58/1995 Sb.
ZÁKON
ze dne 14. března 1995
o pojišťování a financování vývozu se státní podporou
Změna: 60/1998 Sb.
Změna: 188/1999 Sb.
Změna: 282/2002 Sb.
Změna: 377/2005 Sb.
Změna: 23/2006 Sb.
Změna: 293/2009 Sb.
Změna: 230/2013 Sb.
Změna: 220/2015 Sb.
Změna: 220/2015 Sb. (část)
Změna: 371/2017 Sb.
Změna: 171/2018 Sb.
Změna: 214/2020 Sb.
Změna: 363/2022 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
POJIŠŤOVÁNÍ A FINANCOVÁNÍ VÝVOZU SE STÁTNÍ PODPOROU
§ 1
nadpis vypuštěn
(1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1), zároveň navazuje
na přímo použitelný předpis Evropské unie2) a v souladu se závazky vyplývajícími
z členství České republiky v Evropské unii, ve Světové obchodní organizaci, v Organizaci
pro hospodářskou spolupráci a rozvoj a v dalších mezinárodních organizacích3) upravuje
státní podporu vývozu poskytovanou formou pojištění vývozních úvěrových rizik, podpořeného
financování a dorovnávání úrokových rozdílů. Tento zákon dále upravuje poskytování
záruk za splacení úvěru vývozců, výrobců a vývozně orientovaných podniků.
(2) Pojištěním vývozních úvěrových rizik se pro účely tohoto zákona rozumí
činnosti vykonávané Exportní garanční a pojišťovací společností, a. s., (dále jen
„exportní pojišťovna“), které souvisejí s vývozem a jsou vykonávány na základě povolení
uděleného Českou národní bankou podle § 3a, a to
a) pojištění krátkodobých vývozních úvěrů proti nezaplacení v důsledku
teritoriálních nebo kombinovaných teritoriálních a tržně nezajistitelných komerčních
rizik,
b) pojištění dlouhodobých vývozních úvěrů a úvěrů na investice proti
nezaplacení v důsledku teritoriálních nebo kombinovaných teritoriálních a tržně nezajistitelných
komerčních rizik, nebo nezaplacení v důsledku tržně nezajistitelných komerčních rizik,
c) pojištění investic v zahraničí proti teritoriálním rizikům, především
proti riziku zamezení převodu výnosu z investice, vyvlastnění, nebo politicky motivovaného
násilného poškození,
d) pojištění proti ztrátám vývozců a investorů spojeným s přípravou a
realizací obchodních činností,
e) pojištění úvěrů poskytnutých výrobci nebo vývozci na financování výroby
určené pro vývoz proti riziku nesplacení úvěru v důsledku neschopnosti výrobce nebo
vývozce splnit podmínky smlouvy o vývozu,
f) pojištění přímých a nepřímých záruk a ručení spojených s vývozem a
investicemi nebo pojištění finančních služeb poskytnutých bankou vývozce, bankou
dovozce a bankou investora proti riziku nesplnění závazků vývozce, investora, dovozce
nebo dlužníka,
g) pojištění rizik kurzové ztráty české koruny vůči cizím měnám vzniklé
v případě pojistného plnění v důsledku rozdílu kurzu platného při sjednání pojistné
smlouvy a kurzu platného při výplatě pojistného plnění,
h) zajišťovací činnost spočívající v přebírání rizik z pojištění podle
písmen a), b) a f) sjednaných zahraničními úvěrovými pojišťovnami,
i) zajišťovací činnost vůči úvěrovým pojišťovnám ve vztahu k pojištění
vývozu proti tržně nezajistitelným teritoriálním a tržně nezajistitelným komerčním
rizikům,
j) pojištění a zajištění úvěrů malých a středních podnikatelů,
k) pojištění refinančních a přímých úvěrů poskytovaných exportní bankou,
l) pojištění úvěrů poskytnutých vývozně orientovanému podniku na zvyšování
mezinárodní konkurenceschopnosti,
m) pojištění přímých a nepřímých záruk a ručení spojených s činností
vývozně orientovaných podniků nebo pojištění finančních služeb poskytnutých bankou
vývozně orientovaného podniku, bankou zahraniční osoby proti riziku nesplnění závazků
vývozně orientovaného podniku nebo zahraniční osoby.
(3) Podpořeným financováním se pro účely tohoto zákona rozumí krátkodobé
a dlouhodobé financování na podporu vývozu a vývozně orientovaných podniků a krátkodobé
a dlouhodobé poskytování finančních služeb souvisejících s podporou vývozu a vývozně
orientovaných podniků za podmínek tohoto zákona formou
a) refinančního úvěru
1. bance vývozce a bance dovozce na financování
vývozu,
2. bance vývozce a bance výrobce na financování výroby pro vývoz,
3. bance
vývozně orientovaného podniku na zvyšování mezinárodní konkurenceschopnosti vývozně
orientovaného podniku,
4. bance investora na financování investice,
5. bance vývozce
na projektové financování,
b) přímého úvěru
1. vývozci, zahraniční společnosti nebo zahraniční
osobě na financování vývozu,
2. vývozci a výrobci na financování výroby pro vývoz,
3.
vývozně orientovanému podniku na zvyšování mezinárodní konkurenceschopnosti,
4. investorovi
na financování investice,
5. vývozci na projektové financování,
6. nebankovní společnosti
na odkup pohledávek vývozce souvisejících s vývozem,
c) finančních služeb souvisejících s podporou vývozu a vývozně orientovaných
podniků, které zahrnují především
1. bankovní záruky,
2. otevírání akreditivů, poskytování
platebních služeb, vydávání elektronických peněz a činnosti související s poskytováním
platebních služeb nebo vydáváním elektronických peněz,
3. zajišťovací operace,
4. financování
místních nákladů v zemi sídla nebo trvalého pobytu dovozce.
(4) Dorovnáváním úrokových rozdílů se pro účely tohoto zákona rozumí dorovnávání
rozdílu mezi úroky sjednanými pevnými úrokovými sazbami u vývozních úvěrů poskytovaných
bankou vývozce v souladu s právem Evropských společenství a mezinárodními pravidly
upravujícími státem podporované vývozní úvěry (dále jen „mezinárodní pravidla“) se
splatností alespoň dva roky a úroky stanovenými na základě šestiměsíční úrokové sazby
IBOR pro měnu, ve které je poskytnut vývozní úvěr, zveřejněné agenturou Reuters dva
pracovní dny před začátkem období, za které se provádí dorovnání, a navýšené o systémovou
marži banky vývozce. Výši systémové marže banky vývozce stanoví Ministerstvo financí
vyhláškou.
(5) Zárukami za splacení úvěru vývozců, výrobců a vývozně orientovaných podniků
se pro účely tohoto zákona rozumí záruky za splacení jistiny úvěrů na provoz, pracovní
kapitál, na inovaci a zkvalitnění výroby a za účelem udržení podnikání poskytnutých
vývozcům, výrobcům a vývozně orientovaným podnikům. Tyto záruky poskytuje exportní
pojišťovna jako mimořádné opatření s cílem zmírnění hospodářských a sociálních důsledků
pandemie onemocnění COVID-19 nebo v rámci jiných mimořádných opatření státní podpory
za účelem vyšší dostupnosti likvidity vývozců, výrobců a vývozně orientovaných podniků
bez nutnosti získání povolení podle zvláštního právního předpisu. Účel a rozsah záruk,
podmínky jejich poskytnutí, výši krytí nesplacené úvěrové jistiny a postup vyplácení
veškerých peněžních prostředků ze státního rozpočtu ve prospěch exportní pojišťovny
z titulu poskytování záruk stanoví vláda nařízením.
(6) Peněžní prostředky, které jsou exportní pojišťovně nebo exportní bance
poskytovány ze státního rozpočtu, zejména dotace na úhradu ztrát, dotace na posílení
fondů, peněžní prostředky na doplnění primárního kapitálu exportní pojišťovny, peněžní
prostředky na zvýšení základního kapitálu exportní banky, peněžní prostředky na refinancování
přijatých úvěrů nebo splácení vydaných dluhových cenných papírů, peněžní prostředky
na záruky a pojistné plnění přijaté od exportní pojišťovny, přijímá exportní pojišťovna
a exportní banka na své bankovní účty podřízené státní pokladně a vedené u České
národní banky podle zákona o rozpočtových pravidlech5). Na svých bankovních účtech
podřízených státní pokladně exportní pojišťovna nebo exportní banka vede i další
peněžní prostředky, které na tyto účty převede nebo na ně přijme.
(7) Exportní pojišťovna nebo exportní banka nemůže investovat peněžní prostředky
podle odstavce 6 do finančních nástrojů na finančním trhu.
(8) Ministerstvo financí může exportní pojišťovně nebo exportní bance na
základě jejich odůvodněné písemné žádosti povolit vedení bankovního účtu mimo účty
podřízené státní pokladně u České národní banky. V žádosti exportní pojišťovna nebo
exportní banka uvede důvody zvláštního zřetele hodné pro vedení účtu mimo účty podřízené
státní pokladně, označení banky a částku, která je nebo bude na účtu uložena. Ministerstvo
financí posoudí žádost v souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech5).
