
daně, o jehož zrušení pozastavení převodu žádá, a dluh, k jehož úhradě bude použit.
(3) Ministerstvo financí v rozhodnutí uvede výši podílu na výnosu daně,
jehož pozastavení převodu se zrušuje, a dluh, na jehož úhradu je podíl určen.
§ 6d
Převod podílu po zrušení pozastavení na žádost
(1) Správce daně převede podíl na výnosu daní územnímu samosprávnému
celku do 14 dnů ode dne, kdy obdržel rozhodnutí o žádosti o zrušení pozastavení převodu
podílu.
(2) Územní samosprávný celek použije převedený podíl na výnosu daní
na úhradu dluhu uvedeného v rozhodnutí do 90 dnů od připsání na jeho účet.
(3) Územní samosprávný celek účtuje o převedeném podílu odděleně.
(4) Nepoužije-li územní samosprávný celek podíl na výnosu daní převedený
podle odstavce 1 na úhradu dluhu uvedeného v rozhodnutí do 90 dnů ode dne jejich
připsání na svůj účet, Ministerstvo financí rozhodne o dalším pozastavení podílu
územního samosprávného celku na výnosu daní ve výši peněžních prostředků, které nebyly
použity na úhradu dluhu.".
ČÁST TŘINÁCTÁ
Změna zákona o podpoře regionálního rozvoje
Čl.XIII
Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění zákona č.
320/2002 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona č. 138/2006 Sb., zákona č. 186/2006
Sb., zákona č. 66/2007 Sb., zákona č. 154/2009 Sb., zákona č. 199/2010 Sb., zákona
č. 253/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č 457/2011 Sb., zákona č. 239/2012
Sb., zákona č. 250/2014 Sb. a zákona č. 298/2015 Sb., se mění takto:
1. V § 16b písm. f) se zrušují slova "přijaté půjčky, úvěry a".
2. V § 16b se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec
2, který zní:
"(2) Regionální rada nesmí přijmout zápůjčku nebo úvěr s výjimkou kontokorentního
nebo revolvingového úvěru.".
ČÁST ČTRNÁCTÁ
Změna zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
Čl.XIV
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění
zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č.
421/2004 Sb., zákona č. 557/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 635/2004
Sb., zákona č. 342/2005 Sb., zákona č. 138/2006 Sb., zákona č. 140/2006 Sb., zákona
č. 245/2006 Sb., zákona č. 270/2007 Sb., zákona č. 27/2008 Sb., zákona č. 306/2008
Sb., zákona č. 477/2008 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona
č. 421/2009 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 465/2011
Sb., zákona č. 466/2011 Sb., zákona č. 171/2012 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona
č. 24/2015 Sb. a zákona č. 192/2016 Sb., se mění takto:
1. V § 2 odst. 1 se slova "rozpočtovým výhledem" nahrazují slovy "střednědobým
výhledem rozpočtu".
2. V § 2 odst. 2 se slovo "a" nahrazuje slovem "nebo".
3. Nadpis § 3 zní: "Střednědobý výhled rozpočtu".
4. V § 3 odst. 1 se slova "Rozpočtový výhled je pomocným" nahrazují slovy
"Střednědobý výhled rozpočtu je".
5. V § 3 odst. 2 se slova "Rozpočtový výhled" nahrazují slovy "Střednědobý
výhled rozpočtu" a slovo "zejména" se zrušuje.
6. V § 3 se doplňují odstavce 3 a 4, které znějí:
"(3) Územní samosprávný celek zveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu
na svých internetových stránkách a na úřední desce nejméně 15 dnů přede dnem zahájení
jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku. Na internetových
stránkách se zveřejňuje úplné znění návrhu. Na úřední desce může být návrh zveřejněn
v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích v jednotlivých
letech a o dlouhodobých závazcích a pohledávkách. Územní samosprávný celek současně
oznámí na úřední desce, kde je návrh střednědobého výhledu rozpočtu zveřejněn a kde
je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Zveřejnění musí trvat až do schválení
střednědobého výhledu rozpočtu. Připomínky k návrhu střednědobého výhledu rozpočtu
mohou občané územního samosprávného celku uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při
jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva.
(4) Územní samosprávný celek zveřejní střednědobý výhled rozpočtu na svých
internetových stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úřední
desce, kde je zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do jeho listinné
podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení nového střednědobého
výhledu rozpočtu.".
7. Nadpis § 4 zní: "Rozpočet".
8. V § 4 odst. 1 se slovo "a" nahrazuje slovem "nebo".
9. V § 4 odst. 3 se slova "z rozpočtového výhledu" nahrazují slovy "ze
střednědobého výhledu rozpočtu".
10. V § 4 se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní:
"(6) Při uplatnění opatření podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti
může být rozpočet územního samosprávného celku schválen jako schodkový jen v případě,
že schodek bude možné uhradit finančními prostředky z minulých let nebo návratnou
finanční výpomocí. Smluvně zabezpečenou půjčkou5), úvěrem6) nebo příjmem z prodeje
komunálních dluhopisů územního samosprávného celku je možné uhradit pouze schodek
vzniklý z důvodu předfinancování projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské
unie.".
Dosavadní odstavce 6 a 7 se označují jako odstavce 7 a 8.
11. V nadpisu § 11 se slovo "Vypracování" nahrazuje slovy "Sestavení a
zveřejnění".
12. V § 11 odstavec 1 zní:
"(1) Územní samosprávný celek sestavuje rozpočet v návaznosti na svůj
střednědobý výhled rozpočtu a na základě
a) údajů z rozpisu státního rozpočtu nebo rozpočtového provizoria,
jímž státní rozpočet určuje své vztahy k rozpočtům krajů nebo jednotlivých obcí,
b) v případě obce též údajů z rozpočtu kraje, jímž rozpočet kraje určuje
své vztahy k rozpočtům obcí v kraji.".
13. V § 11 odstavec 3 zní:
"(3) Územní samosprávný celek zveřejní návrh rozpočtu na svých internetových
stránkách a na úřední desce nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání
na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku10). Na internetových stránkách
se zveřejňuje úplné znění návrhu. Na úřední desce může být návrh zveřejněn v užším
rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích rozpočtu v třídění podle
nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby. Územní samosprávný celek
současně oznámí na úřední desce, kde je návrh rozpočtu zveřejněn a kde je možno nahlédnout
do jeho listinné podoby. Zveřejnění musí trvat až do schválení rozpočtu. Připomínky
k návrhu rozpočtu mohou občané příslušného územního samosprávného celku uplatnit
písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na
zasedání zastupitelstva.".
14. V § 11 se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Územní samosprávný celek zveřejní rozpočet na svých internetových
stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úřední desce, kde
je zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby.
Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení rozpočtu na následující rozpočtový
rok.".
15. § 11a včetně nadpisu zní:
"§ 11a
Zveřejnění střednědobého výhledu rozpočtu a rozpočtu Regionální rady
regionu soudržnosti
(1) Regionální rada regionu soudržnosti zveřejní návrh střednědobého
výhledu rozpočtu na svých internetových stránkách a na úřední desce nejméně 15 dnů
přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání výboru Regionální rady regionu
soudržnosti. Na internetových stránkách se zveřejňuje úplné znění návrhu. Na úřední
desce může být návrh zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech
a výdajích v jednotlivých letech a o dlouhodobých závazcích a pohledávkách. Regionální
rada regionu soudržnosti současně oznámí na úřední desce, kde je návrh střednědobého
výhledu rozpočtu zveřejněn a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Zveřejnění
musí trvat až do schválení střednědobého výhledu rozpočtu. Připomínky k návrhu střednědobého
výhledu rozpočtu mohou občané kraje, jehož územím je vymezen region soudržnosti,
uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění.
(2) Regionální rada regionu soudržnosti zveřejní střednědobý výhled rozpočtu
na svých internetových stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí
na úřední desce, kde je zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout
do jeho listinné podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení nového
střednědobého výhledu rozpočtu.
(3) Regionální rada regionu soudržnosti zveřejní návrh rozpočtu na svých
internetových stránkách a na úřední desce nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho
projednávání na zasedání výboru Regionální rady regionu soudržnosti. Na internetových
stránkách se zveřejňuje úplné znění návrhu. Na úřední desce může být návrh zveřejněn
v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích v třídění podle
nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby. Regionální rada regionu
soudržnosti současně oznámí na úřední desce, kde je návrh rozpočtu zveřejněn a kde
je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Zveřejnění musí trvat až do schválení
rozpočtu. Připomínky k návrhu rozpočtu mohou občané kraje, jehož územím je vymezen
region soudržnosti, uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění.
(4) Regionální rada regionu soudržnosti zveřejní rozpočet na svých internetových
stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úřední desce, kde
je zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby.
Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení rozpočtu na následující rozpočtový
rok.".
16. V § 13 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který včetně poznámky
pod čarou č. 26 zní:
"(2) Pravidly rozpočtového provizoria se řídí hospodaření územního samosprávného
celku i po dobu pozastavení výkonu usnesení zastupitelstva územního samosprávného
celku, kterým byl schválen jeho rozpočet, podle zvláštního zákona26).
26) § 124 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
pozdějších přepisů.
§ 82 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve
znění pozdějších předpisů.
§ 107 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.".
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 3 a 4.
17. V § 13 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:
"(4) Při uplatnění opatření podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti
nesmí měsíční výdaje územního samosprávného celku stanovené v pravidlech rozpočtového
provizoria překročit jednu dvanáctinu výdajů rozpočtu schváleného pro předchozí rozpočtový
rok. Vyšší výdaje lze stanovit pouze v případě, že jejich zvýšení přímo souvisí se
zvýšením financování výdajů stanovených jiným zákonem nebo v případě výdajů z důvodu
předfinancování projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie.".
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.
18. V § 13 se doplňuje odstavec 6, který zní:
"(6) Schválená pravidla rozpočtového provizoria se zveřejňují podle § 11
odst. 4, § 11a odst. 4 a § 39 odst. 7 obdobně.".
19. V § 16 se doplňuje odstavec 5, který zní:
"(5) Schválené rozpočtové opatření se zveřejňuje podle § 11 odst. 4, §
11a odst. 4 a § 39 odst. 7 obdobně.".
20. V § 17 odstavec 6 zní:
"(6) Územní samosprávný celek zveřejní návrh závěrečného účtu včetně zprávy
o výsledku přezkoumání hospodaření21) na svých internetových stránkách a na úřední
desce nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání zastupitelstva
územního samosprávného celku10). Na internetových stránkách se zveřejňuje úplné znění
návrhu včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření. Na úřední desce může být
návrh zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o plnění příjmů a výdajů
rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby
a závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření. Zveřejnění musí trvat až do schválení
závěrečného účtu. Připomínky k návrhu závěrečného účtu mohou občané příslušného územního
samosprávného celku uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo
ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva.".
21. V § 17 se doplňuje odstavec 8, který zní:
"(8) Územní samosprávný celek zveřejní závěrečný účet včetně zprávy o výsledku
přezkoumání hospodaření na svých internetových stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení10)
a současně oznámí na úřední desce, kde je zveřejněn v elektronické podobě a kde je
možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn až
do schválení závěrečného účtu za následující rozpočtový rok.".
22. § 17a včetně nadpisu zní:
"§ 17a
Zveřejnění závěrečného účtu Regionální rady regionu soudržnosti
(1) Regionální rada regionu soudržnosti zveřejní návrh závěrečného účtu
včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření21) na svých internetových stránkách
a na úřední desce nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání
výboru Regionální rady regionu soudržnosti. Na internetových stránkách se zveřejňuje
úplné znění návrhu včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření. Na úřední desce
může být návrh zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o plnění příjmů
a výdajů rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové
skladby a závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření. Zveřejnění musí trvat
do schválení závěrečného účtu. Připomínky k návrhu závěrečného účtu mohou občané
kraje, jehož územím je vymezen region soudržnosti, uplatnit písemně ve lhůtě stanovené
při jeho zveřejnění.
(2) Regionální rada regionu soudržnosti zveřejní závěrečný účet včetně
zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření na svých internetových stránkách do 30
dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úřední desce, kde je zveřejněn v
elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Tímto způsobem
musí být zpřístupněn až do schválení závěrečného účtu za následující rozpočtový rok.".
23. V § 22a odst. 2 se vkládají nová písmena a) a b), která znějí:
"a) § 3 odst. 3 nezveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu,
b) § 3 odst. 4 nezveřejní střednědobý výhled rozpočtu,".
Dosavadní písmena a) až c) se označují jako písmena c) až e).
24. V § 22a odst. 2 písm. d) se za slovo "rozpočtu" vkládají slova " ,
návrh rozpočtového opatření, nebo návrh pravidel rozpočtového provizoria" a slovo
"nebo" se zrušuje.
25. V § 22a odst. 2 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e), které zní:
"e) § 11 odst. 4 nezveřejní rozpočet, rozpočtové opatření, nebo pravidla
rozpočtového provizoria,".