(9) Povolení Ministerstva financí nepodléhá použití bankovního účtu vedeného
mimo účty podřízené státní pokladně u České národní banky tehdy, pokud takový účet
slouží výhradně k provedení převodu peněžních prostředků ze státní pokladny pro účely
podpořeného financování, a to v bezprostředně navazujících mezibankovních platebních
operacích.
§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) bankou investora banka, pobočka banky nebo finanční instituce podle
přímo použitelného předpisu Evropské unie15) bez ohledu na její sídlo nebo místo
registrace podléhající povolovacímu režimu domovského státu a dohledu domovského
orgánu dohledu, která poskytuje investorovi nebo zahraniční osobě úvěr na investici,
b) bankou výrobce banka, pobočka banky nebo finanční instituce podle
přímo použitelného předpisu Evropské unie15) bez ohledu na její sídlo nebo místo
registrace podléhající povolovacímu režimu domovského státu a dohledu domovského
orgánu dohledu, která poskytuje výrobci úvěr související s výrobou zboží nebo s poskytováním
služeb určených pro následný vývoz,
c) bankou vývozce banka, pobočka banky nebo finanční instituce podle
přímo použitelného předpisu Evropské unie15) bez ohledu na její sídlo nebo místo
registrace podléhající povolovacímu režimu domovského státu a dohledu domovského
orgánu dohledu, která poskytuje vývozci nebo zahraniční osobě úvěr související s
vývozem,
d) dodavatelským úvěrem poskytnutí časového odstupu mezi splněním závazku
vývozce a povinností dovozce zaplatit vývozci za jeho plnění poskytnuté dovozci vývozcem
podle smlouvy o vývozu,
e) dovozcem zahraniční osoba, která uskutečňuje dovoz z České republiky,
f) financováním výroby pro vývoz financování vývoje nebo výroby zboží
a služeb před uskutečněním jejich vývozu,
g) finančními službami souvisejícími s podporou vývozu a vývozně orientovaných
podniků činnosti vykonávané Českou exportní bankou, a. s., (dále jen "exportní banka")
na základě bankovní licence podle zvláštního zákona,1b) které souvisejí s vývozem,
h) finančními trhy domácí a zahraniční peněžní a kapitálové trhy,
i) finančními zdroji finanční prostředky získané především vydáním dluhopisů,
prodejem dluhopisů nebo na základě smluv o úvěru,
j) hodnotou vývozu cena sjednaná ve smlouvě o vývozu,
k) investicí finanční prostředky nebo jiné penězi ocenitelné hodnoty
nebo majetková práva vynaložená na dobu nejméně tří let právnickou osobou se sídlem
na území České republiky, která je podnikatelem podle občanského zákoníku, nebo zahraniční
společností, za účelem založení, získání nebo zvýšení podílu v právnické osobě se
sídlem mimo území České republiky nebo za účelem rozšíření podnikání této právnické
osoby,
l) investorem osoba, která vynakládá investici, a to buď právnická osoba
se sídlem na území České republiky, která je podnikatelem podle občanského zákoníku,
nebo zahraniční společnost,
m) kapitálovými trhy domácí a zahraniční trhy se splatností poskytovaných
finančních zdrojů delších než jeden rok,
n) komerčním rizikem riziko nezaplacení pohledávky z vývozního úvěru
zahraničním soukromoprávním dlužníkem z důvodu jeho platební neschopnosti nebo platební
nevůle,
o) místními náklady výdaje na služby a zboží, které je nutné vynaložit
v zemi konečného určení vývozu v souladu se smlouvou o vývozu nebo smlouvou mezi
dovozcem a zahraniční osobou, buď pro uskutečnění vývozu nebo pro dokončení projektu
nebo díla, na kterém se vývozce účastní v souvislosti se smlouvou o vývozu, a které
nebudou financovány za výhodnějších podmínek, než jsou podmínky, za kterých bude
financován vývozní úvěr,
p) odběratelským úvěrem úvěr poskytovaný na financování smlouvy o vývozu
podle smlouvy o úvěru uzavřené mezi bankou, pobočkou banky nebo finanční institucí1b)
bez ohledu na její sídlo nebo místo registrace podléhající povolovacímu režimu domovského
státu a dohledu domovského orgánu dohledu, jako věřitelem a dlužníkem, jehož čerpání
je poskytováno vývozci nebo dlužníkovi,
r) ostatními operacemi operace související se získáním finančních zdrojů
k zabezpečení likvidity exportní banky, včetně zajišťovacích operací,
s) pojistnou angažovaností souhrn hodnot pojištěných vývozních úvěrových
rizik z uzavřených pojistných smluv v nominální výši, včetně úroků a smluvních poplatků,
a ze zajišťovací činnosti, snížený o hodnotu rizik, která již zanikla, a hodnot smluv
o příslibu pojištění ve výši 50 % jejich nominální hodnoty,
t) projektovým financováním poskytnutí úvěru, který je splácen výnosy
a příjmy z činnosti zahraniční osoby zřízené za účelem realizace projektu,
u) přímým úvěrem úvěr poskytovaný exportní bankou výrobci, vývozci,
vývozně orientovanému podniku, investorovi nebo zahraniční osobě,
v) refinančním úvěrem úvěr poskytovaný exportní bankou bance výrobce,
bance vývozce, bance dovozce, bance investora, bance vývozně orientovaného podniku
nebo bance zahraniční osoby,
w) smlouvou o vývozu smlouva uzavřená mezi vývozcem a dovozcem o vývozu
zboží nebo služeb, nebo o vývozu zboží a služeb,
x) teritoriálním rizikem riziko nezaplacení pohledávky z vývozního úvěru
z důvodu mimořádných a nahodilých událostí v zemi, do níž je dodáváno, nebo v zemi,
z níž má být úhrada pohledávky provedena, anebo ve třetí zemi, jako jsou platební
nevůle veřejnoprávního dlužníka, rozhodnutí třetí země, zákaz plateb (moratorium),
nemožnost nebo zdržení převodu finančních prostředků, rozhodnutí orgánů v zemi dlužníka,
rozhodnutí orgánů v zemi pojistitele nebo pojištěného a okolnosti představující vyšší
moc,
y) tržně nezajistitelnými komerčními riziky komerční rizika, která nelze
zajistit na trhu soukromého komerčního úvěrového zajištění za podmínek běžných na
mezinárodních trzích,
z) veřejnoprávním dlužníkem osoba pověřená výkonem státní moci nebo
veřejné správy, která nemůže být právně prohlášena neschopnou plnit své závazky,
ostatní osoby se považují za soukromoprávní dlužníky,
aa) výrobcem osoba, která vyrábí zboží nebo poskytuje služby určené pro
následný vývoz, a to buď fyzická osoba s trvalým pobytem na území České republiky
nebo právnická osoba se sídlem na území České republiky, a která je podnikatelem
podle občanského zákoníku, nebo zahraniční společnost,
bb) vývozcem osoba, která uskutečňuje vývoz, a to buď fyzická osoba s
trvalým pobytem na území České republiky nebo právnická osoba se sídlem na území
České republiky, a která je podnikatelem podle občanského zákoníku, nebo zahraniční
společnost,
cc) vývozem dodání zboží nebo poskytnutí služeb nebo dodání zboží a poskytnutí
služeb dovozci podle smlouvy o vývozu za účelem užití mimo území České republiky,
dd) vývozním úvěrem dodavatelský úvěr a odběratelský úvěr,
ee) zahraniční osobou fyzická osoba, která nemá trvalý pobyt na území
České republiky, nebo právnická osoba, která nemá sídlo na území České republiky,
ff) zahraniční úvěrovou pojišťovnou zahraniční osoba, která poskytuje
pojištění úvěrů s podporou členského státu Organizace pro hospodářskou spolupráci
a rozvoj,
gg) zajišťovacími operacemi operace směřující k omezení zejména měnových,
úrokových a jiných rizik,
hh) bankovní zárukou záruka vydaná bankou nebo spořitelním a úvěrním
družstvem,
ii) zahraniční společností právnická osoba se sídlem v zahraničí, kterou
právnická osoba se sídlem na území České republiky, která je podnikatelem podle občanského
zákoníku, ovládá tím, že se na základním kapitálu společnosti přímo či nepřímo podílí
z více než 50 % nebo kontroluje nadpoloviční většinu hlasovacích práv spojených s
účastí na základním kapitálu společnosti nebo může jmenovat většinu členů představenstva,
dozorčí rady nebo správní rady nebo jiného obdobného vedoucího orgánu společnosti,
jj) úvěrem na investici úvěr na pořízení investice nebo úvěr na činnost
zahraniční společnosti poskytnutý bankou investora,
kk) bankou dovozce zahraniční banka nebo jiná zahraniční osoba, která
poskytuje dovozci úvěr související se smlouvou o vývozu,
ll) nebankovní společností finanční instituce podle čl. 4 odst. 1 bodu
26 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013 ze dne 26. června 2013
o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky a o změně
nařízení (EU) č. 648/2012, která odkupuje v budoucnu splatné pohledávky vývozce souvisejících
s vývozem,
mm) bankou vývozně orientovaného podniku banka, pobočka banky nebo finanční
instituce podle přímo použitelného předpisu Evropské unie15) bez ohledu na její sídlo
nebo místo registrace podléhající povolovacímu režimu domovského státu a dohledu
domovského orgánu dohledu, která poskytuje vývozně orientovanému podniku úvěr na
zvyšování mezinárodní konkurenceschopnosti,
nn) vývozně orientovaným podnikem osoba se sídlem na území České republiky,
která je podnikatelem podle občanského zákoníku, nebo zahraniční společnost, u níž
podíl vývozu na celkových ročních tržbách z prodeje výrobků, poskytování služeb a
z prodeje zboží za poslední účetní období dosáhl alespoň 25 %.
§ 3
Podmínky pojištění vývozních úvěrových rizik a poskytnutí podpořeného financování
(1) Při pojišťování vývozních úvěrových rizik a při podpořeném financování
se posuzuje hledisko rizika návratnosti vývozního úvěru s ohledem na platební schopnost
zahraniční osoby v postavení dlužníka a země, ze které má být úhrada pohledávky provedena
nebo do níž má směřovat investice; u poskytovaných úvěrů a bankovních záruk se posuzuje
hledisko rizik návratnosti, zejména platební schopnosti dlužníka a schopnosti vývozce
splnit podmínky smlouvy o vývozu.
(2) Poskytnutí podpořeného financování je podle § 8 odst. 5 podmíněno sjednáním
zajištění, pokud není sjednáno pojištění vývozních úvěrových rizik pojistitelných
exportní pojišťovnou podle § 1 odst. 2.
§ 3a
Udělení povolení k činnosti
(1) Pro udělení povolení k pojištění a zajištění vývozních úvěrových rizik,
které uděluje Česká národní banka na základě žádosti, se ustanovení zákona upravujícího
pojišťovnictví týkající se udělení povolení k provozování pojišťovací a zajišťovací
činnosti tuzemské pojišťovně nebo tuzemské zajišťovně použijí obdobně, nestanoví-li
tento zákon jinak.
(2) O žádosti o povolení podle odstavce 1 Česká národní banka rozhodne do
6 měsíců ode dne jejího doručení.
(3) Povolení podle odstavce 1 nelze udělit k provozování pojišťovací a zajišťovací
činnosti v jiném rozsahu, než kterým je pojištění a zajištění vývozních úvěrových
rizik podle tohoto zákona.
§ 4
Pojištění vývozních úvěrových rizik a poskytování záruk
(1) Provozováním pojištění vývozních úvěrových rizik se pověřuje exportní
pojišťovna. Podmínkou k provozování pojištění vývozních úvěrových rizik je, že jediným
akcionářem exportní pojišťovny je stát, který svá akcionářská práva vykonává prostřednictvím
ministerstev. Exportní pojišťovna není pojišťovnou podle zákona upravujícího pojišťovnictví
a na její činnost se vztahují podmínky zákona upravujícího pojišťovnictví týkající
se provozování neživotního pojištění a zajištění a dohledu České národní banky nad
touto činností pouze v tom rozsahu, v jakém nejsou upraveny tímto zákonem. Pro účely
dohledu podle zákona upravujícího činnost České národní banky se exportní pojišťovna
při provozování pojištění vývozních úvěrových rizik považuje za pojišťovnu. Na distribuci
pojištění a zajištění provozovaného exportní pojišťovnou se nepoužije zákon upravující
distribuci pojištění a zajištění. Distribuovat pojištění a zajištění provozované
exportní pojišťovnou je oprávněna exportní pojišťovna a distributoři splňující podmínky
stanovené zákonem upravujícím distribuci pojištění a zajištění pro distribuci neživotního
pojištění v rozsahu pojistných nebezpečí a zajištění podle § 1 odst. 2. Stanovy exportní
pojišťovny musí obsahovat kromě náležitostí stanovených v zákoně o obchodních korporacích
zákaz udělovat zaměstnancům souhlas k podnikatelské či jiné formě výdělečné činnosti
shodné s podnikatelskou činností exportní pojišťovny.
(2) Exportní pojišťovna nesmí zakládat právnické osoby ani nabývat podíly
v právnických osobách, s výjimkou
a) exportní banky,
b) nabytí podílu v právnické osobě, která je dlužníkem, po dobu nezbytně
nutnou k zajištění vymahatelnosti pohledávek vůči dlužníkovi,
c) právnické osoby, jejímž předmětem podnikání je pojišťovací a zajišťovací
činnost v odvětví pojištění úvěru a činnosti související s pojišťovací nebo zajišťovací
činností podle zákona upravujícího pojišťovnictví, s výjimkou pojištění podle tohoto
zákona; k založení takové právnické osoby je třeba předchozího souhlasu Ministerstva
financí. Na tuto právnickou osobu se nevztahuje státní podpora vývozu podle tohoto
zákona.
(3) Fondy pro pojišťování vývozních úvěrových rizik jsou tvořeny příděly
z rozdělení zisku exportní pojišťovny a dotacemi ze státního rozpočtu určenými na
tvorbu těchto fondů. Dotace ze státního rozpočtu jsou poskytovány v závislosti na
vývoji pojistné angažovanosti a stávají se trvalou součástí těchto fondů. Fondy na
krytí závazků z poskytovaných záruk podle § 1 odst. 5 jsou tvořeny prostředky přidělenými
na základě rozhodnutí vlády ze státního rozpočtu. Na poskytování peněžních prostředků
ze státního rozpočtu na základě rozhodnutí vlády podle předchozí věty se nepoužije
zákon o finanční kontrole10). Rezervy jsou tvořeny v souladu se zvláštními právními
předpisy upravujícími tvorbu rezerv pro pojišťovny a pro účely zjištění základu daně
z příjmů,5a) přičemž vyrovnávací rezervu pro pojištění vývozních úvěrových rizik
podle § 1 odst. 2 tvoří exportní pojišťovna odděleně. S těmito fondy a rezervami
hospodaří exportní pojišťovna odděleně od ostatních rezerv a fondů.
(4) Při pojištění vývozních úvěrových rizik exportní pojišťovna předkládá
Ministerstvu financí ke schválení základní ekonomické parametry jednotlivých nově
zaváděných typů pojištění vývozních úvěrových rizik, zejména jejich obchodní plán;
přitom zabezpečuje hospodárné využití dotací ze státního rozpočtu a státní záruky.
(5) Exportní pojišťovna nesmí přijmout k pojištění vývozní úvěrová rizika
nebo poskytnout záruky tak, aby přesáhly její pojistnou kapacitu. Pojistnou kapacitou
se rozumí pro účely tohoto zákona součet horního limitu pojistné angažovanosti z
uzavřených pojistných smluv a smluv o příslibu pojištění, jimiž se na období do konce
daného kalendářního roku může exportní pojišťovna smluvně vázat, a objemu úvěrových
jistin krytých poskytnutými zárukami podle § 1 odst. 5 a § 5a. Ve státním rozpočtu
na daný rok se stanoví výše pojistné kapacity exportní pojišťovny a rovněž výše dotace
ze zdrojů státního rozpočtu pro doplnění pojistných fondů. Část pojistné kapacity
stanovené podle předchozí věty připadající na poskytnutí záruk stanoví vláda nařízením.
Způsob výpočtu pojistné kapacity stanoví pro pojištění vývozních úvěrových rizik
Ministerstvo financí právním předpisem, přičemž vychází ze souhrnu hodnot vývozních
úvěrových rizik obsažených v platných a rozpracovaných pojistných smlouvách a smlouvách
o příslibu pojištění, předpokládaného doplnění pojistných fondů z rozdělení zisku,
ze změn technických rezerv exportní pojišťovny a z rozdělení platných a rozpracovaných
pojistných smluv a smluv o příslibu pojištění podle míry rizikovosti.
(6) Exportní pojišťovna může pojistit jednotlivá vývozní úvěrová rizika až
do výše 20 % pojistné kapacity stanovené pro rok, kdy je na toto riziko sjednáno
pojištění. Se souhlasem ministra financí a ministra průmyslu a obchodu je exportní
pojišťovna oprávněna pojistit jednotlivé vývozní úvěrové riziko až do výše 40 % pojistné
kapacity. Jednotlivá úvěrová rizika přesahující 40 % pojistné kapacity může exportní
pojišťovna pojistit se souhlasem vlády.