Dosavadní písmeno e) se označuje jako písmeno f).
26. V § 22a odst. 2 písm. f) se na konci textu tečka nahrazuje čárkou a
doplňuje se slovo "nebo".
27. V § 22a odst. 2 se doplňuje písmeno g), které zní:
"g) § 17 odst. 8 nezveřejní závěrečný účet.".
28. V § 22a odst. 3 se za písmeno a) vkládají písmena b) a c), která znějí:
"b) § 11a odst. 1 nezveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu,
c) § 11a odst. 2 nezveřejní střednědobý výhled rozpočtu,".
Dosavadní písmena b) a c) se označují jako písmena d) a e).
29. V § 22a odst. 3 písmeno d) zní:
"d) § 11a odst. 3 nezveřejní návrh rozpočtu, návrh rozpočtového opatření,
nebo návrh pravidel rozpočtového provizoria,".
30. V § 22a odst. 3 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e), které zní:
"e) § 11a odst. 4 nezveřejní rozpočet, rozpočtové opatření, nebo pravidla
rozpočtového provizoria,".
Dosavadní písmeno e) se označuje jako písmeno f).
31. V § 22a odst. 3 písm. f) se za slova "§ 17a" vkládají slova "odst.
1", na konci textu se tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se slovo "nebo".
32. V § 22a odst. 3 se doplňuje písmeno g), které zní:
"g) § 17a odst. 1 nezveřejní závěrečný účet.".
33. V § 22a odst. 4 se za písmeno a) vkládají nová písmena b) a c), která
znějí:
"b) § 39 odst. 4 nezveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu,
c) § 39 odst. 5 nezveřejní střednědobý výhled rozpočtu,".
Dosavadní písmena b) a c) se označují jako písmena d) a e).
34. V § 22a odst. 4 písmeno d) zní:
"d) § 39 odst. 6 nezveřejní návrh rozpočtu, návrh rozpočtového opatření,
nebo návrh pravidel rozpočtového provizoria,".
35. V § 22a odst. 4 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e), které zní:
"e) § 39 odst. 7 nezveřejní rozpočet, rozpočtové opatření, nebo pravidla
rozpočtového provizoria,".
Dosavadní písmeno e) se označuje jako písmeno f).
36. V § 22a odst. 4 písm. f) se číslice "6" nahrazuje číslicí "9", na konci
textu se tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se slovo "nebo".
37. V § 22a odst. 4 se doplňuje písmeno g), které zní:
"g) § 39 odst. 10 nezveřejní závěrečný účet.".
38. V § 28 se vkládají nové odstavce 1 až 3, které znějí:
"(1) Příspěvková organizace sestavuje rozpočet a střednědobý výhled rozpočtu,
které schvaluje její zřizovatel.
(2) Rozpočet příspěvkové organizace je plán výnosů a nákladů na rozpočtový
rok, jímž se řídí financování činnosti příspěvkové organizace. Rozpočtový rok je
shodný s kalendářním rokem.
(3) Střednědobý výhled rozpočtu příspěvkové organizace je plán výnosů a
nákladů na nejméně 2 roky následující po roce, na který je sestavován rozpočet. Obsahuje
předpokládané náklady a výnosy v jednotlivých letech.".
Dosavadní odstavce 1 až 12 se označují jako odstavce 4 až 15.
39. V § 28 odst. 6 se číslo "2" nahrazuje číslem "5".
40. V § 28 odst. 13 se slova "7 až 9" nahrazují slovy "10 až 12".
41. Za § 28 se vkládá nový § 28a, který včetně nadpisu zní:
"§ 28a
Zveřejňování střednědobého výhledu rozpočtu a rozpočtu příspěvkové organizace
(1) Příspěvková organizace zveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu
na svých internetových stránkách, na internetových stránkách svého zřizovatele, nebo
způsobem v místě obvyklým nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání zřizovatelem.
Zveřejnění musí trvat až do schválení střednědobého výhledu rozpočtu.
(2) Příspěvková organizace zveřejní střednědobý výhled rozpočtu na svých
internetových stránkách, na internetových stránkách svého zřizovatele, nebo způsobem
v místě obvyklým do 30 dnů ode dne jeho schválení. Zveřejnění musí trvat až do schválení
nového střednědobého výhledu rozpočtu.