(7) Ministerstvo financí stanoví právním předpisem způsob tvorby fondů pro
pojištění vývozních úvěrových rizik uvedených v odstavci 3, poměr mezi výší rezerv
a fondů pojištění vývozních úvěrových rizik uvedených v odstavci 3 a objemem pojistné
angažovanosti a podíl exportní pojišťovny na pojistném plnění s využitím těchto rezerv
a fondů. Pro pojišťovací případy s mimořádně vysokým pojistným rizikem stanoví Ministerstvo
financí právním předpisem, odchylně od stanovení poměru uvedeného ve větě první,
poměr mezi výší rezerv a fondů uvedených v odstavci 3 a objemem pojistné angažovanosti
a podíl exportní pojišťovny na pojistném plnění s využitím těchto rezerv a fondů.
Mimořádně vysokým pojistným rizikem se pro účely tohoto zákona rozumí běžně nepojistitelné
pojistné riziko5b) vyplývající z teritoriálních a kombinovaných komerčních a teritoriálních
rizik a riziko nesplacení úvěru v důsledku neschopnosti výrobce nebo vývozce splnit
podmínky smlouvy o vývozu, u které je národohospodářský zájem státu na jejím splnění.
Nařízení vlády stanoví způsob tvorby fondu na krytí závazků z poskytovaných záruk
uvedeného v odstavci 3 a poměr mezi tímto fondem a celkovými závazky z poskytování
záruk.
(8) Exportní pojišťovna podává jednou ročně Poslanecké sněmovně informaci
o pojišťování vývozních úvěrových rizik. Tato informace obsahuje zejména
a) údaje o exportní pojišťovně, především o výši jejího základního kapitálu,
změnách ve složení ministerstev, která vykonávají akcionářská práva státu, změnách
ve složení představenstva a dozorčí rady, a dále bilanci exportní pojišťovny,
b) údaje o provozování pojištění vývozních úvěrových rizik, především
rozbor tohoto pojištění včetně teritoriální a odvětvové struktury, užití prostředků
státního rozpočtu, dále údaje o vztahu mezi poptávkou po tomto pojištění a pojistnou
kapacitou exportní pojišťovny, jakož i údaje o předpokládaném vývoji tohoto pojištění.
§ 4a
Podmínky činnosti exportní pojišťovny
(1) Exportní pojišťovna může provozovat pojišťovací a zajišťovací činnost
pouze v rozsahu povolení, které jí Česká národní banka udělila podle § 3a.
(2) Na činnost exportní pojišťovny se nepoužijí ustanovení zákona upravujícího
pojišťovnictví týkající se
a) posuzování osob s účastí na exportní pojišťovně a jejich změnách,
b) posuzování původu a zdrojů aktiv nebo jiných finančních zdrojů exportní
pojišťovny,
c) pojištění pojistného rizika v neživotním pojištění nad rámec uděleného
povolení,
d) zřízení pobočky na území jiného členského státu nebo na území jiného
členského státu a svobody dočasně poskytovat služby.
(3) Nedostatečnost kapitálu použitelného k plnění solventnostního kapitálového
požadavku se nahrazuje státní zárukou za závazky exportní pojišťovny. Výše primárního
kapitálu podle zákona upravujícího pojišťovnictví exportní pojišťovny musí umožnit
trvalé plnění jejích závazků, přičemž jeho výše nesmí klesnout pod 30 % hodnoty solventnostního
kapitálového požadavku; minimální kapitálový požadavek podle zákona upravujícího
pojišťovnictví nepřesáhne 30 % solventnostního kapitálového požadavku exportní pojišťovny.
(4) Hodnota technických rezerv exportní pojišťovny je rovna součtu hodnoty
nejlepšího odhadu stanoveného podle zákona upravujícího pojišťovnictví a hodnoty
rizikové přirážky. Hodnota rizikové přirážky se počítá odděleně od hodnoty nejlepšího
odhadu jako náklady na obstarání použitelného kapitálu potřebného ke splnění minimálního
kapitálového požadavku podle odstavce 3. Pro výpočet rizikové přirážky se přiměřeně
použije prováděcí právní předpis Evropské unie upravující přístup k pojišťovací a
zajišťovací činnosti a její výkon s tím, že se po dobu trvání závazků z pojištění
a zajištění provozovaného exportní pojišťovnou minimální kapitálový požadavek považuje
za rovný minimálnímu kapitálovému požadavku referenční pojišťovny nebo zajišťovny
za předpokladů stanovených tímto právním předpisem Evropské unie.
§ 4b
Výkon dohledu
(1) Předmětem dohledu České národní banky nad činností exportní pojišťovny
je dodržování podmínek povolení uděleného podle § 3a a podmínek stanovených pro provozování
pojišťovací a zajišťovací činnosti v zákoně upravujícím pojišťovnictví a jiných právních
předpisech v rozsahu podle odstavce 3, § 4 odst. 1 a § 4a.
(2) Při výkonu dohledu nad činností exportní pojišťovny se Česká národní
banka řídí příslušnými ustanoveními zákona upravujícího pojišťovnictví týkající se
dohledu nad činností tuzemské pojišťovny a tuzemské zajišťovny, nestanoví-li tento
zákon jinak.
(3) Ustanovení zákona upravujícího pojišťovnictví týkající se zavedení nucené
správy, převodu pojistného kmene nebo jeho části, převodu kmene zajišťovacích smluv
nebo jeho části, odnětí povolení tuzemské pojišťovně a tuzemské zajišťovně, přeměně
tuzemské pojišťovny nebo tuzemské zajišťovny a ustanovení k soupojištění v rámci
členských států se na činnost exportní pojišťovny nepoužijí.
§ 4c
Vyloučení působnosti zákona o finančních konglomerátech
Na činnost exportní pojišťovny se nevztahuje zákon upravující doplňkový dohled
nad bankami, spořitelními a úvěrními družstvy, pojišťovnami a obchodníky s cennými
papíry ve finančních konglomerátech.
§ 5
Náležitosti žádosti o pojištění vývozních úvěrových rizik
(1) Žádost o pojištění vývozních úvěrových rizik předkládá vývozce, výrobce,
investor, vývozně orientovaný podnik nebo banka výrobce, exportní banka, banka vývozce,
banka dovozce, banka investora nebo banka vývozně orientovaného podniku exportní
pojišťovně.
(2) V žádosti o pojištění vývozních úvěrových rizik osoba podle odstavce
1 uvede
a) své identifikační údaje, a to u právnické osoby obchodní firmu nebo
název, identifikační číslo osoby, je-li přiděleno, právní formu a sídlo; u fyzické
osoby její jméno, popřípadě jména, a příjmení, identifikační číslo osoby, je-li přiděleno,
předmět činnosti, adresu sídla nebo místa trvalého pobytu na území České republiky,
popřípadě bydliště, nemá-li fyzická osoba místo trvalého pobytu na území České republiky
(dále jen "identifikační údaje"),
b) u právnické osoby strukturu svých společníků včetně uvedení skutečného
majitele podle zákona upravujícího evidenci skutečných majitelů,
c) charakteristiku předmětu pojištění a požadovanou hodnotu pojištění
a objem vývozu nebo investice, souhrn splátek jistin a úroků příslušného úvěru nebo
hodnotu záruky,
d) předpokládaný podíl hodnoty vývozu, která bude vytvořena v České republice,
e) identifikační údaje o zahraniční osobě, které je vývozní úvěr poskytován,
f) další údaje uvedené v pojistných podmínkách exportní pojišťovny.
(3) Na základě předložené žádosti o pojištění vývozních úvěrových rizik
exportní pojišťovna po kontrole údajů uvedených v žádosti a posouzení rizika návratnosti
podle § 3 odst. 1 může uzavřít pojistnou smlouvu, a nebyla-li smlouva o vývozu dosud
sjednána, smlouvu o příslibu pojištění.
(4) Na pojištění vývozních úvěrových rizik není právní nárok.
§ 5a
Poskytování záruk
(1) Poskytování záruk exportní pojišťovnou podle § 1 odst. 5 se nepovažuje
za pojištění vývozních úvěrových rizik podle § 1 odst. 2 a nepoužije se na něj zákon
upravující pojišťovnictví.
(2) Exportní pojišťovna vypracovává čtvrtletně odhad očekávané ztráty z poskytování
záruk a s tím spojený odhad hodnoty poměru mezi fondem na krytí závazků z poskytovaných
záruk a celkovými přijatými závazky z poskytování záruk pro období následujících
šesti měsíců, který předkládá Ministerstvu průmyslu a obchodu a Ministerstvu financí.
(3) Na poskytnutí záruky není právní nárok.
§ 6
Podpořené financování
(1) Provozováním podpořeného financování se pověřuje exportní banka.
Podmínkou k provozování podpořeného financování je, že akcie exportní banky jsou
nejméně ze dvou třetin ve vlastnictví státu. Stát vykonává svá akcionářská práva
prostřednictvím příslušných ministerstev. Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují
se na exportní banku ustanovení zvláštních zákonů upravujících bankovnictví9). Stanovy
exportní banky musí obsahovat kromě náležitostí stanovených v obchodním zákoníku
a) ustanovení o přednostním použití zisku pro doplnění fondů k zabezpečení
činnosti exportní banky,
b) zákaz udělovat zaměstnancům souhlas k podnikatelské či jiné formě
výdělečné činnosti shodné s podnikatelskou činností exportní banky.