(3) Příspěvková organizace zveřejní návrh rozpočtu na svých internetových
stránkách, na internetových stránkách svého zřizovatele, nebo způsobem v místě obvyklým
nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání zřizovatelem. Zveřejnění musí
trvat až do schválení rozpočtu.
(4) Příspěvková organizace zveřejní rozpočet na svých internetových stránkách,
na internetových stránkách svého zřizovatele, nebo způsobem v místě obvyklým do 30
dnů od jeho schválení. Zveřejnění musí trvat až do schválení rozpočtu na následující
rozpočtový rok.".
42. V § 39 se za odstavec 3 vkládají nové odstavce 4 a 5, které znějí:
"(4) Svazek obcí zveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu na svých
internetových stránkách a na úředních deskách členských obcí nejméně 15 dnů přede
dnem zahájení jeho projednávání na zasedání příslušného orgánu svazku obcí. Na internetových
stránkách se zveřejňuje úplné znění návrhu. Na úředních deskách může být návrh zveřejněn
v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích v jednotlivých
letech a o dlouhodobých závazcích a pohledávkách. Zveřejnění musí trvat až do schválení
střednědobého výhledu rozpočtu. Připomínky k návrhu střednědobého výhledu rozpočtu
mohou občané členských obcí uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění
nebo ústně při jeho projednávání na zasedání příslušného orgánu svazku obcí.
(5) Svazek obcí zveřejní střednědobý výhled rozpočtu na svých internetových
stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úředních deskách
členských obcí jeho zveřejnění, s uvedením, kde byl zveřejněn v elektronické podobě
a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn
až do schválení nového střednědobého výhledu rozpočtu.".
Dosavadní odstavce 4 až 7 se označují jako odstavce 6 až 9.
43. V § 39 odstavec 6 zní:
"(6) Svazek obcí zveřejní návrh rozpočtu na svých internetových stránkách
a na úředních deskách členských obcí nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání
na zasedání příslušného orgánu svazku obcí. Na internetových stránkách se zveřejňuje
úplné znění návrhu rozpočtu. Na úředních deskách může být návrh zveřejněn v užším
rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích rozpočtu v třídění podle
nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby. Zveřejnění musí trvat až
do schválení rozpočtu. Připomínky k návrhu rozpočtu mohou občané členských obcí uplatnit
písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na
zasedání příslušného orgánu svazku obcí.".
44. V § 39 se za odstavec 6 vkládá nový odstavec 7, který zní:
"(7) Svazek obcí zveřejní rozpočet na svých internetových stránkách do
30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úředních deskách členských obcí
jeho zveřejnění s uvedením, kde byl zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno
nahlédnout do jeho listinné podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení
rozpočtu na následující rozpočtový rok.".
Dosavadní odstavce 7 až 9 se označují jako odstavce 8 až 10.
45. V § 39 odstavec 9 zní:
"(9) Svazek obcí zveřejní návrh závěrečného účtu včetně zprávy o výsledku
přezkoumání hospodaření21) na svých internetových stránkách a na úředních deskách
členských obcí nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání příslušného
orgánu svazku obcí. Na internetových stránkách se zveřejňuje úplné znění návrhu včetně
zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření. Na úředních deskách může být návrh zveřejněn
v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o plnění příjmů a výdajů rozpočtu v
třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby a závěr zprávy
o výsledku přezkoumání hospodaření. Zveřejnění musí trvat až do schválení závěrečného
účtu. Připomínky k návrhu závěrečného účtu mohou občané členských obcí uplatnit písemně
ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na zasedání
příslušného orgánu svazku obcí.".
46. V § 39 se za odstavec 9 vkládá nový odstavec 10, který zní:
"(10) Svazek obcí zveřejní závěrečný účet včetně zprávy o výsledku přezkoumání
hospodaření na svých internetových stránkách do 30 dnů od jeho schválení a současně
vyvěsí na úředních deskách členských obcí oznámení o jeho zveřejnění s uvedením,
kde byl zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do jeho listinné
podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení závěrečného účtu za další
rozpočtový rok.".
Dosavadní odstavec 10 se označuje jako odstavec 11.