(2) Exportní banka provozuje podpořené financování podle § 1 odst. 3 a provádí
související činnosti v souladu s bankovní licencí vydanou podle zvláštního zákona.1b)
Zdroje pro podpořené financování získává exportní banka z prostředků poskytnutých
ze státního rozpočtu, z přijatých zápůjček nebo úvěrů poskytnutých Ministerstvem
financí podle zákona o rozpočtových pravidlech5) nebo na finančních trzích. Náklady
spojené s provozováním podpořeného financování hradí exportní banka především z části
úrokových výnosů ve výši 100 bazických bodů z úrokové sazby užité při poskytování
podpořeného financování, a to maximálně do výše potřebné k pokrytí vykázané provozní
ztráty.
(3) Exportní banka nesmí mít podíl v právnických osobách, s výjimkou
a)
právnických osob, jejichž předmětem činnosti je poskytování a převod mezibankovních
plateb a přenos mezibankovních informací,
b) podílů v právnických osobách, které exportní
banka získá a drží nejvýše do jednoho roku od jejich nabytí v souvislosti s uplatněním
zajištění sjednaného podle § 8 odst. 5,
c) právnické osoby založené na dobu určitou
za účelem zabezpečení poskytnutí podpořeného financování a získání finančních zdrojů,
kde je nebo má být exportní banka v okamžiku nabytí podílu většinovým společníkem;
k získání podílu v takové právnické osobě je třeba předchozího souhlasu Ministerstva
financí.
(4) Na úhradu ztrát exportní banky vyplývajících z provozování podpořeného
financování jsou poskytovány dotace ze státního rozpočtu. Tyto ztráty jsou tvořeny
rozdíly mezi zúčtovanými úrokovými výnosy při poskytování dlouhodobého podpořeného
financování sníženými o úrokové výnosy podle odstavce 2, úrokovými výnosy při dočasném
využití finančních zdrojů pro podpořené financování a zúčtovanými úrokovými náklady
na získání finančních zdrojů, úplatami sjednanými mezi věřitelem a exportní bankou,
spojenými se získáváním těchto finančních zdrojů, zaúčtovanými úplatami a provizemi
přijatými exportní bankou z vydaných záruk a náklady na záruky, náklady na tvorbu
rezerv a opravných položek, výnosy z jejich použití nebo rozpuštění, náklady na odpisy
pohledávek, výnosy z přijatého pojistného plnění a ostatního zabezpečení, zisky a
ztrátami z modifikací finančních aktiv vztahujících se k podpořenému financování,
rozdíly měnových kurzů a ostatními náklady, které byly exportní bankou prokazatelně
vynaloženy při získávání finančních zdrojů pro podpořené financování.
(5) Žádost o poskytnutí dotace na úhradu ztráty předkládá exportní banka
Ministerstvu financí. Při předkládání požadavku na dotaci ze státního rozpočtu při
sestavování návrhu státního rozpočtu, při předkládání žádosti o poskytnutí dotace
na úhradu ztráty a při úhradě poskytnuté dotace se postupuje podle zákona o rozpočtových
pravidlech5) přiměřeně s přihlédnutím k charakteru a činnosti exportní banky.
(6) Lhůty pro uplatnění požadavku na dotaci, předložení žádosti o poskytnutí
dotace, způsob stanovení její výše na základě výsledků hospodaření, postup při kontrole
správnosti požadované výše dotace podle odstavce 7, způsob poskytnutí přiznané dotace
a doklady prokazující důvodnost požadavku na dotaci a žádosti o poskytnutí dotace
a její výši stanoví Ministerstvo financí vyhláškou.
(7) Ministerstvo financí provádí kontrolu správnosti stanovení výše dotace
požadované exportní bankou na úhradu jejích ztrát vyplývajících z provozování podpořeného
financování. Za účelem provedení této kontroly je exportní banka povinna na žádost
Ministerstva financí předložit údaje a dokumenty vztahující se ke konkrétním obchodním
případům, včetně údajů týkajících se tvorby opravných položek, a k operacím na finančním
trhu, popřípadě umožnit Ministerstvu financí přístup k takovým dokladům uchovávaným
pouze v elektronické podobě, jakož i poskytnout Ministerstvu financí při provádění
kontroly potřebnou součinnost.
(8) Pokud exportní banka výjimečně překročí limity úvěrové angažovanosti
stanovené podle zvláštních zákonů upravujících bankovnictví9) a tuto skutečnost oznámí
bezodkladně České národní bance, může Česká národní banka v odůvodněných případech
poskytnout exportní bance lhůtu k tomu, aby dosáhla souladu s těmito limity.
(9) Při podpořeném financování postupuje exportní banka podle všeobecných
obchodních podmínek. Upravují-li poskytování refinančních úvěrů, musí všeobecné obchodní
podmínky zároveň obsahovat maximální výši úrokové přirážky bank, kterým jsou refinanční
úvěry poskytovány k úrokovým nákladům, za které získaly refinanční úvěry a úvěry
od exportní banky.
(10) Exportní banka podává jednou ročně Poslanecké sněmovně informaci
o podpořeném financování. Tato informace obsahuje zejména
a) údaje o exportní bance, především o výši jejího základního kapitálu,
změnách ve složení ministerstev, která vykonávají akcionářská práva státu, změnách
ve složení představenstva a dozorčí rady, a dále bilanci exportní banky,
b) údaje o provozování podpořeného financování, především rozbor tohoto
financování včetně teritoriální a odvětvové struktury, užití prostředků státního
rozpočtu, dále údaje o vztahu mezi poptávkou po podpořeném financování a možnostmi
exportní banky tuto poptávku uspokojit, jakož i údaje o předpokládaném vývoji podpořeného
financování.
(11) Uplatněním výjimek podle odstavce 3 nejsou dotčena ustanovení zvláštního
zákona o omezení bank při nabývání a držení podílů v právnických osobách.1b)
§ 7
Náležitosti žádosti o podpořené financování
(1) Žádost o podpořené financování předkládá banka vývozce, banka výrobce,
banka investora, banka vývozně orientovaného podniku, banka dovozce, zahraniční osoba,
vývozce, investor, vývozně orientovaný podnik nebo výrobce exportní bance.
(2) V žádosti o podpořené financování osoba podle odstavce 1 uvede
a) své identifikační údaje,
b) u právnické osoby strukturu svých společníků včetně uvedení skutečného
majitele podle zákona upravujícího evidenci skutečných majitelů,
c) charakteristiku předmětu a objemu vývozu nebo investice a požadovanou
hodnotu produktu podpořeného financování nebo finanční služby související s vývozem,
d) údaje vztahující se k časovému rozložení čerpání a splácení podpořeného
financování nebo trvání finanční služby související s vývozem,
e) předpokládaný podíl hodnoty vývozu, která bude vytvořena v České republice,
f) identifikační údaje o zahraniční osobě, které je vývozní úvěr poskytován,
g) další údaje uvedené ve všeobecných obchodních podmínkách exportní
banky.
(3) Na základě předložené žádosti o podpořené financování může exportní banka
po kontrole údajů uvedených v žádosti a posouzení rizika návratnosti podle § 3 odst.
1 uzavřít smlouvu o poskytnutí úvěru, smlouvu o poskytnutí jiné finanční služby související
s vývozem nebo smlouvu o příslibu úvěru nebo smlouvu o příslibu poskytnutí finančních
služeb souvisejících s vývozem.8)
(4) Na podpořené financování není právní nárok.
Dorovnávání úrokových rozdílů
§ 7a
Zařazení do systému
(1) Žádost o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových
rozdílů spojených s tímto vývozním úvěrem předkládá banka vývozce k rozhodnutí Ministerstvu
financí prostřednictvím exportní pojišťovny. V žádosti o zařazení vývozního úvěru
do systému dorovnávání úrokových rozdílů je banka vývozce povinna uvést
a) identifikační údaje banky vývozce, vývozce, dovozce a banky dovozce,
je-li příjemcem úvěru banka dovozce; identifikačními údaji se rozumí u právnické
osoby obchodní firma nebo název, identifikační číslo, je-li přiděleno, předmět podnikání
(činnosti), právní forma a sídlo a u fyzické osoby jméno a příjmení, identifikační
číslo, je-li přiděleno, předmět podnikání (činnosti), bydliště a místo podnikání,
b) předmět a hodnotu vývozu a zemi konečného určení,
c) výši vývozního úvěru, časové rozložení jeho čerpání a splácení a
zda je příjemcem úvěru dovozce, banka dovozce nebo vývozce,
d) úrokovou přirážku, o kterou úroková sazba sjednaná ve smlouvě o
vývozním úvěru přesáhne pevnou referenční úrokovou sazbu vyhlašovanou měsíčně Organizací
pro ekonomickou spolupráci a rozvoj platnou v den podpisu smlouvy o vývozním úvěru
nebo platnou v den fixace úrokové sazby bankou vývozce a příjemcem úvěru v období
do 120 dní před podpisem smlouvy o vývozním úvěru a navýšenou o 0,20 % ročně,
e) prohlášení, že vývozní úvěr bude v souladu s mezinárodními pravidly.
(2) S žádostí o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových
rozdílů předkládá banka vývozce v příloze originál nebo úředně ověřenou kopii
a) prohlášení vývozce, že dodržoval a bude dodržovat Úmluvu o boji
proti podplácení zahraničních veřejných činitelů v mezinárodních podnikatelských
transakcích,
b) prohlášení vývozce, že není uveden na veřejně přístupných seznamech
pro vyloučení vedených skupinou Světové banky, Evropské banky pro obnovu a rozvoj,
Asijské rozvojové banky, Africké rozvojové banky a Meziamerické rozvojové banky,
c) prohlášení banky vývozce, že dodržovala a bude dodržovat Úmluvu
o boji proti podplácení zahraničních veřejných činitelů v mezinárodních podnikatelských
transakcích,
d) prohlášení banky vývozce, že není uvedena na veřejně přístupných
seznamech pro vyloučení vedených skupinou Světové banky, Evropské banky pro obnovu
a rozvoj, Asijské rozvojové banky, Africké rozvojové banky a Meziamerické rozvojové
banky,
e) dokladů prokazujících identifikační údaje podle odstavce 1 písm.
a) a
f) indikativní nabídky a prohlášení vývozce, že se s indikativní nabídkou
seznámil; indikativní nabídkou se rozumí nabídka banky vývozce adresovaná vývozci,
dovozci nebo bance dovozce obsahující alespoň předmět a hodnotu vývozu a zemi konečného
určení, výši vývozního úvěru, jeho formu a časové rozložení jeho čerpání a splácení
a výši úrokové přirážky podle odstavce 1 písm. d).
(3) Přílohy žádosti o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových
rozdílů musí být v českém nebo anglickém jazyce nebo musí být spolu s přílohami předložen
jejich úředně ověřený překlad do českého jazyka. Doklady podle odstavce 2 písm. a)
až d) a doklady prokazující identifikační údaje osob se sídlem v zahraničí podle
odstavce 1 písm. a) může banka vývozce předložit až společně se smlouvou o vývozním
úvěru; o tom je banka vývozce povinna informovat Ministerstvo financí v žádosti o
zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů.
(4) Exportní pojišťovna po provedení kontroly postoupí žádost Ministerstvu
financí do 15 dnů od jejího obdržení spolu se svým stanoviskem ke splnění požadavků
odstavců 1 až 3 a podmínek stanovených mezinárodními pravidly a k zařazení vývozního
úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů. Exportní pojišťovna nebo Ministerstvo
financí prostřednictvím exportní pojišťovny může vyzvat banku vývozce k doplnění
neúplné žádosti, s výjimkou prohlášení podle odstavce 2 písm. a) až d) a dokladů
prokazujících identifikační údaje osob se sídlem v zahraničí podle odstavce 1 písm.
a).
(5) Ministerstvo financí o žádosti rozhodne do 30 dnů od postoupení žádosti
splňující požadavky odstavců 1 až 3 od exportní pojišťovny. Na zařazení vývozního
úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů není právní nárok. Rozhodnutí o zařazení
vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů nabude účinnosti doručením
originálů nebo úředně ověřených kopií smlouvy o vývozním úvěru, smlouvy o pojištění
vývozního úvěru, prohlášení podle odstavce 2 písm. a) až d) a dokladů prokazujících
identifikační údaje osob se sídlem v zahraničí podle odstavce 1 písm. a), pokud nebyly
přiloženy k žádosti, Ministerstvu financí.
(6) Nejsou-li originály nebo úředně ověřené kopie smlouvy o vývozním úvěru
a smlouvy o pojištění vývozního úvěru doručeny Ministerstvu financí do 6 měsíců ode
dne doručení rozhodnutí o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových
rozdílů bance vývozce, rozhodnutí o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání
úrokových rozdílů již nemůže nabýt účinnosti.
(7) Banka vývozce předkládá exportní pojišťovně smlouvu o vývozním úvěru
do 15 dnů od jejího uzavření. Exportní pojišťovna postoupí Ministerstvu financí smlouvu
o vývozním úvěru bez zbytečného odkladu po uzavření smlouvy o pojištění vývozního
úvěru spolu se smlouvou o pojištění vývozního úvěru a se svým stanoviskem ke splnění
podmínek nabytí účinnosti rozhodnutí o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání
úrokových rozdílů. Smlouva o vývozním úvěru musí být v českém nebo anglickém jazyce.
Banka vývozce předloží bez zbytečného odkladu na základě výzvy Ministerstva financí
úředně ověřený překlad smlouvy o vývozním úvěru do českého jazyka.
(8) Ministerstvo financí zašle rozhodnutí o zařazení vývozního úvěru do
systému dorovnávání úrokových rozdílů bance vývozce a exportní pojišťovně. Po nabytí
účinnosti rozhodnutí o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových
rozdílů vyrozumí Ministerstvo financí banku vývozce a exportní pojišťovnu o této
skutečnosti. Banka vývozce oznámí Ministerstvu financí prostřednictvím exportní pojišťovny
první čerpání vývozního úvěru nejpozději do 7 dnů ode dne prvního čerpání.
(9) Na rozhodování Ministerstva financí o zařazení vývozního úvěru do systému
dorovnávání úrokových rozdílů se nevztahuje správní řád s výjimkou ustanovení o počítání
času a ustanovení o doručování.
(10) Žádost o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových
rozdílů podle odstavce 1, prohlášení podle odstavce 2 písm. f), stanovisko exportní
pojišťovny podle odstavce 4 a stanovisko exportní pojišťovny podle odstavce 7 lze
podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové
tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem. V tiskopisech
lze požadovat pouze údaje nezbytné pro zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání
úrokových rozdílů.
§ 7b
Provádění dorovnávání
(1) Podmínkou dorovnávání úrokových rozdílů je
a) soulad vývozního úvěru s mezinárodními pravidly,
b) sjednání pevné úrokové sazby vývozního úvěru,
c) pojištění vývozních úvěrových rizik exportní pojišťovnou a
d) skutečnost, že vývozcem není zahraniční společnost.
(2) Funkci platebního a zúčtovacího agenta systému dorovnávání úrokových
rozdílů zajišťuje exportní banka. Ministerstvo financí každoročně poskytuje exportní
bance na úhradu dorovnávání úrokových rozdílů finanční prostředky ve formě zálohy
ve výši 250 000 000 Kč. Poklesne-li výše zálohy úhradami z titulu dorovnání úrokových
rozdílů pod částku 100 000 000 Kč, exportní banka je oprávněna požádat Ministerstvo
financí o dorovnání do částky 250 000 000 Kč. Ministerstvo financí navýší zálohu
do 20 dnů od obdržení žádosti exportní banky. Exportní banka převádí Ministerstvu
financí částku převyšující 250 000 000 Kč z titulu přebytku úrokových rozdílů do
20 dnů od dne, kdy zůstatek zálohy přesáhne částku 500 000 000 Kč. Převáděná částka
Ministerstvu financí z titulu přebytku úrokových rozdílů je příjmem státního rozpočtu.
(3) Banka vývozce předkládá exportní pojišťovně žádost o dorovnání úrokových
rozdílů, nebo oznámení o převodu přebytku úrokových rozdílů, do 15 dnů po uplynutí
6 měsíců ode dne prvního čerpání vývozního úvěru a dále v pravidelných šestiměsíčních
intervalech čerpání nebo po dočerpání vývozního úvěru a v období splácení v pravidelných
šestiměsíčních intervalech od prvního dne doby splácení vývozního úvěru až do úplného
splacení vývozního úvěru.
(4) V případě vzniku přebytku úrokových rozdílů je banka vývozce povinna
tento přebytek převést platebnímu a zúčtovacímu agentovi podle odstavce 2 vždy do
15 dnů ode dne odeslání oznámení o převodu přebytku úrokových rozdílů. V případě
vzniku nároku banky vývozce na dorovnání úrokových rozdílů exportní pojišťovna udělí
exportní bance pokyn k úhradě úrokových rozdílů tak, aby úrokové rozdíly byly uhrazeny
do 30 dnů od doručení žádosti o dorovnání úrokových rozdílů.
(5) Exportní pojišťovna informuje Ministerstvo financí nejpozději do konce
následujícího kalendářního měsíce o žádostech banky vývozce o dorovnání úrokových
rozdílů, o oznámeních banky vývozce o převodu přebytku úrokových rozdílů a o podaných
platebních příkazech k úhradě úrokových rozdílů za uplynulé kalendářní čtvrtletí.
(6) V případě, že banka vývozce nedodrží lhůtu pro převod přebytku úrokových
rozdílů, je povinna uhradit na zvláštní účet podle odstavce 2 penále ve výši 1 promile
z dlužné částky za každý den prodlení, nejvýše však do výše dlužné částky.