Čl.XV
Přechodné ustanovení
Pokud byl rozpočet na rok 2017 nebo střednědobý výhled rozpočtu na následující
roky územního samosprávného celku, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti,
rozpočet nákladů a výnosů na rok 2017 nebo střednědobý výhled nákladů a výnosů na
následující roky příspěvkové organizace územního samosprávného celku nebo svazku
obcí schválen přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, musí být zveřejněn do 30
dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
ČÁST PATNÁCTÁ
Změna zákona o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných
svazků obcí
Čl.XVI
Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných
celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění zákona č. 413/2005 Sb., zákona č. 138/2006
Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 199/2010 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona
č. 239/2012 Sb. a zákona č. 64/2014 Sb., se mění takto:
1. V § 2 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
i), které zní:
"i) ověření poměru dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední
4 rozpočtové roky podle právního předpisu upravujícího rozpočtovou odpovědnost.".
2. V § 10 se na konci odstavce 4 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
c), které zní:
"c) výrok o tom, že dluh územního celku nepřekročil 60 % průměru jeho příjmů
za poslední 4 rozpočtové roky; v opačném případě se uvede, o kolik jeho dluh překročil
průměr jeho příjmů.".
ČÁST ŠESTNÁCTÁ
Změna zákona o zaměstnanosti
Čl.XVII
V § 25 odst. 1 písm. n) zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění
zákona č. 158/2009 Sb., se za slova "členem Rady Českého telekomunikačního úřadu,"
vkládají slova "členem Národní rozpočtové rady,".
ČÁST SEDMNÁCTÁ
Změna zákona o veřejných výzkumných institucích
Čl.XVIII
Zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích, ve znění zákona
č. 533/2006 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 379/2007 Sb., zákona č. 110/2009
Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona 427/2010 Sb. a zákona
č. 396/2012 Sb., se mění takto:
1. V § 18 odst. 2 písm. c) se slova "jejího financování" nahrazují slovem
"rozpočtu".
2. V § 22 odst. 1 se na konci textu věty první doplňují slova "a střednědobý
výhled rozpočtu na nejméně 2 další následující roky" a ve větě druhé se za slova
"svého rozpočtu" vkládají slova "a jeho střednědobého výhledu".
3. V § 22 se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Veřejná výzkumná instituce zveřejňuje rozpočet a střednědobý výhled
rozpočtu nejpozději do 30 dnů ode dne jeho schválení radou instituce.".
ČÁST OSMNÁCTÁ
Změna zákona o nemocenském pojištění
Čl.XIX
Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění zákona č. 585/2006
Sb., zákona č. 181/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 239/2008 Sb., zákona
č. 305/2008 Sb., zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 479/2008 Sb., zákona č. 2/2009
Sb., zákona č. 41/2009 Sb., zákona č. 158/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona
č. 302/2009 Sb., zákona č. 303/2009 Sb., zákona č. 362/2009 Sb., zákona č. 157/2010
Sb., zákona č. 166/2010 Sb., zákona č. 347/2010 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona
č. 180/2011 Sb., zákona č. 263/2011 Sb., zákona č. 341/2011 Sb., zákona č. 364/2011
Sb., zákona č. 365/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 410/2011 Sb., zákona
č. 458/2011 Sb., zákona č. 470/2011 Sb., zákona č. 1/2012 Sb., zákona č. 167/2012
Sb., zákona č. 169/2012 Sb., zákona č. 396/2012 Sb., zákona č. 401/2012 Sb., zákona
č. 303/2013 Sb., zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb., zákona č. 64/2014 Sb.,
zákona č. 250/2014 Sb., zákona č. 267/2014 Sb., zákona č. 332/2014 Sb., zákona č.
14/2015 Sb., zákona č. 131/2015 Sb., zákona č. 204/2015 Sb., zákona č. 317/2015 Sb.,
zákona č. 47/2016 Sb., zákona č. 190/2016 Sb. a zákona č. 298/2016 Sb., se mění takto:
1. V § 5 písm. a) bodě 10 se za slova "členové Rady Ústavu pro studium
totalitních režimů," vkládají slova "členové Národní rozpočtové rady,".
2. V § 92 odst. 2 písm. k) se za slova "Ústav pro studium totalitních režimů"
vkládají slova " , členů Národní rozpočtové rady Úřad Národní rozpočtové rady".
ČÁST DEVATENÁCTÁ
Změna zákona o státní službě
Čl.XX
V § 33 odst. 1 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, se za písmeno j)
vkládá nové písmeno k), které zní:
"k) předsedu a člena Národní rozpočtové rady,".
Dosavadní písmena k) až w) se označují jako písmena l) až x).
ČÁST DVACÁTÁ
ÚČINNOST
Čl.XXI
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2017, s výjimkou části dvanácté,
která nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2018.
Hamáček v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.