(7) Ministerstvo financí stanoví vyhláškou způsob výpočtu dorovnávání úrokových
rozdílů. Žádost o dorovnání úrokových rozdílů a oznámení o převodu přebytku úrokových
rozdílů podle odstavce 3 a oznámení exportní pojišťovny podle odstavce 5 lze podat
jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové
tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem. V tiskopisech
lze požadovat pouze údaje nezbytné pro dorovnávání úrokových rozdílů.
§ 7c
Změna a kontrola
(1) Banka vývozce je povinna oznámit Ministerstvu financí prostřednictvím
exportní pojišťovny změnu v podmínkách čerpání nebo splácení vývozního úvěru a ve
skutečnostech uvedených v žádosti o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání
úrokových rozdílů do 15 dnů ode dne účinnosti změny.
(2) Exportní pojišťovna po provedení kontroly postoupí oznámení Ministerstvu
financí do 15 dnů od jeho obdržení spolu se svým stanoviskem ke změně. Jestliže Ministerstvo
financí se změnou souhlasí, vydá do 30 dnů od postoupení oznámení od exportní pojišťovny
nové rozhodnutí o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů
a současně zruší dosavadní rozhodnutí o zařazení téhož vývozního úvěru do systému
dorovnávání úrokových rozdílů. Ministerstvo financí zašle nové rozhodnutí o zařazení
vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů bance vývozce a exportní
pojišťovně. Ministerstvo financí v opačném případě ve stejné lhůtě oznámí bance vývozce
svůj nesouhlas se změnou. V případě změny spočívající pouze ve snížení výše úvěru
platí, že Ministerstvo financí s takovou změnou souhlasí vždy, a Ministerstvo financí
vydá do 30 dnů od postoupení oznámení od exportní pojišťovny nové rozhodnutí o zařazení
vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů a současně zruší dosavadní
rozhodnutí o zařazení téhož vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů.
Ministerstvo financí zašle nové rozhodnutí o zařazení vývozního úvěru do systému
dorovnávání úrokových rozdílů bance vývozce a exportní pojišťovně.
(3) Bez předchozího souhlasu nebo následného schválení Ministerstvem financí
se při provádění dorovnávání úrokových rozdílů nepřihlíží ke změně v podmínkách splácení
vývozního úvěru.
(4) Pro náležitosti oznámení banky vývozce podle odstavce 1 a pro postup
exportní pojišťovny a Ministerstva financí platí přiměřeně § 7a.
(5) Ministerstvo financí provádí kontrolu dodržování podmínek a povinností
stanovených tímto zákonem, mezinárodními pravidly a rozhodnutím o zařazení vývozního
úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů. Banka vývozce je povinna předložit
Ministerstvu financí na základě jeho výzvy dokumenty prokazující splnění těchto podmínek
a povinností.
(6) Oznámení banky vývozce podle odstavce 1 a stanovisko exportní pojišťovny
podle odstavce 2 lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na
tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů
shodné s tímto tiskopisem. V tiskopisech lze požadovat pouze údaje nezbytné pro dorovnávání
úrokových rozdílů.
§ 7d
Vyřazení ze systému
(1) Ministerstvo financí může v řízení rozhodnout o vyřazení vývozního
úvěru ze systému dorovnávání úrokových rozdílů, jestliže
a) banka vývozce poruší podstatným způsobem povinnosti stanovené tímto
zákonem, mezinárodními pravidly nebo rozhodnutím o zařazení vývozního úvěru do systému
dorovnávání úrokových rozdílů; za podstatné porušení povinností se považuje zejména
nesplnění povinnosti podle § 7c odst. 1,
b) vývozní úvěr nesplňuje požadavky tohoto zákona nebo mezinárodních
pravidel; v případě změny mezinárodních pravidel Ministerstvo financí nejprve vyzve
banku vývozce, aby v přiměřené lhůtě, kterou jí Ministerstvo financí určí, uvedla
vývozní úvěr do souladu s mezinárodními pravidly,
c) vývozní úvěr není čerpán alespoň z 50 % ve lhůtě uvedené v žádosti
o zařazení vývozního úvěru do systému dorovnávání úrokových rozdílů,
d) banka vývozce uvedla v žádosti o zařazení vývozního úvěru do systému
dorovnávání úrokových rozdílů, v žádosti o dorovnání úrokových rozdílů nebo v oznámení
o převodu přebytku úrokových rozdílů neúplné nebo nepravdivé údaje, nebo
e) došlo k podstatné změně v podmínkách čerpání nebo splácení úvěru
bez předchozího souhlasu Ministerstva financí.
(2) Řízení je zahájeno dnem, kdy Ministerstvo financí oznámilo zahájení
řízení bance vývozce. Oznámení musí obsahovat popis skutečnosti, ve které Ministerstvo
financí spatřuje důvod pro vyřazení vývozního úvěru ze systému dorovnávání úrokových
rozdílů. Jediným účastníkem řízení je banka vývozce.
(3) Banka vývozce a její zástupce mají právo nahlížet do spisu, a to i
v případě, že rozhodnutí nabylo účinnosti. Ministerstvo financí je povinno dát bance
vývozce možnost, aby se před vydáním rozhodnutí mohla vyjádřit k jeho podkladům i
ke způsobu jejich zjištění, popřípadě navrhnout jejich doplnění. Podklady pro vydání
rozhodnutí mohou být zejména podání banky vývozce, důkazy, skutečnosti známé Ministerstvu
financí z úřední činnosti, podklady od jiných správních orgánů nebo orgánů veřejné
moci, jakož i skutečnosti obecně známé. Rozsah a způsob zjišťování podkladů pro rozhodnutí
určuje Ministerstvo financí.
(4) Neshledá-li Ministerstvo financí důvod pro vyřazení vývozního úvěru
ze systému dorovnávání úrokových rozdílů, řízení usnesením zastaví.
(5) O vyřazení ze systému dorovnávání úrokových rozdílů Ministerstvo financí
rozhoduje rozhodnutím. Rozhodnutí musí obsahovat výrok, odůvodnění a poučení o rozkladu.
Výrok obsahuje rozhodnutí ve věci s uvedením ustanovení právního předpisu, podle
něhož bylo rozhodnuto. V odůvodnění rozhodnutí Ministerstvo financí uvede, které
skutečnosti byly podkladem rozhodnutí, jakými úvahami bylo vedeno při hodnocení důkazů
a při použití právních předpisů, na základě kterých rozhodovalo. Poučení o rozkladu
obsahuje údaj, že proti rozhodnutí může banka vývozce podat rozklad, v jaké lhůtě,
ke kterému orgánu a kde lze rozklad podat.
(6) Rozhodnutí nabylo účinnosti, jestliže bylo oznámeno bance vývozce a
nelze proti němu podat rozklad. Rozhodnutí, které nabylo účinnosti, je závazné pro
banku vývozce a všechny správní orgány. Ministerstvo financí zašle rozhodnutí po
nabytí jeho účinnosti exportní pojišťovně.
(7) Do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí Ministerstva financí lze proti
němu podat rozklad u Ministerstva financí. O rozkladu rozhoduje ministr financí.
Do lhůty se nezapočítává den doručení rozhodnutí. Lhůta pro podání rozkladu je zachována,
je-li posledního dne lhůty učiněno podání u Ministerstva financí, nebo je-li prokazatelně
podána poštovní zásilka obsahující rozklad. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.
V důsledku odkladného účinku rozkladu nenastává účinnost rozhodnutí.
(8) K novým skutečnostem a k návrhům na provedení nových důkazů, uvedeným
v rozkladu nebo v průběhu řízení o rozkladu, se přihlédne jen tehdy, jde-li o takové
skutečnosti nebo důkazy, které banka vývozce nemohla uplatnit dříve. Namítá-li banka
vývozce, že jí nebylo umožněno učinit v řízení vedeném Ministerstvem financí určitý
úkon, musí být tento úkon učiněn spolu s rozkladem.
(9) Jestliže ministr financí dojde k závěru, že napadené rozhodnutí je
v rozporu s právními předpisy nebo že je nesprávné, napadené rozhodnutí zruší a věc
vrátí Ministerstvu financí k novému projednání. V odůvodnění tohoto rozhodnutí vysloví
ministr financí právní názor, jímž je Ministerstvo financí při novém projednání věci
vázáno.
(10) Neshledá-li ministr financí důvod pro postup podle odstavce 9, rozklad
zamítne a napadené rozhodnutí potvrdí.
(11) Rozhodnutí ministra financí nabývá účinnosti, jestliže bylo oznámeno
bance vývozce.
(12) Po vyřazení vývozního úvěru ze systému dorovnávání úrokových rozdílů
může Ministerstvo financí uložit bance vývozce povinnost platebnímu a zúčtovacímu
agentovi stanovenému v § 7b odst. 2 pokutu až do výše částky vyplacené bance vývozce
jako dorovnání úrokových rozdílů ode dne, kdy nastal některý z důvodů uvedených v
odstavci 1. To neplatí, dojde-li k vyřazení z důvodu, že vývozní úvěr přestal splňovat
mezinárodní pravidla v důsledku jejich změny přijaté po zařazení vývozního úvěru
do systému dorovnávání úrokových rozdílů.
(13) Na rozhodování o vyřazení vývozního úvěru ze systému dorovnávání úrokových
rozdílů se nevztahuje správní řád s výjimkou ustanovení o počítání času a ustanovení
o doručování.
§ 8
nadpis vypuštěn
(1) Stát ručí za závazky
a) exportní pojišťovny z pojištění vývozních úvěrových rizik podle §
1 odst. 2; v případě poklesu hodnoty primárního kapitálu exportní pojišťovny pod
výši podle § 4a odst. 3 nebo pod výši minimálního kapitálového požadavku doplní Ministerstvo
financí do 6 měsíců ode dne, kdy obdrželo písemnou žádost exportní pojišťovny o doplnění
kapitálu, aktiva exportní pojišťovny v takové výši, aby po uplynutí této lhůty bylo
zajištěno krytí solventnostního kapitálového požadavku podle § 4a odst. 3 nebo minimálního
kapitálového požadavku,
b) exportní pojišťovny z poskytování záruk podle § 1 odst. 5 a § 5a;
v případě poklesu fondu na krytí závazků z poskytovaných záruk pod výši stanovenou
nařízením vlády podle § 4 odst. 3 doplní Ministerstvo financí aktiva exportní pojišťovny,
a to na základě rozhodnutí vlády o poskytnutí peněžních prostředků z titulu poskytování
záruk; toto rozhodnutí vláda přijímá na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu ve
spolupráci s Ministerstvem financí na základě žádosti, kterou Ministerstvu průmyslu
a obchodu a Ministerstvu financí předložila exportní pojišťovna,
c) exportní banky ze splácení finančních zdrojů získaných exportní bankou
a za závazky z ostatních operací exportní banky na finančních trzích.
(2) Vztahy, které vznikají mezi státem a zahraniční osobou, v jejíž prospěch
je záruka podle odstavce 1 poskytována, se řídí ustanoveními zvláštního zákona.12a)
(3) Neodporuje-li to právu jiného státu, ručí stát podle odstavce 1 bezpodmínečně
a neodvolatelně. Ministerstvo financí je oprávněno potvrdit státní záruku v písemné
formě.
(4) K získání finančních zdrojů exportní bankou na kapitálových trzích je
třeba souhlasu Ministerstva financí, pokud zvláštní zákon13) nestanoví jinak.
(5) K zajištění splácení poskytnutého podpořeného financování s výjimkou
refinančních úvěrů je exportní banka povinna sjednat zajištění.
(6) V případě plnění státu z poskytnuté státní záruky je povinností exportní
pojišťovny a exportní banky uhradit závazky vůči státu vzniklé z tohoto plnění postoupením
pohledávek převzatých v souvislosti s pojištěním vývozních úvěrových rizik nebo s
podpořeným financováním Ministerstvu financí, a to v rozsahu odpovídajícím podílu
státu na úhradě závazků z poskytnuté státní záruky, pokud exportní banka sjednala
zajištění.
(7) Exportní pojišťovna požádá Ministerstvo financí o navýšení primárního
kapitálu podle odstavce 1 písm. a) bez zbytečného odkladu poté, co zjistí, že není
dodržována výše primárního kapitálu ke krytí solventnostního kapitálového požadavku
podle § 4a odst. 3 nebo minimálního kapitálového požadavku, anebo nařídí-li Česká
národní banka exportní pojišťovně předložit jí ke schválení ozdravný plán nebo plán
krátkodobého financování. K této žádosti exportní pojišťovna přiloží zdůvodnění poklesu
jejího primárního kapitálu včetně odhadu budoucího vývoje solventnostního kapitálového
požadavku nebo minimálního kapitálového požadavku v nejbližších 3 letech a návrhu
opatření vedoucích ke snížení jejího rizikového profilu.
Uhde v. r.
Havel v. r.
Klaus v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 220/2015 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Povolení udělené Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s., k
její činnosti podle dosavadních právních předpisů se považuje za povolení udělené
podle § 3a zákona č. 58/1995 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
2. Česká národní banka vydá do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s., osvědčení, ve kterém uvede rozsah
této pojišťovně uděleného povolení k pojišťovací a zajišťovací činnosti. Toto osvědčení
se považuje za listinu o skutečnostech, které mají být zapsány do obchodního rejstříku.
3. Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a do tohoto
dne neukončená, se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posuzují podle
dosavadních právních předpisů.
4. Limitu primárního kapitálu podle § 4a odst. 3 dosáhne exportní pojišťovna
nejpozději do konce roku 2020 v postupných ročních krocích. Minimální kapitálový
požadavek podle zákona upravujícího pojišťovnictví činí k 31. prosinci 2016 12,5
% a k 31. prosinci 2017 25 % hodnoty solventnostního kapitálového požadavku.
Čl.IV zákona č. 171/2018 Sb.
Přechodné ustanovení
Ustanovení § 4a odst. 4 zákona č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování
vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním
úřadu, ve znění pozdějších předpisů, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona se poprvé použije pro výpočet hodnoty technických rezerv exportní pojišťovny
za rok 2018.
Čl.II zákona č. 214/2020 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Pro řízení, která byla zahájena podle zákona č. 58/1995 Sb., ve znění
účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, a která nebyla do tohoto dne pravomocně
skončena, se použije zákon č. 58/1995 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
2. Exportní garanční a pojišťovací společnost, a.s., (dále jen "exportní
pojišťovna") a Česká exportní banka, a.s., (dále jen "exportní banka") nejpozději
do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona převedou na účty zřízené u České
národní banky peněžní prostředky z dosavadních účtů u bank nebo ostatních poskytovatelů
platebních služeb a tyto účty zruší.
3. Postup podle bodu 2 se nepoužije pro peněžní prostředky poskytnuté na
základní kapitál exportní banky přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona podle zákona
č. 58/1995 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, a pro
peněžní prostředky podle § 1 odst. 9 zákona č. 58/1995 Sb., ve znění účinném ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
4. Peněžní prostředky na dosavadních účtech, které jsou účty vkladovými nebo
které nebylo možné zrušit a nebylo možné peněžní prostředky převést do České národní
banky ve lhůtě podle bodu 2, převede exportní pojišťovna a exportní banka na účty
zřízené u České národní banky neprodleně po uplynutí doby, na kterou byly tyto účty
zřízeny, popřípadě neprodleně po odpadnutí důvodu, pro který nebylo možné peněžní
prostředky převést dříve.
5. Pokud mají být peněžní prostředky podle bodu 4 vedeny na účtu mimo účet
zřízený u České národní banky déle než 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
je třeba k vedení takového účtu souhlasu Ministerstva financí.
6. Nabytím účinnosti tohoto zákona nejsou dotčeny transakce exportní pojišťovny
a exportní banky týkající se investičních nástrojů do data jejich splatnosti.
1) Směrnice Rady ze dne 1. února 1971 o harmonizaci základních ustanovení týkajících
se záruk pro krátkodobé obchody (politická rizika) s veřejnoprávními odběrateli nebo
se soukromými odběrateli (71/86/EHS).
Směrnice Rady ze dne 27. listopadu 1984 o vzájemných povinnostech institucí
členských států pro pojištění vývozních úvěrů, které jednají jménem státu nebo s
jeho podporou, nebo veřejných orgánů, které jednají za takové instituce, v případě
soupojištění u transakcí, které zahrnují jednu nebo více subdodávek v jednom nebo
ve více členských státech Evropských společenství (84/568/EHS).
Směrnice Rady 98/29/ES ze dne 7. května 1998 o harmonizaci hlavních ustanovení
týkajících se pojištění vývozních úvěrů pro operace se střednědobým a dlouhodobým
krytím, ve znění nařízení Rady (ES) č. 806/2003 ze dne 14. dubna 2003.
1b) Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.
2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1233/2011 ze dne 16. listopadu
2011 o uplatňování některých pravidel v oblasti státem podporovaných vývozních úvěrů
a o zrušení rozhodnutí Rady 2001/76/ES a 2001/77/ES, v platném znění.
3) Dohoda o zřízení Světové obchodní organizace (WTO) publikovaná ve sdělení
Ministerstva zahraničních věcí uveřejněném ve Sbírce zákonů pod č. 191/1995 Sb.
5) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
5a) Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 75/2000 Sb., kterou se provádí zákon č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojišťovnictví).
5b) § 3 písm. m) zákona č. 37/2004 Sb., o pojistné smlouvě a o změně souvisejících
zákonů (zákon o pojistné smlouvě).
9) Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon ČNR
č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění zákona č. 60/1993 Sb.
10) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně
některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
12a) § 11 zákona č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém a procesním,
ve znění pozdějších předpisů.
13) § 45 a násl. zákona ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších
předpisů.
14) Zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory
a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů.
Čl. 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie.
15) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013 ze dne 26. června
2013 o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky a o
změně nařízení (EU) č. 648/2012.